Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Tango

Tango

12-09-2017 om 10:34

Alles kwijt raken en vergeten


Tango

Tango

12-10-2017 om 09:30

Loslaten

Ik begrijp wat je bedoelt, Flanagan. Ik denk alleen dat dit nu nog niet kan bij zoon. Sommige dingen wel hoor. Tas inpakken e.d. kan hij prima zelf, hij vergeet nog zelden iets in te pakken (en zeker niet zijn telefoon of ipad ). Het vergeten was ook echt iets van de eerste 2 weken. Hij komt nu keurig met alles thuis. Toevallig heeft hij al een aantal weken geen gym gehad want de docent had een blessure. Dus gymtas hoefde niet mee, maar ik verwacht dat dit na de herfstvakantie ook wel weer lukt.
Loslaten w.b. huiswerk gaat hem absoluut nog niet worden. Als ik zoon niet help en stimuleer doet hij niets. Niet alleen omdat hij geen zin heeft maar ook omdat hij echt niet weet waar hij moet beginnen. En dat gaat dan vooral om leren. Maakwerk kan hij soms wel zelf, maar dan moet hij het ook echt snappen en er niet teveel leeswerk aan te pas komen.
Toevallig keek ik van de week een soort online cursus over pubers en huiswerk. Daarin werd het precies zo gezegd: als pubers niet weten hoe ze het aan moeten pakken doen ze liever gewoon niets. Dat is dus wat ik zie bij zoon.
Het loslaten gaat bij hem dus heel anders dan bijvoorbeeld bij zijn oudere zus. Die liet ik veel sneller los, zij vond dat ze het allemaal wel zelf kon. Ze zakte wel voor haar examen. Was een hele goede les. Heeft ze ook echt van geleerd, want ze is nu veel serieuzer bezig op school.
En dat opstaan, dat kan ik ook nog niet helemaal loslaten. Dinsdagavond had zoon bedacht dat hij de wedstrijd van het Nederlands Elftal wel kon afkijken. Dit mocht, met de afspraak dat hij de volgende dag op tijd zijn bed uit zou komen. Dit liep dus helemaal mis. Ik moest hem wel 5 keer roepen en bijna in zijn kleren hijsen anders was hij niet op school gekomen. Met dus als gevolg dat hij gisteren om 9.00 u. naar bed moest van me. Dat hielp, want vanmorgen kwam hij probleemloos het bed uit.

MoederVan3

MoederVan3

12-10-2017 om 13:43

Loslaten

Mijn jongste, die ooit via het LWOO VMBO-basis heeft gehaald en nu in de 20 is, had dat alles kwijt zijn, te laat beginnen, etc, ook wel aan het begin van de middelbare school. Hij had ook dingen die hij heel goed deed, zoals zorgen dat de kleren die hij wilde dragen op tijd gewassen werden, zijn lunchpakket klaar maken. Werkstukken heb ik hem alleen op de basisschool bij hoeven helpen. Met leerwerk help ik hem nu nog wel. Naar mijn idee moet je aan de ene kant durven loslaten, maar als je puber dreigt te verzuipen vooral helpen. Het niet overnemen, maar wel helpen.
Mijn zoon is via BOL MBO-2, mislukte BOL MBO-3, werken en vervolgens BBL MBO-3, nu op BBL MBO-4 beland. Blij dat die route bestaat. Ik zie hem dat MBO-4 diploma ook halen.
Dus uiteindelijk levert al die inspanning van kind en de hulp van de ouders wel wat op.
Ik hoop dat dat voor jullie allemaal ook het geval is.

Loslaten van 'onbelangerijke' zaken

Huiswerk is belangrijk want als een kind daarin verzaakt, moet het twee keer zo hard lopen om weer bij te zijn.
Maar zaken zoals lunch vergeten of gymtas met meurende sportschoenen of een etui zijn m.i. geen zaken waar een kind over kan struikelen.
Soms kunnen ze beter van een leraar, conciërge, orthodontist, boze automobilist etc. horen dat ze verzaakt hebben dan dat hun ouders voor de zoveelste keer voor hen denken. Gelegenheid tot het hoofd stoten, er wat van leren zonder grote gevolgen.

Ik zeg niets over loslaten van huiswerk want in de huiswerkklassen zitten ook diverse examenkandidaten. Sommge leerlingen houden gewoon niet van hard leren of komen moeilijk op gaan als ze alleen zijn.

Zomer

Zomer

13-10-2017 om 09:01

Tango

Hallo Tango
Inderdaad een leuk draadje! Ik begrijp wat je bedoelt met hoogbegaafd al prik ik daar ook een beetje doorheen. Uiteindelijk zegt niveau vaak niet alles. Jammer dat het even mis ging met dat keuzevak. Als hij medicatie neemt dan kan hij wel met de dieren? Fijn dat hij hier al vriendschappen heeft opgebouwd, dan is het even een domper om die andere kinderen te zien. Vooral als je er al niet veel mee had. Gelukkig hoeft hij daar ook niks meer mee. Weet je zoon al een beetje wat hij wil worden? Dochter totaal niet. Heeft ook geen idee wat er allemaal te koop is op banen gebied zeg maar. Ze heeft helaas geen 2 gouden handjes. Praktijkvakken vindt ze ook het minst leuk. Dat is ook wel lastig als je ook nog eens niet zo goed in het schoolse systeem past en niet schoolslim bent. Ze heeft nu haar eerste onvoldoende binnen op Bloemschikken, een 5. Het enige wat ze roept is iets met paarden omdat dat haar grootste hobby is maar verder weet ze het echt niet. Ik maak mij daar eigenlijk ook nog niet zo druk om. Komt vanzelf wel. Ze heeft nu gemiddeld 2 toetsen in de week en tot nu toe allemaal ruime voldoendes! Dus megatrots hier!

Zomer

Zomer

13-10-2017 om 09:12

Flanagan

Ik denk dat dit gewoon voor elk kind verschillend is. Ondanks dat het heel goed gaat op school met mijn dochter. Zowel sociaal als de leerprestaties, merk ik wel dat deze verandering haar heel veel energie kost en ik blij ben dat ze na volgende week een week vakantie heeft.. En dan heb ik het niet over huis- en leerwerk maar gewoon de verandering. Bij mijn dochter helpt het niet om haar hoofd te laten stoten. Vorige keer was ze haar gymtas vergeten. Mijn man was toevallig vrij en heeft hem toen gebracht. Zij blij! Als mijn man ook aan het werk was geweest had ze pech gehad natuurlijk maar als we elkaar kunnen helpen doen we dat. Ik heb er ook nooit wat van geleerd als een leraar boos reageerde omdat ik een boek was vergeten. Ik dacht altijd, ja maar dat doe ik niet expres. Ik werd daar alleen maar zenuwachtig van. Voor mij is het vooral belangrijk dat ze goed meekomt, gemotiveerd is en meer zelfvertrouwen krijgt en die krijg ze niet door haar steeds haar hoofd te laten stoten. Zij groeit van succesmomenten. Fijn dat het bij jouw kinderen goed werkt. Bij mijn jongste werkt het goed als ik er vooral naast ga staan en we het samen doen en mocht ik iets voor haar kunnen oplossen dan doe ik dat. Wel altijd in overleg met haar uiteraard.

Zomer

Zomer

13-10-2017 om 09:21

Trivia

Fijn om te lezen dat het zo goed gaat met je zoon. Ik heb altijd met belangstelling je draadjes gelezen over je jongste. Vooral omdat ik toen al wist dat zij ook vmbo basis ging doen. Al hebben we daar zelfs nog veel moeite voor moeten doen want alles wees naar praktijkonderwijs maar gelukkig heeft ze op het juiste moment gepiekt en de kans gekregen van de school waar ze nu op zit. En mooi om te lezen dat hij ook zoveel stappen heeft gemaakt. Wist je zoon al snel wat hij wilde gaan doen/worden? Ik hoop dat het hem gaat lukken om zijn droom waar te maken en hier de kans ook voor krijgt. Komt vast goed!

Tango

Tango

13-10-2017 om 22:08

Zomer

Inmiddels is het rechtgezet. Hij was dus ingedeeld bij iets van kynelogie (geen idee of ik het goed schrijf), dit was iets met honden. W.s. had de docent dierverzorging zelf al gemeld dat dit niet handig leek en toen was hij bij iets met bloemen gezet, met een vreemde klas dus. Ik heb er mailcontact over gehad met de mevrouw die hierover ging en zij heeft hem direct bij zijn eigen klas bij sport en recreatie gezet. Het was zeker niet de bedoeling dat hij bij niemand uit zijn klas zat zei ze. Ze heeft ook nog overlegd met me over de honden verzorging en gaat aan de docent vragen of dit een volgende keer in een ander lokaal kan. Want zoon is naar mijn idee niet allergisch voor honden, vooral voor knaagdieren. Helaas gaat dit ook met medicatie nog niet goed. Als iemand hier nog een gouden tip voor heeft.....
En dit soort dingen moet ik dus wel voor hem oplossen. Zoon is wat dat betreft nog onvoldoende weerbaar dat hij het zelf aangeeft. Hij zal ook niet tegen de docent zeggen dat hij last heeft van zijn allergie. Hij zit dan gewoon de les uit (met klachten).
Zoon heeft inmiddels ook een aantal cijfers terug. Allemaal nog voldoende, al is het veel rond de 6. Hij had een 6,5 voor bloemschikken. Vindt hij niets aan, ik vond het dus best knap. Maar ook al een 7 voor Engels gehaald, terwijl hij altijd riep dat hij dat zo moeilijk vond. Ben dus ook trots.
Zoon groeit echt wel in zelfstandigheid. Gisteren was hij weer een jas vergeten, maar toen ik dat gezegd had nam hij hem vandaag netjes weer mee naar huis. Ik had het natuurlijk kunnen laten er iets van te zeggen, maar dan was hij heel de herfstvakantie zijn jas kwijt en daar wordt ik ook niet blij van.
We zijn wel blij dat het nu even vakantie is. Al is zoon er dubbel over. Hij vindt het lekker maar ook jammer dat hij zijn vrienden niet ziet. Ik heb gezegd dat hij best een keer mag afspreken. Gelukkig appt hij nu (deed hij eerst ook niet) dus gaat vast wel lukken.
Zoon weet overigens ook nog niet wat hij wil worden. Het liefst profvoetballer, maar denk dat hij dat niet gaat redden. Techniek vindt hij niet echt leuk, bloemschikken ook niet, maar dierverzorging dus wel maar wordt lastig met zijn allergie. Gelukkig hoeft hij nog niet te kiezen.

@nnemoon

@nnemoon

14-10-2017 om 11:52

Leuk draadje!

Ik vind het ook een leuk draadje. Ik vind het fijn om te lezen hoe andere kinderen die het op de basisschool eigenlijk best moeilijk hebben gehad opleven op het VMBO. Ik vind het mooi om te lezen hoe ver de zoon van moeder van 3 is gekomen super.

@Tango, fijn dat het opgelost is voor je zoon. Helemaal in een vreemde klas is niet prettig. Hier is geen groene VMBO in de buurt, de dichtstbijzijnde is 30 km verderop. Dus zoon zit op een gewone VMBO. Zoon heeft nu gekozen voor techniek maar dat zegt in klas 1 nog niets hoor, pas in klas 3 moet je echt een richting kiezen. In klas 1 beginnen ze op niveau 0 met techniek. Ze brengen ook bezoeken aan bedrijven waar je eventueel zou kunnen werken. Denk aan schildersbedrijf, loodgietersbedrijf, metaalbedrijf enz.

Hier een zoon die anders is en anders reageert. Vraagt gewoon tijdens een proefwerk om een gum. Waarom zou hij afkijken? Hij kan die jongen zijn handschrift niet eens lezen want die schrijft in blokletters en hij heeft er dagen voor geleerd dus waarom zou hij afkijken? Of hij krijgt bij wiskunde een papier met hokjes en er wordt gevraagd teken een vierkant. Wij zouden zeggen een paar hokjes en je hebt een vierkant. Maar nee zoon gaat het helemaal meten met zijn geo-driehoek en begint halverwege een hokje. Zo kom je ook aan een vierkant maar kost veel meer moeite. Lerares rekende het goed maar schreef er wel bij je mag ook gewoon de hokjes gebruiken want daarvoor staan ze op het papier.

Hij heeft een fantastische mentor getroffen. Zij zegt bijvoorbeeld voor een toets als je heel netjes schrijft krijg je van mij een snoepje als je klaar bent. Zij zegt niet als ik het niet kan lezen is het fout. Hij heeft heel veel moeite met schrijven vooral met hoofdletters maar nu zij het had gezegd heeft hij er extra op gelet. Hij had een mooi cijfer voor zijn SO Engels en een colaflesje van de juf.

Oh ja heel de klas had een onvoldoende voor de topo toets. De cijfers varieerden van een 0,9 tot een 4,9. Die van mij had een 4,5. Er werden 10 plaatsen gevraagd die ze niet geleerd hadden. Ze mogen de toets na de vakantie overdoen. Ik hoop dan dat ze die 10 plaatsen achterwege laten want anders blijft hij volgens mij op het zelfde cijfer zitten.

Tango

Tango

16-10-2017 om 13:35

@nnemoon

Geweldig die mentor van jouw zoon. Daar heeft hij het zeker mee getroffen. Zoon hier ook wel hoor. In het mentorgesprek vertelde mentor dat hij het bij bepaalde vakken fijn vond als kinderen hun mening vertelden. Hij vroeg toen aan zoon of hij dat lastig vond. Toen zoon bevestigend antwoordde, zei hij dat dat helemaal niet erg was, dat komt vanzelf wel. Op de basisschool moest zoon altijd maar van alles vragen e.d. aan de juf, ook als hij dat heel lastig vond. Hier zien de docenten vaak zelf al als er iets mis gaat. Toen zoon een keer iets niet geleerd had en dus in de overhoring niets op kon schrijven, had de docent dit meteen door. Het voordeel ook van de kleine klassen denk ik.
Zoon hier heeft ook moeite met netjes schrijven. Maar volgens mij doen ze heel erg hun best om te lezen wat hij schrijft. Heb nog niet meegemaakt dat iets onleesbaars werd fout gerekend. 1 docent vindt het zelfs goed dat als je iets niet kan omschrijven je er een tekeningetje van maakt. Vond ik ook zo'n prachtige oplossing.
Inmiddels is het hier dus vakantie en tot nu toe weet ik niet wat ik mee maak. Zoon is al voor de tweede dag met dezelfde vriend van school op pad. Voorheen zat hij altijd grotendeels thuis. Ben zo blij dat hij eindelijk aansluiting heeft.
Fijn dat ze bij jouw zoon de topo over mogen doen. Dat klopte dan inderdaad niet. Nu zullen ze toch wel weten dat ze die 10 plaatsen niet moeten vragen?

@nnemoon

@nnemoon

16-10-2017 om 14:10

Tango

Super om te lezen dat je zoon aansluiting heeft en dat hij met een vriend van school op pad is. En wat fijn om te horen dat hij zo lekker in zijn vel zit. Lekker genieten dus van de herfstvakantie.

Tango

Tango

25-10-2017 om 14:35

@nnemoon

Even het draadje nieuw leven inblazen hoor
Ik moest wel even denken aan jouw zoon van de week. Zoon hier doet eigenlijk net zulke, onschuldige, dingen. Gisteren moest hij voor Nederlands een verslagje schrijven over de herfstvakantie. Dat vindt hij heel lastig, maar hij was wel heel ijverige begonnen. Stond er dus in dat hij met een vriend uit de klas had afgesproken om aan een powerpoint te werken voor dierkunde. Hij schreef dat hij dat heel saai vond en dat hij maar had zitten gamen. Was ook echt zo. Maar hij schrijft dat dan ook gewoon op dus en ziet daar totaal geen kwaad in. Ik heb het maar laten staan. Moest er wel om lachen eigenlijk. Ik ben dus benieuwd of de docent Nederlands dit gaat lezen en er nog op gaat reageren.
Is jouw zoon weer goed begonnen na de vakantie? Hier een rare start eigenlijk. Maandag les, dinsdag alweer studiedag. Rooster is helemaal omgegooid vanwege zieke docenten. 2 dagen achter elkaar tot het 8e uur en vrijdag eerste 3 uur vrij en dan t/m het 7e. Zoon vindt het maar niets. Gelukkig had hij het maandag wel weer naar zijn zin gehad. Was laat thuis, nog even met vrienden op school gebleven. Ben blij dat hij weer begonnen is. Het begin van de herfstvakantie was prima, maar daarna toch wel erg veel gamen en weinig afspreken (op die ene afspraak voor die powerpoint na dan, die eigenlijk heel vervelend verliep omdat zoon dus totaal geen zin had).

@nnemoon

@nnemoon

26-10-2017 om 13:16

Tango

Super! Dat zou ook wat voor mijn zoon zijn geweest. Gewoon eerlijk opschrijven wat je er van vond zonder enige bijbedoeling.

Ik wist niet dat ze ook studiedagen hebben op het voortgezet onderwijs. Dat heb ik hier nog niet gehoord. Wat akelig twee dagen tot het 8e uur. Hier had zoon drie dagen tot het 8e uur maar door aanpassingen in het rooster na de herfstvakantie nog maar één keer in de week.

Na de herfstvakantie is hij begonnen met 10 uur techniek in de week. Hij heeft dan ook een soort schooluniform (grapje!) aan. Een veiligheidsbroek, een polo met zijn naam er op en veiligheids schoenen met stalen neus. Een heel ander ventje om te zien.

Maandag vond hij het weer even spannend om naar school te gaan maar dat heeft hij altijd de dag na de vakantie.

Vandaag mag heel de klas de topo toets opnieuw doen. Wat was er namelijk mis gegaan? De lerares had de toets voor VMBO K/T aan de klas VMBO B gegeven. Ze kwam er pas achter toen heel de klas onvoldoende had. Gelukkig een tweede kans dus.

Binnenkort komt de mentor op huisbezoek, dat is hier gebruikelijk in klas 1.

Triva

Triva

26-10-2017 om 14:29

oef huisbezoek

Dat zou ik toch echt nooit willen, op de basisschool al niet. Jij komt toch ook niet met je zoon bij de mentor thuis op bezoek? Sorry maar dat vind ik echt niet de bedoeling.

@nnemoon

@nnemoon

26-10-2017 om 15:38

Triva

Ik vind het niet zo'n probleem. Het is een leuke vrouw en de kinderen staan bij haar echt op de eerste plaats. Zij denkt ook dat ouders in een thuis situatie meer aan haar durven te vragen. Als je echt niet wilde mocht je dat aangeven.

Tango

Tango

27-10-2017 om 21:07

Mentor

Zou er ook niet zo mee zitten hoor als mentor hier thuis op bezoek zou komen. Wij hebben dat alleen zelfs op de basisschool al nooit aan de hand gehad. En hier doen ze het op de voortgezet onderwijsscholen ook niet. Jouw zoon zit echt op een heel betrokken school, @nnemoon.
Zoon is hier inmiddels weer redelijk gewend. In de praktijk is het gelukkig vaak niet het geval dat hij tot het 8e uur zit. Deze week in ieder geval 1 keer niet en ik zie dat volgende week beide achtste uren niet door gaan.
Gisteren had hij wel het 8e uur en dan ook nog biologie van een strenge en saaie leraar. Zoon hield keurig zijn mond (doet hij altijd) de rest van de klas zat te kletsen met gevolg dat de hele klas 5 minuten moest nablijven. Zoon was behoorlijk boos. Hij moest ook nog trainen daarna (om 17.45 u) dus wilde hij graag naar huis. Ik vind dat dan ook wel weer bijzonder bij hem. Het zou niet in zijn hoofd opkomen om in de klas te gaan zitten kletsen. En zeker niet bij deze docent. Eigenlijk heel verstandig. Heb ik ook tegen hem gezegd.

@nnemoon

@nnemoon

29-10-2017 om 14:17

Tango

Jammer dat dan de hele klas na moet blijven. De goede zijn dan ook de klos. Zoon zou ook heel boos zijn als hij ergens de schuld van krijgt wat hij niet gedaan heeft.

Ik zie wel de voordelen van een kleine klas. Zoon heeft veel moeite met rekenen. Wiskunde gaat goed maar rekenen blijft moeilijk. Vorige week werd hij samen met twee meiden even uit de klas gehaald en werd het nog een keer uitgelegd.

Zoon heeft nog iets geks. Hij had een 10 gehaald. Hij voelde zich er niet prettig bij. Hij voelde zich een opschepper. Hoewel hij helemaal niet met zijn cijfers te koop loopt. Hij is heel sociaal en heel gevoelig. Het voelt voor hem niet goed als hij een 10 heeft en een van zijn vrienden een onvoldoende.

Tango

Tango

29-10-2017 om 15:14

Knap!

Wat knap van je zoon dat hij een 10 heeft gehaald. Mooi dat hij er niet mee te koop loopt, maar hij mag er zeker wel trots op zijn. Wel lief dat hij dan ook oog heeft voor wat anderen halen.
Zoon hier heeft nog niet hoger dan een 7 gescoord en vindt dat dan eigenlijk vaak niet eens zo goed. Hij heeft ook nog weinig zelfvertrouwen. Proefwerken of SO's heeft hij standaard slecht gemaakt (zegt hij dan), om dan vervolgens een voldoende te halen.
Fijn hoor die extra begeleiding bij jouw zoon op school. Zoon hier heeft ook een begeleidingsuur waarin hij dan hulp krijgt in een vak dat hij moeilijk vindt. Jammer alleen dat dit momenteel vervalt doordat er veel docenten langdurig ziek zijn.

@nnemoon

@nnemoon

29-10-2017 om 19:07

Cijfers

Een zeven vind ik ook een prima cijfer! Wij hebben de instelling zolang hij er zijn best voor heeft gedaan is elk cijfer prima. Zoon hier heeft heel veel moeite met rekenen. Als hij dan bijvoorbeeld een vijf zou halen vind ik dat jammer voor hem maar het ligt niet aan zijn inzet en motivatie zal ik maar zeggen.

Deze week een rustig weekje met donderdagavond een schoolfeest. Volgende week twee repetities, maandag Engels en dinsdag wiskunde dus genoeg te leren deze week.

Wat vind jouw zoon het leukste vak en welk vak kan hij het best?

Hier vindt zoon techniek leuk en is redelijk goed in Engels.

Tango

Tango

30-10-2017 om 13:44

Vakken

Zoon vindt vooral gym en dierverzorging leuk. Daarnaast ook Nederlands en dat heeft dan vooral met de docente te maken die erg betrokken is blijkbaar. Helaas gaat ze na deze week weg, heeft een andere baan. Ook wiskunde vindt hij wel leuk. Ik heb nog niet iets ontdekt waarin hij uitschiet. Momenteel alleen nog maar cijfers rond de 6 en 7. Van Engels riep hij in het begin dat hij het vreselijk moeilijk vond, maar dat lijkt toch mee te vallen. De woordjes komen er redelijk makkelijk in, nu nog zien wat hij van de grammatica gaat maken. Dat zal misschien lastiger worden.
Leuk een schoolfeest! Hier nog niets gehoord over feesten. Zal wel met kerst komen.

Leukste vak

Het leukste vak heeft vaak te maken met de tofste leraar!
De leraar die oog heeft voor zijn leerlingen.

@nnemoon

@nnemoon

01-11-2017 om 11:36

Zomer

Hoe gaat het met jouw dochter?

@nnemoon

@nnemoon

01-11-2017 om 13:32

Tango

Dierverzorging lijkt mij ook leuk, jammer dat ze dat bij zoon op school niet hebben.

Wat jammer dat die docente weggaat, zeker als het met haar klikt.

@nnemoon

@nnemoon

01-11-2017 om 13:53

Net gebeld door de mentor

Ik werd net gebeld door de mentor van zoon. Ik schrok een beetje, zoon reageert soms anders dan anderen en dat kan soms verkeerd uitpakken. Maar dat was het gelukkig niet, ze zei dat ze zo om hem had moeten lachen en of hij dat niet verkeerd op gevat had.

Aan het eind van iedere les vraagt de docent(e) of iemand in een paar zinnen kan vertellen waar de uitleg over ging. Vandaag was er dus iemand uitgenodigd om te komen praten over het gebruik en de gevolgen van alcohol en drugs. Het belangrijkste van het verhaal vond mijn zoon blijkbaar dat het je hersenen aantast. Hij zei:" Ik ga nooit drugs gebruiken want ik heb al niet zoveel hersenen, straks houd ik helemaal niks meer over". Het kwam er zo apart uit, hij zei het met zo'n stalen gezicht dat zowel de mentor als de vrouw van de uitleg in de lach schoten.

Zomer

Zomer

01-11-2017 om 15:18

@annemoon

@annemoon
Ik lees trouw mee maar had even weinig tijd om te reageren. Hahaha wat een giller van je zoon die opmerking. Ik kan mij voorstellen dat hij de lachers op de hand had. Had hij het zelf ook zo ervaren of had hij het gevoel dat hij uitgelachen werd? Wel goed dat de mentor even belde om dit te checken. Fijn ook om te lezen dat iedereen een leuke mentor heeft. Dat doet wel goed! Is de drempel om een keer aan te kloppen stukken lager. Dat spannende moment om na een vakantie weer naar school te gaan dat is hier ook wel zo. Al had ik het idee dat de drempel op de basisschool hoger was. Ik herken trouwens veel van mijn dochter in wat jullie schrijven. En morgen schoolfeest! Spannend. Hier ook nog niks over gelezen. Ik ben benieuwd. Heeft hij er zin in? Heb je al huisbezoek gehad. Ik begrijp Trivia wel al was het vroeger heel normaal dat de juf of meester van de basisschool langskwam. Maar als het goed voelt dan moet je er ook geen punt van maken. Maar ik sta er ook wat dubbel in.

Hier gaat het ook nog steeds goed. De goede cijfers stromen nog steeds binnen! We proberen haar vooral te laten inzien dat ze dit heeft gehaald met haar inzet. En inderdaad we benadrukken vooral haar inzet. En dat is op zich nog niet eens heel veel. Ik merk dat bij dochter er best nog rek in zit. Het is vaak 10 min per avond leren. Huiswerk maakt ze veel op school en dan blijft thuis alleen leerwerk over. Het allerfijnst vind ik te merken dat ze veel van de stof al oppikt tijdens de les zelf. Dat merk ik als ik haar overhoor. Dan zit er al veel leerstof in. Dat was op de basisschool wel anders. Voor de herfstvakantie ging het trouwens ineens moeizaam. Ze was ook wel toe aan een weekje vakantie. Weer hakken in het zand, niks willen leren. Ik heb toen een duidelijk en goed gesprek met haar gehad en dat heeft wel indruk gemaakt. Het heeft ook echt met haar faalangst te maken en altijd aan de onderkant te hebben gezeten op de basisschool. Dit is ze niet gewend. Als het goed is gaan ze binnenkort van start met de faalangsttraining.

Zomer

Zomer

01-11-2017 om 15:25

Tango

Wat goed om te lezen dat het met jouw zoon ook nog steeds goed gaat! Over een slecht gevoel hebben over een toets heeft dochter ook last van. Als ze al weet dat ze iets fout heeft gedaan dan denkt ze meteen dat het ook een laag cijfer wordt. Hier verheugd dochter zich ook op dierenverzorging. Zij heeft het nog niet. Engels valt hier ook mee. Te minste het stampen van woordjes. Ik merk dat het praten in de praktijk lastig is.

Haha en die eerlijkheid in dat verslagje. Dat zou ook iets voor dochter zijn. Roept sowieso dat school saai is. Ondanks dat ik zie dat ze goed in haar vel zit en op haar plek. Morgen hebben ze een ochtend over Social Media. Ik ben benieuwd!

Tango

Tango

02-11-2017 om 10:35

Wiskunde

Zoon kwam gisteren thuis met een bedrukt gezicht. Ik vroeg wat er was en hij mompelde iets over een cijfer. Omdat ik al iets had zien staan in de Trajectplanner, vroeg ik of het om wiskunde ging. Ja, dat was het. Hij had een 5,6. Blijkbaar was hij heel bang dat ik het slecht vond. Ik zei, het is een voldoende en ik snap ook waar het mis ging (niet het juiste boek, alleen foto's die bovendien door elkaar stonden waardoor echt niet duidelijk was wat er geleerd moest worden). Bij het bekijken van de toets samen ontdekte ik nog iets. Zoon had een assenstelsel moeten tekenen en had echt niet begrepen dat dit in het ruitjeskader onderaan de vraag moest. En had de vraag toen maar overgeslagen. Tja, dat scheelt punten, want een assenstelsel tekenen kan hij prima.
Vond het wel even iets om in de gaten te houden, want hier moet op school wel iets mee denk ik. Af en toe moet hij even op weg geholpen worden en hoort dat dan niet bij leerwegondersteuning?
Ik vind verder dat zoon het erg goed doet. Het is momenteel heel rommelig op school met veel wisselingen van docenten door ziekte en vertrek. Maar hij klaagt nooit.
Zomer, ja, datzelfde zie ik bij zoon. Als hij iets niet wist bij een toets denkt hij meteen dat hij het slecht had gemaakt. Zo ook met biologie, maar daar had hij toch mooi een 7,5.
En @nnemoon, geweldig weer die opmerking van jouw zoon. Vond hij het erg dat er om gelachen werd? Wat lief dat de mentor daar dan even over belt ook. Je zoon had dan ook echt goed geluisterd trouwens. Want aantasting van de hersenen is zeker 1 van de belangrijkste gevaren van drugs natuurlijk.
Gisteren hoorde ik van mijn dochter terug dat zoon heel populair is op school. Iedereen vindt hem leuk en grappig (komt omdat hij vrij klein is). Zij kent veel kinderen uit de hoogste klassen op zijn school en daar hoort ze dit van terug. Vond het wel leuk eigenlijk. Zoon was op de basisschool nooit populair. En gelukkig zit hij er zelf niet mee dat hij klein is en vindt hij de aandacht van al die grote jongens geweldig.
Ik heb wel even een vraagje om advies aan jullie. We hebben momenteel weinig zicht op wat zoon op school extra krijgt w.b. ondersteuning. Hij lijkt nu nog niet vast te lopen, maar ik zie dat wel gebeuren. Momenteel valt het extra begeleidingsuur uit voor hem en hij heeft een hele tijd geen les van de mentor gehad omdat die niet op school was. Ik twijfel een beetje of ik nu al een gesprekje moet gaan aanvragen of moet wachten tot december na het eerste rapport. Wat zouden jullie doen?

@nnemoon

@nnemoon

02-11-2017 om 13:00

Even een reaktie terug!

Een 5,6 is bijna een 6 dus een mooi cijfer en zeker als hij niet precies het juiste had geleerd. Dat van dat tekenen zou mijn zoon ook hebben. Of hij zou zelf een assenstelsel gaan tekenen op lijntjes papier of zo. Bij zoon mogen ze wel tijdens de toets iets vragen als ze de vraag niet begrijpen. Wat als je de vraag niet begrijpt kun je het moeilijk goed beantwoorden. Ik vind dat net als jou ook een stukje leerwegondersteuning.

Jammer dat het rommelig is door vertrek en ziekte maar fijn dat je zoon er geen last van heeft.

Wat leuk om via je dochter te horen dat je zoon populair is op school. Het laat ook zien dat hij lekker in zijn vel zit en zijn draai op deze school gevonden heeft. Beter kun je toch niet wensen.

Wat advies betreft, ik zou nu nog geen gesprek aangaan. Ik zou wel goed op hem letten, zeker als je samen leert zie je waar hij tegen aanloopt. Wat is de reden dat het extra begeleidingsuur niet doorgaat? Gaat dat lang duren? Ik zou direct contact opnemen als zijn cijfers achter uitgaan en anders zou ik wachten tot het rapportgesprek.

Zoon begreep niet zo goed waarom er gelachen werd toen hij dat gisteren had gezegd. Hij kan soms een beetje ad rem uit de bocht komen, maar bedoelt er eigenlijk niks verkeerds mee.

@nnemoon

@nnemoon

02-11-2017 om 13:19

Zomer

Leuk om weer wat over je dochter te lezen. Wat akelig dat je dochter last heeft van faalangst en gezien de mooie cijfers die ze haalt is dat eigenlijk helemaal niet nodig. Goed dat je denkt aan een faalangst training.

Zoon hier is naar een brugklas training geweest. Hij is niet zo'n haantje-de-voorste zal ik maar zeggen en omdat hij is blijven zitten op de basisschool en daarna nog jaren de slechste was heeft hij weinig zelfvertrouwen. Hij wil het zo graag goed doen maar hij legt voor zichzelf de lat soms te hoog. Daar leerde hij dat hij trots op zich zelf mag zijn, ook al wil zijn hoofd (hersenen) soms niet meewerken, de wil en de motivatie heeft hij wel.

Mentor is nog niet langs geweest. Ze zou bellen voor een afspraak dus ik hoor het wel. Ik denk ook dat het niveau een reden is waarom de mentor langs komt. Ik bedoel daarmee te zeggen dat iedereen in de klas van mijn zoon wel iets mankeert.

Tango

Tango

02-11-2017 om 22:25

Bedankt!

@nnemoon. Eigenlijk zeg jij hetzelfde wat ik ook denk. Ik wacht nog even met een gesprek aan te vragen. Ook door hoe het vandaag ging. Zoon groeit zo enorm in zijn zelfstandigheid op dit moment. Hij moest vanmiddag uit school zelf voor zijn eten zorgen omdat hij vroeg traint voor de voetbal en er niemand thuis was. Eigenlijk zou dochter iets klaarmaken voor hem, maar die vond het nodig niet thuis te komen. Hij had echter alles zelf geregeld en dit was helemaal goed gegaan. Ik was dus erg trots op hem. Op school had hij bovendien aan de wiskundeleraar iets gevraagd, wederom over de foto's van het boek waarbij hij de juiste niet had kunnen vinden. Dat die man vervolgens iets anders ging doen vond ik minder geslaagd, maar vond het knap dat zoon het in ieder geval gevraagd had. Wat wiskunde betreft wacht ik morgen even af. Dan komt Van Dijk op school voor de digitale leermiddelen en ik hoop dus dat daarna het probleem is opgelost. Zo niet, dan trek ik wel aan de bel, want het lukt zoon (en mij) op deze manier niet om dit vak goed te leren.
Het begeleidingsuur valt nu uit omdat de betreffende docent langdurig ziek is. Geen idee hoe lang dit gaat duren. Omdat zoon nu begrijpend lezen kreeg vind ik het niet heel erg belangrijk. Hij mag namelijk met begrijpend lezen voor Nederlands Kurzweil gebruiken en dan gaat het best goed. Ik heb ook liever dat hij extra Engels gaat krijgen omdat hij dat zelf zo lastig vindt. Op zich lukt het hem wel om woordjes te leren, maar het ligt ook erg aan het boek merk ik nu. Ze moeten af en toe een rijtje woorden leren die totaal niet met elkaar te maken hebben en dat is gewoon erg lastig voor hem.
Ik kijk het dus nog even aan maar houd het zeker in de gaten.

@nnemoon

@nnemoon

04-11-2017 om 14:10

Tango

Knap dat hij zelf dingen oplost. Zelf voor zijn eten zorgen en zelf op de leraar Wiskunde afstapt. Alleen jammer dat de leraar niet goed reageerde. Hier wiskunde gewoon uit boek (Getal en Ruimte). Rekenen is wel digitaal (Studyflow).

Zoon gaat dinsdagmiddag met de techniek klas met de bus naar het vakcentrum schilderen. Het vakcentrum brengt leerlingen op het VMBO in aanraking met het schildersvak en probeert ze enthousiast te maken voor een schildersopleiding. Ik zie hem niet direct als schilder maar wel leuk om overal eens een kijkje te nemen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.