Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Ervaringen delen eindexamen

Zoonlief doet dit jaar eindexamen voor de Havo. Hij staat er redelijk voor. Maar is ook wel relaxt als het gaat om zijn eindexamen. Op school heeft hij eindexamentrainingen op 3 van de 5 doordeweekse dagen. De andere dagen is vooral uitslapen en gamen. Hoe gaat dat bij jullie? En hebben ze een planning om zich voor te bereiden op het examen? Ben benieuwd naar jullie ervaringen 😀


Hier een dochter in mavo 4 . Ze staat er gelukkig goed voor, voor alle vakken gemiddeld tussen de 6,5 en de 7,5. Aankomende week heeft ze eerst nog een herkansing en inhaaltoets van de laatste pta week. Daarna zal de focus naar de examens uit moeten gaan. Ze is niet echt een studiebol, wel slim maar heeft een slechte concentratie en weinig motivatie om te leren. Ik verwacht dus dat de voorbereidingen beperkt zal zijn. Haar kennende neemt ze in de meivakantie alles even door en that's it. Ik verwacht dat dit ook voldoende voor haar zal zijn om te slagen. Al is het natuurlijk een risico en zou ik liever zien dat ze wat meer tijd zal besteden aan de voorbereiding van haar examens. 


Hier ertussenin, lijkt op jullie eigenlijk: zoon moet eindexamen Havo doen, kijkt filmpjes (soms een game) + slaapt wat + sport, dat is het zo'n beetje. Soms een beetje leren. Dat lijkt dus als bij Jacobien. Maar het lijkt ook op bij Biscuitje: staat er redelijk voor (maar iets lager, tussen 6 en 7 of ietsje hoger soms - in ieder geval nul onvoldoendes), maar redelijk weinig concentratie en weinig motivatie om te leren. Soms even, maar dan valt de toets vaak toch wat tegen. Hij heeft nooit van school gehouden en wil zijn eigen gang gaan. Ik denk dat hij toch wel zal slagen (hopen maar)

Mijn zoon doet staatsexamens havo, 8 vakken. En hij ligt het liefst in zijn bed. Zijn kennis komt voornamelijk uit proefexamens en examenbundels. Maar ja, zo heeft ie de mavo ook gehaald, dus hij probeert dezelfde methode. Ik ben dus reuze benieuwd. En als het niet lukt heeft hij weer een wijze les geleerd...

Dochter doet mavo-examen. Ze staat er redelijk voor, maar het houdt niet over (5,7-7,1). De komende weken staan er examentrainingen op het programma, op school. Ik vermoed dat het daarbij blijft, qua voorbereiding, en dan vindt ze al dat ze heel hard werkt.

We gaan het zien. Omdat ze een vak extra doet maakt het gemiddelde niet uit en kan ze bij slagen naar de havo.

Twee examenkandidaten hier.

De een Mavo, die staat er heel goed voor. Komende maandag de laatste herkansing van de schoolexamens waar hij gebruik van gaat maken. Die ene onvoldoende ontsiert zijn lijst dus die gaat hij ophalen. Afgelopen week en de komende 2(?) weken zijn er examentrainingen waar hij ook braaf naartoe gaat. Verder wordt er serieus geleerd thuis. Ook wel wat gegamed en you tube gekeken maar niet de hele dag. Kreeg gisteren mail dat zijn school in de tweede week van de meivakantie studeren onder toezicht gaat aanbieden. Daar gaan we geen gebruik van maken.

De ander doet, wegens niet geheel kloppend profiel voor de gewenste studie, nu op de vavo haar best om 2 deelcertificaten te halen. Voor het ene vak staat ze er goed voor dat certificaat is zo goed als binnen. Het andere vak beheerst ze goed maar de schoolexamens gaan iedere keer mis. De hele klas is boos, die man kijkt een beetje na "op gevoel" en daar rollen diepe onvoldoendes uit.

Inmiddels bijles ingeschakeld waar wordt gezegd dat je bij een onderdeel waar 4 punten voor te halen zijn altijd al een deel van de punten moet krijgen als je de begint met de goede formule. Als je antwoord niet klopt maar de manier van uitwerken wel dan krijg je ook een punt. Deze man rekent zelfs doorreken fouten fout. Als je bij a. hebt berekend dat de zijde van de driehoek 4 cm is (ipv 5) en je gaat daar mee verder bij b. dan krijg je voor b. ook geen punten, ook al is de manier goed.  Zo oneerlijk geen idee hoe we dat oplossen, met die man is niet te praten. We zijn al aan het zoeken naar een zomercursus zodat ze toch in september kan studeren. De uni biedt zoiets aan maar er zijn ook nog andere mogelijkheden. Er wordt serieus geleerd en gestudeerd om alles op alles te zetten om het te halen.

En dit is dan zo'n onderwerp waar ik best mee zou willen praten onder een eenmalige nick; dit gaat namelijk over mijn kind(eren) en ik vind dat ik daar niet in het openbaar over moet praten, tenzij het echt niet tot mij als persoon te herleiden is.

Succes voor alle eindexamenkandidaten (en hun ouders ) in ieder geval!

Jacobien

Jacobien

10-04-2021 om 15:58 Topicstarter

Wat leuk jullie reacties. We denken er over na, altans als zoon het wil, om begeleiding te regelen voor wiskunde. Zijn zwakste vak en de begeleiding geeft hem misschien ook wat structuur in het leren. Het kan fysiek bij een bureau in de buurt of via een website. Dat laatste is natuurlijk goedkoper en laagdrempeliger. Verwacht dan ook dat hij voor het laatste kiest om lekker vanuit zijn eigen computerstoel wat extra begeleiding te krijgen 😀.

@Haaknaald: mooi dat de school studeren onder toezicht aanbiedt, ook al maken jullie daar geen gebruik van. Mis een dergelijke inzet wel een beetje van onze school. Tieners hebben veel les gemist en de motivatie is mede daardoor volgens mij wel erg laag. En misschien helpt het studeren onder toezicht niet, maar dan hebben ze het in ieder geval geprobeerd.

Die van mij wil heel graag door naar de HAVO en is super gemotiveerd om dit jaar goed af te sluiten. Hij werkt uit zichzelf harder dan nodig is. Hij wil niet net aan naar de havo kunnen maar met royale scores laten zien dat hij het echt kan! (zijn woorden) Dat studeren onder toezicht hoeft van mij echt niet hij doet hier al genoeg. Denk zeker dat het voor pubers waarbij het allemaal wat minder gaat zou kunnen helpen om nog wat gaten in de kennis dicht te lopen. Ik neem aan dat er mensen bij zijn die kennis hebben van de vakken en dus vragen kunnen beantwoorden. Qua talen en exacte vakken kunnen wij als ouders veel vragen beantwoorden maar als je die kennis niet in huis hebt kan dat zeker een toevoeging zijn.

Geen examenkandidaat hier, maar een kind dat volgend jaar examen doet. Ben benieuwd of jullie ook externe examentrainingen van bijv Lyceo of Luzac overwegen. Daar ben ik naar aan het kijken en lijkt mij interessant. Hoe is jullie ervaring met de examentrainingen vanuit school?

Ik had van dochter nog niks gehoord over examentrainingen dus vandaag maar even gevraagd of ze daar bij haar op school al mee bezig zijn. Ik begreep van dochter dat ze de komende weken inderdaad aan de slag gaan met de voorbereidingen voor de examens. Ze gaan oude examens maken en bespreken en de belangrijkste leerstof en aandachtspunten voor het examen doornemen. 

Als het goed is bereidt school de kinderen goed voor op het examen. Ik vertrouw er op dat dit voldoende is en zie dan ook geen reden om examentraining via het Lyceo of Luzac te overwegen. Alleen als een kind heel veel moeite heeft met 1 bepaald vak kan ik me voorstellen dat extra bijles of examentraining wellicht een goed idee zou kunnen zijn. 


Hier ook eindexamen kandidaat. Twee examen trainingen zijn vanuit school aangeboden en waren verplicht. Je mocht zelf vak kiezen. Als je niet koos dan besloot school welke het werden. Dat ging via Lyceo. Wilde je meer vakken dan kon dat tegen gereduceerd tarief en was vrijblijvend .

Nu 3e SE week achter de rug en komende tijd veel facultatieve lessen. Hij staat voor alles rondom 7 dus dat examen wordt goed te doen.

Hier ook een examen kandidaat. Zoon zit op VMBO kader. Hij staat er best redelijk voor alleen voor wiskunde een 5,4. Op school krijgt hij examentraining. Het landelijke praktijk examen gaat gelukkig niet door.  De schoolexamens vormen het eindcijfer voor praktijk. Hij moet nog wel even goed kijken naar wiskunde en nask. Die vakken zijn niet zijn sterkste kant maar zijn verplicht bij techniek. 

Hier ook eentje. Eigenlijk was zoon in gymnasium 5 al blijven zitten, maar hij mocht toen eind van de zomervakantie een toets maken voor wiskunde over alle stof van dat jaar (hij stond een 3 geloof ik) en haalde daar een 8,5 voor. Toen mocht hij ondanks ook nog andere (zware) onvoldoendes toch door. 

Helaas bevestigde dit zijn beeld dat hij nog best een poos niets kon doen en de boel dan met de eindexamens wel op zou halen. Hij wist ook niet wat hij verder wilde en beoogde een tussenjaar. Ja en toen gingen die examens dus niet door en is hij toch gezakt. 

Zo wist hij meteen wel wat hij kon gaan doen in zijn tussenjaar! 

Gelukkig weet hij inmiddels wel wat hij wil gaan studeren. Gisteren heeft hij de matching dag gehad en hij is heel enthousiast. Dat helpt natuurlijk wel bij de motivatie. 

Ondanks de hopeloze cijfers uit de 5e die er natuurlijk nog gewoon stonden en het feit dat hij van zomervakantie tot herfstvakantie ziek in bed gelegen heeft, staat hij er nu goed voor. Dus we zijn hoopvol...

Succes allemaal!

Zoon is deze week al begonnen. Maandag en disndag had hij praktijk examen techniek op school. Omdat er geen landelijke praktijk examens VMBO zijn, zijn de schoolexamens aangepast. Zoon zag erg tegen de dinsdag op, dan had hij namelijk een onderdeel wat hem niet goed ligt, maar heeft het met een goed gevoel afgerond. Vandaag staat Nederlands op het programma. Daarna vier dagen om een beetje uit te rusten en zich voor te bereiden op de volgende examens. Hij heeft volgende week ook nog zijn praktijk examen voor zijn scooter. Hopelijk wordt het een succesvolle week.

Dat klinkt goed, Annemoon.

Mijn zoon is ook begonnen met zijn examens. Helaas is hij net slachtoffer geworden van een ernstig misdrijf (overval), dus ik moet nog zien hoe het gaat. Hij is er cool onder maar ja... dit doet iets met een mens. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.