Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Scholen weer 'normaal' open? Morgen extra regeringsoverleg

https://www.nporadio1.nl/dit-is-de-dag/onderwerpen/77149-2021-05-21-moeten-de-scholen-op-31-mei-weer-helemaal-open

Het Laks wil scholen open, mits het kan. Een oudere leerkracht vind het prima, mits alle leerkrachten die nog niet gevaccineerd zijn, eerst gevaccineerd worden.

Dat gaat logistiek niet lukken denkt de journalist.

Een directeur van de school zou als morgen het advies door het kabinet positief is de school weer volledig open doen en dan 'maatwerk' leveren wat betreft leerkrachten die het nog niet aandurven vanwege hun gezondheid. Er kan ook met sneltesten gewerkt worden.

Dat is niet genoeg volgens de oudere leerkracht als het 'vrijwillig''  blijft of mensen daar wel gebruik van maken. Ik deel de mening van de oudere leerkracht wat betreft de opstelling van Karoly Illy.

https://www.nporadio1.nl/humberto/onderwerpen/77122-2021-05-21-omt-lid-en-kinderarts-karoly-illy-over-mogelijke-heropening-middelbare-scholen

Het OMT heeft vrijdag vergaderd en advies uitgebracht. Zaterdag komt het kabinet bijeen om te besluiten of de scholen per 30 mei volledig open gaan, met of zonder anderhalve meter.

Ik weet niet of we nu weer moeten wachten tot een persconferentie op dinsdag voor we het te weten komen wat het kabinet besluit? Of dat we het morgen al horen.


Als je een 'oudere leerkracht' of iemand met risico bent, ben je toch al gevaccineerd?

Straks wil zo'n angstig iemand nog dat alle leerlingen óók eerst gevaccineerd worden, want je kunt ook nog wel ziek worden als je zelf gevaccineerd bent...

Slob heeft ook al aangegeven dat hij denkt dat de scholen weer open kunnen zonder afstand te houden. Ik ga ervanuit dat ze open gaan. Dat werd weken geleden al aangekondigd en alle cijfers zijn sindsdienn gekelderd. De enkele leerkracht uit de risicogroepen die nog geen prik heeft gehad mag van mij gerust nog even online les geven. Dat zijn dan de mensen boven de zestig en de griepprik- mensen die bij de laatste batch zitten. 

Ik ga er niet vanuit dat leerkrachten voorrang krijgen, dat hebben ME"ers en buschauffeurs ook niet gekregen en zij doen al die tijd ook gewoon hun werk. 

Sneltesten vind ik ook prima trouwens. Met elke week een test beperk je de risico's ook. Op de school van mijn zoon zijn heel weinig besmettingen geweest en ik vermoed dat dat komt door een goed ventilatie systeem. Dat lijkt me nou een nuttig project voor alle scholen, komende zomer. 

Ik hoop ook dat de middelbare scholen weer open mogen, maar veel scholen willen voor zo'n korte periode niet weer alles overhoop gooien. Ik hoop dat ze vooral inzetten op wat volgens Illy het grootste probleem is: sociale contacten. Dan kun je bepaalde vakken op school geven en andere vakken online, in een aangepast rooster.

Overigens ben ik de klachtenserie van Karola Illy meer dan zat: 'Heel veel kinderen zitten al vanaf december thuis (ja, ooit gekeken naar de rest van het land?). Waar kinderen ongelooflijk veel last van hebben is verlies van sociale contacten en ik zie dagelijks heel veel kinderen die daar ongelooflijk mee worstelen, in hun schulp kruipen, neerslachtig worden, somber worden.' En dan verwijzen naar onderzoek. Ik geloof dat onderzoek. Maar het feit dat de hele santemekraam van kinderartsen, psychiaters, psychologen, orthopedagogen en jeugdhulpverleners alleen maar klachten kunnen uiten doet mij de vraag stellen: waar is jullie expertise en bijdrage? Wat kunnen jullie daaraan doen? Waar is jullie vakkennis?

Speciaal voor meneer Illy: we zitten in een ongekende pandemie. Ongekend, omdat we die nog nooit eerder zo heftig hebben meegemaakt in de moderne tijd. In zo'n ongekende pandemie wordt de kwaliteit van de hulpverlening op de proef gesteld. Waar is de kwaliteit van de zorg voor de kinderen?

Om een vergelijking te maken: binnen de ziekenhuizen hebben artsen en verpleegkundigen de afgelopen tijd niet alleen maar tijd besteed aan onderzoeken en in de media klagen over hoe erg het is en hoe ziek de mensen zijn, maar vooral aan het zoeken naar wat zij, met de hen beschikbare kennis, kunnen doen en waar ze die kennis kunnen uitbreiden om het beter te doen. Zij hebben gecommuniceerd: dit kunnen we aan, dit kunnen we extra aan, en laten we hopen dat het niet zover komt dat we het niet meer aankunnen; en wat is daarvoor nodig.

Dus ik zou aan meneer Illy willen vragen: wat kunnen kinderartsen, psychiaters, psychologen, orhtopedagogen en jeugdwerkers aan (is er wel iets wat ze kunnen), hoe ver kunnen ze opschalen (zelfs zonder de zekerheid dat het betaald wordt) en wat moet er gebeuren om te voorkomen dat jullie het niet meer aankunnen?

Daarbij mag rekening gehouden worden, dat er in de toekomst ook nog eens een kans is dat het sociale leven volledig wordt ontwricht door een of andere ramp. Het is dus ook zaak om jongeren hierop voor te bereiden.

Alvast één positieve mogelijkheid: sociale contacten worden al heel lang voor een groot deel onderhouden door digitale middelen. Wellicht iets om over na te denken.

Ik ben zijn geklaag zo moe.

Tsjor

Ondertussen ben ik nog steeds onder de indruk van de honderden kinderen in Frankrijk die wees geworden zijn, omdat beide ouders werkten in de zorg en zijn overleden aan corona.

Tsjor

"Alvast één positieve mogelijkheid: sociale contacten worden al heel lang voor een groot deel onderhouden door digitale middelen. Wellicht iets om over na te denken."

Nou niet in mijn wereld hoor. Hooguit als aanvulling bij fysiek afspreken,  maar in de verste verte geen vervanging.

Als alle leerlingen weer tegelijk fysiek les krijgen kan de 1,5 meter afstandsregel niet meer gehandhaafd worden. Dat betekent bij een besmetting in een klas dat alle klasgenoten gelden als nauw contact. Dan zou die hele klas, net als nu op basisscholen, in quarantaine moeten. Met alle clusters, profielen, vakkenpakketten, betekent dat dat je meteen een hele jaarlaag naar huis moet sturen. Dan krijgen kinderen per saldo minder fysiek les dan nu. 

We hebben dozen met duizenden zelftesten gekregen en uitgedeeld aan personeel en leerlingen. We kunnen het testen niet verplichten natuurlijk, dus in de praktijk levert dat weinig op. 

Als de school weer helemaal open gaat moet er weer van alles aangepast worden, de inrichting van de lokalen, de roosters die nu aangepast zijn aan hybride lessen met halve klassen in huis en de helft thuis. De middagactiviteiten voor het bijspijkerprogramma wat zo goed werkt dat we hebben opgezet komt dan in de knel. Het is examentijd met deze keer drie tijdvakken waardoor het CE meer tijd en ook ruimte in beslag neemt. 

Het onderwijs heeft het niet zo zwaar te verduren gehad als de zorg qua werkdruk en niemand heeft bang hoeven zijn zijn baan kwijt te raken zoals in bijvoorbeeld de horeca, maar er is echt veel van ons gevraagd en iedereen is best wel bekaf inmiddels. 

Op onze school hebben inmiddels 54 van de 150 medewerkers corona gehad, waarvan sommigen een flinke tijd uit de running zijn geweest en met een lange nasleep te kampen hebben. Geen medewerkers overleden gelukkig, helaas wel wat ouders van leerlingen. Laten we het voor die laatste schoolweken alsjeblieft maar even zo houden zoals het nu is. Ik zie de meerwaarde niet in van weer 5 dagen naar school i.p.v. 2 of 3 nu en het gedoe en risico dat daarmee gepaard gaat.

Leen13

Leen13

22-05-2021 om 11:05 Topicstarter

....(is er wel iets wat ze kunnen).....

Gelukkig heeft mijn dochter een geweldige therapeut nog steeds via school, terwijl dat formeel eigenlijk niet meer kan omdat ze al van school af is. Er zal een moment komen dat hij haar los laat of zij hem, maar ik ben dankbaar dat het nu tijdens corona doorgegaan is. Momenteel in zijn lunchpauze.

Ook mijn zoon heeft via het 'oude' netwerk een goede therapeut gevonden. En inderdaad online valt niet mee. Maar een op een buiten, of thuis met de ramen open, of wandelend om de poli, er zijn therapeuten die hun creativiteit de kans hebben gegeven. Gelukkig geen ernstige zaken gebeurt maar wel soms een positieve testuitslag.

In onze omgeving dan. Het is schrikbarend als je hoort wat mensen die doorgewerkt hebben met weinig mogelijkheden om besmetting te voorkomen aan ziekte vanwege corona overkomen is. Echt, dat hebben we niet goed gedaan en mensen niet genoeg beschermd.

Ik ken ook mensen die onlangs ernstig ziek zijn geworden. Tragisch. Soms de uitnodiging voor vaccinatie ontvangen na een week ziekte.

En inderdaad, ik kan me ook goed voorstellen dat je wel gevaccineerd ook geen zin hebt om ziek te worden in een brandhaard. Het is zo vreemd voor mij hoe wij met kinderen omgaan. Het liefste zou ik ze allemaal ook vaccineren zodat je zorgt dat het virus op scholen ook uitdooft.

Voor vaccinatie komen kinderen nog lang niet in aanmerking. Misschien de 16 en 17 jarigen tegen de herfst. Dat zie ik nog wel gebeuren. 

Skik  bij jullie is het misschien goed geregeld met het online onderwijs. Hier is het al een jaar lang huilen met de pet op,  met uitzondering van de herfst, toen iedereen gewoon naar school kon. Toen was er bijna geen uitval, weinig besmettingen. Dus ja,  ik zit er om te springen dat mijn kind nog anderhalve maand gewoon naar school kan. Voordat er straks weer een hele lange vakantie begint. Overgaan zit er niet meer in, maar voor het ritme en een beetje gevoel voor de stof en keuzes die gemaakt moeten worden is het wel heel belangrijk.

Pief schreef op 22-05-2021 om 13:23:

Skik bij jullie is het misschien goed geregeld met het online onderwijs. Hier is het al een jaar lang huilen met de pet op, met uitzondering van de herfst, toen iedereen gewoon naar school kon. Toen was er bijna geen uitval, weinig besmettingen. Dus ja, ik zit er om te springen dat mijn kind nog anderhalve maand gewoon naar school kan. Voordat er straks weer een hele lange vakantie begint. Overgaan zit er niet meer in, maar voor het ritme en een beetje gevoel voor de stof en keuzes die gemaakt moeten worden is het wel heel belangrijk.

Snap ik, maar ik vrees dat je kind in no time minimaal 5 dagen in isolatie moet omdat daar maar één besmetting in de klas/cluster voor nodig is. En dan ben je verder van huis denk ik, want dan moet hij/zij binnen blijven dus socializen met vrienden en sporten zit er dan ook niet in. 

Voor die 7 tot 9 weken (hier effectief 6 want de laatste 2 weken worden er alleen boeken ingeleverd, proefwerken opgehaald en rapport opgehaald) hoeft het voor mij ook niet meer.

Skik heeft gelijk, vrees ik. Ik heb een colldga met 3 kinderen op het vo en 1 op de basisschool. Die jongste heeft al meermalen thuis gezeten omdat een klasgenoot besmet was. Werd de hele klas weer naar huis gestuurd. Daar hebben vo- scholieren inderdaad veel minder last van.

Hier in de regio Noord heb je het na 31 mei over een slordige 4 weken, want die laatste weken voor de vakantie (10 juli) zitten ze toch amper in de klas.

Lamazitte

Groeten,

Temet

skik schreef op 22-05-2021 om 13:50:

[..]

Snap ik, maar ik vrees dat je kind in no time minimaal 5 dagen in isolatie moet omdat daar maar één besmetting in de klas/cluster voor nodig is. En dan ben je verder van huis denk ik, want dan moet hij/zij binnen blijven dus socializen met vrienden en sporten zit er dan ook niet in.

Er zijn heel erg weinig besmettingen geweest op deze school. Ik gok door uitstekende ventilatie. Dus ik ben daar niet zo bang voor. 

O, ja, ik telde nog van de 24e. Hier dus nog 5 of 7 weken. Geen interesse.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.