Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Pluk

Pluk

15-03-2020 om 22:40

Corona-wat doen jullie met pubers?


Tango

Tango

16-03-2020 om 14:05

Misdreavus

Hier een soortgelijke situatie. Ook een zoon die thuis zit i.v.m. angsten. Vandaag zou hij starten met een training en morgen een gesprek. Training is afgezegd maar gaat wel online opgezet worden. Morgen worden we gebeld over hoe de andere afspraken gaan verlopen.
Ik vond dit ook wel even balen. Hopelijk wordt er bij jullie ook snel iets gestart.
Zoon had trouwens wel even zoiets van als iedereen thuis zit hoef ik ook geen thuiswerk meer te doen. Ik heb dus wel even gezegd dat iedereen thuis aan het werk moet. Hij dus ook.
Het valt me trouwens op dat er in dit draadje al 3 mensen reageren met thuiszitters. Ik las ook Tamar en Skik. Ik voel me opeens niet meer zo alleen staan hierin.
Misschien nog een idee om er een apart draadje voor op te starten. Als hier behoefte aan is hoor.
Zoon hier had er overigens voordeel van dat alle scholen nu dicht zijn. Er kwam spontaan een vriend van zijn oude school langs. Heel bijzonder.

Bennikki

Bennikki

16-03-2020 om 14:19

Hier

Een ex-thuiszitter en ik ken in mijn zeer nabije omgeving sowieso al 4 thuiszitters, je bent inderdaad echt niet de enige Tango!
Ik had zoon (15) al een paar dagen thuisgehouden dus ben vandaag met thuisonderwijs begonnen, alhoewel we nog geen instructies van zijn school hebben. Ik vind het belangrijk voor hem om aan de slag te blijven. Hij moet ook de hond lang uitlaten. Op mijn eigen werk kan ik me niet zo goed concentreren maar ik ga nu een poging wagen.

Bb

Bb

16-03-2020 om 15:08

Oudere “pubers”

De jongste zat in alle vroegte klaar in de bank met dekentje en oordoppen om online onderwijs te volgen en dat ging volgens mij prima. Handen op elkaar voor de onderwijsinstelling die dit zo snel voor elkaar gekregen heeft. Docent is thuis ( komt ineens een gezinslid langs lopen iedereen kan deze zien, maar het beeld van de studenten Is afgeschermd. Ze kunnen aangeven wanneer er een vraag is, een scherm delen en daar kan iedereen meeluisteren, als in een collegezaal. Verder is het vooral gamen en eens afspreken met vrienden
Bij dochter is het nog steeds niet duidelijk hoe en of het onderwijs vorm gegeven gaat worden. Ze hangt wat op haar kamer en met huisgenoten. Hoewel ze nog studeert heeft ze zich wel aangemeld bij https://nu91coronadossier.nl/aanmelden-landelijk-coordinatiepunt-zorgprofessionals/ Ze is niet gediplomeerd maar kan bepaalde werkzaamheden wel uitvoeren. Ze woont in brabant en volgens mij hoopt ze dat ze haar nodig hebben.

hier

de 18-jarige loopt voortdurend de kamer in (waar ik aan het thuiswerken ben) met de mededeling dat ze zich verveelt. Dat belooft nog wat. Hopelijk vindt ook de faculteit geneeskunde nog tijd om een online programma op te zetten

Autimam

Autimam

16-03-2020 om 16:19

Tihama, hier ook

Autizoon is helemaal blij. Kinderen mogen van mij niet naar vrienden en vrienden ook niet hier. Ga maar skypen of facetimen. Ze vinden het prima zo.

Tango, goed idee

Ik zei laatst tegen de hulpverleners dat ik geen andere ouders ken wiens kinderen al maanden niet naar school gaan, niet buiten komen en geen real life contacten hebben. Hier op ons eigen vertrouwde OOL een draadje starten lijkt me een prima idee!

skik

Johanna

Johanna

16-03-2020 om 17:31

Tja

Pubers staan er op school niet zo geweldig voor en sociale contacten bestaan voornamelijk digitaal (gamers).
Van ons moeten ze - zolang school nog geen les- of werkprogramma heeft, om 8 uur opstaan en na ontbijt aan het school werk. Wel met gezellige pauze en lunch. Daarna mogen ze doen wat ze willen. Wel wat fysieke activiteit op een dag. Beiden een bijbaan in de supermarkt die doorgaat.

hier nog wel 'vakantie'

Noch de lagere school van dochter, noch de middelbare school van zoon hebben iets laten weten over afstandsonderwijs. Mijn zoon - ook een no-life gamer - vindt het wel prima zo. Ik heb hem een klein huishoudelijk klusje opgedragen en dat leidde al tot gefrons, verder heeft hij de dag zoetgebracht met telefoon en computer, hij zit nu te gamen met een vriend die ook online is. Dochter, in groep 8, heeft twee keer een boodschapje gedaan en veel tv gekeken en zojuist verklaarde ze dat ze zich zo vreselijk verveelt. Ik wacht met smart op opdrachten vanuit de scholen, want ik zit hier thuis met werk en kan ze ook niet bezighouden. Ze oefenen nog wel hun muziek maar dat is na vrij korte tijd ook wel bekeken.

Voor dochter is het extra zuur want die is deze week jarig. Gelukkig was er nog geen partijtje gepland, maar dat ze niet kan trakteren op school is natuurlijk wel erg saai. Opa en oma komen dit weekend wel even langs. Die zijn nog niet zo heel oud en iedereen is vooralsnog gezond -we nemen de gok. Tenzij er iemand hier ziek wordt, dan gaat ook dat niet door.

Groeten,

Temet

Triva

Triva

16-03-2020 om 19:00

Heerlijk

BBLzoon werkt gewoon fulltime en hoeft niet naar school. Helaas komt HBOzoon vanaf morgen thuiswerken (stage/afstuderen), daar gaat mijn rust want ik werk ook fulltime thuis

Hieperdepiep!

Bericht van beide scholen over wat het kroost moet gaan doen. Zoon is not amused, ik ben opgelucht, want ik zat ook niet lekker te werken in de wetenschap dat er boven twee van die hangjongeren zaten.

Groeten,

Temet

Zo trots op onze vo school

Vandaag zijn al onze docenten op school in shifts bezig om een heel programma op te zetten voor afstandsonderwijs. Er komt een lesrooster in Magister waarop de leerlingen achter hun laptop moeten gaan zitten en er komen live lessen waarbij de leerlingen niet alleen de docent maar ook elkaar kunnen zien en horen. Gisteravond is er een mail naar de ouders uitgegaan met uitleg over de sluiting van het gebouw met meteen een schema voor leerlingen om in kleine groepjes tegelijk hun kluisje leeg te komen halen en de aankondiging van de online lessen. Er is een speciaal mailadres aangemaakt voor vragen (zodat docenten niet overvoerd worden en de beheerder kan kijken wie de vraag kan beoordelen) en er wordt een FAQ op de site gezet. Voor de twee arme schapen wiens ouders om opvang hebben gevraagd hebben we opvang op school geregeld.

skik

En hier

VO school had al gecommuniceerd voor de officiële mededeling dat ze gingen sluiten en afstandsonderwijs gaan doen.

Vandaag per jaarkaart kluisjes leeg, morgen proefles en overmorgen starten de lessen weer

PO nog niks van gehoord, die hebben duidelijk meer tijd nodig.

Op mijn eigen mbo school zijn de afstand lessen vandaag al begonnen, afgelopen vrijdag al begonnen met voorbereiden en in het weekend doorgegaan en al veel digitale mogelijkheden in het normale onderwijs

Pluk

Pluk

16-03-2020 om 20:46

Jaloers

Dat klinkt geweldig Skik. Hier worden studieplanners in magister gezet en is er wel een rooster waaraan kinderen zich moeten houden en een docent beschikbaar voor vragen maar niks via beeld of zo. Met andere woorden: ik mag zorgen dat er van half 8 tot 3 achter de laptop gewerkt wordt en niet gegamed. Ik vind dat lastig. Geef dan online opdrachten, zodat je als leerkracht de vorderingen kan zien. Sturen op output en niet op tijd. Lijkt me veel handiger nu.

Pluk

Op de school van mijn zoon doen ze ook weinig meer dan werk in Magister kwakken.

skik

Bewondering!

Voor jullie scholen. Bij ons is er weinig regie, maar wel veel betrokkenheid. Ik ben bang dat het weinig oplevert. En baal ervan! Wat zou het verschil zijn tussen jullie scholen en de mijne? En hebben jullie nog vacatures

Pluk

Volgens mij is er voor zoon net zoiets geregeld als voor jouw kind: hier staan de opdrachten, veel succes ermee. Dochter krijgt deze week van haar lagere school vooral herhaalwerk. Ik krijg bij beide scholen de indruk (bij de school van dochter weet ik het zeker) dat ze bezig zijn met het ontwikkelen van betere dingen, maar dat ze zover nog niet gekomen zijn.

Het is niet anders, ik ben al blij dat er in elk geval iets is. Ik werk thuis, dus zal wel op gezette tijden naar boven lopen om te zien wat het geboefte aan het doen is.

De hele sector gaat hier natuurlijk enorm van leren, mocht er weer eens een pandemie komen dat zijn we alweer beter voorbereid. Maar nu is het behelpen.

Groeten,

Temet

Tango

Tango

16-03-2020 om 22:08

Skik

Bedoel je echt 2 leerlingen op het VO waar ouders opvang voor hebben gevraagd? Te gek voor woorden vind ik eigenlijk. Die moeten toch wel zelfstandig thuis kunnen blijven? Of geef jij les op een speciaal onderwijsschool?

En nog even OT, ik ga een draadje opstarten voor thuiszitters. Lijkt me een goed plan, hoewel nu alle leerlingen thuis zitten natuurlijk.

Huiswerk

Hier was een buurman, werkend in het onderwijs, nog laat huiswerk bij thuiszittende scholieren in de brievenbus aan het doen.

Emmawee

Emmawee

16-03-2020 om 22:24

Tango

"Bedoel je echt 2 leerlingen op het VO waar ouders opvang voor hebben gevraagd? Te gek voor woorden vind ik eigenlijk. Die moeten toch wel zelfstandig thuis kunnen blijven? Of geef jij les op een speciaal onderwijsschool?"

Verrassing... Er zijn kinderen op het regulier onderwijs, die best voor speciaal onderwijs in aanmerking zouden komen. Of die het prima redden zolang ze maar consequent worden bijgestuurd.
Ik vind 2 leerlingen dan nog meevallen. Dus zullen er over 3 weken, bij verlenging van de maatregelen best wel eens meer kunnen zijn.

Johanna

Johanna

16-03-2020 om 22:29

Tango

Ik kan me toch diverse jonge pubers bedenken die je niet hele dagen alleen thuis laat. En niet alle kinderen op het VO zijn al 12.

Jo Hanna

Jo Hanna

16-03-2020 om 22:52

Morgen instructies

De VO-school van mijn kinderen geeft aan dat ze morgen met instructies gaan komen en woensdag gaan starten. Vandaag hebben we het rustig aan gedaan, wat gesprekjes gevoerd, overprikkeling gladgestreken en hun kamers opgeruimd.

Zoon, die niet goed in zijn vel zit en geregeld om niks ontploft, is vanavond naar zijn vader gegaan. Hopelijk levert dat zowel zoon als dochter en mij wat rust op. In dat opzicht is het een geluk bij een ongeluk dat de scholen dichtgaan. Vader woont namelijk niet om de hoek dus onder normale omstandigheden had dit niet gekund.

Dochter is van plan voortvarend aan de slag te gaan als de instructies binnenkomen. Zoon wordt hopelijk door vader aangezwengeld. Ze beseffen allebei wel dat hun sociale leven de komende tijd nogal karig zal worden. Maar echt geland is het allemaal nog niet. Hoe zou dat ook kunnen?

Groet,
Jo Hanna

Jo Hanna

Jo Hanna

16-03-2020 om 22:55

Oh en alleen laten

Alleen laten zou nog wel gaan maar of ze dan ook wat uitvoeren? Ik vind het erg veelgevraagd van pubers om helemaal alleen met afstandsonderwijs aan de gang te gaan en te blijven. Die van mij zie ik dat in ieder geval niet doen.

Groet,
Jo Hanna

Watervrouw

Watervrouw

16-03-2020 om 23:39

Weet het ook niet

Basisschool kind moet morgen starten met thuisonderwijs dus ik hoop dat zij het begrijpt en goed kan inloggen. Eerst moet ze spullen op school ophalen. Er komen voortdurend mailtjes via ouderportaal maar als ik werk kan ik dat niet lezen en aan mijn kind doorgeven. Voortgezet onderwijs kind hoopt woensdag instructies te krijgen. Ze moeten samen een laptop delen en ik moet werken dus hopelijk komt er niet al te veel ruzie als ze alleen thuis zijn. Ze missen allebei al heel erg hun vrienden. Ik begon vandaag heel optimistisch met allerlei plannen voor hen maar het was toch een hangerige dag en ben best blij dat ze naar bed zijn.

We doen ons best

.... als scholen om iets nieuws neer te zetten maar het blijft niet vergelijkbaar met echt onderwijs. Bovendien beroven we de kinderen van een heel belangrijk onderdeel van hun ontwikkeling: de sociale.
Ik vind het sluiten van de scholen een slecht idee, waarvan we de gevolgen nog heel lang gaan voelen. Want nu ze eenmaal dicht zijn, wanneer kunnen ze dan weer open? Juni?

Pluk

Pluk

17-03-2020 om 07:31

Beters

Er zal op termijn wel wat beters komen, ik snap ook dat je in 1 dag niet van alles kan neerzetten. Bovendien zijn hun leerkrachten bijna allemaal digibeten, volgens de kinderen dan

Maar er zijn voldoende online platformen voor onderwijs toch?? En methodes. Ik hoop alleen ook wel dat er cijfermatig iets bedacht wordt. Mijn jongste begint amro rond deze tijd met het wegwerken van onvoldoendes. Hij zal de enige niet zijn. Als er pas in juni weer toetsen zijn, dan gaat dat natuurlijk niet lukken. Geen ramp, maar wel een onnodige afstromer dan. En hij is vast niet de enige die het zo aanpakt.

Ja, ik denk ook tot juni.

Ad Hombre

Ad Hombre

17-03-2020 om 07:40

Google

Kijk ook eens naar Google GSuite (for education).

Volgens mij bieden die een complete omgeving en met de resources van Google kun je er van op aan dat het in de lucht blijft. (i.t.t. Microsoft blijkbaar)

Tango

Met die twee leerlingen waar opvang voor gevraagd is is niks bijzonders aan de hand waardoor zij niet alleen thuis kunnen blijven. De ouders van de vijftienjarige willen dat hij naar school gaat omdat hij 'niet moet denken dat het lekker vakantie is' en omdat ze het niet leuk voor hem vinden dat hij overdag alleen thuis is. Ik ga ze zo mailen dat hij van harte welkom is maar op school ook alleen zal zitten, alle docenten zijn thuis online aan het lesgeven, het ondersteunend personeel werkt ook vanuit huis. Ook op school moet hij de online lessen volgen die zijn klasgenoten vanuit huis ook gaan doen, hij krijgt niet op school privéles ofzo.

De ouder van een brugklasleerling vraagt veel meer uren opvang dan de leerling normaal volgens het gebruikelijke lesrooster op school is, ook apart. Ik denk dat het met een sisser afloopt en dat we niet de school open hoeven te doen en iemand van het personeel moeten laten komen voor die twee leerlingen.

skik

Ook betere tools

.... zijn nog steeds online tools. Leren is een sociaal proces, dit gaat altijd slechter werken dan echte les. De enorme gevolgen voor met name leerlingen uit zwakkere sociale milieus gaan ons nog lang achtervolgen. Maar goed, wat gedaan is, is gedaan. We zullen er nu het beste van moeten maken want natuurlijk gaan die scholen niet open op 6 april, dan is de curve echt nog niet genoeg afgevlakt.

Ben benieuwd

Ben benieuwd hoe het online onderwijs gaat uitpakken. Onze docenten geven veelal live les via Hangouts, de leerlingen hebben daarbij ook contact met elkaar. Misschien is het wel hartstikke efficient en leuk.

skik

Skik

Ik hoop het!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.