Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Nu Janssen of over een aantal weken Pfizer?

Vanuit mijn werk kan ik komende week misschien gevaccineerd worden met Janssen. Maar misschien kom ik vanwege mijn leeftijd (ben van 1968) in de komende weken wel in aanmerking voor Pfizer. De lichting van 1962 werd een paar dagen geleden immers al opgeroepen. Zouden jullie wachten?


EmmaT schreef op 01-05-2021 om 23:16:

Voor wie het kan openen:

https://mobile.twitter.com/breakingsweep/status/1381902249367068675

Dat draadje gaat over gewone trombose. Die ernstige bijwerking van AZ is trombose in hersenen of buik met verlaagde bloedplaatjes. Hoge sterftekans en invaliderend als je het overleeft. 

Deze vorm is zeer zeldzaam en dus niet vergelijkbaar met bv het risico van de pil. 

Deze bijwerking geldt dus niet voor 60 plus.

Overigens zijn ze nu aan het kijken of AZ voor 50 plus ook veilig is. Nieuwe data. 

'Deze vorm is zeer zeldzaam en dus niet vergelijkbaar met bv het risico van de pil.'

Dat dus. 

Met Janssen ben je binnen een paar weken na de prik gelijk wel volledig gevaccineerd. Met Pfizer moet je eerst wachten voor je de 1e prik krijgt en dan moet je ook nog 6 weken wachten op de 2e.

En, niet op de persoon bedoeld, als iedereen zich nu gewoon gelijk laat prikken, dan gaat het gehele vaccinatieprogramma zo snel mogelijk.

Ik hoorde ook van een twintiger die vanwege zijn chronische ziekte geprikt zou worden met AZ (dat is dan dus nog voor de stop), maar zijn vriendin vond de bescherming van 60% niet goed genoeg, dus ze gingen nu wachten tot hij op 'een zeker moment' in aanmerking komt voor een ander vaccin. En in de tussentijd dus nog steeds in isolatie blijven.

Jesse_1 schreef op 02-05-2021 om 00:39:

En, niet op de persoon bedoeld, als iedereen zich nu gewoon gelijk laat prikken, dan gaat het gehele vaccinatieprogramma zo snel mogelijk.

Ik hoorde ook van een twintiger die vanwege zijn chronische ziekte geprikt zou worden met AZ (dat is dan dus nog voor de stop), maar zijn vriendin vond de bescherming van 60% niet goed genoeg, dus ze gingen nu wachten tot hij op 'een zeker moment' in aanmerking komt voor een ander vaccin. En in de tussentijd dus nog steeds in isolatie blijven.

Zolang ze zich in de tussentijd aan de maatregelen houden, is het toch geen problerm?

Maar waarom gaan ze AZ dan niet gebruiken voor mannen? Ik heb thuis 2 exemplaren die hem graag zouden willen hoor. 

En waarom wachten op een ander vaccin, als je er nu 1 kunt krijgen? Ik snap dat echt niet.

MeikeT schreef op 02-05-2021 om 06:57:

[..]

Zolang ze zich in de tussentijd aan de maatregelen houden, is het toch geen problerm?

Maar je kunt het ook via een ander krijgen. Ik ken ook iemand die moderna zou krijgen, niet gehad. Later nog in het ziekenhuis gelegen n nu nog steeds klachten van de covid.

'...60% niet goed genoeg, dus ze gingen nu wachten tot hij op 'een zeker moment' in aanmerking komt voor een ander vaccin. En in de tussentijd dus nog steeds in isolatie blijven'

Als iedereen dat zegt gaat het wel erg lang duren allemaal. Moet je in India mee aankomen. We hebben hier blijkbaar teveel vaccins. 

EmmaT schreef op 02-05-2021 om 08:16:

'...60% niet goed genoeg, dus ze gingen nu wachten tot hij op 'een zeker moment' in aanmerking komt voor een ander vaccin. En in de tussentijd dus nog steeds in isolatie blijven'

Als iedereen dat zegt gaat het wel erg lang duren allemaal. Moet je in India mee aankomen. We hebben hier blijkbaar teveel vaccins.

Oh ja, het was zijn vriendin die dat zei. Daar ben je dan mooi klaar mee

MeikeT schreef op 02-05-2021 om 06:57:

[..]

Zolang ze zich in de tussentijd aan de maatregelen houden, is het toch geen problerm?

Stel die vraag maar eens in het ziekenhuis. De ic's liggen nog steeds vol met mensen die om wat voor reden dan ook geen vaccinatie gehaald hebben. 

Krijg je er een aangeboden dan zou ik hem direct halen. Ongeacht het merk. 

Plantenbak schreef op 02-05-2021 om 08:43:

[..]

Stel die vraag maar eens in het ziekenhuis. De ic's liggen nog steeds vol met mensen die om wat voor reden dan ook geen vaccinatie gehaald hebben.


Maar die mensen hebben niet allemaal in isolatie gezeten. Dus dat vind ik geen argument.

Een ongeluk zit in een klein hoekje.

Deze tijd is juist een risico omdat zoveel mensen zich niet meer aan de maatregelen houden waardoor er hoge aantallen besmettingen zijn.

Isolatie is in de praktijk niet absoluut.

Ik zou ook altijd meteen de prik halen. Zowel AZ als Janssen als Pfizer beschermen bijna 100 procent tegen ernstig ziek worden. En daar gaat het om. 

We komen om in de vaccins straks,  dus je kunt altijd in het najaar nog een booster halen van een ander merk.

'Maar die mensen hebben niet allemaal in isolatie gezeten. Dus dat vind ik geen argument.' Niemand die geen corona heeft zit in volstrekte isolatie. Het verhaal van mijn broer laat zien dat je wel heel erg beperkt kunt leven en toch besmet kunt raken. 1 bezoek aan de supermarkt is voldoende (een andere oorzaak kunnen we niet verzinnen).

Besmet raken met covid-19 is dus niet zomaar 'eigen schuld'.  Geen vaccinatie nemen terwijl je wel die kans hebt, dan kom je toch wel dicht bij 'eigen verantwoordelijkheid als je daarna toch besmet raakt.

Tsjor

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.