Anouk1234
10-10-2025 om 14:35
Vrijwillige ouderbijdrage
Betalen jullie de vrijwillige ouderbijdrage op de middelbare school? Ook als het met name gebruikt wordt voor zaken waarvan je kind geen gebruik maakt, zoals diploma uitreiking, hoogbegaafdheidsprofiel, noodfonds buitenlandreis.

Bailey26
10-10-2025 om 15:38
Anouk1234 schreef op 10-10-2025 om 15:31:
[..]
Diplomo is niet dit schooljaar. En de reis zullen we gewoon voor moeten betalen. Het is voor een noodfonds voor kinderen waarvan de ouders de reis niet kunnen betalen.
Ik zou het prima vinden om daar aan bij te dragen. Ik kan het ook missen dus ik zou er voor betalen.
Als jullie het niet kunnen en/of willen doe je het niet.

BritgetJones007
10-10-2025 om 15:40
Bakblik schreef op 10-10-2025 om 14:45:
Ja!
Zelfs op het MBO betalen we dat. Voor de school met dat beetje extra waar ze wat leuks van kunnen doen voor de leerlingen. Een beker chocolademelk met pepernoten tijdens de Sinterklaasviering, Een ijsje tijdens de sportdag dat soort dingen.
Het gaat toch maar om +/- €30 per kind per jaar? Of is dat sinds 2022 ernstig verhoogd?
Het is wat anders als je in de schuldsanering zit en het geld echt niet kunt missen.
Als niemand betaalt dan kan er straks niks meer. School budgeteert waarschijnlijk al met het gegeven dat maar 70 % van de ouders betaalt. Ik zat in de OR van de basisschool en daar betaalde ongeveer 70 %.
30?? Volgens mij over de 300 of net iets minder.....
30 euro is wel een oke bedrag

IMI-x2
10-10-2025 om 15:42
Je betaalt niet nu vooraf voor de diploma-uitreiking of de excursie van jouw kind, je betaalt voor alle bijzondere activiteiten van de school. Uiteindelijk gaat je kind hopelijk wel een diploma krijgen en een paar keer op excursie.
Als iedereen jouw logica aanhoudt, dan betaal je voor elke activiteit apart en dan zullen dure jaren afwisselen met goedkope jaren. In de dure jaren zullen dan heel wat mensen afhaken, omdat ze het financieel niet trekken. Dan moet die noodpot dus nog veel groter worden. En hoe sympathiek is het om een rekening te presenteren voor een diploma-uitreiking? Niet. Daarom spreidt de school de kosten uit. Maar dat systeem werkt dus niet meer als ouders die in principe best kunnen betalen, weigeren om te betalen omdat hun kind dit jaar niet meedoet aan die of die activiteit.
Over de hoogte kun je vragen stellen. Of jij met jouw inkomen wel moet bijdragen aan de noodpot ook. Stel die vragen aan de school.

Marit!
10-10-2025 om 15:47
hier verschilt t jaarlijks (wel ong zelfde dacht ik) en hangt t af van de activiteiten van de jaarlaag. Staat allemaal gespecificeerd wat er onder valt. De buitenlandse reis (dit jaar) is extra. Noodfonds is er, hebben we bij oudste niet gedaan

Ninoea
10-10-2025 om 15:49
De bedragen lopen bij ons wat uiteen: euro 67,50 , euro 165, euro 50 en euro 75. De 165 euro betreft basisschool. De andere scholen voortgezet onderwijs. Bij het voortgezet onderwijs geldt dat kamp of schoolreisje voor 2 van de 3 scholen nog extra betaald moet worden. Voor de 3e weet ik het nog niet zo goed.

alhambra
10-10-2025 om 16:10
Ja die betalen wij (basisschool).De afgelopen jaren zelfs dubbel.
Ik kom even niet op het juiste woord maar dat doen we uit 'samenhorigheidsprincipe'. Als samenleving zijn we een collectief en wij hebben meer geld dan gemiddeld dus betalen we vrijwillig iets meer om kinderen te steunen wiens wieg minder gunstig staat.
De optie om meer te betalen wordt vrijblijvend aangeboden door de school en we zijn ook zeker niet de enigen die dit doen.
Het scheelt denk ik dat de bijdrage laag is en besteed wordt aan dingen waar we ons kunnen vinden.
Als ik jou berichten lees ben je het niet eens met hoe het op de school van je kinderen gaat. Ga daar over in gesprek.

AlisonH
10-10-2025 om 16:19
Ja. Als ik vond dat het belangrijk is dat een school dat heeft dan betaalde ik gewoon, ook als mijn kinderen er geen gebruik van maakten.

Biem
10-10-2025 om 16:32
Bailey26 schreef op 10-10-2025 om 15:38:
[..]
Ik zou het prima vinden om daar aan bij te dragen. Ik kan het ook missen dus ik zou er voor betalen.
Als jullie het niet kunnen en/of willen doe je het niet.
Dit inderdaad.
hier nog basisschoolkinderen, maar wij betalen altijd dubbel. Zitten ook minderbedeelde gezinnen op school en wij kunnen het missen. De vrijwillige bijdrage is 35 euro per kind en dan kan je een gift er bij doen.
dus wel iets andere bedragen 🙂

Annaniem2023
10-10-2025 om 16:37
Anouk1234 schreef op 10-10-2025 om 15:19:
Naast deze hoge vrijwillige ouderbijdrage betalen we in de onderbouw ook nog 180 euro verplichte bijdrage. Schoolfeest moet los voor betaald worden.
Waar is die verplichte bijdrage dan voor? Voor zover ik weet mag een school geen betaling verplichten aan leerplichtige kinderen.

MamaE
10-10-2025 om 16:46
Met een bijdrage van drie tientjes zou ik het niet erg vinden om wat extra te betalen voor minderbedeelden of dingen waar mijn kind geen gebruik van maakt.
Maar met een jaarlijkse bijdrage van 350 euro vind ik dat echt wat anders, zeker als er dan nog voor elke activiteit apart betaald moet worden. Wat doet school dan met al dat geld?

Decembermamma
10-10-2025 om 16:50
Natuurlijk betalen we dat dat hoort erbij. Vorig jaar 160 euro en 100 voor de plusklas. Dit jaar 85 euro want geen kamp. Ze doen er leuke dingen mee, wat lekkers met Sint, kerstlunch (zelf eten meebrengen naar school verzorgd aan kleding en serviesgoed), schoolfeest, paasviering, schoolreis en diverse kleinere zaken.

Thy
10-10-2025 om 16:54
Ja, ik betaalde altijd. Het bedrag was wel veel lager.
De zaken die je noemt waar het geld voor gebruikt wordt vind ik ook wel legitiem. Behalve hoogbegaafdheidsprofiel. Ik ben benieuwd wat dat dan inhoudt en of dat van de ouderbijdrage betaald zou moeten worden of vanuit het eigen schoolbudget.

Tuinfluiter
10-10-2025 om 16:56
Wij hebben de ouderbijdrage altijd betaald. Geen idee meer hoeveel het was maar in ieder geval bij elkaar niet 340 euro per jaar.
Ik vind dat best een fors bedrag.
Wij kregen altijd een specificatie waaraan het geld werd uitgegeven. Bijvoorbeeld aan excursies, theaterbezoek en sportactiviteiten. Vond dat ze er goede dingen mee deden.
In die tijd was er nog geen noodfonds en mochten kinderen waarvan de ouders het niet betaalde niet mee op excursies en dat vond ik best erg. Heb wel eens aangeboden om te betalen voor een klasgenoot maar dat werd helaas afgeslagen. Ik zou dus wel voor een noodfonds betalen maar zou het gepaster vinden als je als ouder zelf zou mogen bepalen hoeveel.
Het is een vrijwillige bijdrage dus als je het niet kunt betalen dan hoeft het dus niet. Als je wel iets wilt betalen maar geen 160 euro per kind kun je het ook nog voor één kind betalen of de school melden dat je best iets wilt betalen maar het bedrag te hoog vindt.
Toen mijn kinderen op de middelbare school zaten ging niet iedereen mee op buitenlandreis en de rede was ook echt niet altijd de financiën. Sommige leerlingen werkte ook zelf om de reis te betalen. Als een buitenlandreis voor veel kinderen een probleem is moet de school maar met een minder duur alternatief komen.

Evaluna
10-10-2025 om 16:58
Bij ons is het €50 per kind plus eventueel kosten voor een reis.
Oudste staat alleen formeel ingeschreven op school, maar gaat naar een onderwijs zorg traject. Voor haar twijfel ik wel om het te betalen, omdat ze dit schooljaar hoogstwaarschijnlijk niet op school gaat komen.

Bakblik
10-10-2025 om 16:59
BritgetJones007 schreef op 10-10-2025 om 15:40:
[..]
30?? Volgens mij over de 300 of net iets minder.....
30 euro is wel een oke bedrag
Ja €30 vrijwillige bijdrage voor de leukigheid. Als je kind aan alle (buitenschoolse) activiteiten mee deed betaalde je (of kind zelf) fors meer.
2x per jaar een muziekavond kaartje €5 als het niet lukte om te carpoolen voor halen en brengen kocht ik zelf ook maar een kaartje, want net te kort om nog iets zinnigs te kunnen doen thuis. Slotfeest aan het eind van het jaar kaartje €5. Reisje voor Frans, in een dag met een bus heen en weer naar Lille €35. In de bovenbouw naar Artis/Micropia voor biologie, toegang was vrij maar zelf erheen met bus en trein waren eigen kosten.
Dat zelfstandig reizen naar Amsterdam had tevens tot doel de kinderen te leren reizen met ov. Plus dat een bus huren voor zo'n ritje een heleboel kost.
Voordeel was wel dat je alleen betaalde voor de dingen waar je kind aan deelnam. Dat de school er flink werk aan had alles los te laten betalen was verder mijn probleem niet.