Anouk1234
10-10-2025 om 14:35
Vrijwillige ouderbijdrage
Betalen jullie de vrijwillige ouderbijdrage op de middelbare school? Ook als het met name gebruikt wordt voor zaken waarvan je kind geen gebruik maakt, zoals diploma uitreiking, hoogbegaafdheidsprofiel, noodfonds buitenlandreis.

Marty1984
10-10-2025 om 17:25
Ik zou school vragen of ze een 0 teveel hebben getypt op de rekening.
En ik zou best wel 30 of 40 euro willen lappen als extraatje voor de noodpot, maar 160 euro gaat er lichtelijk over. Al helemaal als je dus ook nog een rekening van 180 euro hebt liggen.

Mugske
10-10-2025 om 18:11
ja, dat betalen wij.
Op de basisschool kregen we ieder jaar een overzicht van wat er met het geld gedaan was. (Richtbedrag 30 euro per kind).
Nu kind in de brugklas. School heeft overzicht verstrekt van kosten per leerjaar en stroming. (Bijv tweetalig gaat naar Engeland, mijn kind doet geen tweetalig). Voor brugklasser ca 180 euro, waarvan grootste deel voor brugklaskamp.

Rekenenisleuktaalook
10-10-2025 om 18:17
Als ouder heb ik altijd betaald. In die tijd konden kinderen nog wel worden uitgesloten. Niet dat ik daarom betaalde, ik vind het gewoon belangrijk dat er geld is voor vanalles en nog wat om het onderwijs wat jeu te geven.
Als juf vind ik ook dat het fijn is als iedereen die kan betalen, betaalt. Gewoon uit het besef dat we collectief voor alle kinderen in onze omgeving moeten zorgen. Helaas hoor je, ook bij ons, steeds vaker mensen roepen dat ze niet willen betalen omdat het betaalde bedrag niet meer in verhouding staat met wat de kinderen daarvoor krijgen. En dat klopt natuurlijk ook. In dat bedrag zit bedrag x voor een Sintcadeautje, maar als slechts de helft van de ouders betaald heeft krijgen de kinderen een cadeautje van 1/2 x. Evenzo bij schoolreis etc. Daardoor voelen steeds meer ouders, steeds minder behoefte om te betalen.

Bakblik
10-10-2025 om 18:29
Rekenenisleuktaalook schreef op 10-10-2025 om 18:17:
Als ouder heb ik altijd betaald. In die tijd konden kinderen nog wel worden uitgesloten. Niet dat ik daarom betaalde, ik vind het gewoon belangrijk dat er geld is voor vanalles en nog wat om het onderwijs wat jeu te geven.
Als juf vind ik ook dat het fijn is als iedereen die kan betalen, betaalt. Gewoon uit het besef dat we collectief voor alle kinderen in onze omgeving moeten zorgen. Helaas hoor je, ook bij ons, steeds vaker mensen roepen dat ze niet willen betalen omdat het betaalde bedrag niet meer in verhouding staat met wat de kinderen daarvoor krijgen. En dat klopt natuurlijk ook. In dat bedrag zit bedrag x voor een Sintcadeautje, maar als slechts de helft van de ouders betaald heeft krijgen de kinderen een cadeautje van 1/2 x. Evenzo bij schoolreis etc. Daardoor voelen steeds meer ouders, steeds minder behoefte om te betalen.
Ja en dan op hoge poten verhaal komen halen. Ik had 15 jaar geleden het een der bij ondernemers wat schoencadeautjes (halverwege de sint-weken, gesponsord gekregen, dan kon het geld dat we normaal daaraan kwijt waren bij de cadeautjes voor 5 december. Het was alleen wel duidelijk dat het gesponsord was door een merknaam op het ding. Denk aan plastic bekers met een logo van een limonademerk. Binnen 2 dagen diverse mensen die mailden dat ze ouderbijdrage betaalden voor cadeaus en dus wel echte cadeaus wilden voor hun kinderen, geen reclamezooi die wij ook maar hadden gekregen, volgend jaar stopten ze ook met betalen!

Fiorah
10-10-2025 om 18:52
Kind op de basisschool, wij betalen het bedrag (40 euro) en een klein beetje extra. Schoolreisje apart, kost 35 euro. We hebben het financieel goed en betalen dus zeker. Als ik zo'n 300 per jaar moest betalen zou ik dat ook doen, maar dan waar dat kan wel in termijnen.

Aviendha
10-10-2025 om 19:07
Zou niet in me opkomen om het niet te betalen, maar we zitten goed in de slappe was. Als dat anders zou zijn bij jou, hoef je het niet te betalen. Daar heeft de school potjes voor.

Ted68
10-10-2025 om 19:09
Ik woon niet in NL. Maar raar dat je er over na denkt… Betaal je dan wel als het je Kind wel betreft?

Peaches
10-10-2025 om 19:12
Wij kunnen dat betalen dus we betalen het.
Op de basisschool hier is het ongeveer 100 euro per kind per jaar. Op de meeste middelbare scholen rond de 250 euro per kind per jaar.
Je kind maakt trouwens wel gebruik van die dingen die je noemt, want die dingen zorgen voor een fijne sfeer op school. Een leuke diploma-uitreiking, goede oplossingen voor hoogbegaafden, niemand buitensluiten, dat zijn toch dingen waar uiteindelijk iedereen van profiteert?

Rekenenisleuktaalook
10-10-2025 om 19:14
Ted68 schreef op 10-10-2025 om 19:09:
Ik woon niet in NL. Maar raar dat je er over na denkt… Betaal je dan wel als het je Kind wel betreft?
Tja het is vrijwillig, en slaagt bij collectieve deelname. Het is bedoeld voor alles dat niet door het rijk gefinancierd wordt. Sommige ouders betalen niet omdat ze dat niet kunnen betalen, andere betalen niet omdat ze niet willen betalen voor het collectief. Terwijl als de bijdrage 30 euro is en alle mensen die het kunnen betalen, betalen 32 euro, dan brengen 15 ouders de bijdrage voor één kind op waarvan de ouders niet kunnen betalen.
Ik vind dat best een mooie manier om dingen voor elkaar te krijgen.

Rekenenisleuktaalook
10-10-2025 om 19:17
Peaches schreef op 10-10-2025 om 19:12:
Wij kunnen dat betalen dus we betalen het.
Op de basisschool hier is het ongeveer 100 euro per kind per jaar. Op de meeste middelbare scholen rond de 250 euro per kind per jaar.
Je kind maakt trouwens wel gebruik van die dingen die je noemt, want die dingen zorgen voor een fijne sfeer op school. Een leuke diploma-uitreiking, goede oplossingen voor hoogbegaafden, niemand buitensluiten, dat zijn toch dingen waar uiteindelijk iedereen van profiteert?
Dat is niet het doel van ouderbijdrage natuurlijk. Ouderbijdrage is bedoeld voor alle niet-schoolse zaken voor alle leerlingen. Niet voor een select groepje. Zou ik weten dat mijn bijdrage daarheen zou gaan, zou ik ook stoppen met betalen.

Mugske
10-10-2025 om 19:54
als een ouder niet kan betalen, zijn daar via de gemeente ook potjes voor. Ook voor andere schoolspullen.
Je mag ook een lager bedrag betalen, dus het is niet alleen alles of niks. Ik betaal met alle liefde meer voor het collectief en zodat alle kinderen mee kunnen doen. Juist voor kinderen waar ouders minder financiele mogelijkheden zijn extra schooluitjes belangrijk. Zoals naar pretpark, theater of museum.

yasmijn27
10-10-2025 om 20:36
ja, wij betalen. Ook het noodfonds. 65 euro pj en dan 5 euro extra. Grote reizen worden apart betaald.
Bij boven de 100 zou ik toch wel graag willen weten waar dat geld voor is. Dus zou ik niet zomaar betalen.

Meesje
10-10-2025 om 20:47
30 euro zullen de meeste mensen wel kunnen missen. En veel mensen ook nog wel het dubbele. Het voordeel van zo'n relatief laag bedrag is dat mensen dan meer geven en daarbij het gevoel hebben iets 'goeds' te hebben gedaan. Ze hebben een zielig kindje een cadeau voor sinterklaas gegund. Dat nodigt extra uit tot geven. Zonder dat het pijn doet.
Bij zo een hoog bedrag als bij TO; 340 euro, zullen de meeste mensen het wel voelen. Extra geven gaat dan zeker niet zonder pijn. En wanneer 'kun je het betalen'? Ik kan prima 340 betalen, maar zal daar wel andere dingen voor moeten laten. Dat zijn dan weer geen eerste levensbehoeften, maar meer luxe dingen als een weekendje weg in de herfstvakantie. Ik zou dus wel betalen. Er zal vast een groep mensen zijn die het makkelijk kan betalen en een groep mensen die het absoluut helemaal niet kunnen betalen. Maar ik denk dat juist de middengroep groot is. De groep die keuzes moet maken. En als Miep betaalt en centerparcs overslaat en Truus betaalt niet en deelt vakantie foto's op Insta. En Piet betaalt en stelt de verbouwing van de zolder nog een jaartje uit. En Klaas betaalt niet en staat met een peuk in de mond op het schoolplein. Dan krijg je scheve gezichten en mensen die zeggen; nou doei, ik betaal volgend jaar ook niet meer. Helemaal als het geld gebruikt wordt voor dingen waar mensen beperkt het nut van zien.

Theekopje
10-10-2025 om 21:01
hier voor het eerst gedacht aan niet betalen. We betalen het altijd. Alleen 280 euro is echt een fors bedrag en ik ben ook mijn baan kwijtgeraakt. Dus dat zijn andere perspectieven.
Dit is middelbare school. Basisschool is 30 per jaar plus 30 schoolreisje en straks nog ruim 100 aan kamp.
uiteindelijk overigens wel betaald.

Winterkoud
11-10-2025 om 09:19
Bij ons is het op de middelbare school van zoon 150,- euro per jaar.
Gespecificeerd in 50,- euro activiteitenweek start schooljaar, 50,- euro naar België met de bus voor Frans, en 50,- euro ouderbijdrage. Rest van het jaar (brugklas niet, nu 2e klas) verwacht ik geen facturen meer.
Logische kosten en prima te betalen voor ons. Je kan overigens ook in termijnen betalen.
Basisschool hebben we sinds aantal jaar (na de coronajaren) geen vraag meer voor te betalen vrijwilligebijdrage, subsidies ofzo? Want er is gewoon Sinterklaasfeest, schoolreis, groep 8 kamp etc.