Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Nu Janssen of over een aantal weken Pfizer?

Vanuit mijn werk kan ik komende week misschien gevaccineerd worden met Janssen. Maar misschien kom ik vanwege mijn leeftijd (ben van 1968) in de komende weken wel in aanmerking voor Pfizer. De lichting van 1962 werd een paar dagen geleden immers al opgeroepen. Zouden jullie wachten?


Waarom zou je wachten? Van Janssen hoef je maar een prik.

Of gaat het om die o,oo1% kans op een ernstige bijwerking?

Ik zou voor Janssen gaan. Ik heb tussen de 2x stilleggen ook zonder twijfel Astra zeneca genomen. Zoals MMcGonagall al zegt, de bijwerkingen zijn zo klein.


Lali

Lali

01-05-2021 om 21:56 Topicstarter

Oh nee hoor, ben niet bang voor de bijwerkingen. Die kans is zo klein. Meer dat de effectiviteit van Pfizer veel groter is (90%) dan die van Janssen (66%).

Nu natuurlijk. Wachten is onverstandig. Ik hoorde dat geboortejaar 71 niet voor 1 juli aan de beurt is. Dus ik verwacht dat 68 echt nog 6 weken duurt ofzo. Dat is toch superlang? Wat een verwende toestanden allemaal. Superbelangrijk dat het allemaal snel gaat dat vaccineren. Dan ga je toch niet wachten? Je bent een enorme geluksvogel dat je nu al mag. Wees dankbaar!

Niet wachten. Er worden nog steeds mensen besmet en ziek. Ook jongere mensen hoorde je vanavond op het nieuws. Een derde op de IC is jonger, ik zie even niet hoe jong.

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2378248-reactie-kuipers-op-noodkreet-intensivisten-vaccineren-veel-belangrijker-versoepelingen-niet-veel-effect

Door alle onvoorzichtigheden van mensen heb je nu juist kans om besmet te raken. Geen twijfel.

https://www.ouders.nl/forum/gezondheid/nu-janssen-of-over-een-aantal-weken-pfizer#7

66 Procent betekent dat je indien toch besmet na vaccinatie meer kans hebt dat een eventuele ziekte milder verloopt. Daar teken je voor toch?

Gaan! Mijn man is ook van '68, en ik had vandaag ook berekend dat hij over een week of 3 uitgenodigd zou kunnen worden, maar daarna zou het ook nog een week of 3 kunnen duren voor hij werkelijk gevaccineerd wordt. (En dan 5 weken later nog een prik) En je zou toch niet in die laatste weken alsnog besmet willen raken...

En die 67% bescherming, dat gaat over het überhaupt krijgen. Het geeft 85% bescherming tegen ernstige klachten, en wijkt daarmee niet enorm af van Pfizer. En aangezien er nu nog veel besmettingen zijn weegt de snellere bescherming op tegen de iets lagere bescherming.

Ik zou voor Janssen gaan. Maar 1 prik en je bent over twee weken al beschermd tegen ernstige ziekte. Want daar beschermt janssen heel goed tegen. Prima dus!

Er is onderzoek gedaan  naar de gevolgen van het tijdelijk stilleggen van Astra Zeneca- en Janssenvaccin. Ik heb het niet paraat, maar het aantal onnodige sterfgevallen is echt nief te vergelijken met de bijwerkingen van Astra Zeneca. Ik zou niet een paar weken wachten.

EmmaT schreef op 01-05-2021 om 22:53:

Er is onderzoek gedaan naar de gevolgen van het tijdelijk stilleggen van Astra Zeneca- en Janssenvaccin. Ik heb het niet paraat, maar het aantal onnodige sterfgevallen is echt nief te vergelijken met de bijwerkingen van Astra Zeneca. Ik zou niet een paar weken wachten.

13 extra sterfgevallen. Maar ik snap het stilleggen van AZ wel. Als je jong bent en vrouw, dan is het risico van het vaccin groter dan het risico van corona. Dat lijkt me niet de bedoeling. Voor oudere mensen geldt dit niet,  in tegendeel. 

Nee, ik begrijp het niet. Het risico op Corona met eventuele langdurige klachten en arbeidsongeschiktheid is vele malen groter dan het risico op trombose. Ook voor jonge vrouwen.

EmmaT schreef op 01-05-2021 om 23:13:

Nee, ik begrijp het niet. Het risico op Corona met eventuele langdurige klachten en arbeidsongeschiktheid is vele malen groter dan het risico op trombose. Ook voor jonge vrouwen.

Nee, door de gezondheidsraad is dat berekend. Het risico van die zeer ernstige bijwerking van AZ is voor jonge vrouwen groter of net zo groot als het risico van corona, afhankelijk van de leeftijd. Bovendien, niet iedereen krijgt corona en veel jonge vrouwen hebben het al gehad. Dus die berekening is duidelijk in het nadeel van AZ.

Dat geldt niet voor 60- plussers. Die bijwerking is daar veel zeldzamer en het risico van corona veel groter. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.