Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Huis gezocht, maar wie heeft tips voor fijne woonomgeving? (En zoektips)

Hoi allen, wij zijn 1,5 jaar geleden verhuisd naar ons ‘droomhuis’ maar heeft ons helaas niet het woongeluk gebracht dat we hadden gehoopt. Lang verhaal, enorme teleurstelling. Hoe dan ook: nu al een poos aan het rondkijken naar een plek waar we ons wél thuis kunnen voelen. We zijn erg gecharmeerd van omgeving van de Veluwe: lekker landelijk, het groen, de leuke dorpjes zoals Putten, Nunspeet, Ermelo etc. Laatste tijd daarvregelmatig gaan rondfietsen. Maar: zijn daar ook plaatsen die erg gelovig zijn? We zijn rustige zestigers hoor, maar als ik mijn was op zondag bv niet buiten mag hangen vind ik dat wel minder. 
Wie kent het gebied, en kan een dorpje aan- of juist afraden? Liefst wonen we landelijk, rust, groen, maar wel op fietsafstand van een dorpje met winkeltjes of een marktje of zo. 
Naast de Veluwe kijken we, noodgedwongen want weinig aanbod, ook naar Utrechtse Heuvelrug, of Noord-Holland, de Zaanstreek, Bergen, Schoorl. Kortom, best breed. 
En: de markt is echt gek. Als ik ‘s morgens een leuke woonboerderij zie bv. die even goed wil bekijken dan kan ik soms ‘s middags al geen bezichtiging meer inplannen! En wij willen ons toch wel even verdiepen in huis, status, omgeving etc. Enfin, misschien zijn hier ervaringsdeskundigen die nog fijne tips hebben?
Het beste zou zijn eerst huidige huis verkopen want dan weten we het budget voor het nieuwe huis. Maar ja, dat vind ik superspannend want wat nou als we niks gevonden hebben dan? Tussentijds huren hebben we tijdens de bouw van dit huis gedaan, maar 4x verhuren in 3 jaar is echt niet fijn. 

En tot slot: voor de aankoop moeten we wel echt een makelaar hebben, maar dan misschien wel meerdere want een makelaar uit (bv.) Nunspeet zal niet gebied Zaanstreek bezichtigen of kennen. Misschien willen we ons eigen huis wel zelf verkopen, of met ‘Kijck’ een nieuw initiatief (iemand bekend hiermee? toevallig?).

Arghh… warrig verhaal, maar zo voelen we ons ook!
Misschien dat jullie tips ons al kunnen helpen iig duidelijker te zijn over zoekgebied. 


Nee, ik zou niet eerst je huis verkopen. Het vinden van een nieuw huis kan erg lang duren en dan zit je echt zonder. 
Je hebt overal wel leuke dorpjes met een markt op fietsafstand. Ik zou me wat meer richten op één regio/gebied en daar gaan zoeken met een makelaar. Die kan je koppelen aan info over huizen voordat ze op Funda komen, want dat heb je echt wel nodig. Lukraak bellen omdat je iets leuks ziet op Funda en dan rustig gaan kijken is er niet meer bij.

In dat gebied wat jij noemt, ken ik Epe vrij goed door vakantie. Dat ervaar ik niet als heel godsdienstig, misschien ook doordat er in de zomer heel veel toeristen rondlopen. De supermarkten zijn er bijvoorbeeld ook open op zondag, al is dat pas een paar jaar. Ik vind het wel een fijne plaats, zou er best kunnen wonen.

Leene

Leene

08-03-2022 om 20:14

Ik ken Nunspeet via familie. Je kan daar op zondag je was echt wel buiten hangen. In de zomer is het daar wel drie keer zo druk door alle toeristen.
In Elspeet gaat 90procent naar de kerk en 60 procent stemt SGP. Maar het is wel erg behulpzaam "volk" die laten je echt niet aan de kant van de weg staan als je een probleem hebt. Ik zou er toch zelf niet willen wonen. Een beetje ons kent ons. Ik denk niet dat je daar als randstedeling ( zoals wij zijn) makkelijk tussen komt.
Ermelo is volgens echtgenoot wat opener. Zijn veel zorginstellingen. Harderwijk is ook erg leuk. Maar geen idee hoe het daar is om definitief te wonen. 
Maarre... het komt eerlijk gezegd wel wat wiebelig over..je verhaal bedoel ik. 
Waarom wilde je verhuizen in de eerste plaats, waarom is je droomhuis tegengevallen? Is het het huis, de plaats?? Je woont er nog maar anderhalf jaar, weet je zeker dat je niet kan wennen daar? 
En dan nog eens wat. Heb je kinderen, heb je een goede band met hen? Waar wonen zij? waar wonen je vrienden?
je bent nu nog gezond, ik werk veel met ouderen. Veel ouder dan jullie Waarvan sommige hele grote gezondheidsproblemen hebben en sommigen van hen hebben geen kinderen in de buurt, niet geïnvesteerd in vriendschappen, wonen in mega onhandige huizen maar zien het niet meer zitten om op hun oude dag een verhuizing te regelen. Etc, etc
Ik zou zelf als je toch gaat verhuizen na je 60e ook letten of je huis makkelijk kunt aanpassen, woonhofje oid. En ik bedoel echt niet dat je je hoeft te begraven of in een senioren woning moet gaan wonen. Maar een beetje pro actief nadenken kan geen kwaad. 
Het komt ook door mijn werk, de gemeente waar ik werk richt zich heel erg woonvormen anders dan verzorgingshuizen. En proberen mensen die gezond zijn maar wel 60 plus al wel voor te bereiden. Misschien wil je dit niet horen maar ik zou even pas op de plaats maken voor dat je holder de bolder weer ergens anders gaat wonen. In een gebied wat je niet kent, alleen van vakanties en rondfietsen.

Bijtje82

Bijtje82

08-03-2022 om 21:02

Tip! 
Kijk op www.Homematching.nl . Daar staan woningen die nog niet te koop zijn, maar waarbij de eigenaren wel openstaan voor een goed bod.

Zo is ons huis ook verkocht. 
Je kunt zo interesse tonen zonder dat anderen je in de weg zitten. 

Leene schreef op 08-03-2022 om 20:14:

Ik ken Nunspeet via familie. Je kan daar op zondag je was echt wel buiten hangen. In de zomer is het daar wel drie keer zo druk door alle toeristen.
In Elspeet gaat 90procent naar de kerk en 60 procent stemt SGP. Maar het is wel erg behulpzaam "volk" die laten je echt niet aan de kant van de weg staan als je een probleem hebt. Ik zou er toch zelf niet willen wonen. Een beetje ons kent ons. Ik denk niet dat je daar als randstedeling ( zoals wij zijn) makkelijk tussen komt.
Ermelo is volgens echtgenoot wat opener. Zijn veel zorginstellingen. Harderwijk is ook erg leuk. Maar geen idee hoe het daar is om definitief te wonen.
Maarre... het komt eerlijk gezegd wel wat wiebelig over..je verhaal bedoel ik.
Waarom wilde je verhuizen in de eerste plaats, waarom is je droomhuis tegengevallen? Is het het huis, de plaats?? Je woont er nog maar anderhalf jaar, weet je zeker dat je niet kan wennen daar?
En dan nog eens wat. Heb je kinderen, heb je een goede band met hen? Waar wonen zij? waar wonen je vrienden?
je bent nu nog gezond, ik werk veel met ouderen. Veel ouder dan jullie Waarvan sommige hele grote gezondheidsproblemen hebben en sommigen van hen hebben geen kinderen in de buurt, niet geïnvesteerd in vriendschappen, wonen in mega onhandige huizen maar zien het niet meer zitten om op hun oude dag een verhuizing te regelen. Etc, etc
Ik zou zelf als je toch gaat verhuizen na je 60e ook letten of je huis makkelijk kunt aanpassen, woonhofje oid. En ik bedoel echt niet dat je je hoeft te begraven of in een senioren woning moet gaan wonen. Maar een beetje pro actief nadenken kan geen kwaad.
Het komt ook door mijn werk, de gemeente waar ik werk richt zich heel erg woonvormen anders dan verzorgingshuizen. En proberen mensen die gezond zijn maar wel 60 plus al wel voor te bereiden. Misschien wil je dit niet horen maar ik zou even pas op de plaats maken voor dat je holder de bolder weer ergens anders gaat wonen. In een gebied wat je niet kent, alleen van vakanties en rondfietsen.

Helemaal eens. Het is nogal wat om in een compleet andere regio te gaan wonen, zeker als je daar geen contacten hebt en eventuele kinderen het huis al uit zijn en je zelf met pensioen bent. Dan krijg je ook niet makkelijk via werk of school/sport van de kinderen contacten.

Ergens op vakantie gaan is iets heel anders dan ergens wonen. Mijn man is voor de liefde naar mij verhuisd. Speelde wel mee dat ik al een huis had en hij nog op een studentenkamer woonde. Hij had hier ook een baan gevonden. Dus hij had buiten mij contacten via werk, we hebben inmiddels een jong kind, dat levert ook contacten op. En ik woonde al mijn hele leven hier. Maar ik zie ons niet als we gepensioneerd zijn en dochter het huis uit naar de andere kant van het land verhuizen.

Als je een huis hebt laten bouwen en na 1,5 jaar al doodongelukkig bent dan adviseer ik je zéker om dit nu niet door te zetten. Zet eerst eens heel goed op een rijtje wat er nu mankeert en of je dat kunt oplossen. Zo niet: dan moet je dus nog beter weten wat je dan elders zoekt. Want ik voorzie dat de kans groot is dat het weer mis gaat als je niet bekend bent in een omgeving. 

Zit het doodongelukkig zijn nu in het huis of de woonomgeving? En bij het laatste: waarom zou dat beter worden als je weer verhuisd? Bij het eerste: hoe kan het zo erg zijn? 

fusion

fusion

09-03-2022 om 20:02 Topicstarter

Dank voor jullie reacties. Wilde mijn bericht niet te lang maken maar snap dat wat meer info wel nuttig is. En, wilde vermijden dat er goede adviezen komen op onderstaande als ‘ga in gesprek, probeer buurtbemiddeling’: allemaal bekend en geprobeerd. 
Woonden omgeving Aalsmeer, groot huis, hoop trappen. Kinderen groot en uit huis dus op zoek naar kavel om zelf ‘droomhuis’ te bouwen. Gevonden provincie Flevoland. Al tijdens de bouw pijn in mn buik als we naar bouwplaats reden. Ik ging ook liever niet. Weggezet als ‘als het huis maar eenmaal af is’. En toen ‘als we er eenmaal wonen’, naar ‘als de tuin eenmaal gedaan is’ etc. Maar dat ‘dit is niet mijn thuis’ werd alleen maar sterker.
Het is lastig uitleggen maar ik rijd na werk echt met knoop in mijn maag naar huis. Ik wil hier gewoon niet zijn. Heel basic gevoel. En lastig verdrietig proces want heel veel tijd in gestoken en laatste jaar heel veel gesprekken gevoerd. Wat laatste jaar is gaan spelen is dat we nogal luidruchtige buren gekregen hebben. Met veel overlast op meerdere terreinen. Wij kunnen met mooi weer niet buiten zitten, en proberen nu maar elk weekend uitjes te plannen waardoor we er niet zijn, Van alles geprobeerd qua gesprekken. Het gaat niet beter worden.
Enfin, veel uitgebreider verhaal - maar ik kon hier al helemaal niet aarden en nu probeer ik ons huis te mijden, loop steeds met stress, extra slaapmiddelen huisarts. Dus echt, wij willen weg. Liefst zsm maar wél naar een fijne plek.  Minder grote stad/nieuwbouw, meer rust en ruimte. Dan maar wat minder mooi huis, maar meer ruimte om huis en vooral de ligging (geen tuin-aan-tuin). 
En als we dan toch gaan, dan hebben we hier geleerd dat zo’n nieuwbouwwijk met toch overwegend jonge gezinnen niet echt meer een plek voor ons is. Enfin, flink geleerd wat wel, en wat vooral niet meer.
Hier kenden we overigens ook niemand, maar we zijn allebei niet zo honkvast (jaren in buitenland en op meerdere plekken NL gewoond) en hebben hier weer nieuwe contacten gelegd oa via sport en hobby. Dat gaat in nwe woonplaats ook vast weer lukken. Kinderen verspreid over NL, vrienden vnl Drenthe, Utrecht, N.-Holland.
Terechte vragen dus van jullie, hopelijk geeft dit meer achtergrond. De beslissing om weg te gaan is echt genomen, de vraag is nu vooral: waarheen? 

fusion

fusion

09-03-2022 om 20:11 Topicstarter

Bijtje82 schreef op 08-03-2022 om 21:02:

Tip!
Kijk op www.Homematching.nl . Daar staan woningen die nog niet te koop zijn, maar waarbij de eigenaren wel openstaan voor een goed bod.

Zo is ons huis ook verkocht.
Je kunt zo interesse tonen zonder dat anderen je in de weg zitten.

Fijne tip Bijtje82! Net gekeken, mooi initiatief. Grotendeels ingevuld, maar vind ‘t wel een beetje spannend: zijn deze gegevens alleen zichtbaar voor wie zich heeft aangemeld, weet jij dat? Zolang we nog geen zicht hebben op iets anders willen we er hier nog geen ruchtbaarheid aan geven..

Bijtje82

Bijtje82

09-03-2022 om 20:18

fusion schreef op 09-03-2022 om 20:11:

[..]

Fijne tip Bijtje82! Net gekeken, mooi initiatief. Grotendeels ingevuld, maar vind ‘t wel een beetje spannend: zijn deze gegevens alleen zichtbaar voor wie zich heeft aangemeld, weet jij dat? Zolang we nog geen zicht hebben op iets anders willen we er hier nog geen ruchtbaarheid aan geven..

Het is geen Funda en je hoeft je eigen huis er niet perse op te zetten. Adres is sowieso niet zichtbaar. 

Je moet wel een eigen account hebben om rond te kunnen kijken voor zover ik nu kan zien zonder in te loggen. En ik dacht dat je eea verborgen kunt laten. Alle adres details in zien kan volgens mij ook alleen met een betaald account. 

Het is zeker de moeite iig. Succes! 

fusion

fusion

09-03-2022 om 20:25 Topicstarter

Aiden schreef op 09-03-2022 om 14:34:

Als je een huis hebt laten bouwen en na 1,5 jaar al doodongelukkig bent dan adviseer ik je zéker om dit nu niet door te zetten. Zet eerst eens heel goed op een rijtje wat er nu mankeert en of je dat kunt oplossen. Zo niet: dan moet je dus nog beter weten wat je dan elders zoekt. Want ik voorzie dat de kans groot is dat het weer mis gaat als je niet bekend bent in een omgeving.

Zit het doodongelukkig zijn nu in het huis of de woonomgeving? En bij het laatste: waarom zou dat beter worden als je weer verhuisd? Bij het eerste: hoe kan het zo erg zijn?

Dank Aiden. Zie voor verdere toelichting mijn langere reactie. Zit in woonomgeving/buurt dus voornamelijk. Bij verhuizing niet meer naar nieuwbouwbuurt maar (weer) naar plaats met wat meer geschiedenis, leuke winkeltjes, liefst een marktje etc. 

fusion

fusion

09-03-2022 om 20:36 Topicstarter

MamaE schreef op 08-03-2022 om 23:31:

[..]

Helemaal eens. Het is nogal wat om in een compleet andere regio te gaan wonen, zeker als je daar geen contacten hebt en eventuele kinderen het huis al uit zijn en je zelf met pensioen bent. Dan krijg je ook niet makkelijk via werk of school/sport van de kinderen contacten.

Ergens op vakantie gaan is iets heel anders dan ergens wonen. Mijn man is voor de liefde naar mij verhuisd. Speelde wel mee dat ik al een huis had en hij nog op een studentenkamer woonde. Hij had hier ook een baan gevonden. Dus hij had buiten mij contacten via werk, we hebben inmiddels een jong kind, dat levert ook contacten op. En ik woonde al mijn hele leven hier. Maar ik zie ons niet als we gepensioneerd zijn en dochter het huis uit naar de andere kant van het land verhuizen.

We hopen natuurlijk op het ‘vakantiegevoel’ in een ander huis. Dat zit ‘m dan voornamelijk in het echt kunnen ontspannen en je fijn voelen in je huis en woonomgeving. Wij zijn ook nadat kinderen uit huis waren vaker verhuisd, en hebben elke keer wel weer contacten gelegd via sport/hobby. Regio Veluwe is niet zo ver hiervandaan, en mooi centraal gelegen vwb vrienden, kinderen, familie en werk. N-Holland hebben we vroeger ook gewoond en gewerkt. Echt naar Groningen, Friesland, Limburg of Zeeland zouden wij idd ook te ver weg vinden. Zolang ‘t met een uurtje te berijden is, is het prima te doen. 

fusion schreef op 09-03-2022 om 20:36:

[..]

We hopen natuurlijk op het ‘vakantiegevoel’ in een ander huis. Dat zit ‘m dan voornamelijk in het echt kunnen ontspannen en je fijn voelen in je huis en woonomgeving. Wij zijn ook nadat kinderen uit huis waren vaker verhuisd, en hebben elke keer wel weer contacten gelegd via sport/hobby. Regio Veluwe is niet zo ver hiervandaan, en mooi centraal gelegen vwb vrienden, kinderen, familie en werk. N-Holland hebben we vroeger ook gewoond en gewerkt. Echt naar Groningen, Friesland, Limburg of Zeeland zouden wij idd ook te ver weg vinden. Zolang ‘t met een uurtje te berijden is, is het prima te doen.

Is het dan niet handig om te verhuizen naar een plaats waar je al ooit naar tevredenheid hebt gewoond, waar je weet wat je kunt verwachten?

" Naast de Veluwe kijken we, noodgedwongen want weinig aanbod, ook naar Utrechtse Heuvelrug, of Noord-Holland, de Zaanstreek, Bergen, Schoorl. Kortom, best breed."

Ik weet het niet, maar ik vrees dat de huizen in Noord-Holland iha duurder zijn dan huizen in het oosten, omdat de prijzen erg worden opgedreven door Amsterdammers die groter willen wonen en dat in eigen stad niet kunnen betalen (maar die dus wel de opbrengst van hun eigen te dure etagewoning in Amsterdam te besteden hebben) Voor zover ik weet is er in plaatsen als Zaanstad en Haarlem al amper meer iets te vinden, ik weet niet tot hoever noordelijk dat effect zich voordoet, maar het zou mij niet verbazen als dat minimaal tot Alkmaar is. En Bergen is vziw altijd al sjiek geweest en dus sowieso niet goedkoop. 
Vermoedelijk krijg je dus buiten dat deel van Noord-Holland meer huis voor je geld. 

Temet schreef op 10-03-2022 om 08:16:

" Naast de Veluwe kijken we, noodgedwongen want weinig aanbod, ook naar Utrechtse Heuvelrug, of Noord-Holland, de Zaanstreek, Bergen, Schoorl. Kortom, best breed."

Ik weet het niet, maar ik vrees dat de huizen in Noord-Holland iha duurder zijn dan huizen in het oosten, omdat de prijzen erg worden opgedreven door Amsterdammers die groter willen wonen en dat in eigen stad niet kunnen betalen (maar die dus wel de opbrengst van hun eigen te dure etagewoning in Amsterdam te besteden hebben) Voor zover ik weet is er in plaatsen als Zaanstad en Haarlem al amper meer iets te vinden, ik weet niet tot hoever noordelijk dat effect zich voordoet, maar het zou mij niet verbazen als dat minimaal tot Alkmaar is. En Bergen is vziw altijd al sjiek geweest en dus sowieso niet goedkoop.
Vermoedelijk krijg je dus buiten dat deel van Noord-Holland meer huis voor je geld.

De utrechtse heuvelrug heeft hetzelfde probleem. De veluwe stroomt ook al over met mensen die door thuiswerken hebben ontdekt dat iets verder ook kan maar ik begrijp dat het om het huis gaat en niet eens om de omgeving. Het moet dus een vrijstaand huis zijn en ze kunnen overal aarden. Nou dan maakt het ook niet zoveel uit. Als je twijfelt over de was op zondag moet je dus op zondag gaan kijken maar verder zou ik mij volledig op het huis storten, als dat naar je zin is is het voldoende zolang je geen directe buren hebben die lawaai maken. 

Herkenbare zoektocht, die maar even op laag pitje is gezet.
Zo lijkt ieder leuk vrijstaande woning wel wat te mankeren. Van de week leuk vrijstaand huis in Schoorl. Satelliet-check; smalle paadje naast woning is toegangsweg naar bungalowpark erachter. Dus weer een andere vorm van drukte, waar je niet op zit te wachten.
Gebied onder de rivieren ; Brabant is ook een optie. Maar het is niet eenvoudig, dat is zeker.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.