Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Kaaskopje

Kaaskopje

26-03-2020 om 10:44

Corona en andere virussen (deel 3)

Vanaf 0 weer.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
mirreke

mirreke

27-03-2020 om 13:52

Temet

Aan de beademing liggen is afzien. En juist bij deze infectie COVID-19 moet dit ook nog heel lang, minimaal drie of vier weken, gebeuren. In die tijd raak je kilo's spierweefsel kwijt, en door de beademing wat onder druk gebeurt, beschadigen je longblaasjes. Ook de ziekte zelf zorgt voor littekenweefsel.

Als het beter met je gaat, wat eigenlijk vooral inhoudt dat je lichaam op eigen kracht het virus gaat verslaan, want de beademing is alleen maar bedoeld om tijd te winnen, en je hart wat rust te gunnen, ben je dus heel erg afgetakeld en heb je nog maanden revalidatie nodig.

Maar tegelijkertijd, ik wil echt wel graag leven, voel mezelf nog zeker niet oud, mijn jongste is 15, dus ja graag, zou zeker willen dat men tot op bepaalde hoogte alles uit de kast trekt voor mij, me in ieder geval zoveel mogelijk kans geeft, en sluit me wat dat betreft van harte bij jou aan.

In Nederland denk ik dat de dood minder akelig is dan in een land dat niet aan euthanasie doet. Je krijgt dan palliatieve sedatie en sterft rustig(er). In Duitsland doen ze niet aan euthanasie, want gelovig land en euthanasie mag dus niet. Geen idee hoe dat zit als je stikkend aan het sterven bent.
Ik denk dat ze hier eerder alles uit de kast trekken hoewel dat niet altijd wil zeggen dat je er ook goed uitkomt. Ben dus hoe mensen in Duitsland eruit komen, in vergelijking met bv. Nederland.
Wel hoorde ik dat door het betere en eerdere testen hier (in Duitsland dus) mensen eerder in beeld zijn als het slecht gaat.
Je bent getest en men begint dan met thuisisolatie. Als het slechter met je gaat, en dat is vooral als je ademhalingsmoeilijkheden krijgt, lig je voor je het weet in het ziekenhuis en aan de beademing, nu nog wel nu de beademingstoestellen nog niet allemaal bezet zijn. Ook maakt men in DE gebruik van ECMO-machines, die bv. ook bij een open hartoperatie wordt gebruikt (een machine die de functie van de long overneemt, zodat je dus bloed met zuurstof krijgt zonder dat dat via je longen gaat.) Ik dacht ergens gehoord te hebben dat men in NL die machine niet gebruikt voor COVID19-patiënten, maar ik weet niet meer waar.

Enfin, alle wetenschappers blijven ook nog steeds roepen: het is nog een jong virus, we weten nog helemaal niet zo veel...

Chrono

'Bedoel je nou dat je die 2 een ernstige ziekte.toewenst?'

Nou, niet een willekeurige ernstige ziekte. Specifiek déze ernstige ziekte. Zodat ze doorkrijgen dat het virus geen kwestie is van gebrek aan wilskracht of sportschoolbezoek, maar iederéén kan overkomen.

Ze hoeven er niet dood aan te gaan ...

Mirreke

Volgens mij hoeft de beademing niet altijd 4 weken te duren. Sommige patienten hebben maar een week nodig.

Juist niet

Types als Trump, Bolsanaro en in mindere mate Johnson gaan geen beter beleid maken of verantwoordelijkheid nemen als ze zelf corona krijgen. Als ze er met milde klachten vanaf komen vinden ze dat ze gelijk hebben met dat het maar een griepje is, als ze weken op de IC aan de beademing moeten kunnen ze niet werken dus alles wat er mis gaat is niet hun schuld. Nee, die leren er niks van.

Ben benieuwd of Donald Trump zelf op paaszondag in een stampvolle kerk gaat zitten. En hoe hij gaat reageren als de USA waarschijnlijk vandaag nog door de 100.000 geïnfecteerden gaat. America First?

skik

Chrono

Chrono

27-03-2020 om 14:02

Echt

Echt bespottelijk. Ik gun ze ontslag of een rechtszaak, maar zoiets echt niet. En nee ik dénk zulke dingen ook niet.

Chrono

Je bent duidelijk een beter mens dan ik. Wil je een sticker?

Chrono

Chrono

27-03-2020 om 14:06

Sydney

Ja, graag.

mirreke

mirreke

27-03-2020 om 14:06

Sydney

Dat kan vast. Wat vooral het geval lijkt is dat bij besmetting met dit virus je van niet of nauwelijks, en van heel licht tot enorm zwaar ziek kunt worden, en ook nog eens heel snel, maar heel langzaam kan ook, en het kan kort maar ook heel lang duren.

Ik begrijp wel dat de meesten die aan de beademing komen, daar lang afhankelijk van zijn.
Ik hoorde ook dat er mensen zijn die zich niet of nauwelijks ziek voelen, en toch maar een saturatie hebben van 78 en dat er mensen zijn die zich zwaar ziek voelen en het idee hebben dat ze nauwelijks kunnen ademen, en die toch een saturatie hebben van 100. Het is een mysterie. Artsen die het meemaken zijn bang, ik lees het op twitter, en dat beangstigt mij dan weer.

Mirreke

Ja, ik las op de website van het longfonds dat het lichaam soms ineens zo uitgeput is dat het niet meer (geheel) zelfstandig kan ademhalen. Hoe dit bij het coronavirus precies komt weten ze niet zeker, maar ze denken dat het lichaam een te grote afweerreactie tegen het virus heeft.

mirreke

mirreke

27-03-2020 om 14:33

Ondertussen weer een belangrijke draad van Marc Lipsitch

Gaat over verschillende modellen die zij op aanvraag van de Amerikaanse overheid hebben uitgevoerd, over de verspreiding v/h virus, en dit afgezet tegen situaties in andere landen.

Dit is een internationaal bekend staande expert, en ook hij geeft dringend aan: testen MOET, contact tracing MOET, isolatie MOET, ook nu nog als het eigenlijk te laat lijkt...

Een boodschap die de Nederlandse regering zich moet gaan aantrekken. Problemen zijn er om op te lossen. Te weinig testcapaciteit? Los het op...!

https://threadreaderapp.com/thread/1243347447537115136.html

Met veel links.
En nee, we gaan het virus niet bedwingen, maar we gaan tijd winnen totdat er een vaccin is...

mirreke

mirreke

27-03-2020 om 14:49

En ook lees ik net op twitter

New German Interior Ministry strategy paper on how to deal with the #COVID19 crisis.

@SZ
reports that the best case scenario considered is not just very similar to, but also gets its name from the Medium article "The Hammer and the Dance," written by non medical professionals.

Het bedoelde artikel staat volgens mij in deel II van dit onderwerp:

Hier het Duitse artikel erover:
https://www.sueddeutsche.de/politik/coronavirus-tests-strategie-1.4858950

Triva

Triva

27-03-2020 om 14:49

Duitsland?

"In Nederland denk ik dat de dood minder akelig is dan in een land dat niet aan euthanasie doet. Je krijgt dan palliatieve sedatie en sterft rustig(er). In Duitsland doen ze niet aan euthanasie, want gelovig land en euthanasie mag dus niet. Geen idee hoe dat zit als je stikkend aan het sterven bent."

Hoezo is Duitsland een 'gelovig' land?

Overigens is de dood hier nu heel akelig, Vannacht is iemand overleden die maar net wist dat het corona was en waarvan de familie mocht béllen met die persoon in de laatste uren en mocht zwaaien vanaf de gang...

Ad Hombre

Ad Hombre

27-03-2020 om 14:57

Triva

Mensen die aan de beademing gaan worden in slaap gebracht. Die worden dan na een week of 2, 3 wakker met een enorme kater of ze worden niet wakker.

Precies Ad

En dat is niet alleen bij dit virus zo. Dat is heel gebruikelijk.

Ad Hombre

Ad Hombre

27-03-2020 om 15:07

Mensen wensen mensen Corona

Misschien moeten we allemaal maar met een rijtje politici komen van wie we eigenlijk zouden willen dat ze corona krijgen.

Of wat minder gewaardeerde collega's?
Of misschien een of twee forumbezoekers?

Waarom stoppen bij politici?

En dan vanavond allemaal om acht uur hartelijk klappen voor de zorgverleners natuurlijk, zodat we onszelf heel goede mensen kunnen voelen.

Hoe je het ook wendt of keert, het blijft smerig.

Ad Hombre

Ad Hombre

27-03-2020 om 15:18

Het gaat slecht: 112 sterfgevallen en 349 nieuwe opnames

Het aantal doden en ziekenhuisopnames is vandaag toch weer aanzienlijk opgelopen. Het RIVM meldt vandaag 112 nieuwe sterfgevallen door covid-19, waarmee het totaal op 546 komt. Dit zijn er meer dan gisteren, toen er 78 nieuwe gevallen werden gemeld.

Het aantal sterfgevallen door het virus is waarschijnlijk hoger, omdat het RIVM alleen de bevestigde gevallen meetelt. Huisartsen gaven donderdag in een artikel van Zembla aan dat zij denken dat het aantal sterfgevallen onderschat wordt. Het Netwerk Acute Zorg Brabant houdt inmiddels ook het aantal doden bij dat waarschijnlijk is besmet met corona. In de Brabantse ziekenhuizen zou het sterftegetal nog eens 15 à 20 procent hoger kunnen zijn dan het officiële cijfer.

Er zijn nu 2.500 mensen in het ziekenhuis opgenomen vanwege het virus. Dit zijn er 349 meer dan het RIVM gisteren meldde. Ook hier zou het zo kunnen zijn dat er meer coronapatiënten zijn opgenomen die nog niet officieel getest zijn. In Brabantse ziekenhuizen liggen nu ruim 400 besmette patiënten, en dan nog eens 200 mensen die waarschijnlijk besmet zijn.

De Nederlandse Vereniging voor Intensive Care meldde gisteren het hoogste aantal nieuwe opnames in één dag, 117. Uit cijfers van de Stichting NICE blijkt dat er vandaag minstens 769 patiënten opgenomen zijn. Daarnaast rapporteren zij nog 55 patiënten waar een vermoeden is van covid-19.

Het aantal nieuwe besmettingen is ook verder opgelopen en bedraagt nieuwe 1.172 gevallen, in totaal is nu bij 8.603 personen in Nederland een coronabesmetting vastgesteld. Van de testen die gisteren zijn gerapporteerd door laboratoria is 28,4 procent positief. Vorige week was dit nog maar 13 procent.

Ad Hombre

Ad Hombre

27-03-2020 om 15:20

Alison

"En dat is niet alleen bij dit virus zo. Dat is heel gebruikelijk."

Iedereen die wel eens een zware operatie heeft meegemaakt zal dat gevoel wel kennen dat je onder narcose wordt gebracht en niet weet of je nog wakker wordt. Als je naar adem ligt te happen kan ik me voorstellen dat je dat verwelkomt.

Jo Hanna

Jo Hanna

27-03-2020 om 15:24

Magisch denken

'Bedoel je nou dat je die 2 een ernstige ziekte.toewenst?'

Ik denk dat soort dingen ook geregeld. Ik ben daarom ook erg blij dat magisch denken niet bestaat!

Groet,
Jo Hanna

mirreke

mirreke

27-03-2020 om 15:33

Kennen jullie deze site?

Als je op de landen ziet zie je de individuele curve en ook de percentages bij de schuifbalkjes.

Even ietsjes naar beneden scrollen voor de tracker.

https://www.statnews.com/2020/03/26/covid-19-tracker/

Jo Hanna

Jo Hanna

27-03-2020 om 15:38

Goh Ad!

“Ik weet nog niet wat ik daar van moet vinden.“

Gaat het wel?

Jo Hanna

Ad

Ik kan me dat ook voorstellen, als je naar adem ligt te happen. Bovendien schijnt het zo te zijn (maar dat weet ik gelukkig niet uit ervaring, wel zware operaties inclusief beademing maar nooit wakker beademd) dat het onverdraaglijk is om beademd te worden als je bij bewustzijn bent.

Over de aantallen: eerder werden hier al cijfers genoemd (ik weet niet door wie) waaruit bleek dat er eerst 2 tot 12 dagen zit tussen besmetting en klachten, dan nog eens een week voor je zo ziek wordt dat je naar het ziekenhuis moet. Dat zou betekenen dat dit nog steeds cijfers zijn van voor de maatregelen. Die zijn pas echt ingegaan op 16 maart (scholen en horeca dicht) en aangescherpt op 23 maart. Het zal helaas nog wel een tijdje duren voor de effecten echt zichtbaar worden. Als ze zichtbaar worden.

Rest ons nu: een exit-strategie uit de maatregelen. En dat wordt een hele grote uitdaging.

Ad Hombre

Ad Hombre

27-03-2020 om 17:09

Alison

Mee eens. Als je naar Italie kijkt denk ik dat de conclusie is dat de maatregelen best ingrijpend moeten zijn om effect te sorteren. Daar lijken de doden te stabiliseren, al zijn ookm daar de aantallen blijkbaar discutabel (worden niet alle Coronadoden meegeteld).

mutsje

mutsje

27-03-2020 om 17:13

acceleratie

Ik ben geen wiskundige of natuurkundige. Maar volgens mij heeft het RIVM gezegd dat de snelheid van de groei aan het afnemen is, niet de groei zelf. Men verwacht de piek in mei. Wat ik begreep is dat in plaats van 1 besmet persoon die eerst 2 personen besmette er nu door 1 besmet persoon er nog maar 1 besmet wordt.
Die vertraging kun je niet zien op de gewone grafiek, maar daarvoor moet je volgens mij de data logaritmisch uitzetten. Maar volgens mij is IngridT natuurkunde leraar, die kan het vast beter uitleggen (als ze meeleest...).

Ad Hombre

Ad Hombre

27-03-2020 om 17:41

mutsje

Op deze site kun je de grafieken omschakelen van lineair naar logaritmisch en dat geeft ook weer niet echt een geruststellende indruk.

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/netherlands/

Daarnaast gaven huisartsen al aan dat ook bij de sterfgevallen veel niet wordt geregistreerd als Corona. Je zou kunnen verwachten dat er bij stijgende aantallen procentueel minder wordt geregistreerd. Dat zou dan kunnen leiden tot een ogenschijnlijk dalende trend, maar dat betekent dat eerder dat de tests het aantal overledenen niet kunnen bijbenen.

We zien het wel aan de ziekenhuizen. Als die beginnen te overstromen wordt het steeds lastiger de waarheid te ontkennen.

Toch niet Ad

Er is geen sprake van 'de waarheid ontkennen'.

Er zijn (achteraf) betere en mindere (beleids)keuzes en een crisis in de bevoorrading van de zorg.

Ieder heeft blijkbaar de eigen waarheid. Elke dag heeft de eigen waarheid. De toekomst is maar deels kenbaar.

Zus

Zus

27-03-2020 om 18:04

nog over evolutie; Ad

‘ Virussen hebben geen intenties of bewustzijn. DNA heeft de intentie om zich voort te planten daarom heeft het zich in virussen en mensen omgevormd.’

DNA heeft net zomin als een virus intenties. Evolutie heeft uberhaupt geen intentie, doel, plan of iets dergelijks. Evolutie is een proces. Je kunt dan ook zéker niet zeggen dat het daarom zich in mensen en virussen heeft omgevormd. Het woordje daarom klopt niet, want dat impliceert een reden, een achterliggend doel. Net zoiets als zwaartekracht. Dat is er, maar heeft geen doel. (Het coronavirus is overigens een RNA virus)

Emmawee

Emmawee

27-03-2020 om 18:12

Alison H

"Bovendien schijnt het zo te zijn (maar dat weet ik gelukkig niet uit ervaring, wel zware operaties inclusief beademing maar nooit wakker beademd) dat het onverdraaglijk is om beademd te worden als je bij bewustzijn bent."
Mijn vader gaat al jaren lang elke avond aan de beademing. Het is niet onverdraaglijk, maar wel iets wat hij heeft moeten leren. Je moet je als het ware overgeven aan een machine. Dat is lastig, maar inmiddels kan hij eigenlijk niet meer zonder.

Ad Hombre

Ad Hombre

27-03-2020 om 18:12

Zus

Het blijft natuurlijk een antropomorfisme maar wat dat betreft begeef ik mij in uitstekend gezelschap:

https://nl.wikipedia.org/wiki/The_Selfish_Gene

Wereldberoemd boek van Richard Dawkins

Zus

Zus

27-03-2020 om 18:18

Ik heb het boek gelezen. Daar staat niets in wat mijn toelichting tegenspreekt. Wel wat die van jou tegenspreekt .

Zus

Zus

27-03-2020 om 18:22

maar goed

Mijn intentie (kan ik als mens wel hebben ) was alleen even de misconceptie over doelgerichtheid van evolutionaire processen, die heel algemeen is, te weerleggen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.