Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Hoeveel klusjes doen jullie op school?

De titel zegt het eigenlijk al. De basisschool waar mijn dochter op zit (groep 2) vraagt naar mijn idee wel heel vaak hulp van ouders. En ik ben benieuwd of dat overal zo is.

Voorbeelden (niet limitatief):
- ze vragen maandelijks ouders om het plein te vegen.
- een paar weken geleden werd om hulp gevraagd om de ramen te lappen.
- er werden (voor corona) zeer regelmatig uitjes georganiseerd waarbij ouders gevraagd werden om te rijden. Afgelopen weken de zijn de eerste 2 uitjes weer geweest nu alles weer open is.
- deze week wordt een vossenjacht georganiseerd, waarbij ouders gevraagd worden om in groepjes met de kinderen mee te lopen.
- er wordt nu aan het eind van het schooljaar schoonmaakhulp gevraagd.

Zo af en toe rijd ik mee met een uitje, alleen als het past met m'n werk. Op de overige vragen zeg ik nee of ik meld me gewoon niet aan. 
Voor het helpen schoonmaken aan het einde van het schooljaar kon je je als ouder aanmelden. Dit heb ik niet gedaan. Toch kwam dochter vandaag (ongevraagd!) thuis met een bak speelgoed met de mededeling dat de bak en inhoud deze week weer schoon terug moeten naar school. Ik vind dit best ver gaan en zal dit met de juf bespreken (de bak speelgoed kan in wasmachine/vaatwasser, dus ik maak het nu wel schoon).

Is het normaal dat school zo vaak een beroep doet op ouders?


LawfulLark45

LawfulLark45

12-07-2021 om 15:55

Ramen lappen en het plein aanvegen herken ik niet, dat is zeker weer nieuw. Maar toen ik kinderen had op de basisschool was er wel een hele waslijst aan ander ouderparticipatie-gedoe: luizenpluizen, bibliotheekbeheer, school versieren, begeleiden bij spelletjesmiddagen, sportdagen, avondvierdaagse, lego wassen, leesbegeleiding, overblijf...

Ik deed altijd alleen wat ik leuk vond. 

Nog niks veranderd dus. Dit was altijd al zo, en zal als de ouders geen 'nee' zeggen ook zo blijven.
Wat ik deed:
bibliotheek moeder: 1x per 2 weken boeken innemen en uitlenen aan de klas waar mijn zoon in zat
Helpen met decors voor de eindmusical
Af en toe rijden of begeleiden.
Helpen bij de verkeersles. 
De leukste was wel het praktijk verkeersexamen afnemen.
Luizenpluizen na elke vakantie

Schoonmaken wordt hier ook nog steeds gevraagd, en idd als je je niet aanmeld krijg je wel een bak mee naar huis. 
Dan heb je nog de leesmaatjes, de rekentijgers, de organisatie van het schoolfeest.
Bij ons was voor de vaders gereserveerd: de bediening tijdens het kerstdiner. 
Verder ook nog de begeleiding naar de kerkdienst met Pasen en Kerst. Rijden naar het schoolkamp met bagage (de leerlingen gingen op de fiets met andere ouders)

Maar als beloning voor de ouders die het hele jaar al veel deden: wij mochten mee naar de Efteling. 

Man en ik gingen wel mee met excursies, ook in de bieb/ouderraad ed gezeten, maar schoonmaken en het plein vegen?

basisdingen schoonmaken zoals ramen wassen begin ik niet aan. Daar kan school gewoon professionals voor inhuren. Speelgoed op einde van het jaar vind ik juist niet meer dan normaal, ken het niet anders dan dat kleuters wat meekrijgen. 
Verder help ik waar mogelijk. Rijden: geen probleem, al vraag je me 3 keer in de week. 
Ik ging wekelijks voorlezen en daarna in groepjes of één op één helpen in de klas. Helaas gaat dit nu door corona al lange tijd niet meer. Mis het wel. Vond het gezellig. En je ziet de kinderen op een andere manier. Zo leuk!

Ik vind het idd veel en zet ook vraagtekens bij het rijden van kinderen door ouders. Hier werd dit door de MZR gestopt want sommige ouders hadden geen medeinzittendenverzekering; bij botsing waren klasgenootjes niet verzekerd en deed school zo niet aan zijn plicht op verantwoordelijke wijze kinderen te vervoeren. Sindsdien altijd met OV.
(Nu was dit in een grote stad. Mogelijk dat dit in de wat meer landelijke plaatsen anders verloopt.)
Schoolplein is ook gemeentegrond; openbare dienst gemeente dient deze te onderhouden, niet de ouders.
Ramen lappen is ook geen taak voor ouders maar voor school. Natuurlijk wel een goedkope manier van onderhoud zodat er geld over blijft voor andere zaken. 
Zelf vroeger ook meegeholpen ( zwemles, schooltuinen) maar  ik denk dat als een school voor elk wissewasje ouders vraagt, ouders uiteindelijk gaan afhaken of dit ter sprake brengen bij de MZR.

Lady-Voldemort schreef op 12-07-2021 om 15:55:

Ramen lappen en het plein aanvegen herken ik niet, dat is zeker weer nieuw. Maar toen ik kinderen had op de basisschool was er wel een hele waslijst aan ander ouderparticipatie-gedoe: luizenpluizen, bibliotheekbeheer, school versieren, begeleiden bij spelletjesmiddagen, sportdagen, avondvierdaagse, lego wassen, leesbegeleiding, overblijf...

Ik deed altijd alleen wat ik leuk vond.

Ja, dit  

Hier ook meestal met het OV (regio Utrecht). Er werd ieder jaar geschaatst en dan reden er wel ouders.

HumpieDumpie

HumpieDumpie

12-07-2021 om 16:01 Topicstarter

Ik begrijp best dat er soms een beroep gedaan wordt op ouders, bijvoorbeeld voor de viering van feestdagen of een uitje. En dan af en toe, maar hier op school is lijkt het schering en inslag.
Schoonmaak vind ik dan weer een taak die school gewoon moet regelen (huur een schoonmaker in) net zo als taken die naar mijn idee tot het lesgeven behoren (helpen bij rekenen of lezen).

Schoolzwemmen was 1 keer in de week en dan ging de klas met de bus en twee ouders mee. Dat was verplicht en daar werd je als ouder gewoon voor ingedeeld, maar dat snap ik wel.

HumpieDumpie

HumpieDumpie

12-07-2021 om 16:04 Topicstarter

Cookielover schreef op 12-07-2021 om 16:02:

Schoolzwemmen was 1 keer in de week en dan ging de klas met de bus en twee ouders mee. Dat was verplicht en daar werd je als ouder gewoon voor ingedeeld, maar dat snap ik wel.

Waarom snap je dat wel? Veel ouders moeten werken en kunnen niet zomaar op een door school ingeplande datum komen opdraven.

Hier wordt vaak en veel hulp gevraagd. Vrije school en veel jaarfeesten.
Ik doe wat ik leuk vind en waar ik tijd voor heb.
We zien wel vaak dezelfde ouders maar dat zal op alle scholen zo zijn.
Ongevraagd dingen om schoon te maken mee naar huis is hier niet gebeurd, dat zou ik ook niet leuk vinden. Ik wil het best schoon maken maar dan wel graag even vragen.

Vorige week heb ik schoongemaakt in de klas en ook de ramen gelapt. Geen probleem. Buiten doet nu in de vakantie een bedrijf.

HumpieDumpie schreef op 12-07-2021 om 16:04:

[..]

Waarom snap je dat wel? Veel ouders moeten werken en kunnen niet zomaar op een door school ingeplande datum komen opdraven.

Joh, ik moest zelf ook werken hoor (en alle andere ouders ook). Aan het begin van het jaar kreeg je dat schema en dan zorgde je er maar voor dat je kon. Je nam vrij, of je ruilde je vrije dag om.

Hoe moeten ze dat anders doen?

Cookielover schreef op 12-07-2021 om 16:12:

[..]

Joh, ik moest zelf ook werken hoor (en alle andere ouders ook) Aan het begin van het jaar kreeg je dat schema en dan zorgde je er maar voor dat je kon. Je nam vrij, of je ruilde je vrije dag om.

Hoe moeten ze dat anders doen?

Ik werk thuis en kan heel vaak maar ik laat me niet door school een verplichte datum geven om op te komen draven. Ze kunnen vragen of ouders kunnen. Verplichten vind ik heel erg raar. Beetje je schaarse vrije dagen op nemen om mee te gaan schoolzwemmen. Ik besteed die liever anders.


PinkFlower schreef op 12-07-2021 om 16:14:

[..]

Ik werk thuis en kan heel vaak maar ik laat me niet door school een verplichte datum geven om op te komen draven. Ze kunnen vragen of ouders kunnen. Verplichten vind ik heel erg raar. Beetje je schaarse vrije dagen op nemen om mee te gaan schoolzwemmen. Ik besteed die liever anders.

Ik denk elke ouder.

Ik ben de kascommisie van de OR en daarvoor ook die van overblijf. Maar die bestaat niet meer. Continurooster want geen ouders meer die overblijfhulp konden spelen, te veel werkende ouders.

En ik zit sinds kort in de MR. Dat is best wat werk. Maar na werktijd en word door de MR zelf ingepland.

Verder heb ik wel eens een bak speelgoed schoongemaakt. Of een keer gereden naar theater ofzo. Ik weet dat er leesouders waren maar die zijn nu vervangen door groep 7/8ers, die met de jonkies 1x de week een half uur extra lezen oefenen. Erg leuk.

Ik probeer alles met meer dan 2/3 kinderen erbij te mijden, dus feestjes en dagjes uit en schoolreisjes... niet mijn ding en versieren en schoonmaken ook. Vind vreselijk en ik ben lichamelijk ( en soms daardoor ook geestelijk) beperkt door pijn. Maar eerlijk daarvoor had ik er ook al geen zin in.

Help dan liever met zaken die ik wel kan en leuk vind.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.