Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Vrijwillige ouderbijdrage

Betalen jullie de vrijwillige ouderbijdrage op de middelbare school? Ook als het met name gebruikt wordt voor zaken waarvan je kind geen gebruik maakt, zoals diploma uitreiking, hoogbegaafdheidsprofiel, noodfonds buitenlandreis.

Geen kinderen meer op de middelbare maar altijd gedaan ja.

Ja! 
Zelfs op het MBO betalen we dat. Voor de school met dat beetje extra waar ze wat leuks van kunnen doen voor de leerlingen. Een beker chocolademelk met pepernoten tijdens de Sinterklaasviering, Een ijsje tijdens de sportdag dat soort dingen. 
Het gaat toch maar om +/- €30 per kind per jaar? Of is dat sinds 2022 ernstig verhoogd? 

Het is wat anders als je in de schuldsanering zit en het geld echt niet kunt missen.
Als niemand betaalt dan kan er straks niks meer. School budgeteert waarschijnlijk al met het gegeven dat maar 70 % van de ouders betaalt. Ik zat in de OR van de basisschool en daar betaalde ongeveer 70 %.

Anouk1234

Anouk1234

10-10-2025 om 14:53 Topicstarter

Het gaat bij mijn kinderen op school om 160 euro per kind.

Ja, waarom niet? Nooit in me opgekomen om dat niet te betalen, ookal gaat mijn kind niet naar het schoolfeest enz. Sterker nog, ik betaal zelfs meer, ook nog voor zo'n noodfonds. Daar kun je wel zelf het bedrag kiezen (volgens mij, 10, 20, 30 of 40 euro) wat je bij wil dragen. Ik kan het missen, maar als ik zou moeten kiezen tussen boodschappen doen of dit betalen zou ik denk ik een andere keuze maken.

Hier was het 25 euro voor dit schooljaar.

Ja wij betalen dat voor onze kinderen. 

Anouk1234 schreef op 10-10-2025 om 14:53:

Het gaat bij mijn kinderen op school om 160 euro per kind.

Dat is een behoorlijk bedrag. Wij betaalden €30 per jaar maar buitenlandse reizen moest je dan nog apart betalen. Net als toegang tot het slot en jubileumfeest. Daar kocht de leerling een entreekaart voor en als je niet ging betaalde je niet.

Kun je met de school in gesprek dat je het veel vind en wellicht niet kan betalen? 

Ligt het aan de populatie van de school of zijn er gewoon veel extra's?

Ja, hier plm 50 euro per kind. Het wordt hier goed verdeeld over de diverse activiteiten. Het zorgt ervoor dat je niet per schoolfeest of -informatieavond hoeft te betalen. De ene keer profiteert je kind ervan omdat ze een Sinterklaasfeestje in de brugklas vieren (met dus een lekkernij en drinken erbij) en op het laatst omdat hij een feestelijk aangeklede diploma-uitreiking heeft. En al die dingen tussendoor: sportdag, met de bus naar een informatiedag over vervolgopleidingen etc. Ik vind 160 euro per kind overigens wel veel. 

Kind hier zit nog op de basisschool en bijdrage is hier 30 euro per jaar. Wij betalen dat gewoon, want het is niet veel en vinden het belangrijk dat er af en toe wat leuks wordt gedaan op school. 
Op de school waar mijn man werkt is het iets van 130 euro per kind per jaar. En vaak nog voor excursies een aparte bijdrage. Dat is dan alleen voor leerlingen die mee gaan. Maar uitsluiten mag niet als je niet betaalt dus het is fijn als veel mensen die het kunnen missen wel betalen. 

Ik vind het wel bijzonder dat een school de algemene bijdrage grotendeels gebruikt voor dingen waar maar een zeer beperkt deel van de leerlingen gebruik van maakt.

Anouk1234

Anouk1234

10-10-2025 om 15:19 Topicstarter

Naast deze hoge vrijwillige ouderbijdrage betalen we in de onderbouw ook nog 180 euro verplichte bijdrage. Schoolfeest moet los voor betaald worden.

waarom ga je ervan uit dat je kind geen diploma uitreiking mee gaat maken, en niet mee op reis gaat?

Een ouderbijdrage mag niet verplicht zijn en als je niet betaalt mag je kind ook niet worden uitgesloten. Ik vind die 180 euro die verplicht is al best veel.
Dat je voor een schoolfeest los moet betalen snap ik wel. Dat is geen activiteit die onderdeel uitmaakt van het schoolprogramma en daarmee echt anders dan een sportdag of een excursie. Het is ook niet verplicht, als je erheen wil koop je een kaartje en anders blijf je thuis (of ga je wat anders doen).

Anouk1234

Anouk1234

10-10-2025 om 15:31 Topicstarter

Zeespiegel schreef op 10-10-2025 om 15:24:

waarom ga je ervan uit dat je kind geen diploma uitreiking mee gaat maken, en niet mee op reis gaat?

Diplomo is niet dit schooljaar. En de reis zullen we gewoon voor moeten betalen. Het is voor een noodfonds voor kinderen waarvan de ouders de reis niet kunnen betalen.

ja, altijd betaald. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.