Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Pluk

Pluk

15-03-2020 om 22:40

Corona-wat doen jullie met pubers?


Emmawee

Emmawee

22-03-2020 om 11:45

Gesprek en over pubers...

Heeft zich verplaatst naar het andere draadje. (dochter 17 etc.)
Misschien daar verder gaan voor de helderheid?
(Het is maar een voorstel)

Emmawee

Emmawee

22-03-2020 om 11:48

Amsterdamse

(toch nog even hier) Wat naar dat je kinderen zoveel stress hebben. Is dat door angst voor het virus of hebben ze last van alles wat niet meer kan en mag?

Ad Hombre

Ad Hombre

22-03-2020 om 13:47

Angela

"kun je nog het laatste vliegtuig nemen.
nee serieus, waarom niet?"

Serieus? Denk je dat ze daar op je (op ons) zitten te wachten?
Die open grenzen fantasie hebben ze alleen in Europa.
En hoe komen we aan geld?

"of wil je dit soort strengheid alleen als het jou uitkomt?"

Ik zou prima onder een Singaporese overheid kunnen leven. Is een leuk en in veel opzichten indrukwekkend land.

Ik las dat veel Chinezen in Indonesie nu vluchten naar Singapore uit angst voor de Indonesische gewoonte om in crisistijd Chinezen te gaan vermoorden.

Amsterdamse

Amsterdamse

22-03-2020 om 15:22

Emmawee, nog even hier

Ze zijn bezorgd over hun gezondheid, want er is hier één risicogroep ouder in huis en ze zijn bang deze te besmetten.
Ook het abrupte stoppen van hun sociale leven, voor beiden erg belangrijk, hakt er in. Tuurlijk, er wordt geappt enzo, maar het dagelijkse intensieve chillen met elkaar is voorbij.
En wat betreft school, op de mbo van oudste werden vanaf dag 1 van de online lessen meteen streng de regels gehandhaafd, en oudste was te laat met inloggen op de allereerste les en staat nu ongeoorloofd te laat 😢.
En daarnaast ook alle onzekerheid, hoe verder, hoe lang en hoe ernstig is het allemaal.

Belgje

Belgje

22-03-2020 om 16:53

Niks open grenzen

Steeds meer nationale grenzen binnen de Schengenzone zijn dicht. De Belgische grenzen zijn ook al dicht, behalve voor vrachtverkeer. De politie plaatst containers dwars op de weg op bekende sluiproutes omdat er nog steeds Nederlanders naar België kwamen om... boodschappen te gaan doen! Hoe haal je het in je hoofd? Blijf alsjeblieft thuis, ga alleen naar buiten voor boodschappen, en doe die zo dicht mogelijk bij huis.
Mijn pubers zijn meer aan het skypen met hjn vrienden. Het is even wennen, maar zo kun je ook samen chillen.

Er wordt hier met grote zorgen gekeken naar de lakse houding van de overheid en gedragingen van de bevolking in Nederland.

Onze minister van volksgezondheid heeft gezegd dat de crisis nog zeker 8 weken gaat duren. Onze "nationale" viroloog Van Ranst, die dagelijks in het nieuws is, heeft het over "ongeveer 10 weken" en mogelijk langer. De scholen en de grenzen gaan in die periode echt niet meer open, en de thuiswerkers blijven ook thuis werken.

Nederland heeft nu al meer ziektegevallen en doden dan België en veel minder ziekenhuis- en IC-bedden per hoofd van de bevolking. Door de huidige lakse houding gaan het aantal ziektegevallen en ziekenhuisopnames de komende weken in Nederland nog steil omhoog. Ik hoop dat deze crisis niet te veel uit de hand gaat lopen, want mijn familie woont grotendeels in Nederland, maar ik vrees het ergste. Lieve mensen, blijf thuis!

Belgje

De WHO heeft laten weten dat een lockdown niets oplost. Dus je oproep heeft niet zo veel zin. Is zelfs contraproductief.
https://www.nu.nl/coronavirus/6039417/wereldgezondheidsorganisatie-lockdowns-verslaan-het-virus-niet.html

Belgje

Belgje

22-03-2020 om 17:43

Je leest het artikel niet goed, Sydney

Een lockdown alleen verslaat het virus niet, maar zorgt wel voor veel minder dodelijke slachtoffers doordat de zorg niet overbelast raakt. 3/4 van hetvasntal slachtoffers in Italië zou overleefd hebben als er voldoende zorg beschikbaar zou zijn! Haal je kop uit het zand, Nederland zit op koers naar dat Italiaanse scenario.

Bij een zachte lockdown (mensen mogen nog wel naar de winkel en beperkt naar buiten), zijn er nog steeds nieuwe besmettingen. De groepimmuniteit wordt ook opgebouwd, maar langzamer. Het aantal mensen dat in het ziekenhuis terechtkomt, blijft echter beheersbaarder en dus vallen er minder doden.

Over een week of 3 praten we nog eens, dan zal het je wel duidelijk zijn.

Ad Hombre

Ad Hombre

22-03-2020 om 18:42

Belgje

Dat, ja. De insteek van de regering is, naar men zegt, te vermijden dat de ziekenhuizen overbelast raken. Gezien de oplopende dodentallen en de vrolijk doorflanerende massa's lijkt dat niet te lukken.

Ik hoop natuurlijk dat ik ongelijk heb, maar ik verwacht echt dat we binnenkort dezelfde problemen gaan krijgen als in Italie. Het zou fijn zijn als - wanneer dat zo blijkt te zijn - mensen eens zouden ophouden met Rutte & RIVM het voordeel van de twijfel te gunnen.

Op mijn beurt zal ik ophouden met ze van wanbeleid te beschuldigen als de curve over twee weken (5 april) inderdaad zodanig is afgebogen dat we *geen* Italiaanse toestanden hebben.

Maar ik durf te wedden dat ze dan weer een of ander verhaal gaan ophangen dat het virus toch ernstiger is dan de experts verwachtten.

Ondertussen heeft Belgie de grens gesloten omdat ze ons beleid te laks vinden en overweegt Duitsland hetzelfde. Extreemrechtse regeringen waarschijnlijk. Hebben waarschijnlijk andere experts...

Marina

Marina

22-03-2020 om 18:43

is hier een zachte lockdown, zou ik zeggen. Niet naar buiten met klachten, anderhalve meter afstand houden, thuis werken waar mogelijk, scholen, horeca, sportclubs, musea, concertzalen, theaters dicht, geen sportwedstrijden, opvang voor kinderen van ouders met cruciale beroepen, kwetsbare personen moeten grote groepen en het OV mijden en geen bezoek ontvangen, bijeenkomsten voor meer dan 100 personen zijn afgelast.

Ik kom alleen nog in de supermarkt, maak een ommetje met de pubers (en houd daarbij afstand), en ben werk op gaan halen. De pubers maken alleen dat ommetje. Manlief is ook werk wezen halen en heeft ook wel eens een boodschap gedaan (bij de bakker en de apotheek).

Niet iedereen gedraagt zich goed. Zo kwamen er ook allerlei mensen uit Belgie op de dag dat hier de horeca nog open was.

Belgje

'Een lockdown alleen verslaat het virus niet, maar zorgt wel voor veel minder dodelijke slachtoffers doordat de zorg niet overbelast raakt.'

Zodra de lockdown opgeheven wordt, komen die slachtoffers alsnog. Dat wil jij maar niet begrijpen.

Ad Hombre

Ad Hombre

22-03-2020 om 19:17

Sydney

"Zodra de lockdown opgeheven wordt, komen die slachtoffers alsnog. Dat wil jij maar niet begrijpen."

Dat is niet zwart/wit. Je kunt een lockdown strenger of relaxter maken. Vanuit een stabiele situatie kun je de teugels weer langzaam laten vieren.

Nu nemen heel veel mensen de zaak totaal niet serieus, ook omdat er totaal geen sancties zijn.

Hoe weet jij dat heel veel mensen de zaak totaal niet serieus nemen? Jij bent al weeeken niet meer buiten geweest. Ga je af op die paar foto's in de online krant of een item op het journaal van wat uitzonderingen? Ik ben vandaag 10 kilometer langs de rivier gaan wandelen, daar kom ik elk weekend en het was er nu rustiger dan anders. Over het algemeen liep men met een keurige boog om elkaar heen.

skik

Flavia

Flavia

22-03-2020 om 20:24

Sydney

de truc is dat die patienten er wel komen maar dat die periode waarin ze er zijn zo veel langer is dat de zorgcappaciteit toereikend is en daardoor zullen er evenveel mensen ziek worden maar minder slachtoffers zijn omdat er behandelcapaciteit is.

Die lock-down is nodig om het aantal besmettingen per tijdsperiode te verkleinen en het zorgsysteem wat lucht te geven zodat die zich kan voorbereiden op de volgende gedoseerde golf.

Ad Hombre

Ad Hombre

22-03-2020 om 20:35

skik

"Hoe weet jij dat heel veel mensen de zaak totaal niet serieus nemen? Jij bent al weeeken niet meer buiten geweest. Ga je af op die paar foto's in de online krant of een item op het journaal van wat uitzonderingen?"

Grotendeels ja, ik ga weinig naar buiten, maar ik heb hier ook een goed uitzicht naar buiten. Daarnaast zijn we gisteravond nog wat door de stad gereden voor een indruk naar de stand van zaken. In een auto zit je veilig en je mag nog rondrijden.

Ik ben me wel bewust van de 'spin' van de media. Ik weet dat je met een telelens het heel goed kunt laten lijken of mensen vlak op elkaar lopen terwijl dat in werkelijkheid niet zo is. Ik weet ook dat journalisten hun punt graag nog een beetje aandikken. Ik heb ook nog OO als informatiebron.

Ze zullen ook geen foto's maken van de volle schappen in de supermarkt als er ook lege te fotograferen zijn.

Dus misschien valt het mee.

Ad Hombre

Ad Hombre

22-03-2020 om 20:49

Meisje van 12 aan de beademing

Misschien helpt het om dat aan de pubers te laten lezen:

https://edition.cnn.com/2020/03/22/us/georgia-coronavirus-girl-hospitalized/index.html

"nearly 6% of children's cases were severe, compared with 18.5% of adults experiencing severe symptoms"

Al ga je er misschien niet aan dood, je wilt echt geen 'severe' corona. Met een beetje pech hou je daar de rest van je leven last van.

Doemscenario's Ad

"k hoop natuurlijk dat ik ongelijk heb, maar ik verwacht echt dat we binnenkort dezelfde problemen gaan krijgen als in Italie. Het zou fijn zijn als - wanneer dat zo blijkt te zijn - mensen eens zouden ophouden met Rutte & RIVM het voordeel van de twijfel te gunnen."

Je doet het nog steeds. Als het een slecht scenario is had het voorkomen kunnen worden als men maar naar jou had geluisterd.

Het slechte scenario is niet te voorkomen. We hebben het virus nu hier in Europa, we zullen maatregelen moeten nemen die de ellende alleen maar uitstellen, mitigeren, en we kunnen maar deels, want achteraf en in andere omstandigheden, leren van landen waar het nu iets voorspoediger lijkt te gaan, zoals Taiwan bijvoorbeeld.

Wil je dat de Nederlandse regering en het RIVM kwalijk nemen. Moet er een schuldige aangewezen worden? Is het een bestuurlijke crisis?

Het is het leven zelf. Je dealt er mee naar omstandigheden en gehoord partijen en gezien ervaringen. Je kunt dat niet voor zijn. Dat is een illusie. Hoe hard je ook roept dat de Apocalyps over ons komt. Al is dat zo. Het is geen wiskunde, het is geen optelsom, het is beredeneerd tasten in het duister met de hoop op een zo goed mogelijke uitkomst. En dat wordt door Rutte c.s. ook juist zo gecommuniceerd.

https://www.rijksoverheid.nl/documenten/mediateksten/2020/03/13/letterlijke-tekst-persconferentie-na-ministerraad-13-maart-2020

" Je moet in een crisis zoals deze, dat is echt een les uit het crisismanagement. Moet je op basis van maximaal 50% van de kennis die je hebt 100% van de besluiten nemen."

Het is maar een enkeling gegeven om totaal in lockdown te gaan en dat is ook niet wat je ambieert voor iedereen.

Ramptoerisme much?

"Daarnaast zijn we gisteravond nog wat door de stad gereden voor een indruk naar de stand van zaken." Heel naar.

skik

Belgje

Belgje

22-03-2020 om 21:09

Sydney #131

Heb je wel vaker last van zwart-witdenken?
Weet je al iets over het verschil tussen een totale lockdown en een zachte lockdown? En over hoe je die verantwoord beëindigt? Blijkbaar niet.

Bij een zachte lockdown wordt ook groepsimmunitteit opgebouwd. Deskundigen weten heel goed dat je elke vorm van lockdown heel geleidelijk weer moet versoepelen. De ziektegevallen komen zo ook geleidelijk, en daardoor vallen er (veel) minder onnodige doden. Je hoeft toch geen genie te zijn om dat te snappen?

Ad Hombre

Ad Hombre

22-03-2020 om 21:22

skik

""Daarnaast zijn we gisteravond nog wat door de stad gereden voor een indruk naar de stand van zaken." Heel naar."

Voelt inderdaad heel vreemd, maar zoals je zelf al aangaf. Je moet toch wat info uit de eerste hand hebben.

Als je in lockdown bent voelt het als een expeditie naar een ander land.

Ad Hombre

Ad Hombre

22-03-2020 om 21:28

AnneJ

"Je doet het nog steeds"

Wegens succes geprolongeerd.

"Als het een slecht scenario is had het voorkomen kunnen worden als men maar naar jou had geluisterd."

Door vroeg daadkrachtig optreden kun je misschien niet alles voorkomen, maar de klap wel verzachten en veel mensenlevens redden. Luister eens naar die Italiaanse doktoren die ons dat lichtelijk wanhopig aan ons verstand proberen te peuteren. Die klinken net als ik een paar weken terug.

Op een of andere manier lijken Nederlanders wel een geestelijke blokkade te hebben om dat tot zich door te laten dringen. Grappig dat Belgje daar al weer anders in staat.

Ik heb altijd gedacht dat mensenlevens redden de moeite waard was, maar blijkbaar is dat een minderheidsmening aan het worden in Nederland. (en nog een verdachte ook)

Toch niet Ad

"Ik heb altijd gedacht dat mensenlevens redden de moeite waard was, maar blijkbaar is dat een minderheidsmening aan het worden in Nederland. (en nog een verdachte ook)"

Niet met alle consequenties en zonodig geweld wil je alle mensenlevens redden. Kijk naar het verkeer en naar de jaarlijkse griepgolf. Er is een mate van balans. En uiteindelijk gaat iedereen dood. Dat kun je gewoon niet voorkomen.

Niet op de IC

Gelukkig hebben wij hier (nog) niet de neiging om elke bejaarde bij doodsdreiging naar de IC te brengen. Hopelijk zijn wij daar te nuchter voor.

Dat is wel het gebruik in een land als Spanje, alleen al vanwege de mogelijkheid tot orgaandonatie.

Ik ga liever gewoon dood. Thuis. Dat scheelt ook een hoop gedoe op de IC.

Misschien zou het al helpen als er meer gestuurd werd op thuisbehandeling. Zonodig met zuurstof thuis maar uiteraard zonder beademing. Dan wordt het pijnbestrijding.

Meer spreiding ook van de behandeling.

De IC begint hier ook over te lopen maar je mag hopen dat we dat hier beter onder controle kunnen houden.

Natuurlijk zijn er zorgen, zeker over de materialen die voor de zorg nodig zijn.

Toch is het allerbelangrijkste en het meest effectief: social distancing en handen wassen. Hopelijk begint dat inmiddels door te dringen.

Ad Hombre

Ad Hombre

22-03-2020 om 21:51

AnneJ

"Misschien zou het al helpen als er meer gestuurd werd op thuisbehandeling. Zonodig met zuurstof thuis maar uiteraard zonder beademing."

Ik heb zo'n ding in de kast staan, mijn vertrouwen in de overheid is niet zo groot.

Ad Hombre

Ad Hombre

22-03-2020 om 21:55

Tutto bene

Italiaanse burgemeester probeert tot zijn burgers door te dringen.

https://mobile.twitter.com/trtworld/status/1241726708715315202

Het RIVM over de gevolgde route tot nu toe

https://www.nu.nl/coronavirus/6039175/rivm-baas-coronavirus-is-iets-wat-we-nog-maanden-bij-ons-houden.html

Verantwoording over de gang van zaken tot nu toe door het RIVM.

"Nadat er verspreiding plaatsvond, zijn die risicobeoordelingen natuurlijk aangepast. Die reflecteren immers de situatie en voorspellen niet de toekomst."

Over een half jaar:
"Ik hoop uiteraard dat we erin zijn geslaagd de situatie onder controle te houden. Ik hoop ook dat we tegen die tijd een breed toegankelijke behandeling hebben, zodat we degenen kunnen behandelen als daar noodzaak toe is. Daarnaast hoop ik dat we dan snel over een vaccin beschikken, zodat alle maatregelen die we nu nemen niet meer nodig zijn. Maar het blijft nu koffiedik kijken"

Ad Hombre

Ad Hombre

22-03-2020 om 23:09

AnneJ

Met een vertraging van een week of twee tussen besmetting en opname in het ziekenhuis zul je wel degelijk twee weken in de toekomst moeten kijken. Als het goed is zijn epidemiologen daar op getraind.

Ach toch

Waarom zo extreem Ad. De viroloog maakt zich zorgen waarschuwt mensen, ziet een verband met een piek over twee weken.

Zorgen maken is niet extreemrechts. Politieke agitatie wel. Links heb ik nog niet gehoord.

Ad Hombre

Ad Hombre

23-03-2020 om 10:40

AnneJ

Natuurlijk is de man niet extreemrechts en hij heeft geen glazen bol, alleen gezond verstand.

De extreemrechtse link is ingegeven door RK's reacties op mij.

'De extreemrechtse link is ingegeven door RK's reacties op mij.'

Aanval is de beste verdediging ...?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.