Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Amsterdamse

Amsterdamse

03-05-2020 om 17:46

De hof: wie tuiniert ook?

Na jarenlange enigszins liefdeloze verwaarlozing heb ik mijn tuin herontdekt. Met dank aan de corona intelligente lockdown en het prachtige wer van de afgelopen weken. Ik ben driftig aan het onkruid trekken, planten aan het verplaatsen en heb vorige week nieuwe aankoop geplant. En zaadjes (veldbloemen) uitgestrooid.

Er stond al een heleboel mooi volgroeid spul in mijn tuin, o.a. een prachtige en stokoude sering, een japanse sierappel, good old hortensia, en een vlinderboom. Ook wat varens die het goed doen.

Wie praat mee over de hof, de planten en de bloemen?
Lijkt me leuk om ervaringen uit te wisselen en tips en trucs te delen.


Pirata

Pirata

03-05-2020 om 17:57

Ik ben ook een tuinliefhebber.
Ik ben een groot fan van liefdevolle verwaarlozing, het hoeft niet te aangeharkt. Net met bewondering staan kijken hoe een soort van wilde geranium mooi staat te wezen. En een pol verwaarloosd gras dat nu zaad heeft gevormd.
De paardenbloemen probeer ik wel onder controle te houden.

Amsterdamse

Amsterdamse

03-05-2020 om 19:54

Over mijn tuintje

Mijn tuin is ook niet aangeharkt, daar hou ik zelf ook niet van. Ik heb een wat wildere stadstuin van redelijk formaat, ong 60m2 dus mag niet klagen. Heb wat bestraat met tweedehands tegels en veel en ruime borders. Op het noordwesten, dus vanaf begin van de middag zon tot een uur of 7 ‘s avonds.

De sering bloeit nu prachtig, maar heeft wel een hele vreemde vorm: in het midden helemaal kaal, geen takken of bloemen. Is ook vrij groot, komt tot halverwege de eerste etage van het huis. En hangt heel mooi over aan één kant, erg idyllisch. Daaronder staat een fijn loungebed. Dus lekker liggen in een groen met paars holletje, met van dat gefilterde zonlicht.

De sierappel is net klaar met de bloesem, die is ook lekker groot, bijna 2 meter. Heb altijd fijne gesprekjes met de buren over de uitbundige bloei van de sering en de sierappel.

Ik heb veldbloemen gezaaid, in twee potten en op twee plekken in de tuin. Iedere dag zit ik met mijn neus op de aarde om te kijken of er al iets komt.

En ik heb aardbeienplantjes in bakken aan de schutting hangen. Die plantjes groeien als een dolle. Verheug me nu al op verse aardbeien in juni. Maar las wel dat vogels die ook heel lekker vinden, mmmm.

Die sering moet wel een keer gesnoeid, denk ik, maar ben bang dat ie dan helemaal niet meer gaat bloeien. Ik woon hier al 30 jaar, en zo lang staat de sering er al. Ben er gewoon aan gehecht.

40er

40er

03-05-2020 om 19:59

Deels

Ik heb een eigen tuin deel, met kruiden. Verder bakken/potten met sla, eetbare bloemen enzo. De rest van de tuin is gebied van mijn man, die alles aan het ombouwen is tot een insecten paradijs. Daar help ik hem wel met onkruid wieden enzo.
Ondertussen zijn we het terras ook aan het veranderen, dat gaat een beetje tussen de bedrijven door!

(Paardenbloemen kun je ook prima eten hè. De bladeren in salades, pesto of als thee. Van de bloemen kun je bv gelei maken. Misschien zie je het dan minder als onkruid)

Pirata

Pirata

03-05-2020 om 20:14

De paardenbloemen

De paardenbloemen gaan voor een groot deel naar het konijn, die doet er een moord voor. En soms wat blaadjes door de pesto! Alleen, deze tuin was zo verwaarloosd dat er per m2 een stuk of 20 stonden. En maar gezellig uitzaaien die dingen...Werd me iets te gortig, dus nu na 2,5 jaar paardenbloemen uitsteken begint het (deels) op te knappen. Behalve bij de keukentuin, dat kost me nog wel een jaar extra.
Een sering heb ik hier ook ontdekt, maar is overwoekerd dus vrijwel onzichtbaar.
Een sierappel moet er ook nog komen. Liefst met van die hele kleine harde appeltjes, een delicatesse voor merels nadat de vorst er over heen gaat. Nog meer vogels, kom maar op. Insecten wil ik er ook meer van, maar het bouwterrein hierachter vinden ze onaanlokkelijk om over te steken. Er zijn nu echt minder bijen dan eerder.

Zit te wachten

Ik zit te wachten op een offerte om mijn hele tuin leeg te trekken. Nu is er een groot grasveld dat meer mos en onkruid is dan gras en er ligt hele lelijke bestrating (grove straatklinkers met gemalen grind er op) waar ook weer heel veel onkruid tussen komt. Echt tot het niveau 'we moeten het terras weer eens maaien'. Ik heb wat borders aangelegd maar dat is ook een druppel op een gloeiende plaat. Ik wil helemaal opnieuw beginnen! Maar dan moet ik wel die offerte krijgen en daar ja op zeggen.

skik

Lou

Lou

04-05-2020 om 11:11

Sering

Amsterdamse, ik zou die sering denk ik toch maar snoeien. Direct na de bloei, en dan flink wat eraf. Ik doe dat in elk geval elk jaar, met succes.

Pluis

Pluis

04-05-2020 om 12:40

Sering inderdaad snoeien

Na de bloei (mei, juni) in ieder geval de oude bloemen eruit knippen. En dan in de herfst of winter (november - maart) wat oude takken eruit zagen. Tot 1,5 m boven de grond of nog wat lager. Dan 'verjong' je hem. En die kale plek groeit dan hopelijk vanzelf dicht als hij nieuwe scheuten gaat maken. En dit gewoon ieder jaar doen. Dan wordt het weer een mooie compacte boom met veel bloemen.
Als dat je te lang duurt of teveel werk is, kan de aanpak van Lou ook. Maar dan heb je kans dat hij het eerstvolgende jaar nauwelijks bloeit omdat hij teveel energie steekt in nieuwe scheuten maken.

Overigens kan een sering ook wel eens een 'rustjaar' hebben waarin hij minder uitbundig bloeit. Maar dat maakt hij dan het jaar erna weer goed .

De sering van mijn ouders is net zo oud als hun huis, dus alweer ruim 100 jaar (1913)! Wij zijn er ook aan gehecht, en hij doet het nog steeds heel mooi.

Als ik morgen tijd heb ga ik ook gauw even wat zaaien, is er de laatste tijd niet van gekomen door drukte en dat vind ik jammer, zeker omdat we dit jaar waarschijnlijk op vakantie gaan naar Tuinzania .

Balkon

Hier ga ik, na jaren, weer eens proberen wat bakken met bloemen aan de balkonrand te hangen.
Ik heb absoluut geen groene vingers en ben blij dat ik van mijn tuin afben die gelukkig nogal onderhoudsarm was met een paar mooie stevige struiken en weinig gras.
Heel vroeger had ik ieder jaar nieuwe bloemen in een bak op het balkon. Alleen de heideplantjes aan het achterbalkon overleefden wel eens een winter.
Al mijn experimenten met zaadjes, in de tuin, vensterbanken of op balkon, zijn in de loop der jaren hopeloos mislukt.

Het was dochter opgevallen dat buren hun niet meer gebruikte bakken op de algemene doorloop hebben gehangen. Dus die heb ik, na aanmoediging door dochter, na een week maar eens bij ons binnen gehaald.
Nu eerst maar eens schoonmaken en dan rondkijken waar leuke plantjes zijn voor de zomer. Een zak aarde halen. Lijkt me gezellig.

Amsterdamse

Amsterdamse

04-05-2020 om 17:38

De aardbeien hebben bloemetjes!

Zo leuk, de eerste bloemetjes zijn er, bij de aardbeien. Ik weet ook nog heel weinig van tuinieren, dus zit steeds vanalles op te zoeken. Nu las ik dat je de eerste bloemen ervan af moet halen, want dan wordt de aardbeiplant sterker en komen er meer bloemen en aardbeien. Dat ga ik van de week maar eens doen.

En bij de veldbloemen die ik heb gezaaid komen ook de eerste sprieten naar boven. Ik wil graag dit effect bereiken:
https://pin.it/7qAHjgc

Ik ga eens op zoek naar een hovenier die de sering kan snoeien. Iemand tips in de regio Amsterdam?
Pluis: te gek zeg, een sering van ruim 100 jaar!

AnneJ: weet je al wat je in de bakken wil doen? Heb je zon of schaduw?
Aardbeien ben ik heel enthousiast over, en kunnen dus goed in een bak. Ik heb doorlopers, Ostara, als plantjes gekocht en zelfs ik kan dat (tot nu toe dan), zonder groene vingers.

Kruiden wil ik ook nog iets mee.

rode krullenbol

rode krullenbol

04-05-2020 om 17:49

Horror

Uit de buxus op stam hier op het dakterras kwamen deze week zegge en schijve honderd (!) gifgroene rupsjes. Ik heb 'm inmiddels flink ondergespoten met een zelfgemaakt insecticide met neemolie.

Eigenlijk zou het ook weer eens tijd worden voor een snoeibeurt, maar daar zie ik misschien toch maar beter van af, aangezien het bladerdek reeds het ongetwijfeld al reuze te verduren heeft gehad. Dan maar een soort van Corona look.

Of zie ik dat verkeerd?

Rode krullenbol

Alex

Alex

04-05-2020 om 17:50

Oh Amsterdamse

Dat vind ik echt zo leuk, hou vooral van blauw en rood in de tuin. (en groen natuurlijk

Hier ook (nog lang) geen groene vingers. Af en toe wat geprobeerd maar het veel te druk gehad afgelopen jaren iets goed bij te houden.
Maar ik hou er wel erg van.

Nu net begonnen de ontzettende verwildering van onze tuin wat aan te pakken. Moet heel gedoseerd door fysieke problemen en tijdgebrek.
En dan een plan maken voor de tuin, leuk!
Heb wel een kleine border nu en dat is net een mini tuintje, zo leuk. Ik heb er oa een sieraugurk in, een klimplant waar ik veel plezier aan beleef. (hij stond al her en der hier toen we hier kwamen wonen) En een lieflijk rozenstruikje waarvan ik hoop ik dat hij goed aanslaat.

rode krullenbol

rode krullenbol

04-05-2020 om 18:04

Een prettig vooruitzicht

Het groen op het dakterras vormt niet alleen een aanzienlijke verfraaiing van het (nogal beperkte) uitzicht hier op deze zolderetage; doordat ik er ooit zoveel mogelijk planten die eetbare vruchten geven heb neergezet, is er elk jaar weer het prettige vooruitzicht op oogsten.

Dit jaar zal de blauwe bes naar alle waarschijnlijkheid het dubbele aan bessen opleveren. In plaats van de twee trosjes bloemen van vorig jaren, prijken er nu maar liefst vier aan de struik. Als de vogels mij niet voor zijn, is dat zeker wel goed voor een heerlijke en gezonde decoratieve afwerking van één bakje kwark o.i.d.!

Rode krullenbol

Dat zie je inderdaad verkeerd rode krullenbol

De buxusmot waart door Nederland. Jouw buxus gaat er ook aan, spuiten of niet, vroeg of laat, maar hij gaat er aan. Als je hem flink snoeit loopt hij nog wel even uit met frisse groene blaadjes maar da's echt zijn zwanenzang.

De komende jaren, tot de buxusmot bij gebrek aan buxus zijn heil in een ander land gaat zoeken of plaatselijk uitsterft, hebben we gewoon geen buxux meer in Nederland. Jammer, mijn 30 buxusbollen (waaronder een paar hele grote) zijn er twee of drie jaar geleden aangegaan.

Sterkte.

skik

rode krullenbol

rode krullenbol

04-05-2020 om 20:46

Ohw ... (fonetisch uitgeschreven uitroep)

Dank je wel, Skik, voor je uitvoerige antwoord op mijn vraag uit #11. Ik zie dan maar af van snoeien. Toch laat ik de buxus nog wel even staan, want hij trekt met al die rupsjes heel wat pimpelmezen aan. En dat wil ik voorlopig nog niet missen.

Rode krullenbol

Zon of schaduw

Ik weet nooit hoe dat heet maar ik heb grofweg van 10-22 zon op het balkon. Voor 10 uur is er vanaf zonsopgang zon op het achterbalkon.

Tja, wat voor plantjes horen daarbij. Ik had bedacht om gewoon maar wat bakken bij de Lidl te halen. Dat is voor mij het dichtste bij. Maar of dat ook de hele dag in de zon kan?
Ik kan in elk geval de etiketten lezen.

Ik zal ze in elk geval regelmatig water moeten geven.

En nee, aardbeien durf ik gewoonweg niet meer. Die bedjes waren bij mij al snel een bos hooi. Blijkbaar geen liefde genoeg.
Ik moet erbij zeggen dat ik toen ook wel heel veel van huis was, als alleenstaande. Inmiddels ben ik heel veel thuis, dus wie weet is er nog hoop.

Alex

Alex

04-05-2020 om 21:17

Veel AnneJ

Dat is een hoop zon, daar doet veel het goed op.
Maar in bakken droogt aarde snel uit, dus geregeld water vinden de meeste planten wel fijn, zeker fruit oid.

Geraniums

AnneJ, ik zou geraniums doen. Die zie je aan al die zonnige balkons aan chalets in de Alpen. Als ze het daar goed doen dan lukt het bij jou ook.

skik

Geraniums

https://www.ditjesendatjes.nl/balkonplanten-ga-geranium/

Ja mooi Skik. Weer wat geleerd. Ik zou er op gokken dat het duizendschoon heette. Dat zijn dus geraniums. Nu even kijken waar ik die vind.
Leuk, ik ga morgen eerst maar even naar de Lidl.

Veel zon

Nou Alex, dat is in elk geval een geruststelling dat veel het goed doet als er maar zon is. En regelmatig water.

rode krullenbol

rode krullenbol

04-05-2020 om 21:41

Enne ...

Als je muggen wilt weren? Dan kun je ook aan citroengeranium denken. Zien er fris groen uit, ruiken enorm naar citroen en kunnen heel groot groeien.

Rode krullenbol

Lidl

Toevallig zijn de geraniums vanaf woensdag in de aanbieding bij de Lidl. Nou, woensdag dan maar.

Amsterdamse

Amsterdamse

04-05-2020 om 21:53

Lavendel

Tuingeraniums, heb ik ook gehad in bakken, van die enorme knalroze, heerlijk. De uitgebloeide bloemen eruit halen want dan blijven ze lang doorbloeien, en water (geldt voor alle planten meer is niet nodig.

Of lavendel? Die houdt van veel warmte, zon en niet teveel water. Kun je op veel plekken kopen, ik zie ze hier gewoon bij de bloemenzaak.

Rode Krullenbol: een verdubbeling van de oogst! Goed hoor 💪🏼

Lavendel

Lijkt me ook een mooi plantje en misschien wel bestendiger dan een geranium. Ruikt lekker. Maar die trekt, volgens internet, ook bijen aan. Dat is weer wat minder.
Dan liever de citroengeranium tegen de muggen.
Ik kijk wel wat ze hebben woensdag. De kortste weg.

Anemone

Anemone

04-05-2020 om 22:34

Hanggeranium

Neem de Oostenrijkse hanggeranium, die doet het geweldig in een zonnige bak. Wel elke dag water geven, anders overleeft hij het niet als deze zomer weer zo droog wordt.

Lavendel doet het minder mooi in een bak vind ik, die gaat niet mooi hangen dus dat is wat stijver.

Lavendel

Lavendel is een vaste plant, droogt snel uit in een bak, doet het beter in de volle grond en moet echt elk jaar gesnoeid worden anders krijg je dikke scheve takken met alleen aan het eind wat blaadjes een bloemen. Niet handig in een balkonbak dus. En bijen inderdaad!

Van geraniums zal je veel plezier hebben, die doen het tot in de herfst.

skik

Pluk

Pluk

04-05-2020 om 22:48

Petunia's

Ik gebruik veel petunia's in de bakken. Verschillende kleuren en grote en kleine bloemen door elkaar. Staat heel vrolijk. Wel elke dag water geven als het niet regent en op hele hete dagen zelfs twee keer per dag.

Petunia

Nog zo'n leuk klein damesbloemetje.

Pluk

Pluk

04-05-2020 om 22:52

Tip

Wie heeft er een tip voor een groenblijvende langbloeiende lage struik? Of een combinatie van struiken. Ongeveer een meter hoog en ze komen op een zonnige plek.

Wij zijn verhuisd naar een huis met megatuin met heel veel stenen en willen het wat vrolijker aankleden. Heel veel werk aan de winkel dus. Het grove werk doet een tuinman, maar het planten en snoeien doen we zelf. Gelukkig hebben we een hele lange lente en zomer de tijd...

Fruitstruiken?

Wij hadden ooit aalbessenstruiken achter onze tuin. Mijn idee was om daar in de tuin kruisbesstruiken aan toe te voegen. Die heug ik me nog van de boerderij van mijn grootvader.
Altijd groen en veel fruit.

Pluk

Pluk

04-05-2020 om 23:42

Fruit

Fruit is leuk inderdaad! Maar bloeit wel kort. Wel leuk om af te wisselen met bijvoorbeeld hotensia's, maar die zijn zo lelijk in de winter.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.