Gezondheid
MDLFonds
25-02-2026 om 13:18
Schoolwc´s zijn bron van sociale onveiligheid!
Veel kinderen durven op school niet te poepen. Herken je dat van je eigen kind? Ongeveer de helft van de leerlingen poept namelijk (bijna) nooit op school, vooral omdat toiletten vies zijn, weinig privacy bieden of onveilig aanvoelen. Dat leidt tot ophoudgedrag, met buikpijn, verstopping en concentratieproblemen als gevolg. Geen enkel kind zou zich ongemakkelijk of beschaamd moeten voelen om gewoon naar de wc te gaan.
Het MDL Fonds (voor maag, darm en lever) is daarom een petitie gestart voor schone, veilige en goed afsluitbare schooltoiletten. Dit moet structureel worden geregeld in de landelijke regels voor schoolgebouwen.
Als ouder kun je dit probleem niet negeren! Teken de petitie daarom en laat zien dat gezonde en veilige schooltoiletten geen luxe zijn, maar een basisvoorziening voor ieder kind. Samen kunnen we dit veranderen
https://www.mdlfonds.nl/petitie-schoolwc/
[Geplaatst met goedkeuring]
Courage
27-02-2026 om 13:59
Izza schreef op 27-02-2026 om 09:31:
Ontlasting is iets voor thuis. Ik ga bij anderen of op het werk echt niet even uitgebreid lopen stinken. Echt heel erg vies. Tenzij ik ziek ben of diarree heb ofzo. Maar verder is dat niet iets waar je anderen mee kunt belasten om jouw stank en viezigheid te zitten. Komt nog bij dat kinderen maar een halve dag op school zitten. Je bent in de middag alweer thuis. Alle tijd en ruimte.
Poepen is een natuurlijk iets waar we ons niet voor zouden moeten schamen. Ja, het is soms niet fijn om in andermans lucht te zitten. Maar daar zijn andere oplossingen voor; goede ventilatie bijvoorbeeld. Zorg er gewoon voor dat je het toilet ook weer netjes achterlaat en dan is er geen vuiltje aan de lucht (pun intended).
Evaluna
27-02-2026 om 15:33
Valeria schreef op 27-02-2026 om 11:23:
Is een deel van het probleem niet gewoon dat er maar weinig toiletten zijn en heel veel scholieren die op dezelfde tijd maar een heel korte pauze hebben?
Ik kan me voorstellen dat die gewoon altijd bezet zijn in de pauze en dat je die dan zelf ook niet te lang bezet wil houden.
Kort pauze, veel kinderen, weinig toiletten en dan worden de toiletten op de middelbare ook nog eens gebruikt om de telefoon te checken... Dus stel je moet echt nodig dan kan je alsnog nauwelijks zonder te laat te komen in de les.
Schemerlampje
27-02-2026 om 15:50
Evaluna schreef op 27-02-2026 om 15:33:
[..]
Kort pauze, veel kinderen, weinig toiletten en dan worden de toiletten op de middelbare ook nog eens gebruikt om de telefoon te checken... Dus stel je moet echt nodig dan kan je alsnog nauwelijks zonder te laat te komen in de les.
Bij ons op school zijn er behoorlijk wat toiletten, als ik surveilleer zie ik bijna nooit leerlingen wachten. Volgens mij stellen ze het allemaal uit tot de les. Zitten ze 5 minuten in de les na de pauze en vragen ze of ze naar de w.c. mogen. 😁
Ysenda
27-02-2026 om 20:04
Schemerlampje schreef op 27-02-2026 om 15:50:
[..]
Bij ons op school zijn er behoorlijk wat toiletten, als ik surveilleer zie ik bijna nooit leerlingen wachten. Volgens mij stellen ze het allemaal uit tot de les. Zitten ze 5 minuten in de les na de pauze en vragen ze of ze naar de w.c. mogen. 😁
Klassieke spijbelmethode, deed ik al op de middelbare school. Kwam vlak voor het einde van het blokuur (we hadden alleen blokuren, 3 per dag) weer binnen. Elke docent wist dat ik in de bieb zat. Als je dan hoge cijfers haalde kraaide er geen haan naar.
Schemerlampje
27-02-2026 om 23:10
Ysenda schreef op 27-02-2026 om 20:04:
[..]
Klassieke spijbelmethode, deed ik al op de middelbare school. Kwam vlak voor het einde van het blokuur (we hadden alleen blokuren, 3 per dag) weer binnen. Elke docent wist dat ik in de bieb zat. Als je dan hoge cijfers haalde kraaide er geen haan naar.
Dat doen onze leerlingen niet, ze zijn na 5 minuten wel weer terug meestal. In de bieb gaan zitten, zie ik weinig van onze (vmbo) leerlingen doen, ook niet in tussenuren.
Theekopje
28-02-2026 om 09:03
de wc’s op de basisschool van mijn jongste zijn echt zo vies. Regelmatig plas op de vloer. Oude toiletten waardoor de urine helemaal in de voegen zijn getrokken. Mijn dochter zit in groep 8, maar is wel 170 cm. Zij kan niet normaal op het toilet zitten, want de ruimte is te klein, zij zit met haar benen tegen de deur aan. Ze gaat het liefst alleen thuis.
Daarnaast was er een half jaar geleden een voorval. Het slot van de enige meisjes wc was stuk. De meisjes moesten met zijn tweeën naar de wc. Er moest dus iemand voorstaan. Terwijl jij je ding doet. Aangezien mijn dochter al een tijdje menstrueert vond ze dit extra vervelend. Om dan maandverband te pakken en te verwisselen als iemand voor de deur staat. Ik heb een berichtje naar school gestuurd, ik ben met de leerkracht gaan praten en ik ben naar de directrice gestapt dat dit echt niet oke is. Antwoord: ja we hebben het gemeld, maar er moet een bedrijf voor komen van de overkoepelende organisatie. Na 3 weken was ik het echt zat! Ik ben naar school gegaan en heb fezegd: als er vrijdag geen slot op zit ga ik het zelf doen. Vrijdagmiddag kwam er een berichtje persoonlijk naar mij: mijn man heeft het slot gemaakt. 3 weken lang heeft mijn kind weinig gedronken om niet naar de wc te gaan. Het is een basisbehoefte! Nog voordat je denkt aan lesstof is dit nodig. Woest was ik! Maar wel blij dat het uiteindelijk gemaakt is. Maar wel op een gekke manier.
Decembermamma
28-02-2026 om 09:38
Ach ja mijn zoon heeft daar volgens mij geen last van, heb hem er nooit over gehoord.
Ik denk dat het vaak ook iets is wat iemand al tussen de oren heeft zitten. Op het werk heb ik ook een collega die rustig naar huis rijdt om te poepen. Nou begrijp ik het daar wel, we hebben 3 toiletten en die zitten allemaal op de gang en de andere deuren staan open, je hoort dus wat er gebeurd op het toilet.
dan
28-02-2026 om 13:56
Junio schreef op 26-02-2026 om 23:32:
Zeker belangrijk en herkenbaar!
Ik teken echter ook voor een hoofdstuk in ieders opvoedingsboek ‘hoe leer ik mijn kind de wc netjes achterlaten?’.
Volgens mij zou dat al heel wat vieze kinderwc’s schelen.
En zowel op campings als in restaurants.. loop met kleuters gewoon nog mee naar het toilet. Want velen zijn nog niet in staat zelfstandig naar de wc te gaan en hem dan goed achter te laten (piesen naast de pot, met poepbillen van de bril afglijden, in gevecht met grote hoeveelheden wc-papier, etc.). Dat zie ik zo vaak, kindertjes die af en aan zelf naar de wc rennen, ouders lekker op het terras die niet van hun stoel komen en dan kom je op het toilet.. een grote ravage.
Een betere plee begint ook soms bij jezelf..
Ja, ook volwassenen kunnen er wat van, soms kunnen mensen er vast niks aan doen maar ik zie tijdens mijn werk meer dan genoeg. Bovendien hangt er in elk toilet een dispenser met desinfectie zodat je het een beetje kan schoonmaken.
Gingergirl
28-02-2026 om 16:04
Izza schreef op 27-02-2026 om 10:00:
[..]
Het mag van mij. Maar wij doen dat liever in alle rust thuis. Buitenshuis is voor noodgevallen.
Maar kun jij het dan zo lang ophouden? Zit je bv van 9 tot 17 uur op je werk; moet je rond 10.30 uur; kun jij het dan ophouden tot thuis? En ja kinderen zitten minder lang op school maar ze leren dat je dit thuis hoort te doen lijkt me niet verstandig. Het is niet gezond voor je lichaam om het lang op te houden.
dan
28-02-2026 om 19:52
Hier ook zo, plassen kan ik lang ophouden maar de lange zit echt niet, vaak moet ik me zelfs haasten.
Nick90
01-03-2026 om 02:03
Gingergirl schreef op 28-02-2026 om 16:04:
[..]
Maar kun jij het dan zo lang ophouden? Zit je bv van 9 tot 17 uur op je werk; moet je rond 10.30 uur; kun jij het dan ophouden tot thuis? En ja kinderen zitten minder lang op school maar ze leren dat je dit thuis hoort te doen lijkt me niet verstandig. Het is niet gezond voor je lichaam om het lang op te houden.
Poepschema volgen.
Gingergirl
01-03-2026 om 07:06
Nick90 schreef op 01-03-2026 om 02:03:
[..]
Poepschema volgen.
Dat zal niet iedereen lukken denk ik zo. Meestal is het toch van " als je moet dan moet je".
Decembermamma
01-03-2026 om 08:02
Gingergirl schreef op 01-03-2026 om 07:06:
[..]
Dat zal niet iedereen lukken denk ik zo. Meestal is het toch van " als je moet dan moet je".
Ik moet altijd op een vast moment en dat is buiten werktijd. Heel soms maar dan echt heel soms moet ik ook tijdens werktijd, dat komt misschien 1 keer per maand voor.
Gingergirl
01-03-2026 om 08:35
Decembermamma schreef op 01-03-2026 om 08:02:
[..]
Ik moet altijd op een vast moment en dat is buiten werktijd. Heel soms maar dan echt heel soms moet ik ook tijdens werktijd, dat komt misschien 1 keer per maand voor.
Ja dat kan, maar zo gaat het lang niet bij iedereen natuurlijk. Niet iedereen hoeft maar 1x per dag voor de grote boodschap. Als je vaker moet en fulltime werkt ontkom je er niet aan om op je werk te gaan. Dagelijks ophouden tot thuis of pas na school is echt niet gezond.
MamaE
01-03-2026 om 09:33
En als je kinderen leert dat elders dan thuis poepen vies is, is de drempel om bijvoorbeeld op een kamp of met een logeerpartij wel te gaan. Terwijl je dan makkelijk langer weg bent. Dat lijkt mij ook niet gezond hoor.