Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Waarom je van sporten niet afvalt, en nog een leestip

Zie je wel, je valt niet af van sporten!

Zie hier: http://www.time.com/time/magazine/article/0,9171,1914974,00.html

Een link die ik vond via de site van wetenschapsjournalist en Trouw-columnist Asha ten Broeke, een site die ik ook warm in de aandacht wil aanbevelen. Belle Epoque, onder andere jij zal je (met andere "spijsverteringstechnisch ongezegenden", om met Ten Broeke te spreken) aangesproken voelen door deze column http://www.ashatenbroeke.nl/asha/2011/05/30/obesitas-is-geen-ziekte-en-geen-keus/
maar ze schrijft ook mooie dingen over modeziekten en over man/vrouwverschillen (of niet).

Nou ja, voor wie om leesvoer verlegen zit (of om argumenten om niet naar de sportschool te hoeven )

Groeten,

Temet


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Leuke site (en belle)

Temet, bedankt voor de tip. Leuke stukjes schrijft ze, heel herkenbaar (ha, ik ben ook een schuurtjesmoeder!)

En Belle, het heeft eventjes geduurd voordat ik door had wie je bent maar ik ben blij dat je weer heb 'teruggevonden'. (Ik ben slecht in nickwissels en het kwartje viel pas na een posting in Relaties).

Chris

Belle Époque

Belle Époque

01-11-2011 om 19:56

Temet en chris

Temet, bedankt voor de URL, hij kan me niet vaak genoeg verspreid worden want ik herken mezelf er tot in detail in, behalve dat ik al jaren geen kroketjes meer trek in de snackbar (niet omdat ik me schaam, maar het is beter van niet).
Wat ik zo mooi aan gewicht kwijt was geraakt (wat, ironisch, begon toen ik problemen had met Jeugdzorg) is er met gezwinde spoed weer aangekomen (en er dreigt bonus) toen ik de burnout kreeg.
Met mijn zwangerschappen viel ik netto gemiddeld 15 kilo af. Die ik daarna weer met bonus terugkreeg.
Ik heb gewerkt als postbezorger, ook omdat ik hoopte door meer bewegen af te vallen. Ik kwam 2 kilo aan. "Dat zijn spieren, die zijn zwaarder dan vet" werd me verteld. Toen ik ermee moest stoppen kwam ik alleen maar verder aan (onlogisch). Toen ik in het herstellingsoord zat en met de pot mee-at (behalve toetjes en sauzen), en geen avondwijntje meer dronk, kwam ik nog veel harder aan.
Lang verhaal kort: ik voel me zo gehandicapt door mijn lijf (benauwd, amper bewegen) dat ik een maagverkleining heb aangevraagd. Maar de stigmatisering speelt ook een grote rol. Zo'n grote rol, dat ik ervoor heb gekozen nooit meer normaal te kúnnen eten omdat mijn maag dat straks niet meer verdraagt. Die keuze kan ik nu ook maken, maar dan barst ik van de trek (wie niet!). Deze week beginnen de intakegesprekken.
Een aantal jaar geleden keken ze alleen nog naar eetstoornissen en geloofden ze niet in "ik kan er niks aan doen", tegenwoordig liggen de kaarten anders, en ze gebruiken ook andere methoden waardoor ik alsnog in aanmerking zou kunnen komen.
Liever nooit meer een etentje, een wokrestaurant met de familie, een high tea met OOL, of anderszins "gezelligheid met eten", dan steeds kanslozer moeten doorleven met een lijf dat steeds minder kan en waar geen man naar wil kijken (toen ik 20 kilo minder woog keken ze opeens wel, die kilo's zitten er bijna allemaal weer aan).

Met dit soort columns ben ik erg blij, en dankzij dit soort berichten merk ik bij de dokters ook minder "eigen schuld, vreet de helft en kom dan maar terug".
Ik ben zo benieuwd hoe het is om gewoon normaal eruit te zien en wat ik dan allemaal zal kunnen!!!

Belle Époque

Belle Époque

01-11-2011 om 19:57

Oh, en chris...

Er zijn zo ontzettend veel nickwissels geweest de laatste tijd dat ik het spoor een beetje bijster ben...
Maar het was tijd dat ik ook eens een make-over onderging qua nick en ik heb er geen spijt van!

Kloink (o.t.)

Dat was het kwartje dat bij mij viel ivm de nickwissel van Belle. Fijn, ik miste je al!
Engeltje

Speurder

Speurder

02-11-2011 om 14:41

Kloink 2

Het verging mij precies zo!

Fijn om je terug te hebben!

Liefs!

Belle Époque

Belle Époque

02-11-2011 om 17:36

Engeltje en speurder en chris eigenlijk ook

Nou ben ik toch superbenieuwd welke oude nicks jullie hadden...! Ik ben daar echt een kluns in, ik had verdorie net op een rijtje wie wie was (ook met mijn hyves) en prompt werd de hele boel weer opgeschud!

oregano

oregano

02-11-2011 om 20:06

Ook kloink (o.t) ☺

Las vaak mee met je postings, leuk dat je er weer bent (en dus al was...Succes met alles!
Groet oregano

dc

dc

02-11-2011 om 20:47

Grappig

Ik vond je berichten altijd leuk om te lezen, en de berichten van deze nieuwe persona ook. Toevallig hè?

Ik ben blij dat ik niet de enige muts ben hier op het forum

Euh belle (ot)

Ik heb hier nooit een andere nick gehad...

Maar ik ben het met je eens. Ervan uitgaande dat er niet zo heel veel nieuw bloed bij komt op OOL moeten de meeste nieuwe nicks hier toch van oude bekenden zijn. En ik herken ze vrijwel nooit, ja P laatst, maar die kon je ook bijna niet over het hoofd zien

Chris

Tijgeroog

Tijgeroog

03-11-2011 om 09:12

Over het sporten

Sporten moet je ook doen omdat/als je het leuk vindt.
En ik sport graag, maar ik ben er behoorlijk van overtuigd dat een sportschool gewoonweg niet leuk is.

Belle

Een maagverkleining betekent echt niet dat je nooit meer normaal en gezellig kunt eten. Echt niet. En ik spreek uit persoonlijke ervaring. Echt, laat die gedachten los en ga ervoor!!
Heel veel sterkte en succes!!!!

Pluk53

Pluk53

03-11-2011 om 10:06

Over het sporten2

"bewegen" geeft je heel wat er voordelen dan de mogelijkheid tot afvallen.
Dat je van sporten niet afvalt klopt als je "de natuur volgt", die je aangeeft dat er stevig gegeten moet worden na/voor inspanning. Je zult dus het koppie erbij moeten houden. Als je dat niet kunt/wilt, dan heeft sporten om af te vallen geen zin. Maar wel voor de lol, je welbehagen, tegen hart/long-problemen, .......
en Belle E, sommige mensen hebben pech, door onderliggende redenen. Maar dat is een minderheid (wat het voor jou niet minder vervelend maakt)

Temet

Temet

03-11-2011 om 11:46 Topicstarter

Over het sporten 3

Pluk, er worden iha een aantal redenen genoemd waarom sporten goed zou zijn.

1- het is leuk
2- het is goed voor je karakter (je wordt 'sportief')
3- het is goed voor je hart en bloedvaten
4 - het is goed voor je conditie
5 - je krijgt er spieren van
6 - je valt ervan af

Mijn persoonlijke overtuiging is dat sporten helemaal niet moet.
Argument 1 geldt alleen voor wie sporten leuk vindt. Maar goed, wie het leuk vindt moet het natuurlijk vooral niet laten. Wel word ik soms wat kribbig van mensen die anderen proberen te overtuigen dat ze moeten sporten "omdat het leuk is", wat net zoiets is als iemand een heupbroek opdringen omdat het mooi is. Nee, de spreker vindt het mooi, da's wat anders.

Argument 2 geloof ik ook niet, althans, ik geloof niet dat sport per se beter is voor karaktervorming dan andere sociale activiteiten en ik vermoed dat competitiesport, op enig niveau bedreven, eerder slechter is voor het aankweken van leuke karaktertrekken dan andere activiteiten.

Argument 3 is iha wel juist, maar sport biedt geen grote voordelen ten opzichte van gewoon regelmatig bewegen. Vaak wandelen is ook een goede manier om een te hoge bloeddruk te verlagen. Daar krijg je bovendien niet snel blessures van, dat ligt bij sommige sporten wel anders.
Argument 4: ik vermoed dat je inderdaad een beter uithoudingsvermogen krijgt van het rennen van marathons dan van het wandelen van diezelfde marathons. Wel is de vraag waar je dat extra uithoudingsvermogen voor nodig hebt, anders dan voor het rennen van marathons.

Ik kan niet rennen, maar behalve als ik mijn treinreis wat te krap inplan doe ik het ook niet, dus ik heb er geen last van

Argument 5 lijkt mij juist. Als je armspieren wilt hebben zul je ze moeten aankweken, en tenzij je zwaar werk doet zal je daarvoor moeten trainen

Argument 6 is alleen maar juist *ceteris paribus* - dus je moet precies evenveel blijven bewegen buiten het sporten om dan je voorheen deed, en ook precies evenveel calorieën blijven gebruiken. Daar ging dat artikel over. Aangezien ons lichaam heel geniepige mechanismen heeft om ons brein hier de voet dwars te zetten, valt dit nog erg tegen. Behalve, mogelijk, bij mensen die voorheen helemaal niet bewogen en nu door sporten ineens heel veel gaan bewegen. Zie echter wat ik opmerkte onder punt 3: gewoon bewegen is in dit opzicht vermoedelijk net zo goed.

Waarom mijn gezeur hierover? Vanwege de heersende opvatting dat sport moet. Het hangt er maar helemaal vanaf wat je ermee bereiken wilt. Maar sport valt een beetje in dezelfde categorie als bijvoorbeeld ontbijten, velen zijn ervan overtuigd dat het nodig is zonder dat precies duidelijk is waarom, en of dat allemaal wel klopt.

Door het idee dat sport moet krijgen mensen die niet sporten een schuldgevoel aangepraat - althans, dat risico bestaat - en worden tot activiteiten gedreven waar ze een schurft aan hebben (en die ze dus ook niet volhouden) terwijl ze voor de doelen die ze proberen te bereiken misschien beter andere activiteiten hadden kunnen doen waar ze geen hekel aan hebben.

Wie niet van de sportschool houdt maar wel van plantjes, moet, om zijn hart en bloedvaten een plezier te doen, geen abonnement nemen op de sportschool, maar een volkstuin.

Wie voor de lol gewichten heft, lange afstanden rent of voetbalt kan daar natuurlijk best mee doorgaan. Ieder zijn hobby. Maar niet doen alsof je per se veel verantwoorder bezig bent dan degene die liever postzegels verzamelt in zijn vrije tijd, maar wel op de fiets naar het werk gaat.

Groeten,

Temet

Bellefleur

Bellefleur

03-11-2011 om 12:26

Ook kloink! en temet

Oh, Belle! Ik ben blij dat ik je weer zie. Ik heb je gemist. Lastig die nickwissels
Temet, wat is de definitie van sporten voor jou? Je noemt in je prachtige opsomming van argumenten dat je net zo gezond wordt van een marathon wandelen als van een marathon hardlopen. Maareh, een marathon is en blijft sporten. Ook al zou je het rolschaatsend of hinkelend doen.
Ik heb altijd een hekel gehad aan sport. Ik haat teamsporten, omdat ik motorisch niet hoogbegaafd ben, en niet de juiste instelling heb om niets en niemand ontziend een bal in een netje te smijten. Ik hield van een stukje fietsen, en van wandelen, als het niet te fanatiek werd. Ook vond ik Tai Chi leuk. Totdat ik bij de fysiotherapeut terechtkwam. Die bleek een oefenzaal te hebben die je ook als gezonde sporter mocht gebruiken. Van de een op andere dag frequenteerde ik een sportschool. Toen ik een jaar later begon met hardlopen, voor de lol, voor de uitdaging, én voor mijn conditie, vroeg een oude vriendin van mij zich af hoe het kwam dat ik ineens zo'n fanatieke sporter was geworden. Ik hield toch niet van 'sport'? Toen ging het lampje bij me branden. Ik sportte. Toen pas besefte ik dat sport niet alleen met z'n allen achter een balletje aanhollen in een stinkende gymzaal is, of hijgend aan apparaten hangen, en tussendoor jezelf opgeilen in de spiegel door je spierballen te laten rollen... Maar je kunt ook sporten voor de sport. Zeg maar voor de lol. In die zin is een wandelingetje sport, een fietstochtje en tai chi ook. En ja, krachttraining ook. Tuinieren is voor mij dus ook sport. Als je het begrip sport wat breder definieert, is het sneller leuk.
Argument 2: door het sporten ben ik blijer geworden. Ik sport niet voor het sociale gebeuren, maar mijn sociale omgeving vindt het blijdschapbevorderende aspect goed voor mijn karakter. En goed voor hun eigen dagelijkse leven
Argument 3: sportblessures zijn een forse kostenpost voor werkgevers. Topsport is per definitie ongezond. Maar als je matig sport is het gezonder dan niets doen. Hangt er alweer vanaf hoe je het begrip sporten definieert.
Argument 4: je uithoudingsvermogen wordt beter, maar je bent ook minder vaak ziek. Verder hou je ouderdomskwalen wat langer van je af. Maar ook hier geldt, hoe defineer je sport? Twee keer per dag een half uur naar je werk fietsen, en je bent al klaar! Daar heb je inderdaad geen marathon voor nodig.
Argument 6: je zou es moeten weten hoe snel je conditie achteruitholt als je stopt met sporten. En hoe snel die die gespierde armen in vetlellen veranderen. Je hebt helemaal gelijk in dezen.
Inderdaad, je krijgt het moeten sporten door je strot geduwd. Je moet stevig in je schoenen staan om daar tegen in te gaan. Reden temeer om een sport te vinden die je ligt.
Had ik al gezegd dat ik gek ben op tuinieren?
Voor het geval dat je denkt dat ik er door al dat sporten uit zie als een jonge god, ik heb obesitas, en hijg als een nijlpaard als ik een trap op moet. Maar, als ik je irl eens tegenkom, laat ik graag mijn spierballen zien.

Belle Époque

Belle Époque

03-11-2011 om 12:48

Sport en bewegen

Ik heb geleerd dat bewegen niet per sé sport en uitsloven in de gym moet zijn
Ook wandelen en fietsen is bewegen! Mijn longarts heeft zelfs eens gezegd: "In een normaal dagelijks leven kom je gauw genoeg toe aan de minimum 1/2 uur bewegen per dag, bijvoorbeeld door je boodschappen lopend of op de fiets te doen, en als fietsen te zwaar is, loop je gewoon een haalbaar rondje in je buurt."
En als je kind een WII heeft is de WII-fit erg prettig! Gewoon, lekker in je eigen huis! Het is grappig om te doen en een stuk minder belastend dan telkens naar die fitnessclub, tussen de strakke lijven die denken dat dikke mensen ook doof zijn en muziek waar je stapelstylotum van wordt (een uitzondering vormt de longrevalidatie die ik heb gedaan, helaas was dat op heel ongelukkige tijdstippen).

Belle Époque

Belle Époque

03-11-2011 om 12:52

Pluk

Weet ik, van die uitzondering

Sporten (ik zeg dus liever "bewegen") is absoluut nodig. Als ik door wat voor omstandigheid ook minder dan de voorgeschreven tijd beweeg, krijg ik het gegarandeerd op mijn bord. Om te beginnen krijg ik het benauwder, en dat lijkt dan de drempel te verhogen om toch te gaan bewegen, maar ik heb geleerd het toch te doen, omdat het resultaat heel snel merkbaar is!
Daarom baal ik ook zo dat ik weer zo gegroeid ben. Het belemmert me in bewegen!

Over het sporten 4

Ik ben een zitmens. Dat is gewoon zo en dat gaat ook niet meer anders worden.

Sporten kost ook zo veel tijd, waarin ik bijvoorbeeld liever een boek lees of naar muziek luister. Ik heb als jong kind en student wel aan georganiseerde sport gedaan, maar tegenwoordig haal ik mijn lichaamsbeweging uit lopen (wandelen impliceert dat je er echt regelmatig op uit gaat), fietsen van en naar de stad, trappen lopen, rommel opruimen, peuter rondsjouwen op de arm en seks. Dat moet maar genoeg zijn.

Chris

Temet

Temet

03-11-2011 om 14:31 Topicstarter

Bellefleur

"Temet, wat is de definitie van sporten voor jou?"

Goed punt. Weet ik eigenlijk niet, maar nu je me er zo over na laat denken zou ik geloof ik zeggen: sport is lichaamsbeweging met regels.

Ik heb twee keer een lange-afstandspad gelopen en daarbij een keer een etappe gehad van ruim 30 km, in heuvelachtig terrein. Dan begin je al een beetje in de richting van een marathon te raken, maar ik zou dat toch geen sport genoemd hebben. Ik kan ook weer niet zeggen dat sport die lichaamsbeweging is waar ik een hekel aan heb, want ik heb jarenlang aan schermen gedaan, ik noem dat zonder meer een sport maar ik vond het wel leuk.

Ik heb geen duidelijke defitie eigenlijk. Maar als ik tien kilometer gewoon loop zou ik dat gewoon een wandeling noemen, als ik die tien kilometer, of zelfs maar de helft, zou moeten rennen dan noem ik het sport .

Groeten,

Temet

dc

dc

03-11-2011 om 15:18

Belle

"Het is grappig om te doen en een stuk minder belastend dan telkens naar die fitnessclub, tussen de strakke lijven die denken dat dikke mensen ook doof zijn ;"

hmm, bij mijn sportschool stikt het van de volslanke en ronduit dikke mensen. Heel gezellig juist. Ik heb ook nooit het idee dat ik of zij erop aangekeken worden geen slanke dennen te zijn. Het is juist heel positief allemaal. (En als de muziek niet om aan te horen is, dan heb ik altijd nog mijn mp3 spelertje mee)

En ik vind dat sporten me tijd oplevert. Als ik na de kinderen in bed liggen niet ga sporten, dan hang ik de rest van de avond moe voor de tv of de computer. Als ik ga sporten, en ik kom terug, dan blaak ik van de energie en doe ik thuis ook nog iets nuttigs. Verder ben ik er dagenlang vrolijker door.

Belle Époque

Belle Époque

03-11-2011 om 15:50

Ik moet eerlijk zijn en zeggen dat het alweer tijden geleden is dat ik in een echte fitnessdinges kwam

Wat die tijdwinst betreft: klopt, van niksdoen word je alleen maar gáár! Of je nou beweegt of sport of wat dan ook, maakt me niet uit maar niksdoen is een sloper.

Puck

Puck

03-11-2011 om 22:28

Belle en dc

HEt hangt heel erg van de sfeer van een sportschool af of volslanke en dikke mensen er zich thuisvoelen of niet. Er zijn sportscholen waar het vooral gaat om er zo sexy en bevallig mogelijk bij te lopen en waar men opgedirkt "sport" om bekeken te worden. Maar er zijn ook sportscholen waar dikke mensen zich prima thuis kunnen voelen. Zo is bij de sportschool waar ik train juist verboden om mouwloze hempjes te dragen e.d. Verder geven ze hier ook voedingsadviezen en programma's om af te vallen. Zou denk ik voor jou ook een heel geslaagde sportschool zijn Belle. Hou maar eens in gedachten.

Ely

Ely

03-11-2011 om 22:34

Nieuwsgierig puck

Waarom verboden voor mouwloze hempjes? Alsin: nietsverhullend?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Belle Époque

Belle Époque

03-11-2011 om 22:39

Puck

En toen ik longrevalidatie deed vond ik die mouwloze dingen juist zo lekker!

Het was waarschijnlijk geen porum maar ik vond het lekker om te sporten met een ruime top en een legging. Of is dat de reden waarom mouwloos verboden is...?

Ben wel benieuwd waar jouw sportschool is!

saskia

saskia

04-11-2011 om 07:43

Belle

Een vraag uit oprechte belangstelling: ik heb de indruk gekregen uit dit en vorige draadjes dat je heel bewust eet en drinkt en desondanks blijft aankomen. Wijzigen van je eetpatroon lijkt niet nodig omdat je al zo gezond en matig eet. Wat voegt een maagverkleining dan toe?

krin

krin

04-11-2011 om 09:09

Meer wetenschappelijke steun

Waarom minder eten en sporten niet altijd genoeg is:
http://www.nydailynews.com/life-style/health/diet-exercise-fight-obesity-study-article-1.971052
Blijkbaar moet je aan de hormonen, Belle

Puck

Puck

04-11-2011 om 09:30

Ely

Sportschool wil graag dat iedereen zich bij hen thuisvoelt en dat nietsverhullende hempjes daar afbreuk aan doen. Enerzijds omdat sommige mensen niet zitten te wachten op het aanblik van bijna blote zwetende bovenlijven (al dan niet superstrak) en ook omdat veel dikkere mensen zich blijkbaar niet zo thuis voelen als er naast ze een superstrak lijfje in een bling bling topje staat te hupsen. En Belle: de sportschool zit vlak bij mijn huis.

Darmhormonen

bij een gastric bypass verandert de samenstelling (hoeveelheid) van de darmhormonen. Mensen die een GBP laten doen zijn vaak in korte tijd van hun diabetes af, de bloeddruk daalt en dan verliezen ze natuurlijk ook nog (flink) gewicht.

Ik ben ook te zwaar, maar niet dusdanig dat ik in aanmerking zou kunnen komen voor een GBP (ik denk er wel eens aan)

Diabetes heb ik door mijn overgewicht en te weinig bewegen. Laatst ben ik met fysiofitness begonnen omdat ik toch hoopte wat meer (en beter) te kunnen bewegen en zo een betere conditie te krijgen..

Helaas kon ik het niet volhouden, of ik hield het wel vol, maar mijn lijf ging zo in protest dat ik me er letterlijk zieker van voelde (dan dat ik me normaal al voel-en nee, ik ben niet zielig ☺)

Nu zit ik dus met overgewicht, val ik zeer moeizaam af en als ik wel afval is het heel moeilijk vol te houden..

Vroeger heb ik (te) veel gesport...(en daardoor ben ik nu dik, ben ik bang)

Er zijn medicijnen tegen diabetes waarin die darmhormoonfunctie gereguleerd wordt..maar daarvoor kom ik niet in aanmerking omdat mijn lange termijn glucose elke keer goed is..

En zo blijf je in een cirkeltje rondgaan..

Dus Belle: ik zou serieus een GBP overwegen als ik jou was, je bent al zo lang bezig!

Sterkte in elk geval..

Belle Époque

Belle Époque

04-11-2011 om 18:11

Saskia en mien

Mien was me voor

Maar ook: normale porties zijn blijkbaar teveel voor me. Mijn maag eist die normale portie wel, anders geeft die continu een hongersignaal door. Dat is onverdraaglijk als ik alleen maar eet wat ik nodig heb (weinig dus).

Ik heb toevallig vandaag de voorlichting gehad, en er werd héél duidelijk beaamd: ja, er zijn mensen die van "niks" aankomen. Soms is dat te verklaren, soms is het te vermoeden en soms wéét je het gewoon niet. Dat het nog steeds zo gebagatelliseerd wordt is dus echt, serieus, van officiële kant bevestigd, niet okay!!!
Toch jammer dat ik daar 30 jaar voor heb moeten knokken met verplichte crashdiëten, vernederende doktersbezoeken en zo, maar goed, was geweest is, is geweest, ik HOEF NIET MEER TE KNOKKEN!!! (sorry, ik moest het even uitschreeuwen!!!!!!!!!!). ))))))

Ik moet er wel rekening mee houden dat ik altijd mollig blijf, maar tussen mollig en baggervet zitten nog altijd een heleboel kledingmaten )

Kortom: ik zit nu officieel in de molen. Moet wachten op een oproep voor screening (wachttijd onbekend, waarschijnlijk hoogstens enkele maanden), daarna het voortraject, de operatie en een héél lang natraject.

Om terug ontopic te komen: ja, ook bewegen hoort daarbij. En dat kan voor de één intensief sporten zijn, de ander begint met een blokje om en breidt dit naar eigen kunnen steeds verder uit. Verder diëtiste (o.a. hoe je na de ingreep helemaal opnieuw je eetpatroon moet opbouwen), psycholoog (ook voor mensen zonder eetverslaving) en dokter (voor de medische kanten).

Die GBP wordt dus na de screening overwogen, kan ook een Gastric Sleeve worden.

Wordt vervolgd...!

Belle Époque

Belle Époque

04-11-2011 om 18:41

Puck

Ik ga die sportschool absoluut bezoeken als ik in de buurt ben, gaan we lekker samen !

Puck

Puck

04-11-2011 om 18:44

Belle

Ok, ik hou je eraan. Ik weet dat er minstens nog 2 vrouwen rondlopen die een GBP hebben ondergaan en er sporten. En zeker overdag wordt je er absoluut niet aangekeken op een ander uiterlijk. Zo relaxed!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.