Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Beloning voor gevaccineerden?


Ad Hombre

Ad Hombre

18-12-2020 om 19:02

Piep

Ja, dat was het punt. Je moet niet dingen als straf of beloning framen in een pandemie.

Piep

Piep

18-12-2020 om 19:06

Eens

Dan zijn we het eens.

Droppie

Droppie

18-12-2020 om 19:18

Piep #17

Je haalt verschillende dingen door elkaar. Of mensen die gevaccineerd zijn thuis bij elkaar gaan zitten dat moeten ze zelf weten. Net zoals er nu ook mensen zijn die zich er niets van aantrekken. Daarom had ik het over regels in de samenleving. Of ze de richtlijnen voor mensen thuis gaan aanpassen, dat horen we vanzelf wel. Daar ga ik me echt niet druk over maken.

Vanuit de overheid kun je de basisregels in de openbare ruimte niet laten vervallen. Er lopen immers nog mensen rond die niet gevaccineerd zijn, dat wel zouden willen, maar ze zijn nog niet aan de beurt en ze willen niet ziek worden. Dan kun je niet zeggen, de 1,5 meter laten we maar zitten verder.

Met geen onderscheid maken bedoelde ik dat je niet kunt zien aan mensen in het openbare leven of ze gevaccineerd zijn. Dus als je in de winkel staat en er komt iemand naast je staan, dan weet je niet of die al gevaccineerd is. Vandaar dat je niet kunt zeggen: als je gevaccineerd bent hoef je je buitenshuis ook niet meer aan 1,5 meter te houden.

Piep

Piep

18-12-2020 om 19:44

Niet eens

"Vandaar dat je niet kunt zeggen: als je gevaccineerd bent hoef je je buitenshuis ook niet meer aan 1,5 meter te houden."

Ik denk daar anders over. We nemen deze maatregelen om de druk op de zorg te verlichten en de kwetsbaarste mensen te beschermen. Niet om het besmettingsrisico op 0 te brengen. Dus als de zorg het weer aan kan en de kwetsbaren zijn ingeënt, dan kunnen de maatregelen stoppen. Ook als er nog mensen ziek worden.

Angela67

Angela67

18-12-2020 om 20:01

Snelheid

Piep
Al is de vaccinatie nog zo snel corona achterhaalt je wel
Pas vanaf augustus schat men in dat er grotere aantallen gevaccineerd worden.
De statistieken zijn gewoon niet met ons Piep, hoe graag we het ook nuchter en handig willen aanpakken.
Gr Angela
PS je kunt wel wat gerichte experimenten starten in afgesloten omgevingen, kijken hoe het gaat. Maar ja wie wil dat? En als iedereen in het experiment wil is het geen experiment meer 🙃

Pennestreek

Pennestreek

18-12-2020 om 20:03

Lekker dan, Piep

Dus jij beslist in al je egoïsme dat het prima is dat ik straks van jou corona krijg, bij mij halfje gesneden wit bij de bakker? On-ge-loof-lijk.
Zeg je dit ook tegen de mensen in je omgeving, of durf je dat alleen (anoniem) hier te doen?

Aagje Helderder

Aagje Helderder

18-12-2020 om 20:07

Beloning of

minder beperkingen. Het is maar hoe je het bekijkt.

Ik ben een groot voorstander van vaccinaties, neem zelf wat me aangeboden wordt en mijn kinderen hebben het hele vaccinatieprogramma doorlopen. De coronavaccinatie wil ik ook graag zsm. Genoeg leed gezien hierdoor.

Dit gezegd hebbende ben ik principieel tegen het verplichten van vaccineren omdat ik erg veel waarde hecht aan de integriteit van het lichaam. Aan de andere kant vind ik op basis van het positieve effect van vaccinaties op de volksgezondheid het niet verkeerd om vaccinatie aantrekkelijk te maken op plekken waar dat kan.
In de discussie over kindervaccinaties vind ik het prima als kinderopvangorganisaties vaccinaties verplicht stellen omdat aan de ene kant kwetsbare kinderen worden beschermd terwijl ouders dan nog een andere keuze hebben. Opvang aan huis, dagverblijf dat vaccinaties niet verplicht enz, geen opvang, verzin het maar. Voor scholen vind ik het al anders want kinderen moeten naar school. Daar kan wat mij betreft geen verplichting zijn.

Wat betreft de coronavaccinatie zie ik het hetzelfde: verplichten kan niet, maar vaccinatie aantrekkelijk maken doordat je minder beperkingen hebt, vind ik geen probleem voor zaken die vermijdbaar zijn. Reizen hoeft niet, concerten bezoeken ook niet. Boodschappen doen wel, hulp krijgen in de zorg ook. En zo kan ik nog wel meer dingen bedenken. Zo lang het virus prominent aanwezig is (moeten we wel vaststellen wanneer dat wel en niet zo is) hebben de ongevaccineerden meer beperkingen dan de wel gevaccineerden.

Droppie

Droppie

18-12-2020 om 20:09

Tijd

Mijn quote "Vandaar dat je niet kunt zeggen: als je gevaccineerd bent hoef je je buitenshuis ook niet meer aan 1,5 meter te houden." was precies zoals ik het zei. En jij maakt er wat anders van. Dus als je gevaccineerd bent, kun je niet in de winkel bij mensen in de nek gaan hijgen. Je houdt je gewoon aan de 1,5 meter. Die basisregel bestaat nog steeds.

Wanneer het verantwood is om de basisregels aan te passen is aan de overheid. Zolang nog geen 70% gevaccineerd is, is er risico op een uitbraak.
En zolang de basisregels niet zijn aangepast, heb je je, ook als je gevaccineerd bent tegenover andere mensen in het openbaar hier aan te houden.

En je kunt wel zeggen 'ik ben het er niet mee eens', maar het is mijn _inschatting_ dat het nog wel een tijd gaat duren voor de basisregels worden aangepast. We zullen vanzelf dit jaar zien wanneer dat is.

Piep

Piep

18-12-2020 om 20:11

Hoezo?

Dan ben je zelf ook altijd erg egoistisch geweest Pennestreek. Of heb jij elke winter afstand gehouden van iedereen? We kunnen al ons levenlang allerlei ziekten krijgen en doorgeven. Het probleem en de reden dat het nu anders is, is de druk op de zorg. Anders zouden we dit bij elke griepepidemie moeten doen, want ook dan besmetten we elkaar massaal en loop je kans op flinke klachten, zoals longontsteking. Elk jaar dus.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

18-12-2020 om 20:13

Pennestreek

Denk jij dan dat je alle risico’s kunt uitbannen? Wat je ook doet, je loopt risico in het leven. Ook op Corona. Zelfs met vaccinatie zal het risico niet 0 zijn dat je het ergens oploopt.
En nee, ik bagatelliseer COVID niet, ik genoeg narigheid om me heen gezien.

Droppie

Droppie

18-12-2020 om 20:14

Ad Hombre; België/negatieve test

Dat is wel wat anders. Ik kan op dit moment volgens mij overal een test laten doen, maar een vaccinatie kan ik nog niet krijgen dacht ik.

Maar het zou best kunnen dat we deze zomer alleen in het vliegtuig mogen stappen als we een vaccinatiebewijs kunnen overleggen.

Piep

Piep

18-12-2020 om 20:22

Droppie

Dat zei ik toch, wij zijn het niet eens. Ik denk dat het anders zal gaan dan jij zegt. Is dat zo lastig, dat iemand er anders over denkt?
Nu zijn er al veel mensen die niet meer meedoen, of nog net met veel moeite. Ik denk dat die groep heel snel vele malen groter wordt als we zien dat de kwetsbaren zijn gevaccineerd en de druk op de zorg afneemt. Je zult zien dat de tachtigers massaal weer gaan bridgen en in de supermarkt de gangpaden bezet houden met hun gesprekken. Dat zeventigers weet met hun wandelclubje op pad gaan. De jongeren, die alleen maar afstand houden voor de ouderen, hoeven niet meer bang te zijn dat ze opa en oma besmetten. En dan gaat het afstand houden er heel snel vanaf, denk ik.

Droppie

Droppie

18-12-2020 om 20:34

Nee dat zeg je niet

Je bent niet heel duidelijk in wat je schrijft.
Als je zegt 'ik ben het er niet mee eens', dan is het niet zo duidelijk wat je met 'het' bedoelt. Dus of je denkt dat ik het verkeerd inschat of dat je denkt dat die inschatting een verkeerde keuze is.

Ik las het tweede, maar jij bedoelde het eerste.
Ik vind het helemaal niet lastig dat jij denkt dat de overheid de basisregels binnenkort al gaat versoepelen. De tijd zal het leren.

De wal

Zodra mensen inderdaad 'los' gaan terwijl het virus nog niet bedwongen is en heerscht heb je kans dat de cijfers weer gaan stijgen.

Kun je op wachten. Dus dan houd je nog een tijdje allerlei gejojo van maatregelen of niet en wie zich er al dan niet aan houdt en waarom.

Ik weet het al. Minimaal tot de zomer blijf ik 'zoomen'.

Zou anders jammer zijn, we hebben het al zo snel gered.

Zoon bleek vandaag negatief. Hij kreeg de uitslag van de coronatest.

Stimuleren

Ik zou eerst maar eens afwachten hoeveel mensen zich willen laten inenten, als dat op een hoog genoeg percentage komt dan hoeft er verder niks afgedwongen worden. Ik kan me wel voorstellen dat luchtvaartmaatschappijen en bepaalde evenementen wel een vaccinatie bewijs eisen. Dat lijkt me ook prima. Vliegen is geen eerste levensbehoefte en als je wel wil vliegen laat je vervolgens je inenten.

Corona zelf zal onder ons blijven en de kans blijft dus dat je besmet zal raken als je niet bent ingeënt en helaas ook voor sommige mensen die wel de inenting hebben gehad (geen 100% bescherming.) Dat is nu eenmaal niet anders. Zolang de aantallen beheersbaar blijven is dat verder niet problematisch.

Afdwingen ben ik sowieso geen voorstander van maar veel mensen die geen enorme bezwaren hebben tegen inenten zullen zich makkelijker laten overhalen als ze weten dat ze naar een festival kunnen of op vakantie kunnen gaan.

Ik ken ook wel een paar christelijke gezinnen die zich uit overtuiging niet laten inenten maar die zullen de gevolgen van hun keuzes wel aanvaarden en veel seculiere uitjes willen ze toch niet aan meedoen (zoals naar een pop festival.) Die mensen kan je sowieso niet overhalen dus daar hoef je ook geen moeite in te steken.

Vicky

Vicky

19-12-2020 om 06:52

Kyana

'Ik ken ook wel een paar christelijke gezinnen die zich uit overtuiging niet laten inenten maar die zullen de gevolgen van hun keuzes wel aanvaarden en veel seculiere uitjes willen ze toch niet aan meedoen (zoals naar een pop festival.) Die mensen kan je sowieso niet overhalen dus daar hoef je ook geen moeite in te steken.'

De jaarlijkse EO-jongerendag trekt tussen de 20.000 en 50.000 mensen, ook uit de reformatorische hoek (en niet alleen jongeren). Hoe zie je dat dan, in het kader van superspreaders?

40er

40er

19-12-2020 om 07:48

Vicky

De EO jongerendag is eerder de evangelische kant hoor, voor de refo's is dat not done. Daar komt de hgjb eerder in de buurt.

De refo's zien het als straf van God, omdat de "wereld" zich niet goed gedraagt. We laten alles maar toe (abortus, homoseksualiteit) en komen van God af. Het corona gebeuren gaat pas over als we ons gaan bekeren. (Niet mijn mening hè)

Je hebt dus alle complotdenkers en dan deze groep nog....

Ik zit in de zorg, ik neem mijn verantwoordelijkheid en laat me inenten zodra dat kan! En van veel zorgcollega weet ik ook dat ze dat willen doen.

Vicky

Vicky

19-12-2020 om 07:55

40er

'De EO jongerendag is eerder de evangelische kant hoor, voor de refo's is dat not done. '

Waarom reageer je als je niet weet waar je het over hebt? Ik snap dat niet.

In 1998 was 25 % van de bezoekers reformatorisch, in 2006 was het zelfs al 40 %.

Al heel lang

Er worden al heel lang, door verschillende landen, eisen gesteld aan de gezondheidssituatie van mensen als ze een land binnen willen komen. Ook nu. Op het vliegveld moeten regelmatig mensen geweigerd worden, omdat ze niet het juiste bewijs hebben. Dan kan 1 negatieve test zijn, maar soms ook 2 negatieve testen, of een QR-code of.... Elk land heeft zijn eigen regels, en dat zal ook zo gaan met de vaccinatie.
Ondertussen zal er wel maatschappelijke druk ontstaan: mogen 4 ouderen van 80 die gevaccineerd zijn met elkaar gaan bridgen? Die onrust zal zich uitbreiden naar de restaurants, de theaters, de café's, de sportclubs.
De groepen die het beste in staat zijn maatschappelijke druk uit te oefenen, gecombineerd met de cijfers over aantallen besmettingen, dat zal waarschijnlijk de lijn gaan bepalen van het gedeeltelijk weer ontsluiten van de lockdown.
Dat gaat niet over straffen of belonen, maar over risico-management.

Tsjor

Overigens

bepalen niet alleen landen de eisen, maar ook vliegtuigmaatschappijen. Het kan dus voorkomen dat je met de ene maatschappij niet mag vliegen als je een bepaald bewijs niet hebt en met de andere maatschappij wel. Om het ingewikkeld te maken.

Tsjor

40er

40er

19-12-2020 om 09:29

Vicky

Prima, wat jij wilt....
Maar ik verkeer ook in die kringen, dus of ik er niets van weet.....

Vicky

Maar wat maakt het uit? Ook de EO jongerendag zou in principe een vaccinatiebewijs kunnen gaan eisen, net zoals andere evenementen dat zouden kunnen gaan doen. Het handjevol mensen dat zich uit religieuze overtuiging niet wil laten inenten, zal dan niet naar dit evenement kunnen komen. Dat is dan een offer dat ze brengen voor hun principes, iets waar juist deze groep wel vertrouwd mee is.

Ik zou me kunnen voorstellen dat tzt alleen maar evenementenvergunningen worden afgegeven onder de voorwaarde dat alleen gevaccineerden zullen worden toegelaten.

In theorie dan, want politiek Den Haag wil hier de vingers nog niet aan branden. Tot 18 maart, denk ik dan vals, als de verkiezingen zijn geweest en de partijen niet meer iedereen te vriend hoeven te houden...

Groeten,

Temet

Ik zie het niet als een beloning

Corona is geen spelletje, maar een potentieel dodelijk wapen. Mensen die mogelijk zoiets bij zich dragen mogen wat mij betreft voorlopig geweerd worden bij niet noodzakelijke publieke evenementen.
De bevolking van Nederland heeft bewezen dat zij hier niet verstandig en verantwoordelijk mee om kan gaan, dus moet zij tegen zichzelf beschermd worden.

@Emma

@Emma

19-12-2020 om 14:16

Temet

"In theorie dan, want politiek Den Haag wil hier de vingers nog niet aan branden. "

Klopt, als ze nu gaan roepen dat het verplicht moet worden is de weerstand niet te overzien. Dat lijkt me niet verstandig. Tzt zal er wel iets gebeuren bij festivals of concerten etc waar je een vaccinatiebewijs voor moet tonen. Dat is dan een middel om de besmettingen te beperken, niet om te straffen. Net zoals het nu bij sommige kinderdagverblijven verlpicht is voor kinderen om gevaccineerd te zijn.
En dan moet je natuurlijk eerst de kans hebben om te zijn gevacvineerd he? Ik begrijp dat er in het begin alleen festivals voor 60plussers e zorgpersoneel zullen zijn

Je kunt er trouwens vanuit gaan dat je zonder vaccinatiebewijs sowieso niet de VS in komt bijvoorbeeld. Dat soort verplichtingen zijn heftig genoeg voor dit moment. Laat het nog maar even buiten de discussie zou ik zeggen.

Vicky

Vicky

19-12-2020 om 16:10

40er

Er wordt zelfs reclame gemaakt voor de eo jongerendag op de website van een gereformeerde kerk!
https://www.gereformeerdekerkgenderen.nl/eo-jongerendag-2/

Voor 10 juni

Ze zijn optimistisch. Daarnaast staat dat de kerstvieringen allemaal online zijn.

Tsjor

40er

40er

19-12-2020 om 17:30

Oh, maar Vicky

Gereformeerde kerk is niet reformatorisch.
Reformatorisch is is gereformeerde gemeente, gereformeerde gemeente in Nederland, oud gereformeerde gemeente, oud gereformeerde gemeente in Nederland. En ja, dit zijn allemaal verschillende soorten. De "gewone" gereformeerde kerken vallen vaak onder de PKN (protestantse kerk Nederland). Het verschil is heel groot hoor.
PKN mag gewoon inenten, mogen broeken dragen, lezen een andere bijbelvertaling en hebben zelfs vrouwen in het ambt. Bij de refo's mag dit allemaal niet hoor. Alleen hoe de PKN Here schrijft is al een probleem (volgens hun moet het Heere zijn...)

vlinder72

vlinder72

19-12-2020 om 17:42

Vicky

Gereformeerd is niet reformatorisch.

De reformatorische gemeenschap is geen voorstander van dingen als de EO jongerendag. Of broeken bij meisjes. Of televisiekijken. Internet. Noem maar op.

Ach toch

Was het maar zo overzichtelijk.
Wat al die gereformeerden en reformatorischen gemeen hebben is dat ze in feite geen partijkartel kennen.
Een ieder is volledig persoonlijk en uitsluitend, volledig verantwoordingsplichtig aan God.
Vandaar dat je in die hoek ook zoveel kerkscheuringen aantreft.
Maar ook in ieder kerkverband zitten mensen met eigen meningen.

Maar ook lokaal zijn er grote verschillen.

Zelf ging ik naar een meer orthodoxe kerk in mijn jeugd waar ze in het Gooi nog hoedjes droegen en rokken en in Amsterdam dat geen ding was. Nou ja, spijkergoed was nog taboe. Of een broek aan naar school, christelijke school.

En die dingen gingen ook op en neer. Toen, vanwege de bejaarden, er een oudere dominee kwam, die de kerstboom ging verbieden en erger, werd het mijn ouders te gortig en zijn ze hervormd geworden.

Vicky

Vicky

20-12-2020 om 09:56

Temet

'Maar wat maakt het uit? Ook de EO jongerendag zou in principe een vaccinatiebewijs kunnen gaan eisen, net zoals andere evenementen dat zouden kunnen gaan doen. Het handjevol mensen dat zich uit religieuze overtuiging niet wil laten inenten, zal dan niet naar dit evenement kunnen komen. Dat is dan een offer dat ze brengen voor hun principes, iets waar juist deze groep wel vertrouwd mee is.'

Tot nu toe heeft de regering kerken geen strobreed in de weg gelegd. Voor de EO-jongerendag of andere bijeenkomsten zal dus ook een uitzondering gemaakt worden. Er geldt nu ook geen vaccinatieplicht voor mazelen of polio, dus waarom straks wel voor corona?

@40er, ik had inderdaad de verkeerde link meegestuurd. Op refoweb vind je verschillende artikelen over de EO-jongerendag, ook interviews van mensen die er geweest zijn.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.