Gezondheid
MDLFonds
25-02-2026 om 13:18
Schoolwc´s zijn bron van sociale onveiligheid!
Veel kinderen durven op school niet te poepen. Herken je dat van je eigen kind? Ongeveer de helft van de leerlingen poept namelijk (bijna) nooit op school, vooral omdat toiletten vies zijn, weinig privacy bieden of onveilig aanvoelen. Dat leidt tot ophoudgedrag, met buikpijn, verstopping en concentratieproblemen als gevolg. Geen enkel kind zou zich ongemakkelijk of beschaamd moeten voelen om gewoon naar de wc te gaan.
Het MDL Fonds (voor maag, darm en lever) is daarom een petitie gestart voor schone, veilige en goed afsluitbare schooltoiletten. Dit moet structureel worden geregeld in de landelijke regels voor schoolgebouwen.
Als ouder kun je dit probleem niet negeren! Teken de petitie daarom en laat zien dat gezonde en veilige schooltoiletten geen luxe zijn, maar een basisvoorziening voor ieder kind. Samen kunnen we dit veranderen
https://www.mdlfonds.nl/petitie-schoolwc/
[Geplaatst met goedkeuring]
Kersje
02-03-2026 om 16:21
Izza schreef op 27-02-2026 om 09:31:
Ontlasting is iets voor thuis. Ik ga bij anderen of op het werk echt niet even uitgebreid lopen stinken. Echt heel erg vies. Tenzij ik ziek ben of diarree heb ofzo. Maar verder is dat niet iets waar je anderen mee kunt belasten om jouw stank en viezigheid te zitten. Komt nog bij dat kinderen maar een halve dag op school zitten. Je bent in de middag alweer thuis. Alle tijd en ruimte.
Wat een vreemde reactie, alsof iedereen op afroep/wekker kan poepen!? Als het zó makkelijk was, bestond het ‘probleem’ ook niet natuurlijk
Kersje
02-03-2026 om 16:26
Ginevra schreef op 02-03-2026 om 14:45:
[..]
Ik doe het liever ook niet bij anderen thuis, maar soms kan het niet anders.
En ik ben dan zoooooooo benieuwd hoe jij dat dan denkt te weten van anderen. Vraag je naar hun medische geschiedenis? Vraag je een artsenverklaring dat iemand een darmziekte heeft? Of ga je het bespreken?
- Goh Gerda, ik vind het niet oké dat je hier poept.
- Sorry, het lukte even niet om het op te houden
- Hoezo niet? Heb jij een darmziekte?
- Nou nee, maar ik heb vanochtend een broodje op de markt gegeten en ik denk dat dat verkeerd gevallen is
- Wat een onzin, dan had je best even naar huis kunnen gaan
- Nou, ik voel het net pas opkomen, sorry daarvoor, het spijt me!
- Nou Gerda, ik vind het niet gepast. Je had wel wat beter mogen trainen hiervoor. En Mieke, wat heb jij te zeggen? Volgens mij ben jij gisteren ook hier op de pot geweest.
- Sorry Izza, ik heb colitis ulcerosa en ik kan het echt niet ophouden
- Colitis Ulcerosa? Wat is dat nou weer voor onzin, daar heb ik je nooit eerder over gehoord. Volgens mij verzin je dat ter plekke.
- Dat is toch echt zo, maar zoiets bespreek je nou eenmaal niet zo makkelijk
- Ik geloof er niks van, je bent hier voortaan niet meer welkom zonder doktersverklaring. Ongepast gedoe!
Of zeg je niks en ga je alleen in stilte zitten oordelen over het ongepaste gestink en gepoep van anderen? Ik heb een vrij stellige mening over wie er hier ongepast bezig is, maar dat zijn niet Gerda en Mieke.
Eens hoor en daarnaast hoop ik dat mijn bezoekers/visite zich ‘veilig’ genoeg voelen bij bezoek dat ook mijn toilet er is voor de nood, ongeacht of dat plassen of poepen is!
Courage
02-03-2026 om 19:06
Kersje schreef op 02-03-2026 om 16:26:
[..]
Eens hoor en daarnaast hoop ik dat mijn bezoekers/visite zich ‘veilig’ genoeg voelen bij bezoek dat ook mijn toilet er is voor de nood, ongeacht of dat plassen of poepen is!
Sterker nog. Het is niet eens voor nood. Het is gewoon voor een natuurlijk iets, dat iedereen doet en waar je je niet voor hoeft te schamen.
Valeria
02-03-2026 om 20:20
Izza schreef op 02-03-2026 om 14:19:
Ik vind het trouwens ook niet erg gepast als bezoekers uitgebreid gaan poepen bij anderen thuis. Je verblijft er geen dagen en kunt vooraf thuis even naar het toilet.
Op vakantie heb ik trouwens geen enkel probleem mee. Dan heb je immers een eigen wc in je huisje of hotelkamer. En heb je alle rust om naar de wc te gaan.
En uitzonderingen daargelaten (mensen met maag of darmproblemen of iemand die diarree heeft). Kan je ontlasten gewoon trainen en is het vaak een gewoonte volgens een vast schema.
"Sorry, ik kan niet bij je op bezoek komen. Dat tijdstip valt precies in mijn poepschema."
Haaknaald
02-03-2026 om 20:23
Valeria schreef op 02-03-2026 om 20:20:
[..]
"Sorry, ik kan niet bij je op bezoek komen. Dat tijdstip valt precies in mijn poepschema."
Kersje
02-03-2026 om 20:39
Courage schreef op 02-03-2026 om 19:06:
[..]
Sterker nog. Het is niet eens voor nood. Het is gewoon voor een natuurlijk iets, dat iedereen doet en waar je je niet voor hoeft te schamen.
Pfff mag toch hopen dat je begreep wat ik bedoelde te zeggen of moeten we tegenwoordig op alle slakken zout leggen hier?
Decembermamma
02-03-2026 om 22:00
Marianne76 schreef op 02-03-2026 om 13:36:
Punt 1 is denk ik waar het begint, en als dat niet in orde is, stimuleert het punt 2.
Ik denk juist andersom. Kan me nog herinneren dat ik jaren geleden in Tunesië echt heel nodig moest. Ik kreeg van een man die voor de wc deur stond 1 velletje toiletpapier en de deur was nauwelijks een deur te noemen. De wc was vies, zo vies dat kun je je in Nederland niet voorstellen. Maar als je moet moet je.
Kleinduimpje
02-03-2026 om 22:34
ik had pas chinees gegeten bij vrienden, kreeg ik meteen daarna buikpijn en een enorme diarree drang. Ik ben naar buiten gegaan en zei dat ik iets in de auto moest pakken. Buiten werd ik helemaal panisch en keek waar ik buiten kon poepen😅...lukte natuurlijk niet. Met een zweetaanval toch weer naar binnen gegaan en de hele wc ondergescheten. De wc grenst ook nog precies aan de woonkamer. Maaarrrrr het ergste, je raadt het al... kom ik van de wc af gaat die man meteen naar de wc. Ik schaamde me kapot!!😬🙄
Jonagold
02-03-2026 om 23:49
Bij de Romeinen was er zelfs een openbaar toilet waar mensen naast elkaar, zonder deuren ertussen, zijn/haar behoefte deed. Het was een sociale aangelegenheid. Wat een vrijheid moeten die mensen gevoeld hebben! Niks om je voor te schamen! Gewoon lekker samen stinken. Misschien hielden ze wel wedstrijden…
MMcGonagall
03-03-2026 om 07:37
Ik ben wel jaloers op mensen die zo makkelijk kunnen. Ik kan me zelfs niet herinneren dat ik ooit diarree heb gehad, maar op vakantie kan het zomaar zes dagen duren voor het op gang komt. Dan komt het als het komt en ga ik dus ook direct, veel te bang dat het weer weg gaat.
Nick90
03-03-2026 om 07:58
Courage schreef op 02-03-2026 om 19:06:
[..]
Ja dat is scheten laten ook toch hoor ik buiten m'n eigen gezin om vrijwel niemand in het openbaar een knetterende stinkscheet laten.
1968
03-03-2026 om 11:02
Kleinduimpje schreef op 02-03-2026 om 22:34:
ik had pas chinees gegeten bij vrienden, kreeg ik meteen daarna buikpijn en een enorme diarree drang. Ik ben naar buiten gegaan en zei dat ik iets in de auto moest pakken. Buiten werd ik helemaal panisch en keek waar ik buiten kon poepen😅...lukte natuurlijk niet. Met een zweetaanval toch weer naar binnen gegaan en de hele wc ondergescheten. De wc grenst ook nog precies aan de woonkamer. Maaarrrrr het ergste, je raadt het al... kom ik van de wc af gaat die man meteen naar de wc. Ik schaamde me kapot!!😬🙄
Hoe erg ook, maar dan had ik er maar een lolletje van gemaakt, zo van "Henk....als je slim bent wacht je even minstens 5 minuten ...of ga boven naar de wc als er daar een is
"
Iedereen poept en niemand ruikt naar bloemetjes hoor 🤣
Valeria
03-03-2026 om 11:38
MMcGonagall schreef op 03-03-2026 om 07:37:
maar op vakantie kan het zomaar zes dagen duren voor het op gang komt. Dan komt het als het komt en ga ik dus ook direct, veel te bang dat het weer weg gaat.
Maar dat mag van Izza, want vakantie. Alleen als je op vakantie bent en bij haar op bezoek wil, heb je een probleem.
Valeria
03-03-2026 om 11:39
Nick90 schreef op 03-03-2026 om 07:58:
[..]
Ja dat is scheten laten ook toch hoor ik buiten m'n eigen gezin om vrijwel niemand in het openbaar een knetterende stinkscheet laten.
Zoals je het schrijft, laat jouw gezin in het openbaar scheten.
Nick90
03-03-2026 om 14:35
Valeria schreef op 03-03-2026 om 11:39:
[..]
Zoals je het schrijft, laat jouw gezin in het openbaar scheten.
Nou nee, maar ik hoor ook maar weinig andere mensen in het openbaar ruften. Iedereen vind poepen dus allemaal heel natuurlijk maar scheten laten die anderen kunnen horen/ruiken dus niet?