Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Pluk

Pluk

15-03-2020 om 22:40

Corona-wat doen jullie met pubers?


Luna74

Herkenbaar! Zoon van 15 fietst normaal anderhalf uur per dag, vier keer in de week voetbal, gym op school en nu valt alles stil. Hij staat wel weer regelmatig op de trampoline, die gelukkig op gras staat zodat niemand er last van heeft.
Vanaf volgende week ga ik denk ik een dagschema opstellen waarin ook beweging buiten (hardlopen, fietsen) is opgenomen. Ik kan het zelf ook wel gebruiken.
De vraag is ook hoe lang het duurt. Is het tot 6 april dan laat ik het gaan, maar ik geloof dat niet echt.

Flavia

Flavia

20-03-2020 om 12:07

Gym uitgevallen

Hier valt gym niet uit, daar hebben ze ook opdrachten voor gekregen: leren jongleren met 3 ballen. Touwtje springen en de buikspieroefeningen waar ze al mee bezig waren.

Ik sleep dochter wel mee naar buiten, stuk fietsen, wandelen wat hardlopen gaat worden. Ze heeft een top conditie maar een stuk hardlopen zit niet in het systeem. Bij haar is het vooral hele korte sprintjes en snel voetenwerk. Dus doen we binnen laddertjes, of buiten op de tegels. Ze hebben van de trainer ooit al een warming-up op de kleine ruimte gekregen omdat er niet in alle sporthallen inspeelbanen zijn.

Dus ook van de trainingsschool komt er bericht wat ze thuis kunnen doen.

Tango

Tango

20-03-2020 om 12:12

Bewegen

Wij proberen toch wel elke dag te bewegen. Dochter is daar erg fanatiek in, is al sinds maandag aan het skaten, wandelen en fietsen. Ging woensdagavond ook nog even mee met mijn wandelgroepje (4 volwassenen en 2 dochters). Zoon was maandag en dinsdag ook buiten met 1 vriend, woensdagavond met zijn vader een balletje getrapt en gisteren heb ik hem even voor een boodschap gestuurd op de fiets. En zo proberen we het maar een beetje vol te houden. We missen allemaal de reguliere sport, zwemmen, sportschool en voetbal.

Dochter zit op het MBO en had gisteren een proefles met een docent om te kijken of alles werkte. Vanaf maandag moet ze met online lessen aan de bak. Nu alleen wat kleine opdrachten: Duitse film kijken en vragen beantwoorden, dat soort dingen.

Zoon zat natuurlijk al thuis en had een thuiswerkprogramma dat nu door het extra huiswerk ineens veel groter wordt. Opdrachten in Google Drive die dan ook echt via dat programma moeten, planningen maken en inleveren etc. Het is even puzzelen want ik wil hem niet overvragen. Maar tot nu toe komen we er uit.

Had wel vanmorgen een aanvaring met dochter. Ze vond het nodig om een half uur onder de douche te staan

Zeetakje

Het opdelen van de lessen valt wel mee. Want je bent korter in contact met de leerlingen. Als ik 10 mn of 15 mn instructie geef aan 1mavo, dan kunnen ze verder alleen e het rendement is uiteindelijk even goed als 50 mn in het klaslokaal.
En het is voor mij rustiger.
Sini

Pluk

Pluk

20-03-2020 om 13:19

Bewegen

De oudste heeft een sportprogramma voor zichzelf in elkaar gezet en trekt elke dag de jongste even mee naar buiten. Even voetballen of zo. Verder knappen ze elke dag een stukje tuin op, ook best zwaar werk.

Merel

Merel

21-03-2020 om 13:56

Zwaar

Ik vind het zwaar nu. In elk geval over hoe het bij mij thuis gaat. Overal discussie over, het vreet energie.

Mijn pubers nemen het allemaal niet serieus, maken het belachelijk, lachen alles weg en ik ben de debiele moeder.
Oudste duimt nog (te erg gewoon), en ik moet tig keer per dag zeggen dat hij daarmee moet stoppen en niet aan zijn gezicht moet zitten (hét moment om af te leren nu!) maar ik krijg alleen een grote mond terug.
Handen wassen.....nou even door de kraan flodderen en klaar. Als ik zeg dat het mét zeep moet en grondig..hetzelfde: jaaaaahhhaaaaa zeik niet.
Afstand houden en ons even niet knuffelen nu ? Hahahaha

Voor school aan de gang ? Nee joh, het is toch gewoon vakantie.
Online lessen volgen ? Nou vooruit, als er een docent videoles geeft, gaat oudste wel eventjes zitten, maar met de telefoon ernaast zodat hij door kan gamen. Opgegeven leerstof alvast opdelen en beginnen met leren....niet nodig. Toetsweek stof (die vervallen is) bijhouden zodat je niet achterop raakt...niet nodig.
Jongste vrijwel idem; maakt volgens het rooster het beetje huiswerk voor dat vak want de docent is dan online via chat bereikbaar voor vragen. Maar als het huiswerk al vlot afhebt en niet verder kunt, ga je wat anders doen. Mogen jullie raden wat. En dan met alle gym-teken-mentor-muzieklessen is er geen huiswerk, dus die uren tussendoor zitten ze sowieso op de telefoon.
Ze doen alsof ze op de laptop voor school bezig zijn met een werkstuk of filmpjes met uitleg kijken, maar intussen zitten ze te gamen.
Ik probeer het los te laten, dan heb ik nog een redelijk rustige dag. Dan zitten ze de hele dag op hun kamer met telefoon en powerbank. Hun verantwoordelijkheid. Het ergste wat kan gebeuren is dat ze een jaar blijven zitten. Dat is dan zo.
Want zij doen net alsof het vakantie is en dat is natuurlijk niet zo. School gaat wel door, al is het op een andere manier. Maar ja, dat vraagt iets van je. Deze tijden zijn goed voor zelfstandige en plichtsbeseffe leerlingen maar niet voor die van mij. Zonder structuur en invulling op school is de hele dag gamen.

En als ik zeg dat de telefoon weg moet, dan vervelen ze zich dood. Ze weten werkelijk waar niet wat ze anders moeten doen. Ik heb al van alles voorgesteld maar alles is stom en ze willen niks.
Dus begint de volgende discussie over naar buiten.
Ze mogen van mij wel samen even naar buiten maar geen anderen opzoeken. En ik gok erop dat ze zich daar niet aan houden. Want: waarom mogen anderen wel voetballen en zij niet? Ik probeer ze bij te brengen dat ze afstand moeten houden maar daar kijken ze niet naar. Ik leg uit dat het nu op ieders verantwoordelijkheid aankomt; we moeten dit met zijn allen doen om besmetting tegen te houden en houd je aan de regels en afstand houden en geen anderen opzoeken. Maar ja dan die discussies weer ‘een ander doet dat ook niet, spelen ook buiten, gaan wel chillen met vrienden, niemand in Nederland houdt zich eraan etc etc’. Verbeter de wereld en begin bij jezelf, maar het is alsof ik tegen een muur praat.
Echt. Na een halve dag met die gasten thuis ben ik op. En heb al een keer half huilend voor die pubers gestaan om ze ervan te doordringen dat ze moeten meewerken en beseffen hoe groot deze crisis is, maar het komt totaal niet binnen. Tot mijn grote frustratie. Je kunt me opvegen over een paar weken zo.

Niki73

Niki73

21-03-2020 om 14:00

Merel

Misschien is het tijd om zwaarder geschut in te zetten: filmpjes uit Italiaanse ziekenhuizen.

Sjaan Banaan

Sjaan Banaan

21-03-2020 om 14:12

Helpt niet Niki

Die mensen zijn allemaal oud....

Middelste houdt haar sociale leven wel in leven, maar alleen met mensen die ze onlangs nog gezien heeft. Tja, ik vind dat het wel wat minder kan maar een 18-jarige hou je niet meer tegen. Ze is momenteel sowieso meer bij haar vriendje dan thuis.

Wel zit ze nu braaf huiswerk te maken, als het goed is. Maar ook dat controleer ik niet meer. Hoe zou ik dat ook moeten doen. Ik heb nergens inzage in.

Loslaten en er het beste van hopen.
Ik ben al blij als niemand al te ziek wordt en we niet aan de bedelstaf komen. School is van ondergeschikt belang.

Afstand houden tot je eigen gezinsleden?

Daar begin ik echt niet aan en dat hoeft ook helemaal niet, tenzij ze ziek zijn. Sowieso gaan de experts er al vanuit dat het hele gezin besmet wordt als een gezinslid het heeft.

De school: daar snap ik je irritatie. Ga ervan uit dat dit minstens tot de meivakantie duurt en misschien wel tot de zomervakantie. Ik hoop ook dat de regering het durft om ze na 6 april weer te openen maar ik geloof er niks van. Die scholen hadden helemaal nog niet dicht gehoeven op maandag, en wanneer komt het moment dat ze weer veilig open kunnen? Hopelijk gaan je kinderen zich wel een keer zorgen maken. Die telefoon weg laten leggen zou ik niet doen. Het is al moeilijk genoeg.

Dat ze het niet serieus nemen: kijken ze wel naar het journaal? Volgen ze het nieuws?

Over het naar buiten gaan: mijn zoon is nu voetballen, met een vriend, op een heel groot veld. Hij wilde zelf niet naar het veel drukkere veldje hier in de wijk. Kun je dat soort dingen met ze afspreken?

Pluk

Pluk

21-03-2020 om 14:39

Buiten voetballen

Dat vind ik gewoon prima hoor. Maar alleen in een klein groepje en telkens dezelfde kinderen. Het is geen lock down maar ik merk dat sommige mensen dat wel willen afdwingen nu. Maar blijkbaar is dat nog niet nodig dus zo lang ze nog mogen afspreken vind ik dat goed als het in kleine groepjes is. Telefoon en gamen zou ik loslaten nu. De essentiele regels naleven is nu al genoeg gedoe met pubers.

Inderdaad Pluk

'Telefoon en gamen zou ik loslaten nu. De essentiele regels naleven is nu al genoeg gedoe met pubers.'

Yep. Douchen en aankleden is blijkbaar niet nodig als je puberleven zich online afspeelt 😈

Merel

Merel

21-03-2020 om 16:36

Besef

Ja natuurlijk kijken wij met hen journaals. En ik lees regelmatig een bericht uit de krant voor, soms met tranen in mijn ogen omdat ik de situatie ernstig vindt en zorgen heb over wat er nog op ons afkomt. Maar het maakt geen enkele indruk. Ik wil ze ook filmpjes uit Italië laten zien maar dat willen ze niet: “ Jaaahaaaa. Hoef ik niet te zien. Boeit niet. Zien we dan wel weer. Zeik niet.”
Zucht. Het besef is er totaal niet.

Telefoon laat ik al veel meer los. Gisteren hebben ze er zowat van 8.15 - 17.00 uur opgezeten. Waarvan oudste 1 uurtje tussendoor online moest zijn. En 20 minuten aan een verslag heeft gewerkt. That’s it. Ik vind het bezopen, maar ja.
Ik vind eigenlijk dat ze ook nu gewoon voor school moeten bij blijven, stof kunnen herhalen, of juist vast komende hoofdstukken doorkijken. Juist omdat ik ze ook voorhou dat het wel tot minstens medio mei kan duren (of nog langer) maar het boeit ze niet. Zij hebben “Corona-vakantie” en niemand doet wat. Denken ze. Dus.

Denken jullie dat met een paar man voetballen nog kan? Ik vind het heel lastig. Bij de bal afpakken kom je toch wel dicht bij elkaar natuurlijk. En alleen een beetje overschieten is niks aan natuurlijk. En telkens dezelfde kinderen gaat ook niet altijd. Moeilijk, waar doe je goed aan?

Anemone

Anemone

21-03-2020 om 17:50

Nee

Voetballen met een paar man is niet de bedoeling. We moeten anderhalve meter afstand houden, ook kinderen en jongeren. Juist doordat zij dat nu niet doen komen we met een beetje pech in een echte lockdown terecht en kunnen de kinderen helemaal niet meer de deur uit.

Lijkt me super irritant als je kinderen zo reageren, sterkte daarmee!

Pluk

Pluk

21-03-2020 om 20:23

Anemone

Op het jeugdjournaal was er deze week een duidelijk item over. Ja, je mag buiten spelen en voetballen met andere kinderen. Ja, je mag bij een vriendje thuis spelen. Maar niet in een grote groep en niet als je klachten hebt. Dus je hoeft je kinderen ook weer niet meer te beperken dan nu de regels zijn.

Bas

Bas

21-03-2020 om 22:46

Volgens mij valt het wel mee

Je weet het (als buitenstaander) nooit zeker maar ik geloof ook niet dat scholen nu gesloten zijn primair om de besmetting te beperken.
Ik denk dat andere overwegingen de doorslag gaven. (onrust samenleving? Dat soort dingen)
Veel experts geven toch wel aan dat het goed is/kan zijn dat gezonde mensen (veelal dus jonge) 'alvast besmet' raken.

Neemt niet weg dat ik dochter ook wel probeer te beperken in haar sociale leven.
Maar daar zitten wel grenzen aan. Ik ga zeker niet oeverloos preken of ruzie erom maken. Vukkig is de vrij verstandig.
Maar ik zie veel jongeren nog samenklitten en dan denk ik ook wel dat dat misschien wel helemaal niet verkeerd is nu. Die jongeren merken meestal echt nauwelijks iets van besmetting.
Ik maak me meer zorgen over al die ouderen die stug blijven winkelen. Een geel groter risico dan wat jongeren die voetballen.

Bas

'Ik maak me meer zorgen over al die ouderen die stug blijven winkelen. Een geel groter risico dan wat jongeren die voetballen.'

Ik vind dat juist ook wel weer iets hebben (hoe ongepast ook). Nederlanders genieten niet van een paar dagen/weken 'rust', maar gaan massaal de tijd nuttig besteden. Dus eindelijk tijd om de schuur/zolder/... op te ruimen, op naar de vuilstort, langs de bouwmarkt voor potten verf ...

Niks lanterfanten, gaan!

Niki73

Het is duidelijk dat niet elke groep (kinderen, pubers, 75-plussers) op deze zelfde manier aangesproken moet worden om boodschap over te brengen. En toch blijven we dat maar doen, met #staythefuckhome, of laat filmpje zien uit Italiaans ziekenhuis etc. En dat de boodschap toch niet overkomt ligt dan aan de ontvanger.
Ik hoop echt dat we na deze crisis eens serieus gaan nadenken hoe je wel effectief kan communiceren in geval van crisis en rampspoed

Triva

Triva

22-03-2020 om 09:26

Bas

"Maar ik zie veel jongeren nog samenklitten en dan denk ik ook wel dat dat misschien wel helemaal niet verkeerd is nu. Die jongeren merken meestal echt nauwelijks iets van besmetting.
Ik maak me meer zorgen over al die ouderen die stug blijven winkelen. Een geel groter risico dan wat jongeren die voetballen."

Je hebt "flatten the curve" en het feit dat die jongeren die besmet worden het wel door kunnen geven duidelijk niet begrepen...

Triva

Volgens mij heeft hij het juist wel begrepen. Flatten the curve betekent dat mensen wel besmet raken, maar niet zo snel dat de zorg het niet aan kan. Als je iedereen vrijwel uitsluitend in huis houdt, ook mensen zonder symptomen, blijft de immuniteit heel laag en kun je geen enkele maatregel opheffen want dan laait het meteen weer op. Mensen die niet tot een risicogroep behoren de infectie laten doormaken in een laag tempo is nog steeds het beleid. De voorwaarden zijn: blijf bij kwetsbaren uit de buurt, blijf thuis bij klachten en ga niet op een kluitje in elkaars nek hijgen.
Een totale lockdown waar veel mensen om roepen moet je een jaar of langer handhaven, tot er een vaccin is. Willen we dat, en kunnen we dat? En tegen welke prijs?

Geen lockdown nodig

https://www.mo.be/nieuws/taiwan-bewijst-dat-democratie-geen-belemmering-voor-aanpak-corona

'De zeer lage besmettingscijfers in Taiwan zijn gerealiseerd terwijl de mensen blijven bewegen, blijven werken en naar school gaan, en sociale activiteiten nog altijd doorgaan.'

Moet de overheid wel zorgen dat meer mensen getest worden.

Angela67

Angela67

22-03-2020 om 10:17

sydney / taiwan

testen is niet de voorwaarde dat dit lukte.

De reden dat dit in Taiwan werkte is dat ze vanaf dag 1 (en die was al eind december, begin januari) heel streng zijn geweest.
Je kunt beter dit verslag lezen over Taiwan want het heeft niets te maken met onze situatie: Snel maar heel erg streng – zo damde Taiwan het virus in
>> https://www.nrc.nl/nieuws/2020/03/17/snel-maar-heel-erg-streng-zo-damde-taiwan-het-virus-in-a3994024

Daarom is het zo verschillend in elk land en kun je op een abstracter niveau misschien vergelijkingen trekken en in de toekomst een nuttige lijst maatregelen opstellen, maar je kunt nu niet meer zeggen dat we in NL iets moeten doen omdat in Taiwan xxx is gedaan.

gr Angela

Angela67

Angela67

22-03-2020 om 10:18

laatstes alinea in Taiwan artikel

"Ook Taiwan kondigde dinsdag quarantainemaatregelen voor arriverende reizigers af. „We hebben begrip voor Taiwanezen die het virus in het buitenland hebben opgelopen”, zei de minister van Volksgezondheid, „maar als mensen erop staan om naar landen te reizen die we hebben afgeraden, moeten we strengere maatregelen treffen.
Die mensen kunnen geen aanspraak maken op de onkostenvergoeding voor thuisquarantaine. Als ze het virus blijken te hebben moeten ze hun eigen medische kosten betalen. En de overheid publiceert hun namen. „We hebben de eerste besmettingsgolf weten af te slaan, nu er een tweede golf aankomt, moet iedereen meehelpen om die tegen te houden”, aldus de minister.

vast effectief, maar fijn is anders qua maatschappij...

gr Angela

Ad Hombre

Ad Hombre

22-03-2020 om 10:21

Angela

"vast effectief, maar fijn is anders qua maatschappij..."

Ik wou dat ik op dit moment in Taiwan of Singapore woonde.

Angela67

Angela67

22-03-2020 om 10:22

als je snel bent Ad

kun je nog het laatste vliegtuig nemen.
nee serieus, waarom niet?
of wil je dit soort strengheid alleen als het jou uitkomt?
gr Angela

Vergelijken

Hong Kong en Taiwan zijn eilanden. Dan heb je veel meer zicht op wat er je land binnenkomt en kun je makkelijker isoleren.
Ik denk wel dat het Europees beleid moet worden om aan alle buitengrenzen te gaan testen en isoleren wanneer (niet als, wanneer) het volgende nieuwe virus zich aandient.

Angela67

Helemaal eens. Je kunt bepaalde maatregelen willen kopieren (voor de toekomst dan) maar je zult eerst de vraag moeten stellen of je een dergelijke maatschappij wenst. Ik niet.

Open grenzen

De open grenzen en het Europese eenwordingsgevoel zijn echt een farce. Asielzoekers mogen het land niet meer in, arbeidsmigranten worden aan hun lot overgelaten en iedereen staat klaar om hamsteraars en strandbezoekers te verlinken.

Angela67

Angela67

22-03-2020 om 11:07

Aha

Nu weet ik dat ik niet meer ga reageren op jou Sidney en je postings ga overslaan.
Duidelijk.
Gr Angela

Amsterdamse

Amsterdamse

22-03-2020 om 11:28

Terug naar de pubers

Wat doet het met jullie pubers?

De oudste heeft stress en zorgen en slaat zich er overdag redelijk manmoedig doorheen. Af en toe een traantje. ‘s Nachts heeft ze nachtmerries, iedere nacht. Ik help haar met school en structuur om het overzicht te krijgen als ze overmand wordt.

Jongste droomt ook veel en heftig. Doet zijn taken wat betreft schoolwerk en bijbaan. Is van nature meer gestructureerd en heeft het overzicht alweer te pakken. Eerste dagen heb ik hem ook geholpen hiermee, dat is nu niet meer nodig.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.