Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Lanza

Lanza

03-11-2019 om 12:49

Lichaam nooit meer in vorm na zwangerschap


Lanza

Lanza

05-11-2019 om 13:17

Maar een hamburger

is vele malen duurder dan pasta. En patat is ook niet gratis en dan moet er nog groente bij. Dus nee, ik denk echt niet dat je met een hamburger nou zoveel goedkoper uit bent.

Nou

Van het gepuzzel op armoedeniveau krijg je ook een hersenstoring die zorgt dat al je energie weglekt. Een beetje creatief inkopen en koken wil dan ook nog wel eens te wensen overlaten. Met iets meer inkomen heb je ook meer reserves om eens creatief te varieren.
Overigens is patat, van aardappel, een groente.
12 hamburgers bij de Aldi zijn 3 euro. Dat was een tijdje een extraatje van zoon die dat met verse uien op ongelegen momenten zelf opbakte. Patat maak ik zelf van verse aardappels. Dan moet je wel weer gezond frituurvet hebben of zo'n dure airfryer. Pasta zit bijna geen voedingsstoffen in, dat is hier niet favoriet.
Ik had gisteren geen zin in boodschappen doen en koken, de kinderen waren grotendeels weg. Dus heb ik patat gemaakt van verse aardappels en appelmoes van de appels die er al een week lagen. Er kwam niemand eten, dus we hebben net vandaag nog even de patat opgemaakt.
Ik had ook nog een half bakje satehsaus. Gisteren de frituurpan even schoongemaakt en van verse olie voorzien.
Dat doet mij beseffen dat als je echt geen geld hebt valt er weinig te varieren.
Vanavond eten wij weer vers gekookte bietjes met aardappelen en een speklapje.

Tine Winkel

Tine Winkel

05-11-2019 om 13:39

113 en 120

Zijn nogal met elkaar in tegenspraak Lanza. Of gooi je 300 gram uien en knoflook in je saus. De voedingswaarde van champignons is nogal beperkt...

bieb63

bieb63

05-11-2019 om 13:54

' Quote'

"Een gezonde maaltijd hoeft niet duur te zijn. Groentes als witlof, sperziebonen, uien, wortelen en broccoli zijn goedkoop en voedzaam. Ook bonen en rijst zijn gezond en betaalbaar. Vlees hoef je lang niet iedere dag te eten (of helemaal niet)."

Werkelijk Lanza? Ik pies in m'n broek....
PS: neem je voor rijst dan wel de zilvervlies variant. Want wel gezonde keuze maken hè?
Zo dat was weer een cursusje huishoudschool

bieb63

bieb63

05-11-2019 om 14:03

hilarisch!

Lanza: "of een chili zonder gehakt, maar met bonen....."

Ooit chili gegeten ZONDER bonen?

Stickertje

Stickertje

05-11-2019 om 14:19

Jouw waarheid niet de mijne

===Maar een hamburger is vele malen duurder dan pasta. En patat is ook niet gratis en dan moet er nog groente bij. Dus nee, ik denk echt niet dat je met een hamburger nou zoveel goedkoper uit bent.===

Dat jij denkt dat een hamburger niet goedkoper is dat is jouw waarheid.
Hamburgers met diepvries friet en een zak diepvries doperwten gekocht bij de supermarkt zijn echt goedkoper dan kipfilet/karbonade/runderlapjes/ met gekookte aardappelen en een bos wortelen.
Dat denk ik niet alleen, dat is de waarheid. Dat kun je gewoon even checken als je boodschappen gaat doen.
Een zak huismerk pasta is relatief goedkoop maar qua voedingsstoffen krijg je dan vooral koolhydraten binnen. Om het gezond te maken moeten daar nog relatief dure groenten door voor de vezels vitaminen en mineralen.

Maar goed met die door jou recht gelulde bananen in je oren sta je toch niet open voor onze verhalen.

Lanza

Lanza

05-11-2019 om 15:49

Maar wij

eten dus heel vaak geen runderlapje en geen kipfilet en karbonade. Zeker vier avonden eten we vegetarisch. Niet voor de kosten overigens, maar voor het milieu en dierenwelzijn. Maar ik merk het zeker in mijn portemonnee dat het stukken goedkoper kan, zonder in te boeten aan smaak.

Wauw!

Weet je wat jij moet doen? Een boek schrijven over hoe prachtig jullie het allemaal georganiseerd hebben en het weten te combineren!

Ik denk dat je daarmee heel wat sukkelende Nederlandse gezinnetjes met uitzakkende moeders en in het werk vluchtende vaders kunt helpen, plus ook recepten natuurlijk van je goedkope maar voedzame flexitarische maaltijden.

Echt doen, hoor! Er is zo'n enorme behoefte aan en je weet het op zo'n meeslepende, inspirerende manier uit te leggen allemaal!

Donna

Donna

05-11-2019 om 16:02

Lanza

Jouw voorbeelden laten dus zien dat je voor weinig geld gezond kan eten en dat is bepaald geen nieuws. Ze laten daarnaast zien dat juist de toevoegingen die het eten voor de meeste mensen lekker maken, geld kosten. Goedkoop eten dat ook nog eens door veel mensen lekker gevonden wordt zijn bijvoorbeeld pannenkoeken en patat. Vind ik ook veel aantrekkelijker dan drieeneenhalve gekookte winterpeen. En dan heb je, in tegenstelling tot na die winterpenen, ook nog eens een verzadigd gevoel.

Donna

Donna

05-11-2019 om 16:07

Rosie

Voor de recepten van Lanza hebben we al een gratis uitgave van een supermarktblaadje, dus helaas, geen gat in de markt. En ik ben nog geen recept tegengekomen dat ik een tweede keer gebruikt heb. Zo saai en smakeloos. Maar ook dat verschilt per persoon natuurlijk: het leven zou een stuk makkelijker worden als de meerderheid blij zou worden van een bak gekookte groenten met een bergje kikkererwten ernaast.

Lanza

Lanza

05-11-2019 om 16:13

Nogmaals het gaat om de balans

en dan kun je best eens pannenkoeken eten, maar een avondje met wortels en zoete aardappels uit de oven is wel zo goed om ook iets voedzaams binnen te krijgen. Ui, knoflook en balsamico azijn erbij en je hebt een heerlijk maaltje.

Met curry's kun je trouwens ook alle kanten op. 1x investeren in kruiden en je kan een hele tijd vooruit.

Stickertje

Stickertje

05-11-2019 om 16:38

En dat lieve Lanza

===1x investeren in kruiden en je kan een hele tijd vooruit.===

En dat is een probleem voor de echte minima. Een keer investeren, daar is geen geld voor.
Wat ik doe en jij waarschijnlijk ook, profiteren van aanbiedingen als 3 halen 2 betalen kan daar niet.
Die mensen zijn al blij als er 1 zakje kruiden gekocht kan worden.

Maar goed met bananen in je oren, kijkend door je roze bril, nieuws lezend op fakebook is het leven 1 groot feest en iemand die jou probeert te laten zien dat gezond eten duur is blijf je maar uitleggen dat het goedkoop kan als je het maar op de Lanza manier doet.
Nou succes met je droomwereld, gelukkig leef ik in de echte wereld en lees een kwaliteiskrant. Kan mijn energie beter steken in mensen die blij zijn met mijn adviezen.

toch stickertje

Ik zal iets gemist hebben maar hoe kan een pasta met simpele saus duurder zijn dan hamburgers met friet? Want ik neem aan dat jij hier de stelling verdedigt dat ongezond eten goedkoper is dan gezond eten.

en verder

Ik ben dan wel weer blij dat ik me na een avond lekker uit eten niet verplicht voel om de avond erna een uur op de loopband moet.

Pirata

Pirata

05-11-2019 om 17:27

Nou..

Bij de turkse winkel kun je echt grote zakken kruiden/specerijenmengsels kopen voor weinig hoor.
En dat 20 minuteneten van Lanza klinkt niet heel spectaculair, maar er is ook weinig mis mee.
Wat ik me wel afvraag, Lanza, is of jij denkt dat we zelf niet bedenken dat broccoli niet duur is, en nog nooit in een keuken hebben gestaan gedurende onze loopbaan als ouder. Het klinkt allemaal alsof jij de wijsheid in pacht hebt, terwijl je constant met suffe algemeenheden op de proppen komt. Alsof wij die dingen niet al lang weten.

Stickertje

Stickertje

05-11-2019 om 17:33

Alkes

Die stelling verdedig ik zeker. Lanza blijft een beetje hangen in dat pastaverhaal.
Pasta met een simpele saus kan waarschijnlijk best goedkoper gemaakt worden dan hamburgers met friet maar ook als moeder met een minimum inkomen wil je wel eens wat anders dan elke avond pasta met tomatensaus van bliktomaten zonder gehakt.
Dan brengt Lanza hier leuk naar voren dat je een stuk parmezaan kunt kopen waar je vier keer van kunt eten, of 1 keer kunt investeren in diverse kruiden en specerijen om heerlijke curry's te maken en probeer ik uit te leggen dat echte minima die ruimte financieel helemaal niet hebben.
Dat een aanbieding van 3 halen 2 betalen leuk is voor mensen zials ik,. Ik kan in een week van goedkope groenten de tandpasta aanbieding kopen, zodat ik over een paar weken als de groenten weer duurder worden niet met het dilemma zit dat ik rare keuzes moet maken als: worden het verse groenten of die tube sensodyne die de tandarts aanraad voor dat ontstoken tandvlees.

En kijk in de supernarkt, junkfood is echt goedkoper dan een simpele A V G maaltijd.

Donna

Donna

05-11-2019 om 17:46

Alkes

Een bolletje knoflook, ui, parmezaanse kaas, room, verse kruiden, verse tomaten en pasta zijn denk ik duurder dan een plofhamburger van de Lidl met friet ja. Mijn boodschappenapp zegt in ieder geval van wel.

Lanza

Lanza

05-11-2019 om 17:53

Uien en knoflook

koop je 1x en dan heb je de rest van de maand genoeg. Tomaten uit blik kosten geen drol en gedroogde pasta ook niet.

Over kruiden en kaas heb ik al gezegd dat het niet per se nodig is, maar als je geen vlees toevoegt is er wellicht plek binnen het budget voor wat parmezaanse kaas (1x kopen, dan kun je het een keer of 4 gebruiken) en verse kruiden (kun je ook zelf laten groeien).

Donna

Donna

05-11-2019 om 17:56

Met prijzen

700 gram friet voor 1,09 en 4 hamburgers voor 1,19. En dat is dan nog van een bekend merk...

Voor pasta betaal je 0,95 voor 500 gram, voor 500 gram verse tomaten 1,05, voor een ui 0,35, voor knoflook 0,20, voor een half flesje kookroom 0,32. Zonder de verse kruiden en kaas zit je er al flink wat overheen.

Pirata

Pirata

05-11-2019 om 17:57

Donna

Die kruiden zijn minder duur als je gewoon een keer een plant haalt (Aldi, soms 80 cent) en die verzorgt. Of zelf zaaien. Die belachelijke verpakkingen met 3 blaadjes basilicum voor 2,- zijn consumentenoplichterij.
Geen idee van de prijs van plofburgers overigens, dat lust ik niet. Maar het loont om aardappelen per 10 kilo te kopen en daar zelf frites van te snijden. Ja, je moet dan wellicht eenmalig meer uitgeven. Maar misschien kan zoiets samen met de buren, hebben er 2 gezinnen profijt van.

Lanza

Lanza

05-11-2019 om 17:59

Eten kost wel geld ja

maar ik neem toch aan dat wanneer je een gezin hebt dat 4- 5 euro voor een avondmaaltijd er dan wel vanaf kan. Waar gaat anders je geld naartoe? Sigaretten? Drank? Frisdrank? Koffie buiten de deur? Abonnementen? Telefoon?

Dan eerst daarin snijden. Een gezonde, warme maaltijd is echt een eerste levensbehoefte voor een opgroeiend kind.

Floria

Floria

05-11-2019 om 17:59

Uien

Als je maar 3x per maand uien eet kun je er wel een maand mee doen, ja.
Of als je 1x per maand 5 netjes uien koopt of zo.

Pirata

Pirata

05-11-2019 om 18:00

Donna2

Dat is appels met peren vergelijken. Van 700 gr friet kun je niet/nauwelijks met 4 mensen eten. Van 500 gram pasta zeker wel. Bovendien zit er bij het 2e gerecht groente bij.
Overigens, je kunt heel goedkope bakjes prima kruidenkaas kopen. Room, kaas, knoflook en kruiden in 1.

Pirata

Pirata

05-11-2019 om 18:01

Lanza

Weer zo'n suffe, algemene opmerking met een domme sneer er in.

Donna

Donna

05-11-2019 om 18:06

Geen appels met peren

De vergelijking kan niet duidelijker. En ik heb kruiden en kaas expres buiten het kostenplaatje gehouden, ook met goedkope kaas en kruidenplant komt er geld bij. Het heeft mij ook even gekost te accepteren dat 10 kilo friet nu eenmaal goedkoper is dan 10 kilo aardappelen. Maar het is nu eenmaal zo...

Pirata

Pirata

05-11-2019 om 18:11

Jawel

Aangezien de hoeveelheden anders zijn. 700 g friet staat niet gelijk aan 500 g pasta.

Donna

Donna

05-11-2019 om 18:16

Pirata

Ik heb nog nooit gefrituurd in mijn leven, dus heb opgezocht van een normale portie friet is. Geen wetenschappelijke bronnen gevonden helaas, maar de consensus is dat een volwaardige portie uit 160-200 gram bestaat. 700 gram friet is dus voor 4 personen een redelijke hoeveelheid.

Pirata

Pirata

05-11-2019 om 18:23

Nee

Dat is te weinig voor 4 volwaardige eters. Zeker zonder groente erbij. En ga dan eens opzoeken hoeveel pasta 1 persoon eet, kom je op 75 gram uit vermoed ik. Aan 500 gr pasta houd je over met 4 mensen, met 700 gr friet kom je tekort. Ik heb nu overigens 700 gram verse frites in de pan zitten voor 3 personen (0,99 euro).
Maar goed, daar gaat het niet om hier. Ik kan in elk geval veel goedkoper koken dan je aangeeft, want al die producten kunnen goedkoper.

Flavia

Flavia

05-11-2019 om 18:32

Maar

Dit geeft wel iets aan.
Als een portie friet ongeveer 200g is en hier wordt ook al gezegd dat dat te kort is is dat wel een reden voor de gewichtstoename van de bevolking die je bloot legt. Onze porties zijn behoorlijk toegenomen tov zo'n 25-30 jaar geleden.

Als ik Google op het gewicht van een portie friet kom ik getallen van 150 tot 175 g tegen.

We zijn met z'n allen meer gaan eten en dijen uit, het beeld van wat normaal is is niet meer gelijk aan wat gezond is.

Lanza

Lanza

05-11-2019 om 18:44

De porties

zijn inderdaad enorm, maar dat is niet gezond. Het mag echt allemaal iets minder. Niet voor niets heeft meer dan de helft van de bevolking in Nederland inmiddels overgewicht. Juist de mensen die weinig te besteden hebben, hebben vaker overgewicht.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.