Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Nu op Npo3: Overgewicht en 30 jaar voedingsindustrie

https://www.npostart.nl/live?channel=NED3

"Vandaag 21:35 • KRO-NCRV • 93 min
Deze documentaire is alles wat de voedingsindustrie al dertig jaar niet wil dat we te zien krijgen."


In1990

Was ik voor het eerst in estland waar wel eten te krijgen was maar geen bewerkte voeding en waar de meeste mensrn alles met de bus deden. Op een paar uitzonderingen na was iedereen slank. Nu hebben ze volle supermarkten, auto@s en veel dikkerds.
Sini

Franka

Franka

12-06-2018 om 09:33

Conclusie

Op zich niets nieuws gezien, uiteindelijk weten wij hier in Europa denk ik beter wat gezond en ongezond is. Wel stuitend om te zien hoe de voedingsindustrie alles kan bepalen; geen voorgeproduceerd voedsel kopen, zelf maken, dan weet je wat je binnen krijgt.

Kaaskopje

Kaaskopje

12-06-2018 om 11:24

Als je een beetje opgelet hebt

is veel al bekend. Ik realiseer me dat dat een opmerking is van iemand, hoe zal ik dat eens netjes zeggen..., die erover kan en wil lezen, die informatie ook kan begrijpen en wil leren, maar ook toepassen en daar niet in ontmoedigd wordt door anderen.

Mensen die wij kennen missen deze punten en dat is echt tenenkrommend om te aanschouwen. Zo stronteigenwijs. Alles wat een beetje gezond is is 'niet lekker'. Maar wij zijn niet in de positie om ze daarin op te voeden. Het zijn volwassen mensen, die eigen keuzes maken. Als het een zus was geweest, had ik meer gezegd, maar in dit geval niet. Gelukkig is het nu kennelijk serieus opgepakt door artsen en worden ze min of meer gedwongen om het roer om te gooien. Doen ze dat niet, dan voorzie ik een te vroeg einde aan het leven van een van de ouders en een kind wat met zwaar overgewicht volwassen zal worden.

rutiel

rutiel

12-06-2018 om 13:11

Ook gezien

Ik heb de documentaire grotendeels gezien en ik was eerlijk gezegd toch wel geschokt om te zien hoe groot de invloed van de voedselindustrie is. Dat ze het zelfs voor elkaar hebben gekregen dat een WHO-rapport over de aanvaardbare hoeveelheid dagelijkse suiker niet gepubliceerd hebben.

Tuurlijk, je weet het allemaal. En tuurlijk, je gelooft graag dat je zelf een redelijk zelfstandig nadenkend persoon bent die in staat is om goede keuzes te maken.

Maar je zult maar opgroeien in een land waar de voedselindustrie zo machtig is. Waar je bijna alleen keuze hebt uit bewerkte producten. Waarvan in 80% suiker zit. Waar baby's (wist ik ook niet!!) al suiker krijgen toegevoegd in hun poedermelk.

En dat diezelfde voedselindustrie de verantwoordelijkheid afwijst. Je bent toch zelf verantwoordelijk voor de keuzes die je maakt? Dom hoor, als je dik bent. Eigen schuld. Moet je maar gezonder eten en meer sporten.

Oh ja, dat sporten was ook al zoiets. Hoe de hele lobby van Michelle Obama veranderde van een aanklacht naar de voedselindustrie naar een oproep tot meer bewegen. Nou, en dat is toch een verstandig iemand, die Michelle lijkt me. Wat is daar gebeurd en hoe is zij bewerkt om haar pleidooi over een andere boeg te gooien?

Ik voorzie (en hoop op) een aanklacht tegen de voedselindustrie. Zoals ook bij de tabaksindustrie is gebeurd. Die immers ook maar bleven roepen dat mensen toch echt zelf naar die sigaret grepen. En dat zij dus nergens verantwoordelijk voor waren.

rutiel

rutiel

12-06-2018 om 13:15

Correctie

niet gepubliceerd hebben=niet gepubliceerd werd

stukje gezien

Ik heb een stukje gezien. Wel een beetje een parade van 'the usual suspects' in dit soort discussies. En ik meen te weten dat de anti-suikerkruisvaarders niet altijd wetenschappelijk steekhoudende argumenten in de strijd werpen.
Wat me trouwens opviel: ergens werd door iemand opgemerkt dat door een slecht eetpatroon ook dunne mensen vaak aan vergelijkbare problemen (te hoog cholesterol, diabetes, hoge bloeddruk) lijden als dikke mensen. Een heel interessant punt, maar daar ging het dus twee minuten over, en vervolgens ging het weer uitsluitend over de bestrijding van overgewicht.
Het is inderdaad tamelijk deprimerend om te zien hoe de lobby van de industrie regulering weet te torpederen. Dat gebeurt hier in Nederland ook nogal eens, maar hier is men iha wel wat minder allergisch voor overheidsingrijpen dus zou je kunnen verwachten dat de wetgever hier wat vaker de tanden kan laten zien.

Twee problemen die Nederland minder heeft dan de VS: 1) omdat er hier geen warme lunch wordt geserveerd door scholen die dat op een koopje moeten doen, hebben we hier niet het probleem van de voedingsindustrie die zorgt dat de jeugd van staatswege slecht eten krijgt opgedrongen. Ik was altijd voor het verstrekken van warm eten op scholen, tot ik dat programma van Jamie Oliver zag. Nu ben ik voor het verstrekken van warm eten mits we de uitvoering van e.e.a. aan de Fransen overlaten
2) de verpakkingen van eten en drinken in de Nederlandse supermarkt zijn veel kleiner dan die in de VS. Omdat onze auto's kleiner zijn en een groot aantal mensen hun boodschappen op de fiets doet. En omdat onze huizen geen garages of bergingen hebben waar je een grootverpakking van zes flessen cola à een halve gallon elk kan opslaan (naast de tray met blikjes en de megapakken cereal). Kleinere verpakkingen helpen om het schransen binnen de perken te houden.

O ja en nog iets: uit eten is hier duurder dan in de VS. Onze werktijden zijn ook schappelijker, dus er is meer tijd om te koken, en doordat uit eten gaan en afhalen best duur zijn, doe je dat ook niet elke dag.

Groeten,

Temet

Leen13

Leen13

12-06-2018 om 14:53 Topicstarter

Industrie

De industrie kan natuurlijk ook veel meer bijdragen. Misschien meer kant-en klare maaltijden, met minder zout en suiker, in de diepvries. Dan zijn er minder toegevoegde stoffen nodig.
Ik ben nog altijd heel tevreden dat je in mijn supermarkt binnenkomt op de groenteafdeling, daarna vlees/kip/vis en brood, en dat ze daar altijd aanbiedingen hebben.
Dan sla je als van zelf de grootste slag daar.

Suiker vind ik nog wel een dingetje. Koffie lust ik niet zonder een flinke schep. Ik zou eigenlijk meer thee moeten gaan drinken. Dat lust ik wel zonder suiker. Nou ja, rooibosthee of groene thee met citroen dan.

Dat zou wel eens energie kunnen schelen.

Amerika is groot, er zullen vast ook wel regionale verschillen zijn of mensen in een fooddessert leven of juist heel gezond kunnen leven.

Maar in Nederland zijn de omstandigheden beter.
https://nos.nl/artikel/597549-nederland-beste-voedselland.html

Toch scoren wij blijkbaar ook te hoog op obesitas, desondanks.

Petra

Petra

12-06-2018 om 16:24

Het is soms verrassend wat mensen niet weten over gezond eten

Een vriendin van ergens in de 40, MBO-4 niveau opleiding, afkomstig uit een milieu van lager opgeleiden.

Vriendin wilde afvallen en dacht gezond te eten. Dat afvallen lukte niet. Vriendin is doortastend en ging naar een diëtiste, goed idee. Daar kreeg zij meer kennis van verborgen suikers, vezels, etc. En tips over het beter invullen van eetmomenten. Allemaal dingen die veel andere vriendinnen al lang wisten, gewoon door een beetje op te letten bij tv-programma's, nieuws, krant, internet, etc. Maar voor haar was het openbaring. Al die info is langs haar heen gegleden.

En dat was weer een openbaring voor mij.

Kaaskopje

Kaaskopje

12-06-2018 om 19:12

AnneJ

Wat je koffie met suiker betreft, zou je een maand lang kunnen proberen te minderen. Dus als je nu twee scheppen in je koffie doet, doe je morgen 1 3/4, volgende week woensdag 1 1/2, week verder 1 1/4, week verder 1, dan zit je dus al op 1 schep minder. Als je het sneller wilt doen, doe je een halve schep per week minder. Als je eenmaal gewend bent zonder suiker koffie te drinken, proef je elke korrel en dat is 1 korrel teveel.

Kaaskopje

Kaaskopje

12-06-2018 om 19:44

Rutiel

Ik neem aan dat je in de VS ook verse groente kan kopen toch? Het is daar hoop ik toch niet zo dat je alleen bewerkt, voorverpakt, besuikerd en buiten proportioneel fors verpakt voedsel kunt kopen?

Moedermelk is zoeter dan koeienmelk, dus dat zal de reden zijn om flesmelk iets zoeter te maken misschien? Ik heb nog niet naar het programma gekeken, zeg ik eerlijk, dus als ze daar iets anders hebben gezegd over de reden, zit ik er dus naast .

Wat het sporten van Michelle Obama betreft, vind ik het meer dan terecht dat ze sporten heeft gepromoot. Geen idee of ze bewerkt is om het over een andere boeg te gooien, ze is niet een eenzame cowboy die in haar eentje álle facetten van de obesitas-epidemie kan oplossen toch? Een ander kan het weer over de voedselboeg gooien. Ik denk dat haar leefstijl er een met sporten en bewegen is, dus ze blijft dicht bij wat voor haar normaal is als ze andere mensen motiveert om meer te bewegen.

Leen13

Leen13

12-06-2018 om 20:49 Topicstarter

Voedsel

Aanvankelijk ging het bij Michelle Obama ook met name over voedsel. Ze hadden zelfs groentetuintjes bij het Witte Huis en je zag allemaal projecten waarin schoolkinderen kennis maakten met echte groenten en fruit. Gezond schoolvoedsel was een doel van haar. Dat is allemaal omgebogen vanwege de belangen van de voedselindustrie.

Leen13

Leen13

12-06-2018 om 21:02 Topicstarter

Suiker

Ik denk dat je gelijk hebt Kaaskopje. Langzaam afbouwen lijkt mij ook het handigste.

Kaaskopje

"Ik neem aan dat je in de VS ook verse groente kan kopen toch?"

Het is alweer een tijdje geleden dat ik in de VS was, en dat was in Texas, in een flinke stad (niet een of ander achterafdorp, wil ik maar zeggen) Met grote supermarkten. Mij viel op dat de supermarkten heel veel groter waren dan wat ik in Nederland gewend was (denk Franse hypermarché), maar dat de groente-afdeling binnen zo'n supermarkt niet groter was dan bij de AH hier op de hoek. In verhouding was er dus veel minder verse groente en fruit te koop. Het was naar verhouding ook duurder in vergelijking tot kant-en-klaar volgens mij, als je dat vergelijkt met Nederland. Dus ja, er was verse groent etc te koop, met de kwaliteit leek me ook niets mis, maar in verhouding was het minder en duurder dan hier.
Het zal ongetwijfeld per regio verschillen, misschien is het in Californië wel beter.
Wat ik wel heb gehoord zijn verhalen over 'food deserts', buurten waar alleen maar kleine buurtwinkeltjes zijn, in de binnensteden, en in die winkels wordt niet of nauwelijks verse groente en fruit gekocht. Maar waar wij waren was dat het probleem niet.
Texanen zijn trouwens volgens mij nog wat dikker dan de gemiddelde Amerikaan ("everything's bigger in Texas"). Maar er waren daar ook restaurants met "all you can eat" lunchbuffet voor ik meen 8 dollar. Het was gewoon absurd goedkoop. En dan kan je sjiek doen en roepen dat dat eten beroerd is, maar eerlijk gezegd: een flink deel van wat er werd aangeboden was prima te eten. Voedingskundig vermoedelijk niet optimaal (dat zijn buffetten hier ook vaak niet), maar best lekker. Ja, en dan haal je nog een bordje en nog een bordje... Als je dat soort dingen regelmatig doet, dij je wel uit. Zeker in combinatie met de in Europa onbekende "free refill" voor frisdranken.
Zelfs mijn partner - type niet-zo-gespierde spijker - gaf toe dat als hij in Texas zou wonen, hij waarschijnlijk ook dik zou worden. Zijn broer (die daar woont) was het al. Althans, voor een Texaan viel het reuze mee, maar wij hebben nog foto's van hoe hij er vroeger uitzag...

Die free refill trouwens is voor mij als Nederlander onbegrijpelijk. Dan heb je een beker frisdrank van voor mij ongekend formaat, en als je die leegdrinkt, mag je m nog een keer bijvullen voor niks. Met mijn Hollandse instincten denk ik dan: ga met je gezin naar het restaurant en haal éen beker en 4 rietjes.... Moet ik er wel bijzeggen dat een beker frisdrank in de VS voor bijna de helft uit ijsblokjes bestaat, maar dan nog.

Groeten,

Temet

Kaori

Kaori

12-06-2018 om 22:27

free refill

nou die free refill komt hier ook hoor bij de KFC hebben ze dat al. En idd, dan bestel je 1 menu inclusief drankje en dan nog 2 losse dingen en vervolgens vul je die beker gewoon 3x , werkt prima.

Alleen zijn hier de bekers nog niet zo enorm groot als in de US, maar ze worden wel steeds groter.

Pirata

Pirata

12-06-2018 om 23:00

Tja

Ik vind het toch ook wel erg makkelijk om alles op de voedingsindustrie te gooien. Heb de docu half gezien overigens, toen had ik er wel genoeg van.
Een beetje gezond verstand mag je toch verwachten. Dat er veel verleidingen zijn, okee, maar met normale voeding weeg je heus geen 100 kilo op je 14e.
Doet me.denken aan mijn te zware kinderhulplogé. Die was in 3 weken bij ons 3 kilo afgevallen. Thuis ( bij hem) pakte hij direct de spuitslagroom en slurpte die leeg. In de 3 weken bij ons aten we gewoon pizza, chips en snoep. Normale hoeveelheid. En toch viel hij af bij ons.
In de VS kan ik me nog de belachelijke hoeveelheden herinneren die je kon krijgen. Een ontbijt daar, kon ik de hele dag mee.doen (doggy bag). Eén bean burrito bij Taco Bell als diner. Nog gezond ook. Het was echt wel goed mogelijk daar gezond te eten.
Maar om dan 8 jarigen een belachelijke stapel pancakes te zien eten bij het ontbijt... niet okee. Maar dat kan de ouder toch zelf ook inzien, of niet?

Hier zijn de kinderen en zelfs de kat nogal mager en ze mogen verrekt veel lekkers. Alleen dingen als Fruit Loops komen er hier bv. niet in. En we drinken meer light dan niet light. Nooit gemerkt dat ze daar meer trek van zouden krijgen.

Leen13

Leen13

12-06-2018 om 23:07 Topicstarter

Fietsvoordeel

Een voordeel van fietsen is ook dat je niet via allerlei stations naar je werk hoeft. Geldt voor de auto misschien ook wel, hoewel je dan met benzinestations zit.
Zoon gaat met de trein vanwege zijn stage en dan is het wel heel verleidelijk als je aan het einde van de dag naar huis gaat, om je aan iets warms en lekkers te vergrijpen. Het is dan wel heel uitnodigend.
En inmiddels mist hij daardoor wel eens een door mij gekookte warme maaltijd. Dan heeft hij al gegeten. Gelukkig is de stage eind juli weer over. Dan wordt het weer fietsen.
Heel vroeger heb ik ook weleens gelijnd en ik weet dat ik dan bij een andere halte van lijn 15 in de buurt van mijn huis uitstapte. Zodat ik niet langs de snackbar kwam.

Kaaskopje

Kaaskopje

12-06-2018 om 23:34

Formaat

Mijn dochter is vorig jaar in de VS geweest en stuiterde ook van de enorme proporties van alles. "Alles is echt groot!" Ik snap zelf niets van die behoefte aan gróót. Dochter zegt net dat ze supermarkten met goede groentenafdelingen zoals bij ons heeft gezien, maar ook met alleen verpakte groente en fruit.

Ik ben een keer naar CenterParcs geweest met all inclusive, dus elke dag ontbijtbuffet en dinerbuffet. Ik vond het genieten hoor, maar ik merkte aan de kinderen dat ze er niet mee om konden gaan. Ik ben op dag 2 al zelfs boos geworden op zowel de kinderen van mijn vriendin als de mijne. De andere kinderen werden amper afgeremd, mijn kinderen aapten dat na. Eten wat je eten kunt (of drinken) leidt tot verspilling en overeten. (Ik ook hoor.). Dat is mijn "handicap" met groepsvakanties, ik spring érgens tijdens zo'n weekje of weekend door uit mijn vel. Maar ik kon het gewoon niet aanzien.

Ad Hombre

Ad Hombre

13-06-2018 om 06:57

Pirata

De voedingsindustrie levert gewoon wat de klanten willen: Te zoet, te zout en te vet.

En ze verdienen eraan? Walgelijk gewoon!

Pirata

Pirata

13-06-2018 om 07:31

Het verschil zal zijn dat een groot deel van wat ik koop vers is of geen gekke toevoegingen bevat. Corn syrup door ongeveer alles heenmikken, yek.
Maar ook de Amerikanen kunnen toch verpakkingen lezen? Of zijn er in bepaalde buurten in de supermarkt alleen maar voorverpakte dingen en 1 appel te koop?

Ad Hombre

Ad Hombre

13-06-2018 om 07:37

Pirata

Natuurlijk, is gewoon een kwestie van cultuur. In Amerika vind je ook de fanatiekste food/health freaks. Het land van extremen zeiden we vroeger wel eens, van Obama tot Trump.

Ze zijn met name extreem op het gebied van zelfbeschikking. Als je je dood wilt vreten dan mag dat. Dat zou AnneJ toch moeten aanspreken...?

Sally MacLennane

Sally MacLennane

13-06-2018 om 08:26

oorzaken overgewicht

Vooropgesteld: ik heb het programma niet gezien.

Maar ik heb al langere tijd een theorie over het explosief toegenomen overgewicht in de westerse wereld.

- zoetstoffen. Ook al is het officieel niet waar, ik zie een verband tussen de opkomst van lightproducten in de jaren tachtig en de toename van overgewicht.

- dieethypes. Van diëten word je vaak dik. Let wel, ik heb het over diëten, niet over je leefstijl levenslang aanpassen! Vijf kilo er af, tien erbij. Tien er af, vijftien erbij. Etcetera.

- de opkomst van psychofarmaca zoals antidepressiva en antipsychotica. Bijwerking: gewichtstoename, soms tientallen kilo's.

- gemaksvoer en verleidingen. Loop eens een supermarkt in en kijk goed om je heen. Er is een goede versafdeling, maar verder? Snoep. Frisdrank. Zoutjes. Koek. Nog meer snoep. Broodjes per stuk. De beruchte pakjes en zakjes, hele stellingen vol. Alcohol. En dan bij de kassa het impulsschap, dat niet toevallig zo heet.

- de snaaicultuur. Ik heb geen auto meer, maar toen ik die wel had kon ik me verbazen over de opdringerigheid van eten op tankstations. Tegenwoordig reis ik per trein en is het Julia's, Smullers, AH To Go etcetera. Vreten, vreten, vreten.

- en ja inderdaad, de pakjes en de zakjes. Karin hoe-heet-ze-ook-weer die ook in Trouw schrijft, kan daar heerlijk ironisch over schrijven. Lees het meest recente eens: https://www.kokenmetkarin.nl/2018/06/11/ovenpasta-ham-kaas/

Dit alles bij elkaar zorgt IMHO voor overgewicht.

Nou zijn wij hier op OO natuurlijk heel verstandige mensen die zich niet laten verleiden. Maar ik woon vlakbij 4 supermarkten en een paar scholen en ik zie elke dag opnieuw hordes scholieren en boodschappenkarren vol langskomen waarbij ik denk: tja...

En de één wordt er dik van, de ander blijft er slank bij. Maar gezond is het allemaal niet.

Triva

Triva

13-06-2018 om 08:36

Sally

Ik mis, geloof ik, de relatie tussen pakjes en zakjes en overgewicht/vreten/snaaien

Sally MacLennane

Sally MacLennane

13-06-2018 om 08:40

Triva

Er zitten veel overbodige ingrediënten in, inclusief het beruchte suiker, die er niet in zouden zitten als je het gerecht zelf maakt.
Tel dat op bij alles wat je eet waar met name suiker in zit (zit zelfs in vleeswaren!) en je schrikt.

Emmawee

Emmawee

13-06-2018 om 08:42

"De voedingsindustrie levert gewoon wat de klanten willen: Te zoet, te zout en te vet."

De sigarettenindustrie levert gewoon wat de klanten willen: kankerverwekkende, verslavende genotsproducten.

Als je het puur over de maakindustrie zou hebben, heb je misschien nog gelijk. Er is een behoefte en zij voorzien in een aanbod.
Echter, deze industrieën hebben enorme marketingbudgetten. Daarmee worden behoeften gemáákt. En in die behoefte wordt vervolgens door de industrie voorzien, tegen een zo aantrekkelijk mogelijke prijs, zodat het product voor zoveel mogelijk mensen bereikbaar is.
Daar zit wat mij betreft de fout van deze tijd. Althans, als je kijkt naar gezondheid, milieu en dierenwelzijn. Dat soort details. De economie draait er lekker op.

Natuurlijk kunnen mensen zelf nadenken en etiketten lezen. Maar iedereen is in meer of mindere mate gevoelig voor marketing. En mensen zijn kuddedieren. Als iedereen het doet kan het niet slecht zijn.

Triva

Triva

13-06-2018 om 08:49

Nee sally

Sorry, geen goed argument... Die twee hebben niks met elkaar te maken. Er zit veel zout in maar de kcal staan er los van.

Pirata

Pirata

13-06-2018 om 08:50

Cruesli

Ik geef toe dat ik ooit onder invloed van de commercie heb gedacht dat Cruesli gezond is... Ik ben nu wel wijzer geworden.
Het probleem met de docu was dat ik het allemaal zo hyperamerikaans vond. Zo is het in NL niet.

Helga

Helga

13-06-2018 om 08:53

Verband pakjes

Psychologisch zit er natuurlijk wel een verband ergens. We hoeven praktisch geen enkele moeite te doen voor onze maaltijden. Een pakje maakt het erg gemakkelijk.
Door zelf met een lepel te roeren verbrand je iig al wat cal van je maaltijd maar de verhouding met voedsel is dan ook meer betrokken, minder vreemd.
Volgens mij eten we doorgaans minder van voedsel dat we zelf bereiden.

Helga

Helga

13-06-2018 om 08:57

Zelfbeschikking

vind ik erg belangrijk.
Ik heb vooral moeite met de klantenwerving van kinderen. Het wordt altijd op verantwoordelijkheid ouders gegooid maar de invloed van ouders is mi maar beperkt.. Zoals de snoepautomaten waar mijn kinderen dagelijks langskwamen na hun zwemles.
Natuurlijk kan ik nee zeggen en dat deed ik ook, maar daar maak je het misschien toch nog erger mee. Ik wil de automaten gewoon niet op die plek.
(niets mis met een snoepautomaten maar het totaalplaatje draait teveel om overdaad)

Pirata

Pirata

13-06-2018 om 08:59

pakjes

Voor de grap even opgezocht, van die pakjes.
Als voorbeeld Honig mix voor spaghetti. Per 100 gram bevat dit iets minder dan 2 gram suiker. En een pakje bevat maar 66 gram.
Het lijkt me nogal meevallen, want dit deel je dan toch door 4 personen.
Niet dat ik normaal gesproken suiker in mijn spaghetti gooi....

Pirata

Pirata

13-06-2018 om 09:02

maar....

Mexicaanse kruidenmixen bevatten soms 1/3e suiker, zie ik.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.