Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Initiatiefwetsvoorstel ouderbijdrage


skik

" Het zou beter zijn als scholen meer geld van de overheid zouden krijgen zodat ze deze extra's daarvan, en voor iedereen, kunnen organiseren."
Ja, dat zou ook mijn oplossing zijn. Voor basisschool heel simpel. Verhoog het totale budget met 40 euro per leerling en iedere school kan een schoolreisjes of paasontbijt organiseren. Geen rompslomp meer met innen van die 40 euro. Ouders uit de ouderraad die precies weten welke ouders wel of niet hebben betaald en daar dan liefst ook wat van vinden.
Het voortgezet onderwijs kent volgens mij wel nodige extra's waarvan ik de meerwaarde betwijfel (behalve voor de leuk). Daarnaast kan een school Cambrigde engels of extra sport of kunstactiviteiten buiten schooltijd aanbieden voor de leerlingen die geïnteresseerd zijn. Dan betaal je alleen voor die buitenschoolse activiteiten.
Ik zie dan weer weinig in voorstel van tsjor waar kinderen halve dagen naar school gaan (deel bezwaren skik).

50%

Allereerst werken veel leerkrachten op dit moment parttime.
Dan zijn er andere mogelijke opties: je kunt de schoolgebouwen dubbel gebruiken: ochtendploeg en middagploeg (niet mijn voorkeur). Leerkrachten kunnen zich ook ontwikkelen tot goede muziekleraren, dansers, wiskundegekken, gameontwikkelaars etc., en dan kijken of daar interesse voor is. Op die manier kun je je salaris ook aanvullen. Misschien zijn ze wel geïnteresseerd in geschiedenis en willen ze via het museum of opgravingen wel extra lessen verzorgen. Of zijn het goede reisbegeleiders en willen ze wel excursies verzorgen.
Dit zijnw at extreme voorbeelden, maar je kunt je voorstellen dat in een omgeving van de school de lokale bibliotheek, voetbalclub, muziekschool etc. ingeschakeld worden en dat er echt een grotere wereld ontstaat voor de leerlingen; en dat leerkrachten hun kwaliteiten op andere gebieden ontwikkelen en daarin ook les gaan geven.

Tsjor

Dat krijg je ervan

'Het enige wat ik wil is dat het geld wat verstrekt wordt voor een doel daar ook voor gebruikt wordt.'

Dus: kapotte wasmachine mag niet vervangen worden uit het KGB? Jij wil bepalen waar ouders hun geld aan uitgeven voor de kinderen?
Tsja, dan krijg je inderdaad dit: de school bepaalt dat ouders het geld moeten uitgeven aan een door hen bedachte en georganiseerde excursie. en sommige ouders weigeren dat. Er zijn oudeers die zelf over hun eigen portomonnee (of waat daarin dan nog over is) willen beslissen en die hun budget niet in beheer willen geven aan andere ouders die weten wat goed is voor hun kind.

''Want op het moment dat wij een schoolreis organiseren verwachten ze dag hun kind mee gaat en raken ze van slag als er een alternatief wordt aangeboden voor de niet betalende kinderen. Maw dan moeten de andere ouders de schoolreis ophoesten.' Nee niet, je moet het gewoon niet zo organiseren.
Datzelfde probleem heb je niet als je op vakantie gaat, dan zijn er geen ouders die mee willen liften op jouw vakantiereis. Als je iets bedenkt waarvan jij vindt dat het voor alle kinderen goed is, dan moet je ook zorgen dat je het voor alle kinderen kunt betalen.
Er is overigens niets tegen een fietsexcursie naar de dichtsbijzijnde boerderij. Zeer leerzaam.

Tsjor

Donna

Donna

19-10-2019 om 17:33

Dees

Serieus, jij vindt dat kinderen can wie de ouders de ouderbijdrage niet betaald hebben uitgeloten moeten worden van de schoolreis? Ik vind dat zo onbegrijpelijk... godzijgedank was de OR waarin ik zat in de basisschooltijd van mijn kinderen met andere zaken bezig en was er, behalve het bespreken van de inkomsten (ongeveer 70% betaalde) geen aandacht voor geneuzel over welke kinderen we konden gaan uitsluiten. Nu zit ik in het bestuur van een stichting die financieel steunt als kinderen op school uitgesloten worden van activiteiten, waaronder de kerstviering. Echt, hoe krijg je het voor jezelf verantwoord? Zorg gewoon dat alle kinderen mee kunnen doen, met een kerstbal per klas minder kun je ook een zinvolle kerstviering organiseren hoor. En geef je alle kinderen een fatsoenlijke levensles mee.

Triva

Triva

19-10-2019 om 18:51

Schooldag in drieën verdelen

Eerste deel ochtend, tweede deel ochtend en middag.
Op één dagdeel kan er dan een activiteit worden aangeboden waaronder gym natuurlijk maar verder ook naar keuze: zwemles, muziekles, theaterles, sport. De leerkrachten kunnen wisselen over twee klassen.

Dees

Dees

19-10-2019 om 18:52

Donna

Als je goed hebt gelezen heb je gezien dat wij de kinderen niet het slachtoffer willen laten worden van hun ouders. De ouders hebben gekozen voor een school met veel activiteiten en een eigen bijdrage van 50 euro per jaar. Die bijdrage mag ook in termijnen betaald worden, euro en voor de mensen die het geld niet hebben kunnen we Eker wat regelen. Dit gaat dus uiteindelijk om een groepje ouders dat uit principe niet betaald maar willens en wetena voor deze school hebben gekozen.

Wij laten de kinderen geen slachtoffers worden van de ouders maar op het moment dat die ouders komen klagen over iets wat we mis gaat op een uit dat geld georganiseerd feestje dan krijgen ze te horen dat wie niet betaald ook niet bepaald. En ja ze eisen echt dat hun kind meegaat want in de dagen voor zo'n schoolreis komen de telefoontjes binnen erover.

Donna

Donna

19-10-2019 om 21:39

Dees

Dus ouders komen bij jou, in de hoedanigheid van penningmeester van de ouderraad, klagen over activiteiten. En jij hebt precies op een rijtje welke ouders geen vrijwillige bijdrage gestort hebben? Echt bijzonder vind ik dat. Misschien is het een goede tip om je meer met het totaaloverzicht bezig te houden. Je bent lid van een ouderraad. Als penningmeester is het je taak de begroting sluitend te hebben, dat is dat. Dat is direct een goede boodschap aan al die ouders die bij je komen klagen.

Donna

Donna

19-10-2019 om 21:45

Toevoeging

O, en als je geen penningmeester bent, vind ik het schandalig dat je op de hoogte bent van welke ouders precies wat betalen. Dat gaat je dan echt helemaal niets aan en ik vraag me af of het niet in strijd is met de AVG. Ik hoop het wel.

Donna

Helemaal eens. Ik hoop dat de tijden veranderd zijn maar toen mijn kinderen op basisschool zaten werden de leden van de ouderraad door de penningmeester gevraagd mee te helpen met het belrondje naar ouders die niet hadden betaald. Gelukkig hadden we al snel een nieuwe directeur die hier direct een einde aan maakte (inderdaad vanwege privacyoverwegingen)

Dees

Dees

20-10-2019 om 08:52

Donna

Klopt ik weet wie er niet betaald en krijg via de vergaderingen te horen wat de klachten waren en van wie de klachten waren. Dus ik weet heel goed dat de klachten komen van niet betalende mensen.

Hier doet de OR niet aan aanmanen, de OR heeft ook geen telefoonnummers en ook geen email adressen. Mensen kunnen de OR wel mailen als er betaalproblemen zijn en dan is het naganoeg standaard antwoord dat wij het oplossen.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

20-10-2019 om 17:43

Maar even voor het goede begrip Dees ea

organiseert bij jullie de Ouderraad het schoolreisje? Is dat op meer plekken zo?

Dat is iets dat mij weer verbaast. Ik betaalde jarenlang ouderbijdrage. Dat ging over de kleine aanvullende dingen: paasontbijt, sinterklaasfeest en -cadeautje, versiering op bepaalde momenten, wat lekkers bij de avondvierdaagse en het eindfeest van groep 8. Schoolreisjes moesten we gewoon aan school betalen. De OR (en dus mede-ouders) had dus niets te maken met wel of niet mee mogen op schoolreisje. Dat bepaalde school dan zelf.

Op het VO is bij ons wel een ouderraad-achtig iets maar die organiseren alleen voor ouders dingen. Ouderbijdrage is voor school. De rekeningen voor excursies ed gaan ook naar school.

Als ik dit hoor, dan zou ik echt zoeken naar een bo-school waar de or niet een dergelijke plek zou hebben. Als ik nog bo-school zou moeten hebben dan. Wij zijn er net weg.

Donna

Donna

20-10-2019 om 19:22

Dees

Je bent dus de penningmeester. De andere leden van de OR gaat het niets aan wie wel en wie niet betaalt. Alleen het percentage en totale inkomsten zijn relevant. Geldproblemen van andere ouders horen natuurlijk niet bij de OR. Ik zou dan ook direct aan de directeur vragen dit deel over te nemen. De OR van jullie klinkt behoorlijk onprofessioneel. Ik heb als voorzitter jarenlang samengewerkt met een penningmeester die als accountant verantwoordelijk was voor jaarrekeningen van een aantal grote bedrijven. Heerlijk zo iemand die zich bezighield met de kerntaken en waarbij de privacy van iedereen vanzelfsprekend geborgd was.

Dees

Dees

20-10-2019 om 20:17

Niets onprofessioneel, andere leden weten inderdaad niet wie er wel of niet betaald hebben. Maar klachten nav georganiseerde activiteiten worden besproken in de vergaderingen waar iedereen aanwezig is. En dan hoor ik wie er geklaagd hebben en dan weet ik dat ze niet betaald hebben.

En inderdaad de directie mag achter de bijdragen aan. En ja bij ons regelt de OR de schoolreis.

Donna

Donna

20-10-2019 om 20:29

Dees

Ik vind het wel onprofessioneel als ouders met betaalproblemen met een OR contact op moeten nemen. Volgens mij mag het niet, daar zou ik maar eens achteraan gaan. Waarom vind jij het eigenlijk oké om aan deze groep ouders te vragen contact met jou op te nemen in plaats van met de directeur?

Dees

Dees

20-10-2019 om 20:31

Donna

Ze hoeven geen contact met ons op te nemen.

Donna

Donna

20-10-2019 om 20:44

Dees

Je spreekt jezelf tegen. Eerst zeg je:
“Want op het moment dat wij een schoolreis organiseren verwachten ze dag hun kind mee gaat en raken ze van slag als er een alternatief wordt aangeboden voor de niet betalende kinderen. Maw dan moeten de andere ouders de schoolreis ophoesten.”

Daarna beweer je dat iedereen mee mag en kinderen niet het slachtoffer mogen worden. Wat is het nou? Jullie zijn in ieder geval ergens in aanloop naar het schoolreisje toe op het idee gekomen dat het wel prima zou zijn kinderen thuis te houden van een schoolreisje. Nogmaals, jullie zijn niet de enige ouders, ik maak het met de stichting vaker mee. En de stichting komt in dergelijke zaken altijd over de brug. Maar wat een verschrikkelijke armoede dat je het als OR niet zelf voor elkaar krijgt zeg.

Vervolgens zeg je:
“Mensen kunnen de OR wel mailen als er betaalproblemen zijn en dan is het naganoeg standaard antwoord dat wij het oplossen.”

Jullie zouden helemaal niet gemaild mogen worden over betaalproblemen van andere ouders en dat al helemaal niet als mogelijkheid communiceren. Nogmaals, ik zou maar eens uit gaan zoeken of dit überhaupt wel mag. En ik herhaal: ik vind het onprofessioneel. De school zou hierop in moeten grijpen, net als in het geval zoals door Alkes beschreven.

Dees

Dees

20-10-2019 om 20:51

Donn

In het verleden zijn er alternatieven geboden, or regelde het schoolreis en de school het alternatief.

Op een later moment (toen ik bij de OR kwam) heb ik ervoor gekozen om iedereen mee te laten gaan. Maar dat was nog niet algemeen bekend want er kwamen al de eerste klachten over het niet mee kunnen van de kinderen en dat terwijl iedereen gewoon uitgenodigd is voor de schoolreis.

Als ouders ons mailen over betaalproblemen kiezen de daar zelf voor. En ja dat is uitgezocht dat mag gewoon.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

20-10-2019 om 21:41

Ik vind het laakbaar

wanneer een professionele instantie als een school de schoolreis en de betaling daarvoor uitbesteedt aan de ouders. Dan is privé-informatie over/van leerlingen/ ouders dus bekend bij andere ouders.

Hmmm, tegelijkertijd: waarom verbaast me dit soort onprofessioneel gedrag me nu niet van een basisschool.....!?

Donna

Donna

20-10-2019 om 22:14

Aagje en juridische vragen

Ja, maar dat geldt niet alleen voor de schoolreis, maar voor de hele ouderbijdrage. Vreemd ook dat een enkele ouder kan / enkele ouders kunnen bepalen of leerlingen uitgesloten worden van een schoolreis, kerstviering,
Sinterklaascadeautje. Daar zou de school toch een visie over moeten hebben? Ouders die in de OR zitten doen wat simpel vrijwilligerswerk en zijn geen gekozen vertegenwoordigers. Zij zouden helemaal niet zoveel zeggenschap moeten hebben. Ik ben wat informatie gaan zoeken over de AVG in het onderwijs en ik denk dat de ruimte van een OR wat betreft de inning van de ouderbijdrage niet nog kleiner is dan ik dacht. Leest hier een jurist mee die hier meer over kan zeggen? In hoeverre kun je als school een vrijwilliger die toegang heeft tot privacygevoelige informatie bijvoorbeeld geheimhoudingsplicht opleggen? En gebeurt dat in alle gevallen? Volgens mij is de school verantwoordelijk als een vrijwilliger privacygevoelige informatie met derden deelt. Is het voor een school dan niet veel verstandiger de hele inning van ouderbijdrages over te nemen?

Aagje Helderder

Aagje Helderder

20-10-2019 om 22:39

Donna

Daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in.

Dees

Dees

21-10-2019 om 06:01

Toestemming

Als ouders toestemming geven tot het verstrekken van informatie aan de penningmeester van de OR dan zie ik er totaal geen probleem in, en die toestemming wordt hier jaarlijks gevraagd en in de meeste gevallen ook gegeven.

Yfke

Yfke

21-10-2019 om 08:30

Dees

Hoe wordt die toestemming gevraagd aan de ouders?
Soort van automatisch, onopvallend (in een soort algemene voorwaarden) of heel expliciet?
En ze kunnen dus wel makkelijk toestemming onthouden zonder dat ze het gevoel hebben dat hun kind of zijzelf problemen krijgen.

Veel oudere zullen er overigens niet eens over nadenken hoe raar het is dat dit gebeurt.

Dees

Dees

21-10-2019 om 08:37

Helemaal vrij

Iedere ouder krijgt aan het begin van het schooljaar tijdens een gesprek ook een formulier en daar kunnen ze zelf invullen welke toestemmingen ze geven. Al dan niet foto op de website al dan niet deelnemen aan de groepsapp info verstrekken aan de or staat daar dus ook op.

voormalig secretaris OR

voormalig secretaris OR

21-10-2019 om 08:53

Even voor Dees opnemen

Om te weten dat er ouders zijn die niet willen betalen hoef je echt de boeken niet in te zien. Bij ons waren die ouders daar een soort van "trots"op, die stonden dat bij het hek luid en duidelijk voor iedereen te verkondigen.
Ouders met een te krappe beurs betaalden in termijnen en soms niet helemaal volledig (vaak contant, iedere vergadering kwamen er envelopjes met geld op tafel)
Ja dan wist iedereen van de Or wie dat waren, omdat iedereen wel envelopjes ontving. Daar werd verder niet over gepraat.
Een gedeelte van de "niet kunnen betalen" ouders bleef onder de radar. Zij betaalden niet en niemand wist wie dat waren.
Wij werkten meestal met een geschat budget van 70% van de leerlingen waarvoor betaald werd. Bleek het aan het eind van het jaar meer te zijn dan kon er bij het eindfeest iets extra gedaan worden of we trakteerden op de laatste schooldag op ijsjes.

Kinderen uitsluiten hebben wij nooit gedaan, met tegenvallende inkomsten werd er veel geschooid bij lokale odernemers, die soms ook uit zichzelf dingen aanboden. Spullen die overbleven van bepaalde acties bijvoorbeeld. Kreeg ik 150 bidons (werden gratis uitgedeeld bij aankoop van 3 flessen sportdrank, maar nemand nam ze mee) Hadden wij een leuke verrassing tijdens de avondvierdaagse.
Opvallend was dan wel dat de niet willen betalen ouders dan commentaar hadden dat hun kind geen bidon kreeg, wat op zich wel logisch was , want hun kind nam niet deel aan de avondvierdaagse.
Deelname aan de avondvierdaagse was het enige dat bij ons echt betaald moest worden. Niet betaald was geen deelname. Iets uit het plaatselijke comité, betalen voor het aantal leerlingen per school en daar dan medailles voor krijgen.

Dus ook

geeft u wel of geen toestemming over het al dan niet betalen van acitiviteiten?

Tsjor

Donna

Donna

21-10-2019 om 09:48

School

Dan moet de school de toestemming aan de OR van het formulier afhalen. Dat past helemaal niet in het rijtje en de school kan de privacy van de ouders op deze manier niet borgen. De betreffende ouders zullen de wijze waarop de penningmeester met de gevoelige informatie omgaat echt niet op prijs stellen in dit geval. Onprofessionele toestanden inderdaad, en dus tijd voor een professionaliseringsslag op school!

skik

skik

21-10-2019 om 10:22 Topicstarter

Dat gedoe voor die paar tientjes

Ik heb de ouderbijdrage op de basisschool altijd betaald. Niet omdat ik het een goede besteding van het geld vond maar om geen gezeur te krijgen. Ik denk dat scholen zich een hoop gedoe kunnen besparen door die paar tientjes niet in rekening te brengen en de activiteiten te beperken. Ik ontplofte bijna toen een juf vertelde geen tijd te hebben om schriftjes na te kijken omdat ze het te druk had met de paascommissie. Je hebt op zo'n basisschool niet zoveel te kiezen, alle scholen vragen een ouderbijdrage van een paar tientjes, als je niet betaalt krijg je toch scheve ogen. Ouders die echt moeite hebben om dat geld bij elkaar te krijgen voelen zich schuldig en gaan vaak above en beyond om het toch bij elkaar te schrapen. Afschaffen die handel.

skik

Dees

Dees

21-10-2019 om 10:25

Donna

Donna,

Als de betreffende leden een AVR overeenkomst tekenen kan de school dat wel waarboregen. Er is bij de or maar 1 iemand die weet wie wat betaald heefr
Onprofessioneel is het als je dat niet beseft.

Donna

Donna

21-10-2019 om 10:26

Skik

Ja, helemaal eens. Een OR is prima, maar dan wel alleen als activiteitencommissie.

Donna

Donna

21-10-2019 om 10:38

Dees

Het is een oordeel over de professionaliteit van de school, niet over jou. Ik geloof best dat je de beste intenties hebt. Het is tegelijkertijd ontzettend vreemd dat mede-ouders met betaalproblemen zich tot jou wenden. Dat de school dit wel een prima gebruik vindt, zegt echt wel iets over professionaliteit. Nogmaals, ik zou bedanken voor deze rol, die de jouwe nooit had mogen zijn.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.