Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Ouders en verplichtingen op het vo

Ben toch even benieuwd wat jullie van het volgende vinden:
Zoon zit in 5vwo, gaat prima, gewoon lekker. Studiekeuze al bekend enz.
 Nou heeft school wat nieuws, het 3hoeksgesprek met de mentor die nu coach heet. Kreeg ik een uitnodigingsmail over, is verplicht. Voor ons als ouder.
Ik ben nog nooit naar een 10minuten gesprek op het vo geweest. Bemoei me zo min mogelijk met het vo van mijn kinderen, nooit nodig geweest ook. Zoon is 17, magister kijk ik nooit meer op. Zolangzaamaan is het toch zo dat hij dit zelf doet lijkt mij. Thuis vertelt hij wel over zijn plannen wb studie etc. Ik heb totaal niet de behoefte om over hem met een voor mij vreemde te praten.
Heb net ook een vriendelijk maitje gestuurd dat wij niet komen.
Maar vraag me nou toch wel af hoe ze denken dit verplicht te stellen voor de ouders?

Hier gewoon sinds de 1e dit soort gesprekken. Vind het wel prettig, weet je ook meteen wie de mentor is (en is het dus geen vreemde meer) en hoe het gaat enz. Maar goed, als je niet wil gaan dan ga je niet. Er valt weinig aan te verplichten.

Tja.
Ik heb geen kind, maar ik ga ook wel eens naar een bijeenkomst waarbij ik vooraf niet weet of ik er wat opsteek.
Want er zijn dingen die ik weet, dingen waarvan ik weet dat ze niet weet, en de "unknown unknowns"

Maar als 1 gesprek in het jaar voor u al te veel is...
... dan kunt u mooi bewijzen dat ze u niet kunnen dwingen!

Natuurlijk kunnen ze je niet verplichten. Het is de bedoeling dat je komt, en doe je dat niet, dan vinden ze je waarschijnlijk een niet-betrokken ouder. Als je daar maling aan kan hebben, kan je gewoon thuisblijven, ze zullen heus je kind er niet voor van school verwijderen. 

Die "coach" (stom woord inderdaad) kan voor u een vreemde zijn, maar als het goed is kent hij wel uw zoon (en uw zoon hem).

Maar ik denk dat u iedereen een plezier doet door de uitnodiging verplichting af te slaan.

yasmijn27

yasmijn27

14-10-2025 om 23:28 Topicstarter

haarklover schreef op 14-10-2025 om 23:24:

Tja.
Ik heb geen kind, maar ik ga ook wel eens naar een bijeenkomst waarbij ik vooraf niet weet of ik er wat opsteek.
Want er zijn dingen die ik weet, dingen waarvan ik weet dat ze niet weet, en de "unknown unknowns"

Maar als 1 gesprek in het jaar voor u al te veel is...
... dan kunt u mooi bewijzen dat ze u niet kunnen dwingen!

Wat een rare reactie!

yasmijn27

yasmijn27

14-10-2025 om 23:35 Topicstarter

Temet schreef op 14-10-2025 om 23:27:

Natuurlijk kunnen ze je niet verplichten. Het is de bedoeling dat je komt, en doe je dat niet, dan vinden ze je waarschijnlijk een niet-betrokken ouder. Als je daar maling aan kan hebben, kan je gewoon thuisblijven, ze zullen heus je kind er niet voor van school verwijderen.

Ik ga wel ieder jaar naar de info-avond hoor. Om te horen wat er ong op het programma staat dat jaar.

Ik zou gewoon gaan.
Baadt het niet, dan schaadt het niet. En deze persoon is misschien een vreemde voor jou (vind ik sowieso al een vreemd argument), maar niet voor je zoon. Alleen al voor mijn kind zou ik gewoon gaan. Stukje betrokkenheid enzo. 

Bij  een driehoeksgesprek praat je niet met de mentor/coach óver je kind. 
Ik vind zelf driehoeksgesprekken niet super zinvol, want ik heb er nog nooit iets nieuws gehoord. Het soort zelfreflectie dat in een driehoeksgesprek van je kind verwacht wordt is hip, en is waarschijnlijk iets wat hij nog veel vaker zal moeten doen. Ik ga er heen voor mijn kind, zodat hij dat op mij kan oefenen, en ook omdat ik het nog wel nuttig vind om de bevestiging te krijgen dat hoe hij op school is, matcht met hoe we hem thuis zien. 

al vanaf de eerste het zogenaamde mol gesprek, (mentor, ouder leerling) altijd erg fijn om de aanpassingen wegens sport even door te spreken.
Een beetje belangstelling kun je wel tonen. De 10 minuten gesprekken sloegen wij over maar een mol gesprek niet.

Ik had ieder jaar gesprekken met de mentor, de zogenaamde MOL-gesprekken (Mentor-Ouder-Leerling). Niets mis mee. Het duurt opk maar kort. Ik zie het probleem niet zo. 

Dweedledee schreef op 14-10-2025 om 23:47:

Ik zou gewoon gaan.
Baadt het niet, dan schaadt het niet. En deze persoon is misschien een vreemde voor jou (vind ik sowieso al een vreemd argument), maar niet voor je zoon. Alleen al voor mijn kind zou ik gewoon gaan. Stukje betrokkenheid enzo.

Ik zou zeker niet in bad gaan met de coach, dat zou onze relatie namelijk wel schaden. 

Kampeerder schreef op 15-10-2025 om 05:51:

[..]

Ik zou zeker niet in bad gaan met de coach, dat zou onze relatie namelijk wel schaden.

Nee precies, dus wat Dweedledee zegt: zo lang je niet samen in bad gaat, kan het geen kwaad.

Wie weet wat het in bad 🛀 gaan oplevert 
😜

Als je je uit principe zo min mogelijk bemoeit, kun je misschien wel een beetje doorslaan, denk ik. 

Wij waren de gesprekken met leerling ouder en docent al gewend vanaf de basisschool. (Daltonschool wat het kind zelf verantwoordelijkheid draagt voor zijn werk)
Ik zie het probleem niet zo om daaraan mee te doen. Je bent er dan bij als de leerkracht/docent afspraken maakt met je kind over waar er de komende aan gewerkt gaat worden.  Zeker bij jongere kinderen die het misschien nog niet zo goed kunnen uitleggen wel handig. Je kunt dan thuis nog helpen herinneren dat kind x afgesproken had met de docent. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.