Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Mamamia

Mamamia

04-04-2013 om 11:02

Begeleiding hoogbegaafde (jonge) kinderen in den haag

Onze dochter van vijf (nu groep 1) stroomt na de zomer zeer waarschijnlijk door naar groep 3. Ze slaat groep 2 dan over. Omdat ze in februari jarig is, is het verschil met kinderen die laat jarig zijn niet zo heel groot. Toch is het een stap, en die nemen we natuurlijk niet voor niets.

Ik vind het lastig om van hoogbegaafdheid te spreken omdat dat zo’n label is en ze nog jong is. Maar over die categorie hebben we het wel (kijkend naar het hele kind). Het komt niet uit de lucht vallen; in de familie komt het voor, ook met klassen overslaan, maar elk kind is anders en elke school gaat er ook weer anders mee om.

Concrete vragen:
1. wie kent in omgeving Den Haag (liefst gebied tussen Kijkduin en centrum) een goede en leuke begeleider voor hoogbegaafde jonge kinderen. Liefst iemand die niet alleen maar naar het cognitieve kijkt, maar naar het hele kind.
2. wat is een goed (hand)boek over hoogbegaafdheid bij jonge kinderen, dat uitlegt hoe deze kinderen leren, waar ze behoefte aan hebben en hoe je ze daarin tegemoet kunt komen etc.?

De samenwerking met de school en de opmerkzaamheid vanuit de school (al vanaf de peuterklas) is goed. Het initiatief om groep 2 over te slaan komt ook van de school – overigens heel voorzichtig en met oog voor de behoeften van onze dochter.

Haar ontwikkeling gaat razendsnel en we kunnen hierna niet nogmaals een klas overslaan, dat is niet de oplossing. Uiteindelijk gaat het erom dat het aanbod wordt afgestemd op haar manier van denken en leren. Als ik soms bijdragen lees van ouders met een kind dat ‘verrijkende stof’ krijgt, waar vervolgens geen leerkracht nog naar kijkt of met het kind over praat: dat willen we dus niet.

We willen graag samen optrekken met de school, door aan te bieden (deels) zelf ook voor begeleiding te zorgen, zodat we kennis en ervaringen dan weer met de school kunnen delen.

Er zijn op dit moment (gelukkig) verder geen problemen; dochter is geweldig kind . We proberen haar ook andere uitdagingen te bieden; zo zit ze sinds kort op vioolles (haar eigen idee), wat veel van haar vraagt maar wat ze heerlijk vindt. Maar ze begint door te krijgen dat ze anders is en sneller leert. Ze stelt vragen als: kan je ook te slim zijn? En is bang dat als zij om moeilijker sommen vraagt, andere kinderen die moeilijke sommen ook krijgen en daar dan door haar last van hebben. We moeten hier dus wel iets mee en willen niet wachten tot het ‘een probleem’ wordt.

Veel dank alvast!


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Twee wedervragen

1: waarom zou er nu al een begeleider moeten worden ingeschakeld? Is er een probleem dan?

2: "2. wat is een goed (hand)boek over hoogbegaafdheid bij jonge kinderen, dat uitlegt hoe deze kinderen leren, waar ze behoefte aan hebben en hoe je ze daarin tegemoet kunt komen etc.? "

Leren alle hoogbegaafde kinderen op dezelfde manier en/of hebben ze allemaal dezelfde behoeftes?

Ik meld me altijd in dit soort draadjes en zeg ook altijd hetzelfde: kijk het eerst eens even aan. Misschien gaat je kind gewoon lekker zijn/haar gangetje. Misschien is er reden voor iets extra's maar pikt de school dat goed op en is er helemaal geen reden om zelf nog aanvullend te gaan zitten begeleiden.

Zoon (van oktober) is bijzonder talig en erg gericht op en geschikt voor schools leren. Hij steekt in dat opzicht ook zijn licht niet onder de korenmaat, dus al in groep 2 werd duidelijk dat hij wel wat extra's kon gebruiken. Nou kon hij uitstekend overweg met zijn juf, die zo'n slim kereltje wel leuk vond, en die hem heel leuk heeft beziggehouden met aanvullend werk en extra opdrachtjes, en hem af en toe boeken uit groep 3 liet halen. Toen ging hij naar groep 3 - andere juf - en even vreesde ik dat de overdracht niet goed gegaan was en ze hem weer op niveau 0 lieten beginnen met lezen etc, maar net op het moment dat ik op het punt stond daar eens over te beginnen bleek er extra materiaal geregeld te zijn. Nadien hebben we meerdere gesprekken met de intern begeleiders gehad, steeds op initiatief van school. Uiteindelijk was de conclusie dat hij groep 4 maar beter kon overslaan, dat is ook gebeurd, en nu zit hij in groep 5 waar hij weer voorloopt. Hij kan goed zijn ei kwijt in de zaaksvakken en ik krijg geen signalen dat hij zich verveelt of op een andere manier problemen heeft. Mijn conclusie is dan ook dat school hier adequaat heeft gehandeld en dat het vooralsnog goed gaat. We houden het in de gaten, maar zolang het goed blijft gaan doen we niks.

Dochter is evenmin op haar achterhoofd gevallen. Is van maart en nu net begonnen in groep 1/2. Ik hou dat ook in de gaten en als die ook voorloopt - wat mij niet zou verbazen - ga ik voorzichtig opperen dat ze ergens na de herfstvakantie misschien maar eens met groep 2 moet gaan meedoen om dan aan het eind van het schooljaar van 2 naar 3 te gaan - in wezen hetzelfde als jouw dochter: 1 en 2 in anderhalf jaar, omdat ik weinig zie in anderhalf jaar groep 1. Mocht echter blijken dat de school daar toch op aanstuurt dan kan ik daar vrede mee hebben - vertraging levert het niet op - mits dochter maar niet van pure verveling gaat lopen klieren of ongelukkig wordt. Ook daar dus wat mij betreft: aankijken en pas bijsturen als er problemen dreigen.

Ofwel: wie dan leeft, wie dan zorgt.

Wat jouw dochter betreft: je kan haar denk ik best uitleggen dat juf verschillende kinderen verschillende dingen kan laten doen, zodat niet gezegd is dat als zij moeilijke sommen doet, de andere kinderen die ook krijgen.

Waar ik me bij zoon altijd zorgen om maak is dat de andere kinderen een hekel aan hem krijgen 'daar heb je hem weer met zijn 10 voor begrijpend lezen', maar hij ligt zo te horen nog steeds goed in de groep (tot mijn enorme opluchting, moet ik zeggen).

Groeten,

Temet

Mamamia

Mamamia

04-04-2013 om 12:54

Reactie

Ik ben niet zo van de lijn dat je pas ‘hulp’ inschakelt als er een ‘probleem’ is. Het gaat ons op dit moment om wat ik vroeg: begeleiding voor een kind dat anders leert en denkt en is dan het gemiddelde kind (mocht dat al bestaan). Iemand bij wie onze dochter begrip en (h)erkenning vindt en die haar uit kan leggen hoe dat werkt bij haar. Dat ze qua intelligentie uit de toon valt maakt haar wat onzeker. Ik denk dat het voor haar fijn is als iemand op haar niveau kan uitleggen hoe dat zit. En die ons als ouders ook tips aan de hand kan doen. En natuurlijk zeggen we zelf ook dingen tegen haar als dat alle kinderen anders zijn en leren etc. Hoe wij dit aanpakken, daarover hoeven we volgens mij niet over in discussie – iedereen doet dat op z’n eigen manier, toch. Dus concrete tips zijn welkom.

Over het boek: natuurlijk is niet elk hoogbegaafd kind hetzelfde, en uit het zich op allerlei verschillende manieren. Juist daarover willen we graag lezen. Daarover ging ook mijn vraag.

Kortom: we ervaren op dit moment geen probleem, maar hebben behoefte aan informatie en kundigheid op dit gebied. Mocht blijken dat de school daar volledig in voorziet, dan is het prima. Maar dan nog gaat het niet alleen om schoolprestaties, maar ook om de ontwikkeling en behoeften daarbuiten.

lisbeth

lisbeth

04-04-2013 om 13:10

Mamamia

Hier twee slimme kinderen, mijn oudste heeft groep 3 overgeslagen in het verleden. Zij is getest HB. Haar hebben we op een bepaald ogenblik uitgelegd dat ze HB is. Dit vooral omdat ze merkte dat ze ‘anders’ was dan de rest. Andere interesses had en dingen sneller doorhad en dat ze natuurlijk een klas ging overslaan. Ik heb haar proberen uit te leggen dat iedereen talenten heeft, sommige kinderen voor sport, sommige kinderen voor muziek, zij heeft een denk talent. Ze kan dingen sneller begrijpen en leren dan andere kinderen.
Nu zit zij op een school die vrij goed kunnen differentieren, zowel naar boven als naar onder. Dat zij ander werk doet als de rest valt dus niet zo op.
Echt begeleiding heeft zij zo jong nooit gehad, ik denk dat dat bij de meeste HB kinderen ook niet nodig is.

Mijn jongste, nu groep 2, is niet getest maar wordt door iedereen gezien als heel pienter. Hoeveel net 6 jarigen zijn er die je de functie van de hartkleppen of de hersenen gaan uitleggen Hij zit in groep 2 en doet het daar goed. Krijgt pluswerk maar geen apart pluswerk. Hij is nogal perfectionistisch en men is bang dat hij afhaakt als hij iets doet wat de rest niet doet. Gelukkig is hij een kind wat nog graag speelt en met andere kinderen bezig is. Ik leg hem eigenlijk nooit iets uit, hij staat er eigenlijk niet echt bij stil dat hij dingen kan die andere nog niet kunnen. Lezen, rekenen. Het is nou eenmaal zo. Zo lang hij gelukkig is ga ik ook niets doen.

Wel wil ik je nog 1 tip meegeven. Versnellen is geen oplossing! Ook daarna zal er een duidelijk plusprogramma voor je dochter moeten klaarliggen. Ga daar dus nu al over in gesprek en zorg dat er volgend jaar vanaf dag 1 als iets ligt.

Even niet

Even niet

04-04-2013 om 13:16

Psycholoog

Je kan HB zijn en prima in het systeem passen waarin school kan voorzien maar dat is niet altijd zo. HB is soms een hele kluif ansich (hoe hou je je kind gemotiveerd etc) en ook ingeval van HB kunnen er leerproblemen zijn. Hoe dan ook, het is wel prettig om te weten hoe haar HB bij haar werkt etc.
Ik vraag me af of school volledig in die behoefte kan of zal voorzien. Vraag ze eens welke ervaringen ze hebben met HB. En misschien kan school jou in contact brengen met een andere moeder met HB-kinderen. Dat is al een stap.
De vragen die jij hebt, lijken mij eerder iets voor een ervaren kinderpsycholoog. Dus, vraag eens om je heen (huisarts, andere moeders, misschien school zelfs) en verzamel namen en maak daaruit een keuze. Nu heb je nog een vrijblijvende vraag (je kan voor een (paar) keer afspreken) en als het niet klikt, het er bij laten. Of het klikt wel en mocht je ooit iemand nodig hebben, weet je meteen waar je naar toe kan.

Yvonne

Yvonne

04-04-2013 om 14:09

Den haag

Hallo Mamammia,
Op het Aloysius College zijn ze, in samenwerking met het Centrum voor Begaafdheidsonderzoek in Nijmegen, al behoorlijk gevorderd met het opzetten van een programma voor HB-kinderen. Al enkele jaren komen daar kinderen uit groepen 7 en 8 uit Den Haag samen voor een speciaal programma en ook zijn kinderen van af 10 jaar op deze VO-school welkom.
Ik denk dat je op hun website in ieder geval meer informatie kunt vinden over hun aanpak maar waarschijnlijk ook wel contactpersonen of links voor de begeleiding van kinderen uit jongere groepen dan groep 7.
Volgens mij is de dame die dit hele programma heeft opgezet ook nog steeds actief op het Aloysius. Hopelijk kun je hier wat mee?
Succes!
Yvonne

Mamamia

Je hebt gelijk dat mijn reactie geen antwoord was op de door jou gestelde vragen. Gelukkig heb je met name van Yvonne inmiddels wel iets van een antwoord gekregen.

Maar toch snap ik het niet. Want waarom zou je per se de behoefte voelen om een kind speciaal te begeleiden omdat het anders is dan gemiddeld? Ieder kind is wel ergens anders dan gemiddeld. Daar hoeft toch niet per se begeleiding bij? Als een kind heel hard kan rennen, of langer is dan gemiddeld, of rood haar heeft, dan hoef je daar toch ook geen begeleider voor te zoeken?

Nou ja, ieder zijn meug natuurlijk. Maar ik snap het niet.
En, eerlijk is eerlijk, ik heb er geen zin in ook. Ik moet al zoveel. Ik ga niet ook nog eens meer huiswerk voor mezelf creëren door iemand - op onze kosten, ook nog eens een keer- advies te vragen over hoe ik met mijn kind(eren, maar met name de oudste) om moet gaan terwijl ik mij nu nog koester in de zalige illusie dat we ons er best aardig doorheen slaan

Hopelijk komen er nog meer concrete tips voor je langs.

Groeten,

Temet

Even niet

Even niet

04-04-2013 om 15:22

Heerlijk

Heerlijk toch, als je je een illusie kan veroorloven? Maar niet iedereen zit zo in elkaar. Ook HB is bij elk kind anders.
HB kan samengaan met leerproblemen (hoeft niet). Een kind met HB is niet zaligmakend. Dat kan een hele uitdaging zijn! Als jouw kind geen problemen ondervindt, heerlijk. Maar als je die wel ondervindt en je vraagt om informatie, dan is dat toch alleen maar prima?
Ik snap het hele probleem niet eerlijk gezegd.

2 tips

Hoi,

Wij hebben veel gehad aan de begeleiding van Smart-ease. Ik weet zo geen hulpverleners in jullie buurt, ze heeft een goeie site en misschien tips, http://www.smartease.nl/
Voor verrijkingsmateriaal is http://www.topprojecten.nl/test/ een goeie site, ook zeker op gebied van emotionele werkboeken.

Succes ermee!
Ps mijn dochter vond survivelgids voor hoogbegaafden erg leuk en leerzaam

Mamamia

Als ik je goed begrijp is deze site wat je zoekt: http://www.kindcentraal.nl/

Verschillende mensen die ik ken hebben hier goede ervaringen mee.

Richard

Richard

04-04-2013 om 20:50

Mamamia

Je zou het kunnen proberen bij buromare.nl. Dit is voor jou het dichtste bij denk ik. Hier heb ik ook goede verhalen over gehoord binnen mijn netwerk. Wat verderop heb je kindcentraal.nl. Ook heel goed. Maar wanneer je voor het beste gaat adviseer ik je kiew.nl aan.

Als het echter meer te doen is om begrip en erkenning dan zou je je kind ook wat meer om kunnen laten gaan met andere hoogbegaafde kinderen. Bij kindcentraal.nl bijvoorbeeld kunnen hoogbegaafde kinderen activiteiten met elkaar doen. Ze hebben er zelfs een zomerweek. Verder heb je natuurlijk hintnederland.nl en pharosnl.nl. Ik ben daar nooit heen gegaan want daar schijnen veel ouders te komen die nogal uit de hoogte doen over hun (hoog)begaafde kinderen. Maar voor de kinderen schijnt het er hartstikke leuk te zijn. Wanneer je tussen ouders wilt zitten die normaal doen over hoogbegaafdheid dan kun de mensa.nl proberen. Binnen die vereniging worden heel veel activiteiten met de kinderen ondernomen. Ouders komen zo vanzelf met elkaar in contact. En ook daar kun je weer veel tips van krijgen. Een groep ouders volgt er zelfs een opvoedcursus speciaal voor hoogbegaafde kinderen. Maar je moet natuurlijk wel lid willen worden van die vereniging.

Wat betreft boeken raad ik je ten sterkste af om hier naar op zoek te gaan. De verschillen tussen hoogbegaafde kinderen onderling zijn extremer dan bij gemiddelde kinderen. Het enige wat hoogbegaafde kinderen gemeen hebben is dat ze anders denken. Gooi ook alle standaard opvoedboeken de deur uit. Daar heb je niks meer aan. Het opvoeden van hoogbegaafde kinderen is maatwerk. Pas op voor leken die het beter menen te weten dan jij. Het beste kun je je intuïtie volgen. Maar als je kind hoogbegaafd is dan ben je dat waarschijnlijk zelf ook dus dan weet je beter dan ik hoe je met je kind om moet gaan.

Belangrijk bij hoogbegaafde kinderen is dat ze worden uitgedaagd. Dat je hier zo vroeg mee begint is heel goed. Zorg dat het leren het bij je dochter niet te makkelijk gaat. Leg de lat hoog en laat ze gerust eens een keer onvoldoendes halen. Dan leert ze tenminste ook eens om met teleurstellingen om te gaan. Zorg dat ze net zo hard moeten zwoegen om goede cijfers te halen als andere kinderen.

Wel goed van je zeg, dat je je dochter op vioolles hebt gedaan. Ik raad je daarbij ook aan om altijd strikjes in haar haar te doen. Dit kan namelijk nog goed eens van pas komen.

Richard

Richard

04-04-2013 om 21:27

Een boek

Als je toch graag een boek wilt lezen dan kan ik je het volgende boek wel aanbevelen: "Hoogbegaafde kinderen zijn anders... en dat mag!!!". Hier is zo'n beetje alles wel beschreven over hoogbegaafdheid wat je moet weten. Top-down leren, compacten, verrijken, versnellen, sociaal emotionele ontwikkeling, vriendschapsverwachtingen, hoogbegaafde peuters en kleuters.

Let er wel op dat alleen mensen die kennis hebben van hoogbegaafdheid snappen waar je het over hebt wanneer je dit soort kretologieën gebruikt. De doorsnee mensen hebben bij hoogbegaafde kinderen nog steeds het beeld van viool spelende meisjes met strikjes in hun haar dat uit zichzelf alleen maar tienen haalt en klassen overslaat. Hopelijk heb ik duidelijk kunnen maken dat deze beeldvorming totaal niet klopt, maar het wordt je anders wel een stuk makkelijker gemaakt wanneer je kind aan dat beeld voldoet.

Niet te veel nadruk leggen

Hier ook een zoon die van groep 1 naar 3 is gegaan. Ik vind de term 'een jaar overslaan' altijd wel overdreven voor januari/februari kinderen hoor, de grens ligt bij 1 januari dus in het geval van mijn zoon heb je het over een paar weekjes verschil. Maar goed, het klinkt natuurlijk leuk.

Blijf haar gewoon als jullie lieve, slimme dochter zien en leg alsjeblieft niet te veel nadruk op haar mogelijk hb zijn. Veel ouders van hb kinderen doen dit en creeren het 'probleem' als het ware zelf. Elk probleem dat vervolgens ontstaat komt dan ook automatisch voort uit hb. Gelukkig functioneren de meeste hb kinderen prima en zijn het blije en sociale kinderen.

Hoe leg je het uit? Ik zeg altijd tegen mijn zoon dat hij goed kan lezen en rekenen, maar andere kinderen weer beter kunnen tekenen en voetballen. Bij mijn zoon is dat dan direct heel duidelijk want hij kan NIET voetballen. Zo heeft iedereen zijn eigen kwaliteiten.

Annet

Annet

04-04-2013 om 23:43

Hoogbegaafd, nou en?

Dit boek is bedoeld voor kinderen. Wij hebben het gelezen met zoon toen hij 6 jaar was. Het helpt enorm om dingen op hun plaats te krijgen maar ook om te relativeren. Ook na de eerste keer lezen, hebben we dit boek er nog vaak bijgepakt, zeker als zoon niet goed in zijn vel zat of vragen had.
Op deze manier kun je zelf veel begeleiding doen.

Ken je dit forum al? www.hb-kind-forum.nl
Daar kun je veel ervaringen en tips vinden.

cqcq

cqcq

05-04-2013 om 08:22

Doel en middel

School haalt voortdurend doel en middel door elkaar. Het doel is uiteindelijk kunnen rekenen en lezen. Tussenstapjes daarin zijn bijvoorbeeld spellend lezen en aanvankelijk rekenen (dus als middel). School doet nu alsof dat een doel is. Dat moet hij eerst kunnen voordat hij verder mag.

Ik zou geloof ik beginnen met hem eens extern te laten doortoetsen, door er zo achter te komen wat hij nu wel of niet kan. Ik kan me niet voorstellen dat hij dat met zo'n instelling van school, dat op school zal laten zien.

Evenzo

Evenzo

05-04-2013 om 09:20

Hb-kind forum

Dat is nou net een forum voor ouders die HB als een probleem zien.

Evenzo

Wow, wat een kort door de bochte onzin. Het hb forum is voor ouders die kinderen hebben die hb zijn en waar het niet vanzelf automatisch loopt.

Er moet me nu even iets van het hart. Ik volg hier al een tijdje de draadjes op het forum over hb en ik erger me rot aan die ouders 'mijn kind is hb en het heeft geen problemen, dus de rest is maar aanstellerij.' In plaats van dat je je god op je blote knietjes dankt dat het bij jou wèl soepel en makkelijk gaat geef je af op ouders met kinderen bij wie dat een heel ander verhaal is.

Richard zei al, dat er enorme verschillen zijn tussen hb en hb. Klopt. Ik ken een meisje van 7 dat in een Leonardo zit, en ze doen daar hun uiterste, uiterste best om dit kind op haar negende naar het VO te laten gaan. En daar moeten ze dus alles, alles, alles voor uit de kast trekken ( in een systeem dat er dus al op gericht is om het reguliere werk drastisch inte perken,) want in feite is ze nu al klaar. Ze zal volgend jaar augustus 9 worden... Verder een heel normaal kind dat gewoon niet te stoppen is. Denk je niet dat die moeder er goud voor gegeven zou hebben als ze gewoon in de klas had kunnen blijven met wat extra rekentijgers?

Ik ken een meisje dat op een Leonardo zit, waar haar oude school haar daadwerkelijk verbood om meer te kunnen en te doen dan het gemiddelde. Het kind kon lezen toen ze drie was, maar ze mocht niet eens met letters bezig in groep 1. Extra uitdaging? Nee, want ze moest meedoen met de rest en het enige wat belangrijk was, waren de achterstandskinderen die opgetrokken moesten worden. Tja, het kind vloog tegen de muren van verveling, ging er helemaal kapot aan. (Maar da's vast karakter natuurlijk, want een normaal hb kind houdt dat prima vol, mag ik een teiltje).

Ik ken een kind dat de diagnose depressief gekregen heeft, officiële diagnose omdat ze niet om kon gaan met de verveling op de normale school. Ook Leonardo geworden. Fijn om je kind van 7 met zo'n diagnose te hebben en nog fijner om erachter te komen dat dat natuurlijk aan het kind ligt, want een normaal hb kind kan best tegen een beetje verveling (tja, en bore out is voor volwassenen inmiddels een geaccepteerd probleem, maar kinderen moeten maar alles slikken, wat een onzin).

Mijn eigen oudste zit op een reguliere school waar ze zich richten op hb en meerbegaafde kinderen. En er dus standaard verrijking en verdieping op niveau is. Andere kinderen in de klas met wie ze klikt. Leerkrachten met wie te praten valt. Daar moet ik elke dag een teringeind voor rijden en ik betaal per maand een enorm bedrag aan benzine, maar hier in de buurt kunnen ze het niet. Jongste heeft hier vanaf het begin gezeten en wat een verademing. Hij mag gewoon leren lezen wanneer hij eraan toe is, mag rekenen wanneer hij er aan toe is. Ze leren dammen in groep 2. En wèl lekker heel veel spelen waar hij ook behoefte aan heeft.

het hb forum is een heel fijn forum, met veel deskundigheid, ga er zeker kijken Mamamia. En trek je vooral niet te veel aan van die 'doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg,' mensen die hier de wijsheid in pacht menen te hebben over andermans kinderen.

lisbeth

lisbeth

05-04-2013 om 10:06

Dank je gerry

ik zat me namelijk al te verbijten hier.

krin

krin

05-04-2013 om 10:21

Dames

Wat hier vooral werd gezegd, is dat het kind in kwestie nog jong is, en je niet op elk hb-probleem hoeft te anticiperen. Kijk het eerst even aan, was (een deel) van het advies, het hoeft niet per definitie mis te gaan.

Gerry d

Leonardo scholen doen niet aan versnellen. Juist niet. Dus je verhaal over een kind op Leonardo dat met 9 naar het VO zal gaan kan niet kloppen

lisbeth

lisbeth

05-04-2013 om 10:31

Jippox

dat klopt niet. Ik ken in mijn persoonlijke omgeving kinderen die op het Leo versneld zijn.

Ik ben het echter met Krin eens dat ik niet op problemen zou anticiperen die mogelijk in de toekomst zouden kunnen komen. Veel HB kinderen hebben geen persoonlijke begeleiding nodig en zitten prima in hun vel.
Geef het kind een korte uitleg waarom ze versneld gaat worden en zorg ervoor dat er in de klas goed passend werk klaarligt. Dikke kans dat het verder goed komt.

Jippox

Waarom vraag je dat niet even na op het hb-kindforum? Gewoon topic openen of er kinderen zijn die versneld zijn op een Leonardo. Heel simpel. Je krijgt vanzelf antwoord.

Oh, wacht, er is zelfs al een topic over: http://www.hb-kind-forum.nl/viewtopic.php?f=91&t=6701

Makkelijke hé, even wat vluchtig onderzoek doen?

Problemen

Ik haal toch even ene flink stuk terug uit het begin:

'De samenwerking met de school en de opmerkzaamheid vanuit de school (al vanaf de peuterklas) is goed. Het initiatief om groep 2 over te slaan komt ook van de school – overigens heel voorzichtig en met oog voor de behoeften van onze dochter.'

Hier staan dus nog geen problemen met een school die het niet ziet, kinderen verbiedt om verder te gaan etc. Integendeel zelfs.

'Haar ontwikkeling gaat razendsnel en we kunnen hierna niet nogmaals een klas overslaan, dat is niet de oplossing. Uiteindelijk gaat het erom dat het aanbod wordt afgestemd op haar manier van denken en leren.'
Met andere woorden? Denk je dat de oplossing van de school niet goed is? Waar baseer je dat op? Denk je dat de school niet heeft gezien dat haar ontwikkeling razendsnel gaat? En dat ze niet weten hoe ze het leeraanbod specifiek op jouw kind moeten afstemmen? Waar baseer je dat op?

'Als ik soms bijdragen lees van ouders met een kind dat ‘verrijkende stof’ krijgt, waar vervolgens geen leerkracht nog naar kijkt of met het kind over praat: dat willen we dus niet.'
Maar krijg je dat dan?

'We willen graag samen optrekken met de school, door aan te bieden (deels) zelf ook voor begeleiding te zorgen, zodat we kennis en ervaringen dan weer met de school kunnen delen.
Dan ga je ervan uit dat school die ervaring en kennis niet heeft. Dat is geen prettige basis voor 'samen optrekken'.

'Er zijn op dit moment (gelukkig) verder geen problemen; dochter is geweldig kind .''
Er zijn dus nog geen problemen. Je hebt alleen gelezen dat andere mensen op andere scholen wel eens problemen hebben gehad.

'We proberen haar ook andere uitdagingen te bieden; zo zit ze sinds kort op vioolles (haar eigen idee), wat veel van haar vraagt maar wat ze heerlijk vindt.
Ja, dat is in elk geval een van de dingen die je zelf kunt doen, kijk en luister zelf goed naar je kind, wat vindt je kind leuk, waar wil je kind zich in ontwikkelen. School is maar één facet van het leven. En blijkbaar kan je dochter prima zelf aangeven wat ze wil. Vioolles dus.

'Maar ze begint door te krijgen dat ze anders is en sneller leert. Ze stelt vragen als: kan je ook te slim zijn? En is bang dat als zij om moeilijker sommen vraagt, andere kinderen die moeilijke sommen ook krijgen en daar dan door haar last van hebben. We moeten hier dus wel iets mee en willen niet wachten tot het ‘een probleem’ wordt.'
Dochter aangeven dat ze niet bang hoeft te zijn voor andere kinderen, eventueel met de juf bespreken dat dochter graag moeilijkere sommen krijgt, maar dat niet durft te vragen, omdat ze bang is dat andere kinderen dan ook moeilijkere sommen krijgen. Als dochter over die angst heen is en merkt dat juffen haar moeilijkere sommen geeft, zonder dat de andere kinderen moeilijkere sommen krijgen is ze al een hele stap verder. Want dan kan ze dat voor vragen voor andere vakken. Op die manier help je je dochter om zichzelf te helpen, met vaardigheden die ze in de rest van haar leven ook kan gebruiken, namelijk door goed voor zichzelf op te komen, terwijl ze respect houdt voor de rest van haar klas.

Daar kan geen begeleider tegenop.

Tsjor

Gerry d

Waarom vraag je het niet even na bij Leonardo onderwijs. Daar is de doelstelling juist dat er met leeftijdgenoten op niveau gewerkt wordt. Versnellen is tegen het Leonardo principe. Dat het een enkele keer toch gebeurt is dan echt een uitzondering en tevens een zwaktebod van zo'n specifieke Leonardoschool. En een Leonardoschool die 3x versnelt (daar heb je het over als je met 9 naar het VO gaat), die heeft zijn zaakjes dus duidelijk niet op orde of het verhaal klopt gewoon niet.

lisbeth

lisbeth

05-04-2013 om 11:11

Jippox

je berichtje was wel niet aan mij geschreven maar ik reageer toch even.

Er zijn kinderen die niet tegen te houden zijn. Ook niet op het Leo. Die zo snel door de materie heeen schieten dat zelfs de beste Leo het niet rond krijgt. Dat heeft niets met de kwaliteit van het Leo te maken maar gewoon met de snelheid van het kind.
Daarbij zijn er ook HB kinderen die prima tussen HB leeftijdsgenoten passen maar ook HB kinderen die in vergelijking met andere HB kinderen 'ouder' zijn. Die emotioneel verder zijn...
Dat kan beide een reden zijn om te versnellen, ook op het Leo.
Daar moet ik wel bij zeggen dat ik kinderen ken die 1 keer versneld zijn op het Leo, niet drie keer.

Jippox

Wow, zonder het kind te kennen, zonder de school te kennen denk jij dat je hier mee kunt praten? Ja, het verhaal klopt wel. Dit is een meisje dat toen ze drie was al bijna AVI uit was en qua rekenen op eind groep 3 zat. Zo kwam ze de toen reguliere school binnen. En de leerhonger ging door. Dit kind kind vogelt zelf dingen uit. Zij hoeft de stof niet aangeboden te krijgen om die stof toch te leren. Ze is een gelukkig zeer extreme uitzondering. Maar ze bestaat gewoon echt, en ik ben dolgelukkig dat ze niet mijn kind is.

Maar blijkbaar is het voor jou bedreigend dat dergelijke kinderen bestaan. En is het makkelijker om te roepen dat ik lieg dan dat je jouw wereldbeeld aantast. Ik weet niet waarom, maar ik vind je eerlijk gezegd hiermee behoorlijk over de schreef gaan.

Nou nou

Ja natuurlijk bestaan zulke kinderen, maar dat is wel heel erg uitzonderlijk. Dus om dan zo'n voorbeeld aan te halen in een draadje over Hb. Ik zie daar weinig meerwaarde in. En daarmee schets je er dus ook -vind ik- een verkeerd beeld mee van het Leonardo onderwijs. Alsof versnellen daar heel gebruikelijk is. En dat is het dus niet.
En dat er ook mensen bestaan die dingen beweren die niet waar zijn, tja, ook dat bestaat. Echt waar Gerry!

Nou zal ik dan maar outen

Mijn zoon zat versneld op het Leonardo.

Hij is net twee weken terug naar regulier. Ook versneld.

En informeren bij "het Leonardo" is zinloos. Die stichting is zo goed als dood, en alle scholen vinden zelf het wiel opnieuw uit.

Verder eensch met Gerry D.

lisbeth

lisbeth

05-04-2013 om 11:26

Rode beuk

Is dat geen domper, terug op het regulier?

ik heb vorig jaar nog op het Leo geinformeerd maar helaas geen plek.

cqcq

cqcq

05-04-2013 om 11:35

Sorry

Ik zie dat ik in dit draadje een reactie heb geplaatst die hoorde bij enkele draadjes hoger.

Verder ben ik het helemaal eens met de hierboven gegeven reacties. Sommige kinderen gaan zo snel, die kun je linksaf of rechtsom geen 8 jaren 'zoet' houden op het basisonderwijs.

Leert en denkt anders dan wie?

Hier HB zoon. Hij denkt en leert niet anders dan zijn vader en moeder. Ja, misschien wel wat anders dan de rest van de klas, maar so what? Wij hebben hem geleerd dat je vooral naar school gaat om mensen te leren kennen, en dat je er soms ook wat van opsteekt. Maar dat je echt leren toch gewoon zelf in de hand hebt.
Wij hebben hem desnoods laten testen bij het CBO in Nijmegen. Daar hebben we wat goede tips gekregen over hoe om te gaan met school (bijvoorbeeld niet laten kwellen met ellenlange rijtjes sommen als ie bewezen heeft ze te kunnen en het zoeken van uitdaging door andere dingen te leren).

Ik hou niet van die probleemtoestanden rondom HB. HB zijn is leuk (vind ik zelf tenminste, ik kan lachen om dingen waar andere mensen niet eens de lol van snappen, en man en kind delen die humor), HB is niet zielig en het is alleen een probleem als je er een probleem van maakt. Kan school niet bieden wat je zoekt, tja pech, zij weten ook niet beter, je kunt ze hooguit een beetje helpen.

Ik ben dus echt gillend gek weggerend van de HB-forums, en ben ook niet weg van het zieligdoen rondom Leonardo.

(Hoog)begaafd zijn is, de naam zegt het al, een gave, een cadeautje, geen afwijking, ziekte of zo.

En ja, je loop risico's, bijvoorbeeld onderpresteren, I'm the living example. Maar maakt dat me minder gelukkig? Uiteindelijk, nou neu hoor...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.