Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Nu Janssen of over een aantal weken Pfizer?

Vanuit mijn werk kan ik komende week misschien gevaccineerd worden met Janssen. Maar misschien kom ik vanwege mijn leeftijd (ben van 1968) in de komende weken wel in aanmerking voor Pfizer. De lichting van 1962 werd een paar dagen geleden immers al opgeroepen. Zouden jullie wachten?


EmmaT schreef op 01-05-2021 om 23:53:

'Deze vorm is zeer zeldzaam en dus niet vergelijkbaar met bv het risico van de pil.'

Dat dus.

Maar altijd nog groter dan het risico voor die groep op ernstige corona. Dus ik ben het eens met de afweging van het kabinet. Als AZ onder jonge vrouwen zou zijn gebruikt zoals bedoeld dan zouden er in NL 60 tot 70 vrouwen onder de vijftig sterven aan deze bijwerking. En nog eens drie keer zoveel zouden verstandelijk en/of lichamelijk ernstig invalide worden. Dat heeft het Gezondheidsberaad becijferd. Dat terwijl het risico op overlijden door corona bijna 0 is en er ook nog een kans is dat je het al hebt gehad of niet zou krijgen, of niet vatbaar bent. Dus de kans op deze specifieke ernstige bijwerking is heel klein,  maar de kans op ernstige covid nog kleiner. 

Dus ik snap niet zo goed dat mensen zeggen dat het kabinet dat had moeten negeren. Het geeft mij juist vertrouwen dat het kabinet niet omwille van het algemeen belang van de kwetsbaren maar gewoon hard doorstoomt, maar ook oog heeft voor deze jongere groep. Dat 60 plussers, die AZ dus wel veilig kunnen nemen, niet komen opdagen, komt misschien doordat er niet duidelijk genoeg is uitgelegd waarom zij geen risico lopen op die bijwerking en hoe groot de kans voor hen is op ernstige corona. Dat gaat nu gelukkig gebeuren. 

MeikeT schreef op 02-05-2021 om 06:57:

[..]

Zolang ze zich in de tussentijd aan de maatregelen houden, is het toch geen problerm?

Als je zo kwetsbaar bent, dat je al een jaar in vrijwel volledige isolatie leeft (alle boodschappen thuis bezorgen, uitsluitend thuis werken samen, familie zien achter een raam of buiten op afstand of bij hoge uitzondering op grote afstand binnen met alle ramen en deuren open) en je bent nog jong. Dan is dat voor mij geen probleem als je dat nog voor onbekende tijd wilt laten voorduren.

Wel denk ik dat het de vaccinatiesnelheid niet bevordert, als mensen die in aanmerking komen de vaccinatie niet nemen en dan op de lijst van een ander vaccin komen. Maar ik weet niet precies hoe het systeem werkt, dus onderbouwen kan ik dat niet. Nou ja, in dit geval wel, omdat AZ niet meer aan iedereen gegeven wordt, dus nu in theorie 'voordringt' in mijn vaccinatiegroep. En AZ hebben we volgens mij zo genoeg omdat het beperkt gebruikt kan worden. [Bij wijze van spreke voordringen dus hè?!. Gezien zijn medische situatie en leeftijd zal hij niet achteraan in de rij komen denk ik].

AnneJ schreef op 02-05-2021 om 09:03:

Een ongeluk zit in een klein hoekje.

Deze tijd is juist een risico omdat zoveel mensen zich niet meer aan de maatregelen houden waardoor er hoge aantallen besmettingen zijn.

Isolatie is in de praktijk niet absoluut.

Dat roep je steeds. Maar daar zijn geen bewijzen voor. Het aantal griepgevallen is nog nooit zo laag geweest, omdat de meeste mensen zich juist wél aan de maatregelen houden.

MeikeT schreef op 02-05-2021 om 13:22:

https://www.rivm.nl/griep-griepprik/feiten-en-cijfers

Kijk naar de rode lijn!

Het is meestal zo dat een heel sterk virus (snel verspreidend) de andere verdrijft. Dat zie je ook met de varianten van corona. De Britse variant heeft het oorspronkelijke virus al bijna geheel verdreven. 

Zo is dat ook bij het griepvirus gegaan. Dat is minder sterk en meer mensen hebben antistoffen, dus is het verdreven door corona. Dat heeft weinig te maken met de maatregelen.

Pief schreef op 02-05-2021 om 14:33:

[..]

Het is meestal zo dat een heel sterk virus (snel verspreidend) de andere verdrijft. 

Nee hoor, daar is geen enkel wetenschappelijk bewijs voor.

MeikeT schreef op 02-05-2021 om 14:54:

[..]

Nee hoor, daar is geen enkel wetenschappelijk bewijs voor.

Zeker wel. 

MeikeT schreef op 02-05-2021 om 14:54:

[..]

Nee hoor, daar is geen enkel wetenschappelijk bewijs voor.

Pief schreef op 02-05-2021 om 15:15:

[..]

Zeker wel.

Ben benieuwd wat voor bewijs. Het zijn twee heel verschillende virussen. Een doorgemaakte infectie met covid geeft geen bescherming tegen griep of omgekeerd.

De meest logische verklaringen voor het nauwelijks voorkomen van griep in de Nivelpeilstations zijn de maatregelen die we tegen Covid nemen, de griepprik die door veel meer mensen is genomen het afgelopen griepseizoen èn dat mensen met griepachtige klachten minder vaak door de huisarts gezien worden omdat je met deze klachten nu eerst naar een teststraat gaat. 

De Nivelstations testen een breed scala aan virussen, maar in de teststraten is het alleen Covid, zo'n 90 % van de mensen die daar getest heeft heeft geen Covid, maar een andere oorzaak van de klachten.

Sammy70

Sammy70

02-05-2021 om 22:36

Griep is veel minder besmettelijk, dus de maatregelen die we nemen ivm covid is voor griep genoeg. Ook het vele thuiswerken helpt mee want we steken elkaar vooral binnen aan op school/kantoor etc. Samen natuurlijk met de 1,5 m als je niet thuis kunt werken. 

Pief schreef op 01-05-2021 om 23:19:

[..]

Nee, door de gezondheidsraad is dat berekend. Het risico van die zeer ernstige bijwerking van AZ is voor jonge vrouwen groter of net zo groot als het risico van corona, afhankelijk van de leeftijd. Bovendien, niet iedereen krijgt corona en veel jonge vrouwen hebben het al gehad. Dus die berekening is duidelijk in het nadeel van AZ.

Dat geldt niet voor 60- plussers. Die bijwerking is daar veel zeldzamer en het risico van corona veel groter.

wat ik als verse 60+ toch wel een ongemakkelijke situatie vond.  Een half jaar geleden teveel risico, een dag na mijn verjaardag zou het risico opeens verwaarloosbaar zijn. Waar ik mijzelf door heb laten geruststellen, tja je moet wat, is dat het soort trombose tgv van Astra Zeneca en Janssen, toch echt van een andere orde is als wat we kennen als we het over trombose hebben. Dus als trombose-klant van de de gebruikelijke soort, heb ik niet een hoger risico dan iedereen zonder trombose in zijn patiëntendossier. Ik loop wel een niet te onderschatten risico op de gebruikelijke, als ik heel lang in een vliegtuig moet zitten, of bepaalde operaties moet ondergaan. 

Maar gelukkig hoef ik er mijn hersens niet langer over te pijnigen. Ik krijg Pfizer. Hoera! 

Tav

Tav

03-05-2021 om 11:01

Ik zou juist geen AZ krijgen omdat ik net onder de 60 ben, maar gelukkig schoot er een prik over bij de huisarts en nu ben ik grotendeels beschermd. Wat een rust geeft dat.Niet dat ik mijn levensstijl verander, ik werk nog gewoon thuis en zie bijna niemand, maar het was een angstige toestand.

Gefeliciteerd Tav. Het voelt inderdaad bij mij ook anders, lichter. Een stap de goede kant uit.

Zou geen vaccin nemen

IlsevanVeen schreef op 03-05-2021 om 12:55:

Zou geen vaccin nemen

zou ik ook niet doen als ik jou was! Ik zou verhuizen naar een ander land als ik jou was!

gr Angela

Je ziet dat de vaccinatiegraad, met name in Israël maar ook in Engeland en Amerika, zorgt dat de cijfers van besmettingen en IC opnamen gaan dalen en dan toch maar volhouden dat je geen vaccin wil.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.