yasmijn27
14-10-2025 om 23:04
Ouders en verplichtingen op het vo
Ben toch even benieuwd wat jullie van het volgende vinden:
Zoon zit in 5vwo, gaat prima, gewoon lekker. Studiekeuze al bekend enz.
Nou heeft school wat nieuws, het 3hoeksgesprek met de mentor die nu coach heet. Kreeg ik een uitnodigingsmail over, is verplicht. Voor ons als ouder.
Ik ben nog nooit naar een 10minuten gesprek op het vo geweest. Bemoei me zo min mogelijk met het vo van mijn kinderen, nooit nodig geweest ook. Zoon is 17, magister kijk ik nooit meer op. Zolangzaamaan is het toch zo dat hij dit zelf doet lijkt mij. Thuis vertelt hij wel over zijn plannen wb studie etc. Ik heb totaal niet de behoefte om over hem met een voor mij vreemde te praten.
Heb net ook een vriendelijk maitje gestuurd dat wij niet komen.
Maar vraag me nou toch wel af hoe ze denken dit verplicht te stellen voor de ouders?

yasmijn27
15-10-2025 om 08:27
Bakblik schreef op 15-10-2025 om 07:50:
Wij waren de gesprekken met leerling ouder en docent al gewend vanaf de basisschool. (Daltonschool wat het kind zelf verantwoordelijkheid draagt voor zijn werk)
Ik zie het probleem niet zo om daaraan mee te doen. Je bent er dan bij als de leerkracht/docent afspraken maakt met je kind over waar er de komende aan gewerkt gaat worden. Zeker bij jongere kinderen die het misschien nog niet zo goed kunnen uitleggen wel handig. Je kunt dan thuis nog helpen herinneren dat kind x afgesproken had met de docent.
Maar dit gaat dus over een jongen van 17 die zijn zaakjes zelf gewoon in orde heeft.
Hij heeft ook al eens een functioneringsgesprek op zijn werk gehad, daar zit ik toch ook niet naast?

haarklover
15-10-2025 om 08:34
yasmijn27 schreef op 15-10-2025 om 08:27:
[..]
Maar dit gaat dus over een jongen van 17 die zijn zaakjes zelf gewoon in orde heeft.
Hij heeft ook al eens een functioneringsgesprek op zijn werk gehad, daar zit ik toch ook niet naast?
Als hij op zijn werk grotere verantwoordelijkheden heeft dan op school, heeft u een punt.
Als hij voor zijn werk vakken vult en het functioneringsgesprek alleen betrof dat hij altijd op tijd kwam en op tijd zijn vakanties aanvraagt, zou het kunnen dat op school andere uitdagingen zijn.
In Nederland gaan we er meestal van uit dat iemand van 17 nog niet volwassen is.
Maar wij kennen uw zoon niet, u wel.

BritgetJones007
15-10-2025 om 08:39
stukje betrokkenheid lijkt mij wel zo fijn. Ook krijgt jou zoon straks te horen dat alle andere ouders wel zijn geweest en die van hem het de moeite niet waard vinden....ik zou ervoor oppassen dat jou kind dat niet op zichzelf gaat betrekken, ook al is hij 17 jaar. Dat kan hij al wel groot zijn, maar het komt wel over als desinteresse in zijn doen en laten. Misschien merk je uiterlijk niks, maar kan hij het wel intern opslaan als 'niet de moeite waard zijn'...
Hoop eerlijk gezegd dat je zoon dit niet ook op andere vlakken steeds onbewust meekrijgt vanuit jullie... wat zachtheid siert een mens

Roos57
15-10-2025 om 08:40
Niks verplicht! School nodigt ouders uit . Betrekt ze erbij . Dat is fijn vind ik .
Wat vindt zoon van jou uitgesproken mening?

Melisar
15-10-2025 om 08:53
In een driehoeks-gesprek gaat jouw kind vertellen hoe het gaat op school.
Misschien leuk om hem even die aandacht te geven?
Een beetje interesse af en toe kan geen kwaad hoor.
En hoe school denken dat verplicht te stellen? Niet. Het is verder jullie eigen keuze.

Poezenmeisje
15-10-2025 om 08:59
Roos57 schreef op 15-10-2025 om 07:39:
Wie weet wat het in bad 🛀 gaan oplevert
😜
Met zijn juf naar de sauna in groep 5 heeft de band tussen zoon en juf echt goed gedaan.
😄
Eerst grote schrik voor de juf, maar na een gesprek met ons ging ze twee weken later weer heen.
"Hé zoon, kijk eens wie daar ook in de rij staat".
HOI JUF!!!!
Okee, alle bezoekers wisten nu wat haar beroep is, maar tegen je juf aan kwebbelen in de sauna is gezellig. Ineens heeft ze ook tijd voor jou en hoef je haar niet met 25 andere kinderen te delen.

Miepjecody
15-10-2025 om 09:00
Toen ik de titel las, dacht ik dat je de school moest schoonmaken ofzo
Wat een gedoe over een gesprek
Is toch gewoon leuk, iemand van school zien en even met je kind erbij praten.

yasmijn27
15-10-2025 om 09:14
BritgetJones007 schreef op 15-10-2025 om 08:39:
stukje betrokkenheid lijkt mij wel zo fijn. Ook krijgt jou zoon straks te horen dat alle andere ouders wel zijn geweest en die van hem het de moeite niet waard vinden....ik zou ervoor oppassen dat jou kind dat niet op zichzelf gaat betrekken, ook al is hij 17 jaar. Dat kan hij al wel groot zijn, maar het komt wel over als desinteresse in zijn doen en laten. Misschien merk je uiterlijk niks, maar kan hij het wel intern opslaan als 'niet de moeite waard zijn'...
Hoop eerlijk gezegd dat je zoon dit niet ook op andere vlakken steeds onbewust meekrijgt vanuit jullie... wat zachtheid siert een mens
Onze zoon is erg autonoom en is erg blij dat wij achter hem staan, maar hem de ruimte gunnen het gewoon zelf te doen.Met trots gaat hij op pad. En zit er echt niet op te wachten dat zijn ouders op school verschijnen.

Tuinfluiter
15-10-2025 om 09:17
yasmijn27 schreef op 15-10-2025 om 08:27:
[..]
Hebben deze gesprekken voor iedere ouder en kind echt nut waarschijnlijk niet. Maar de school stelt deze gesprekken wel op prijs en "verplicht" ze zelf. Zij hechten er dus veel waarde aan. Het schooljaar is nog maar net begonnen en echt er kunnen zaken gebeuren die je 17 jarige kind echt niet zelf geregeld krijgt hoe zelfstandig hij ook is en hoe goed hij zijn zaakjes nu ook kan regelen.
Als je als ouder op dat moment voor je kind in de bres moet springen is het gewoon handig als de school je als een betrokken ouder ziet. In dit geval toon je dus betrokkenheid door zo'n 10 minuten gesprekje te voeren en wat enthousiasme erbij tonen kan nooit kwaad.
Mijn beide kinderen hadden gezondheids problemen in 5vwo waar ik heel wat voor geregeld heb en er waren dingen bij die het kind nooit zelf voor elkaar had gekregen.

Miepjecody
15-10-2025 om 09:22
yasmijn27 schreef op 15-10-2025 om 09:14:
[..]
Onze zoon is erg autonoom en is erg blij dat wij achter hem staan, maar hem de ruimte gunnen het gewoon zelf te doen.Met trots gaat hij op pad. En zit er echt niet op te wachten dat zijn ouders op school verschijnen.
Dus mensen die naar zo'n gesprek gaan laten hun kind het niet zelf doen. Echt wat een kolder zeg.

yasmijn27
15-10-2025 om 09:33
Miepjecody schreef op 15-10-2025 om 09:22:
[..]
Dus mensen die naar zo'n gesprek gaan laten hun kind het niet zelf doen. Echt wat een kolder zeg.
Dit heeft niks met het kind van een ander te maken.
Ik wil niet naar zo'n gesprek, zoon wil ook niet en ik vraag me af hoe een school erbij komt dit 'verplicht' te stellen. Het is nieuw beleid, zoon is bijna klaar met de middelbare.

yasmijn27
15-10-2025 om 09:34
Tuinfluiter schreef op 15-10-2025 om 09:17:
[..]
Hebben deze gesprekken voor iedere ouder en kind echt nut waarschijnlijk niet. Maar de school stelt deze gesprekken wel op prijs en "verplicht" ze zelf. Zij hechten er dus veel waarde aan. Het schooljaar is nog maar net begonnen en echt er kunnen zaken gebeuren die je 17 jarige kind echt niet zelf geregeld krijgt hoe zelfstandig hij ook is en hoe goed hij zijn zaakjes nu ook kan regelen.
Als je als ouder op dat moment voor je kind in de bres moet springen is het gewoon handig als de school je als een betrokken ouder ziet. In dit geval toon je dus betrokkenheid door zo'n 10 minuten gesprekje te voeren en wat enthousiasme erbij tonen kan nooit kwaad.
Mijn beide kinderen hadden gezondheids problemen in 5vwo waar ik heel wat voor geregeld heb en er waren dingen bij die het kind nooit zelf voor elkaar had gekregen.
Oh, maar ik heb ook wel dingen moeten regelen hoor. Maar dat is dan niet tijdens een 10minuten gesprek

rionyriony
15-10-2025 om 09:34
Ik kan me er best iets bij voorstellen. Dat je trots bent dat jullie geen coaching nodig hebben voor je kind. Vroeger was men daar nog veel strenger in. Men dacht dat je een mislukkeling was als je bijles of geldsteun nodig had. Dat ging echt de buurt door. Dus dat is wel heel erg veranderd. Je kon toen trots tegen de buurt zeggen dat jullie kinderen alles op eigen kracht deden.
Of het leuk is dat iedereen zich er zo mee bemoeit weet ik niet. Iets van deze tijd. Vroegah werd je toch ook groot en ik zie nog geen grote vooruitgang in de leerprestaties.

yasmijn27
15-10-2025 om 09:36
Melisar schreef op 15-10-2025 om 08:53:
In een driehoeks-gesprek gaat jouw kind vertellen hoe het gaat op school.
Misschien leuk om hem even die aandacht te geven?
Een beetje interesse af en toe kan geen kwaad hoor.
En hoe school denken dat verplicht te stellen? Niet. Het is verder jullie eigen keuze.
Maar de gemiddelde 17jarige zit echt niet te wachten op die aandacht op school😄

SJSL
15-10-2025 om 09:38
Ik snap je wel, zeker als het in 5 vwo ineens nieuw is. Dat voegt toch niks mee toe. Hier is het vanaf het begin, vind het ook onzin. Dochter van 15 regelt ook alles zelf en zij zit er ook niet op te wachten met iemand die ze niet kent (immers elk jaar een nieuwe mentor) een gesprek over haar zelf te hebben. Tot nu toe heeft ze zo'n mentor ook nog nooit voor iets nodig gehad.
Ik vind juist de middelbare school de plek dat ze leren zich zonder hun ouders te redden.
Wil niet zeggen dat ik niet betrokken ben, maar ze regelt gewoon alles zelf. Haar bijbaan, haar hobby en dus ook school.