Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Tango

Tango

12-09-2017 om 10:34

Alles kwijt raken en vergeten


@nnemoon

@nnemoon

16-09-2017 om 14:46

Tango

Ik zie het helemaal voor me, je zoon met zijn schoolpas. Goed zoals hij het heeft opgelost. Hoeveel zitten er bij jouw zoon in de klas? Bij mijn zoon 14.

Tango

Tango

17-09-2017 om 22:18

Ja vond het ook prima

Zoals hij het heeft opgelost. Ik denk ook dat het vriendje dat het deed geen kwaads in de zin had. Het gebeurde gewoon. Ga nog wel even vragen of zoon weer een echt pasje krijgt, want hij heeft nu een noodpasje zonder foto, alleen een pasje met zijn naam erop. Maar dat komt nog wel.
Hij heeft 18 kinderen in de klas, @annemoon. Dat is eigenlijk meer dan het streven (was 16 volgens mij) maar kwam w.b. indeling zo uit. Het is sowieso een vooruitgang, want op de basisschool zat hij altijd in klassen van rond de 30. Ben blij dat hij met veel meer plezier naar school gaat dan op de basisschool. En hij heeft al zo snel aansluiting gevonden. Sommige vakken vindt hij ook echt erg leuk. Zoals dierverzorging. Het enige nadeel daarbij is wel weer dat hij allergisch is voor sommige dieren. Dat is dus iets om in de gaten te houden. Eerst maar kijken of het met een allergietabletje op te lossen is. Want hij wil het zo graag mee doen.
Hoe gaat het met jouw zoon, @annemoon?

@nnemoon

@nnemoon

19-09-2017 om 08:44

Tango

Wat fijn om te lezen dat je zoon met plezier naar school gaat. En leuk dat dierenverzorging hem zo trekt. Hopelijk helpen de allergietabletjes.

Voor mijn gevoel zit zoon beter in zijn vel als op de basisschool. Hij was eigenlijk altijd de slechste van de groep zelfs nadat hij een jaar was blijven zitten. Hij hobbelde als het ware altijd achter de groep aan. Hij had ook voor verschillende dingen RT en in groep 8 zelf één op één begeleiding. Nu op het VMBO zit hij met kinderen met allemaal een beetje het zelfde niveau, geeft rust hoeft hij niet meer continu op zijn tenen te lopen.

Hij heeft een mentor waar het volgens mij goed mee klikt. Eind van de maand een gesprek met deze vrouw, dus ik ben erg benieuwd.

Tango

Tango

20-09-2017 om 13:16

@nnemoon

Lijkt wel alsof ze op dezelfde school zitten. Hier hebben we ook eind van de maand gesprek met de mentor.
En verder lijkt jouw verhaal en vooral dat van jouw zoon ook heel erg op dat van mijn zoon. Hij is ook blijven zitten en was daarna ook nog steeds de slechtste van de groep. Had altijd extra begeleiding en liep inderdaad voortdurend op zijn tenen achteraf gezien. In groep 8 ging dat bijna mis. Hij wilde niet meer naar school na een jufwissel. Met heel veel moeite kregen we hem nog zo ver.
En nu gaat hij vrolijk naar school. Heeft pas 1 dagje gemist. Lijkt de stof allemaal goed te begrijpen, alleen Engels vindt hij erg moeilijk zegt hij. Hij heeft vrienden, vandaag is hij jarig en heeft zijn vrienden getrakteerd in de pauze. Hij is wel moe van alle nieuwe dingen maar het gaat boven verwachting goed vind ik.

@nnemoon

@nnemoon

20-09-2017 om 17:05

Tango

Van harte gefeliciteerd met de verjaardag van je zoon. Wat fijn dat je zoon weer met plezier naar school gaat en dat hij vrienden heeft. Dat hij goed in zijn vel zit is het belangrijkste. Hier ook een zoon die lekker in zijn vel zit. School kost hem heel veel energie maar hij vindt het leuk.

Tango

Tango

20-09-2017 om 20:05

Bedankt @nnemoon!

Voor je felicitaties!
Ben hier zeker blij mee. Het kost inderdaad wel veel energie. Dat merkten we hier net weer. Zoon is ook fijn-motorisch niet zo handig en moest vandaag van mij even oefenen met rondjes maken met een passer. Zijn vader zat er bij en zei blijkbaar iets verkeerd. Zoon boos en huilend naar boven. Maar nu zit hij toch weer (alleen) beneden te oefenen.

@nnemoon

@nnemoon

22-09-2017 om 07:52

Zonde

Het is zonde ik zie het heel maar voor me. Mijn zoon is fijn-motorisch ook niet zo handig. Bij wiskunde hadden ze bijvoorbeeld verschillende figuren (cilinder, cirkel, prisma enz.) uit moeten knippen. Was niet echt een sucses.

Gisteren was hij heel boos. Zijn shirt was niet goed, eten was niet goed, elastiekjes voor zijn beugel bijna op, hij mopperde echt overal op. Ik zei wat zit je nu eigenlijk dwars. Bleek dat hij gisteren cito had, hij was bang dat als hij het niet helemaal goed zou maken, hij van school af zou moeten.

Tango

Tango

22-09-2017 om 10:17

Ja, die Cito

Dat is hier ook wel een ding. Zoon had van de week dus Cito Engels en had daar ook veel zorgen over. Heb hem uitgelegd dat het helemaal niet erg is als hij hem minder goed maakt. Dan zien ze dat hij er moeite mee heeft en zal hij w.s. wel extra begeleiding krijgen. Dat hielp wel iets. Zoon mag hier een aantal toetsen met Kurzweil maken i.v.m. dyslexie. In het begin had ik daar zorgen over omdat hij nog nooit met Kurzweil had gewerkt. Heb dit ook aangegeven maar blijkbaar wordt het heel goed begeleid. Hij vindt het heel prettig.
Vandaag heeft hij zijn eerste echte proefwerk, voor wiskunde. Hij snapt het heel goed. Inderdaad ook figuren e.d. Ben heel benieuwd hoe hij het maakt, want in de haast kan hij soms fouten maken. Bijvoorbeeld niet goed tellen hoeveel vlakken of ribben een figuur heeft. Heb hem gezegd zijn dyslexiepas op tafel te leggen (die heeft hij sinds deze week ook) want hij krijgt dan extra tijd.

@nnemoon

@nnemoon

22-09-2017 om 10:36

Duimen

Ik ga duimen voor zijn proefwerk wiskunde.Fijn dat hij goed begeleid wordt. Hier geen dyslexie dus ik ken het gebruik van Kurzweil niet.

Zomer

Zomer

22-09-2017 om 10:42

Tango

Nog gefeliciteerd met je zoon! En wat fijn dat het zo goed gaat en hij het naar zijn zin heeft. Het verhaal van jouw zoon is het verhaal van mijn dochter. Ook bij haar lijkt het alsof ze nu eindelijk op haar plek is. hele leuke klas, hier 15 leerlingen. En die wiskunde, herkenbaar van dat uitknippen . Dochter heeft die toets komende week. Gisteren haar eerste cijfer terug en een 9.2!!!! Ik weet niet wat voor cijfers er nog volgen maar zo trots! hebben het ook echt even een soort van gevierd. En de hele klas had een voldoende dus helemaal goed! Dit had ze ook echt even nodig, zo'n boost. Ik merk dat het huiswerk maken heel goed gaat maar tegen het leren hikt ze soms een beetje aan. Ik zag op de planning dat hier begin oktober de cito's zijn. OJa en dat (over)gevoelig zijn herken ik ook zeker. Dat met die passer zou hier ook zo maar kunnen gebeuren. Wel fijn om deze goede berichten te lezen! Hopelijk houden ze het positieve gevoel allemaal vast. Zit jouw zoon ook op een groene school? (omdat je dierenverzorging noemt)

Tango

Tango

22-09-2017 om 12:40

Ja, groene school

Zoon zit inderdaad op een groene school. Was dus helemaal niet de school van zijn keuze, daar heb ik eerder een draadje over geschreven, maar hij heeft het gelukkig naar zijn zin. Af en toe komt de school waar hij eigenlijk naar toe wilde nog wel ter sprake, maar niet dat hij zegt dat hij daar nog steeds heen wil. Gelukkig maar.
Geweldig dat jouw dochter zo'n mooi cijfer had gehaald, Zomer. Wat zal ze trots zijn geweest.
Wij begeleiden het huiswerk tot nu toe nog dagelijks, tenminste ik doe dat, voor man is het niet haalbaar met zijn werk op dit moment en zoon neemt momenteel van hem weinig aan. Gelukkig is het allemaal nog niet zo veel. Maken gaat steeds beter zelf maar inderdaad leren vindt zoon hier ook lastig.

Tango

Tango

22-09-2017 om 12:43

@nnemoon

Wij kenden Kurzweil ook helemaal nog niet. Zoon heeft er op de basisschool nooit mee gewerkt. Ze zouden het daar gaan oppakken maar dat kwam niet echt van de grond. En als zoon naar de andere school (die van zijn keuze) was gegaan, dan hadden we er helemaal in moeten duiken begreep ik. Nu wordt dat allemaal op school opgepakt. Vind ik eigenlijk wel erg prettig, want we begeleiden zoon al behoorlijk veel met huiswerk e.d. Zou niet weten hoe ik dan ook nog een cursus Kurzweil moet inplannen.
Zoon ging vanmorgen met wat tegenzin naar school i.v.m. de wiskundetoets. Hopelijk gaat het goed. Bedankt voor het duimen!!

Wiskunde

Hier ook wiskundetoets. Bruggemans had iets meer dan de helft af. Tja, snel is hij nooit geweest maar ik denk dat dit wel een mooie aanleiding is om thuis ook eens aandacht te gaan besteden aan huiswerk. Alles wordt nog steeds op school gemaakt. Bij de voorbereidingen voor de toets zag ik een nogal afgeraffeld wiskundeschrift voorbij komen....

@nnemoon

@nnemoon

22-09-2017 om 19:22

Huiswerk

Zomer, wat een prachtig cijfer van je dochter. Goed voor je zelfvertrouwen om met zo'n cijfer te beginnen. Natuurlijk ben je trots.

Ik heb mijn zoon ook steeds geholpen met zijn huiswerk op de basisschool. Op deze school maken ze het huiswerk op school alleen aks het niet af is komt het mee naar huis. Boeken blijven dus ook op school behalve het leerwerk moeten mee naar huis. Iedereen maakt dan ook in de brugklas bij techniek zelf een boekenkistje voor het netjes opbergen van de boeken. Ze kregen een bouwtekening, hout, hamer, spijkers, schuurpapier en verf. Mijn zoon vond het erg leuk om te doen.

Tango, hoe is het afgelopen met het wiskunde proefwerk?

Tango

Tango

22-09-2017 om 22:04

Ging niet door

Door miscommunicatie ging de toets wiskunde niet door. Ze hadden een Cito. Ik vroeg dus aan zoon hoe wiskunde ging. Hij zei dat het niet zo goed ging en daarna volgde dus, het was geen wiskunde maar woordbenoemen. Tja, dat is nou niet echt zijn sterkste kant. Hij heeft het nu a.s. woensdag en is van plan het nog een keer door te kijken.
Verder moeten we nog erg wennen aan hoe het huiswerk in trajectplanner wordt gezet. Ik dacht dat het altijd in roze was, maar nu bleek dus ook groen. En voor vandaag had hij iets dus niet geleerd wat wel werd overhoord. Hij had een 7! Ik vond het erg knap, maar hij niet, want het was het laagste cijfer van de klas.
Hier gaan de boeken gewoon mee naar huis. Veel van het huiswerk wordt wel op school gemaakt. Af en toe wat maakwerk voor thuis. Van het weekend gaan we maar even kijken of we nog iets gemist hebben.
@nnemoon, op de basisschool hielp ik zoon ook altijd. Ik ben het dus ook gewend. De hoeveelheid valt me tot nu toe ook nog mee en het is fijn dat het veel beter aansluit bij zoon. Van de week had hij iets dat zo makkelijk was, dat hij het probleemloos zelf kon maken.

Kaat

Kaat

24-09-2017 om 12:29

Even inbreken Tango

Zorg dat je snel goed duidelijk krijgt hoe het systeem mbt huiswerk ed prcies werkt. Niet om je bezorgd te maken, maar zo'n 7 voor zo'n tussentijdse overhoring zou idd best laag kunnen zijn. Veel docenten zorgen er juist voor dat leerlingen met dit soort dingen flink punten op kunnen halen. Een echte toets is vaak veel moeilijker.
Onderschat het niet! Eenmaal een achterstand wordt alles moeilijker.

@nnemoon

@nnemoon

24-09-2017 om 13:16

Drietje

Schrok je zoon er niet van dat hij niet alles af had?

@nnemoon

@nnemoon

24-09-2017 om 13:35

Tango

Hier woensdag ook de wiskunde toets. Ik ken het gebruik van trajectplanner niet. Hier schrijven ze het huiswerk nog gewoon op in een agenda. Laat mijn zoon nu een moderne versie hebben van het spijkerschrift. Gelukkig kan hij het meestal zelf wel lezen en het meeste huiswerk heeft hij dan al op school gemaakt.

Hier gebruiken ze Somtody voor de vermelding van de toetsen.

Ze zijn op de school van mijn zoon dit jaar ook overgegaan op een nieuw systeem van roosteren. Het heet Zermelo en tot aan de herfstvakantie wisselt het rooster dus door kinderziektes die er nog in zitten.

Donderdag dus een kennismaking met de school, de klas en de mentor. We moeten ook drie korte praktijklessen volgen. Het is namelijk de bedoeling dat hij in overleg met ons een keuze maakt voor het praktijkvak dat hij dit jaar wil volgen. Hij kan kiezen uit dienstverlening, foodlab en techniek.

Tango

Tango

24-09-2017 om 21:48

Trajectplanner

De bedoeling hier is ook dat je het huiswerk in je agenda zet. Zoon doet dit meestal wel maar soms mist hij blijkbaar iets. En dan is het handig als je dit in trajectplanner kan vinden. Ook bijvoorbeeld als hij een keer ziek is. Moet het er wel in staan en daar ontbreekt het soms aan en verder vind ik het dus onduidelijk. Een gespreksonderwerpje voor de mentor dus. Wij hebben vrijdag ons gesprek. Somtoday gebruikt mijn dochter op school. Vind ik overigens overzichtelijker dan Trajectplanner. Op de vorige school had ze Magister, was ook duidelijker en allemaal makkelijker om in te loggen. Zoon kan gelukkig nu wel makkelijk inloggen op zijn rooster om te zien of er iets uitvalt.
Wat leuk dat jullie ook praktijkvakken gaan volgen op school, @nnemoon. Dat doen ze hier niet volgens mij. Ik geloof ook niet dat zoon nu al iets hoeft te kiezen.
Kaat, ik maak me er maar niet heel druk om hoor. Ik geloof dat ik nu wel door heb hoe het werkt, maar ga wel even vragen waarom huiswerk soms in roze staat en soms in groen, want werkt verwarrend zo. Die 7 was pas het eerste cijfer voor zoon en dan ga ik niet zeggen dat het laag is hoor.

Annemoon

Nee, hij schrok niet heel erg volgens mij. Ik ook niet, zag het wel aankomen. Hier leert hij juist van. Ik heb met hem besproken wat hij anders kan doen en ook gezegd dat een onvoldoende (hij heeft nog geen cijfer, maar een voldoende zou vreemd zijn) er ook af en toe bij hoort op het VO.

Kaat

Kaat

24-09-2017 om 22:16

natuurlijk niet zeggen Tango

Maar ik zou wel willen zorgen dat alles goed duidelijk is, bij een kind waarbij het niet zo vanzelf loopt. Hoe huiswerk precies geregeld is zou nu duidelijk moeten zijn. Rustig aandoen kan zorgen voor een achterstand, dat zijn 7 het laagste punt is zou voor mezelf als ouder wel een signaal zijn het goed in de gaten te houden. Dat zou ik verder zeker niet communiceren naar kind, nee.
Hier bij dat soort tussentijdse overhoringen vaak tienen, maar gemiddeld voor dat soort vakken toch gewoon een 7 ofzo.
(Het is gewoon zonde om makkelijk te verdienen punten niet te halen omdat je niet wist wat je moest leren)

Tango

Tango

25-09-2017 om 14:33

Snap het wel

Ik heb vandaag toch maar weer gemaild met school hierover. Wil niet een zeurende ouder zijn maar dit is gewoon niet handig. Vanmorgen was zoon ook weer in de stress want volgens de klasseapp moest hij iets leren wat echt niet terug te vinden was in de trajectplanner en hij kon toen ook opeens weer niet inloggen. Ik kreeg net mail terug dat het geregeld is. Ben benieuwd of het inderdaad lukt als hij thuis is.
Verder is dit een aandachtspunt voor gesprek met de mentor vrijdag. Zoals er nog meer aandachtspunten zijn. Bijvoorbeeld zoon ging vanmorgen het eerste uur naar school om er daar achter te komen dat de eerste 2 uur uitvielen. Had iedereen kunnen weten want mentor heeft zijn been in het gips en had al aangegeven niet op school te zijn voor de lessen. Raar dat het dan toch vanmorgen niet op het rooster staat en nu dus wel. Ze doen erg hun best op school, maar het lijkt dat dit soort dingen geen prioriteit hebben. Juist met de kinderen die deze school bezoeken lijkt het mij handig dat je makkelijk kan inloggen in zo'n programma en makkelijk en op tijd je informatie kan vinden.

Eigenlijk vind ik een 7 heel goed als je niet geleerd hebt. Zeker voor een vak waar je veel moeite mee hebt.

Kaat

Kaat

25-09-2017 om 20:37

Drietje

Jij zit met je kind in een totaal andere, zo niet tegengestelde, situatie wb school. Dat geeft een heel ander uitgangspunt.
In geval van Tango zou ik oppassen er te relaxt in te staan.
Een achterstand is zo opgelopen en in dit geval wellicht maar moeilijk gekeerd.
Goed Tango dat je erachter aan gaat, zo veel gevraagd is het toch niet dat ze hun organisatie op peil hebben?
Hier magister, ben niet helemaal kapot van school, maar moet zeggen dat magister echt heel goed klopt, dat is fijn.

Belangrijk

Zo belangrijk om die huiswerkinfo goed op orde te hebben!

Ik snap dat het niveau verschilt Kaat, maar moet je al stress hebben van 1 zeven dan? Oprechte vraag hoor.

Kaat

Kaat

25-09-2017 om 22:50

Drietje

Stress niet nee, werkt averechts
Als ik jouw verhaal goed heb dan loopt jouw kind enorm voor, dan hebben we het niet alleen over verschil van niveau maar heb je in feite een totaal andere aanpak nodig.
Bij Tango gaat het om een kind dat niet zo vanzelf loopt op school. ik zou hem juist daarom een goede start gunnen. Ik lees in haar verhaal dat het hem sowieso wat moeite kost allemaal ook praktisch gezien de start. Dat speelt uiteraard ook vaker juist bij heel slimme kinderen maar het vooruitzicht is dan heel anders.
Daarbij las ik dat Tango zelf ook nog niet zo'n zicht had op hoe het allemaal werkte en mijn advies was om daar wel zo snel mogelijk goed zicht op te krijgen. Die 7, daar zou ik als verse brugklasouder misschien ook blij van worden maar wellicht is dat onterecht. Nogmaals, mijn dochter scoorde geregeld een 10, achteraf gezien snap ik beter de (door mij vermoede) bedoeling van leraren met bepaalde overhoringen. Sommigen zijn zo opgezet dat je met een beetje leren makkelijk een hoog punt haalt. Staat niet in verhouding met echte toetsen. Is misschien voor een leraar ook een beetje een test om te zien of huiswerk bijgehouden wordt, hetgeen vaak vertaald wordt in motivatie.
Ook omdat Tangozoon zelf aangaf het laagste cijfer te hebben. Geen probleem dus, maar zou voor mij een signaal zijn oplettend te zijn.

Zomer

Zomer

27-09-2017 om 11:15

Tango

Ik dacht ook meteen, goed die 7 zonder te leren!!!! Ik begrijp Kaat wel maar volgens mij zit jij er al boven op zo te lezen. Vervelend dat trajectplanner etc niet goed ingevuld worden. Hier heeft dochter Magister en deze is leidend. Dus dat geeft mij veel rust. Als het er niet in staat dan is het er ook niet, aldus de mentor Ik heb zelf een XL schoolplanner aangeschaft en dat werkt erg goed. Ik noteer alles en hak de leermomenten en het huiswerk in stukjes. Ik doe dit nu nog alleen. Over een paar maanden ga ik proberen om het samen met dochter te doen. Ik vind het voor nu wel prettig om de controle te hebben en dochter vind het wel prima zo. Hier ook een groene school. Dierenverzorging verheugd dochter zich ook op. Hopelijk een goed gesprek met de mentor en meer duidelijkheid over het plannen van huiswerk.

Tango

Tango

27-09-2017 om 12:23

Zomer

Herkenbaar wat je schrijft. Ik doe het plannen nu ook nog grotendeels. Heb er geen agenda voor aangeschaft maar ik kijk dagelijks wat er op de trajectplanner staat en in de agenda van zoon. Ik weet nu bijvoorbeeld dat hij vrijdag een toets biologie heeft. Daar gaan we vanmiddag en morgenmiddag mee aan de slag. Voor maandag heeft hij Nederlands, dat is voor het weekend. Hij moet dan ook iets maken voor rekenen. Dat gaat hij zelf doen zondagmiddag als ik weg ben.
Ik overleg wel met hem over de planning. Soms laat ik hem een tijd kiezen waarop we het huiswerk gaan doen, wel binnen de mogelijkheden natuurlijk. Hij heeft dan nog wel het idee dat hij het een beetje in de hand heeft. Verder vindt hij het fijn dat ik help. Hij is nog erg onzeker omdat hij denkt het allemaal niet te kunnen. Heeft allemaal te maken met dat hij op de basisschool echt op zijn tenen heeft gelopen. Een paar mooie cijfers zullen hierin zeker helpend zijn want ik heb het idee dat hij de stof op de huidige school goed aan kan.

Triva

Triva

27-09-2017 om 13:43

Tango

Wanneer verscheen die toets voor biologie op het rooster? Hier staan dat soort leertoetsen er wel een week ervoor.

Wij doen/deden dus heel veel in het weekend: al het maakwerk wat er al stond voor de week erna en ook al het leerwerk (voor ma/di helemaal af en voor woe/do/vr een deel). Het maakwerk wat dan nog tussendoor komt wordt meteen op de dag zelf gedaan en dan nog herhalen van leerwerk. Op woe beginnen voor een toets voor vrijdag vind ik zelf echt veel te laat.

Ik ook (laat)

In principe hakken mijn kinderen alle toetsen in drie stukken. Vierde keer is eventueel overhoren. Maar voor zaakvakken moet je vaak een uittreksel (of mindmap oid) maken en dat kost veel tijd. Dat betekent in feite dat hij vandaag het uittreksel moet maken en morgen dan nog moet leren en overhoren.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.