Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Green Card, thuisonderwijs

Het bericht was verwijderd, maar goed ik plaats hem nog een keer.

Ik had net mijn ex-vriend en dus ook de vader van onze zoon gesproken, en hij zei dat ze toch vaak naar de Amerikaanse ambassade in Berlijn moeten, niet in Amsterdam omdat het hele programma is gebaseerd op staatsburgerschap en hij geen Nederlander is, maar Duitser. Voor de gene die het nog niet weet, ze doen mee aan de Green Card loterij, een loterij waarmee je een permanente verblijfsvergunning kunt winnen voor de VS. Onze zoon gaat morgen naar de huisarts voor zijn eerste gesprek voor een diagnose, hij heeft er nog geen één, dit had ik wel toen gezegd omdat iedereen maar ging zeuren. Hij wil dus weten of je met een diagnose thuisonderwijs kunt volgen, ze denken ook dat het beter is om gewoon dit jaar thuisonderwijs te volgen. Onze zoon wordt ook op school gepest en heeft er alles aan gedaan om dit te laten stoppen, helaas is het niet gestopt. Hij is ook heel bekend op zijn school door zijn YouTube kanaal en andere sociale media, misschien zelfs wel de bekendste. Daarnaast heeft hij ook veel vijanden die zeggen dat ze hem iets aan gaan doen, dat komt door de filmpjes die hij vroeger plaatste, maar heeft er nu natuurlijk spijt van. Hierdoor voelt hij zich thuis veel veiliger. Voor zijn sociale en emotionele ontwikkeling spreekt hij regelmatig met vrienden af. Ik ga dit zeker aan de leerplichtambtenaar en/of teamleider van de school laten zien. Denkt iemand dat hij nu een grotere kans heeft op thuisonderwijs dan eerst? Ook als hij de Green Card niet zou winnen? We praten dus over pesten, bekendheid en mogelijk autisme. PS: sorry voor het lange bericht


'We praten dus over pesten, bekendheid en mogelijk autisme.' En over een pester, iemand die blijkbaar in het verleden anderen beschadigd heeft.

Het is goed dat hij er spijt van heeft, maar dat is pas de eerste stap op weg naar herstel. Hij zal toch de confrontatie aan moeten gaan en moeten zoeken naar herstel van de beschadigde relaties. Zich terugtrekken uit de sociale omgeving, 'veilig' thuis gaan zitten en alleen via sociale media communiceren lijkt mij geen gezonde weg.

Maar ik ben geen leerplichtambtenaar, dus wie weet, misschien heeft je verhaal daar wel resultaat.

Tsjor

 Denkt iemand dat hij nu een grotere kans heeft op thuisonderwijs dan eerst? Ook als hij de Green Card niet zou winnen? We praten dus over pesten, bekendheid en mogelijk autisme. PS: sorry voor het lange bericht

Heel eerlijk ingrid ik denk dat die kans heel klein is 

Waarom denk ik dat: omdat ik denk dat ze eerst gaan proberen het op school beter te maken voor je kind en het probleem aan te pakken op school ik snap dat het verschrikkelijk moet voelen voor jou als moeder als je kind zo erg gepest word en ook nog eens last van autisme heeft 

Maar ik denk dat je kind thuis laten scholen misschien het laatste is wat ze zullen doen vooral voor je zoon zelf want even buiten die greencard om idd  ik zie dat je het beste voor je kind wil en dat begrijp ik volkomen alleen hem isoleren gaat niet goed uitpakken dit bevestigd voor hem het gevoel dat de pesters gelijk hadden hij leert ook  dat wanneer iets lastig word in het leven hij zichzelf moet isoleren en het probleem niet onder ogen te zien.. maar blijven schuilen tot het over is 

ik voel echt met je mee echt waar maar als we het over zn autisme hebben en het pesten is het geen goed idee om hem te leren op te geven en maar thuis te gaan zitten

ook voor in de toekomst moet hij leren oke ik heb autisme hoe ga ik hier het beste mee om ? Zoals ik eerder las heeft hij een diagnose gehad dus waarschijnlijk zal hij of kan hij therapie krijgen om met de kantjes van autisme te leren omgaan.

wat het pesten betreft zou hij zichzelf niet klein moeten laten krijgen, pesten heeft natuurlijk een enorm effect ik besef dit ook ik ben vroeger ook gewoon gepest maar wat ik bedoel is laat hem niet van school halen om online les te volgen nogmaals leer je hem om weg te rennen en jezelf te verstoppen tot het voorbij is terwijl je juist wil dat hij zn mannetje kan staan . Ik zou gewoon alle hulpmiddelen gebruiken die je hebt ook met de leerkrachten op school er tegen blijven vechten je zoon kijkt naar jou en leert ook wel niet op te geven en niet weg te rennen maar het proberen aan te pakken hoe moeilijk de situatie ook is. Let wel op dat ze hem goed in de gaten houden op school en geef ook aan op school dat je niet wil dat het pesten fataal word  en dat hun dat ook niet op hun geweten willen hebben!

ik begrijp ook dat het voor jou erg moeilijk en pijnlijk is een kind die zo heftig gepest word en dan ook nog recent gediagnostiseerd met autisme dit is heel zwaar en je wil hem natuurlijk beschermen en weg hebben daar het is je kindje. Maar vergeet niet dat hij nog een heel leven voor zich heeft dus leer hem sterker te maken tegen die dingen met elke hulp die je kan krijgen 

ik heb het erg te doen metjezoon en zou wel echt flink veel hulp aanvragen voor zelfverzekerdheid weten te handelen in sommige situaties, leren om te gaan met autisme, desnoods een sport zoals boksen ofso hij zal ook zn frustratie van onmacht kwijt moeten ondertussen flink op school praten over dat gepest wat je zoon doormaakt en niet opgeven tot ze er wat aan doen of beter zicht houden.

heel veel sterkte en ik hoop dat je iets aan mijn berichtje hebt.

liefs Rachel 

Ingridtiem6

Ingridtiem6

26-04-2021 om 07:45 Topicstarter

Rachel. schreef op 26-04-2021 om 07:41:

[..]

Heel eerlijk ingrid ik denk dat die kans heel klein is

Waarom denk ik dat: omdat ik denk dat ze eerst gaan proberen het op school beter te maken voor je kind en het probleem aan te pakken op school ik snap dat het verschrikkelijk moet voelen voor jou als moeder als je kind zo erg gepest word en ook nog eens last van autisme heeft

Maar ik denk dat je kind thuis laten scholen misschien het laatste is wat ze zullen doen vooral voor je zoon zelf want even buiten die greencard om idd ik zie dat je het beste voor je kind wil en dat begrijp ik volkomen alleen hem isoleren gaat niet goed uitpakken dit bevestigd voor hem het gevoel dat de pesters gelijk hadden hij leert ook dat wanneer iets lastig word in het leven hij zichzelf moet isoleren en het probleem niet onder ogen te zien.. maar blijven schuilen tot het over is

ik voel echt met je mee echt waar maar als we het over zn autisme hebben en het pesten is het geen goed idee om hem te leren op te geven en maar thuis te gaan zitten

ook voor in de toekomst moet hij leren oke ik heb autisme hoe ga ik hier het beste mee om ? Zoals ik eerder las heeft hij een diagnose gehad dus waarschijnlijk zal hij of kan hij therapie krijgen om met de kantjes van autisme te leren omgaan.

wat het pesten betreft zou hij zichzelf klein moeten laten krijgen pesten heeft natuurlijk een enorm effect ik besef dit ook ik ben vroeger ook gewoon gepest maar wat ik bedoel is laat hem niet van school halen om online les te volgen nogmaals leer je hem om weg te rennen en jezelf te verstoppen tot het voorbij is terwijl je juist wil dat hij zn mannetje kan staan . Ik zou gewoon alle hulpmiddelen gebruiken die je hebt ook met de leerkrachten op school er tegen blijven vechten je zoon kijkt naar jou en leert ook wel niet op te geven en niet weg te rennen maar het proberen aan te pakken hoe moeilijk de situatie ook is. Let wel op dat ze hem goed in de gaten houden op school en geef ook aan op school dat je niet wil dat het pesten fataal word en dat hun dat ook niet op hun geweten willen hebben!

ik begrijp ook dat het voor jou erg moeilijk en pijnlijk is een kind die zo heftig gepest word en dan ook nog recent gediagnostiseerd met autisme dit is heel zwaar en je wil hem natuurlijk beschermen en weg hebben daar het is je kindje. Maar vergeet niet dat hij nog een heel leven voor zich heeft dus leer hem sterker te maken tegen die dingen met elke hulp die je kan krijgen

ik heb het erg te doen metjezoon en zou wel echt flink veel hulp aanvragen voor zelfverzekerdheid weten te handelen in sommige situaties, leren om te gaan met autisme, desnoods een sport zoals boksen ofso hij zal ook zn frustratie van onmacht kwijt moeten ondertussen flink op school praten over dat gepest wat je zoon doormaakt en niet opgeven tot ze er wat aan doen of beter zicht houden.

heel veel sterkte en ik hoop dat je iets aan mijn berichtje hebt.

liefs Rachel

Bedankt voor het mooie, lieve bericht Rachel. Hier hebben we zeker wat aan!

O sorry ik lees nu dat hij nog geen diagnose heeft gehad en waarom je dit zei 

begrijpelijk je werd ook nog al flink onder vuur gezet 

goed dat je het verhaal even rechtzet zo kunnen we je het beste begrijpen 

hopelijk kan hij zijn diagnose snel krijgen ! Wat zal hij en jullie dat prettig vinden 

want dan weet je in ieder geval waar je rekening mee kan houden en aan moet werken.

ik hoop dat hij snel duidelijkheid krijgt.

A: ik heb de andere draadjes ook gelezen maar was te laat om te reagereg. Ik negeer nu dus even de ingewikkelde constructies en loterijen en kom even tot het punt dat ik had willen maken,

B: Thuisonderwijs kan wel degelijk.

Ik heb een aantal keer samen met ouders een oplossing gevonden die neerkwam op onderwijs thuis of buiten school. 
De essentie van de oplossing draait om het respect voor de kern van de leerplicht. Leerplicht is in NL schoolplicht (dat is niet overal zo) maar het betekent vooral dat ouders niet zomaar zelf met het verzinnen van een oplossing worden vertrouwd.

Als de oplossing thuisonderwijs ergens anders vandaan komt, dan kan het wel.

De route loopt via de Jeugdarts/schoolarts. Ga daar heen, leg de kwestie voor en vraag of die de school en je zoon kan helpen aan een oplossing die werkt.

Benader de schoolarts alsof het een bedrijfsarts is en benader het traject als een re-integratie traject.
De vraag kan zijn: hoe krijgen we zoon weer hele dagen naar school zonder schoolangst?
De vraag zelf suggereert de oplossing: langzaam beginnen, vaak evalueren, plannen bijstellen als het niet lukt.

De school is niet happig op die oplossing. Steevast ontstaat er dus een soort afdingen op het plan: als langzaam beginnen 1 x in de week is, dan wil school 2 x.
Ga daar in mee maar zorg voor evaluatie (2 weken) en een noodknop (als het echt niet lukt bel je de jeugdarts).

Zo ontstaat er vanzelf een voor alle partijen acceptabel programma. De strijd erom moet wel elk schooljaar weer herhaald worden.
De school die verstandig is, schakelt Ziezon of IVIO in. Andere scholen zullen nog even worstelen met zelf willen doen.

Helaas, het is niet anders.

Maar hoe vaker ouders samen met schoolartsen tot een oplossing komen, hoe makkelijker het zal worden.

Op je poten staan, het is mijn kind, mijn opvoeding, werkt volledig averechts. De leerplichtwet is zoals die is in de geest van het bestrijden van sektarische situaties zoals dat de kinderen van Ruinerwold is overkomen. 
 

Ingridtiem6

Ingridtiem6

26-04-2021 om 08:13 Topicstarter

M Lavell schreef op 26-04-2021 om 07:58:

A: ik heb de andere draadjes ook gelezen maar was te laat om te reagereg. Ik negeer nu dus even de ingewikkelde constructies en loterijen en kom even tot het punt dat ik had willen maken,

B: Thuisonderwijs kan wel degelijk.

Ik heb een aantal keer samen met ouders een oplossing gevonden die neerkwam op onderwijs thuis of buiten school.
De essentie van de oplossing draait om het respect voor de kern van de leerplicht. Leerplicht is in NL schoolplicht (dat is niet overal zo) maar het betekent vooral dat ouders niet zomaar zelf met het verzinnen van een oplossing worden vertrouwd.

Als de oplossing thuisonderwijs ergens anders vandaan komt, dan kan het wel.

De route loopt via de Jeugdarts/schoolarts. Ga daar heen, leg de kwestie voor en vraag of die de school en je zoon kan helpen aan een oplossing die werkt.

Benader de schoolarts alsof het een bedrijfsarts is en benader het traject als een re-integratie traject.
De vraag kan zijn: hoe krijgen we zoon weer hele dagen naar school zonder schoolangst?
De vraag zelf suggereert de oplossing: langzaam beginnen, vaak evalueren, plannen bijstellen als het niet lukt.

De school is niet happig op die oplossing. Steevast ontstaat er dus een soort afdingen op het plan: als langzaam beginnen 1 x in de week is, dan wil school 2 x.
Ga daar in mee maar zorg voor evaluatie (2 weken) en een noodknop (als het echt niet lukt bel je de jeugdarts).

Zo ontstaat er vanzelf een voor alle partijen acceptabel programma. De strijd erom moet wel elk schooljaar weer herhaald worden.
De school die verstandig is, schakelt Ziezon of IVIO in. Andere scholen zullen nog even worstelen met zelf willen doen.

Helaas, het is niet anders.

Maar hoe vaker ouders samen met schoolartsen tot een oplossing komen, hoe makkelijker het zal worden.

Op je poten staan, het is mijn kind, mijn opvoeding, werkt volledig averechts. De leerplichtwet is zoals die is in de geest van het bestrijden van sektarische situaties zoals dat de kinderen van Ruinerwold is overkomen.

Bedankt voor het bericht, maar is IVIO echt nodig, zo duur?! Op zijn school kan je ook toch gewoon de online lessen volgen en dan toetsen maken online die niet meetellen?

'Op zijn school kan je ook toch gewoon de online lessen volgen en dan toetsen maken online die niet meetellen?'

De online lessen zijn een noodoplossing in tijden van Corona. Zodra het kan gaat alles weer fysiek.

Mijn man werkt als docent in het vo. Op dit moment wordt er hybride les gegeven, dus deels online en deels op school. Voor docenten werkt het het beste als iedereen fysiek in de klas zit. Dan komt de optie dat iedereen online les heeft. Gemengd is gewoon lastig, want je ziet een deel echt en moet ook handhaven op gedrag en de rest zie je dan niet en is ook moeilijker bij de les te betrekken. Bij mijn man op school doen ze deze vorm ook niet. De leerlingen gaan met de hele klas op school lessen volgen op bepaalde momenten en op andere momenten zitten ze allemaal thuis. De lessen op school zijn veelal in gymzalen en grote lokalen. Online onderwijs is nu een noodoplossing. Dat gaan scholen echt niet nog jaren volhouden als het niet meer hoeft. Kwetsbare leerlingen of leerlingen met kwetsbare ouders hebben nu nog de mogelijkheid om alles online te doen. Nu worden de lessen nog op verzoek gestreamd, ook voor leerlingen die in quarantaine zitten. Maar dat is echt verre van ideaal. Wat betreft het pesten; ga je hier als ouder mee bemoeien op school. School heeft hier een actieve rol in en moet een veilig leerklimaat bieden voor alle leerlingen, ook als ze bekend zijn, autisme hebben, etc.
Heb je al eventueel een andere school overwogen? En vooral, ga in gesprek met de school en de leerplichtambtenaar over de wensen van je zoon. Laat die loterij er vooral buiten, want die kans is heel klein dat het wat wordt en het neemt niet weg dat je zoon leerplichtig is en blijft tot het moment dat hij niet meer in Nederland woont.

Bericht van het forumbeheer.

Beste forumdeelnemers,

bij deze een verduidelijking van onze beslissing over dit bericht.

Ingridtiem6 schreef op 26-04-2021 om 07:02:

Het bericht was verwijderd, maar goed ik plaats hem nog een keer.

voor ons is het altijd een afweging tussen de forumregels en het belang van degene die een bericht plaatst. De vorige berichten van de draadstarter hebben wij verwijderd omdat ze tegen de forumregels verstoten en er klachten kwamen. In de draden zelf was ook veel onrust vanwege de vraag naar de geloofwaardigheid.
Uiteraard kunnen en willen wij als forumbeheer het waarheidsgehalte van een bericht niet beoordelen, wij toetsen alleen aan de forumregels en aan ons gevoel voor bijzondere berichten.
Normaal gesproken staan we niet toe dat iemand nog een keer hetzelfde plaatst als we een bericht verwijderd hebben. We hebben besloten om dit bericht te laten staan omdat wij uiteraard draadstartster de kans willen geven om haar vragen te stellen maar bij ontsporingen sluiten we hem, zoals we dat bij alle draden doen die niet de goede kant op gaan.
Vragen en opmerkingen graag via het uitroepteken bij dit bericht.
Met vriendelijke groet,
Heidi Sour
Forumbeheer Ouders Online

Ingridtiem6 schreef op 26-04-2021 om 08:13:

[..]

Bedankt voor het bericht, maar is IVIO echt nodig, zo duur?! Op zijn school kan je ook toch gewoon de online lessen volgen en dan toetsen maken online die niet meetellen?

De oplossing die wordt gekozen, wordt door de school verzonnen. Zij zijn daarvoor, zij hebben budget (zelfs voor thuisonderwijs), zij zijn de experts. Maak je dus niet druk om de oplossing.

 Jij moet je concentreren op het probleem.

Als een school volhoudt dat een kind best naar school kan dan zegt dat iets over de inschatting van het probleem.

Als een schoolarts tegen een school zegt dat het kind niet (volledig) naar school kan, dan kan de school niet anders dan zorgen voor een onderwijskundige oplossing buiten school. 

De school is verplicht in die situatie onderwijs te bieden. Sommigen doen dat zelf, andere met ziezon, weer andere kopen materiaal bij IVIO. Wat het zal worden weet je niet. Het is niet jouw beslissing, je hoeft het ook niet te betalen.

Wat zeker niet kan is dat ouders zelf voor hun kind het gedroomde onderwijs verzinnen en dat vervolgens bestellen bij een school (hij toch gewoon de online lessen volgen en dan toetsen maken online die niet meetellen?)

Er kan zoveel in theorie, maar school is niet verplicht om dat te leveren.

Ik had ook nog niet gereageerd en ook ik laat het hele greencard gebeuren er even buiten want daar begrijp ik allemaal niet heel veel van. 

Wat ik begrijp is dat je zoon mogelijk autistisch is en gepest werd op school. Gaat hij nu nog wel naar school of zit hij al thuis en volgt hij alleen online les? 

Ik denk inderdaad dat de enige weg is, in gesprek gaan met leerplicht en hulpverlening. Wij hebben ook een zoon die vastliep op school. Gestart op VMBO-basis, werd daar in de derde ook gepest en buitengesloten. Ging naar PRO-onderwijs omdat we dachten dat hij daar misschien beter op zijn plek zou zitten. Zoon bleek echter al teveel beschadigd om daar nog zijn draai te vinden. Ging weglopen, langs de spoorbaan wandelen en dus niet meer naar school. Online en thuis werken ging op zich prima, maar wel met begeleiding van ons. Toen zoon weer naar school moest komen en ook het derde jaar nog eens over moest doen ging het echt mis. Hij ging toen niet meer. 

Er volgden diverse overleggen en besloten werd uiteindelijk dat hij naar een soort leer-werkproject zou gaan, een soort zorgboerderij. Daar kan hij zowel met zijn handen werken als een opleiding doen. Intussen had zoon ook een diagnose autisme gekregen. In januari is hij hier gestart en stap voor stap gaat het beter. Hij doet succes-ervaringen op en ontdekt wat hij leuk vindt. Soms doen we 2 stappen voorwaarts en 1 stap terug en met schoolwerk is hij nog niet gestart. Maar we zien wel ons kind weer terugkomen. 

Ingridtiem6

Ingridtiem6

27-04-2021 om 23:30 Topicstarter

Tango schreef op 27-04-2021 om 13:48:

Ik had ook nog niet gereageerd en ook ik laat het hele greencard gebeuren er even buiten want daar begrijp ik allemaal niet heel veel van.

Wat ik begrijp is dat je zoon mogelijk autistisch is en gepest werd op school. Gaat hij nu nog wel naar school of zit hij al thuis en volgt hij alleen online les?

Ik denk inderdaad dat de enige weg is, in gesprek gaan met leerplicht en hulpverlening. Wij hebben ook een zoon die vastliep op school. Gestart op VMBO-basis, werd daar in de derde ook gepest en buitengesloten. Ging naar PRO-onderwijs omdat we dachten dat hij daar misschien beter op zijn plek zou zitten. Zoon bleek echter al teveel beschadigd om daar nog zijn draai te vinden. Ging weglopen, langs de spoorbaan wandelen en dus niet meer naar school. Online en thuis werken ging op zich prima, maar wel met begeleiding van ons. Toen zoon weer naar school moest komen en ook het derde jaar nog eens over moest doen ging het echt mis. Hij ging toen niet meer.

Er volgden diverse overleggen en besloten werd uiteindelijk dat hij naar een soort leer-werkproject zou gaan, een soort zorgboerderij. Daar kan hij zowel met zijn handen werken als een opleiding doen. Intussen had zoon ook een diagnose autisme gekregen. In januari is hij hier gestart en stap voor stap gaat het beter. Hij doet succes-ervaringen op en ontdekt wat hij leuk vindt. Soms doen we 2 stappen voorwaarts en 1 stap terug en met schoolwerk is hij nog niet gestart. Maar we zien wel ons kind weer terugkomen.

Hij volgt nu hybride (deels thuis, deels school) door corona, hij wil zijn mentor bericht sturen over het volgen van thuisonderwijs. Ik denk dat het voor dit schooljaar niet meer zoveel uitmaakt, over ongeveer 1,5 maand (in onze regio) is het alweer zomervakantie en kan je er verder op in gaan (discussie).

Als jullie dit voor volgend schooljaar geregeld willen hebben, moet je juist wel al nu beginnen met regelen en afspraken maken. Voor de rest van dit schooljaar zal het onderwijs nog wel hybride zijn maar ik vermoed dat het na de zomer toch echt de bedoeling is dat de scholen weer als vanouds open gaan met dus elke dag fysiek onderwijs op school en niet tot nauwelijks meer online lessen.

De mentor hierbij betrekken lijkt me een goed idee, maar uiteindelijk bepaalt die niet of je zoon wel of niet thuisonderwijs mag volgen. De mentor heeft wel degelijk een actieve rol in het aanpakken van het pestgedrag. Dus hem/haar benaderen over de bron van het probleem lijkt me alleszins verstandig.

Ingridtiem6

Ingridtiem6

28-04-2021 om 12:37 Topicstarter

MamaE schreef op 27-04-2021 om 23:39:

Als jullie dit voor volgend schooljaar geregeld willen hebben, moet je juist wel al nu beginnen met regelen en afspraken maken. Voor de rest van dit schooljaar zal het onderwijs nog wel hybride zijn maar ik vermoed dat het na de zomer toch echt de bedoeling is dat de scholen weer als vanouds open gaan met dus elke dag fysiek onderwijs op school en niet tot nauwelijks meer online lessen.

De mentor hierbij betrekken lijkt me een goed idee, maar uiteindelijk bepaalt die niet of je zoon wel of niet thuisonderwijs mag volgen. De mentor heeft wel degelijk een actieve rol in het aanpakken van het pestgedrag. Dus hem/haar benaderen over de bron van het probleem lijkt me alleszins verstandig.

Klopt, gaan we doen!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.