Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Fiets

Fiets

22-03-2017 om 19:53

Heeft een gymnasiumdiploma voordelen boven atheneum?

Mijn oudste moet binnenkort zijn profiel kiezen. Hij zit in 3 gymnasium op een scholengemeenschap waar ook atheneum is. In de eerste drie jaar heeft hij Latijn en Grieks gevolgd, vanaf het vierde jaar kan hij echter ook Duits kiezen ipv een Klassieke Taal. Hij haalt dan zijn atheneumdiploma. Hij vindt Duits leuker dan Grieks en Latijn en denkt dat hij daar meer aan heeft in de toekomst. Maar hij vindt het ook wel jammer om geen gymnasiumdiploma te halen (heeft hem best veel extra tijd gekost in de eerste drie jaar en vanaf de vierde is de extra last er juist vanaf) en vraagt zich af of hij dan voordelen misloopt. Bv voordeel bij toelating op het WO of bij het zoeken van een baan.

Zelf heb ik er eigenlijk geen duidelijk advies over. Ik vind Duits nuttiger dan Grieks, maar kan me ook wel voorstellen dat hij waarde hecht aan het gymnasiumpapiertje. Qua cijfers zit het allebei wel goed.

Wat denken jullie!


Fiets

Fiets

22-03-2017 om 19:57

Allebei

Hij wil niet Grieks en Duits nemen. Hij vindt erg veel vakken leuker dan de talen, dus houdt al teveel vakken over.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

22-03-2017 om 20:01

Nee

Volgens mij maakt het voor de waarde van een diploma niet uit of daar gymnasium op staat of niet. Hij haalt een vwodiploma en afhankelijk van zijn profiel en vakkenpakket kan hij inschrijven/toegelaten worden voor vervolgopleidingen. Behalve voor het studeren van klassieke talen (lijkt me), heb je nergens een gymnasiumdiploma nodig als toegangsbewijs.

Gymnasium moet je vooral doen als je geïnteresseerd bent in klassieke talen, de bijbehorende mythologie en geschiedenis. Dan is het echt een verrijking, vind ik. Zeker als je een slim kind bent dat extra uitdaging kan gebruiken.

Aagje

Angela67

Angela67

22-03-2017 om 20:09

vertalen

als je de eerste drie jaar redde/best goed deed bij Grieks en Latijn dan was het daarna vooral vertalen, vertalen, vertalen. Dus huiswerk ja, maar vooral meer van hetzelfde. Ik denk dat Duits meer werk is...? Ik merk aan mijn kinderen dat er vooral veel zwaarder getoetst wordt op spreek-luister-schrijfvaardigheid bij de moderne talen. Op zich heel begrijpelijk en terecht, maar veel werk.

Hij zou dus moeten uitzoeken of ze tegenwoordig voor Grieks en Latijn niet ook rollenspelen, werkstukken, bezoekverslagen en straatinterviews inclusief Griekse beeldhouwwerken moeten maken . En dit is geen grap want ik vind dat er voor best veel vakken veel verschillende acties gevraagd worden. Dan is Duits misschien weer makkelijker?

Ik zou het dus op studie-last en hoeveelheid/soort werk beoordelen.
Ik koos trouwens liever Grieks en Latijn ipv Duits want dat vond ik zo'n stomme taal .

gr Angela

geen

Ik denk dat het geen extra waarde heeft. En wat betreft die extra uitdaging voor slimme kinderen die Aagje Helderer noemt, die kinderen kunnen ook op een atheneum een N&T profiel met wiskunde D en informatica als extra vakken kiezen. Biedt veel uitdaging en geeft veel kansen.

Tihama

Tihama

22-03-2017 om 20:34

Nee

Gymnasium heeft geen voordeel.
Ik zou kiezen voor Duits. Daar heb je later in je leven veel meer profijt van.

Ik heb ooit berekend dat ik alleen al aan Latijn 1000 lesuren besteed heb. Achteraf had ik met dezelfde inspanning beter Spaans kunnen leren. Dan had ik ook kennis gehad van een Romaanse taal, maar dan een waar je echt wat aan hebt. Of Chinees.

Het enige dat hout snijdt is dat een eindexamen Duits vermoedelijk meer inspanning vraagt dan een eindexamen Latijn. De toelichting van Angela dus.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

22-03-2017 om 20:36

Alkes

Dat ligt aan het kind. Het ene kind is technisch en bèta ingesteld, het andere kind niet of minder. Die is wellicht meer alfa en talig. Ik zou bijvoorbeeld op een technasium niet uit de voeten kunnen en op een gymnasium wel.

Aagje

Fiets

Fiets

22-03-2017 om 20:53

Extra uitdaging

De extra uitdaging is er vanaf de vierde vanaf. In de eerste drie jaar gold dat wel, want de Klassieke Talen waren extra en de rest werd gecompact. Vanaf de vierde zijn de klassen gemengd en is het extra werk er af. Het programma is dan dus niet meer zwaarder. Dus daarvoor hoeft hij het niet te doen.

Lente

Lente

22-03-2017 om 21:20

Het hangt af van wat kind daarna gaat doen

Stel dat kind na VWO/Gymnasium wil gaan werken, dan hangt het van de baan af of VWO een voordeel is of Gymnasium.
Als kind gaat studeren, dan geldt alleen het examenniveau. En dan maakt VWO of GYM geen verschil.
Er zijn banen ná de studie waar wel gekeken wordt welk niveau er gehaald is op het VO. En dan kan GYM een pré zijn.
In het algemeen zou ik de motivatie voor GYM zoeken in extra uitdaging (niet perse in Latijn en Grieks, maar in de overall uitdaging). Dat doe je voor jezelf omdat je het nodig hebt voor je hoofd/hersenen.
Dat moet je niet zoeken in een meerwaarde van het diploma.

Nina

Nina

22-03-2017 om 21:30

diploma

Je krijgt hetzelfde diploma, namelijk een VWO-diploma. Dus nee, geen andere waarde.
Mijn dochter heeft na 3 gym de keuze gemaakt verder te gaan op 4 atheneum. Dat heeft ze gedaan omdat ze meer waarde zag voor haar vervolgstudie in Duits dan latijn. Net als wat Tihama zegt, eigenlijk. Ik sluit me trouwens bij de hele posting van Tihama aan.
Mijn dochter zag het niet zitten om een extra vak te doen, dus en Duits en latijn. Ze is nu nog steeds blij dat ze destijds die keuze gemaakt heeft.

Tihama

Tihama

22-03-2017 om 21:32

Banen

Welke banen zijn dat dan?

Triva

Triva

22-03-2017 om 21:51

dat is dus weer de grap Aagje

'Dat ligt aan het kind. Het ene kind is technisch en bèta ingesteld, het andere kind niet of minder. Die is wellicht meer alfa en talig. Ik zou bijvoorbeeld op een technasium niet uit de voeten kunnen en op een gymnasium wel. '

Op het technasium moet je ontzettend veel samenwerken, presentaties houden en verslagen schrijven. Hoezo niet talig?

Fiets

Fiets

22-03-2017 om 21:51

Nina

Vond ze het niet jammer van al die extra uren in de eerste drie jaar?

Fiets

Fiets

22-03-2017 om 21:55

Niveau

Voor de duidelijheid: het is gewoon dezelfde school. Hij kan wel extra vakken kiezen voor de uitdaging, maar ik denk niet dat hij dat doet. Hoeft van mij ook helemaal niet, ik gun hem zijn vrije tijd Dus er is geen sprake van keuze voor technasium of zo. Hij moet gewoon kiezen nu of hij een gymnasium- of atheneumdiploma gaat halen. Grieks of Duits dus.

Demelza

Demelza

22-03-2017 om 22:28

Maar...

Begrijp ik nu goed dat hij dus óf Duits óf Grieks moet kiezen? Waar blijft Latijn dan? Wil hij dat sowieso niet, of blijft hij dat juist wél volgen? Want met alleen Latijn heb je ook gewoon een gymnasiumdiploma.

Marije

Marije

22-03-2017 om 22:31

vwo

-Hij moet gewoon kiezen nu of hij een gymnasium- of atheneumdiploma gaat halen.-

Nee, hij kiest gewoon vakken. Op het diploma staat alleen VWO.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

22-03-2017 om 22:50

Ha Triva

Ik wist dat jij hier op zou reageren, als redelijk verklaard tegenstander van het gymnasium.

Ik vind samenwerken iets anders dan talig zijn. En het feit dat je presentaties moet houden en verslagen moet schrijven, zegt -in mijn ogen- ook niet direct iets over het feit of je in aanleg talig bent of niet. Dat is iets dat ondertussen bij ongeveer alle opleidingen moet. Dat zijn vaardigheden die volgens mij te deels aan te leren zijn zonder dat je daar speciaal enorm taaltalent voor hoeft te hebben.

Het gaat er vooral om dat er mensen/kinderen zijn met verschillen aanleg en interesses. Het ene is niet beter dan het andere. Bij de één past technasium beter, bij de ander gymnasium. Dat is alleen een constatering, daar zit geen oordeel van mij bij. De vraag ging hier over gymnasium, maar ik zou evengoed zeggen dat ik technasium een verrijking vind voor leerlingen met technische aanleg.

Aagje

Triva

Triva

22-03-2017 om 22:56

nee

Ik ben geen tegenstander. Ik reageerde op jouw stukje dat je beta en technisch moet zijn voor het technasium. Ben ik niet mee eens. Ik heb niks gezegd over gymnasium. Ik weet zeker dat de meeste gymnasiasten ook uit de voeten kunnen op een technasium.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

22-03-2017 om 23:07

Goh

Ik meen echt te weten dat jij hier op oo iets gezegd hebt in het trant dat je gymnasium zonde vindt, dat mensen hun talenten beter kunnen gebruiken voor vakken die er in de huidige wereld/economie/maatschappij meer toe doen dan dat ze talen leren die niet meer gesproken worden. Maar nu mag ik er zeker geen andere discussies bijhalen.

Aagje

Triva

Triva

22-03-2017 om 23:14

dat

ik vind dat er nuttigere vakken zijn om te doen maakt niet dat ik TEGEN het gymnasium ben...

Nina

Nina

22-03-2017 om 23:14

fiets

Ze vond het laten vallen van latijn niet erger dan bij welk ander vak dan ook dat ze alleen in de onderbouw gehad heeft en heeft laten vallen daarna (oa Frans). Ze vond de extra vrije tijd toen wel fijn. Ze zat in een moeilijke periode en iedere minuut die ze minder aan school hoefde te besteden was er een. Achteraf is ze wel blij dat ze de basis van de klassieken heeft gehad maar tot op de dag van vandaag vindt ze nog altijd dat ze de juiste keuze heeft gemaakt door Duits te kiezen boven een van de klassieken.

Triva

Triva

22-03-2017 om 23:16

Ik had in mijn eerste reactie niets gezegd over het gymnasium toch? Jij zit er een beetje naast met je technasium. Er zijn echte beta's die gek worden van het samenwerken en de presentaties daar.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

22-03-2017 om 23:21

Goed hoor

dan zit ik er naast.

aagje

Aagje Helderder

Aagje Helderder

22-03-2017 om 23:24

Wat betreft samenwerken en presentaties

Er zijn ook echte alfa's die daar gek van worden.

Dat komt volgens mij ook omdat die zaken weinig te maken hebben met alfa- of bètakant. Maar dat had ik al gezegd dacht ik.

Aagje

Aagje Helderder

Aagje Helderder

22-03-2017 om 23:41

Nog even

Ik las nog even terug. Ik heb idd volgens mij als eerste het woord technasium gebruikt. Dat was in reactie op Alkes die inbracht dat uitdaging voor slimme kinderen beter gezocht kon worden in nt-/ngprofiel. Ik heb daar niet helemaal terecht het te technasium aan gekoppeld en dat had ik wellicht beter niet kunnen doen. Omdat het door Alkes niet genoemd was.
Aan de andere kant, ik denk dat de meeste leerlingen die technasium kiezen geen uitgesproken alfa's zijn. Dus helemaal raar lijkt mijn associatie me dan ook weer niet. Maar ik had het in mijn reactie beter bij het het door Alkes nt-/ngprofiel kunnen houden.

Mijn reactie was trouwens ook in reactie op Alkes die leek te suggeren dat echte slimheid bètaslimheid is (als je echt slim bent kun je beter zoeken in nt-/ngprofiel evt met wiskunde D). Maar niet iedereen is bètaslim. Je kunt zeer alfa zijn en erg slim. En extra uitdaging nodig hebben. Alleen als je die dan zoekt in die bètavakken, dan lopen sommigen alsnog vast.

Aagje

Lynn

Lynn

23-03-2017 om 07:10

studielast

Bij ons op school is de studielast van Latijn of Grieks in de bovenbouw echt aanmerkelijk zwaarder dan bijv. Duits of Frans. Uit mijn hoofd meen ik voor de klassieke taken 760 uur en voor Duits/Frans 480 uur!!

Dus het is wel degelijk zwaarder. Deels misschien door meer lesuren, maar ook qua thuis studeren (hier hoorde ik dat ze een keer 2000 woordjes uit hun hoofd moesten leren bij Latijn. Veel plezier ermee!).

Verder voor de discussie: voor een vervolgstudie maakt het niet uit (behalve als je klassieke talen wilt studeren). Het is (misschien?) wel zo dat als je een baan zoekt mensen die je aannemen meer onder de indruk zijn van een gymnasiumdiploma omdat het zwaarder klinkt, het in de onderbouw zeker veel zwaarder was dan regulier VWO (nl twee extra vakken, extra lessen en extra SO's en proefwerken) en in de bovenbouw (in principe, zie studielast) ook.

Maar voor sommigen is Latijn echt makkelijker dan Duits of Frans. Vaak zijn de echte betaleerlingen beter in Latijn (ik weet niet of dat ook voor Grieks geldt).

Greta

Greta

23-03-2017 om 08:35

na drie jaar wordt het pas leuk...

Het is jammer om nu de klassieke talen te laten vallen, want na drie jaar wordt het pas leuk.... dan ga je nl. klassieke teksten lezen.
Bij ons op het gymnasium koos je met bèta na de derde klas één klassieke taal. Ik koos voor Grieks. Ik vind het, voor de rest van mijn leven, enorm waardevol dat ik Oidipous van Sophocles, het Symposium van Plato en delen van de Odyssee heb gelezen in de oorspronkelijk taal. Dat is zo prachtig en zo rijk...
En ik vind het heel jammer dat ik bij Latijn niet ben toegekomen aan bijv. de Metamorphosen van Ovidius.

Als je één van twee moet kiezen, is Grieks leuker en interessanter dan Latijn, vind ik.
Sja, en ik had Grieks en Nederlands en drie moderne talen en alle bèta-vakken t/m de vijfde klas, de meeste ook het jaar daarna. Alleen geschiedenis was bij ons een probleem als bèta.

Nina

Nina

23-03-2017 om 08:54

Greta

Hoeveel jaar geleden deed jij examen? Tegenwoordig zijn door de 4 profielen waain de leerlingen moeten werken veel combinaties niet meer mogelijk. Op de scholen van mijn kinderen zijn bijvoorbeeld op havo en VWO de combinatie betavakken en geschiedenis niet mogelijk, tot hun grote verdriet. De keuze voor een klassieke taal kan ten koste gaan van een moderne taal (mijn dochter heeft toen de keuze gemaakt voor de moderne taal). En zo zijn er meer dingetjes.

MK

MK

23-03-2017 om 08:57

interesse?

Waar ligt zijn interesse? Want uitdaging zou ik niet in Grieks zoeken. Sterker nog, een VWO diploma met Latijn én Grieks komt aardig in de buurt van een pretpakket. De uitdaging zit 'm in jaar 1 t/m 3, of als je het als exra vak kiest bij je profiel.

Mocht hij sterk geinteresseerd zijn in Grieks, dan natuurlijk gewoon doen! Anders is Duits veel nuttiger. Of allebei als hij uitdaging zoekt.

Nina

Op het categoriaal gymnasium van mijn zoon zijn geschiedenis en een tweede moderne taal (Frans, Duits of Spaans) verplicht in de vierde. Dus ook als je een betaprofiel kiest. Eventueel kun je die 2 vakken na de vierde laten vallen maar dat hoeft niet.

Officieel niet

Gymnasium = vwo. Maar bij alle volgende selectie/sollicitatie waar het oordeel van een commissie de toelating bepaalt, telt het natuurlijk wel.
Er zijn nu eenmaal vooroordelen/voorkeuren over gymnasiasten, vooral onder gymnasiasten zelf.
Daar waar zij de selectiecommissie domineren, kiezen ze eerder voor gymnasiasten.

Ik vermoed dat het in deze tijd meer uitmaakt dan, pak 'm beet, 15 jaar geleden.

Er wordt nu meer waarde gehecht aan verschillen en de bijbehorende clichées.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.