Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Tango

Tango

12-09-2017 om 10:34

Alles kwijt raken en vergeten


Tango

Tango

27-09-2017 om 21:59

Werkt bij zoon niet

Zo lang van tevoren beginnen werkt hier bij zoon echt niet. We hebben bio al samen doorgenomen, steeds toen hij het huiswerk moest maken. Het eerste is hij dan echt al weer helemaal kwijt. Zou ik het weekend al beginnen met de toets dan denk ik niet dat dit zin heeft. Maar het weekend hadden we ook geen tijd i.v.m. verjaardag, verhuizing bedrijf van man etc. Daarna zijn we met wiskunde (nogmaals) aan de slag gegaan. En vandaag dus bio. Viel inderdaad wel tegen, zei zoon zelf ook. Hij begint ook echt niet uit zichzelf maar vond achteraf dat hij dit wel had moeten doen. Want het was veel. De aandacht is bij zoon ook gauw weg. Na 2 hoofdstukken was hij er klaar mee, toen moesten we er nog 3. Vanavond nog 1 doorgenomen. Morgenmiddag moet hij zelf beginnen met lezen en oefenvragen van de overige hoofdstukken. Ik ga er dan bij zitten met mijn eigen werk. Daarna nemen we samen nog door wat hij nog lastig vindt. De stof valt op zich mee, hij begrijpt het wel goed. Vanavond met man een heel gesprek over of iets dood is of levenloos. Gezellig onderwerp ook.

Kaat

Kaat

28-09-2017 om 00:27

Toch

Als de stof niet blijft hangen, leert hij dan niet veel te oppervlakkig?
Moet eerlijk zeggen dat ik erg weinig ervaring heb met dit niveau, maar neem aan dat zij ook op den duur grotere hoeveelheden aan moeten kunnen en / of een hoop herhalingen krijgen? Bij dochter merk ik bijv vaak dat ze een toets krijgen over de leerstof van enkele jaren. Dat moet er dan wel echt goed inzitten want opnieuw leren is geen doen.

Zelf zou ik denk ik ook meer prioriteit geven nu aan zijn leren, zolang nog niet alles vanzelf loopt. Maar daar maakt ieder natuurlijk andere keuzes in.

Triva

Triva

28-09-2017 om 10:16

nou...

dat het niet zou werken waag ik te betwijfelen, vijf hoofdstukken in twee dagen moeten leren en blijkbaar is het zoveel dat je nog niet eens alles op de eerste dag kan doornemen.

Serieus maar dit gaat een probleem worden. Vijf hoofdstukken zou ik al over 3-5 dagen verdelen en elke keer eerst herhalen wat je de dagen ervoor hebt gedaan. Hoeveel ervaring hebben jullie nu eigenlijk, hoe kun je nu al weten dat iets niet werkt bij hem? Juist de herhaling maakt dat het blijft hangen, het gesprek er over inderdaad bij het avondeten, dat moet je echt niet in twee dagen proppen. Dat is veel te lang leren en bij kinderen zoals jouw zoon en die van mij is de concentratie na 20 min echt weg.

Tango

Tango

28-09-2017 om 23:16

Ervaring

Ervaring hebben we inmiddels genoeg. Ook op de basisschool moest zoon al leren. Daar begonnen we soms langer van tevoren, maar ik had niet het idee dat het veel uitmaakte met als we 2 dagen van tevoren begonnen. Het bleef hangen of het bleef niet hangen zeg maar.
En verder heb ik ook niet de behoefte om me hier te gaan verantwoorden. Meer dan 2 dagen van tevoren beginnen moet ook wel lukken natuurlijk binnen een week met sport, werk etc. erbij. Man zit midden in een verhuizing met zijn bedrijf dus heeft ook weinig tijd en zoon en man botsen momenteel erg. Zeker als ze samen iets moeten leren. Dus dit ging even zo. Anders was ik misschien een dag eerder begonnen, maar toen ook nog wiskunde wat we nog een keer door moesten nemen en 2 vakken wordt dan al gauw teveel.
Zoon vond dat hij het nu voldoende kende. Ik heb geen idee hoe ze overhoren op deze school. We gaan eerst maar eens zien wat het resultaat is.

Zwaar

Lijkt me zwaar om je kind na school en werk nog elke dag te moeten helpen. Belangrijk, maar wel zwaar.

Bij ons doet schrijven wonderen bij de zaakvakken. Dus uittreksel maken (in steekwoorden, want veel schrijven is horror natuurlijk) of bijvoorbeeld de belangrijke woorden opschrijven.

Triva

Triva

29-09-2017 om 09:31

Drietje

We hebben het hier over een kind op vmbo-basis met flink last van zijn dyslexie. Uittreksels schrijven op dat niveau wordt al bijna niet gedaan en zeker niet bij dyslexie. Ik heb precies zo'n kind en dan komt het aan op mondeling doornemen, wordt er helemaal niets geschreven bij het leren en ben je heel blij dat ze zijn handschrift op school kunnen ontcijferen of dat hij een toets op de laptop mag doen (twee jaar Kurzweil maar daar zijn we mee gestopt).

Niet altijd met de gedachten aan een VWOkind adviezen geven bij het leren van andere kinderen.

Triva

Triva

29-09-2017 om 09:36

Tango

Het spijt met dat je het gevoel krijgt je te moeten verantwoorden maar houd het in je achterhoofd. Niet meer dan 1 vak op een dag kunnen doen gaat je niet redden. Verdeel de leerstof, herhaal het regelmatig en gebruik het weekend. Natuurlijk is het zwaar doordeweeks maar daarom moet je het ook verdelen. Het is gekkenwerk om 5 hoofdstukken (ik weet natuurlijk niet wat een hoofdstuk is, het klinkt sowieso gek voor een eerste toets) in twee dagen te moeten leren. Dat is voor je kind zwaar maar ook voor jou. Vijf hoofdstukken verdelen over 5 dagen, herhalen wat je de dag er voor hebt gedaan en nog 1 herhaaldag voor de toets maakt het voor jou ook een stuk lichter. Ik deed dit ook vaak tijdens het eten koken en aan het ontbijt.

Tango

Tango

29-09-2017 om 13:00

Ontbijt

Dank Triva voor jouw uitleg. Het is ook nog even wennen allemaal. We moeten onze weg er nog in vinden. De hoofdstukken van biologie waren niet heel lang hoor. Tenminste, ze waren aardig lang, maar er stond steeds een samenvatting en die moest geleerd worden. Daaronder oefenvragen en die hebben we allemaal doorgewerkt. Ik had het idee dat zoon het wel kende. Maar we hadden misschien best eerder kunnen beginnen. We gaan nu het weekend aan de slag met Nederlands. Heeft hij maandag. Is volgens mij ook niet zo heel veel. 2 stukjes leren. Daarna op vrijdag pas weer een SO Engels. Vind zoon heel moeilijk. Ik zie nog niet goed wat hij daarvoor moet leren, hoop dat hij dat zelf weet. Deels is ook een luistertoets, dus daar kan je niet echt voor leren. Maar goed, Engels wordt even een bespreekpunt voor de afspraak met de mentor vanmiddag. Want zoon hikt daar echt heel erg tegenaan.
Maakwerk wil ik hem wel steeds meer zelf laten doen. In het weekend maakwerk voor rekenen en mens en maatschappij. Engels gaat daar dan niet bij passen vrees ik.
Ik moest wel lachen om jouw opmerking over het ontbijt. Ik ben al blij dat zoon 's morgens enigszins aanspreekbaar is. Een terloopse vraag t.a.v. een bepaald leervak gaat soms nog net. Maar daar blijft het dan ook wel bij. Tijdens koken doen we hier ook vaak. Dat werkt beter. Doe dit ook met het maakwerk. Want dan kan ik af en toe bijspringen.

Tango

Tango

29-09-2017 om 13:04

Drietje

Ik vond jouw opmerking niet vervelend hoor over dat schrijven. Je noemde zelf al steekwoorden omdat die van jou ook niet graag schrijft. Ik denk dat het bij zoon hier inderdaad niet helpend is bij zaakvakken. Maar mogelijk wel bij Engels.

Tango

Tango

29-09-2017 om 13:06

Triva, Kurzweil

Even nog aan Triva. Wat was bij jullie de reden dat jullie gestopt zijn met Kurzweil? Zoon hier is er net mee gestart op school. Maakt er tot nu toe zijn Cito Nederlands en Engels mee. Het bevalt hem en ons (wij hoeven niets te doen dus dat is fijn) eigenlijk erg goed.

Zomer

Zomer

29-09-2017 om 13:07

Tango

Natuurlijk hoef je je niet verantwoorden. Al kwam het berichtje van Trivia niet zo op mijn over. Trivia heeft veel ervaring met haar zoon op het VMBO Basis en ik lees haar berichten altijd met belangstelling. Ik lees het meer als tips. Ik ben het met haar eens. Ik merk ook dat het in stukjes hakken prima voor dochter werkt. Beter elke avond 10 min. Dan een paar avonden lappen tekst leren. Nu moet dat ook mogelijk zijn natuurlijk maar meestal zijn trainingen en andere zaken etc. van te voren bekend toch? Ik zou als ik jou was een agenda aanschaffen en zelf de planning doen. Dat geeft echt rust. Ik kijk dagelijks in Magister en zodra er iets nieuws staat plan ik het in. Huiswerk wordt per vak wel in 1x gemaakt (en het huiswerk valt reuze mee) maar het leerwerk hak ik in stukjes. Merk ik dat het er al goed in zit dan sla ik wel eens een avond over en anders niet. Ik probeer ook zoveel mogelijk structuur te brengen. Wij beginnen altijd een kwartier na het eten. Lukt dat niet dan zoek ik een ander moment maar die plan ik wel in. Ik plan ook bewust momenten waarop ze niks hoeft (voor zover dit kan).Natuurlijk weet jij zelf heel goed wat voor je zoon goed werkt maar dat staat los van de planning. Ik zou dat als ik jou was de komende tijd naar mij toetrekken. Mijn doel is voor de komende maanden dat dochter zich concentreert op school en huiswerk/leren. De tas pakken we samen in en de planning doe ik. In januari ga ik kijken of ik dat samen met haar ga doen maar voorlopig vind ik het belangrijk dat mijn dochter zich focust op school en goede resultaten haalt. Ze zit al aan de onderkant en kan een goede boost wel gebruiken. Mits haalbaar natuurlijk maar gelukkig gaat dit heel goed en haar tweede 9 heeft ze al binnen!

Zomer

Zomer

29-09-2017 om 13:08

Oooh

Ik zie alweer allemaal nieuwe berichten. De laatste die ik had gelezen was die van Trivia maar ik zie dat er al weer reacties staan Sorry, voor mijn spuitelf bericht!

Dyslexie?

Ik had de dyslexie gemist Tango!

Triva

Triva

29-09-2017 om 14:24

Tango

Hier kocht je een eigen laptop met Kurzweil van school, laptop was dus wel van jou maar was wel beveiligd. Alle boeken zaten er op, zoon kon dus thuis laten voorlezen en ook het intypen met de kurzweilvoordelen. Toetsen moest je wel aanvragen vooraf maar ze konden bijna allemaal in kurzweil maar ja... zoon moet dat dus wel vragen bijv.

Eigenlijk is het grootste probleem bij onze zoon het spellen, hij heeft heus wel alle regels geleerd bij de dyslexietraining maar dat werkt gewoon niet. Hij zal dus geen drie woorden ooit foutloos kunnen schrijven en omdat bleek dat dat op de toetsen geen probleem was en hij kurzweil toch niet echt goed gebruikte thuis (het ging veel beter samen) zijn we er mee gestopt. Zijn cijfers in het derde jaar waren beter dan in de tweede maar dat kwam vooral omdat hij eindelijk van al die zaakvakken af was, die hebben het meeste tekst.

Ik was overigens goed tevreden over de boeken van biologie, nask etc maar totaal niet over aardrijkskunde en geschiedenis en ook nu zijn techniek. Nask heeft hij gelukkig nog maar mijn hemel wat hebben die makers goed begrepen hoe je iets aan moet bieden op dat niveau. Het gaat om Malmberg (biologie voor jou en Nova voor nask)

Triva

Triva

29-09-2017 om 14:26

oja

en dat ontbijt is dus gewoon iets wat bij ons past, het hele gezin. Zoon koos er juist vaak voor om het bij het ontbijt te doen, bleek vaak beter hangen ook dan 's middags en zeker beter dan 's avonds.

Oja en nog een tip; geef hem wat in handen (magneetspelletje, puzzeltje etc) bij het overhoren, of laat hem doodles maken, kleuren maakt niet uit maar laat hem wat doen (trampoline springen schijnt ook goed te zijn haha).

Tango

Tango

29-09-2017 om 16:42

Boeken

Tot nu toe ben ik ook wel tevreden over de boeken. Zeker biologie (inderdaad biologie voor jou), Mens en Maatschappij (aardrijkskunde en geschiedenis) en ook Nederlands (nieuw Nederlands). Techniek gaat ook wel goed volgens mij. Alleen Engels, blijkbaar bestaat er alleen maar Stepping Stones op de middelbare scholen. Ik vind dat echt een draak van een boek, met al die verschillende onderdelen op verschillende pagina's en ook nog een apart werkboek. Die hebben het dus niet begrepen.
Jouw verhaal over Kurzweil snap ik ook. Bij zoon hier is juist het lezen ook een probleem, dus dan werkt Kurzweil heel fijn. Wij doen thuis tot nu toe niet met Kurzweil. Lijkt me vooralsnog ook niet nodig. De toetsen maken op Kurzweil is wel fijn en zoon hoeft het hier niet te vragen. Hij krijgt dat gewoon standaard.
Goede tip trouwens om zoon iets in handen te geven. Hij heeft van die spinners, dat werkt vast ook wel. Trampoline hebben we helaas niet.
Vandaag trouwens een heel postief en goed gesprek met de mentor gehad. Was wel een kennismaking maar hij heeft al wel genoteerd wat zoon lastig vindt etc. Heb er wel vertrouwen in.

Triva

Triva

29-09-2017 om 18:43

mooi

Klinkt goed.

Is stepping stones met die woordjespagina waarbij je aan de ene kant een kolom met Engels-Nederlands hebt en de kolom ernaast Nederlands-Engels links?

Zoon heeft nu in de derde en vierde Engels ook van Malmberg maar is volgens mij anders dan in de eerste en tweede.

Goed zoeken naar de grammaticaoefeningen die hij moet kennen, laat hem met potlood schrijven zodat je het kunt uitgummen en nogmaals oefenen. Mijn zoon heeft sneller stappen gemaakt in Engels dan mijn oudste (bekeken per niveau), jongste heeft nu wel eens niet meteen door dat de ondertiteling mist op netflix, echt trots op hem.

Het lezen was hier inderdaad niet het grootste probleem vd dyslexie maar mijn zoon zit qua intelligentie (gemeten dan) op een veel hoger niveau dan jouw zoon en dat hielp hier natuurlijk ook flink mee en nu die zaakvakken weg zijn staat hij gemiddeld een 8 op zijn examenvakken.

Triva

Triva

29-09-2017 om 18:45

Tango

Oja maar als jij dezelfde biologie hebt bedoelde je waarschijnlijk geen 5 hoofdstukken maar paragrafen, allemaal van H1? Volgens mij bestaat 1 boek maar uit 4 of 5 hoofdstukken?

Inderdaad is dat goed te leren, zeker met de ja/nee vragen aan het eind (of is dat alleen bij nask zo)?

Tango

Tango

30-09-2017 om 13:53

Ja klopt

Zijn inderdaad paragrafen bij bio. Maar ze gingen wel allemaal over iets anders. En inderdaad controle vragen op het eind, veel ja/nee vragen en enkele invulvragen. Maar dan echt 1 woordje invullen. En een samenvatting van de paragraaf net voor de oefenvragen. Vind het een fijn boek.
Volgens mij klopt het ook van die woordjes met Engels. Maar zal nog eens goed kijken komende week als hij moet leren. Ik vind het vooral onhandig dat je ook achterin het boek nog weer grammatica hebt. En een apart werkboek. Ik merk dat zoon het beste werkt met boeken die leerboek en werkboek in 1 zijn. Zoals bio dus. Engels is voor zover ik gezien heb het enige vak waarbij dat niet is. Oh ja en godsdienst, maar dat is natuurlijk een beetje een bijvak. Vindt zoon wel erg leuk. Hij baalde gisteren vreselijk dat hij Engels had in plaats van godsdienst.
Zoon vond bio redelijk te maken zei hij. Hij had een cijfer terug van wiskunde: 5,9. Ik dacht dat dit heel slecht was (zei ik niet natuurlijk) maar zijn vrienden hadden ongeveer hetzelfde. Flink streng beoordeeld zeker.

@nnemoon

@nnemoon

30-09-2017 om 15:13

Tango

Ik ken de methode van bio niet. Bij mijn zoon gebruiken ze de methode Explora. De 5,9 voor wiskunde is jammer, maar het is toch bijna voldoende. Hier heeft zoon zijn wiskunde cijfer nog niet terug. Ik ben benieuwd. Volgende week topo toets.

Ik las dat je een positief gevoel hebt bij zijn mentor. Hier donderdagavond een kennismaking avond gehad, met de klas, met de andere ouders en met de mentor. Een super gemotiveerde vrouw waarbij de belangen voor haar leerlingen voor op staat. Leerlingen moesten in overleg met ouders een keuzevak kiezen. Zoon heeft gekozen voor techniek. Na de herfstvakantie krijgt hij 10 uur per week techniek. Dit is ipv tekenen, handenarbeid, muziek enz.

Ik zal me ook eens verdiepen in het Stepping stones boek.

Tango

Tango

30-09-2017 om 23:10

Bijzonder

Bijzonder dat ze bij jullie zo vroeg al moeten kiezen @nnemoon. Ik weet niet of dat handig is zo vroeg. Ze weten dan toch nog helemaal niet wat ze willen. Maar iedere school doet dit weer anders natuurlijk. Hier hebben ze iedere 12 weken (geloof ik) een ander keuzevak, wat ze zelf mogen kiezen. Zoon had nu sport en recreatie gekozen. Is aardig in de soep gelopen doordat de leraar die dat gaf geblesseerd raakte. Zoon vroeg dus gisteren in het gesprek of hij die keuze nog een keer mocht maken. Daar ging de mentor (en tevens dus gymleraar) even over nadenken. Ben benieuwd. Ik vond het verder een positieve man die heel goed aansloot bij zoon en bij wat hij leuk vond en juist moeilijk. Wij hadden verder geen kennismaking met andere ouders erbij. Dat vond ik eigenlijk wel jammer.

@nnemoon

@nnemoon

06-10-2017 om 13:40

Tango/Zomer

Tango, hoe gaat het met je zoon en Zomer hoe gaat het met jouw dochter?

Zoon hier had gisteren een toets van topo. Hij had 40 plaatsen moeten leren en er werden er 50 gevraagd. Mijn zoon kon de 40 plaatsen die hij had geleerd dromen maar die andere 10 geen idee. Ze konden aan de hand van de toets zien welke plaatsen je nog meer wist, soort verbreding zal ik maar zeggen. Ik hoop maar dat het bonuspunten zijn en dat het niet van het gewone cijfer afgaat want anders vrees ik ervoor. Oh ja tijdens de toets vond hij het ook nog nodig een gum te vragen aan zijn buurman. Als hij dat nu via de juf had gedaan maar nee hoor hij was zich echt van geen kwaad bewust. De juf schreef op zijn papier dat hij tijdens de toets had gepraat. Ik hoop dat hij er met een waarschuwing vanaf komt en dat er nog een cijfer overblijft, maar ik ben benieuwd.

Tango

Tango

06-10-2017 om 17:26

@nnemoon

Zo herkenbaar wat je schrijft. Zoon hier had vandaag Engels. Moest een rijtje van 10 woorden leren en daarnaast kreeg hij een luistertoets. Over de laatste was geen informatie gegeven. Bleek dat die over de andere rijtjes woorden eronder ging. Die had zoon wel globaal geleerd maar niet heel goed dus. Vind ik dan weer heel vaag. Geef dan gewoon alle rijtjes op om te leren. Was best gelukt. Het eerste rijtje kende hij uit zijn hoofd. Met Nederlands ook zoiets. Hij moest iets leren over de opbouw van een tekst, maar uiteindelijk kreeg hij ook iets van begrijpend lezen. Hadden we ook niet begrepen. Uiteindelijk scoorde hij een 6,3 gemiddeld maar voor het begrijpend lezen gedeelte een 4 of zo. Ging ook niet op Kurzweil, maar hij moest het zelf doen. Is dan toch lastig. We gaan het maar in de gaten houden en anders toch maar weer even met de mentor mailen of bellen.
Verder had hij voor vandaag wiskunde huiswerk maar geen idee waar de opdrachten stonden die hij moest maken. Niet in het boek, niet op de ipad. Op school had hij ze op het digibord gehad. Klasseapp bracht geen uitkomst en ik weet het inmiddels nog steeds niet want vandaag viel wiskunde dus uit.
Gaat lekker zo. Verder heeft hij het nog steeds wel naar zijn zin. Had van de week al een vriend mee naar huis en hij spreekt vaak eerder af op school of blijft langer. Zoon lijkt ook minder last te hebben van de onduidelijkheden dan ikzelf. Ik vind dat soort dingen heel vervelend.
Het huiswerk is nog steeds te doen, al wordt het iets meer. Goed plannen dus.

Zomer

Zomer

10-10-2017 om 10:19

@annemoon en Tango

Annemoon

Ik heb even alles terug gelezen maar wat fijn dat je zoon het ook zo naar zijn zin heeft. Wat een verschil met de basisschool he. Dochter hobbelde ook altijd achter de rest en had voor bijna alles aangepast werk. Nu leeft ze helemaal op, zit veel beter in haar vel en het is een stuk gemotiveerder. Zit jouw zoon ook op een groene school? Ik moest wel lachen om dat stukje gum vragen. Inderdaad , alsof hij zich van geen kwaad bewust is. Had ie toch een goed cijfer voor topo? Wat fijn dat je zoon ook een leuke mentor heeft. Hier ook een vrouwelijke mentor (23 jaar!) echt een topper. Het allerfijnst vind ik nog de grote van de klas 15 leerlingen.

Tango
Is het al wat duidelijker wat betreft huis- en leerwerk. Ik zou daar ook niet zo goed tegen kunnen. Daarom ben ik zo blij dat bij ons Magister leidend is. Is je zoon al begonnen met Kurzweil? En hoe bevalt dat? Dochter zou het hier ook krijgen maar de mentor heeft de indruk dat zij wel zonder kan. Zeg willen nu eerst wat testjes doen. Het is voor haar ook voor het eerst want op de basisschool heeft ze het niet gehad.

Hier vorige week elke dag 2 uur cito gehad. Dochter had er niet veel zin in. Pffff vraagt mij ook echt met recht af wat hier de meerwaarde van is. Heb dochter ook uitgelegd dat het totaal geen betekenis heeft want die maakte zich er wat druk om. Ik hoop niet dat ze na mijn woorden helemaal achterover geleund heeft  Bovendien was ze donderdag en vrijdag ziekjes dus ik vrees het ergste. Maar goed, het zit er weer op.

Hier heeft dochter standaard 2 uur techniek in de week. Daarnaast heeft ze per kwartaal een ander vak. Nu bloemschikken en daarna bijvoorbeeld dierenverzorging (waar ze zich erg op verheugd) . Wel leuk om t lezen dat het overal weer anders gaat.

Tango

Tango

11-10-2017 om 19:38

Zomer

Wat een leuk draadje is dit toch om te lezen. Met kinderen die hetzelfde zijn als die van mij. Ik heb wel eens het idee dat het merendeel van OO kinderen hoogbegaafd is. Gelukkig hier andere verhalen.
W.b. het huiswerk, nee dat is nog niet altijd duidelijk. Wel heb ik dit besproken met de mentor en die zou het in het team gaan bespreken. Verder begreep ik vandaag van zoon dat we een mail van de wiskundeleraar gaan krijgen waar het laatste huiswerk stond. Was blijkbaar iets op de ipad wat nog niet iedereen geopend kan krijgen. Wij konden het in ieder geval niet vinden. Er wordt dus zeker aan gewerkt.
Hier hebben we ook een keuzevak en dat ging bij zoon vandaag even fout. Hij was ingedeeld bij dierverzorging. Vindt hij heel leuk maar hij is dus allergisch. We zijn met de docent al in contact over hoe we dit aan aanpassen, maar een extra keer leek me niet handig. Na telefonisch contact werd hij ergens ingedeeld waar hij niemand kende. Vond hij ook niet leuk natuurlijk. Zijn vrienden zaten allemaal bij elkaar en ook nog bij sport. Ik ga er nog even over contacten. Ben wel blij dat hij geen dierverzorging heeft maar dit was het ook niet. Zoon kwam dus wat boos uit school. Overigens niet alleen daarom. Er was ook nog een inloopmiddag voor groep 8 geweest en hij had kinderen uit zijn oude klas gezien. Daar wilde hij blijkbaar niets meer mee te maken hebben. Gelukkig heeft hij op zijn huidige school ook al veel meer aansluiting.
Zoon heeft de cito nederlands en engels met kurzweil gemaakt. Laatst moest hij iets met begrijpend lezen gewoon maken en dat ging echt niet. Hele lastige tekst. Heb ik ook contact over gehad met de docent. Bleek dat die tekst net niet met Kurzweil kon maar de volgende mag hij wel met Kurzweil doen. Hier bevalt het dus goed tot dusver. Zelf heb ik me er niet in hoeven verdiepen, dit pakken ze op school helemaal op. Vind ik erg fijn.

Extra tijd

Hier ging de wekker op 45 min voor vertrek af. Dan 15 minuten voor wassen en aankleden, 15 minuten voor eten aan ontbijttafel en 15 voor klaar maken. Zo geen stress en rust in de koppies van de pubertjes.

Maar tango, als je die gymproblemen voor je zoon gaat oplossen gaat hij ook niet zelf nadenken, want dat doe jij voor hem.

Tango

Tango

11-10-2017 om 21:30

Flanagan

Volgens mij reageer jij zo ongeveer op mijn eerste posting. Dat is al lang geleden. Inmiddels gaat het w.b. vergeten en kwijt raken een stuk beter met zoon. En ik zou niet weten waarom ik niet af en toe iets mag oplossen voor zoon. Dat is toch mijn eigen keuze?
Verder vroeg ik niets over op tijd opstaan o.i.d. Ook dat gaat meestal goed. Zoon kan zelfs in 20 minuten klaar zijn als hij wil. Dit is meestal als hij de eerste 2 uur vrij is. Dan is hij eigenlijk altijd te vroeg op school omdat hij dan afspreekt met vrienden.
Vanmorgen had hij trouwens geen uren vrij en moest gewoon om 8.30 u. beginnen. Hij presteerde het, onder enige dwang want hij had echt geen zin, om om 5 voor 8 uit bed te komen en om 8.10 u. op de fiets te zitten. En toen had hij zelfs zijn haar gedaan en tanden gepoetst. Alleen het ontbijt schoot er bij in. En zijn wekker was gewoon om 7.25 u afgegaan. Maar ja, als je die meteen uit zet en blijft liggen heb je daar ook niets aan.

Kaori

Kaori

12-10-2017 om 00:31

leer veel van jullie

Die van mij gaat nog niet naar het VO, komt waarschijnlijk uit op de havo en is daarom niet vergelijkbaar met jullie kinderen maar...
Ik leer zoveel waardoor ik nu al sommige dingen probeer aan te leren bij haar. We gebruiken de 1-blik door o.a. dit draadje. We oefenen met zelfstandig opstaan en naar school gaan.

De tip van Triva om ze iets in handen te geven bij het leren van rijtjes het helpt ook hier in huis.

Allemaal omdat ik weet dat havo voor haar hard werken gaat worden, maar ze wil het zelf heel graag, aan de andere kant herken ik veel van jullie kinderen in haar. En daarom leer ik veel van jullie.

Triva

Triva

12-10-2017 om 02:12

fijn

Om te lezen dat hier een paar moeders elkaar gevonden hebben in dit hoekje. Het is idd lastig op dit forum om je te handhaven. Ik ben drie jaar verder en het is echt een verademing als ze in de derde komen waar ze met veel meer praktijkvakken verder gaan. Wij zijn toen gestopt met kurzweil en toch gingen de cijfers nog omhoog. Zoon heeft zoveel geleerd in alles wat niet te maken heeft met leren: zelf wekker zetten, op tijd weggaan (hij kan niet analoog klokkijken) een vakkenvullersbaantje (veel beter dan oudste), een prima stage gehad in het werk wat hij echt wil gaan doen en ook al aangenomen voor zijn tweede stage.

Nog maar één ding en we zijn allemaal dolgelukkig; volgend jaar een BBL bedrijf...! Hij moet echt niet BOL gaan doen. We hopen dat hij via zijn stages aan zoiets komt. Ik ga ook een gesprek aanvragen met hem en zijn decaan voor tips om zijn 'droom' waar te maken. Ben bang dat ze liever kaderleerlingen hebben dus mbo3 en eerst BOL mbo2 zou echt een teleurstelling zijn.

Start van de dag

Tango, ik heb twee net af pubers en herken het vergeten van spullen of afspraken en de ellende met huiswerk. Als moeder, wil je het altijd voor zijn. Toch had zoon na twee jaar vo duidelijk gemaakt dat ik meer los moest laten en dat hij zelf zijn problemen wilde oplossen. Hij stoorde zich eraan als ik hem die ruimte ontnam.
Dat bedoelde ik met het oplossen van de gymspullen. Natuurlijk mag je het oppakken. Maar ergens willen pubers nieteens dat hun moeder dat voor hen doet.
De reactie van je zoon dat hij jou de kosten van het pasje niet wilt laten betalen, zie ik ook als een signaal dat een kind niet wilt dat moeder dat gaat regelen. Het is alleen soms ook moeilijk voor een kind dat duidelijk te maken, het komt best ondankbaar over en het is soms ook weer zo gemakkelijk. .

---
Maar een rustige start van de dag maakt dat kinderen tijdens de les ook hun hoofd erbij hebben en minder gauw iets vergeten. ( minder afgeleid). Ik zie het bij mijn kinderen. Laatst eentje te laat opgestaan, te laat vertrokken en onderweg tegen een auto gebotst dat een fietspad blokkeerde. Gelukkig geen schrammetje maar wel weer met beide benen op de grond. Het gaat mij om het gebrek aan oplettendheid terwijl de dag nog moet beginnen. En hoe dit doorwerkt in de rest van de dag.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.