Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Yara

Yara

24-05-2020 om 09:33

Tijdrovende schoolopdrachten.

Hier een huis ontwerpen, uitvoeren met natuurlijke materialen, dan vervolgens 2D en 3D tekening en plattengrond ervan maken. Het moet milieuvriendelijk zijn. Erg leuk op zich, maar niet met zoveel ander huiswerk erbij hebt en als je voor een overgang staat. Welke tijdsrovende schoolopdrachten hebben jullie kinderen weleens gehad?


Blaadjes zoeken

Week drie van de brugklas voor biologie: zoek van deze 20 bomen blaadjes, droog ze en plak ze in een album en schrijf de officiele naam en de kenmerken erbij. Als je de grauwe els verwart voor de grijze els heb je een punt aftrek. Hoewel wij in een boomrijke buurt wonen en ik nog dacht dat de kinderen dat prima zelf konden doen moesten we toch met de auto naar het arboretum want er was echt niet aan te komen. En je wil je kind de brugklas niet laten starten met maar 10 boomblaadjes en dus een dikke onvoldoende. En zo word je helicopterouder.

skik

Ow skik.

Wat erg dit.....

Ik voel me opeens heel goed over het feit dat ik mijn lessen een beetje basic houd in Corona tijd....

specht

specht

24-05-2020 om 12:40

Skik

Ongeveer 40 jaar geleden moesten wij deze opdracht ook al in de brugklas doen.
Gewapend met een van school geleende flora moesten wij de wijk in.
Wat voor nerven heeft elk blad, wat voor bladrand enzovoort.
Heb er overigens wel veel van geleerd.

Yara

Buiten corona-tijd: het door Skik beschreven blaadjesproject.
Nu bij zoon niks geks gelukkig, wel veel opdrachten maar nog niks idioots.
Bij mij op school is expliciet verboden om nog meer dan twee “echte” meetmomenten per vak te doen en verder huiswerk mag niet meer dan 20 minuten per les zijn. Er is ons (terecht) opgedragen om alles behalve het strikt noodzakelijke te schrappen. De enigen die dat maar niet willen snappen zijn de wiskunde-docenten. Maar die geven altijd veel huiswerk dus dat is niet nieuw. Kan natuurlijk best dat het allemaal echt strikt noodzakelijk is, het is wel een vak waarvoor je veel moet oefenen. Ik tenminste wel.

Anemone

Anemone

24-05-2020 om 12:44

Strips

Hier een strip tekenen en na het inleveren alweer een volgende opdracht, iets met schilderen... waarom überhaupt nog een vak als beeldende vorming in deze tijd? Ik snap dat zo’n docent ook wat wil, maar ik vind het echt een grote belasting naast al het andere werk.

bieb63

bieb63

24-05-2020 om 12:48

Een rassenmap maken!!!

Echt niet normaal was dat. Mijn dochter deed de MBO4 opleiding dier&zorg. Ze moesten in jaar 2 een rassenmap maken. Ik geloof iets van 4 maanden de tijd (naast al het andere huiswerk, toetsen, opdrachten enz). Niet te doen.
De rassenmap bestond uit 35 diercategoriën (van honden, tot paarden, tot duiven, tot amfibiéen, tot eenden, tot reptielen enz enz enz). En die categoriën bestonden dan weer uit tientallen soorten. Bijv. bij de hoenders:
Bankivahoen
Barnevelder
Brabanter
Brahma
Cocchin
Faveroles
Fries hoen
Kraaikop
Lakenvelder
Leghorn
Noord-hollandse blauwe
Orpington
Sabelpoot kriel
Wyandotte
Zijdehoen
.....
En dat dus van 35 categoriën.... Uiteindelijk dus iets van 500 diersoorten die per pagina omschreven moesten worden met de latijnse naam, een foto, omschrijving van: oorspronkelijk leefgebied, uiterlijke kenmerken, voedsel, land van herkomst, voortplanting en nog wat zaken.
Je snapt een hel of a job, niet te doen. Alleen al om een plaatje, letter type, indeling enz. netjes te krijgen. Uiteraard heb ik haar geholpen, maar was absoluut niet te doen. Enorm veel werk en bij lange na niet afgekregen. Idioot gewoon!

Hangkous

Hangkous

24-05-2020 om 12:57

Ja hoor genoeg

Een mini stamboom onderzoek. Teruggaand tot de overgrootouders. In het werkstuk moest en dubbelinterview met een van de ouders en daar de moeder of vader van. Vragen beantwoorden over de verschillen op het gebied van scholing, werk, vrijetijdsbesteding een de rol van het geloof op het dagelijks leven en nog wat van die dingen die belangrijk zijn om een tijdsbeeld met te zetten.

Paar jaar geleden onze oudste daar mee geholpen en afgelopen jaar was jongste aan de beurt.
Hij is gelukkig door de plagiaat controle gekomen want zijn verhaal wad bijna identiek aan dat van zijn zus. Ouders van mijn man kunnen tijdens zo'n interview geen bruikbare antwoorden produceren. Blijven hangen in dat de oorlog zo erg was maar wat er dan zo erg was wordt niet benoemd.
Beide keren waren mijn moeder eten ik dus slachtoffer.
Als ouder heel veel tijd in moeten steken.

Tijdlijnen voor literatuur geschiedenis is hier ook een favoriet bij diverse docenten. Niet en tabel op 6 A4tjes maar een poster op de achterkant van 2 meter behang. Alle boeken noemen die behandeld zijn met belangrijke historische feiten.
Bij late middeleeuwen komt er dan dus uitvinding boekdrukkunst bij en kruistochten.
We hebben er hier inmiddels een stuk of 6 gemaakt. Waarbij de pubers dan de tekst en plaatjes aanleveren, ik alles knip en dan legt puber alles op volgorde en plak ik alles vast. Dit omdat de tijd die ze ervoor krijgen meestal veel te kort is een de inleverdatum meestal net vennoot de proefwerk week wordt gekozen aan het eind van eten periode. Pubers willen hun samenvattingen maken, hun toetsen voorbereiden, zijn moe en hebben geen puf voor die tijdrovende knip en plamkwerken.

oo yara mag ik m doen

lijkt me heerlijk en hij/zij heeft vast goed punt whahhahaha... ben ik wel de curling-leenouder

Maar wat een opdrachten zeg: zeker in de tijd dat je eigenlijk niet naar buiten mocht...laat je ze toch niet t halve streekgedeelte af gaan voor 20 blaadjes...wie verzint dat?

En die stamboom

Moest hier idd ook. En dan ook je eigen levensverhaal erachter aan..... liefst met zo veel mogelijk sensatie en dramas erin. Daar kwamen we achter bij dochter. Zo raar.... dochter was eerste, normaal geschreven over gebeurtenissen. Wel dingen die impact hadden maar gewoon als detail en feit geschreven. Zij heeft daarna zoon geholpen met "dramatiseren" van zijn levensverhaal, wat dus in grote lijnen hetzelfde is: hij had bij dezelfde leraar 1,5 punt hoger.

Zonne

Zonne

24-05-2020 om 13:15

Hangkous

Wat raar, zo'n stamboomonderzoek. Wat doe je dan als de oudere generatie er niet meer is? Mijn brugklasser heeft nog 1 grootouder die hij zou kunnen interviewen en die woont te ver om even heen te gaan. Over zijn grootouders aan mijn vaderskant zou ik hem ook heel weinig kunnen vertellen.
En dat is dan een brugger. Hoe ouder de kinderen zijn, hoe meer mensen er ontbreken, toch? Of zijn wij nou heel vreemd, in dat er mensen dood zijn of dat ik er niks van weet?

Overigens heeft hij wel een keer een stamboom moeten tekenen, dat was ook al raar.

Zonne

Zonne

24-05-2020 om 13:15

Mijn grootouders

Dus. Niet de zijne.

Hangkous

Hangkous

24-05-2020 om 13:17

Lilian 1

Ik krijg steeds vaker het idee dat jouw kinderen op dezelfde school zitten als de mijne.
Brugklas kamp op het schoolterrein oude Landje genoemd?

Hangkous

Hangkous

24-05-2020 om 14:04

De feiten verdraaien.

Overgrootouders moesten genoemd worden, hoefden niet geïnterviewd. Zo'n docent die het na moet kijken kan toch echt geen tig grootouders gaan bellen om te checken of de genoemde feiten kloppen dus je kunt er ook gewoon een mooi verhaal van maken. Dus de 2 overleden broertjes van oma staan niet in oma's verhaal.

Van de achternaam van mijn kinnderen is de herkomst onbekend. Dus ik raad zo'n aan dat op te schrijven en dan te zeggen dat hij de opdracht uitvoert voor de achternaam van zijn oma van moeders kant, omdat we van die familie een vuistdik boek in de kast hebben staan.

Rode streep van de docent, je moest de herkomst van je eigen achternaam beschrijven. Dat had ze nou heel simpel e en kunnen facy-checken. Invoeren op zo'n genealogie site en ze kreeg hetzelfde resultaat wat wij ook kregen......
Van deze achternaam is de herkomst onbekend.
Zo flauw dat je dan de opdracht doet met een andere naam uit de familie en dat het dan fout is.

Zonne

Zonne

24-05-2020 om 14:22

Het blijft stom

Dingen verzinnen is stom. De docent moet toch ook weten dat er mensen dood zijn en dat er bij veel mensen het helemaal geen interesse is om iets te weten over vorige generaties, en dat die informatie er dus gewoon niet is? Het lijkt misschien een leuke opdracht, maar soms is er gewoon niks aanwezig. Als iedereen dan wat verzint krijgt het volgende jaar weer een klas die opdracht.

Ik vind het van het niveau "interview je zus" en dan een onvoldoende krijgen als je geen zus hebt

Grootouders interviewen

Vind ik pijnlijk voor de kinderen die ze niet meer hebben. Mijn ouders waren al overleden voordat ze geboren waren. Dochter zou oma vaderszijde nog hebben kunnen interviewen, maar zoon al niet meer.
Voor mezelf gold hetzelfde, met dat verschil dat mijn grootouders nogal ver weg woonden en er slecht contact was. Dus ik kan me niet voorstellen dat we daarin uitzonderlijk zijn.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

24-05-2020 om 14:59

Blaadjes

De opdracht met de blaadjes heeft mijn jongste ook gehad in de brugklas. Wegens een tekort aan variëteit in onze woonplaats zijn we er zelfs voor op pad geweest. Ze wilde per se een kastanjeblad, dat was nog wel flink zoeken. Oudste gooide altijd haar hele ziel en zaligheid in de knutselopdrachten, de meeste die genoemd zijn heb ik wel voorbij zien komen. Het kostte wel veel tijd, maar was voor haar ook een soort van hobbybezigheid.
Jongste kan er ook wel met plezier aan werken, vooral voor beeldende vorming. Ze heeft sinds het online gebeuren al een filmposter en een reclameposter gemaakt. De grootste hobbel qua werk zijn de enorme opdrachten voor economie. Ik weet niet wat die leerkracht denkt, of dat hij bang is dat ze zich vervelen of zo. Soms is ze er 6 uur mee bezig, en het komt elke week terug.

Was buiten coronatijd, die blaadjesopdracht

Maar evengoed een belachelijke klus, die bomen zijn echt niet allemaal in onze wijk, noch in de gemeente waar de school staat te vinden. Zelfs het arboretum op 15 kilometer fietsen had ze niet allemaal. Ga d'r maar aan staan als kersverse twaalfjarige brugger met je fietsje midden in de Randstad. Je kreeg trouwens ook geen gidsje mee hoe het er ongeveer uit moest zien, moest je zelf bij elkaar googlen.

skik

Watervrouw

Watervrouw

24-05-2020 om 15:41

Hier ook

Juist met name van de kunstzinnige vakken opdrachten die wekenlang duren en in allerlei fases beschreven en gefilmd moeten worden. Alhoewel van Nederlands was er ook een enorme opdracht die gelukkig een latere inleverdatum kreeg. Als de kinderen aan het begin een verkeerde keuze maken dan blijft het zo doorzeuren. En de grootste ellende hier is het inlevermoment, hoe, via welk programma en welke bestanden die dan te groot zijn, simpel een bijlage mailen via Outlook of Magister is er niet bij. Het verzinnen en knutselen is dan wel leuk maar kost veel tijd.

Suus

Suus

24-05-2020 om 15:45

Onzinnig

Hier ook onzinnige opdrachten (in mijn ogen).

Voor Nederlands een boek lezen en pas aan het einde van het jaar bleek dat er een opdracht over volgde: maak een boekendoos. Er moest een schoenendoos beplakt en versierd worden, incl. kaft van het boek bovenop en een zelf geschreven samenvatting aan de binnenkant.
Maar nog veel erger was dat er 10 voorwerpen die voorkwamen in het boek verzameld moesten worden.
En zoon had een boek over de oorlog.......zie maar es aan die voorwerpen te komen. Had hij eerder geweten dat er een boekendoos + voorwerpen moesten komen, dan had ie wel een ander boek gekozen. Ik vind dat zoiets wel vooraf gecommuniceerd had kunnen worden. Van elk voorwerp moest ook nog een kaartje komen met een citaat waar dat voorwerp in het boek voorkwam en waarom dat ding zo belangrijk was in het verhaal.
En alles moest ook nog IN die schoenendoos passen dus dacht je een voorwerp te hebben gevonden....paste het weer niet. Een gewoon boekverslag schrijven komt vrij vaak voor en is redelijk normaal, maar al dat gedoe eromheen?

En ook een keer voor Duits een bakopdracht. Samen met een klasgenoot een recept vertalen, dat recept daarna ook zelf samen maken en het proces waarin elke stap in het Duits werd toegelicht, laten filmen. Vervolgens moest de taart mee naar school en werden alle baksels geproefd. Dat betekende dus last-minute en weinig vooruit plannen, want je kunt gebak geen week vantevoren maken als het mee naar school moest en gegeten moest worden (in de zomer, zonder koelkasten...).
Kostte dus een hele dag tijd, want ik moest hun filmen want zij waren samen bezig. Dus een hele zondag bezig want maandag moest het mee naar school genomen worden.

Met dit soort tijdrovende opdrachten denk ik echt: wie verzint zoiets? Buiten de bulk huiswerk, toetsen en verslagen komt dit er bovenop.
Een beetje creatief zijn is leuk, maar sommige opdrachten zijn gewoon TE.
Een gedicht maken voor Nederlands, een interview met iemand in een creatief beroep, een verslag over een historische bezienswaardigheid in je dorp/stad vind ik allemaal wel leuk, maar je leest opdrachten waarvan je echt denkt....why ??

Anemone

Anemone

24-05-2020 om 15:49

Oh ja die stamboom

Die heb ik een paar weken geleden ook voor kind gemaakt, heel goed gelukt met allemaal oude foto’s al zeg ik het zelf... heb ik mooi het gemiddelde mee naar een voldoende getrokken.

Hangkous

Hangkous

24-05-2020 om 16:05

Werk uit handen nemen niet overnemen

Ik heb nog nooit iets voor het kind gemaakt. Kind bepaalt wat het moet worden en ik voer het uit. Ik knip en plak, zoek in de foto's naar de juiste die kind wil gebruiken maar het plan maak ik niet. Help hooguit wat onthouden of vul wat aan. Vis storende typefouten eruit.
Ik verkort de tijd die ze aan die opdrachten hoeven te besteden zeg maar.
15 jaar foto's doorspitten naar een kleuter, schoolkind en puber foto voor op je omslag hoef je niet zelf te doen bij ons, ik maak dan een voorselectie van 12 plaatjes waar kind dan de beste 3 van kiest.

Zonne

Zonne

24-05-2020 om 16:33

Bakken

Kind hier moest ook bakken of koken voor een taal. Dat moest ik dus filmen, want papa en broer zouden lachen. Het kostte ons meer dan een uur, want hij moest goed oefenen op wat hij wilde zeggen en op de uitspraak - en dan zei hij uiteindelijk vrij weinig!!! Dingen in de trant van "nu doe ik het in de pan" kostten dan 5 minuten.

Videobel gewoon even 5 minuten per kind, dan komt er misschien meer uit en ben je net zoveel tijd aan kwijt.

Suus

Suus

24-05-2020 om 16:42

Bakken taal

Die bakopdracht hier is alweer van enkele jaren geleden. Het filmpje moest je ook nog opsturen trouwens want dat werd dus beoordeeld.

Stamboom hebben wij hier nog niet gehad en ook geen bladeren zoeken (gelukkig!).

Zijn het bij jullie vooral die tijdrovende opdrachten in de brugklas of ook andere leerjaren?

Tine Winkel

Tine Winkel

24-05-2020 om 16:45

wel onzinnig, niet tijdrovend

was de eerste literatuuropdracht voor nederlands. Dochter had een boek toegewezen gekregen van de docent en moest als opdracht een wervende recensie schrijven over het boek. Ze vond het echter een HEEL slecht boek, dus iets wervends schrijven was echt een brug te ver. Mijn optie om gewoon de boel te faken, dat wilde ze niet. Ik weet niet meer hoe ze het met de docent heeft opgelost...

Hangkous

Hangkous

24-05-2020 om 17:03

Suus

Tot en met het examenjaar.
Als voorbereiding op je mondeling een poster maken over de boeken die je hebt gelezen in de aanloop naar het mondeling. De boeken voor "de lijst", voor zover die nog bestaat, aangevuld met wat je verder nog hebt gelezen voor je PWS, voor je hobby/ontspanning.

Oordeel van de docent: Beetje eenzijdig, zoveel boeken over hetzelfde onderwerp. Kind had 6 boeken gelezen voor haar PWS.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

24-05-2020 om 17:40

Mooi cijfer

Dochter moest laatst een stuk schrijven over verschillende cabaretnummers. Dat heb ik maar even op me genomen, en toch mooi een 8,6 gescoord die 16 (!) keer meetelt. Was in een keer haar cijfer uit de gevarenzone. Nee, ik heb daar geen problemen mee, voor een keertje.

Pirata

Pirata

24-05-2020 om 18:10

Bakken

Oh, dat opnemen van een kookfilmpje was heel leuk. Dat mag van mij elke week wel (dan maakt mijn brugpieper tenminste iets klaar voor ons). #leraar, volgende keer graag een appeltaart ofzo 😋🍰

Sssstt

Ik heb een op zich goed verhaal van mijn zoon veranderd in een strak vormgegeven brochure. En een opdracht voor filosofie zo ingedeeld in andere paragraafvolgorde dat het een 9 werd. En ik zoek al weken uit hoe Statistiek in Excel werkt zodat ik het uit kan leggen aan zoon, want daar doet zijn docent niet aan. Lang leve de filmpjes online trouwens, thanks website!

Triva

Triva

24-05-2020 om 18:21

lachen

Het interesseert mij helemaal niks als ik bij tijdrovende klussen moet helpen. De leerkrachten zijn daar zelf niet helemaal lekker....

Stamboom: gelukkig had mijn man een oom die tot in de 17de eeuw is gekomen. Hups uitprinten via die site en mijn familie toegevoegd tot de vierde generatie. Alles uitgeprint en aan elkaar geplakt. Het was een stuk papier van 4 bij 5 Aviertjes geworden, al bij het uitklappen kreeg mijn zoon een tien.

De bomen: och ja had mijn jongste ook. Oudste niet. Gelukkig hier niet de opdracht voor bepaalde bomen maar gewoon een x aantal verschillende. Gelukkig wist ik toen door mijn werk de mooiste exemplaren te staan en hadden we een park vlakbij waar ze als soort 'kunstproject' de namen van de bomen in de voetpaden hebben gezet

Oudste klaagt nog over een kwartetspel in het Frans. Heb ik weinig herinneringen aan, ik spoorde hem gewoon aan om dat vak gewoon zo snel mogelijk te laten vallen en alleen de woordjes te leren voor punten. Eigenlijk was dat hele vak gewoon tijdrovend

Hangkous

Nee andere school : ) maar volgens mij wisselen ze dan opdrachten uit

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.