Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Lanza

Lanza

03-11-2019 om 12:49

Lichaam nooit meer in vorm na zwangerschap


Overigens voor de pasta eters

Lanza tipte het ook al, vervang die verse tomaten door tomaten in blik. Goedkoop en je kunt het altijd op voorraad hebben.
Gedroogde kruiden mogen van mij ook.
Overigens vraag ik me af of junkfood de echte dikmakerszijn. Frisdrank chips snoep en alcohol zijn dat wel. Of het nu in de goedkope of dure variant is.

Lanza

Lanza

05-11-2019 om 18:54

Precies

dat kun je beter van je boodschappenlijst schrappen, scheelt enorm in de kosten. Daarvoor kun je makkelijk eens in de zoveel weken verse tijm kopen en knoflook.

Stickertje

Stickertje

05-11-2019 om 19:05

Inderdaad

====Juist de mensen die weinig te besteden hebben, hebben vaker overgewicht.====

En dat komt dus, omdat ze genoodzaakt zijn met de portemonnee te kiezen ipv met het gezond verstand.
Goedkope producten bevatten meer suikers en vetten dan de duurdere varianten.
Pak een pak c merk koekjes en een vergelijkbaar product van een a merk en zie de verschillen!

Pirata

Pirata

05-11-2019 om 19:11

700 gr

De 700 gram verse friet ging schoon op zojuist. Ik en 2 broodmagere jongelui. Dit geheel en al ter info

Lanza

Lanza

05-11-2019 om 19:11

Weet je wat goedkoop is

Geen koekjes kopen

Donna

Donna

05-11-2019 om 19:15

Pirata

Ik heb gezocht bij 1 supermarkt, juist om een eerlijke vergelijking te maken. Het zal best dat de producten elders goedkoper te krijgen zijn. Het klopt inderdaad dat een volwaardige portie pasta 80 gram is. Tegelijkertijd klopt jouw opmerking over dat je met vier personen tekort komt met 700 gram friet echt niet. Gemiddeld genomen in ieder geval niet.

Ik volg de discussie eigenlijk niet meer, ook mijn eigen reacties zijn afgedwaald van het eigenlijke onderwerp. Ik zit notabene te zoeken op “normale porties friet” en te kijken hoe duur een hamburger is die ik niet eens wil kopen. Kansloos. En een teken om me maar weer eens terug te trekken!

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

05-11-2019 om 19:23

Beide Alkes

Koolhydraten zijn goedkope vullers, en daarmee ook dikmakers.
Groenten zijn veel duurder. En gezonder.

Verse groenten en fruit bepalen het leeuwendeel van ons boodschappenbudget. Het is echt, echt zo dat gezond eten duurder is.

https://www.nieuwsvoordietisten.nl/een-gezonde-voeding-is-duurder-dan-een-ongezonde-voeding/

Hoe wij het doen

Wij zitten dichtbij het minimum. Mijn hersens zijn gelukkig door de armoede nog niet aangetast, maar ik sta open voor kritiek. Zakken witte rijst van 4 kilo en zelden aardappels. Ik vraag me af, AnneJ schreef terecht dat aardappel een groente is, maar zou je dat niet ook van rijst kunnen zeggen? Met 1 pong gehakt doen we twee keer met z'n vijven. Ander vlees eten we zelden. Voordeel is dat koken met de feestdagen dan al heel snel bijzonder is. Ongeveer twee keer per week geen vlees. Daar heb ik niet veel recepten voor, eentje ervan is burgel met linzen en gebakken uitjes en de andere rijst in joghurt gekookt die dan hoewel zuur, heerlijk romig wordt. O ja, ook nog linzensoep. We hebben altijd gesneden komkommer en tomaat en soms paprika bij het eten staan (helaas las ik pas dat daar niet eens zo heel veel vitamines in zitten. De rijst met gehakt kan natuurlijk eigenlijk op eindeloos veel manieren gemaakt worden, maar onze kinderen klagen over het gebrek aan variatie, met doperwtjes (diepvries) door elkaar, met gehakt en sperciebonen if witte bonen in een simpele saus van tomatenpuree, als ik tijd heb opgerold in druivenbladeren, een deel van het jaar uit de achtertuin of opgerold in koolbladeren. Soms pasta. Nooit een toetje.

Omdat twee kinderen niet veel eten van het warme eten, maak ik tegenwoordig vaak een salade van kipfilet, bonen en eieren erdoor, waarvan ze mogen pakken wanneer ze willen.

Brood van een euro. Wel altijd muesli in huis, maar van mij mogen ze daar geen grote hoeveelheden van nemen omdat ik dat te duur vindt. De jongste lust gelukkig ook havermoutpap en zelfs broodpap.

Af en toe maak ik pannenkoeken, wentelteefjes, poffertjes of kaneelbroodjes. Dat vervangt nooit de maaltijd. Een paar keer per jaar pizza (diepvries) of patat uit de snackbar omdat ik als ik zelf frituur altijd bang ben dat ik niet de goede olie heb of het te vaak gebruik.

Altijd fruit (wat het goedkoopst is), geen frisdrank, alleen met verjaardagen. Heel af en toe een koekje.

En voor de zekerheid (want we komen echt niet aan genoeg groente) vitaminepillen.

Eigenlijk klinkt dit best een beetje Lanza achtig...

O ja, de jongste mag van mij een paar keer per jaar 'uit eten', bij mc Donald of Ikea en dan bestel ikzelf niks.

Lanza

Lanza

05-11-2019 om 19:40

Ik begin bijna te geloven dat ik in een andere wereld leef

als ik dit draadje lees. Toch maar even bij de aanbiedingen gaan kijken van de Lidl en ja hoor, daar staat het toch echt. Deze week 500g puntpaprika's voor 1,69, daar kun je een heerlijke soep van maken. Voor 1,50 heb je er nog een have kilo verse tomaten bij.

Volgens mij is dat echt zo gek nog niet en kun je daar een hoop lekkers en gezonds van maken. En iedere week is er weer iets anders in de aanbieding.

Lanza

Lanza

05-11-2019 om 19:43

En als je echt goedkoop wil:

500 gram witlof voor 0,69 cent. Een hele pompoen voor 1 euro. 450 gr verse spinazie voor 0,89 cent.

Waar hebben we het toch over? Gezond eten met groentes is zeer wel nodig in Nederland met een beperkt budget.

Tja

Pompoenen heb ik uit mijn eigen tuin, maar lusten ze helaas niet. Spinazie uit de diepvries is goedkoper, dat doen we wel eens. Witlof gaat er hier helaas ook niet in. Vaker soep maken is nog wel een idee.

Lanza

Lanza

05-11-2019 om 20:15

Pompoensoep is weer heel anders

dan pompoen uit de oven met gepofte knoflook en gebakken pompoen weer anders dan gekookte. Wij hebben laatst nog een pompoenrisotto gegeten en iedereen zat te smullen.

Toch mooi dat je een hele pompoen kunt kopen voor 1 euro? Aan je budget hoeft het dus echt niet te liggen. Gezond eten is beschikbaar voor iedereen.

Stickertje

Stickertje

05-11-2019 om 20:51

Strafkamp

===Weet je wat goedkoop is? Geen koekjes kopen. ====

Het leven is geen strafkamp bij de meeste mensen. Er moet ook iets leuks en gezelligs zijn. 1 koekje bij de koffie bijvoorbeeld.
Spelletjes doen met de kinderen opgeleukt met een glaasje water en een handje sruifjes kan maar met een glaasje aanmaak en wat chipjes is het net wat feestelijker.

Stickertje

Helemaal prima natuurlijk.
Ik heb niet het idee overigens dat het leven hier als een strafkamp ervaren wordt. Zelf merk ik dat het je niet bitter hoeft te maken als je op geld moet letten. Je bent denk ik juist veel vaker blij met iets.

Ik ben er ook heel vaak niet mee bezig gelukkig. Maar zoals ik zeg, ik zit nog niet helemaal op het minimum of bijstandsniveau. Staat dat niet ergens in het spreukenboek, geef mij armoede noch rijkdom, wat mij uitgelegd werd eens als mensen met heel weinig geld en met heel veel geld zijn altijd maar met geld bezig.

Nog = noch

Mijn dt fouten verbeter ik maar nooit, maar dit is wel een beetje stom

Aardappels en rijst

https://kennisplatform.aardappels.nl/nutrienten

Aardappels en rijst hebben allebei belangrijke voedingsstoffen.
Aardappels: Vit. B1, B6, C en Kalium. Voedingsvezel, veel water, weinig zout, een klein beetje hoogwaardig eiwit en geen vet. Koolhydraten in de vorm van zetmeel.

Rijst: "Vitamines en mineralen

Laten we eerst eens kijken naar de micronutriënten die witte en bruine rijst bevatten. In allebei de soorten zitten vitamine B1, B2 en B6. De B-vitamines zijn van belang voor een goede werking van je stofwisseling, en ook zijn ze betrokken bij het onderhoud van het zenuwstelsel.

Zilvervliesrijst bevat er aanmerkelijk meer van dan witte rijst. Verder zitten er in rijst verschillende mineralen, zoals fosfor, ijzer, mangaan en jodium. Ook hier bevat zilvervliesrijst er meer dan witte rijst. Waar het de micronutriënten betreft, kun je dus beter voor bruine rijst gaan."

Hillie

Hillie

05-11-2019 om 23:42

Natuurlijk is ongezonder eten veel goedkoper

En als je heel veel moeite doet (een aantal supermarkten aflopen steeds op aanbiedingen bijv), zeer creatief te werk gaat en makkelijke eters hebt thuis (of goed opgevoed, zo zouden anderen dat kunnen duiden) dan kun je vast voor weinig geld ook heel gezond en volwaardig eten.

Voor ongezond eten hoef je nauwelijks moeite te doen, je kunt iedere willekeurige winkel inlopen en de sterk bewerkte, goedkope producten stralen je tegemoet. Hoef je verder ook niet over na te denken, is meestal al prima eetbaar zonder nog veel gekokkerel.
Lastige eters bestaan dan bijna niet want dat eten is zo geproduceerd dat iedereen het op z'n minst goed eetbaar vindt en vaak nog wel lekker ook.

Ik heb de energie er echt niet voor. Niet steeds. Gelukkig heb ik genoeg te besteden en geef ik ook graag veel van mijn geld uit aan lekker en gezond eten. Maar fruit en groente vullen echt niet heel goed. Het is hier thuis niet aan te slepen, ik ben er echt kapitalen aan kwijt. (maar dus ook heel dankbaar dat het kan!)
Als mijn kinderen ook hier en daar chips zouden eten, koekjes of frisdrank, dan zouden ze veel verzadigder zijn en zou er minder fruit en groente gekocht hoeven worden.
Geen strafkamp hier en geld genoeg dus voor snacks maar we eten ze allemaal bewust niet en missen het niet.
Maar had ik dus een kleine beurs, nou, dan wist ik het wel!!!
Ik vind het al vaak genoeg een gepuzzel met verschillende smaken hier in huis, kieskeurige eters en een wisselvallige puber.
Ik heb niet altijd de puf en energie en zin om iets fantastisch van een stronk broccoli te maken.
(soms ook wel, en dan doe ik het wel)

Hier een fulltime vegetarier erbij trouwens en dat is echt compleet anders koken dan af en toe een dagje zonder vlees. Je kunt vlees dan niet gewoon skippen, dan komen er echt tekorten.
En tsja, vegetarier lust niet alles, bijv niet graag peulvruchten. Ik los dat op met veel hoogwaardige eiwitten (veel noten, pijnboompitten, verschillende kaasjes, goede zuivel etc) en brood/rijst/pasta met veel vezels en voedingswaarde. En dat is echt niet goedkoop.

Hillie

Hillie

05-11-2019 om 23:46

En Thera

Rauwkost bij het eten is zeker wel heel voedzaam, gezond en telt zeker mee als groente!
En is zeker veel beter dan goedkope multi vitamines waar je ook weer tekorten door kunt oplopen.
Die zou ik zeker niet te lang geven, tenzij ze echt heel beperkt eten.

Hillie

Hillie

05-11-2019 om 23:50

Laatste x

Thera, de wetenschap weet nog heel weinig over groente. Ze weten alleen vrij zeker dat het erg gezond is.
Maar wat er allemaal precies in zit is nog helemaal niet compleet in kaart gebracht.
Laat je dus niet wijsmaken dat in een bepaalde groente of fruit niet 'veel in zou zitten', het is gewoon nog niet bekend
En alleen al de vezels in rauwe groente zijn van onschatbare waarde.

Kaaskopje

Kaaskopje

06-11-2019 om 01:38

Op heup Lanza

ja ik moest wat. De draagdoek was op een wonderlijke wijze onder de kinderwagen vandaan gewaaid en nergens meer terug te vinden. Zonde hoor! Ik heb de draagzak nog geprobeerd, maar dat werkte niet. Maar los van het koken, hing kind ook over mijn onderarm als ze krampjes had en heb ik de kinderwagen vele vele malen heen en weer gereden over een hobbel in de vloer, dus overbelasting alom in die tijd.

Kaaskopje

Kaaskopje

06-11-2019 om 01:56

Lanza, sterrenzaak, vlees en pastasaus

Ook houden wij van uitgebreid tafelen en gaan regelmatig naar sterrenzaken. We weten dus wel iets af van eten, goede wijn en lekkere kaasjes ===

Iemand die in een sterrenrestaurant eet is niet meteen een deskundige of fijnproever. Er zijn zat mensen die in zo'n zaak eten omdat ze daarmee goede sier denken te kunnen maken. Kijk mij eens duur doen. Als je ze een wijntje van AH voor zou schotelen of een uitmuntende uit een geweldig jaar... zit daar verschil in dan??

Wat vlees betreft... nee je kunt níet heel goed zonder. Als je geen vlees eet zul je je moeten verdiepen in wat je ipv vlees moet eten. In vlees zitten vitamines en dergelijke die niet automatisch in de rest van je eten zitten, dus moet je óf de juiste alternatieven eten, of aanvullen uit een potje.

En jouw pastasaus vind ik wel heel karig hoor! Ik snij verse tomaten, verse uien, paprika's, knoflook, prei, een pepertje, ik zoek kruiden in de tuin bij elkaar, er gaat ook nog een potje pesto door de saus en dit keer heb ik er ook een bol mozzarella door geroerd. Omdat de smaak wat te sterk was heb ik er toch ook nog een blikje tomatenblokjes bij gedaan. Oh ik vergeet het vlees. Ongeveer 200 gram tartaar (hadden we nog in de vriezer). Normaal doe ik er gewoon rundergehakt in. Tegen dat de saus klaar is ben ik zo'n drie kwartier verder vrees ik, maar dat kan heel goed aan mijn tempo liggen. Een knapperd die die alles in 20 minuten heeft gedaan. Een voordeel.. het is zoveel dat we er zeker drie keer van kunnen eten, dus de volgende keer hoef ik alleen water te koken, pasta erin en de saus in de magnetron.

Hillie

Hillie

06-11-2019 om 09:13

Wat zeg jij nou?

Kaaskopje, je verhaal over vlees raakt kant noch wal.

bieb63

bieb63

06-11-2019 om 11:01

Lanza

Ik vind pasta met pesto erdoor nou niet bepaald een volwaardige maaltijd.....

Als je een volwaardige, gezonde, pasta wil eten, zul je ten eerste de volkorenvariant moeten gebruiken. Daarnaast moet er dan een volwaardige portie groente door. Dan kan je een kant-en-klare zak gesneden groente nemen, maar dat is duur. Dus alles los en dat gaat dan weer niet binnen 20 minuten....

Lanza

Lanza

06-11-2019 om 11:26

Quote:

Wat vlees betreft... nee je kunt níet heel goed zonder. Als je geen vlees eet zul je je moeten verdiepen in wat je ipv vlees moet eten. In vlees zitten vitamines en dergelijke die niet automatisch in de rest van je eten zitten, dus moet je óf de juiste alternatieven eten, of aanvullen uit een potje.

Dit is echt achterhaald. En ja, natuurlijk eten we dan peulvruchten, of bonen erbij om er een volwaardige maaltijd van te maken, of we eten er eens een ei bij, daar zijn de kinderen ook dol op, dus alleen het vlees en de vis weghalen doe ik uiteraard niet. Het is zo makkelijk tegenwoordig om geen vlees te eten. Iets aanvullen uit een potje hoeft overigens echt niet. De wetenschap komt er steeds meer achter dat vlees en vis eten echt niet nodig is om gezond te blijven en genoeg voedzaams binnen te krijgen. Sterker nog, er zijn steeds meer aanwijzingen dat vooral vlees helemaal niet zo gezond is.

Lanza

Lanza

06-11-2019 om 11:29

Quote:

Ik vind pasta met pesto erdoor nou niet bepaald een volwaardige maaltijd.....
Als je een volwaardige, gezonde, pasta wil eten, zul je ten eerste de volkorenvariant moeten gebruiken. Daarnaast moet er dan een volwaardige portie groente door. Dan kan je een kant-en-klare zak gesneden groente nemen, maar dat is duur. Dus alles los en dat gaat dan weer niet binnen 20 minuten....

Wat ik vaak doe is rauwe groente erbij zetten, in bakjes. Dat vinden wij zelf lekkerder dan alles door de pasta mikken. Pasta is niet bedoeld om bomvol groente gepompt te worden, zo doen ze dat in Italie ook niet.
Een paar wortels, wat sperziebonen. blokjes pompoen: je kunt het allemaal voor minder dan een euro kopen, afhankelijk van het seizoen en de aanbiedingen kun je je groentes kiezen en dan hoeft het niet zoveel extra´s te kosten. Al met al kun je voor een euro of 5 echt een goede maaltijd neerzetten.

Ik weet niet hoe jullie snijden, maar ik heb in een minuut of 5 echt wel die bakjes rauwkorst in elkaar geflanst. Dit doe ik dan terwijl de pasta aan het koken is bijvoorbeeld.

Lanza

Lanza

06-11-2019 om 11:35

Quote:

En jouw pastasaus vind ik wel heel karig hoor! Ik snij verse tomaten, verse uien, paprika's, knoflook, prei, een pepertje, ik zoek kruiden in de tuin bij elkaar, er gaat ook nog een potje pesto door de saus en dit keer heb ik er ook een bol mozzarella door geroerd. Omdat de smaak wat te sterk was heb ik er toch ook nog een blikje tomatenblokjes bij gedaan. Oh ik vergeet het vlees. Ongeveer 200 gram tartaar (hadden we nog in de vriezer). Normaal doe ik er gewoon rundergehakt in. Tegen dat de saus klaar is ben ik zo'n drie kwartier verder vrees ik, maar dat kan heel goed aan mijn tempo liggen. Een knapperd die die alles in 20 minuten heeft gedaan. Een voordeel.. het is zoveel dat we er zeker drie keer van kunnen eten, dus de volgende keer hoef ik alleen water te koken, pasta erin en de saus in de magnetron.

Ik vind tomaten uit blik lekkerder, die zijn smaakvoller. Ik snij een uitje, knoflook en pepertje en laat dit eerst een paar minuten in de pan. Daarna het gehakt erdoor, als dit goed is (minuut of vijf), dan de tomaten erdoor. Dit laat ik een kwartiertje pruttelen. Dan doe ik er de laatste vijf minuten verse basilicum door en het is klaar. Terwijl de tomaten pruttelen heb ik de pasta al gekookt. Vaak snij ik dan wat losse tomaatjes voor erbij en soms maak ik er in een paar minuten een salade bij, of snij ik een komkommer, omdat dat een zo lekker fris contrast geeft. Parmezaanse kaas erbij en we zitten heerlijk te smullen.

Kan dus prima in een half uur. Ik vind het ook leuk om soms uit te pakken, in het weekend wanneer ik meer tijd heb. Maar op een drukke werkdag vind ik dit al heel wat en de kinderen eten hier zeer goed van, dus dan ben ik allang blij.

Pirata

Pirata

06-11-2019 om 11:39

pasta

Ik vind mijn pastasaus niet echt lekker met gehakt, pesto, tomaten, paprika én prei er in. Oh ja, én mozzarella. Soms is less more. Maar je komt zo wel aan je groentevariatie, dat wel.

Lanza

Lanza

06-11-2019 om 11:39

Quote:

Het leven is geen strafkamp bij de meeste mensen. Er moet ook iets leuks en gezelligs zijn. 1 koekje bij de koffie bijvoorbeeld.
Spelletjes doen met de kinderen opgeleukt met een glaasje water en een handje sruifjes kan maar met een glaasje aanmaak en wat chipjes is het net wat feestelijker.

Wat een gek idee dat iets alleen leuk en gezellig is, wanneer je zoetigheid eet, of iets met veel zout en vet. Ik wil mijn kinderen liever meegeven dat gezelligheid van de mensen komt waarmee je samen bent. Dat zit niet in het eten en drinken.

Ik begrijp wel waarom zoveel mensen tegenwoordig overgewicht hebben. Als dit je stellige overtuiging is, dan moet je wel iedere dag koekjes eten. Wat een leegte als je die vervulling en gezelligheid niet uit jezelf kunt halen en de mensen waarvan je houdt!

Lanza

Lanza

06-11-2019 om 11:41

Quote:

Ik vind mijn pastasaus niet echt lekker met gehakt, pesto, tomaten, paprika én prei er in. Oh ja, én mozzarella. Soms is less more. Maar je komt zo wel aan je groentevariatie, dat wel.

Eens. Zeker bij een bolognesesaus vind ik het veel lekkerder om het eenvoudig te houden (en mijn kinderen ook). Groente doe ik er dan in bakjes bij. Komkommer, paprika, verse tomaatjes. Zoveel lekkerder.

Stickertje

Stickertje

06-11-2019 om 11:42

kleine kinderen

===Ik weet niet hoe jullie snijden, maar ik heb in een minuut of 5 echt wel die bakjes rauwkorst in elkaar geflanst. Dit doe ik dan terwijl de pasta aan het koken is bijvoorbeeld.===

Voor 2 volwassen en 1 peuter en een kleuter redde ik dat ook makkelijk ja. Nu met 2 pubers die eten als dijkgravers wordt het een heel ander verhaal.
Afgelopen maandag hadden wij pasta met tomatensaus met gehakt. Daarbij heb ik dan ook wat rauwkost in de vorm van kerstomaatjes, een hele komkommer, twee halve paprika's die er nog lagen van het weekend, voor mijzelf een gesneden stronkje witlof, een appel in stukjes en wat druiven. Dat krijg ik echt niet klaar in de 7 minuten dat de pasta kookt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.