Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Pluk

Pluk

15-03-2020 om 22:40

Corona-wat doen jullie met pubers?


Ad Hombre

Ad Hombre

17-03-2020 om 10:00

skik

Vertel eens over hangouts. Hoe werkt dat in de praktijk voor een klas?

Tijgeroog

Tijgeroog

17-03-2020 om 10:03

Nog even over dat voetballen

Hier thuis is wat discussie tussen onze oudste en onszelf, over wat wel en niet kan. Hij wil heel graag:
- met een klein groepje (3, 4 jongens, uit 3 gezinnen) bij elkaar komen om warhammer te spelen en de bijbehorende poppetjes te schilderen.
- met een iets groter groepje naar buiten om op een veldje lekker uit te leven.

Wij weten niet zo goed wat we wel en niet verantwoord vinden, lastig... Hoe staan jullie hierin?

Phryne Fisher

Phryne Fisher

17-03-2020 om 10:11

Tijgeroog

Bij mij mogen ze afspreken waarbij ik erop vertrouw dat anderen met snotneus en/of koorts ook zo verstandig zijn om thuis te blijven. Sowieso ben ik het nu al zat. Normaal werk ik best vaak thuis, maar zo met zijn drieën de hele tijd thuis is niet bevorderlijk voor mijn humeur en werklust. Ik heb een kantoorverbod, je mag alleen komen als je een cruciale functie hebt of BHV’er bent.

Tijgeroog

Van mij zou dat best mogen. Inderdaad omdat ik aanneem dat kinderen met ziekteverschijnselen door hun ouders wel thuis gehouden worden.

Van mij ook

Zolang iedereen met klachten thuis blijft mag dat van mij echt wel. Die kinderen worden knettergek anders en wij erbij. Mijn regel is: wat mag van het RIVM mag van mij. We hebben geen totale lockdown en hopelijk komt die ook niet. Je kunt gezonde kinderen geen maanden in huis opsluiten. Het zou me trouwens niks verbazen, zeker hier in Brabant, als een flink deel het allang heeft gehad, met milde klachten.

Tijgeroog

Tijgeroog

17-03-2020 om 11:04

Alison

Hier ook Brabant, vlak bij Tilburg, school en sport enzo is allemaal in Tilburg.

Pluk

Pluk

17-03-2020 om 11:07

Mag

Hier ook, mits de groep niet te groot is en wel telkens dezelfde kinderen ongeveer. En er niemand klachten heeft. Was gisteren trouwens uitgebreid op het jeugdjournaal. Volle speeltuinen en trapveldjes zou ik wel vermijden.

Tango

Tango

17-03-2020 om 12:57

Bij ons

Bij ons mag afspreken met vrienden wel. Ik wil wel even van tevoren weten met wie en grote groepen mag niet. Tot nu toe houden ze zich hier keurig aan. Zelfs dochter die toch gewend is om heel veel af te spreken. Begin volgende maand is ze jarig en ze vroeg nu net of ze dan toch nog een klein feestje mag geven. Ik heb gezegd dat we daar nog even over na gaan denken. Ik begrijp ook wel dat dit nu even heel lastig is. Eerst maar eens even kijken wat haar idee precies is.
Dochter is nu bij een vriendin. Ik merk dat ze steeds met 2 vaste vriendinnen afspreekt wat ik dan wel weer prettig vindt. Zoon heeft zijn vriend van gisteren weer over de vloer en die zitten samen op Fifa.

Hangouts Ad

Ik weet er niet het fijne van want ik ben geen docent, maar wat ik er van begrepen heb is dat alle docenten in Google Classroom het lesmateriaal en de opdrachten kunnen zetten en dan via Hangouts met hun leerlingen kunnen communiceren, als een conference call. Zo kunnen ze live vanuit hun huis een les geven alsof ze gewoon in het lokaal zijn, alle leerlingen moeten dan inloggen zodat ze er naar kunnen luisteren, de docent vragen kunnen stellen via de webcam en ook met elkaar kunnen communiceren.

In Magister is voor alle klassen een lesrooster gemaakt, de leerlingen moeten zich daar aan houden. Er zit ook een pauze in opgenomen. Ze starten elke ochtend om half negen met een half uurtje gym.

De ICT'er heeft een Hangout groep voor het personeel aangemaakt waar ze tips met elkaar kunnen delen en vragen kunnen stellen, die zet er 's ochtends voordat de eerste les begint om direct te kunnen helpen. De eerste vraag van een leraar was hoe je de microfoons van de leerlingen kunt uitschakelen

Verder hebben al onze leerlingen een laptop (die gebruiken ze dagelijks op school al), hebben we sowieso veel leermiddelen digitaal en zijn ze gewend veel via de computer te doen dus het meeste is niet nieuw voor ze. ook hebben ze gisteren de gelegenheid gekregen om hun boeken uit hun kluisje te komen halen zodat zeker weten iedereen thuis alles bij de hand heeft om aan de slag te gaan.

Eigenlijk best een leuk fenomeen dit, om te zien hoe creatief en flexibel de meeste collega's zijn, hoeveel nuttige en leuke opdrachten er al geüpload zijn, dat de receptionistes hier aan het poetsen zijn wat normaal gesproken niiet in het programma van het schoonmaakbedrijf zit, dat leerlingen vragen of ze ergens mee kunnen helpen, studenten die we normaal gesproken inhuren om te surveilleren nu gratis hun hulp aanbieden, ouders mailtjes met complimenten sturen. Goeie vibe hier.

skik

Wat wij doen

Met een select groepje afspreken, zijn er maximaal 2 uit 2 gezinnen, buiten komen ze misschien wel anderen tegen, maar dat beperk ik ook enigszins.

Lessen zijn hier via teams, Google mag niet vanwege AVG

naar buiten

Mijn kinderen (18 en 20) spreken wel af met vrienden. Inderdaad kleine groepen (hooguit 4 en buiten). Dat is maar goed ook, want ik werk zelden thuis en heb ook geen goede werkplek. Dat betekent in de praktijk dat we elkaar in de weg zitten. Oudste heeft wel online studieopdrachten en college. Jongste heeft na eerste mail dat onderwijs gestaakt wordt niks meer gehoord, dus die heeft alle tijd om niks te doen

Ad Hombre

Ad Hombre

17-03-2020 om 15:36

skik

"Eigenlijk best een leuk fenomeen dit, om te zien hoe creatief en flexibel de meeste collega's zijn, hoeveel nuttige en leuke opdrachten er al geüpload zijn, dat de receptionistes hier aan het poetsen zijn wat normaal gesproken niiet in het programma van het schoonmaakbedrijf zit, dat leerlingen vragen of ze ergens mee kunnen helpen, studenten die we normaal gesproken inhuren om te surveilleren nu gratis hun hulp aanbieden, ouders mailtjes met complimenten sturen. Goeie vibe hier."

Nood maakt creatief en mensen gaan samenwerken. Ik hoop en verwacht dat dat ook de bio-wetenschappers tot ongekende prestaties gaat aanzetten.

Tango

Tango

17-03-2020 om 21:31

Mooi

Onze al een tijd thuiszittende zoon ontving net een mail van de coach. Heel fijn en betrokken en met een heel duidelijke uitleg. Ze geeft aan de komende tijd via de mail contact te houden en de leerlingen kunnen dat met haar ook doen. Vanaf morgen zal er leerstof komen. Naast de lesstof die zoon nu al heeft wordt dat ook aangevuld met opdrachten op Google Drive en nog opdrachten van de diverse branches (o.a. techniek). Ik ben heel benieuwd. Zoon had deze tot nu toe niet, dus zal even wat puzzelen worden in de planning.

Ik heb zoon overigens net naar buiten gestuurd met zijn vriend. Begonnen te klieren in de woonkamer met een bal. Ik heb gezegd dat ze dat buiten mogen gaan doen.

Tango

Tango

17-03-2020 om 22:54

En ook nog

Vriend van zoon vroeg of ze mochten logeren. Dat heb ik dan maar verboden. Kon mooi Corona als excuus aangrijpen, omdat ik weet dat zoon eigenlijk helemaal niet van logeren houdt, maar dit dan weer niet tegen vriend durft te zeggen.

Skik

Grappig, het is precies wat ik ervaar op mijn school. ICT heeft gekozen voor Teams waar ik liever met Zoom gewerkt had, ook omdat je in zoom sub groepen kunt creeren binnen de klassen zodat je de leerlingen nog in groepjes kunt laten werken of differenciëren kan.
Morgen de eerste online lessen. Ben zeer benieuwd.
Sini

Sini

Succes morgen! De docenten op onze school hebben er best zin in, het is weer eens wat anders, wat nieuws. We grappen al dat als het bevalt het schoolgebouw in de zomervakantie wel gesloopt kan worden en er een plantsoentje aangelegd kan worden. Alleen het hoofd facilitaire zaken is tegen.

skik

Zeetakje

Zeetakje

18-03-2020 om 17:30

Dochters eerste dag online lessen

Kind heeft hier vandaag de eerste dag achter de rug. Ik weet niet precies welke programma's er allemaal gebruikt worden, maar ze hebben een lesrooster en tijdens de lessen kunnen ze na de uitleg chatten of skypen met de vakdocent voor dingen die ze lastig vinden.

Verder kunnen ze de docenten altijd mailen als ze met het maken van hun huiswerk nog tegen dingen aanlopen. Dochter heeft nog nooit zoveel huiswerk gehad, zegt ze. In de les op school hebben ze daar meer tijd voor, maar dat komt misschien ook doordat iedereen nog even moet wennen.

Dochter vond de eerste dag prima. Ze mist het contact wel behoorlijk en iedereen is heel serieus, omdat ieder flauw grapje ook door de docent gehoord of gelezen kan worden, maar ze vindt het goed te doen. Benieuwd of dat over twee weken nog zo is.

De mentor houdt een vinger aan de pols en iedere vrijdag houdt hij een belrondje om te vragen hoe het met de leerlingen gaat.

We zullen echt wel tegen dingen aan gaan lopen en er zijn nog best wat onduidelijkheden, maar hulde voor de stand van zaken op dit moment.

Zeetakje

Ik heb nog nooit zo hard gewerkt tot nu toe. Het is ook enorm wennen. En nu ben ik best technisch ingesteld (heb jaren op een helpdesk gewerkt voordat ik de overstap maakte naar het onderwijs) maar de didactiek van online lesgeven is heel erg anders. In de klas loop je even naar een leerling toe, maar hier moet je heel erg strak de regie in de hand houden en de leerlingen moeten zich ook houden aan de regels van niet door elkaar praten.
Op zich gaat het redelijk: ik deel mijn scherm in het midden van de applicatie en de leerlingen kunnen via de chat om uitleg vragen. Ik merk wel dat de stillen leerlingen nog stiller worden, dus ik sluit niet uit dat ik de lessen ga splitsen in kleinere groepen.
Sini

Sini

Op ou.nl is veel informatie te vinden over online didactiek en op LinkedIn kan je onder #afstandleren ook veel informatie vinden

Vermoeiend

Ik ben ook doodop na een dag lesgeven op deze manier, ook wel omdat je natuurlijk al doende steeds moet bijsturen.
Aan de andere kant: leerlingen op mute zetten zou in het echt soms ook best prettig zijn.

MarSy goede tips!

Wendelmoed

Wendelmoed

19-03-2020 om 19:56

Lastig

Wij zijn nu allebei ziek, maar een koppige puber, ookal was zij waarschijnlijk de aanstichter, is lastig binnen te houden. Ze wil toch perse naar haar werk, en ik begrijp haar behoefte aan iets "normaals" ook wel.
Zoonlief helpt ons in huis maar wil toch ook wel graag zijn vrienden even zien, en hij is zelf niet ziek. Ik vind het lastig. Wij zijn niet zo directief en dan probeer ik ze te overtuigen dat het beter is als ze binnen blijven, maar ja, wij zijn nu ook ziek en wat heeft binnen blijven ons geholpen? Ze hebben toch af en toe wat contact nodig om geestelijk gezond te blijven, appen en skypen is niet hetzelfde.
Ik weet het gewoon niet. Wij proberen vooral te remmen in de contacten buitenshuis, maar elkaar in huis niet aansteken is onmogelijk dus we eten wel gezamenlijk.

Pluk

Pluk

19-03-2020 om 19:57

Niks

Mijn ene kind heeft enkele leraren die een les gezamenlijk opstarten en ingezonden huiswerk willen zien. Mijn andere kind (andere school) heeft een stapel studiewijzers en heeft nog geen enkele docent gezien of gehoord... Wel een briefje erbij dat ze ervan uitgaan dat je alles netjes leert en maakt want als school weer begint dan zijn er meteen toetsen. Tja, mijn 14-jarige vindt dat ie na een uurtje per dag echt wel klaar is. Ik snap dat er iets van ouders wordt verwacht nu, maar dit is wel heel erg makkelijk. Docenten zijn niet eens bereikbaar online. Vragen moet je stellen via mail.

Opstartproblemen

Ik geef les, leg uit, zet aan het werk en controleer waar nodig. Gaat dat altijd perfect? Nee. Wordt het elke dag beter? Ja.

Pluk

Pluk

19-03-2020 om 20:16

Contact

Ik merk dat even contact met de leerkracht, hoe kort ook, enorm helpt om even aan de slag te gaan met dat vak. En dan geeft het niet dat er storing is of wat mis gaat. Het contactmoment is belangrijk en is op de een of andere manier ook geruststellend of zo.

Pluk

Ja sommige scholen maken zich er erg makkelijk vanaf, basisschool dochter ook.

Is vooral onvermogen en niet vooruit denken, serieus denken dat op 6 april iedereen weer op school is en de achterstand wel ingehaald kan worden en niet snappen hoe alles werkt en dan maar niks doen

En inderdaad contact is het sleutelwoord! Alle leerlingen hebben contact nódig zeker in deze moeilijke tijd. Scholen zeggen dat ze geen opvang zijn, maar ze hebben wel een belangrijke functie bij sociale gezondheid, signalering en veilige p lek zijn. En sommige scholen pakken dat totaal niet op!

Ik zie het zelfs op het mbo, in plaats van te netflixen loggen alle studenten in, ze zoeken structuur, houvast en duidelijkheid, dat bieden docenten, nog meer dan gewoon les!!

Pluk

Pluk

19-03-2020 om 21:07

Precies

Zelfs mijn oudste, rebelse zoon logt braaf in. Ik weet niet wat ik meemaak. Zo jammer dat dat op de andere school niet zo is.

Zeetakje

Zeetakje

19-03-2020 om 21:36

Sinilind

Sinilind, wat een klus als je de klassen ook nog in stukjes les gaat geven. Ik heb echt bewondering voor de bevlogenheid die je (en ook de andere docenten hier) laat zien.

Onze dochter heeft vandaag de tweede dag gehad en ze vond het al wat soepeler gaan dan gisteren. Een duidelijk lesrooster en voldoende gelegenheid om tijdens (en na) de lessen met de docenten te communiceren. Ze vindt het op school fijner, maar ze kan hier gezien de omstandigheden goed mee uit de voeten.

Gisterenmiddag heeft haar mentor haar gebeld om te vragen hoe de eerste dag gegaan is, maar ook om even te praten over de hele situatie rondom het virus. Even peilen hoe de leerlingen erin staan en vragen of er zieken thuis zijn. Het was een kort gesprekje, maar ik merkte aan mijn dochter dat het haar enorm goed deed om even contact gehad te hebben.

Yaron

Yaron

19-03-2020 om 22:12

Hier ook

Veel waardering voor de leerkrachten, basisschoolkind kon gisteren al beginnen. Er stond op school een tasje klaar met alle schriften en boeken en we hebben inlogcodes voor Squla, Snappet en nog iets. Elke ochtend worden de dagtaken opgegeven, er staan instructie filmpjes klaar en de juf is bereikbaar voor vragen of een gezellig berichtje.
Op het VO van de oudsten hebben ze vanaf vandaag online les, volgens het normale rooster, maar dan kortere lessen. Huiswerk moet digitaal worden ingeleverd, allemaal heel goed geregeld vind ik.

Jo Hanna

Jo Hanna

20-03-2020 om 09:40

Tot mijn verbazing

Mijn dochter gedijt enorm goed op dit regime. Ik sta ervan te kijken! Ze vindt het vooral fijn dat de drempel om contact te maken met medeleerlingen om samen te werken aan huiswerk of een gezamenlijk project ineens een stuk lager is. Dat doet ze ineens heel gemakkelijk en dat vindt ze erg fijn. Ze vindt het wel fijn dat ze een uur later kan opstaan en volgens mij mist ze alle prikkels van school ook niet. Ze is ook vol lof over haar docenten. Ze zit beter in haar vel dan vorige week!

Zoon is op dit moment bij vader. Ik begrijp dat die nog niet zo enthousiast is. Ik hoop dat die zijn draai ook vindt.

Groet,
Jo Hanna

Beweging?

Hier zitten de pubers tot mijn verbazing ook vanaf een uurtje of half 9 achter hun laptop schoolwerk te maken. Ze krijgen dagelijks 'huiswerk' volgens het rooster en maken dat ook keurig.

Alleen: tijdens hun pauze en als het huiswerk klaar is vinden ze dat ze wel mogen gamen, ook achter hun laptop. En daarna even gezellig kletsen met klasgenoten, ook vanachter hun laptop. En daarna ploffen ze op de bank, met hun telefoon. Kortom: ze zitten de hele dag stil met hun ogen gericht op een schermpje.

Mijn pubers zijn sowieso al niet van die buitenkinderen, nooit geweest, maar tot nu fietsten ze tenminste nog 1,5 uur per dag van en naar school. Nu krijg ik ze echt niet meer in beweging, laat staan naar buiten. En nu gym en sport ook uitvalt.... Voor deze week heb ik het even gelaten, ben zelf ook druk met werk en geen tijd en zin om hier de hele tijd strijd over te voeren, maar voor volgende week wil ik dit wel anders zien. Hoe doen jullie dat? Tips zijn welkom!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.