Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Annebella

Annebella

25-06-2018 om 11:43

vaccinaties

Hier wat grappige munitie voor als er weer een anti-vaccinatiedraadje begint

https://www.boredpanda.com/anti-vaxxer-vaccination-facts-funny-comebacks/?cexp_id=10797&cexp_var=27&_f=featured


Me

Me

02-07-2018 om 12:13

Column Roos Schlikker

Als vervolg hierop: niet grappig maar wel aangrijpend de column van Roos Schlikker. Ik heb helaas geen link.

Fransien

Fransien

02-07-2018 om 13:20

Preken voor eigen parochie

De anti-vaxxers laten zich echt niet zomaar overtuigen, ze zijn ervan overtuigd dat een vaccin onnatuurlijk is en dus slecht.
Soms denk ik wel eens dat dit een natuurlijk selectie mechanisme is, jammer dat er zoveel bijkomend leed bij komt kijken.

inderdaad

Het lijkt allemaal zo redelijk en wel doordacht.

Ik ga ervan uit dat deze dame haar cijfers op orde heeft. Wat ik daaruit niet kan aflezen is in hoeveel gevallen baarmoederhalskanker kan worden veroorzaakt door iets anders dan HPV. Zij noemt dit niet, wat mij doet vermoeden dat de (vrijwel) alle kankers worden veroorzaakt door HPV

Zij geeft zelf aan dat de prik weliswaar geen volledige bescherming biedt tegen HPV, maar wel tegen de varianten die 80% van de infecties veroorzaken.

Ze betoogt niet dat deze varianten minder vaak tot kanker leiden dan de varianten waartegen de vaccinatie niet beschermt.

Kortom: als baarmoederhalskanker alleen wordt veroorzaakt door HPV (daar lijkt het op), als alle varianten van HPV in dit opzicht even snel (of langzaam) kanker veroorzaken, en als de varianten waartegen het vaccin beschermt, 80% van de infecties veroorzaken, dan kan het niet anders of het HPV vaccin voorkomt onder gevaccineerden 80% van de gevallen van baarmoederhalskanker.

Dus als er nu 700 vrouwen per jaar die kanker krijgen, zijn dat er straks nog maar 140, en krijgen 560 vrouwen die kanker dus niet.

Maar die conclusie trekt ze dan weer niet.

Ook het aantal mensen met een voorstadium van kanker zal trouwens drastisch afnemen. Dat leidt tot een hoop ongerustheid en stress minder, lijkt me zo.

Maar hé, stel je dochter gerust bloot aan al die risico's op kanker en bijna'/misschien/o, bij nader inzien goddank-geen-kanker' omdat je niet weet wat het vaccin op de lange termijn misschien zou doen. En als je dan de *moeder* van die dochter bent kan je per definitie niet paternalistisch zijn, natuurlijk.

Wat ik overigens niet snap is waarom er niet meer op de basisscholen wordt geprikt. Toen ik als 11 jarige een prik tegen rode hond kreeg, gebeurde dat vziw ook gewoon op de basisschool.

Groeten,

Temet

Wel

Je kunt natuurlijk alle ouders die niet spontaan tot volledige vaccinatie van hun kroost overgaan van onredelijkheid betichten maar dat gaat de vaccinatiegraad ook niet vooruit helpen.

misschien niet

Misschien niet nee, maar wat jij meestal doet, namelijk bepleiten dat we die mensen vooral zo ontzettend serieus moeten nemen in hun zorgen, helpt tot op heden ook geen ene barst.

Als het RIVM geen tegengas geeft, nemen ze het kennelijk serieus. Als het RIVM wel tegengas geeft, zijn ze paternalistisch, of hebben ze geen respect, of luisteren ze onvoldoende, of weet ik veel wat. Ze kunnen het niet goed doen op die manier.

Er is geen vaccinatieplicht. Jij wilt geen vaccinatieplicht. Mensen hebben angsten. Of een vaag idee dat die vaccins misschien wel niet goed zijn. Ze luisteren kennelijk niet naar tegenargumenten. Of althans niet het soort tegenargumenten dat nette clubs als het RIVM in de strijd mogen werpen.
Vertel me eens: hoe moet de vaccinatiegraad worden opgekrikt?

Of hoeft dat van jou eigenlijk helemaal niet?

Zo nee, waarom niet?

Groeten,

Temet

Ad Hombre

Ad Hombre

02-07-2018 om 16:01

Manipulatie

Feit is gewoon dat 90% van de mensen geen verweer heeft tegen dit soort redenaties:

"Voor mij persoonlijk is nog te onduidelijk wat de langetermijneffecten van de HPV-vaccinatie zouden kunnen zijn. Volgens het RIVM hoef ik me daar geen zorgen om te maken. Maar als kind van de des- en softenongeneratie doe ik dat wel."

Wie kan het daar nou mee oneens zijn?
En toch is het manipulatieve bullshit...

Overheidsbeleid

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/ah-tk-20172018-2583.html

Het overheidsbeleid hierin is nog steeds passend.

Het verplichten van vaccinatie bij kinderopvang zou weinig uitmaken omdat besmetting ook kan optreden door nog niet ingeente kinderen op de opvang of daar buiten.
Verplichten heeft allerlei, ook juridische, consequenties, en kan het draagvlak onder het vaccinatiebeleid ook nog ondermijnen. Mensen worden niet graag gedwongen.

Nou ja, misschien moet ik zeggen, sommige mensen worden niet graag gedwongen. Voor veel mensen is het tegenwoordig blijkbaar geen enkel probleem. Zelfs niet als het over henzelf gaat, zoals bij de orgaanregistratiewet.

Kopzorg

Kopzorg

02-07-2018 om 16:18

Begin dit jaar bijna een kind kwijt geraakt

Aan een normaal heel mild verlopende infectie. Mycoplasma Pneumonia. Je bent er een beetje grieperig van en sommige mensen krijgen als complicatie een longontsteking. 1 van de 100.000 krijgt de complicatie hersenontsteking.
Dat "beest" gaat rond op scholen, in bejaardentehuizen, op plekken waar veel mensen bij elkaar zijn. Je wordt er niet tegen ingeënt want in de meeste gevallen is het verloop niet dodelijk.

Als je de pech hebt bij die 1 van de 100.000 te horen staat je leven op zijn kop. Vandaag precies 6 maanden na de eerste ziekteverschijnselen beginnen we als gezin het leven weer op de rit te krijgen. Hebben we een nieuwe routine opgebouwd in halen en brengen naar revalidatietherapie, is er weer beperkt school mogelijk voor de puber.

Ik ben sinds januari echt overtuigd pro vaccinatie programma. Waarom je kind blootstellen aan een ziekte die te voorkomen is met een prikje? Ik begreep het al nooit zo goed maar nu begrijp ik het echt niet meer dat er mensen zijn die hun kind niet laten vaccineren om allerlei onduidelijke redenen die niet wetenschappelijk bewezen zijn.

Vaccineren? ALTIJD DOEN!

Ons traject was zwaar en moeilijk en is bij tijden nog steeds om te janken. Een traject om kanker te genezen is dat ook dus halen al die aangeboden prikken.Volgend jaar staat er een beter beschermend vaccin tegen hersenvliesontsteking op het programma voor 14 jarigen. Die gaan we ook halen. Wat wij nu hebben meegemaakt wil ik nooit meer meemaken.

AnneJ

Ik zie nog geen antwoord op mijn vragen. Ik ben oprecht geïnteresseerd. Vind jij dat de vaccinatiegraad omhoog zou moeten? Zo nee, waarom niet? Zo ja, hoe dan?

Groeten,

Temet

Fransien

Fransien

02-07-2018 om 16:37

DKTP en BMR

De HPV-vaccinatie is nog tot daar aan toe, die valt in principe met condoom te voorkomen, al is het handiger om immuun te zijn.
Ik maak me meer zorgen om zo goed als uitgestorven ziektes als Polio die weer op kunnen duiken, ik ken mensen van de generatie van mijn grootouders die er nog steeds last van hebben, zelfs als ze niet verlamd zijn maar genezen blijft het een zwakke plek.
Kinkhoest is ook geen pretje en daar sterven ieder jaar weer baby's aan.
Bof kan onvruchtbaarheid bij jongens veroorzaken, Rode Hond afwijkingen aan ongeboren kinderen. Deze beide ziektes hebben levenslange gevolgen.
Meningitis is niet onschuldig en daar sterven ieder jaar weer kinderen aan, ook aan mazelen.

Ik hoor in mijn omgeving ook regelmatig dat de vaccins autisme veroorzaken, want dat zegt iedereen. Dat er zoveel onderzoek is die het tegendeel bewijst wordt onder het tapijt geschoven, dat is immers door de farmaceutische industrie gemanipuleerd.
O ja, en de HPV-vaccinatie veroorzaakt chronische vermoeidheid bij meisjes, dat zegt ook iedereen. Onderzoek kan niemand noemen.

Persoonlijk heb ik niet het idee dat mijn argumenten iets kunnen veranderen. Ik ben bioloog en ik weet dus hoe zo'n vaccin werkt en wat er in zit en waarom het er in zit. Ik heb het meerdere mensen uit proberen te leggen en iedere keer komt het erop neer dat het eng is, en onnatuurlijk, en griezelig, en niet zo kan gaan want dan zou het lijken op hoe het van nature gaat. Zelf het verhaal van hoe doormaken van koepokken bij melkmeisjes resulteerde in immuniteit tegen pokken (ook geen onschuldige ziekte) en daarmee tot de ontdekking van vaccins, kon deze mensen niet over de streep trekken. Mij werd dringend aangeraden om mijn kinderen (en mijzelf) door een homeopaat te laten ontgiften, daar zouden we enorm van opknappen. En ziek zijn was gezond, dat moest je gewoon meemaken om je goed te ontwikkelen, waarom zouden er anders zoveel kinderziektes zijn...
Ik heb het idee dat het een halve religie is. Mijn argument dat een ziekte niet zozeer bestaat ten dienste van de mens maar meer zelf gericht is op overleven, stuitte op zulke glazige ogen. Ik heb ze het boek 'the selfish gene' van Dawkins aangeraden maar betwijfel of ze het ooit zullen lezen. Iets zegt me dat het niet in hun wereldbeeld past.

overigens

Overigens, AnneJ, kan ik me prima voorstellen dat je antwoorden zijn: ja, de vaccinatiegraad moet omhoog, maar ik heb geen benul hoe. Dat is prima verder, maar dan vind ik dat je je er wel een tikje makkelijk afmaakt als je op voorstellen tot het opkrikken van de vaccinatiegraad alleen maar reageert met 'dat gaat toch niet werken' of 'dat is niet genoeg'

Maar goed, ik weet nog niet wat je antwoorden zijn.

Groeten,

Temet

V@@s

V@@s

02-07-2018 om 16:39

nee dat kan niet

Lees je in over HPV, die infectie kun je niet voorkomen met een condoom, je maakt alleen de kans kleiner.

Deze Temet

Antwoord van staatssecretaris Blokhuis: "Zoals eerder aangegeven zie ik geen reden om in Nederland over te gaan op een verplichting voor wat betreft vaccinaties voor kinderen op kinderdagverblijven. We moeten ons goed realiseren dat de vaccinatiegraad in Nederland nog steeds hoog is. "

Medische ingrepen

Natuurlijk is er een groter volksgezondheidsbelang. Maar primair wil je medische ingrepen op basis van instemming voor de ingreep door de burger zelf.

Vaccinatie heeft, ook al is het niet in verhouding tot de ziektewinst, een risico op bijwerkingen en daar wil je dat men vrijwillig mee instemt, want je neemt persoonlijk dat risico op gezondheidsschade.

Liselotte

Liselotte

02-07-2018 om 16:50

Ad, de tegenpartij

maakt anders wel een paar lekkere denkfouten:-Omdat niet alle HPV-virussen door het vaccin worden 'uitgeschakeld', blijven uitstrijkjes vanaf 30 jaar nodig om baarmoederhalskanker vroegtijdig op te sporen. Ook dit doet veel ouders fronsen: waarom inenten als de huidige preventiemaatregelen nodig blijven?-
Nou mevrouw, die uitstrijkjes zijn geen preventiemaatregel tegen ellende. Lees de column van Roos. Ja, als je geluk hebt dan ben je er na behandeling(en) van af en ontstaat er geen kanker uit de foute cellen. Maar persoonlijk zou ik blij zijn als ik mijn dochter zo'n paar nare behandelingen en spannende jaren kon besparen met een prikje. En als je pech hebt verloopt het nog minder simpel, zwaardere behandelingen, misschien kinderwens om zeep, misschien helpt het niet genoeg en ontstaat toch kanker.
-Voor mij persoonlijk is nog te onduidelijk wat de langetermijneffecten van de HPV-vaccinatie zouden kunnen zijn.- Daar is heel veel over bekend.Gewoon even nalezen zou ik zeggen. Hoe lang wil je het hebben? En 'eis' je dat ook van antibiotica e.d.?
-Volgens het RIVM hoef ik me daar geen zorgen om te maken. Maar als kind van de des- en softenongeneratie doe ik dat wel. Emotie wint het nu eenmaal soms van de ratio.- Kijk, daar komt de aap uit de mouw. Emotie wint van ratio. Mag hoor, maar noem jezef dan geen 'kritische zorgconsument'. En wat heeft het softenonondrama te maken met een vaccinatie tegen een virus?? O nee, daar hoeft geen redelijk antwoord op te komen, is emotie.

Liselotte

Liselotte

02-07-2018 om 16:53

AnneJ, kinderdagverblijven

AnneJ, je haalt een paar zaken door elkaar en trekt onterechte conclusies. Dat er een vaccinverplichting voor kinderdagverblijven niet nodig is (want de kans op besmetting is in dat microklimaat klein) zegt niet dat het sowieso geen effect zou hebben voor de bescherming van de algemene bevolking.

Niet nodig dus Temet

En ik ben best tevreden met het overheidsbeleid. Voorlichting, goede registratie van bijwerkingen, onderzoek, advies, toegankelijkheid.

Dwang is het allerlaatste. Je benut eerst de andere mogelijkheden en er valt altijd wat te verbeteren.

AnneJ

Vind je nou dat de vaccinatiegraad omhoog moet of niet?

Overigens lopen er mbt kdv's twee vragen door elkaar. De ene is of vaccinaties verplicht zouden moeten worden voor toelating tot het kdv. Dat is de vraag waar Blokhuis op antwoordt, ik vraag me af hoeveel mensen daarvoor zijn.

Wat ik meer lees is de suggestie om kdv's de mogelijkheid te bieden niet-gevaccineerde kinderen te weigeren, omdat nu kennelijk vanuit de overheid wordt uitgedragen dat dat weigeren niet zou mogen. Ik zou er wel voor zijn om die mogelijkheid in elk geval uitdrukkelijk te bieden, zonodig voorzien van een wettelijke basis. Ouders hebben dan nog steeds de mogelijkheid af te zien van vaccinatie, alleen kan hun kind dan niet naar elk kdv.

Groeten,

Temet

Heerlijk die dwang

Is het niet nodig, de overheid gaat het niet faciliteren, maar toch willen we het dan maar via een omweg afdwingen. Is dat niet een beetje ondemocratisch?

Als je dan die perfecte veiligheid wil houd je kinderen dan thuis en verzoek ontheffing van de leerplicht en ga homeschoolen.

Liselotte

Liselotte

02-07-2018 om 16:59

link

Hier wordt iets uitgelegd over kringbesmetting en ketenbesmetting. Het gaat over het idee dat creches hun vaccinatiegraad bekend zouden moeten maken (dat is niet zinvol) en niet zozeer over vaccinatieplicht (ook niet zinvol voor de creche) maar je ziet wel waarom de minister dit heeft gezegd. En dat een hoge vaccinatiegraad in de algemene bevolking wel heel erg belangrijk is voor bescherming.

https://www.medischcontact.nl/nieuws/laatste-nieuws/artikel/vaccinatiegraad-creche-zegt-niks-over-besmettingsrisico.htm

Fransien

Fransien

02-07-2018 om 17:03

Softenon

Softenon is een medicijn geweest wat aan zwangeren werd aangeraden tegen die ellendige misselijkheid. Er is lang gedacht dat maar 1 van beide enantiomeren (spiegelbeeldmoleculen, vergelijkbaar met linker- en rechterhandschoen) de misvormingen bij de baby's veroorzaakten, maar dat kan niet zo met zekerheid gesteld worden om dat in het lichaam beide enantiomeren naar elkaar omgezet worden.
Sinds dit drama zijn de regels voor testen van medicijnen behoorlijk aangescherpt en wordt er veel meer toezicht gehouden op bijwerkingen.

Softenon werd gebruikt door moeders (en artsen) die op de voorlichting vertrouwden.
Hier bij het HPV-vaccin moet je ook op de voorlichting vertrouwen en dat is ook direct de enige parallel die ik heb kunnen zien.
Persoonlijk vind ik HPV een andere orde omdat met vaccins al tientallen jaren ervaring is. Mijn dochter is dan ook ingeent.

Gezondheidswinst

Beetje flauw van mij maar ik kan het toch niet laten. Je kunt nog veel meer publieke gezondheidswinst behalen door armoedebestrijding. Daarmee zou je heel veel gezonde jaren kunnen toevoegen aan het leven van veel mensen.

En dat we een bureaucratisch rommeltje hebben gemaakt van de zorg, het onderwijs en het wonen, heeft de publieke gezondheid ook geen goed gedaan.

Dat lezen we allemaal bijna dagelijks in de krant. Maar we houden ons liever bezig met een hot item als vaccinatie.

Liselotte

Liselotte

02-07-2018 om 17:43

Kosten

Kijk ook naar de kosten-batenverhouding AnneJ. Vaccineren kost weinig met grote besparing op gezondheidskosten. Het gaat er niet om dat het een hot item zou zijn maar dat het veel oplevert in verhouding met de kosten.

O zeker

En van arme mensen in een achterstandswijk heb je persoonlijk weinig last, behalve als ze via via je kinderen aansteken.

Nog een grapje

http://www.me-to-we.nl/nederlandse-overheid-besluit-vaccineren-wordt-verplicht-vanaf-2020/

"Echter, de laatste jaren kiezen steeds meer ouders ervoor om hun kinderen niet te laten vaccineren. Er zouden schadelijke stoffen in de vaccins zitten, kinderen zouden er autisme van krijgen, vaccinatieschade van oplopen of zelfs overlijden aan de prikken. Hoewel deze claims op verschillende manieren sluitend ontkracht zijn, daalt de vaccinatiegraad in heel Europa gestaag. .......................
..........
Daarom worden ouders vanaf 2020 verplicht gesteld hun kinderen te laten deelnemen aan het Rijksvaccinatieprogramma. Hierop zal worden toegezien door het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG), dat nu ook al zorg draagt voor het volgen, controleren en waarborgen van de gezondheid, ontwikkeling en veiligheid van kinderen in Nederland. Ook het relatief nieuwe HPV-vaccin voor 12-jarige meisjes tegen baarmoederhalskanker, waartegen sinds de ontwikkeling ook heel veel weerstand is, wordt voortaan verplicht. Marloes Jongbloed, jeugdarts bij het CJG van de gemeente Utrecht, is blij met de maatregel: ........
..............
Helaas zien we de vaccinatiegraad nog steeds dalen door de opmars van foutieve en vaak helaas ook paniekzaaiende, manipulatieve informatie die er door een bepaalde groep over het vaccinatieprogramma wordt verspreid en dat is gevaarlijk voor de kinderen in Nederland en onze gezondheid in het algemeen.”................
..................
Ouders die ondanks de verplichting vaccinaties weigeren zal een boete van 1500 euro worden opgelegd en worden gemeld bij het AMK. Ook worden zij verplicht bij kinderopvang en scholen te vermelden dat hun kind niet is ingeënt, informatie die ook door andere ouders vrij opgevraagd kan worden. Tegenstanders van de maatregel hebben zich al beroept op het recht van privacy en lichamelijke onschendbaarheid. Volgens hen zou het verplichten van vaccineren in strijd zijn met de mensenrechten zoals die wettelijk zijn vastgelegd in de Grondwet. "

.........................
Het wetsvoorstel moet nog door de Eerste Kamer, maar de verwachting is dat het ook daar zal worden aangenomen. De regering hoopt daarover deze zomer officieel uitsluitsel te kunnen geven."

Ad Hombre

Ad Hombre

02-07-2018 om 18:27

Liselotte/Fransien

"Ad, de tegenpartij maakt anders wel een paar lekkere denkfouten:"

Ik weet het meid, en de meeste van die denkfouten kan ik zelfs nog wel doorprikken, dat doe ik hier ook regelmatig, maar dan zijn de meeste mensen allang afgehaakt. Die emotionele - en onzinnige - link met Softenon en DES blijft gewoon hangen.

Fransien/Softenon

Na het Softenon drama hebben de wetenschappers begrepen dat de groei van een foetus extreem gevoelig is voor verstoringen. Medicijnen - die op een volwassen mens niet of nauwelijks bijwerkingen hebben kunnen zomaar zorgen dat een cellaag even niet goed deelt daarmee het groeiproces van het organisme volledig verstorend. De criteria voor medicijnen voor zwangeren zijn dus aanzienlijk strenger dan voor niet-zwangeren. Als het even kan niets nemen, als het echt moet dan alleen medicijnen die bewezen veilig zijn. Niet roken, geen alcohol en liefst ook geen koffie, want een foetus is extreem kwetsbaar.

En zelfs dan. Die Softenon namen vrouwen regelmatig. Eenmalig gebruik had misschien niet eens effect gehad. Vaccins zijn een of twee keer bij een organisme waarvan alle organen al gevormd zijn. Dat is echt een wereld van verschil.

Liselotte

Liselotte

02-07-2018 om 20:20

En verder nog

Veel medicijnen zijn stoffen waarmee het lichaam nooit in contact zou komen als het niet werd toegediend. Ze zwerven niet vrij rond zeg maar.
De stoffen in vaccinaties zijn i.h.a. stukjes van ziekteverwekkers of verzwakte ziekteverwekkers. Daar kun je ook zonder prik zomaar in het wild tegenaan lopen. Hoe natuurlijk wil je het hebben? Zelfs de meeste hulpstoffen zijn stoffen die vanzelf al in het lichaam zitten of waarmee het zomaar in contact kan komen. Ook als het eng klinkt zoals formaldehyde.
Ook daarom is een vergelijking tussen softenon en vaccinaties onzin.

Annabelle

Annabelle

02-07-2018 om 22:48

Haha AnneJ

Een website die de zin schrijft “tegenstanders [...] hebben zich al beroept” neem ik in zijn geheel al niet serieus. Ik zag ook wel dat het een 1-aprilgrap was op die site, maar ik ben voor dwang. En voor uitsluiting van niet-ingeënte kinderen op scholen en kdv’s. Stop je die kinderen maar lekker bij elkaar op een kdv voor niet-ingeënte kinderen. Dan blijft een eventuele uitbraak misschien beperkt tot een kleine groep.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.