Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Annebella

Annebella

25-06-2018 om 11:43

vaccinaties

Hier wat grappige munitie voor als er weer een anti-vaccinatiedraadje begint

https://www.boredpanda.com/anti-vaxxer-vaccination-facts-funny-comebacks/?cexp_id=10797&cexp_var=27&_f=featured


Wilgenkatje

Wilgenkatje

12-08-2018 om 08:58

Column van Rosanne Herzberger

Van de week gelezen, NRC, ik heb even geen link. Ze beschrijft de situatie van een jonge vrouw in Frankrijk die na ontvangen van een donororgaan een energiek leven opbouwt, maar wegens haar medicatie niet ingeënt kan worden. De vaccinatiegraad in haar omgeving is op gegeven moment sterk gedaald en ze raakt geïnfecteerd met mazelen - en overlijdt.
Misschien kan iemand de link vinden ?

Caesar

Caesar

12-08-2018 om 09:25

Wilgenkatje

Het VK artikel van de link die ik stuurde in #89 rept hier ook over.

OND

OND

12-08-2018 om 17:28

Gewoon verplichten, punt

Herd immunity is het doel en alle persoonlijke, intellectuele (?) en levensbeschouwelijke wissewasjes zijn daar ondergeschikt aan.

Kaaskopje

Kaaskopje

12-08-2018 om 19:59

OND

Ik ben het met je eens. Maar verplichten is in Nederland een lastig woord.

De gevolgen van verplichting

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/italiaanse-kinderen-mogen-door-een-mazelenuitbraak-alleen-nog-naar-school-als-ze-zijn-ingeent-en-dat-pikken-niet-alle-ouders~b8e33367/

Het werd door de verplichting in Italie, het verkiezingsthema van de populistische partijen als Lega.

https://theworldnews.net/nl-news/italie-neemt-mogelijk-weer-afscheid-van-vaccinatieplicht

De vaccinatieplicht wordt weer afgeschaft.

Nou is mazelen geen onschuldig grapje, maar Italie kent wel ernstiger problemen.

Caesar

Caesar

12-08-2018 om 20:51

AnneJ

AnneJ, ik vind dat jij nu met de billen bloot moet. Vind jij het nu wel of geen probleem als de vaccinatie graad daalt en de groeps immuniteit daarmee in gevaar komt? Graag een helder ja of nee.

Vragen staat vrij Caesar

Ik sluit niet uit dat mijn mening daarover ooit veranderd maar zelfs het RIVM is tegen verplichting, de Nederlandse overheid is tegen.
Waarom zou ik daar een voor- of tegenstem in moeten geven?

Grondrechten beschermen

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/ah-tk-20172018-2583.html

"In de kinderopvang en het basisonderwijs is geen draagvlak, ook niet bij de belangenorganisaties voor ouders. Er is nog ruimte om de huidige vrijwillige registratie van kinderdagverblijven te verbeteren. Zoals reeds aangegeven, zal ik u in het najaar informeren over mijn plan van aanpak ten aanzien van de dalende vaccinatiegraad. Ik zal daarbij de eerdergenoemde verkenning betrekken."

Je doet er alles aan om grondrechten van individuele burgers te beschermen.
Dat is mijn standpunt.

Eigen risico

https://www.rivm.nl/Onderwerpen/M/Mazelen/Mazelenepidemie_2013_2014

Het treft ook overwegend de eigen groep als er een uitbraak is, uitzonderingen daargelaten. Bovendien is de overheid heel goed in staat om bij een uitbraak maatregelen te nemen. En zijn de scholen (ander artikel heb ik even niet paraat) onmiddelijk in de houding om de school te sluiten om verder besmetting te voorkomen.

"Vanaf mei 2013 tot maart 2014 heeft in Nederland een mazelenepidemie geheerst in gemeenten met een lage vaccinatiegraad (onder 90 procent) tegen mazelen. In deze regio wonen veel mensen die behoren tot de reformatorische gezindte. Zij laten zich om religieuze redenen niet inenten. Er zijn ruim 2600 patiënten met mazelen gemeld. Omdat niet iedereen die mazelen had naar de huisarts ging, zal het werkelijke aantal patiënten echter veel hoger zijn. Tijdens de epidemie zijn er 182 kinderen opgenomen in het ziekenhuis en is één kind overleden aan de complicaties van mazelen.
Kinderen die een verhoogd risico hebben om met mazelen besmet te raken kregen vanaf de leeftijd van 6 maanden een aanbod voor een extra vaccinatie tegen mazelen. Dit gold alleen voor kinderen die in gemeenten woonden met een lage vaccinatiegraad."

Caesar

Caesar

12-08-2018 om 21:28

AnneJ

Je blijft om de vraag heen draaien. Eerder in deze draad ook al. Afgezien van de hele discussie rond wel of niet verplicht vaxineren: Vind jij het nu wel of geen probleem als de vaccinatie graad daalt en de groeps immuniteit daarmee in gevaar komt? Graag een helder ja of nee.

Enquet

De vraag is voor mij te principieel om er een mutiple choice vraag van te maken. Dus dat antwoord ga ik niet geven.
En het antwoord dat ik wel geef is blijkbaar niet naar tevredenheid omdat je zaken liever wat duidelijker wil zien. Mag je willen.
Hoef ik niet op in te gaan.

Caesar

Caesar

12-08-2018 om 22:04

AnneJ

Het is nu duideijk aan welke kant jij staat. Jij vindt het niet perse een probleem dat de vaccinatie graad daalt.

Ook handig

Het formulier zelf invullen omdat je respondent het niet doet.

Kaaskopje

Kaaskopje

13-08-2018 om 01:35

AnneJ

Is een vraag over een dalende vaccinatiegraad te principieel? Bedoel je dan dat je uit principe voor of tegen een dalende vaccinatiegraad kunt zijn? Dat zou toch helemaal wat zijn.

Ad Hombre

Ad Hombre

13-08-2018 om 05:17

Hmm?

Dus verplichte vaccinatie veroorzaakt verrechtsing van de politiek...?

Je leert toch altijd weer wat van die Anne

Teuntje

Teuntje

13-08-2018 om 07:54

De vraag

van Caesar gaat niet over wel of niet een verplichting, maar over hecht je belang aan groepsimmuniteit. Want die gaat om zeep als de vaccinatiegraad teveel daalt. Of vind je die niet belangrijk en is het ieder voor zich, vrijheid voor alles?
Hoever mag individuele vrijheid gaan als je daarmee (mogelijk) anderen in gevaar brengt? Nee, ik heb ook het antwoord niet zomaar.

Kaaskopje

Kaaskopje

13-08-2018 om 09:27

Als je individuele vrijheid intact wil laten

dus geen verplichtingen tot vaccineren wilt invoeren, dan zie ik als enige oplossing dat er regels mogen komen met als doel een groep (bij kdv's en scholen vooral kinderen) te beschermen tegen de risico's van persoonlijke keuzes. Strafbaar maken, in de vorm van die vrijheid tijdelijk ontnemen, zie ik niet als goede oplossing, zacht gezegd. Maar je kunt wel denken aan inperken van vrijheid. Dus voorwaarden stellen aan waar je met je persoonlijke keuzes toegang mag krijgen.

Samengevat, kdv's mogen nee verkopen tegen niet-ingeënte kinderen, vind ik.

Fransien

Fransien

13-08-2018 om 11:18

Nee verkopen

Ja, kdv's mogen nee verkopen, bso's ook, maar scholen zullen dat niet mogen. We hebben leerplicht en ieder kind moet naar school, als je vaccinatie (niet verplicht) als ingangseis stelt dan ben je acuut strafbaar zodra je kind 5 wordt en is het een defacto verplichting.

Ja, of korten op de kinderbijslag?

https://eenvandaag.avrotros.nl/item/scheldpartijen-na-vaccinatie-oproep-wantrouwen-van-mensen-is-bijna-religie/

"Ruud Coolen, voorzitter van het Instituut voor Verantwoord Medicijngebruik, heeft een zware week achter de rug. Na zijn oproep, om ouders die hun kind niet willen vaccineren te korten op de kinderbijslag, kwam er een storm aan reacties op hem af. “Dat was heftig. Ik ben er ook van geschrokken. Iemand heeft mijn mobiele nummer te pakken gekregen en toen ik opnam was het eerste wat ik hoorde, fascist.”

Kdv

Kdv die ja of nee kan zeggen lijkt mij goed: ouders kunnen dan zelf kiezen en baby's tot 14 maanden zijn op die Kdv beter beschermd

Teuntje

Teuntje

13-08-2018 om 15:57

Fransien

Ja, die verplichting is evt. alleen in te voeren op kdv en peuterspeelzaal en niet op school. Maar dat scheelt al heel veel, omdat daar de kinderen zitten die nog niet beschermd zijn t.g.v. hun pre-vaccinatieleeftijd. Op de schoolleeftijd kan een kind goed gevaccineerd zijn als ouders dat wilden en daarmee beschermd. Medische uitzonderingen daargelaten.

Triva

Triva

13-08-2018 om 16:13

Kdv

Daar hadden we het Franse meisje niet mee geholpen. Niet voldoende dus.

Caesar

Caesar

13-08-2018 om 18:53

Religie wint het van gezond verstand

Aardig stukje in de VK:
In dit land wint religie het steevast van het gezonde verstand https://www.volkskrant.nl/a-beed056a

V@@s

V@@s

13-08-2018 om 20:51

niet altijd

In Nederland is de pokkenvaccinatie een hele tijd verplicht geweest, ondanks protesten van religieuze zijde. Geen pokkenbriefje, dan niet naar school.

https://www.trouw.nl/home/in-19e-eeuw-was-vaccinatie-verplicht-ondanks-protestantse-kritiek~a98abd98/

V@@s

V@@s

13-08-2018 om 20:56

overigens

was dat volgens mij echt een gevaarlijke inenting, waar echt kinderen aan stierven. Omdat men destijds doortastend durfde zijn is een pokkeninenting gelukkig niet meer nodig voor de kinderen van nu. Zelf heb ik nog het litteken.

Teuntje

Teuntje

14-08-2018 om 07:12

Klopt triva

Verplichte vaccinatie voor kdv bezoek is niet voldoende maar het kan iets bijdragen omdat de kans dat er een ziekte via een besmet kind binnenkomt kleiner wordt. Niet nul.
Wat je echt nodig hebt is een hoge vaccinatiegraad in de hele bevolking, de rest is lapmiddel. Vandaar de vraag, hoever mag jouw vrijheid gaan als je daar anderen mogelijk mee in gevaar kunt brengen.

even juridisch

Onlangs op tv een directrice van een kdv die alleen kinderen toelaat die gevaccineerd zijn, tenzij er medische redenen zijn om het niet te doen.

Ook toen kwam weer het verhaal boven dat het weigeren van niet-gevaccineerde kinderen discriminerend en daarmee verboden zou zijn. Het zou verboden discriminatie naar godsdienst betekenen. Ik betwijfel dat toch echt.

Directe discriminatie naar godsdienst (of ras, etc) is verboden bij de verlening van diensten, vziw. Ik mag niet een kapperszaak openen en dan wel christenen knippen, maar moslims weigeren. Ik maak mij dan schuldig aan verboden discriminatie naar godsdienst. Als ik mensen met blond haar wel wil knippen, maar mensen met zwart haar niet, dan is dat geen directe discriminatie naar godsdienst. Maar je kan best betogen dat het *indirecte* discriminatie naar godsdienst is: hier in Nederland zijn christenen aanzienlijk vaker blond dan moslims.

Nu mag indirecte discriminatie ook niet, behalve als het onderscheid een gerechtvaardigd doel dient dat met verboden onderscheid niets te maken heeft, en het gekozen middel geschikt en noodzakelijk is om dat gerechtvaardigde doel dichterbij te brengen. Dat is in het kappersvoorbeeld van hierboven wat moeilijk voorstelbaar, maar juist bij het weigeren van niet-gevaccineerde kinderen op het kdv vind ik daar best wat voor te zeggen: je wil de kinderen die nog onvoldoende beschermd zijn tegen bepaalde ziekten (bijvoorbeeld omdat ze nog te jong zijn voor de betreffende vaccinatie of omdat ze om medische redenen niet gevaccineerd kunnen worden) zo goed mogelijk beschermen door te zorgen voor een zo hoog mogelijke groepsimmuniteit.

Mij lijkt dat dat een gerechtvaardigd doel is, en dat je best kan betogen dat het gekozen middel geschikt is en ook noodzakelijk om dat doel dichterbij te brengen. Dat dan met name mensen met religieuze bezwaren worden getroffen is dan misschien zo, maar dat wil dus niet zeggen dat het onderscheid zoals dat wordt gemaakt, verboden is.

Waarom roept iedereen dan maar steeds dat dit niet zou mogen? Niet alleen directies van kdv's, maar voor zover ik weet ook de rijksoverheid zelf. Wat dat betreft hoop ik bijna dat iemand een proefproces tegen dat ene kdv begint, maar dat zou ik dan toch wel weer zuur vinden voor de directrice in kwestie, want het kost een hoop tijd, geld en energie.

Heb ik gelijk als ik meen dat hier helemaal geen sprake is van verboden discriminatie naar godsdienst, of zie ik wat over het hoofd?

En voor de goede orde - en ik heb dit al eerder gezegd - ik ben er dus voor dat kdv's (en gastouders) de keus kunnen maken niet-gevaccineerde kinderen te weigeren. Vaccinatieweigeraars kunnen dan volharden in hun standpunt, maar dan hebben ze minder mogelijkheden om hun kind op een kdv te doen. Ik vermoed dat dat een hoop mensen die om niet zo heel principiële redenen ('ja, je hoort van die verhalen...') niet vaccineren op die manier over de streep worden getrokken zodat de vaccinatiegraad weer op aanvaardbare hoogte komt, waarmee verdere maatregelen dan hopelijk niet nodig zijn.

Dat de kwakdenkers ondertussen zwartrijden op de door anderen opgebrachte groepsimmuniteit is dan een irritante consequentie die we maar knarsetandend moeten aanvaarden. Bescherming van de lichamelijke integriteit is een groot goed, en de kindertjes van die kwakdenkers kunnen er ten slotte ook niets aan doen dat hun ouders niet goed nadenken

Groeten,

Temet

Kaplablokje

Kaplablokje

14-08-2018 om 19:18

Helemaal eens

Volgens mij heb je helemaal gelijk, Temet. Ik heb me ook al afgevraagd waar dat verhaal dat niet gevaccineerde kinderen niet geweigerd mogen worden toch vandaan komt. En het lijkt me ook nuttig zo de groepsimmuniteit omhoog te brengen.

Teuntje

Teuntje

14-08-2018 om 19:57

Zou mooi zijn

als dat gangbaar werd. Niet om de vaccinatiegraad op dat specifieke kdv omhoog te brengen (want dat doet niet veel met het risico op besmetting) maar om de kans te verkleinen dat er een ziekte door een niet-gevaccineerd kind wordt binnengebracht (want dat verhoogt het risico op besmetting aanzienlijk en dat willen we niet).
En als dat dan ook nog als bijwerking heeft dat de twijfelaars toch maar wel gaan vaccineren, dan gaat de vaccinatiegraad in de hele bevolking omhoog en dat moeten we hebben.
Wat ik me afvraag, over persoonlijke vrijheid en schade voor anderen: het is nu algemeen geaccepteerd dat er op veel plaatsen niet gerookt mag worden. Wil je roken, dan doe je dat maar lekker thuis. Dat is een inperking van persoonlijke vrijheid. Waarom kan het niet net zo geaccepteerd worden dat je niet-gevaccineerd zijn ook maar lekker thuis doet (en dus niet op het kdv?).

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.