Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Wie kookt bepaalt ?

Vanavond eten we spruitjes. Vind ik niks aan, echtgenoot vindt ze heerlijk, dus ze staan geregeld op tafel. We eten ook weleens iets wat hij niet zo geweldig vindt.

Toen onze kinderen nog met ons aan tafel zaten, maakte ik weleens twee groenten klaar om het ieder naar de zin te maken. Samen doe ik dat niet - dan maar spruitjes, ik ben een grote meid  (Nou ja figuurlijk dan😜)

Zijn er gerechten die jullie nooit koken omdat je partner of de kinderen ze niet lekker vinden? Wie betaalt bepaalt, luidt het gezegde. Hoe is dat in de keuken?


Ja, dom soort opoffering eigenlijk. Gelukkig kom ik er tegenwoordig wat meer aan toe maar ik kook eigenlijk nooit vis en nooit linzen/bonen/erwten.

Ik kwam nog wel eens weg met vissticks maar dat kan echt niet meer. En de avondjes met vriendinnen, dan neem ik zalm mee voor op crackers, zijn ook al een jaar gestopt. Ik dacht vanmiddag, lekker buiten fietsend, zal ik een stukje vis bij de viswinkel doen? Maar geen zin om het buiten op te eten en thuis kunnen die kinderen niet tegen de lucht.

Toevallig hebben de kinderen het afgelopen jaar chili leren eten, dus ineens kan ik ook wel eens met bonen aankomen. Voorzichtig want het kan zo weer over zijn.

Ik ben soms ook alleen als beiden weg zijn. Maar dan ben ik eigenlijk veel te blij dat ik een keer niet hoef te koken. En inderdaad soms koken de kinderen tegenwoordig. Gelukkig lust ik alles wat ze maken. Graag zelfs.

Leuke vraag! Hier ben ik meestal degene die de boodschappen haalt en kookt. Soms kookt man, maar dan wat ik heb gekocht. Er zijn best wel een aantal dingen die hier niet op tafel komen: bruine of witte bonen, tuinbonen, rode bieten en zuurkool, om maar eens wat te noemen. Over het algemeen is iedereen het hier wel mee eens. Al heeft zoon eens verteld dat hij bij opa en oma rode bietjes heeft gegeten en het heel lekker vond. Ik heb al niet eens een idee hoe dit goed klaar te maken. Vroeger, zoals mijn moeder het klaar maakte vond ik het in ieder geval niet lekker. 

Dochter was nooit een lastige eter, maar eet geen spruitjes en witlof. Nog steeds niet. Zoon eet wel spruitjes en is in de loop van de jaren steeds meer gaan proeven en eten. Alleen bij witlof wil ik dan dus weleens een andere groente op tafel zetten, spercieboontjes o.i.d. Spruitjes eten we als dochter niet thuis is, komt vaak genoeg voor. Man eet verder wel alles en als hij klaagt over het eten, mag hij het de volgende keer zelf doen Soms heb je weleens een misser in de keuken. 

Hier mag iedereen altijd verzoeknummers indienen.  Ik doe 2x  in de week boodschappen, omdat ik eten voor een week gewoon niet kwijt kan in de koelkast. Totdat ik vertrek mag je aanvragen indienen en dat gebeurt nu sinds bijna een jaar ook regelmatig nu iedereen thuis is.

Of de verzoeken ook ingewilligd worden hangt af van de beschikbaarheid en de prijs. In deze tijd van het jaar koop ik geen bloemkool van dik €3 waar we met 4 personen niet genoeg aan hebben.

Vorige week kreeg ik de vraag of ik die lekkere kaas van de markt mee kon brengen maar toen was vanwege het weer de markt afgelast dus dat moest even wachten. 

Verder probeer ik wel iedereen en beetje tevreden te houden gemiddeld over de week.  Oudste is dol op sperziebonen, jongste lust ze echt niet. Morgen eten we sperziebonen en dan maandag weer iets dat hij wel lekker vindt. 

Zo mag iedereen op zijn verjaardag kiezen wat er gegeten wordt.  Voor man en mij zijn dat 2 gerechten die we dus maar 1 keer per jaar klaar maken.  Ik kies altijd raapsteeltjes en man asperges. Pubers eten de raapsteeltjes met lange tanden mee en man ook.  De asperges krijgen altijd nog een groente ernaast dat is man zijn favoriet maar der pubers en ik krijgen dat echt niet weg.

Aanvulling:

Ik ben degene die iedere dag kookt eventueel met hulp van man of kind.  Zelfs als ik echt ziek ben heb ik nog de regie om in ieder geval iets eetbaars op tafel te krijgen. Man heeft echt geen gevoel voor smaken oudste begint het te leren.

Nee ik kook geen dingen waarvan ik weet dat mijn kinderen het niet lusten. Ik zou er ook echt van balen als er voor mij iets gekookt wordt waarvan de kok weet dat ik het niet lekker vind. Dat vind ik echt niet ok. Voor mij is samen eten een belangrijk moment van de dag en dan doe ik er ook mijn best voor dat het voor iedereen leuk en lekker is. Ze kunnen ook altijd suggesties doen. Als ik alleen eet maak ik meestal iets wat alleen ik lekker vind, zoals witlof of spruitjes. Op mijn verjaardag eet ik ook iets wat iedereen lekker vind, anders is de feestelijkheid er wel snel van af.

Weekmenu. Wij maken wekelijks in overleg met de hele familie een weekmenu en halen dan in één keer de boodschappen. Ik ben de enige zeikerd in de familie, ik lust veel dingen niet. Maar dat los ik op door weleens een portie extra te koken voor mij voor de volgende dag en dan kunnen de anderen rauw vlees of kaas eten. Nu in de coronatijd doet meestal mijn man de boodschappen en soms gaan we met z’n tweeen, dan haal ik bij de ene supermarkt de spullen en hij bij de andere. Van tevoren zetten we alles in de AH-app die iedereen op zijn telefoon heeft onder dezelfde inlog. Dus als zoon 1 pindakaas opmaakt en ziet dat er geen reserve is dan zet hij het in de app. als alles erin staat kijk ik wat goedkoper is bij Dirk en zet dat in de Dirk-app en haal het uit de AH-app. Sommige precies dezelfde dingen schelen wel 30 cent. Maar het is ook weleens duurder bij Dirk. en dan komen we meestal tegelijk weer bij de auto. verder maak ik veel in bulk. Bijvoorbeeld spaghettisaus. Die vries ik in zonder tomaten, ik weet precies hoeveel gram we nodig hebben voor zes personen. Bij het klaarmaken hoeven er alleen wat blikken tomaten bij en dan nog even pruttelen. verder heb ik sommige dingen in voorraad. Wc-papier kopen we eens in de paar maanden maar dan ontzettend veel. Blikjes tomaten, keukenpapier, blikjes bonen, dat soort spul. ik zou eigenlijk naar een maandmenu willen, maar dat is nog niet gelukt. 

Asperges en raapstelen

Nog zoiets wat we hier niet eten, asperges. Niet omdat we het niet lekker vinden overigens. Maar omdat het me dus echt niet lukt om ze goed klaar te maken. Ik kan schillen wat ik wil, maar er blijven toch harde velletjes aan zitten. Hetzelfde geldt dan in zekere zin voor raapstelen. Ik heb het weleens gekocht, tig keer gespoeld met water en dan toch nog zand erin. Tja, dan haakt dochter hier al af, en ik eerlijk gezegd ook. 

Als ik iets wil eten wat mijn dochter niet lekker vind doe ik er voor haar iets anders. maar tegenwoordig werkt ze regelmatig in de avond en dan bewaar ik het voor als ze werkt. Zo eten mijn dochter en ik vaak samen vis als mijn man aan het werk is. 

Koken op verzoek doe ik ook regelmatig en mijn dochter kookt ook ongeveer 1x per week altijd iets wat ze zelf erg lekker vind. 

Ik kook best vaak dingen apart. Hier allemaal moeilijk eters. Ikzelf ben de enige die echt veel dingen lekker vind en ook bijna alle soorten groenten wel eet. Zeer regelmatig kook ik voor de kinderen andere groentes bij het eten zodat ze in elk geval altijd groente hebben waarvan ik weet dat ze het ook goed eten. Dat doe ik liever dan dat ze nauwelijks groente eten. Maken wij pasta dan bevat de pastasaus niet zoveel groente.  Voor de kinderen kook ik dan broccoli er bij en voor man en mij bijvoorbeeld gegrilde groentes. Ook bijvoorbeeld salades maken we vaak voor iedereen apart op eigen bord. Bij iedereen sla en vervolgens voor iedereen de groentes en eventueel feta, mozzarella, walnoten etc naar wens. Misschien wat overdreven maar zo eet iedereen wel altijd zijn groentes en salades zoals hij het lekker vind. En ook bij hartige taarten bijvoorbeeld gebruiken mini vormpjes, en dan maken we een basis van room, kaas en ei en ook daar doet iedereen bij voorkeur zijn eigen groentes in. Maken we spinazietaart dan doet iedereen er wel spinazie in maar de 1 wil weer tomaat er bij en de ander niet,  en de 1 wil weer feta er bij, de ander niet. Je kan natuurlijk zeggen iedereen eet maar gewoon wat er is maar wij vinden het ook helemaal niet veel moeite om het zo te doen. En dan is er ook nog eens een deel van ons gezin vegetarisch en een deel niet. Misschien dat we daarom geoefend zij  in apart koken. Overigens is het niet zo dat de 1 bijvoorbeeld pasta eet en de ander aardappels,  het is altijd wel ongeveer hetzelfde.

We koken wat iedereen lekker vindt of iets erbij als iemand iets echt niet lekker vindt. Boodschappen en koken verdelen we ook, doen alle gezinsleden. De één kookt een eenvoudige maaltijd en de ander vindt het leuk om een uitgebreide aparte maaltijd te koken. Dus wie kookt die bepaalt is hier niet aan de orde, we houden met iedereen rekening. We zijn wel makkelijke eters, lusten veel en proberen graag dingen uit. Het jongste gezinslid kan het beste koken en haalt graag zelf de boodschappen, heeft zijn eigen adresjes.

Biscuitje, ben jij mijn partner?

Ik had je bericht kunnen schrijven, behalve dan dat de enige makkelijke eter hier in huis mijn partner is.

Ik vind het een kleine (en ook leuke) moeite bijv wat extra groente erbij te serveren. Dat vind ik sowieso vaak veel lekkerder, meerdere kleinere hapjes. (En dan kan iedereen gewoon kiezen) En soms, bij genoeg zin en tijd kook ik ook gerust heel verschillende dingen. Ook hier een deel vegetarisch, erg verschillende smaken en geregeld verschillende behoeften. 

Net als Biscuitje kook ik vaak meerdere groentes per maaltijd. En ik maak vlees klaar voor de niet-vegetarier hier, in een andere pan dan de vegetarische burger of zo. Eigenlijk wil ik al heel lang een fornuis met 6 pitten, maar daar is geen plaats voor in de keuken.

Ik kook nu meer apart. Vroeger aten we meer aardappelen maar zoon is nu sinds een jaar of wat een heel gevarieerde eter die veel wil proberen. ( het kan dus goed komen he,met de kinderen hahaha) en ik probeer wel mee haha.

 Manlief is echt de moeilijkste eter, wil t liefste elke dag stamppot zoals boerenkool,hutspot, en los rode kool of zuurkool. Niks geen pasta of zo.  Bami dan weer wel.Zoon eet liever roerbakschotel  met verschillende groenten,pasta,zoete aardappel,pompoen,risotto etc. Lust ook wel zuurkool hoor maar heeft als stamppot dan graag andyvie wat man weer niet wil. Dan maak ik 1 grote pan aardappelen en roer er daarna door 2 pannetjes de groenten erdoor.

Ik maak ook nu regelmatig een pan stamppot waar mijn man de volgende dag dan nog van eet en zoon en ik roerbakschotel of pasta. Of man gebakken aardappelen die over waren met de salade die we allemaal eten.

Gewoon omdat ik geen zin heb ik gezucht.

Als we gewoon aardappelen en groenten eten, eten we allemaal hetzelfde. Lekker makkelijk. Man houd meer van bloemkool en dochter en ik juist van brocoli en romanesco. Dus ene week het 1,volgende keer het andere.   

Als ik rijst/noedels/pasta maak is het alleen voor m'n man en z'n vader. Restjes gaan in de vriezer. Dochter en ik eten koolhydraatarm en dus maken wij iets met veel groenten en iets van vlees/vus/ei of vegetarisch. Peulvruchten eten we soms samen soms apart. Pizzas, patat etc eten we niet heel vaak en ook vaker door de mannen. 

@biscuitje: wat leuk dat je zo aparte salades en quiches maakt. Ik doe wel soms een saladebuffet; dan staan er allemaal schaaltjes en bordjes met ingrediënten en kan iedereen z'n eigen salade samenstellen. Vind ik erg gezellig. 

@monique3 Allemaal verschillende bakjes vind ik ook leuk! Dat doen wij ook wel eens bij salade of bijvoorbeeld bij wraps. Kan iedereen zijn wrap vullen zoals hij of zij wil. Ook handig op verjaardagen of als er bezoek is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.