Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Tango

Tango

09-01-2020 om 20:25

Ouders van VMBO kader/basis en PRO-leerlingen

Een nieuw draadje als vervolg op het draadje over VMBO kader/basis leerlingen. Omdat mijn zoon inmiddels is overgestapt naar PRO (praktijkonderwijs) en omdat het fijn is om ervaringen uit te wisselen over kinderen die wat meer moeite hebben op school.


Flavia

Flavia

09-01-2020 om 21:05

ik blijf!

Mag mijn VMBO-t dochter ook weer mee?

Wat een positieve geluiden Tango, heerlijk na die moeilijke laatste maanden.
Hopelijk blijft er nog veel positiefs over als het nieuwe er af is, maar deze slag is er alvast geslagen.

Dochter heeft gister meegetraind bij een andere vereniging en was helemaal blij en wil volgend jaar zeker daar gaan trainen. Nu nog even een plan bedenken voor de periode tot het eind van het seizoen want ze speelt nog wel competitie met de oude club natuurlijk en wat voor volgend jaar. Er zijn wat varianten mogelijk, waarbij van 3x naar 4x per week trainen (naast de toernooien en competitie) ook nog een optie is.

Nog 1 week tot de 3e toetsweek begint, dus volgende 2 weken moet er hard geleerd worden. Nog 2 te korten weg te werken, maar met haar huidige rapport gaat ze over, maar is terug naar de havo na het examen niet mogelijk, dan moet ze echt nog een stapje omhoog, en daar werkt ze dan wel hard voor. Voorlopig is het doel zonder te korten door naar mavo3.

Tango

Tango

09-01-2020 om 22:46

Natuurlijk

Natuurlijk mag jouw vmbo-t dochter mee verhuizen, Flavia. Iedereen is welkom, maar ik vond het met vmbo-t erbij wel een hele lange titel worden.

Wat fijn dat je dochter zo enthousiast was over de training bij de andere club. Hopelijk geeft het vooruitzicht naar een overstap haar weer nieuwe motivatie. Gaat ze daar nu ook al trainen?

Zoon heeft vanavond de voetbaltraining laten vallen, hij was echt moe van alle nieuwe indrukken. Gelukkig zit hij nu in een team waar hij redelijk makkelijk kan afzeggen. Dat is dan weer het voordeel van op lager niveau spelen. En voor dit moment ook even prima.

Flavia

Flavia

10-01-2020 om 07:27

Tango

Ik weet dat we welkom zijn

We moeten nog even een plan bedenken voor dit seizoen en voor volgend seizoen. Woensdag vond ik dat nog wat vroeg, eerst even de training laten bezinken, gisteravond was ze niet bij mij, dus ik wilde vandaag met haar om tafel gaan zitten. En dan ook even overleggen met de trainer van de badmintonschool.

Zomer

Zomer

10-01-2020 om 13:46

Yes

Een nieuwe draad! Heel goed dat je die hebt aangemaakt Tango! Ik reageer de komende dagen even, ben druk aan het werk (en nu even korte break) maar wilde het toch even noemen

@Tango

Fijn dat je zoon zo'n fijne eerste week heeft gehad. Hopelijk geeft het hem (en jouzelf natuurlijk ook) rust na de moeilijke afgelopen maanden. Leuk dat hij ook een aantal bekenden tegenkwam. Dat maakt het toch wat vertrouwder. Dat hij even moe is en een voetbaltraining moet overslaan is logisch.

Ik hoop dat deze positieve ontwikkeling zich door blijft zetten.

@Flavia

Goed dat dochter bij een andere club is gaan kijken. Ieder jaar een nieuwe trainer is ook niet optimaal, zeker niet op dat niveau. Leuk dat ze het in ieder geval als positief heeft ervaren. Nu nog even kijken naar de mogelijkheden.

@nnemoon

@nnemoon

12-01-2020 om 19:26

Tango

Super om te lezen dat je zoon zo blij is met zijn nieuwe klas en school. Dat hij niet meer terug wil naar zijn oude school is alleen maar positief.

Flavia

Flavia

12-01-2020 om 21:01

Nee,

Ze heeft niet elk jaar een nieuwe trainer maar per DIT jaar. Maar dat is wel een blijvertje waarschijnlijk. Goede trainers zijn dun gezaaid.
Er is wel een enquête maar dat resultaat wil ze niet afwachten.

@nnemoon

@nnemoon

13-01-2020 om 11:55

Keuzevakken

Ik las in het oude draadje iets over keuzevakken. Nou bij zoon op school valt er qua vakken helemaal niets te kiezen, helaas voor hem. In de eerste kies je bij hun een richting. Je kunt kiezen uit koken en bakken, techniek, sport of kunst. In de derde wordt dat HBR, PIE en D&P. En bij elk profiel horen een paar verplichte vakken. Bij zoon is dat dus verplicht wiskunde en Nask1. Dit waren beslist niet zoon zijn beste vakken. Hij had liever een vak gekozen waar hij wel in goed in was bijvoorbeeld uit Duits, economie, aardrijkskunde, geschiedenis of biologie. En als het aan hem lag had hij gym en maatschappijleer laten vallen want daar leert hij niets van.

Het is de bedoeling dat leerlingen vier modules volgen van het profielvak. Hierbij is ook geen sprake van keuze, want school bepaalt welke vier modules er gekozen zijn. Bij zoon is dat drinkwater en sanitair, plaat en constructiewerk, utiliteitsinstallaties en verspanings technieken. Misschien wilde mijn zoon juist wel houtbewerking doen of zoiets.

Het enige voordeel wat hij wel heeft is dat de lwoo gewoon doorgaat in de bovenbouw. Hij zit bijvoorbeeld in een klas met 18 leerlingen.

De school heeft natuurlijk gekeken waar de meeste vraag naar is, maar om nu te zeggen dat er keuze vrijheid was, nee absoluut niet.

Tango

Tango

13-01-2020 om 22:14

Lastig

Jeetje, @nnemoon, iedere school heeft dus wel iets dat niet prettig is. Heel fijn als LWOO doorloopt in de derde en vierde. Dat hadden wij dus niet. Maar heel vervelend dat er zo weinig keuze is en ook lastig om al in de brugklas een richting te kiezen. Heeft je zoon nog steeds het idee dat hij goed gekozen heeft? Of had hij achteraf iets anders gewild? Die afkortingen van die richtingen die komen er bij mij niet in hoor. Ik moet ze altijd weer opzoeken want hier hadden we deze richtingen dus niet. Welke heeft jouw zoon gekozen of moet hij die keuze nog maken?
Bij zoon hier op zijn vorige school was de keuze ook niet breed, het was natuurlijk allemaal groen. Wel waren er heel veel keuzevakken, maar daarin was het weer lastig om een keuze te maken omdat ze zo minimaal werden uitgelegd. Achteraf had zoon hierin ook heel verkeerde keuzes gemaakt.

Maar goed, dat is achteraf. Tot dusver zijn wij nog steeds blij met de overstap naar PRO. Voor zoon geeft het zoveel meer rust en we zien hem langzaamaan weer zichzelf worden. Hij geniet weer van dingen, heeft vanavond met veel plezier met zijn zus zitten gamen. Zij zei achteraf ook dat ze vond dat hij weer verandert en blijer wordt.
En op deze school begrijpen ze hem zo goed. Voor morgen stond er voor hem 4 uur sport en beweging voor hem op het rooster. Hij had echter gehoord dat ze zouden gaan schaatsen en dat is dus zo'n beetje de enige sport die hij echt niet leuk vindt. Dat in combinatie met de eerste keer met een nieuwe groep etc. vond hij dus heel lastig. Dat begreep ik heel goed en omdat hij nog aan het opbouwen is op school vond ik ook dat hij nog niet hoefde. Ik had hem dus vandaag naar school gestuurd met de opdracht dit te bespreken met zijn coach. Dit heeft hij dus gedaan en zij had ook haar goedkeuring gegeven maar hem nog wel even naar de betreffende docent doorgestuurd om het te vertellen. Deze man pakte het vervolgens ook weer heel goed op door te zeggen dat hij deze week niet mee hoefde en volgende week (dan gaan ze skiën) ook niet.
Zoon kwam thuis en vertelde me, nadat hij er over nagedacht had, dat hij deze week dan niet mee gaat maar volgende week wel wil, want hij weet niet of hij skiën leuk vindt. Hij heeft het nog nooit gedaan. Het was dat ik stond, maar anders was ik van mijn stoel gevallen. Op de vorige school wilde hij nooit mee naar onbekende dingen: poldersporten, waterskiën etc. En nu zei hij zelf dat hij wilde en hij bleef er ook bij, want vanavond wilde hij nog steeds.
Zo zie je maar wat vertrouwen met een kind doet. Zoon voelt dat ze hem begrijpen op school en daardoor durft hij dingen te bespreken (wat hij eerder heel moeilijk vond) en keuzes te maken die hij eerder niet gemaakt zou hebben. Zo fijn!

Flavia

Flavia

13-01-2020 om 22:22

Wat goed zeg!

En zo snel al.
Hij heeft echt het vertrouwen dat ze naar hem luisteren als hij aangeeft iets niet te willen, en hij krijgt de ruimte om toch te groeien zonder dwang maar door hem uit te dagen. Want zeggen dat je dan de volgende week ook niet mee hoeft legt de lat om toch wel te gaan heel laag.

Max

Max

13-01-2020 om 22:23

Inbraakje

Tango, ik lees wel steeds mee...
(zeker als moeder met een zoon waar het om heel andere redenen ook moeizaam loopt)
Wat ontzettend fijn voor jullie!!!
Ben echt zo blij voor jullie!

Het ongelukkig-zijn/frustraties spatte er vanaf de laatste tijd en zo ontzettend fijn dat je zoon nu, voor dit moment iig, een fijne plek gevonden heeft.
Geniet ervan!! (maar houd er rekening mee dat je nu weerslag krijgt van die moeilijke tijd) het is jullie zo gegund!!!

@nnemoon

@nnemoon

14-01-2020 om 06:47

Tango

Wat fijn om te lezen dat je zoon weer beter in zijn vel komt te zitten. Dat hij blijer is zegt al heel veel. Fijn dat school zo veel begrip heeft en dat hij het zelf aangeeft. Wat knap dat hij misschien volgende week wel wil gaan skiën, dat hij nieuwe dingen wil gaan proberen is ook al een hele stap. Wat fijn dat zijn zelfvertrouwen weer terugkomt.

@nnemoon

@nnemoon

14-01-2020 om 06:54

Tango

PIE staat voor produceren installeren en energie. Dat is gewoon techniek wat hij vanaf klas 1 al had maar dan met een mooie naam. Hij heeft wel het gevoel dat hij een goede keuze heeft gemaakt in de brugklas. Hij is gisteren voor het eerst weer naar praktijk geweest sinds september. Hij loopt op school nog met twee krukken omdat de afstanden te groot zijn om zonder krukken te kunnen lopen, maar het gaat steeds beter.

Merz

Merz

14-01-2020 om 14:11

Profielen

Ik lees nog steeds af en toe mee maar met schrijven val ik met werkende zoon buiten de kaders. Goed om te lezen dat het met de kinderen goed of beter gaat.
Annemoon, het is wel gebruikelijk dat een vmbo school max 4 profielen voert, er is geen beginnen aan om alle profielen onder 1 dak te hebben. Jouw kind zou met evt interesse in houtbewerking op een vmbo moeten zitten met profiel bouw woning en interieur. Maar die moet er maar weer net een zijn in de omgeving.

Mijn zoon is net van school afgegaan toen de profielen veranderen. Hij koos voor metaalbewerking(was toen, een zelfstandige richting) wat nu een onderdeel is van PIE. Hij was heel blij dat hij slaagde want onder PIE valt nu ook installatie en elektrotechniek, wat hij echt niet leuk had gevonden. Bij zijn school kon je de oude profielen bouw, techniek, zorg en groen volgen.
Jouw kind kan met dit profiel ook verder in hout(timmerman/meubelmaker) omdat het dezelfde benodigde vakken heeft(wis/nask).
Dus ook bij houtbewerking had je zoon die vakken gekregen.

Mijn zoon heeft ook niets met die vakken maar wilde wel graag de metaaltechniek in. Geen logische combi maar gelukkig slaagde hij wel met veel hangen en wurgen. Nu intussen zijn MBO 2/BBL gehaald en sinds een jaar aan het werk. En nú is hij pas echt op zijn plaats. Hij gaat iedere dag met ontzettend veel plezier naar zijn werk wat ik destijds met school nooit meemaakte.

Succes met de kinderen verder

Tango

Tango

14-01-2020 om 22:35

Leuk Merz!

Om weer wat van je te horen en over je zoon. En wat fijn dat hij het op zijn werk zo naar zijn zin heeft. Ik mis Triva ook een beetje in dit draadje. Die heeft ook veel geschreven over haar zoon die nu aan het werk is. Ik hoop echt dat dit bij zoon in de toekomst ook zo gaat gebeuren. Hij maakt er nu een iets langere omweg voor, maar ook vanuit PRO kan hij nog doorstromen naar entree en daarna MBO2. We zien dat allemaal wel.
Vanavond vertelde zoon me dat hij met rekenen/wiskunde op het hoogste niveau mag werken. Dat hebben ze er dus al uitgehaald op school. Verbaasde me niets, want daar heeft hij op basis ook geen problemen mee gehad. Hij was er in ieder geval heel blij mee.
En verder blijft hij me verbazen. Eind van de middag kwam ik thuis. Zoon moest trainen en had al gegeten en zich omgekleed voor de training. De laatste tijd moest ik hem meestal sturen omdat hij totaal geen motivatie had. Ik heb hem gebracht, want het stormde flink, maar anders was hij ook gewoon op de fiets gestapt volgens mij.

Merz

Merz

14-01-2020 om 23:29

Positief

Ja, Triva's jongste zoon ging zo'n beetje gelijk op met mijn zoon wbt leeftijd en school. Mijn zoon is 1 jr ouder. Ik meen me te herinneren dat haar zoon nog plannen had om verder te gaan met MBO3. Daar wilde mijn zoon echt niet meer aan, hij was zo gelukkig dat hij geslaagd was en niet meer verder hoefde leren. En wij, als ouders zijn beretrots op hem dat hij voor Vmbo en Mbo een diploma binnen heeft geharkt, wetende dat hij school echt niet leuk vond(understatement). Nou vond hij de BBL versie wel te overzien, in die jaren hoefde hij maar 1 dag in de week naar school en was hij 4 dagen in de week lekker aan het werken in het bedrijf waar hij nu een vast cibtract heeft gekregen. De jaren ploeteren hebben zijn vruchten afgeworpen want zoon is echt gelukkig nu, gaat dagelijks met veel plezier naar zijn werk. School is hij doorgekomen met heel veel hulp van mij, wat niet altijd zonder slag of stoot ging. Misschien kun je je dat nog herinneren, dat ik daarover wel eens schreef. Dat is dus nijn hart onder de riem voor jullie allemaal die misschien ook problemen ondervinden. Ik heb nooit gedacht dat het wat zoon en school/werk zo positief uit zou vallen.

Wat heerlijk Tango, dat het nu al beter lijkt te gaan op PRO. Ook hij komt wel op zijn plaats en wat maakt een jaartje langer uit op zijn leven. En die motivatie is zo ontzettend belangrijk om goed in hun vel te zitten. Belangrijker dan niveaus of sneller door het traject willen of kunnen.

Tango

Tango

20-01-2020 om 10:04

Je kan ook te vroeg juichen

Tot vorige week donderdag ging het prima met zoon. En op vrijdag ging het ineens weer mis. Zag het ook echt niet aankomen: eerste twee uur vrij maar daarna toch niet naar school willen. Hetzelfde verhaal als op de vorige school, buikpijn, misselijk en in bed willen blijven. Uiteindelijk had ik hem wel zover dat hij bij me in de auto stapte om naar school te gaan. Het regende, ik was vrij, dus wilde dat wel doen voor hem. Maar bij school wilde hij dus niet uitstappen. Na een rondje in de miezerregen door het park in de buurt kreeg ik hem toch zover om de school binnen te stappen en dan is het fijn als je meteen door iemand wordt opgevangen (zorgcoordinator) die dan een gesprekje aan gaat en ervoor zorgt dat zoon een half uur later wel in de volgende les zit. Zorgcoordinator belde me zelfs keurig daarna om te melden dat hij in de les zat, dat ze een mailtje naar de coach zou doen en dat er evt. nog extra begeleiding ingezet kan worden.
Ik sprak daarna nog de psychologe en zij zei dat dit eigenlijk wel normaal is. Het kan niet in 1 keer helemaal goed gaan. En nu het naar school gaan weer een beetje gewoon gaat worden, gaat hij toch weer proberen natuurlijk.
Ik heb wel vertrouwen dat het op deze school goed komt. Wat mee speelt, denk ik, is dat hij gaat zien dat er ook hier dingen van hem gevraagd gaan worden. Hij had het bijvoorbeeld over een stageverslag schrijven. Maar ook daar gaan we wel uitkomen denk ik.

Flavia

Flavia

20-01-2020 om 10:25

positief

Toch is het positief, hij is wel gegaan, en ook gebleven.
En hoe ging het vandaag?

Dat er dingen van je verwacht worden is iets van volwassen worden, en dat is lastig maar zal niet meer verdwijnen. Het accepteren daarvan is lastig.

Kan het ook zijn dat het komt omdat hij eigenlijk niet weet wat er precies van hem verwacht wordt, een stuk onzekerheid? En dat hij daardoor in het standje 'ik ga niet, dan is het er niet' schiet?
Dat merk ik altijd aan mezelf, dan ga ik dingen ontwijken.
Misschien dat ze dat stageverslag ineens introduceerden zonder dat ze vermelden: we gaan iets nieuws doen maar dat doen we samen tot het je lukt. Dan hoeft hij niet om hulp te vragen maar wordt het hem geboden.

Tango

Tango

20-01-2020 om 11:16

Ja klopt hoor, Flavia

Toen ik vrijdagmiddag met hem sprak noemde hij o.a. een stageverslag dat hij moet gaan schrijven, op school zei hij. Dat vindt hij heel moeilijk. En ook is er nog een spreekbeurt die hij moet gaan houden, maar hij weet nog niet hoe en wat precies. Dat zijn dingen waar hij niet goed mee om kan gaan. Ik heb deze dus even naar de coach gemaild, zodat zij weet dat hier het probleem kan zitten.
En verder ging hij vanmorgen wel weer, hetzij met moeite. Hij zei dat het meestal mis gaat als ik thuis ben. Ik doe dus gewoon teveel blijkbaar. Als ik er niet ben kan hij het zelf heel goed. Vanmorgen was ik ook thuis en heb hem dus alleen maar wakker gemaakt en verder niets gezegd. Maar dat werkte dus niet, moest hem 10 minuten voordat hij weg moest gaan toch weer aansporen en uiteindelijk ging hij echt te laat weg. Maar hij ging, dus dat hebben we weer gewonnen.

Pennestreek

Pennestreek

20-01-2020 om 11:57

Even inbreken in jullie draadje

want eigenlijk heb ik hier niets te zoeken . Maar ik herken zo het gedrag van de zoon van Tango! Dat ontwijken als je niet precies weet wat er van je verwacht wordt. In plaats van dat te vragen, en/of hulp te vragen. Moedeloos werden we ervan bij onze zoon. En het is niet over gegaan helaas. Hij is nu net 20... Als jullie tips hebben hoe je zo'n probleem kunt aanpakken, graag! Wat fijn voor Tango-zoon dat school zo meedenkt en meehelpt. Dat zal het voor hem een heel stuk makkelijker maken om zijn eigen gedrag te leren herkennen en om ermee om te leren gaan.
En ook herkenbaar dat als ze zelf moeten, ze het ineens wel zelf kunnen . Grappig dat hij dat zelf ook inziet. Of tenminste, dat hem opvalt dat het meestal is als jij thuis bent. Misschien kun je het daar eens met hem over hebben, doorvragen of hij zelf snapt hoe dat werkt bij hem, dat hij op jou leunt als dat kan, maar dat hij leert zien dat hij het best zelf kan als jij er niet bent. Misschien zorgt dat voor (weer) een beetje meer zelfvertrouwen?
En inderdaad, die psychologe heeft helemaal gelijk natuurlijk, het kan niet in 1 keer goed gaan. Maar ja, toegeven werkt averechts. Misschien kun je met je zoon afspreken dat je het op een leuke manier gaat vieren als hij - ik noem maar wat - twee weken zonder problemen naar school is gegaan?

Zomer

Zomer

20-01-2020 om 12:56

Ik schuif weer aan!

En ben helemaal bijgelezen. Vanaf nu doe ik weer actief mee! Reagerend op je laatste bericht Tango. Zoooooooo herkenbaar en ook wat jij en Pennestreek zeggen, als ze alleen zijn lukt het heel goed en redden ze zich prima. Gelukkig wil dochter wel naar school (net afgelopen vrijdag thuisgebleven want ze trok het even niet meer) maar voor de rest gaat het goed maar het is inderdaad het onbekende, niet weten wat er van je verwacht wordt, faalangst. Bovendien heeft je zoon ook nog maar net de nare ervaring van de vorige school achter de rug. Gelukkig hebben ze zijn volle aandacht op school en ik denk dat het ook even de tijd moet hebben. Maar wat Pennestreek zegt, is het nog wat om er een andere draai aan te geven en met een soort van beloning of iets leuks in het vooruitzicht hem te motiveren?

Ook zou ik met zoon om tafel gaan en met hem bespreken hoe hij het ochtendritueel ziet en wat jouw bijdrage hierin kan zijn? Dat schept aan beide kanten misschien ook duidelijkheid.

Tango

Tango

20-01-2020 om 14:18

Goed plan

Dat vieren als het wel goed gaat vind ik een goed idee. Anders ga je zo het negatieve in. Ik ga daar eens even over nadenken.

En verder was ik inderdaad van plan het vanavond met hem even erover te hebben wat hij van mij verwacht als ik wel thuis ben. Zoon kwam net thuis en zei dat hij uiteindelijk niet eens echt te laat was vanmorgen, hij kwam iets later binnen maar de rest van de klas zat ook nog niet op z'n plek. Hij is dan ook echt niet te motiveren om de volgende keer eerder weg te gaan. Dat laat ik dus ook maar. Hij zei dat toen hij een keer alleen thuis was, hij ook iets te laat was gekomen. Blijkbaar was dat toen ook niet erg. Ach, hij gaat in ieder geval, vind ik ook het belangrijkste.
Morgen moet hij voor het eerst weer vroeg en gaat hij dus skieen. Ben heel benieuwd hoe het dan gaat. Volgens mij had hij er wel zin in want hij noemde het net nog. Dat helpt natuurlijk wel.
En zelfinzicht, dat heeft zoon zeker wel. Hij kan vaak heel goed omschrijven wat er aan de hand is. Bijvoorbeeld dat hij steeds maar nergens zin in heeft en dat dat gevoel steeds terug komt. De volgende stap is dat daar iets mee gedaan wordt zodat hij er ook weer uitkomt. Ik heb er alle vertrouwen in dat het goed komt, het heeft alleen tijd nodig. En wat je zegt, Zomer, het is nog maar zo kort geleden dat het op de andere school zo mis ging.
Fijn dat het met jouw dochter nog steeds lekker gaat. Op af en toe een dipje na, maar dat moet kunnen hoor.

@nnemoon

@nnemoon

26-01-2020 om 12:42

Tango

Een terugval is natuurlijk heel begrijpelijk, maar wat een fijne mensen op die school als ik lees hoe er op zijn situatie gereageerd word. Samen oplossingen zoeken, wat een warm gevoel.

Hoe ging het skiën? Heeft hij genoten?

En wat herkenbaar dat ontwijkende gedrag als het niet helemaal duidelijk is wat er van hem verwacht wordt. Zoon heeft dat ook heel erg. Is heel erg afwachtend, toont geen initiatief omdat hij niet weet hoe hij moet beginnen.

Hoe gaat het voor de rest deze week op school?

@nnemoon

@nnemoon

26-01-2020 om 12:56

Update zoon

Zoon loopt inmiddels zonder krukken, behalve op school niet. School kost hem heel veel energie en lopen ook, vooral als hij van de derde verdieping naar het noodgebouw moet lopen en daarna ook nog naar het andere gebouw 7 km verder op moet fietsen. In de klas loopt hij wel zonder krukken. Hij is gelukkig ook weer begonnen met praktijk en daar heeft hij zijn draai weer gevonden.

Van de week zijn de mentor en docent gesprekken. Zoon vond het niet nodig dat wij ons daarvoor in zouden schrijven. Ik heb zoiets van ik wil wel belangstelling of interesse tonen, maar zoon vindt dat we de afgelopen maanden genoeg op school zijn geweest en met verschillende docenten hebben gesproken.

Binnenkort zijn hier open dagen van MBO opleidingen. Wij willen met hem alvast eens kijken maar hij moet wel zelf aangeven bij welke opleidingen hij graag wil gaan kijken. Het zijn namelijk verschillende locaties. In ieder geval wil hij gaan kijken bij de zeevaartschool.

Tango

Tango

27-01-2020 om 09:13

Fijn, @nnemoon

Dat jouw zoon nu bijna overal weer zonder krukken kan. Maar heel begrijpelijk dat het allemaal nog vermoeiend voor hem is. Wat moet hij ver lopen en fietsen op een dag, dat maakt het wel extra zwaar.
Wat mooi dat hij zelf aangeeft dat jullie niet in gesprek hoeven met docenten of mentor. Ik zou het dan ook niet doen, tenzij hij echt voor een bepaald vak heel slecht staat ofzo. Maar dat is vast niet zo.
Leuk dat je zoon al ideeën heeft over wat hij hierna wil gaan doen. Zeevaartschool klinkt wel interessant.

Hier gaat het nog op en af met zoon. Vorige week lukte het weer 2 dagen niet om naar school te gaan. Ondanks alle begeleiding vanuit school. Soms zijn het maar hele kleine dingen waardoor hij niet gaat. Een gymles waar hij tegenop ziet en vaak ook het vroege opstaan.
Vanmorgen ging hij weer bijna probleemloos, het eerste uur naar school. Ik probeer het wat meer zakelijk te benaderen, laat hem zelf zijn wekker zetten (dit deed hij ook uit zichzelf ineens) en blijf hem niet eindeloos roepen. En leg ook niet op alle slakken zout. Zo ging hij zonder ontbijt en tanden poetsen de deur uit vanmorgen. Tja, dat is dan maar zo. Hij zat in ieder geval op tijd op de fiets.

Tango

Tango

27-01-2020 om 10:25

En nog over belonen

Ik heb daar nog even over nagedacht maar ga nog maar even wachten. Op dit moment is het voor zoon echt nog niet haalbaar om bijvoorbeeld 2 weken achtereen naar school te gaan, omdat deze school ook weer hele nieuwe dingen vraagt van hem. Zo moet hij vanaf volgende week een groepsstage gaan volgen. Heel leuk vind ik, maar natuurlijk ook weer spannend voor hem. Ze gaan dan met een hele groep stage lopen, eerst bij een supermarkt, daarna een bouwmarkt en dan een tuincentrum. Ze beginnen daar vaak heel vroeg. Ik geloof bij de supermarkt om 8.00 u. dus dat wordt echt nog wel een ding voor hem.
Ik ga dus nog even wachten tot hij hiermee is begonnen en dan bijvoorbeeld de beloning zetten op de laatste 2 weken voor de voorjaarsvakantie.
Geldbeloningen werken bij hem heel goed weet ik. Dus denk ik dat ik er een leuk bedragje tegenover ga zetten. Een activiteit daar beloon je hem minder mee. Hij wil wel graag een keer skiën in de voorjaarsvakantie. Hij vond het snowboarden wel leuk maar had liever willen skiën. Dat kon met school dus niet. Ik wil dit sowieso gaan doen, want zijn zus wil ook een skiles, dus ga dat niet als beloning gebruiken. Veel te sneu als het dan niet lukt.

Zwanske

Zwanske

29-01-2020 om 18:35

Pro of vmbo

Dag dames, mijn zoon zit ik groep 8 (sbo)en krijgt wrs pro advies. Nu zijn we op de vmbo scholen wezen kijken en 1 daarvan lijkt me zeer geschikt voor hem.
Ze hebben kleine klassen en vaste mentor en lokaal(merendeel) de boeken blijven op school dus bijna geen huiswerk. Behalve als ze iets moeten leren voor een proefwerk ofzo.
Mijn zoon heeft een iq van 88 dus ik vind ook eigenlijk dat hij niet op praktijkonderwijs hoort.
1 vmbo is bereid om naar zn dossier te kijken en erover te praten.

Na jullie verhalen gelezen te hebben zie ik dat het bij de meeste kinderen goed is gegaan uiteindelijk op het vmbo. Het is ook wel even een omslag. Nieuwe school nieuwe klas.

Tango

Tango

29-01-2020 om 22:16

Zou het zeker doen!

Ik zou zeker het gesprek met deze vmbo-school aangaan. Het klinkt heel goed wat je schrijft. is het ook die VMBO school die het gesprek wil aangaan?
Zoon hier heeft een lager IQ dan jouw zoon. Wat dat betreft zou het dus zeker moeten kunnen.
Wat ik vooral zou vragen is of dezelfde lijn ook in de derde en vierde klas voortgezet wordt, dus die kleine klassen, weinig huiswerk etc. Want dat is echt waar het bij ons is misgegaan.
Wat is de reden dat de basisschool hem PRO advies geeft? Met dit IQ vind ik dat eigenlijk wel bijzonder. Wat heeft jouw zoon nodig?
Hier hebben we gemerkt dat zoon vooral duidelijkheid en overzicht nodig heeft. En meer begeleiding dan het gemiddelde kind op het VMBO. Dat kon onze VMBO school helaas niet bieden.
Inmiddels zit hij dus op PRO en ik moet zeggen het is een fijne school maar ook zeker niet heilig. Zoon vindt nu dat hij te weinig uitdaging krijgt, het wordt voor hem al saai dus de motivatie gaat alweer omlaag. En vandaag zei hij dat hij het best jammer vindt dat hij geen natuurkunde meer krijgt en wiskunde. Het niveauverschil tussen PRO en VMBO basis is dus blijkbaar best erg groot. Had ik eerlijk gezegd niet zo ingeschat. Maar het kan ook zijn dat de stof voor zoon nog moeilijker gaat worden omdat hij net gestart is. We gaan in ieder geval aangeven dat dit snel moet gebeuren.

Zwanske

Zwanske

30-01-2020 om 08:46

Tango

Ik heb in het vorige topic alles van jouw zoon gelezen en wat me opviel dat het het eerste 2 jaar wel prima ging. Jammer dat het zo misging en de begeleiding viel ook wel tegen.

Om op je vraag terug te komen. Ja het is die vmbo die ons ideaal leek die wel in gesprek wil met ons.

Onze zoon zit al sinds het begin op sbo ivm lichte vorm van autisme. Het gaat de laatste jaren wel een heel stuk beter moet ik zeggen. Zijn gedrag en de kinderen waarmee hij wil omgaan zijn veranderd. Hij heeft wel veel bevestiging nodig en zijn leerachterstanden zijn op sommige punten 50 procent dus vandaar pro advies.
Het is afwachten op de laatste toetsscores.

Hij wil wel graag naar het VMBO ook vanwege de kinderen die hij naar het pro heeft zien gaan daar wil hij niet heen. Op de een of andere manier heeft hij toch door dat er dan meer gedragsproblemen zijn al zal dat op het basis ook zijn. Maar dat is zijn gevoel.

Hoe het op die school na de 2e klas gaat daar heb ik eerlijk gezegd niet naar gekeken. Wat ik wel weet dat de vaste lokalen ed voor de hele school geldt.

Maar jouw zoon heeft toen met pro indicatie wel toegang gekregen op vmbo of hoe is dat gegaan toen?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.