Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Initiatiefwetsvoorstel ouderbijdrage


Flavia

Flavia

21-10-2019 om 10:50

skik

ouderbijdragen varieren van een paar tientjes tot enkele honderden euro's.
Ik kan je het voorbeeld van een school geven: € 695 per kind bij een gezamelijk inkomen van € 50.000 (dat is een ft+pt inkomen) , voor de laagste inkomens groep € 495.

Omdat ze de bekostiging vanuit het rijk niet voldoende vinden kopen ze daar extra leerkrachten van maar ook extra schoonmaak, RT etc.

Ze hebben dat juridisch dicht getimmerd door er een vereniging van te maken. Gesubsidieerd particulier onderwijs dus.

Ad Hombre

Ad Hombre

21-10-2019 om 11:07

Flavia

830/jaar hier, ongeacht ouderinkomen. Ook een schoolvereniging, zo werken die dingen blijkbaar.

830 euro?

Dat is toch werkelijk absurd. Een school die publiek gefinancierd wordt en door een hoge ouderbijdrage lekker selecteert op draagkrachtige ouders.

Ouderraad basisschool

Ik ben ook penningmeester van de Ouderraad. De Ouderraad is hier een echte officiële vereniging, alle vergaderingen zijn openbaar. Via de school krijg ik de lijst met de gegevens van de kinderen en dit staat ook benoemt in de avg. Ik plaats een mededeling op de besloten site over de ouderbijdrage. Ik hou bij wie betalen en wie niet. In februari/maart plaats ik een algemene herinnering en gooi ik twee weken later nog persoonlijke herinneringen bij de betreffende ouders in de bus (zodat niemand, behalve ik, weet wie dat er nog niet betaald heeft). Na die laatste ronde weet ik hoeveel er in kas is voor de schoolreis. Mocht het echt de spuigaten uitlopen dan overleg ik met de directeur of er een alternatief programma, potje etc. is voor de schoolreis. Onze ouderraad regelt alle activiteiten inclusief sinterklaaskado en de schoolreis voor 25 euro per kind. Dus extreem duur zijn we niet. We krijgen aanvullend en in overleg vanuit school de beschikking over een deel van cultuur- en gemeentepotjes. Ik denk dat de ouderbijdrage hier op 95% zit en die niet betalen zijn toch wel mensen waar je het van verwacht omdat het vaak dezelfde zijn, ze in scheiding liggen etc.

Ad Hombre

Ad Hombre

21-10-2019 om 14:00

Alkes

Schandelijk genoeg zijn de cito-scores ook nog de hoogste van de regio (50% van de leerlingen gaat naar het vwo) en is het verder een hele leuke kleinschalige school.

Lekker overzichtelijk: 1 klas per groep.

Je zou het ieder kind gunnen

Ad Hombre

Ad Hombre

21-10-2019 om 14:02

Oh ja

Uitjes moeten apart betaald worden!

vlinder72

vlinder72

21-10-2019 om 18:36

Ach ad

Bij ons ook een school met 1 groep per klas. Geen idee wat de cito uitslagen zijn. Totaal niet boeiend namelijk.

Ik woon ook in een stad.

Mijn kinderen gingen van de basisschool af met een havo advies, een vwo advies en nog een vwo advies. Ik verwacht dat mijn jongste ook vwo advies krijgt.

En dat voor maar 25 euro per jaar (schoolreisje wel apart betalen maar dat is niet jaarlijks).

Belachelijk van een school om 830 euro per jaar te vragen (eisen). Dat zou per direct verboden moeten worden. Wil je persé elitair privéonderwijs dan betaal je daar maar voor maar niet op deze manier kinderen buitensluiten. Dus bij jou op school mag een kind van bijstandsouders niet datrdie school want dat kunnen ze niet betalen? Schandalig. Nederlands onderwijs hoort voor iedereen beschibaar te zijn. Vrije keuze en niet met drempels door middel van een enorm hoog bedrag aan ouderbijdrage.

Anoniem

Anoniem

21-10-2019 om 19:34

Verplichte ouderbijdrage bij verenigingen

Ook bij verenigingen is een verplichte ouderbijdrage niet toegestaan. Net inspectierapporten van een aantal verenigingen gezocht, maar kijk bijvoorbeeld in het rapport van de Capelse schoolvereniging bij ‘Wat moet beter’

Donna

Donna

21-10-2019 om 19:57

Ach Ad Hombre

De keuze voor een schoolvereniging kan ik op een aantal redenen best begrijpen. Maar uit het argument dat ze zulke hoge schooladviezen uitbrengen en de Cito-scores hoog zijn, vind ik eerlijk gezegd wat triestigs uitgaan. Je begrijpt toch wel dat deze gegevens niets zeggen over de kwaliteit van het onderwijs? Sterker nog, gezien de leerlingpopulatie op de gemiddelde schoolvereniging ben ik van de door jou genoemde cijfers niet zo onder de indruk. In onze woonplaats is geen vereniging, maar de school met vergelijkbare kenmerken (zonder hoge ouderbijdrage overigens) scoort aanzienlijk beter. De beste voorspellende waarde voor het schooladvies is immers het opleidingsniveau van de ouders. Als je dat meeneemt zijn er scholen die het nog een stuk beter doen. Financieel is een ouderbijdrage van rond de 1000 euro geen handige keuze. Anders dan in de VS bijvoorbeeld heeft de keuze voor zo een type basisschool bijvoorbeeld geen invloed op de doorstroom naar beter voortgezet onderwijs. En dat vind ik heel goed!

Bo

Bo

21-10-2019 om 20:57

vlinder

"Er zijn basisscholen die een heel hoge ouderbijdrage vragen en op die manier kleine klassen, extra leraren, betere lessen en begeleiding etc financieren.
Je moet betalen anders hoef je niet komen. Ik vind dat raar. Dan heb je eigenlijk een soort privéschool maar dan gesubsidieerd. Dat kan toch niet de bedoeling zijn."

Nee vind ik niet. Zo is het hele Nederlandse onderwijssysteem georganiseerd. Er zijn scholen die een doopbewijs eisen, anders hoef je niet te komen. En niet alleen in de bible belt. Dat vind ik minstens net zo'n selectiecriterium. Daar hoor ik je dan niet over.

Bo

Bo

21-10-2019 om 21:08

vlinder 2

"Vrije keuze en niet met drempels door middel van een enorm hoog bedrag aan ouderbijdrage."

Vrije keuze is vrije keuze. Niet alleen bepaald door inkomen, maar ook door vrije levensovertuiging.

Wij hebben overigens ook zo'n school als die van Ad in de stad. Schoolvereeniging en semi-internationaal onderwijs. Schermen ook altijd met hun hoge cito scores, die inderdaad niks zeggen over de kwaliteit van onderwijs maar vooral over het milieu waar de kinderen vandaan komen. Gelukkig worden deze 'slimme' ouders nu wakker en beseffen zij dat het onderwijs helemaal niet zo goed is en is een flinke uitloop gaande.

Ik ben helemaal niet voor hoge ouderbijdragen alleen vind ik wel dat als je daarvoor kiest, je dat gewoon moet betalen.

Ad Hombre

Als vwo advies voor je kinderen het doel is van die dure school dan had ik eerst een afweging gemaakt of het nodig was. Hier had ik wel idee dat de kinderen op een hele "gewone" basisschool die redelijk gemeleerd was het met hun achtergrond prima zouden doen. Dat kwam ook uit. En zo'n school kost haast niks en ze leren ook nog eens kinderen kennen die niet uit dezelfde mal komen.
Maar als je inschat dat je kinderen het zonder al die extra's niet het door jou gewenste niveau halen dan ligt het vast anders

Donna

Donna

21-10-2019 om 21:24

Je hoeft een ouderbijdrage helemaal niet te betalen, of deze nu hoog of laag is. Geld is bovendien een ander selectiecriterium dan levensovertuiging. Selecteren op basis van financiële draagkracht van de ouders gaat tegen de doelstellingen van het Nederlands onderwijs in: gelijke kansen en het streven naar een zo hoog mogelijk opgeleide bevolking worden ondermijnd met behulp van subsidies van dezelfde overheid. De financiering van bijzonder onderwijs staat hier lis can.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

21-10-2019 om 21:28

Hmmm bij en en vind ik het problematisch worden

En daarmee bedoel ik: en gesubsidieerd onderwijs en ouders een flinke extra bijdrage laten betalen om je kind kwalitatief beter onderwijs te laten hebben.

Dan profiteren kinderen niet op dezelfde manier van gesubsidieerd onderwijs. Dan profiteer je als ouders wel van de subsidie doordat de kosten niet te gek oplopen.

Bo

Bo

21-10-2019 om 22:27

Donna

"Geld is bovendien een ander selectiecriterium dan levensovertuiging."

Volgens mij is selecteren op grond van levensovertuiging discriminatie in zijn puurste vorm. Hoe kan je dat nou goedkeuren?

Het is echt bizar dat selectie aan de poort door bijv een doopbewijs te vragen überhaupt mag. Daarmee wordt toch ook een groep (allochtone) kinderen 'op een nette manier' buiten de deur gehouden en houd je de school wit en met OSM. Wel heerlijk overzichtelijk voor sommige ouders.

Adelaide

Adelaide

21-10-2019 om 23:11

Geloofsovertuiging

In Amsterdam wordt volop gediscrimineerd op grond van geloofsovertuiging. Denk maar niet dat ik als niet-gelovige mijnkinderen op een van de twee joodse scholen of op een islamitische school kan aanmelden. Volkomen belachelijk maar volgens de wet mag dat.

Donna

Donna

22-10-2019 om 06:04

Andere discussie

Dit draadje gaat niet over bijzonder onderwijs en de bekostiging daarvan.

Wist je dat veel allochtone kinderen christen zijn? En dat veel scholen, gebaseerd op een levensovertuiging, kinderen van allerlei pluimage toelaten? Het katholieke onderwijs is groter dan het aantal katholieken. Persoonlijk ben ik geen voorstander van een zogenaamde vrije school. Maar ik vind het prima dat er zo'n school is. Dat is ook de kunst: accepteren dat er andere levensovertuigingen zijn.
Nu is de vraag of je ook moet accepteren dat er arme en rijke ouders zijn en dat die rijke ouders (met geld van iedereen) beter onderwijs kunnen krijgen dan arme ouders. Dat is geen levensovertuiging meer. Ik vind dat het een publieke taak is om onderwijs voor elk kind beschikbaar te laten zijn op gelijke wijze, inclusief de gewenste levensbeschouwelijke overtuiging. .
Rijke ouders hebben genoeg mogelijkheden om hun kind op riike clubjes te zetten, waar ze meer 'onder ons' zijn.
Als je het onderwijs reduceert tot de leertaken (zeg maar even zo), en de andere vormende aspecten buiten het reguliere onderwijs plaatst (wellicht voor een deel gesubsidieerd, omdat iedereen sport, zwemmen, cultuur belangrijk vindt), dan kan het een ander verhaal worden. Alhoewel er nog steeds veel weerstand is in Nederland tegen staatsonderwijs.

Tsjor

Adelaide

Adelaide

22-10-2019 om 07:25

Tsjor staatsonderwijs

Beste Tsjor, er is toch al een vorm van staatsonderwijs in de zin dat alle scholen door de inspectie worden beoordeeld en dat het curriculum en de einddoelen van overheidswege wordt samengesteld.

Dees

Dees

22-10-2019 om 07:27

Nou

Feitelijk krijgen ze voor hun kinderen hetzelfde als dat ze op een andere school voor hun kinderen zouden krijgen alleen betalen ze voor een beetje extra. Daar zie ik geen problemen in, iedereen mag naar die school als ze dat stukje geld maar betalen. Het is ook geen bedrag om van wakker te liggen.

Overigens volgt mijn kind Spaanse les, georganiseerd door school maar betaald door mezelf. Er zijn niet veel andere kinderen die die lessen volgen maar de mijne doet dat wel. Ik geloof dat er binnenkort ook nog scheikunde lessen worden aangeboden, mocht hij het willen (die kans acht ik groot) mag hij die van mij volgen ik betaal er met liefde voor.

Ad Hombre

Ad Hombre

22-10-2019 om 08:53

Donna

"Maar uit het argument dat ze zulke hoge schooladviezen uitbrengen en de Cito-scores hoog zijn, vind ik eerlijk gezegd wat triestigs uitgaan. Je begrijpt toch wel dat deze gegevens niets zeggen over de kwaliteit van het onderwijs?"

Die adviezen misschien niet, maar de CITO scores natuurlijk wel. Ik heb niet de indruk dat deze school bevolkt is met de rijkste ouders uit de regio. Het is niet de school waat WA zijn prinsesjes naar toe stuurt

"Als je dat meeneemt zijn er scholen die het nog een stuk beter doen."

Nee hoor, jij gaat uit van een hele trits vooroordelen terwijl je de school niet eens kent. Ik snap wel waarom, want het komt jou ideologisch gezien slecht uit dat er:

a. betere scholen zijn
die...
b. meer geld vragen

Want dat is niet eerlijk!!!

Ad Hombre

Ad Hombre

22-10-2019 om 09:03

Alkes

"Als vwo advies voor je kinderen het doel is van die dure school dan had ik eerst een afweging gemaakt of het nodig was. Hier had ik wel idee dat de kinderen op een hele "gewone" basisschool die redelijk gemeleerd was het met hun achtergrond prima zouden doen. Dat kwam ook uit."

Bij ons helaas minder. Mijn oudste zat op een gewoon goede lagere school met een gemeleerde populatie en dat beviel slecht, met name vanwege de, laten we zeggen, wat aggresieve sfeer in de (Montessori bovenbouw) klas. We hebben de jongste daarom op een andere school gedaan, dat wilde hij zelf trouwens.

Daarnaast is dat advies niet het doel, maar een zo solide mogelijk fundament. Ik ben nl. van mening dat de kwaliteit van het basisonderwijs door je hele schoolcarriere een rol zal spelen. Het is niet zo dat je in de brugklas helemaal opnieuw begint.

"En zo'n school kost haast niks en ze leren ook nog eens kinderen kennen die niet uit dezelfde mal komen."

Ja, ja...

"Maar als je inschat dat je kinderen het zonder al die extra's niet het door jou gewenste niveau halen dan ligt het vast anders"

Mijn jongste kan inderdaad wel wat extra aandacht gebruiken.

Maar voor het geval julie beelden van klassen vol hoogblonde edelgermanen in je hoofd halen. Niets is minder waar. Allochtoontjes zat, maar niet van de laagste sociale niveaus en dat vind ik heel pretting, want of het nou daardoor komt of niet, de sfeer is een stuk beter!

Dat was de primaire motivatie om te switchen, maar als je dat dan toch doet, waarom dan niet gekozen voor een school met hoge resultaten (die toevallig een plekje in groep 5 vrijhad)? Die 800 EUR hebben wij er wel voor over. Weet je wat een bankstel tegenwoordig kost?

Omdat

' Ik ben nl. van mening dat de kwaliteit van het basisonderwijs door je hele schoolcarriere een rol zal spelen.' Hier is iedereen het denk ik helemaal met je eens. en daarom wordt onderwijs ook aan iedereen aangeboden op een gelijke manier. Als de kwaliteit van het onderwijs beter moet, dan is dat geen individuele kwestie, maar een landelijke kwestie.

'Allochtoontjes zat, maar niet van de laagste sociale niveaus en dat vind ik heel pretting, want of het nou daardoor komt of niet, de sfeer is een stuk beter!'
Wat bedoel je dan? Laat die kinderen van het lagere sociale milieu maar lekker bij elkaar zitten, leren ze van elkaar ook wat (slechts)?

Kan het ook zijn dat de sfeer beter is doordat je kleinere groepen hebt? zou dat dan niet juist wenselijk zijn voor de kinderen uit de lagere milieus?

Of dat je een betere sfeer hebt, doordat je een elitesfeer schept, waardoor kinderen zich ook elitair gaan gedragen?

Tsjor

Dees

Maar alles wat buiten de schooluren om georganiseerd wordt is toch geen probleem? Of school dat doet en daarmee extra geld kan verdienen, of de volksuniversiteit, of de spaanse ambassade, dat maakt niet uit.

Tsjor

Adelaide

De eindtermen staan wel vast, evenals het raamwerk waarbinnen het onderwijs georganiseerd wordt, maar inhoudelijk kun je bijzonder veel kanten op, zoals het Haga-lyceum laat zien (om maar een uiterste te noemen). De kritiek van ministerie en inspectie gaat niet of nauwelijks over de inhoud, alleen over de organisatie en geldstromen.

Tsjor

Donna

Donna

22-10-2019 om 09:28

Ja Ad Hombre

Ideologisch ben ik inderdaad groot voorstander van gelijke kansen in het onderwijs. Dat zit in mijn genen: ik heb een aantal (voor)ouders die zich hier binnen de politiek en besturen mee bezig hebben gehouden. De keuze voor openbaar onderwijs was voor mij ook vanzelfsprekend. Voor jouw referentiekader wellicht vervelend: ik kom niet uit een links nest, integendeel.

Je wil me wel vaker in de schoenen schuiven dat ik vanuit allerlei vooroordelen redeneer zodra de inhoud van een reactie je niet aanstaat. En dat terwijl ik gewoon de door jou verstrekte informatie als uitgangspunt neem. Voor een schoolvereniging / school met de door jou genoemde ouderbijdrage doet de school van jouw jongste het feitelijk niet overdreven goed. Juist vergeleken met vergelijkbare scholen. De hoogte van Cito-scores zegt op zich ook niets over de kwaliteit van de school als je het opleidingsniveau van de ouders niet meeneemt. Natuurlijk zijn er goede scholen die veel geld vragen. Dat lijkt me een open deur.

Ad Hombre

Ad Hombre

22-10-2019 om 09:33

tsjor

"Wat bedoel je dan? Laat die kinderen van het lagere sociale milieu maar lekker bij elkaar zitten, leren ze van elkaar ook wat (slechts)?"

Het verschil tussen jou en mij is misschien dat jij moedige pogingen doet om een betere wereld te bereiken (tenminste met de mond) terwijl ik het al heel mooi vind als ik mijn kinderen een voorsprong in het leven kan geven (met woord en daad).

Dat laatste is al moeilijk genoeg, maar een verstandig mens snapt dat het eerste helemaal godsonmogelijk is. Ik hoop trouwens voor je eigen kinderen dat jij het tweede niet slachtoffert aan het eerste.

"Kan het ook zijn dat de sfeer beter is doordat je kleinere groepen hebt? zou dat dan niet juist wenselijk zijn voor de kinderen uit de lagere milieus?"

Dat zou allebei best wel kunnen.

In dat kader is het misschien aardig om onze burgemeester van Amsterdam erbij te halen die - hoewel vol van met de mond beleden idealen - toch voor haar kinderen een 'witte' school verkoos boven de 'zwarte' buurtschool. Hypocriet misschien, maar wel begrijpelijk. Ik doe eigenlijk iets vergelijkbaars, maar dan zonder het hypocriete deel.

"Of dat je een betere sfeer hebt, doordat je een elitesfeer schept, waardoor kinderen zich ook elitair gaan gedragen?"

Ook dat is heel goed mogelijk.

Ad Hombre

Ad Hombre

22-10-2019 om 09:36

Donna

"Je wil me wel vaker in de schoenen schuiven dat ik vanuit allerlei vooroordelen redeneer zodra de inhoud van een reactie je niet aanstaat. En dat terwijl ik gewoon de door jou verstrekte informatie als uitgangspunt neem."

Alleen als ik het waarneem.

"Voor een schoolvereniging / school met de door jou genoemde ouderbijdrage doet de school van jouw jongste het feitelijk niet overdreven goed."

Bij gebrek aan feiten om die stelling op te baseren moet het hier wel om een vooroordeel gaan.

Donna

Donna

22-10-2019 om 09:36

Toevoeging

De kern lijkt mij dat jouw zoon floreert bij de extra aandacht en zich fijn voelt op school. Dan hebben jullie dus een goede keuze voor hem gemaakt. Die schooladviezen en Cito-scores zijn daar, lijkt mij, ondergeschikt aan.

Tegelijkertijd denk ik dat het onderwijs goed georganiseerd kan worden/georganiseerd wordt zonder hoge ouderbijdrages, scholen genoeg die dat bewijzen. Wat mij betreft wordt die bijdrage dus afgeschaft.

Ad Hombre

Ad Hombre

22-10-2019 om 09:51

Donna

"De kern lijkt mij dat jouw zoon floreert bij de extra aandacht en zich fijn voelt op school. Dan hebben jullie dus een goede keuze voor hem gemaakt. Die schooladviezen en Cito-scores zijn daar, lijkt mij, ondergeschikt aan."

De school viel ons eerder op vanwege de hoge scores, maar destijds, voor de oudste, was de wachtlijst onoverbrugbaar.

Sowieso vind ik het interessant hoe ze zulke hoge scores behalen. De populatie zal een deel van de verklaring zijn, maar je wordt niet een van de best scorende scholen van het land met alleen dat. Het onderwijs is op veel gebieden best traditioneel en op andere moment juist weer heel bijzonder als ik de verhalen van mijn zoon hoor. Echt leuk.

"Tegelijkertijd denk ik dat het onderwijs goed georganiseerd kan worden/georganiseerd wordt zonder hoge ouderbijdrages, scholen genoeg die dat bewijzen. Wat mij betreft wordt die bijdrage dus afgeschaft."

Ik geloof dat malievelden vol meesters en juffen dat met je oneens zijn

Ik begrijp je punt wel, maar desalniettemin maak ik graag gebruik van de mogelijkheden om mijn kinderen een voorsprong te geven. Sociaal of niet...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.