Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Annebella

Annebella

25-06-2018 om 11:43

vaccinaties

Hier wat grappige munitie voor als er weer een anti-vaccinatiedraadje begint

https://www.boredpanda.com/anti-vaxxer-vaccination-facts-funny-comebacks/?cexp_id=10797&cexp_var=27&_f=featured


Donna

Donna

15-08-2018 om 11:06

KDV

Als kinderdagverblijven niet-ingeënte kinderen mogen gaan weigeren, zal er waarschijnlijk aparte opvang voor ongevaccineerde kinderen komen. Superleuk voor de ouders die hun kinderen graag de mazelen, kinkhoest of iets dergelijks willen laten oplopen om daar vervolgens op social media over op te scheppen. Maar minder leuk voor de ouders die niet vaccineren en graag willen meeliften op de kudde-immuniteit. Deze ouders moeten dan een andere afweging gaan maken en zullen hun kinderen wellicht wel gaan vaccineren. Dat lijkt me een bijkomend voordeel.

Helemaal eens met Rosanna Hertzberger trouwens.

Ad Hombre

Ad Hombre

15-08-2018 om 14:24

Donna

Zo leuk is het niet. Die kinderen hebben ook niet gevraagd om die verknipte ouders.

Dat is een aspect dat hier vaak vergeten wordt. Kinderen zijn ook burgers die beschermd moeten worden. Ook tegen hun onverstandige ouders.

Cue AnneJ

Donna

Donna

15-08-2018 om 14:39

Ad Hombre

Nou ja, die ouders vinden het kennelijk wel superleuk. Op Facebook vertellen ze elkaar hoe geweldig fantastisch het is het lijfje van hun Vlinder of Bink te zien werken tegen de kinkhoest. Maandenlang. Die ouders schamen zich echt niet kapot hoor als hun bloedjes al naar adem happend de longen uit hun lijf hoesten. In tegendeel. Je hoeft mij niet te vertellen wat de gevolgen voor de kinderen kunnen zijn. En nu? Alle kinderen die niet gevaccineerd worden uit huis plaatsen? Alle “kritische” prikkers hun ouderlijk gezag ontnemen? Wat lijkt jou de meest charmante oplossing van het probleem? Ik ben het met Hertzberger eens: een, door de overheid, fundamentele inbreuk maken op de integriteit van het lichaam is erger dan de kwaal. Van een overheid die het met burgerrechten niet zo nauw neemt, heb ikzelf trouwens vroeg of laat ook last. En jij ook.

Emmawee

Emmawee

15-08-2018 om 14:58

Donna

"Op Facebook vertellen ze elkaar hoe geweldig fantastisch het is het lijfje van hun Vlinder of Bink te zien werken tegen de kinkhoest. Maandenlang. Die ouders schamen zich echt niet kapot hoor als hun bloedjes al naar adem happend de longen uit hun lijf hoesten. In tegendeel."

Echt?
Ik ben natuurlijk naïef, maar zou zo willen dat dit niet waar is. Of op z'n minst zwaar overdreven...

mwah

Ik vermoed dat zolang Vlindertje of Bink nog niet doodziek zijn, er vast wel ouders zijn die vinden dat het zo mooi is om de natuur aan het werk te zien.

Als de natuur haar lelijke gezicht echt laat zien, hebben die ouders ongetwijfeld spijt maar dat staat dan hoogstwaarschijnlijk niet op Facebook, al is het maar omdat die ouders veel te moe zijn vanwege het slaapgebrek dat een ziek kind meestal ook meebrengt.

Ik denk inderdaad niet dat ouders het gehalleluja maandenlang kunnen volhouden: als een kind maandenlang ziek is, dan zijn ze in de tussentijd vermoedelijk wel wijzer geworden. Die ziektes duren iha geen maanden.

In veel gevallen zal het kind gewoon herstellen. Wel hartstikke ziek geweest van mazelen of kinkhoest, uiteindelijk toch niks eraan overgehouden. Zo ging het vroeger voor de vaccinaties natuurlijk ook: de meeste kinderen houden er geen serieuze restverschijnselen aan over. Maar heb je fout gegokt, dan heb je spijt.

Misschien moet er maar eens een rechtszaak komen van een niet-ingeënt kind tegen de eigen ouders. Maar dat is meer iets voor de VS, denk ik.

Groeten,

Temet

Donna

Donna

15-08-2018 om 15:49

Link

Die facebookpagina’s zijn besloten, maar hier een ervaringsverhaal (verder op de pagina) van de moeder van een zevenjarig meisje.

https://www.wanttoknow.nl/gezondheid/vaccinaties-gezondheid/je-bent-gezegend-met-3-maanden-kink-hoesten/

Emmawee

Emmawee

15-08-2018 om 16:36

Kinkhoest

Duurt wel degelijk maandenlang.
Bedankt voor de link, Donna. Eigenlijk heel confronterend. Ik was vroeger erg gevoelig voor dit soort verhalen. Ben blij dat ik (o.a. door OO) op gezondere ideeën ben gebracht. En mezelf heb aangesloten bij de kudde.

Kopzorg

Kopzorg

15-08-2018 om 16:41

Artikel gescand

Ik ben getuige geweest van 13 jarige zoon die moest vechten tegen het enge ding dat hem ziek maakte, simpelweg omdat daar (nog) geen vaccin voor is.
DAT WIL IK NOOIT MEER MEEMAKEN OF ER OVER LEZEN!!
Er was niks moois aan om mijn kind te zien strijden, bijna negen maanden na de eerste ziekteverschijnselen merken we nog dagelijks dat de revalidatie niet klaar is.
Verplicht vaccineren gaat mij ook te ver maar zo'n regel als met rokers zie ik wel voordelen geven. Als je niet gevaccineerd bent of nog steeds rookt heb je geen toegang tot..... Dan blijven de hele jonge kinderen beschermd door de groepsimmuniteit.

Donna

Donna

15-08-2018 om 17:02

Temet

Kinkhoest duurt zo’n 100 dagen, drie maanden dus. En niet-gevaccineerde kinderen hebben het in regel een stuk zwaarder te pakken in vergelijking met kinderen die wel gevaccineerd zijn, maar waarbij de ziekte dus een stuk milder verloopt. Lees maar over de kinderen in de link: een vijfmaanden oude baby die maandenlang kotsend van het hoesten door het leven gaat. Met behulp van heldhaftige ouders die onbevreesd en zorgzaam het kind begeleiden.

V@@s

V@@s

15-08-2018 om 17:07

het is zo onlogisch

Als al die vaccinaties zo verschrikkelijk schadelijk zijn hoe komt het dan dat de gemiddelde levensduur alleen maar gestegen is. Als je dit soort sites leest krijg je de indruk dat we massaal Nederland aan het vergiftigen zijn.

josje

josje

15-08-2018 om 17:09

mijn man

Mijn man heeft ene jaar of 5 geleden kinkhoest gehad. Hij is er zwaar ziek van geweest, die hoest ging door merg en been en dat geluid van iemand die lijkt te stikken, pfff. Hij is minstens 3 maanden ziek geweest, heeft een lange tijd niet naar zijn werk kunnen gaan en heeft zijn stem blijvend beschadigd door het vele hoesten (naar adem happen, zou ik liever willen zeggen). Hij zong altijd in zijn hobbyband maar dat doet hij niet meer en ook zit er een rasp in zijn stem die hij eerst niet had. En dit was bij een volwassen kerel, hoe moet dat wel niet uitpakken bij een klein kind.

Pirata

Pirata

15-08-2018 om 18:01

Baby

En mijn baby die nog niet de K-prik had gehad (of maar een deel) heeft op het KDV kinkhoest opgelopen. Van wie en of die gevaccineerd was weet ik niet. Kinkhoest kan levensbedreigend zijn voor baby's. De mijne is nu 11, gelukkig. We waren er zo snel bij dat de antibiotica direct aansloegen. 1 dag kinkhoestverschijnselen gehad en 1 dag ziekenhuisopname. Gelukkig had het KDV gewaarschuwd dat er kinkhoest heerste.
Of zijn veelvuldige longontstekingen als.peuter met kinkhoest te maken hadden weet ik niet.

Temet

Dank voor je interessante bijdrage over wel of niet discriminatie. De overheid is doorgaans heel (te) terughoudend in dit soort zaken.
Ik ben ook benieuwd naar een (proef) proces

Discrminatie

"Heb ik gelijk als ik meen dat hier helemaal geen sprake is van verboden discriminatie naar godsdienst, of zie ik wat over het hoofd?"

Mijn boerenverstand zegt van niet. Want ingeënte christelijke kinderen zijn welkom, oningeënte christelijke niet. Ingeënte niet-religieuze kinderen wel, niet ingeënte niet-religieuze kinderen niet. Het niet vaccineren is niet alleen voorbehouden aan gelovigen die vinden dat ze dat van hun geloof moeten, de meeste gelovigen mogen hun kinderen gewoon laten inenten en er zijn ook zat ander niet- religieuze gewetensbezwaarden.

skik

zalig zijn de onwetenden

Aangezien ik geen enkele ervaring met kinkhoest heb, ook niet in mijn directe omgeving, ging ik er ten onrechte vanuit dat dat met een paar weken wel bekeken was. Niet dus.

Groeten,

Temet

Skik

Ik denk dat het wel degelijk een indirect onderscheid oplevert naar geloof/levensovertuiging, maar geen onderscheid dat in strijd is met de wet.
Van direct onderscheid naar geloof/levensovertuiging is hoe dan ook geen sprake.

Groeten,

Temet

Ad Hombre

Ad Hombre

16-08-2018 om 02:47

Donna

Ja, een zeer overtuigend verhaal als je het zo leest. Ik begrijp best dat maatschappijkritisch opgevoede ouders daar vol voor gaan.

Maar wat betreft die burgerrechten zit het niet zo zwart wit. De ouders hebben natuurlijk hun rechten, maar de kinderen zijn ook burgers en hebben net zo goed rechten.

Er is niets principieels dat zich verzet tegen een ingreep van de overheid. Als wij kiezers/politici dat willen dan is dat ons recht c.q. onze plicht. Dar gezegd hebbende denk ik dat het probleem nog niet groot genoeg is, maar ik sluit allesbehalve uit dat het in de toekomst zo groot wordt dat we wel degelijk moeten ingrijpen.

Teuntje

Teuntje

16-08-2018 om 10:24

Kinderen en rechten

Ja Ad, kinderen zijn ook burgers met rechten. Maar in Nederland gaan de rechten van de ouders heel ver voor die van de kinderen, ouders hebben een hoge mate van vrijheid.
Kijk maar naar dat roken. Verboden in openbare gelegenheden ter bescherming van de niet-rokende medeburger, maar in je eigen huis mag je het, in het bijzijn van je kinderen, blauw zetten. Niks bescherming van het kind.
De burgerrechten waarin kinderen recht hebben om gevaccineerd te zijn zijn nog ver weg denk ik. Ouders bepalen.

Tamar

Tamar

16-08-2018 om 12:20

zwartrijden

vind ik mooi gezegd!

OND

OND

16-08-2018 om 14:07

Antivaxers zitten natuurlijk wel in een luxepositie

ze klagen een eind weg over die verschrikkelijke vaccinaties, terwijl ze toch maar mooi mee genieten van de kudde-immuniteit, voor zolang dat duurt.
De kudde-immuniteit is hier het hogere goed en irrationele bezwaren, religieus of anderszins, moeten daaraan ondergeschikt zijn.

Donna

Donna

21-08-2018 om 11:13

37 doden

Dit jaar, en dat duurt nog even, zijn er 37 doden door mazelen in Europa en al 41.000 besmettingen. Er zullen dus ook veel mensen zijn met restschade.

https://nos.nl/artikel/2246905-minder-vaccinaties-veel-meer-mazelen-in-europa.html

Ook gezien

De grootste schade zit in de Oekraine, land in burgeroorlog. Maar misschien is daar wel wat te doen aan grootschalige vaccinatie.

Dat voorkom je niet door hier te gaan drukken op een paar procent.

Kaaskopje

Kaaskopje

21-08-2018 om 11:58

AnneJ

Ik word een beetje ongeduldig van je reactie merk ik. Het begint op dwars doen om het dwars doen te lijken. Stel je voor dat je je (onjuiste) zienswijze moet loslaten...

Er staat "Frankrijk, Georgië, Griekenland, Italië, Rusland en Servië hebben allemaal meer dan duizend besmettingsgevallen dit jaar. Servië heeft met 4945 gevallen verhoudingsgewijs het hoogste besmettingscijfer van heel Europa: 600 op 1 miljoen mensen. Het land heeft ook het hoogste aantal doden: veertien. In Oekraïne vielen acht doden."

Servië heeft verhoudingsgewijs het hoogste besmettingscijfer van heel Europa, daar vielen 14 doden. In Oekraïne vielen 8 doden. Goed lezen dus. De rest is niet in een burgeroorlog verwikkeld toch? Dus Servië dan toch maar verplicht aan de grootschalige vaccinatie? Waarom Nederland niet dan? Omdat het percentage hier lager ligt? Hmmm... zwak excuus.

Donna

Donna

21-08-2018 om 12:40

Annej

En Frankrijk dan?

https://www.trouw.nl/home/is-verplicht-vaccineren-de-oplossing-voor-de-uitbraak-van-mazelen-~af658bde/

Daar lijken de bijwerkingen van vaccinaties toch helemaal niets bij...

Tegenwicht

LIjkt me nog steeds handig om hier ook wat tegenwicht te bieden tegen al te dwangmatige herhaling van vaccinatiezaken.

Het gaat ook niet over dwang maar over inzet. Je kunt nog heel veel bereiken met vrijwillige inzet in delen van Europa.

Je gaat toch niet dwingen als het ook vrijwillig kan?

Oekraine

https://www.nu.nl/gezondheid/5423045/wgo-waarschuwt-uitbraak-mazelen-in-europa.html

"In Oekraïne is het probleem het grootst, daar zijn meer dan 23.000 kinderen besmet. "

Detail, maar toch.

Donna

Donna

21-08-2018 om 12:45

Kwetsbare mensen

En dat kwetsbare mensen, of dat nu door een zwakke gezondheid of omgevingsfactoren komt, een grotere kans hebben op ernstig verloop van de ziekte is al lang bekend, zie bijvoorbeeld de jonge vrouwen in Frankrijk en Nederland die bezweken zijn aan de gevolgen. Zijn die levens dan minder waard ofzo? En zo niet, waarom is kwetsbaarheid van anderen dan een argument om de vaccinatiegraad niet zo boeiend te vinden?

Nou Donna

Ik vind al het leed in de wereld, vooral het leed dat je eenvoudig kunt voorkomen, heel, heel erg.

Maar we gaan nog een rondje, misschien goed hoor.

Nog meer kansen

https://www.medischcontact.nl/opinie/blogs-columns/blog/kritisch-prikken.htm

"Het vaccin tegen mazelen is vanaf 1980 geïntroduceerd in Syrië. Daardoor zijn volwassenen een groter gevaar voor verspreiding, bij een mazelenuitbraak. Mensen ouder dan 35 jaar zouden dus eigenlijk ook een BMR moeten krijgen bij hun aankomst in Nederland. Ik geloof niet dat hier beleid voor is. Ik laat het aan de GGD-artsen, epidemiologen en infectie-artsen over.

Maar als je bedenkt dat de poort van Europa voor veel migranten Italië en de Balkan is, vormt de combinatie met de lage vaccinatiegraad in deze gebieden wel een reëel gevaar voor mazelenuitbraken."

https://www.medischcontact.nl/nieuws/laatste-nieuws/artikel/kleinschaliger-vaccinaties-in-groningen.htm

"De keuze van Groningen past in een wat bredere tendens binnen de uitvoering van het Rijksvaccinatieprogramma (RVP): een kleinschaliger aanpak waarbij meer ruimte is voor ‘maatwerk’ en persoonlijk overleg met ouders. Zo is de regio GGD Hart van Brabant in 2015 gestart met nóg kleinschaliger vaccinatie, namelijk op individuele uitnodiging. Na een aanvankelijke pilot is besloten om daarmee door te gaan. ‘De individuele vaccinatie biedt zoveel voordelen, dat gaf de doorslag’, zegt jeugdarts Gea Vrieze."

Ook de campagnevaccinaties als HPV worden nu lokaler aangeboden.

https://www.medischcontact.nl/nieuws/laatste-nieuws/artikel/artsen-spreken-zich-uit-via-ikvaccineer.htm

"Met de hashtag #ikvaccineer proberen artsen via Twitter twijfelende ouders te overtuigen om hun kinderen te laten vaccineren. Na een oproep dit weekeinde laten veel artsen en andere zorgverleners op deze manier weten dat zij zelf hun kinderen laten inenten."

https://twimmer.com/hashtag/Ikvaccineer.html
Inmiddels derde van de trending topics vandaag

AnneJ

"Het vaccin tegen mazelen is vanaf 1980 geïntroduceerd in Syrië. Daardoor zijn volwassenen een groter gevaar voor verspreiding, bij een mazelenuitbraak. Mensen ouder dan 35 jaar zouden dus eigenlijk ook een BMR moeten krijgen bij hun aankomst in Nederland. Ik geloof niet dat hier beleid voor is. Ik laat het aan de GGD-artsen, epidemiologen en infectie-artsen over."

In Nederland wordt ook pas sinds 1976 ingeënt tegen de mazelen. De arts die bovenstaand opiniestukje heeft geschreven gaat voorbij aan het feit dat veruit alle Syrische 38plussers (net als veruit alle Nederlandse veertigplussers) de ziekte hebben doorgemaakt. Die zijn dus immuum (of dood) en kunnen niet besmetten.

De oorzaak van de vele slachtoffers in Servië kan je eerder zoeken in de ook daar voet aan de grond krijgende antivax dan aan vluchtelingen.

skik

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.