Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Lanza

Lanza

03-11-2019 om 12:49

Lichaam nooit meer in vorm na zwangerschap


Pirata

Pirata

06-11-2019 om 11:48

salade

Ik maak ook terwijl iets anders op het vuur staat bakjes salade.
Iedereen een eigen bakje, basis is de een of andere sla en daar komen dan stukjes andere groente bovenop. En zo kan ik bij de komkommerfan er extra komkommer op doen en bij de komkommerhater laat ik die weg (die krijgt extra rucola).
En inderdaad kun je daar ook gemakkelijk je halve stukken overgebleven groente in kwijt.

Floria

Floria

06-11-2019 om 11:51

Prijs

Een zakje groentemix van 400g is 1,69.
Drie paprika's samen in zak zijn 1,59, maar dan haal je de 400g niet.
400g champignons is 1,38.

Het lijkt me echt niet duurder om per maaltijd een zakje gemengde groente te kopen. Of je de.loa gekochte groente nou rauw of ber

Floria

Floria

06-11-2019 om 11:52

Vervolg

...los gekochte groente nou rauw of bereid eet.

Stickertje

Stickertje

06-11-2019 om 12:07

verschil in even genieten met wat lekkers en helemaal los gaan

===Wat een gek idee dat iets alleen leuk en gezellig is, wanneer je zoetigheid eet, of iets met veel zout en vet. Ik wil mijn kinderen liever meegeven dat gezelligheid van de mensen komt waarmee je samen bent. Dat zit niet in het eten en drinken.===

Gezelligheid zit niet in eten en drinken alleen, dat klopt. Maar een speciaal moment maken op zaterdagavond, de (toen nog kleine) kinderen laten opblijven om een spelletje te doen met wat lekkers te drinken en iets lekkers (klein beetje chips, 10 kruidnootjes en een schuimpje) heeft de kinderen wel mooie herinneringen gegeven waar ze blij op terug kijken. Die zaterdagavonden waren in hun ogen heel speciaal, zeker anders dan de andere avonden. Bovendien ging er met zijn vieren geen heel pak koek doorheen en geen hele fles frisdrank maar gematigde hoeveelheden die toch we indruk hebben gemaakt.

===Ik begrijp wel waarom zoveel mensen tegenwoordig overgewicht hebben. Als dit je stellige overtuiging is, dan moet je wel iedere dag koekjes eten. Wat een leegte als je die vervulling en gezelligheid niet uit jezelf kunt halen en de mensen waarvan je houdt!===

Hier geen overgewicht hoor, ik ben slanker dan voor de zwangerschappen en de kinderen zijn ook prima op gewicht, jongste heeft zelfs wat ondergewicht waarvoor hij onder controle is.
Die pubers fietsen 125 km in de week, trainen 2 keer per week een uur en spelen op zaterdag een wedstrijd dus een koekje meer of minder blijft echt niet op de heupen hangen.
Het oordeel dat je er aan hangt, dat mijn leven leeg is als ik die vervulling en gezelligheid niet uit mezelf kan halen en de mensen waarvan ik houd vind ik wel heel kort door de bocht.

Eerlijk gezegd heb ik medelijden met jouw kinderen, altijd gematigd en verantwoord eten, niet iedere dag een moment met wat lekkers wat een vreselijk leven hebben ze.
Uit ervaring kan ik vertellen dat kinderen die thuis vanaf de kleutertijd zo kort gehouden worden straks op het VO helemaal los kunnen gaan.
Onderweg naar school saucijzenbroodjes halen, blikjes energy, zakken chips en rollen koek.
Sinds oudste naar VO ging al twee keer een ouderavond over gehad, klachten van de supermarkt bij school neergelegd over de bende die de kinderen achterlaten voor de winkel. Ook met het oog op gezondheid werd de ouders aangeraden de kinderen gezonde lunches mee te geven en pro actief bezig te gaan met het verminderen van het supermarkt bezoek. Kreeg ik wel een compliment van de mentor dat ze mijn kind altijd gezond zagen eten, brood uit de eigen trommel, een appel en soms rauwe wortel.
Ook mijn kind haalt weleens iets lekkers maar met mate en ze eet daar ook gedoseerd van. De zak drop die ze in de herfstvakantie van oma kreeg heeft ze op haar kamer en die is nog niet op de helft.

Lanza

Lanza

06-11-2019 om 12:11

Ik zeg alleen

dat het niet per se nodig is. Ik heb weer goede herinneringen aan andere dingen. Pannenkoeken eten bij mijn oma. Mijn moeders lasagne. Vrijdag patatdag.

Je hoeft niet bij ieder kopje koffie een koekje te nemen om het gezellig te hebben.

Pirata

Pirata

06-11-2019 om 12:19

Stickertje

Mijn magere types worden thuis qua eten ook niet "kort" gehouden. Dat belet ze niet om de superrmarkt flink te spekken. Croissants en frikandelbroodjes...
Jongste schrok wel van zijn bankafschrift, al zijn zakgeld zat in frikandelbroodjes, Bram Ladage en de kibbelingboer... toen is het wel wat verminderd.

Stickertje

Stickertje

06-11-2019 om 13:02

Lanza, je doet het weer!!!!!!!

====Ik zeg alleen dat het niet per se nodig is.=====

Je zegt niet "alleen" dat het niet per se nodig is, je plakt er door de volgende teksten een oordeel op. (Ik heb ze nog even opnieuw gequote, dan hoef jij niet terug te zoeken wat je hebt getypt.

===Wat een gek idee dat iets alleen leuk en gezellig is, wanneer je zoetigheid eet, of iets met veel zout en vet. Ik wil mijn kinderen liever meegeven dat gezelligheid van de mensen komt waarmee je samen bent. Dat zit niet in het eten en drinken.===

===Ik begrijp wel waarom zoveel mensen tegenwoordig overgewicht hebben. Als dit je stellige overtuiging is, dan moet je wel iedere dag koekjes eten. Wat een leegte als je die vervulling en gezelligheid niet uit jezelf kunt halen en de mensen waarvan je houdt!===

Zulke teksten zijn veroordelend en aanmatigend. Alleen zeggen dat het niet nodig is zonder waardeoordeel kan ook.

Stickertje

Stickertje

06-11-2019 om 13:15

Pirata

Ook pubers die thuis niet kort gehouden worden kunnen natuurlijk de supermarkt spekken door junkfood te halen. De druk kan soms hoog zijn in van die groepen pubers. Maar daarvoor doet een goed gesprek over de bankrekening meestal zijn werk en worden ze wat matiger.

Zowel van zoon als dochter komen/kwamen hier af en toe vrienden/innetjes langs die thuis echt allemaal op de gezonde toer moesten tot in het extreme.
Bijna alle kinderen uit de klas (nog op de basisschool) hadden voor het schoolreisje bolletjes mee met feestelijk beleg, een pakje drinken, en (op de enige dag dat dat was toegestaan) iets te snoepen. Zit het vriendinnetje naast mijn dochter met het eeuwige zware volkorenbrood, een dopper water en niks te snoepen maar een zakje met worteltjes, radijsjes en stukjes komkommer.
Inmiddels op VO kom ik het meisje regelmatig tegen in de supermarkt, met zakken chips en flessen cola, die dan meteen buiten open gemaakt worden en opgegeten.

Mijn eigen pubers halen wel eens iets maar niet extreem, ook omdat ze dat financieel geen goed idee vinden en thuis genoeg krijgen.

stickertje

Helaas hier ervaring met een puber die niet erg strak thuis werd gehouden met gezonde voeding maar desalniettemin erg graag met vrienden naar de supermarkt/mac/doner ging voor wat lekkers. En nee, dat deed hij niet onder groepsdruk. En gesprek over bankrekening deed weinig. Hij had een baantje en zakgeld.
Nou ja, inmiddels is hij tweedejaarsstudent en in een volgende fase van minder gezond leven. Ik geef toe dat het voor sommigen onder ons wat te laissez-faire zal overkomen, maar ik heb er alle vertrouwen in dat het gedrag na de studietijd normaliseert.

Alleen maar vanuit je eigen situatie redeneren

Lanza, ik geloof best dat het niet zo'n moeite is om met één baby of één baby en een peuter meestal een zelfgekookte maaltijd op tafel te zetten.

Dat wil niet zeggen dat alle ouders die een baby hebben dat kunnen. Mensen die twee baby's, een peuter en een kleuter hebben bijvoorbeeld. Die veel tijd kwijt zijn aan te voet halen en brengen naar school, zwemles, vriendjes, 20 voedingen van 20 minuten per keer per etmaal geven, al jaren chronisch slaapgebrek hebben en midden in een mislukte verbouwing zitten. En geen schoonmaker hebben. Vier kinderen in bad moeten doen, van twee luiers moeten verwisselen. Huilbaby's die getroost moeten worden waardoor je niet iets anders kan doen. Een baby die juist volkomen hysterisch wordt in een draagdoek en zich er alleen maar uit wil vechten maar ook het in de box op een krijsen zet.

Jij redeneert uitsluitend vanuit je eigen situatie. En als jou het lukt, dan moet het iedereen lukken toch, met jouw tips?

skik

Lanza

Lanza

06-11-2019 om 15:00

Ik neem toch aan

dat wanneer je weinig geld te besteden hebt (en daar hebben we het over), dat je ook nadenkt over de hoeveelheid kinderen die je neemt. Het is niet slim om dan te kiezen voor meer dan twee kinderen.

Dus uiteraard zijn er gevallen waarin het allemaal nog veel moeilijker is en inderdaad 'niet kan', maar dan is er al eerder iets mis gegaan in de besluitvorming

Lanza

Lanza

06-11-2019 om 15:03

Quote:

Zowel van zoon als dochter komen/kwamen hier af en toe vrienden/innetjes langs die thuis echt allemaal op de gezonde toer moesten tot in het extreme.
Bijna alle kinderen uit de klas (nog op de basisschool) hadden voor het schoolreisje bolletjes mee met feestelijk beleg, een pakje drinken, en (op de enige dag dat dat was toegestaan) iets te snoepen. Zit het vriendinnetje naast mijn dochter met het eeuwige zware volkorenbrood, een dopper water en niks te snoepen maar een zakje met worteltjes, radijsjes en stukjes komkommer.
Inmiddels op VO kom ik het meisje regelmatig tegen in de supermarkt, met zakken chips en flessen cola, die dan meteen buiten open gemaakt worden en opgegeten.

Als ik jouw verhaal lees, vraag ik me eerder af hoe het toch kan bestaan dat gewone gezonde voeding nu in het hoekje 'extreem' is beland. Terwijl de echt extremiteiten normaal zijn geworden.
De norm is zo ongelooflijk veranderd. De consequenties beginnen goed zichtbaar te worden. Ontzettend triest voor al die mensen met een slechte gezondheid en korte levensverwachting door overgewicht

40er

40er

06-11-2019 om 15:24

Lanza

Kinderen neem je niet! Die krijg je (of niet)

Kaaskopje

Kaaskopje

06-11-2019 om 15:36

Lanza

Pannenkoeken eten bij mijn oma. Mijn moeders lasagne. Vrijdag patatdag.

Vertel mij eens wat het verschil is tussen jouw begrijpelijke, maar wel aan eten gelinkte gevoel van gezelligheid in jouw voorbeelden en koek bij de koffie of thee in dat soort voorbeelden niet?

Of waren de pannenkoeken gezonder dan bij andere mensen, de lasagne idem dito en werd jullie wijsgemaakt dat elke vrijdag patat gezond eten is? Of... moet ik je motieven waarom je het fijn vond bij oma en je moeder in twijfel trekken? Waren ze zonder dat lekkere eten saai?

Kaaskopje

Kaaskopje

06-11-2019 om 15:38

...soort voorbeelden niet?

Niet hoort er niet bij.

Stickertje

Stickertje

06-11-2019 om 15:56

Kaaskopje

Goeie analyse, ik had het allemaal wel snel gelezen en hier en daar gereageerd maar inderdaad.

Mijn kinderen chips/kruidnootjes met ranja geven tijdens een spelletjes avond op zaterdag mag niet want dan is mijn leven wel er leeg als ik eten nodig heb om het gezellig te maken en het voor de kinderen speciaal maken hoeft ook niet, een boterham met tevredenheid zou genoeg moeten zijn😉😂😁

Lanza mag dat allemaal wel gedaan hebben in haar jeugd maar de jeugd van nu moet water en droge crackers leren waarderen of zo.

Wat een dubbele moraal.

Ehm, Lanza

Is je bericht #192 een reactie op mijn bericht #191?

skik

vlinder72

vlinder72

06-11-2019 om 16:14

tradities

Bij ons is het een traditie om bij het sinterklaasjournaal een bakje kruidnootjes en warme chocolademelk te krijgen.

Reuze ongezond maar het hoort er nu zo bij dat zelfs mijn pubers naar het sinterklaasjournaal kijken met een bakje kruidnoten. Het is ook het moment dat wij weer kruidnootjes in huis hebben. Speciaal voor de komst van Sinterklaas.

Natuurlijk kan ik ze ook een bakje druiven geven maar dat is geen traditie. Die druiven eten ze zo ook wel.

Astrid

Astrid

06-11-2019 om 16:19

Maar ja

De kinderen die vervolgens alleen maar druiven (dat verkleinen bij gezond eten hoeft van mij niet, je zegt toch ook geen dropvetertje of zwartwitballetje), olijven en snoeptomaten kreeg, werden dan wel verheven tot de bietskinderen van de buurt. En die ouders maar denken dat hun project geslaagd was.

Astrid

Astrid

06-11-2019 om 16:25

Vlinder

"Bij ons is het een traditie om bij het sinterklaasjournaal een bakje kruidnootjes en warme chocolademelk te krijgen.

Reuze ongezond "

Dat hoeft er toch niet bij? Dan klinkt het bijna als criminele activiteit😃
Achter een bus fietsen is ongezond. Dat het minder toevoegt is toch totaal niet belangrijk als jij je kinderen iets lekkers voorzet? Van het bakJE mag je van mij bak maken hoor, lekker die kruidnoten.

Stickertje

Stickertje

06-11-2019 om 16:35

Proest!!

===Maar ja De kinderen die vervolgens alleen maar druiven (dat verkleinen bij gezond eten hoeft van mij niet, je zegt toch ook geen dropvetertje of zwartwitballetje), olijven en snoeptomaten kreeg, werden dan wel verheven tot de bietskinderen van de buurt. En die ouders maar denken dat hun project geslaagd was.===

Ik heb er meteen een beeld bij, die moeder die denkt dat haar project geslaagd is. Ja Mies is dol op tomaten, olijven en radijsjes! Maar ondertussen stond Mies in mijn keuken te vragen om snoepjes, niet 1 dropje maar liever 2 of 3 en als ik niet snel genoeg reageerde pakte ze zelf de trommel wel

Iemand een idee hoe je thee uit je toetsenbord krijgt? Ik moest zo lachen dat er allemaal thee over mijn bureau gemorst is en dus ook in mijn toetsenbord.

Lanza

Lanza

06-11-2019 om 16:51

Quote:

Vertel mij eens wat het verschil is tussen jouw begrijpelijke, maar wel aan eten gelinkte gevoel van gezelligheid in jouw voorbeelden en koek bij de koffie of thee in dat soort voorbeelden niet?
Of waren de pannenkoeken gezonder dan bij andere mensen, de lasagne idem dito en werd jullie wijsgemaakt dat elke vrijdag patat gezond eten is? Of... moet ik je motieven waarom je het fijn vond bij oma en je moeder in twijfel trekken? Waren ze zonder dat lekkere eten saai?

Dit waren maaltijden en dus geen extraatjes, tussen de maaltijden door.

Kaaskopje

Kaaskopje

06-11-2019 om 17:07

Lanza

In het kader van je betoog dat thee zonder koek kan, want van koek word je dik en gezelligheid is niet afhankelijk van snaaierij, zou ik niet weten waarom patat en pannenkoeken dan wel aan gezelligheid gerelateerd mogen zijn, omdat het éten is. Als oma de kleinkinderen met pannenkoeken moet lokken voor wat aandacht...

Stickertje

Stickertje

06-11-2019 om 17:13

Maaltijd?

===Dit waren maaltijden en dus geen extraatjes, tussen de maaltijden door.===

Pannenkoeken zijn geev VOLWAARDIGE maaltijd. Een hoop simpel verteerbare koolhydraten met wat vet.
Ik heb pas echt gegeten als er groenten bij mijn maaltijd worden geserveerd.

Lanza

Lanza

06-11-2019 om 17:23

Kan best een keertje

Niet zo overspannen doen hoor. Ik kreeg voldoende groente binnen in mijn jeugd Een keer pannenkoeken als diner kan geen kwaad, ik leef nog.

Lanza

Lanza

06-11-2019 om 17:24

Een eerste kind

krijg je, een derde kind neem je.

Stickertje

Stickertje

06-11-2019 om 17:30

Iets met pot en ketel

===Niet zo overspannen doen hoor. Ik kreeg voldoende groente binnen in mijn jeugd Een keer pannenkoeken als diner kan geen kwaad, ik leef nog==)

Op mijn bakje chips met limo tijdens een spelletjes avond reageerde je anders ook heel overspannen.
Dat was nergens voor nodig, want dat was niet iedere avond dat was een keer op een zaterdag en niet elke week.

Dus nou even dimmen ja!

vlinder72

vlinder72

06-11-2019 om 17:30

Nou nee Lanza

Ik heb mijn derde kind toch echt gekregen. Dwars door de anticonceptie heen. Leeftijdsverschil tussen 2 en 3 is 15 maanden. Ik kan je verzekeren dat dat niet de planning was.

Tine Winkel

Tine Winkel

06-11-2019 om 17:48

het nemen van kinderen?

wow... Bij mijn beide kinderen was het echt 'krijgen' hoor, een derde 'kreeg' ik helaas niet meer. Ai, Lanza, hoeveel pijn kun je iemand doen met zo'n opmerking?!

discussie

Gaan we nu discussiëren over wel of niet nemen van kinderen. En dat vanuit het perspectief "als je er geen geld voor hebt moet je geen derde nemen". Ik kan me nog wel meer zaken voorstellen die goed zijn om als ouder te hebben. Bijvoorbeeld empathie, of een blik die verder gaat dan je eigen maatstaf. Maar ja, zo werkt het niet he. De keuze voor een kind is een vrije keuze
(dat laat overigens onverlet dat er genoeg mensen zijn die vanwege financiële redenen geen gezinsuitbreiding willen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.