Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Moeite met de juf

Hoi,

Dit is mijn eerste bericht op het forum, dus hoi!

Mijn dochter is 7 jaar en zit sinds de zomervakantie in groep 3. Ik ben over het algemeen super tevreden met de school en ze gaat elke dag met veel plezier ernaartoe. 

Wel heb ik wat moeite met de juf en mijn dochter vindt het contact met haar ook lastig. Ze is een hele goede juf; qua structuur, orde en het lesgeven/uitleggen. Alleen mis ik het gevoel. Het gevoel van echt contact maken met een leerling en dit is precies wat mijn dochter ook mist. Ze durft haar niets te vragen of te vertellen en juf vindt haar onzeker. Ze heeft geen connectie met haar en dit vind ik heel jammer. Meerdere kinderen + ouders uit de klas hebben moeite met de juf trouwens. 

Ik ben benieuwd naar ervaringen: hoe is het contact met jullie kinderen, jullie zelf, en de leerkracht?
Is er sprake van een (goede) band, connectie of is het gewoon een persoon die ze elke dag zien en af en toe wat vragen wat betreft de lesstof.

Zelf ben ik werkzaam in het onderwijs en vind de verschillen onderling (qua leerkrachten) best heftig. Als ik kijk naar de klas waarin ikzelf werk, is er echt een gezellige sfeer en met iedere leerling goed contact en is er zeker sprake van een vertrouwensband. En die vertrouwensband verschilt natuurlijk per leerling maar ik hoop dat jullie snappen wat ik bedoel.

Peiling

Hoe is het contact tussen jullie kind(eren) en de leerkracht?
56 stemmen
57%
39%
4%

Ik heb nooit echt een vertrouwensband gehad met een leerkracht, behalve misschien een beetje met de eerste juf van zoon. 

Maar om heel eerlijk te zijn: ik begrijp je wens, maar op de school waar mijn kinderen op gezeten hebben is het lerarentekort inmiddels een bron van voortdurende stress en rare noodgrepen, zodat ik een beetje geneigd ben te denken: wees blij dat er überhaupt een vaste juf voor je dochter is die het kennelijk redelijk doet. 

Een vaste leerkracht die niet slecht is, is momenteel al heel wat, vrees ik. Alles daarboven is winst. Neemt niet weg dat ik wel met dochter en daarna met juf zou bespreken wat maakt dat jouw dochter niets durft te vragen aan juf. Want dat is natuurlijk de bedoeling niet.

Het wisselt inderdaad per klas . Hier 3 kinderen en allemaal vonden ze 1 juf verschrikkelijk 😀
Zij voldeed aan jou beschrijving.
Het was niet anders.

Wegen de plussen niet op tegen de minnen? Klinkt als een capabele juf. Juf is geen supermens hè? 
Volgend jaar weer iemand anders die beter bij jouw kind past maar minder goed bij een klasgenoot die deze juf het juist prettigst vindt.

Milkyway.

Milkyway.

31-01-2023 om 15:28 Topicstarter

Temet schreef op 31-01-2023 om 15:07:

Ik heb nooit echt een vertrouwensband gehad met een leerkracht, behalve misschien een beetje met de eerste juf van zoon.

Maar om heel eerlijk te zijn: ik begrijp je wens, maar op de school waar mijn kinderen op gezeten hebben is het lerarentekort inmiddels een bron van voortdurende stress en rare noodgrepen, zodat ik een beetje geneigd ben te denken: wees blij dat er überhaupt een vaste juf voor je dochter is die het kennelijk redelijk doet.

Een vaste leerkracht die niet slecht is, is momenteel al heel wat, vrees ik. Alles daarboven is winst. Neemt niet weg dat ik wel met dochter en daarna met juf zou bespreken wat maakt dat jouw dochter niets durft te vragen aan juf. Want dat is natuurlijk de bedoeling niet.

Dat is omdat ze veel schreeuwt en veel haar stem verheft. Mijn dochter voelt zich ongemakkelijk nabij de juf en dat vind ik vervelend.. omdat je er natuurlijk wel 5 dagen in de week mee in contact bent.

Ik ben zeker dankbaar dat er een leerkracht is! Maar, ook vanuit mijn eigen ervaring, is het belangrijk dat een juf een kind ook echt ziet. En niet alles hoeft zoetsappig natuurlijk, maar ik vind goed contact wel heel belangrijk met de leerlingen.

Jij kunt de klas waarin je zelf werkt niet objectief beoordelen, hoe graag je dat ook zou willen. Daar zitten vast ook kinderen met ouders voor wie de klik/veiligheid/iets er niet 100% is. Dit soort gesprekken met andere ouders hebben voedt het sentiment ook alleen maar en kennelijk heb je dat al gedaan? Kijk uit dat je geen sfeer tegen de leerkracht creeert omdat ze niet lief genoeg is of jouw kind niet op de kindspecifiek-juiste manier aandacht geeft.

Maar kun je me uitleggen waarom je vindt dat ze goed orde/structuur houdt en in je volgende bericht het al hebt over schreeuwen? Want die twee staan wat mij betreft haaks op elkaar.


Zoals al eerder beschreven is juf geen Supermens. Waarschijnlijk zijn er in een klas van gemiddeld 30 kinderen, kinderen die het heel fijn bij haar hebben en een aantal wat minder.
Volgend jaar heeft jouw kind misschien  een vertrouwensband en andere kinderen weer minder.

Er zijn in het leven altijd mensen met wie je wel en niet een klik hebt. Je dochter zal ook niet met alle klasgenootjes dezelfde klik hebben. Zo is ook niet elke juf of meester even populair. De vraag is of de juf goed les geeft, want daarvoor is ze aangesteld.
Het is daarvoor wel noodzakelijk dat kinderen zich veilig voelen in de klas. Als leerkracht kun je dat tonen door alle kinderen gelijk te behandelen en de regels die je hebt consequent te handhaven. Je hoeft al leerkracht geen vrienden met je leerlingen te zijn. 
Ik zou niet te veel met andere ouders over de juf praten. Ouders kunnen elkaar nogal ophitsen en dingen groter maken dan het is. Het kan dan zomaar zijn dat de juf weg gaat en er veel verschillende vervangers komen. Daarmee kun je moeilijk een band opbouwen en het komt de kwaliteit en continuïteit van het onderwijs ook niet ten goede.

Ouders zitten zelf niet in de klas. Ze zien dus maar sporadisch iets van het handelen van de juf of meester. Voor de rest gaan ze af op de verhalen van hun kind. 

Ik zou niet per se aansturen op het kweken van een vertrouwensband. Maar regelmatig schreeuwen in een les is geen goed teken en zeker iets dat je kan aankaarten. 
Dit is dus naar mijn idee niet een "mijn kind wordt niet gezien door de juf"-probleem, dit is meer een "juf schreeuwt teveel en daar kunnen de kinderen niet tegen"-probleem. 

Komt een beetje over als de verpleegkundige die zelf een moeilijk patiënt is, omdat zij vindt dat zij beter kan. 

Milkyway.

Milkyway.

31-01-2023 om 16:46 Topicstarter

Doemijdieglazenbol schreef op 31-01-2023 om 15:33:

Jij kunt de klas waarin je zelf werkt niet objectief beoordelen, hoe graag je dat ook zou willen. Daar zitten vast ook kinderen met ouders voor wie de klik/veiligheid/iets er niet 100% is. Dit soort gesprekken met andere ouders hebben voedt het sentiment ook alleen maar en kennelijk heb je dat al gedaan? Kijk uit dat je geen sfeer tegen de leerkracht creeert omdat ze niet lief genoeg is of jouw kind niet op de kindspecifiek-juiste manier aandacht geeft.

Maar kun je me uitleggen waarom je vindt dat ze goed orde/structuur houdt en in je volgende bericht het al hebt over schreeuwen? Want die twee staan wat mij betreft haaks op elkaar.


Ik snap wat je wil zeggen over sfeer creëren, maar dit is wat ik van andere ouders hoor en wat zij aangeven. Zelf heb ik dit nooit benoemd of mijn mening daarover gedeeld, juist omdat ik dat niet netjes vind en geen problemen wil. Vandaar dat ik het ook hier deel, anoniem. Ik vind trouwens ook dat kinderen moeten leren omgaan met verschillende personen en benaderingen en ik wil ook niet dat mijn kind op een specifieke manier moet worden behandeld, ze is geen prinses.

Schreeuwen is misschien niet het goede woord, maar een stemverheffing zeker wel. En dan vrij hard. Ze is consequent en dat maakt dat de kinderen weten waar ze aan toe zijn.

Ik ben van mening dat ik mijn eigen klas zeker wel kan beoordelen, ik kijk altijd goed naar mijn eigen handelen en weet zeker wel hoe en wat qua leerlingen en wat er speelt in de klas.

Milkyway.

Milkyway.

31-01-2023 om 16:47 Topicstarter

rebmaaviv schreef op 31-01-2023 om 16:46:

Komt een beetje over als de verpleegkundige die zelf een moeilijk patiënt is, omdat zij vindt dat zij beter kan.

Oké!

Milkyway. schreef op 31-01-2023 om 16:46:

[..]

Ik snap wat je wil zeggen over sfeer creëren, maar dit is wat ik van andere ouders hoor en wat zij aangeven. Zelf heb ik dit nooit benoemd of mijn mening daarover gedeeld, juist omdat ik dat niet netjes vind en geen problemen wil. Vandaar dat ik het ook hier deel, anoniem. Ik vind trouwens ook dat kinderen moeten leren omgaan met verschillende personen en benaderingen en ik wil ook niet dat mijn kind op een specifieke manier moet worden behandeld, ze is geen prinses.

Schreeuwen is misschien niet het goede woord, maar een stemverheffing zeker wel. En dan vrij hard. Ze is consequent en dat maakt dat de kinderen weten waar ze aan toe zijn.

Ik ben van mening dat ik mijn eigen klas zeker wel kan beoordelen, ik kijk altijd goed naar mijn eigen handelen en weet zeker wel hoe en wat qua leerlingen en wat er speelt in de klas.

Je hoort het van andere ouders dus via een roddel uit 3de hand (want komt van hun kinderen) niet eens van je eigen kinderen en via die roddel weet je precies hoe hard zij schreeuwt? 

ik denk dat het al geen goed idee is om met andere ouders over de juf te gaan praten. Lijkt me gewoon roddelen 

jij bent niet de werkgever van de juf dus je hoeft haar niet te beoordelen 
Je hebt ook geen invloed op haar manier van lesgeven. 
Jij hebt zelf toch ook niet in je leven met al je juffen en meesters altijd een klik gehad?  En dat je dat soms eens met eentie wel hebt, dat maakt het heus speciaal maar is geen must in het leven

als ze nou echt niet functioneert of er zijn echt rare dingen, bespreek het dan niet met andere ouders maar met de juf zelf of eventueel de werkgever van de juf

De ouders die dit via hun kinderen waarnemen kunnen het zelf met de juf bespreken, wanneer zij dat willen of nodig vinden. Zij hebben jou daar niet voor nodig. Houd het bij jezelf en zoveel concreets lees ik niet terug van je kinderen, behalve dat zij haar niet warm vinden wat vooral vaag en niet concreet is. Niets zo erg als een groep ouders die via 'heb van horen zeggen dat' samenspant tegen een leerkracht. 

In het eerste bericht spreek je over weinig inlevingsvermogen en gevoel. Lijkt me sterk dat je kind daarmee is gekomen als ze 7 is. In het volgende bericht gaat het over schreeuwen en stem verheffen. Dat is heel iets anders. 
En welke informatie heb je nu van je kind en welke van andere ouders? 
Ik zou eerst in gesprek gaan met je kind. Wat ervaart zij? En dat dan bespreken met de juf. Informatie van andere ouders zou ik erbuiten laten. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.