Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Kaaskopje

Kaaskopje

26-03-2020 om 10:44

Corona en andere virussen (deel 3)

Vanaf 0 weer.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Mirreke

'We zijn met teveel, we passen ons niet aan, we gaan over grenzen.'

Op zich klopt dat, maar niet in de zin van een (vooropgezet) afweersysteem. Net als bij de evolutietheorie van Darwin: orgsnismen pasten zich niet bewust aan aan de veranderde omstandigheden. De omstandigheden veranderden, en de dieren die daar door een toevallige mutatie beter tegen opgewassen waren, floreerden. Maar er waren ook duizenden mutaties die geen voordeel opleverden, en die stierven weer uit.

Bij de virusuitbraak zie je hetzelfde als bij de klimaatverandering. Virussen bestaan al miljoenen jaren. En breken ook al miljoenen jaren uit. Maar de manier waarop de mens de aarde heeft 'ingericht', met veel mensen op elkaar en mondiale economien, zorgt er voor dat de gevolgen nu veel groter zijn dan (pak 'm beed) 100.000 jaar geleden.

Beed?

Pak 'm beeT dus.

Ad Hombre

Ad Hombre

27-03-2020 om 07:37

Competitie

We zijn allemaal stukjes DNA die zich willen voortplanten. Wij gebruiiken daar andere organismen voor om ons mee te voeden, planten, dieren.

Het virus gebruikt zoogdieren om zich mee te voeden en zich via voort te planten, toevallig doet hij het heel goed op mensen. Het virus heeft er op zichzelf geen belang bij om ons te doden maar doet dat als een bijproduct van zijn bestaan.

Virussen hebben geen intenties of bewustzijn. DNA heeft de intentie om zich voort te planten daarom heeft het zich in virussen en mensen omgevormd.

Mensen hebben afweersystemen tegen virussen. Het potentieel meest krachtige afweersysteem is ons brein, helaas gebruiken te weinig mensen op dit moment dat brein effectief.

De natuur, de aarde? Die interesseert het geen reet.

"Maar de manier waarop de mens de aarde heeft 'ingericht', met veel mensen op elkaar en mondiale economien, zorgt er voor dat de gevolgen nu veel groter zijn dan (pak 'm beed) 100.000 jaar geleden."

Als we allemaal op onze eilandjes bleven was het probleem een stuk kleiner.

mirreke

mirreke

27-03-2020 om 09:43

Sydney

Exact. Voorheen was de mens tot betrekkelijk kort geleden een van de vele soorten die een bestaan had naast alle andere soorten.

In een betrekkelijke korte tijd is de exponentiële groei van de mensheid zo snel gegaan dat de druk op het systeem waar we deel van uitmaken te groot is geworden. De boel is uit balans geraakt.

Ad Hombre, ik denk natuurlijk ook niet dat de aarde zich bewust hier iets van aantrekt. Ik denk gewoon dat dit een logisch gevolg is van een systeem waar het evenwicht zoek is, en waarbij gepoogd wordt dat evenwicht weer te herstellen. Ook oorlog zou daar bv. deel van uitmaken, er zijn ook in de dierenwereld voorbeelden van dieren die elkaar uitmoorden (bv. mieren, apen) als er bv. geen eten meer is.

In evolutionaire termen is de mens een betrekkelijk kortdurend verschijnsel, en die aarde zal het idd worst zijn. Ik geloof echt niet in een soort hogerhand en als ik die indruk wek vanuit mijn uitleg, dan wil ik dat bij deze rechtzetten.

mirreke

mirreke

27-03-2020 om 09:44

Overigens wordt de roep in NL om testen

steeds groter.

https://www.nrc.nl/nieuws/2020/03/25/overheid-wordt-wakker-en-ga-meer-testen-het-kan-wel-a3994831

Zonder testen vecht je tegen een onzichtbare vijand.

mirreke

mirreke

27-03-2020 om 09:52

Weet iemand wat de achterliggende redenatie

om niet te testen?

Iedereen die hoest thuis laten blijven? Maar mensen zijn al presymptomatisch besmettelijk, schrijft Helen Branswell in een artikel over de huidige stand van zaken qua kennis (en wat we nog NIET weten...).
Volg haar, ze is gezaghebbend journaliste op het vlak van coronavirussen

https://www.statnews.com/2020/03/26/what-weve-learned-about-the-coronavirus-and-what-we-still-need-to-know/

En op de NOS lees ik dan dit:

https://nos.nl/artikel/2328460-er-moeten-meer-coronatests-komen-maar-nederland-wordt-geen-zuid-korea.html

Ondertussen lees ik van mensen in DE die zich erge zorgen maken over NL, specifiek vanwege het Nldse beleid...

Mirreke

Volgens de Volkskrant komt dat door een tekort aan spullen (niet de machines of mensen, maar aan de spullen eromheen: chemicaliën en zaken als pipetpuntjes en rekjes voor celmonsters).
En omdat de kans dat je corona hebt, maar heel klein is ('Bij enkele steekproeven in ziekenhuizen en bij huisartsen bleek dat 90 tot 98 procent van mensen met griepachtige klachten géén covid-19 had. ‘Er zijn nog steeds veel meer mensen die influenza hebben dan corona’, zegt Reusken.') vond blijkbaar niemand het nodig om die spullen bij te bestellen.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/testen-testen-testen-zegt-de-who-waarom-doen-we-dat-dan-niet~b668866d/

Flavia

Flavia

27-03-2020 om 10:05

testbeschikbaarheid

Roche is de producent van de testen maar ook zij lopen tegen beschikbaarheid van materialen aan.

Dit staat op dit moment op hun website:
To safeguard supply, Roche strongly advises to focus COVID-19 testing on patients with signs and symptoms of the disease, not broad testing of the healthy population.

Ze zijn de productie wel enorm aan het opschalen. Maar je hebt ook een apparaat nodig om die test uit te voeren en ook daar wordt aangewerkt om die op te schalen en beschikbaar te zetten.
Nogmaals: het is geen dipstick testje. Al die wattenstaafjes moeten eerst opgewerkt worden voor je een testsample hebt dat in de Cobas kan. (Cobas = test apparaat)

Flavia

Zolang Roche haar marktpositie blijft beschermen, wordt het tekort natuurlijk ook niet opgeheven.

Flavia

Flavia

27-03-2020 om 10:11

Sydney

Roche heeft de receptuur beschikbaar gemaakt.
Maar dat wil dan nog niet zeggen dat materiaal van andere producenten gelijk toegelaten is voor gebruik. Het zit niet alleen bij Roche maar ook in wet en regelgeving: voor ons aller veiligheid en gezondheid ook in deze tijden.

Belgje

Belgje

27-03-2020 om 10:13

België ook, Mirreke

In België maakt men zich ook zwaar zorgen over het lakse en trage Nederlandse beleid.
België heeft per hoofd van de bevolking bijna dubbel zoveel IC-plaatsen als Nederland. De grote angst: dat vanaf volgende week onze IC's overspoeld worden met Nederlandse patiënten en dat er dan geen plaats meer is wanneer Belgen die nodig hebben. Wat mij betreft zijn de Nederlanders welkom, elk leven dat gered kan worden is er één. Maar wel zuur dat de Nederlandse bezuinigingen van de afgelopen jaren en de lakse houding in Nederland Belgische levens kunnen gaan kosten.

Belgje

'Maar wel zuur dat de Nederlandse bezuinigingen van de afgelopen jaren en de lakse houding in Nederland Belgische levens kunnen gaan kosten.'

Dat en het feit dat die 'arme' Belgen massaal hun eigen maatregelen ondermijnden en naar Nederland kwamen om te stappen.

Ik vind dat de Belgen zich behoorlijk hypocriet opstellen.

mirreke

mirreke

27-03-2020 om 10:19

En nog een lange draad

van Nicholas Christakis, inmiddels ook erkend als deskundige in deze tijden...

Over wat er nodig is om de opmars van SARS-CoV-2 te stoppen. Hij legt het uit a/d hand van wat er in China uit de kast is getrokken. Helemaal lezen, want ja, hij geeft natuurlijk ook aan dat China een autoritair regime heeft...

https://threadreaderapp.com/thread/1237020518781460480.html

Triva

Triva

27-03-2020 om 10:20

Sydney

"Dat en het feit dat die 'arme' Belgen massaal hun eigen maatregelen ondermijnden en naar Nederland kwamen om te stappen.'

Massaal? Ja joh heel België liep leeg.... Overdrijf niet zo en joh het ging om twee avonden.

Belgje

Belgje

27-03-2020 om 10:28

Sydney

Ik ken helemaal NIEMAND die dat gedaan heeft. Er zijn er geweest, maar het was echt niet zo dat half België naar Nederland ging. Wat een (Ik zal het aardig zeggen) onaardige opmerking van je. Het gaat hier wel om mensenlevens.

mirreke

mirreke

27-03-2020 om 10:29

Komop mensen

elkaar de maat meten met dingen die sommige mensen even gedaan hebben...

Waar slaat dat nou op. Dit is een periode waarin veel mensen nog steeds niet willen accepteren dat het voorlopig even gedaan is met ons fijne relaxte, genietende leventje waarin we er eigenlijk van uit gaan dat we recht hebben op ontspanning. Dat kost tijd. Bovendien denk ik absoluut dat de Nederlandse overheid een totaal verkeerde toon tegen de bevolking aanslaat. Het hebben over aso's en zo, en stoere taal uitslaan, terwijl je nu juist verbinding nodig hebt. Echt, ik knap zo af op deze regering...
Maar dit terzijde.

Nederlanders gingen in hordes naar het strand, de natuur, naar Duitsland om boodschappen te doen en Duitsers trekken met zn allen naar Nederland om boodschappen te doen. Nederlanders gingen nog even met zn allen uit eten in DE omdat daar de restaurants overdag nog even open waren... Belgen gingen nog snel even fijn uit in NL.

Nou ja, nu is dat dus ook voorbij. En het komt ook door onduidelijkheid v/d overheid. Het is net als opvoeden: ja misschien, eh, nou ja... dan piepen je kinderen erdoorheen. Duidelijke grenzen stellen, maar niet meteen mensen affikken omdat ze het nog even niet doorhebben.

Ja, Belgje, ik weet het helaas.

En al die excuses over testmaterialen, het zijn excuses. Hou eens op aub! In andere landen kan het ook. Dat geleuter over, ja maar cultuur, ja maar NL is anders, ja maar onze gezondheidszorg...

We hebben just-in-time gezondheidszorg, en daar houdt dat virus nou net ff geen rekening mee.

Belgje

'Het gaat hier wel om mensenlevens.'

Precies 😈

Wel of niet naar de IC bij besmetting

https://www.nporadio1.nl/gezondheid/22595-voormalig-arts-66-wil-bij-corona-niet-naar-het-ic-ik-wil-geen-plaats-innemen

De, misschien wel typische Nederlandse!, discussie, of je wel of niet opgenomen wil worden op de IC mocht je ademhalingsproblemen hebben.

Medische wetenschap is een geweldige verworvenheid maar soms ben je liever zonder vanwege de mogelijke bijwerkingen en de kans op ernstige gevolgen. In dit geval, bij besmetting met het Corona virus, dat de longen ernstig kapot kan maken en zorgt voor lange perioden van beademing waarbij je ernstig achteruit gaat.

Ik neig naar niet opgenomen willen worden. En heb dat met beide kinderen besproken. Ik zou er graag nog heel lang voor ze zijn, maar we hebben ook vrienden, ze hebben een perspectief, ze kunnen zonodig zonder mij.
Dus die vrijheid kan ik zonodig nemen.

Voorlopig doen we ons uiterste best om besmetting te voorkomen. Wie weet wel tot er een vaccinatie komt.

Ad Hombre

Ad Hombre

27-03-2020 om 11:36

Dodenaantal Wuhan mogelijk veel hoger

Jullie horen het mij al weken zeggen, het gepubliceerde dodenaantal van Wuhan kan gewoon niet kloppen. Dat begint nu ook de mensen in China en in de mainstream media te dagen:

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/live-dodental-wuhan-mogelijk-veel-hoger-hoogtepunt-moet-nog-komen-in-bergamo~bb407328/

Dit gaat dan nog over de officiele crematoria, maar van Wuhan is bekend dat er 40 mobiele verbrandingsunits zijn geplaatst bij ziekenhuizen. Als die als crematoria gebruikt zijn - en dat lijkt niet uitgesloten - hebben we het mogelijk over hele andere aantallen.

Daarnaast zijn er geruchten over miljoenen vervallen mobiele telefoonabonnementen die een indicatie zouden geven over het aantal werkelijke doden. Ik weet nog niet wat ik daar van moet vinden.

Belgie kan opgelucht ademhalen

'Nederland overlegt op dit moment met Duitsland over de vraag of patiënten daar heen kunnen als er in ons land een tekort aan bedden op de intensive care ontstaat.'

Onze patienten gaan naar Duitsland.

Ad Hombre

Op zich is het natuurlijk niet logisch dat een dergelijk besmettelijk virus al vanaf begin december (en misschien wel eerder) over heel China verspreid is, en dan toch maar 80.000 van de 1,3 miljard Chinezen besmet. De maatregelen zijn pas half januari ingesteld, tegen die tijd zouden er veel meer besmettingen worden verwacht dan die 80.000 officiële.

Daar zijn voor zover ik zie drie mogelijke verklaringen voor (maar ik zie vast ook heel veel mogelijke verklaringen niet) :
- Het virus is helemaal niet zo besmettelijk. Die kan je wegstrepen, want dat is het wel.
- Het virus is veel en veel verder verspreid dan we denken; in realiteit zijn er miljoenen besmet maar de meeste daarvan hadden nauwelijks klachten en zijn dus niet getest.
Dit zou kunnen; researchers van Oxford University hebben een model gebruikt dat dit voorspelt, maar de onderzoekers zeggen erbij dat je onvoldoende gegevens hebt om vast te stellen welk van de vele modellen klopt. Andere modellen zeggen met precies dezelfde data iets heel anders.
- De Chinese overheid liegt dat ze barst. Ook niet onwaarschijnlijk natuurlijk.

We zullen het zien. Ik kijk met grote belangstelling uit naar het resultaat van het immuniteitsonderzoek bij de bloedbanken. Als blijkt dat veel mensen het virus al doorgemaakt hebben zonder het door te hebben, wordt het toekomstbeeld heel anders dan als iedereen die het krijgt ziek wordt.

Ad Hombre

Ad Hombre

27-03-2020 om 12:24

Boris Johnson

Besmet volgens de BBC.

Oh?

Nu Trump en Bolsonaro nog ...

Chrono

Chrono

27-03-2020 om 12:54

Pardon?

Bedoel je nou dat je die 2 een ernstige ziekte.toewenst?

Ad Hombre

Ad Hombre

27-03-2020 om 13:02

Chrono

"Bedoel je nou dat je die 2 een ernstige ziekte.toewenst?"

Dat is heel normaal voor mensen die anderen van egoisme beschuldigen.

foei foei toch weer

O, wat zijn we allemaal weer braaf.
Ik begrijp dat Bolsonaro de ernst van dit virus ernstig bagatelliseert, pogingen het de kop in te drukken actief tegenwerkt en ten slotte ook nog claimt dat hij zo fit is dat hem niets kan overkomen. Dus als iemand een stevige tik van dit virus verdient, is hij het wel.
Helaas wil het met de gerechtigheid in dit soort kwesties vaak maar moeilijk vlotten, dus het zal wel weer niet gebeuren, maar ik denk dat als hij besmet raakt, menigeen "net goed" roept, niet in de laatste plaats de plaatselijke gouverneurs in Brazilië die hij ernstig voor de voeten loopt.
Ad en Chrono mogen het natuurlijk alleen maar denken en dan vervolgens zichzelf vermanend toespreken

Groeten,

Temet

Eerlijk gezegd

... Had ik een soortgelijke onaardige reactie toen ik hoorde dat Harvey Weinstein het had. Shame on me.

AnneJ

"In dit geval, bij besmetting met het Corona virus, dat de longen ernstig kapot kan maken en zorgt voor lange perioden van beademing waarbij je ernstig achteruit gaat."

Naar ik begrijp gaan de meesten door beademing uiteindelijk vooruit. Dat is het punt nou net. Sommigen herstellen volledig, sommigen houden enige restschade, sommigen houden ernstige restschade en sommigen halen het, ondanks beademing, helaas niet.

We mogen er denk ik wel vanuit gaan dat in al die gevallen afzien van beademing hoogstwaarschijnlijk de dood betekent. Een tamelijk akelige ook nog, lijkt me.

Mocht ik de statistieken tarten door èn besmet te raken èn levensbedreigende ademhalingsproblemen te ontwikkelen, dan word ik toch maar wat graag aan de beademing gelegd, dan is er tenminste nog een kans dat ik het overleef. En als mijn kinderen al volwassen waren (dat zijn ze niet) dan denk ik niet dat ik er anders over zou denken.

Groeten,

Temet

Johnson

Ik zie op de site van de Guardian dat Johnson voor het laatst met de Queen contact had op 11 maart. Weet je wie in die periode ook contact had met haar en nu met een coronabesmetting kampt? Charles. Zou Hare Majesteit soms symptoomarm mensen hebben lopen besmetten...

Groeten,

Temet

Longschade

Ik wil het coronavirus niet bagatelliseren, maar van een milde longontsteking kun je ook de rest van je leven astmatische bronchitis houden. Daarin is corona echt niet uniek.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.