Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Ilva

Ilva

22-04-2009 om 23:03

Weinig interesse door ouders

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
T&T

T&T

03-05-2009 om 11:18

Vrijwilligerswerk

Wat word het weer allemaal in het negatieve gedraaid door een aantal mensen hier. Ik zie helpen op school als vrijwilligerswerk, en helaas, aan vrijwilligers is overal een groot tekort, ook in verenigingen...
Even een vraag puur uit belangstelling; hoe zien jullie andere vormen van vrijwilligerswerk? mag dat wel? of is het alleen maar goed als mensen ervoor betaald krijgen.
Je wilt helpen en wordt meteen als bemoeizuchtig en onkundig gezien, nou bedankt!
Een school moet natuurlijk kunnen draaien zonder vrijwilligers, maar MET kan er gewoon meer naast het noodzakelijke programma. De leerkracht blijft altijd verantwoordelijk voor zijn klas, en dat is de proffessional! maar dat wil niet zeggen dat hij of zij nooit een handje extra kan gebruiken (en waarderen).
groetjes Tess

marimba

marimba

03-05-2009 om 12:30

Ideale situatie

Kennelijk is er bij jullie de ideale situatie op school, Jvo, een montessorischool doet dingen anders. Fijn dat die hoogleraar dat wil doen. Maar ik zie alleen niet waarom het beter is dat een hoogleraar natuurkunde magnetisme uitlegt op een basisschool ipv een (inspirerende) leerkracht. Ik zie de meerwaarde hier niet van, behalve dat die hoogleraar daar lol in heeft.
En voortbordurend op T en T: ik vind dat ouders in principe uit het klaslokaal moeten blijven. Dat leidt af, is vaak onprofessioneel en voor kinderen met concentratieproblemen vaak een enorme stoorzender. Ik ben bijvoorbeeld verbaasd te lezen dat hier geluisd wordt in de klas. Waarom niet er buiten, onder het kringgesprek bijvoorbeeld? Waarom leesmoeders (die, zoals ik al eerder aangaf, voorbij schieten in hun verantwoordelijkheid)? Waarom schoonmaken, school heeft toch wel een budget om schoon te maken? Aankleden bij zwemmen, waarom, ik neem aan dat de kleuters geen zwemles hebben en kinderen vanaf groep 2 zouden zichzelf moeten kunnen aankleden, ok, misschien binnenste buiten en achterstevoren, maar is dat nou zo erg? Ze hebben toch kleren aan, anders doe je op die dagen je kind maar gemakkelijke kleren aan en geen maillot.

Voor klusse

T&T

T&T

03-05-2009 om 13:14

Ouders moeten uit de klas blijven?

Heel raar hoor?! het is ook nergens zo dat ouders de hele dag mee in de klas zitten, en dat is ook nergens voor nodig. Maar de link tussen school en thuis is toch heel belangrijk, vooral bij de kleintjes. En ik vind het ook heel logisch dat de ouderparticipatie in de bovenbouw afneemt en op het VO bijna niet meer nodig is; kinderen worden groter en kunnen zelf meer verantwoording gaan nemen en vrijwilligerstaken overnemen. (nadat ze een ouder als mooi voorbeeld hebben gehad )
groetjes Tess

marimba

marimba

03-05-2009 om 13:37

Tess

Ik zeg niet dat ouders helemaal uit de klas moeten blijven, maar dat ze er in principe uit de klas dienen te blijven. Dus als het noodzakelijk is, ok, maar als ze er niets hebben te zoeken dan niet. Zo heb ik er geen enkel probleem mee dat ouders hun kleuters 's ochtends in de klas brengen, kusje, doeg, klaar. Ik snap alleen niet dat ouders dan in de klas blijven hangen, met elkaar (en in het slechte geval met de leerkracht) kletsen en vervolgens ook nog eens uitgebreid voor het raam 10 minuten blijven staan kijken. Ook in de groepen 3 en 4 gebeurt dat, als het even kan en dat verbaast mij.
Waarom? Dat leidt af, is zeer vervelend voor kinderen met concentratieproblem (en niet alleen voor de add'ers en adhd'ers), geeft geen meerwaarde, is onprofessioneel etc. etc. Kinderen en leerkrachten kunnen echt veel meer en veel meer aan dan wij denken.

Nely

Nely

03-05-2009 om 13:46

Is het dan echt zo erg

als er ouders meehelpen met het helpen afdrogen na het schoolzwemmen? Hier alleen de groepen 3 en 4 trouwens. Sommige kinderen kunnen dat zelf heel goed maar toch waren er wel kinderen die zichzelf (plaatselijk, tussen de tenen) slecht afdroogden. En uit eigen ervaring weet ik dat sommige ouders hun kinderen wél soms een maillot of andere onhandige kleding aan lieten doen op de dag dat er gegymd werd of gezwommen. Bij deze soort hulp heb ik zoiets van: hoe sneller de kinderen aangekleed zijn, des te sneller kunnen ze verder met de rest van het lesprogramma.

Kinderen controleren op luizen terwijl ze in de klas aan het werken zijn lijkt me geen succes, erg afleidend voor alle kinderen trouwens. Bij dit soort hulp vind ik het beter als het in een andere ruimte gebeurt. Maar luizenouders vind ik dus niet overbodig.

Bij ons zijn er, volgens mij, geen leesouders. Er loopt dit jaar wel een onderwijsassistent rond en zo iemand vind ik persoonlijk meer geschikt om te helpen/begeleiden met lezen dan een gewone ouder.

Voor het schoonmaken van de school is er hier een schoonmaakster. Alleen bij de kleuters wordt 1 keer per jaar hulp gevraagd om het speelmateriaal schoon te maken. Bij het overblijven zijn er vaste overblijfmoeders die hier ook een cursus voor gevolgd hebben. De conciërge is sinds november helaas weg, moest eigenlijk al eerder weg (melkertbaan) maar kon gelukkig nog een tijd 2 ochtenden op school helpen.

Nely

Nely

03-05-2009 om 14:25

Ik ben niet degene

die het schoolzwemmen bedacht heeft. Maar ik ben er ook geen tegenstander van. Normaal gezien hebben de groepen 2 keer per week gym. De groepen die schoolzwemmen hebben doen dit 1 keer per week (groep 3 en 4) en 1 keer per week gym.

Ik heb net aan mijn zoon (groep 6) gevraagd hoe het luizenpluizen in zijn werk gaat. Dat doen ze hier meestal op maandag(middag), net na elke vakantie en ook tussendoor als er een luizenplaag is. Dat wist ik dus wel want de kinderen krijgen elke keer een brief mee met de bevindingen. Het wordt in een aparte ruimte gedaan en dan steeds 3 kinderen per keer. Als die kinderen terug in de klas zijn gaan er weer 3 andere kinderen enz.

Tirza G.

Tirza G.

03-05-2009 om 14:26

Vrijwiligerswerk algemeen

Grappig dat je dat vraagt Tess. Ik vul mijn weken met ca. 20-30 uur vrijwilligerswerk

Tirza

bibi63

bibi63

03-05-2009 om 14:55

Pfff tirza en marimba, over stempeltjes gesproken.....

Jullie zetten nu dus even heel fijn ZELF een stempeltje op mijn hoofd......
Wat is er mis mee om eens te zien en te ervaren hoe het er in de klas van mijn dochter aan toe gaat? Gewoon nieuwsgierigheid ja, is dat erg? Maar ook gewoon even een kijkje in een stukje leven van je kind, waar je ineens vanaf de bs weinig idee meer van hebt. Gewoon leuk toch? En verder doe ik er niets mee. Wat weet ik nou van lesstof en lesgeven? Niets. Heb ik geen enkel oordeel over, alleen interesse. Lastige leerlingen? Tja, ik doe er verder niets mee hoor.
Dus gewoon nieuwsgierigheid en interesse.
Bibi

Nely

Nely

03-05-2009 om 14:55

Bepaalde dingen

kunnen idd wel zo opgelost worden dat de school niet constant afhankelijk is van ouderhulp. Jaren geleden hielp ik wel mee met het maandelijkse spelletjesmiddag (1 uurtje), daarbij werden de kleuters in groepjes verdeeld en begeleidde ik een groepje kleuters, evenals de andere ouders die meehielpen. Doordat er op den duur steeds minder ouders meehielpen werd er een andere oplossing gezocht en gevonden, een aantal leerlingen uit de bovenbouw hielpen dan mee. En wellicht kan dat op meer vlakken. En misschien zijn er zelfs wel scholen die draaien zonder ouderhulp (hooguit ouderraad en mr).

Ik ben dus niet tegen ouderhulp, hier worden nog wel ouders gevraagd voor bepaalde taken maar minder dan vroeger, maar er zijn wel grenzen. Je moet je niet gaan bemoeien met het onderwijs of zelf voor juf gaan spelen natuurlijk.

T&T

T&T

03-05-2009 om 15:14

Overdrijven is ook een kunst...

Hoe erg is het nou echt met die ouders die zooooo lang blijven hangen in de klas? en als het zo erg is wordt het dan niet hoog tijd dat de school daar duidelijke afspraken over maakt? Ik vind dit van een heel andere orde dan ouders die in de klas helpen! de plakkers helpen nl niet, ze staan alleen maar in de weg, heel terecht als daar iets van gezegd wordt.
Maarrrrr... ik breng mijn kinderen tot in de klas, omdat zij daar behoefte aan hebben. (Ik zie ook kinderen die dat niet eens willen, in dat geval bleef ik met liefde en plezier aan de schoolpoort staan) Ik ben echter wel meestal met twee minuutjes weer weg. Verder ben ik aanwezig op school als ik word gevraagd! en ik ga ervanuit dat ik dan dus ook een welkome hulp ben. Dat is vaak om te rijden, of om met de kleuters mee te wandelen of zo, en sportdag vind ik ook altijd erg leuk, en in die gevallen zijn extra handjes gewoon erg welkom, gek he? en nee ik vind niet dat je daar dure krachten voor in hoeft te zetten, zolang er maar een balans is tussen gediplomeerde leerkrachten en vrijwilligers.
Tess

marimba

marimba

03-05-2009 om 15:16

Ho, ho, bibi

Ik heb al mijn reacties teruggelezen, maar ik zet nergens een stempeltje op jouw hoofd. Ik reageer alleen op jouw :"Dus lekker 'stiekem' even de sfeer proeven in de klas ... ervaren wie de stoorzenders in de klas waren" Jij geeft aan dat jij dat sfeer proeven vindt. En nu noem jij dat nieuwsgierigheid. Waarom wil je dat weten? Waarom ben je daar nieuwsgierig naar? Waarom is dat "gewoon leuk, toch?" En jij zegt dat jij er verder niets mee doet. Jij doet dat misschien niet, anderen wel, helaas.
Jij: " Heb ik geen enkel oordeel over, alleen interesse. Lastige leerlingen? Tja, ik doe er verder niets mee hoor."
Toch wel, want in je eerdere posting noem je hen "stoorzenders" Daar zit een waardeoordeel in. Dat bedoel je misschien niet zo, maar zo komt het wel over, net als die ex-leesmoeder die mij na 2 jaar aansprak over het leesgedrag van dochter, ik vond dat bemoeizuchtig.

Monique D*

Monique D*

03-05-2009 om 16:10

Ouderhulp bij ons is toch onmisbaar!

Bij ons op school mogen ouders in de groepen 1/2 alleen op de woensdagochtenden (ik dacht tot 9 uur) samen met het kind in de klas blijven en samen met hen puzzelen, boekjes lezen, andere spelletjes doen, etc. Daarna rinkelt de juf met het belletje en dan pakken de kinderen hun stoeltje en gaan in de kring zitten. Voor de ouders is dat het signaal dat ze de klas moeten verlaten. De enige moeders die je daar nog kan aantreffen zijn de moeders die zich als klassenassistent hebben opgegeven. Dat moeten dus twee moeders zijn die elkaar afwisselen. Ze zijn in elke klas (van groep 1 t/m 8 en ze zijn moeders van een leerling uit die klas). Zij zijn ook niet constant te vinden in die klas, maar worden meer belast met het begeleiden bij excursies, spelletjes, etc. Dus alleen als de leerkracht een begeleiding nodig heeft om de kinderen in het gareel te houden.
Bij zwemles (groepen 5 en nog een paar van groep 6) is het wel noodzakelijk dat er, naast de leerkrachten begeleiding is. Dit omdat de weg naar het zwembad erg druk is en er moeten ook drukke kruispunten worden overgestoken. Ik vergeet nooit meer, dat mijn zoon toen hij in groep 5 zat destijds door een of andere grapjas op de trambaan werd geduwd en toen op het nippertje werd weggetrokken door een leerkracht voor de net aankomende tram! Er waren toen geen moeders die de zaak konden begeleiden, de juf moest had in haar eentje de verantwoording voor de kinderen. Door haar schrik kreeg mijn arme zoon een reprimande van haar.. dit omdat zij niet zag dat hij op die trambaan werd geduwd, maar dacht dat hij zelf de clown wilde uithangen door ineens op die trambaan te gaan staan! Mijn zoon was toen helemaal van slag. De zaak is gesusd nadat ik een gesprekje met de juf hierover heb gehad. Het komt erop neer dat de juf op dat moment helemaal alleen de verantwoording had over zo'n 20 kinderen. Dus er werd toen echt gesmeekt om hulp!
Ook is het goed om bij het naar binnen gaan in het zwembad en kleedhokjes dat er iemand is om een oogje in het zeil te houden. Dit betreft een grote groep kinderen, ze kunnen klieren, elkaar uitdagen, etc. en een ongelukje is zo gebeurd. Dus de leerkrachten moeten wel iemand erbij hebben die de zaak onder controle houdt. Maar ik vind het jammer dat de school zo afhankelijk is van ouderhulp. Ze komen in problemen als als zij het laten afweten.. of excursies kunnen niet doorgaan. Dat vind ik wel erg. Bovendien vind ik dit meer iets voor extra (betaalde) krachten. En dan kom ik weer terug bij de politiek.

Bastet

Bastet

03-05-2009 om 18:48

Tina (ot)

Ouders gaan hier mee vanwege extra toezicht met zwemles.Er is hier een paar jaar geleden een jongetje verdronken tijdens zwemles,dus school neemt graag extra toezicht mee.
Overigens zijn er heel,heel veel ouders wiens kinderen nooit een zwemdiploma zullen halen,als de gemeente geen zwemles zou regelen....Belachelijk,maar zo werkt het wel.
groetjes,Bastet

Nely

Nely

03-05-2009 om 19:04

Ook met busjes

hier wel zwemles voor de groepen 3 en 4 maar die gaan met een busje erheen (al is het maar 10 minuten lopen).

Hier zijn er trouwens wel een aantal kinderen die nog geen zwemdiploma hebben (groep 6) of het pas in groep 4 gehaald hebben dus overbodig is het niet altijd.

Nely

Nely

03-05-2009 om 19:08

Wel veel klassenassistentes

op die ene school zeg! Twee per groep vanaf groep 1 t/m 8. Maar als ik het goed begrijp zijn die er niet elke dag? Hier lopen er wel stagiaires, weet niet precies hoeveel en een onderwijsassistent maar die helpt vooral in de bovenbouwgroepen.

marimba

marimba

03-05-2009 om 19:11

Klopt

Hier hebben ook niet alle kinderen een zwemdiploma, vaak vanwege financiele redenen, is ook best duur, zwemles. Ik zie het nut wel van zwemles in, maar ik zie niet in waarom ouders daarbij zouden moeten helpen bij het afdrogen en aankleden. Dat kunnen ze best zelf (zeker vanaf groep 2) en anders helpen de kinderen elkaar maar wat. Een keer zelf zo'n onhandige maillot bij de zwemles aan moeten trekken en het gebeurt een 2e keer niet meer. Is er hulp van een ouder, dan zal het gemakkelijker nog een keer gebeuren. Niet nodig.

Nely

Nely

03-05-2009 om 19:31

Sommige kinderen

kunnen idd alles zelf, zowel afdrogen als aankleden na het (school)zwemmen. Maar tot mijn grote verbazing waren er toch altijd best wat kinderen die met bepaalde dingen moeite hadden, zeker bij de 6 tot 7 jarigen. De ouderen konden het doorgaans wel helemaal zelf (paar uitzonderingen daargelaten), dan was het meer een kwestie van achter hun vodden aanzitten zodat ze op tijd klaar waren en terug naar school konden.

Nely

Nely

03-05-2009 om 19:37

Verschillen

wellicht zit er ook verschil tussen de ene groep en de andere. Zitten er veel drukkere kinderen, zelfstandige of kinderen bij die veel hulp nodig hebben enz. Bij een kleine groep met zelfstandige kinderen zal een leerkracht het bijvoorbeeld makkelijk alleen aankunnen, bij een andere grote groep met keet trappende kinderen is het misschien beter om toch wat hulp te hebben.

Wilma

Wilma

03-05-2009 om 19:38

Tina

Je schrijft "Helaas af en toe wel zo'n bemoeizuchtige moeder die het liefst de hele dag haar kinderen in de gaten houdt, dat is jammer. Gun je kinderen een eigen leven ... daar worden ze groot van. Dus nee, ik vind het allemaal niet vrijblijvend, ik vind dat ouders zoals jij in de klas in de weg lopen en daar hebben niet alleen jouw eigen kinderen last van.".

Hier op school VRAGEN ze om hulp, ik loop daar niet om mezelf van de straat te houden. Ze vrágen om leesmoeders, knutselmoeders, overblijfmoeders of flitsmoeders. En nog wel veel meer soorten hulpouders trouwens. En ik begrijp niet waarom jij daar zoveel last van hebt als je kind een extra hulpkracht in de klas heeft. Als er gelezen wordt, loop je als hulpouder niet de boel te coordineren, nee, je leest met een klein groepje en leest mee of zij het juiste lezen. Dat kunnen ze onderling ook prima, maar bij sommige kinderen werkt dit averechts en zo ontstaat ruzie. Daarom leesouders, als voorbeeld.

En extra ogen onderweg naar een excursie of (niet bij onze school, hier is geen schoolzwemmen) bij schoolzwemmen, dat is toch alleen maar prettig? Die hulpouders komen ook niet in de klas, zijn er alleen onderweg en zodra 't spul weer op school is, zijn zij ook naar huis.

Overblijfouders zijn hier ook, houden inderdaad een half uurtje zónder juf of meester toezicht, hebben dus een half uurtje zélf de verantwoording. Spelen niet de juf of meester dan, maar houden toezicht. Meestal buiten, maar bij regen binnen. Mocht dit door een instantie gedaan moeten worden, dan wordt het hele overblijven duurder en dat willen de meeste ouders niet.
Ook deze ouders komen niet in de klas tijdens de lesuren.

Ik snap werkelijk niet waarom je hier zo tegen in opstand komt.

Groetjes,
Wilma

Betrokkenheidmoe

Betrokkenheidmoe

03-05-2009 om 21:18

Argumenten

Wilma, natuurlijk vragen ze op school om hulp. Dat is het punt niet. De meeste leerkrachten denken helemaal niet na over de negatieve bijeffecten van hulpouders. Zij zijn daar niet professioneel genoeg voor. Zij blijven hangen in: 'druk, druk, druk' en zijn niet in staat om de gang van zaken kritisch te beoordelen. Het is natuurlijk ook best lekker als je niet zelf dat rommelige vieze kastje hoeft op te ruimen, als je de moeder van Pietje zo gek kan krijgen om dat te doen. Geef mij ook maar zo'n moeder van Pietje voor mijn vieze kastjes.
Er zijn in deze draad heel veel argumenten genoemd, waaruit blijkt dat hulpouders zeer contraproductief zijn. Zal ik ze even samenvatten?
Hulpouders werken remmend op de professionalisering van leerkrachten. Doordat hulpouders te hulp schieten bij tijdrovende en zinloze activiteiten en bij organisatorische missers (met een groep schoolkinderen langs een trambaan lopen bijvoorbeeld!), blijven leerkrachten deze doen. Ze worden niet gedwongen tot het nadenken over het nut van deze activiteiten en het stellen van prioriteiten. Deze activiteiten zijn vaak al wetenschappelijk achterhaald verklaard (leesouders) of ze hebben NIETS met basisonderwijs te maken (luizencontrole, schoolzwemmen).
Hulpouders hebben een verstorende invloed op de rust en sfeer in de klas en op de school. Bij ons op school heb ik regelmatig meegemaakt dat de hulpouders vrolijk door een toespraak van het hoofd heen aan het kletsen waren. Ook weet ik een voorbeelden van hulpouders die zich met de sfeer in de klas en het onderwijs gingen bemoeien. Met tenenkrommende ruzies tussen hulpouder en schoolkind tot gevolg. Helaas zijn niet alle directies en leerkrachten professioneel genoeg om zulke bemoeizuchtigen de school uit te zetten.
Hulpouders gaan niet altijd zorgvuldig om met de privacy van de kinderen in de klas. Omdat dit veelal niet wordt uitgesproken en geregeld door onze veelal onprofessionele schoolbesturen, kun je hier achteraf niets aan doen. Zo worden ouders bij het hek aangesproken op de luizen, of de leesvorderingen van hun kind.
Veel hulpouders gebruiken de tijd die ze in de school bezig zijn, om zich een oordeel te vormen van de sfeer in de klas, de positie van hun kind en de vorderingen van hun kind en om 'in de wandelgangen' te bouwen aan hun relatie met de leerkracht. Zo ontstaat er een ongelijke situatie. Deze hulpouders weten meer over hun kind dan andere ouders. Ze hebben vaker een ons-kent-ons relatie met de leerkracht. Kinderen van ouders die te lui zijn om te helpen, te druk zijn met hun werk om te helpen, of principieel tegen hulpouders in de klas zijn, hebben een nadeel. Hun zaak wordt minder vaak bepleit bij de leerkracht, hun ouders weten minder. De leerkracht zal deze kinderen(onbewust?) minder vaak het voordeel van de twijfel geven. Toen ik nog veel hielp op school schrok ik regelmatig van de hoeveelheid informatie die ik 'in de wandelgangen' kreeg. (over de klassenindeling van het volgende jaar bijvoorbeeld) Het is schrikbarend hoe slecht leerkrachten hun mond weten te houden. Ook kreeg ik veel meer positieve dingen over mijn kinderen te horen dan nu.
Ach, misschien zijn er nog wel meer tegenargumenten hoor. Maar het is goed om over dit soort zaken na te denken. Ik vind dat er veel te weinig wordt nagedacht op basisscholen. Men doet maar wat en volgt de sfeer en de noodzaak van het moment. En hulpouders zijn daar een voorbeeld van. Het onderwijs zou er zo van opknappen als men uit de slachtofferrol zou kruipen en wat pro-activer en professioneler zou worden.

marimba

marimba

03-05-2009 om 21:34

Betrokkenheidmoe

Bedankt voor je samenvatting van het voorafgaande. Ik denk dat je alles aardig in kaart gebracht hebt.
Dit allemaal gelezen hebbend kom ik wel op de vraag: wie is er nou verantwoordelijk als er echt iets gebeurd met kinderen die je op verzoek van school onder jouw hoede hebt genomen? Bijvoorbeeld: bij het zwemmen knalt een kind tegen een muur en is buiten westen, bij het lopen langs de tramweg komt er een kind onder de tram of auto, bij het knutselen krijgt kind iets in het oog, een schaarpunt of zo.

marima

marima

03-05-2009 om 21:35

Oeps

gebeurd moet natuurlijk gebeurt zijn

Betrokkenheidmoe

Betrokkenheidmoe

03-05-2009 om 21:41

Voor zover ik weet zijn alle basisscholen wettelijk verplicht om een WA-verzekering te hebben voor alle leerlingen, medewerkers en vrijwilligers. Deze voorbeelden zullen onder die WA-verzekering vallen.
Maar ik vind dat school soms wel erg laks is. Zo heeft mijn dochter eens zonder gordel in een auto gezeten bij een excursie. De ouders die rijden krijgen geen instructie mee. "Ja mam, de moeder van Truusje zei dat ik geen gordel om hoefde". Kijk, dan heb ik liever dat mijn kind niet met school naar de boerderij gaat. Daar komt ze so wie so wel regelmatig.
Weer een voorbeeld van niet nadenken. Men gaat er onterecht van uit dat iedereen gordels gebruikt...

Dees 68

Dees 68

03-05-2009 om 23:50

Betrokkenheidsmoe: ik vind dat je overdrijft...

Is het nou allemaal echt zo erg?

Tuurlijk zullen er wel ouders zijn die daar in die klas alleen voor zichzelf staan. En die hun plaats niet kennen. En die het niet zo nauw met de privacy nemen. Dat geloof ik best.

Maar heb je het dan over de meerderheid van de betreffende hulpouders? Dat lijkt me erg sterk.

Op de school van mijn kinderen zie ik daar in ieder geval niet veel van terug. We hebben heel veel commissies waarin ouders kunnen deelnemen en dat gaat van het uitvoeren van klusjes en het samenstellen van de schoolkrant tot aan meedenken over veiligheid op school en alles wat daar tussen zit. Er zijn bij ons op school dus heel veel ouders bezig met het een of ander. Dat zijn overigens trouwens zelden onderwijsgerelateerde taken. Meestal praktische zaken als hulp bij het podium (kostuums maken, schminken, decors maken), vervoer van en naar activiteiten en bv. luizencontroles. Daarnaast worden eenmaal per jaar de kleuterklassen helemaal schoongemaakt, helpen ouders op de sportdag, de schoolreisjes en de schoolkampen. Allemaal dingen die niet of minder goed uitgevoerd zouden kunnen worden als er geen helpende handen van ouders zouden zijn.

En dan kun je wel gaan discussieren over het feit of scholen dit niet allemaal zelf zouden moeten kunnen bekostigen maar ook in 2009 is het helaas nog zo dat iedere euro maar eenmaal uitgegeven kan worden. En als er dus meer kosten gemaakt moeten worden voor bepaalde zaken zal dit dus tot logisch gevolg hebben dat er op macroniveau ergens anders minder geld voor beschikbaar zal zijn. Zo werken die dingen nou eenmaal.

En ik kies dan dus heel duidelijk voor de variant cq. de school waar ouders hun steentje bijdragen. Ten eerste omdat ik de door jou genoemde nadelen echt te verwaarlozen vind. Ten tweede omdat ik het belangrijk vind dat zaken als uitstapjes naar bijvoorbeeld de kinderboerderij, de schouwburg, de speeltuin en het museum en festiviteiten en projecten mogelijk en betaalbaar blijven. En bovendien omdat ik het belangrijk vind dat er een goede band is tussen ouders en school. Dat ouders zich betrokken voelen bij de school. Op de school van mijn kinderen heet dit de school als verlengstuk van de thuissituatie. En ik vind dit dus zo belangrijk dat ik net daarom voor deze school gekozen heb. En dat weegt in mijn ogen absoluut op tegen de eventuele marginale, sporadisch voorkomende nadelen die jij noemt.

En dat ouders door te helpen net een streepje voor hebben bij de leerkracht vind ik Echt flauwekul. Al met al kom ik in een jaar tijd een keer of 2-3 in de klas om met het een of ander te helpen. En loop ik nog een aantal keren per jaar onder schooltijd door de school om met andere dingen te hepen, om te vergaderen of om, ik noem maar iets, te copieren. Daar bouw je echt geen extra (cq. ongezonde) band met de leerkracht mee op hoor. Goeie, capabele leerkrachten (en die hebben ze gelukkig bij ons op school) zijn heel goed in staat dat soort zaken te scheiden. Het gaat immers uiteindelijk altijd om het belang van de kinderen.

Weet je trouwens waardoor je pas echt een goede band met de leerkracht opbouwt? Als je iedere maand op gesprek mag om de vorderingen van je kind, dat net niet meekan met de groep, te bespreken. Nou ik kan je wel vertellen, dan ben je echt niet te benijden...

Dees 68

Dees 68

04-05-2009 om 00:05

Juist cobi

De sfeer op de school is bepalend.

Op een "goeie" school is er open communicatie op basis van gelijkwaardige relatie. Terwijl voor iedereen toch duidelijk is waar de eindverantwoordelijkheid ligt. namelijk bij de leerkracht cq. directie.

En op een "goeie" gebeurt dit zodanig dat niemand zich te kort gedaan voelt.

Gelukkig zijn er nog van dit soort scholen in Nederland.

Dees 68

Dees 68

04-05-2009 om 00:09

Tina

Wellicht ten overvloede hoor, maar ik werk ook...

En bovendien hou ik me beroepsmatig met participatie bezig en dan geldt toch echt:

"En dan kun je wel gaan discussieren over het feit of scholen dit niet allemaal zelf zouden moeten kunnen bekostigen maar ook in 2009 is het helaas nog zo dat iedere euro maar eenmaal uitgegeven kan worden. En als er dus meer kosten gemaakt moeten worden voor bepaalde zaken zal dit dus tot logisch gevolg hebben dat er op macroniveau ergens anders minder geld voor beschikbaar zal zijn. Zo werken die dingen nou eenmaal."

marimba

marimba

04-05-2009 om 11:26

Verhaal

"En dan kun je wel gaan discussieren over het feit of scholen dit niet allemaal zelf zouden moeten kunnen bekostigen maar ook in 2009 is het helaas nog zo dat iedere euro maar eenmaal uitgegeven kan worden. En als er dus meer kosten gemaakt moeten worden voor bepaalde zaken zal dit dus tot logisch gevolg hebben dat er op macroniveau ergens anders minder geld voor beschikbaar zal zijn. Zo werken die dingen nou eenmaal."
En zolang scholen deze verhalen blijven vertellen, zijn er ouders die gaan helpen, want onderwijs is belangrijk en je wilt het beste voor je kind en de sportdag moet toch door kunnen gaan want dat is zo leuk voor de kinderen.
Volgens mij valt het ook nog eens reuze mee met geldgebrek op scholen, zie oa http://www.trouw.nl/nieuws/nederland/article2065049.ece/Basisscholen_potten_subsidies_op.html
En nou lijkt het net zo alsof ik niets doe op school, dat is niet zo, ik luis en ik rijd heel af en toe, maar onderwijsondersteunende taken zoals helpen bij de verkeers-, zwem-, leesles doe ik niet.

Wilma

Wilma

04-05-2009 om 14:02

Tina

Ik denk niet dat ik daar professioneel mee om kan gaan, mocht het niet gewoon op te lossen zijn, gaan ze naar de leerkracht. Daarbij zitten we hier niet in de klas, maar in de aula met een klein groepje.

En ik snap dat jij WILT dat het onderwijs professioneel gaat werken, maar voor sommige dingen hebben ze kennelijk ouders nodig en als ze daarom vragen, ben ik een van diegenen die het leuk vind om dat te doen. Ik denk niet dat ik een juf ben, vind mezelf niet professioneel ofzo, ik hélp en meer niet en vind dat leuk om te doen.

Groetjes,
Wilma

Wilma

Wilma

04-05-2009 om 14:12

Eens met dees 68

En daarbij, wat heb ik er nú aan als ik níet help. Dan zit mijn kind op school en gaan sommige dingen gewoon níet door omdat er hulpouders te weinig zijn. Het is hier een kleine school, de meeste ouders kennen elkaar en kíezen juist voor het beleid van deze school. Zo'n beetje hetzelfde als wat Dees 68 schrijft.

Bij de andere dependance van onze school is bijvoorbeeld geen lentefeest omdat er geen hulpouders zijn, geen leuk uitje of wat dan ook. Ze zullen misschien wel een alternatief lesprogramma bedenken, maar mij lijkt een lentefeest voor de kinderen leuker, ze gingen dit jaar met een speurtocht die eindigde in een speeltuin, leuk voor alle groepen, maar er waren wel begeleiders nodig. En hier zijn op deze school, andere locatie dus niet, genoeg ouders die het graag doen. Die spelen geen juf, krijgen geen voorrang omdat ze helpen, maar helpen gewoon graag. Prima toch? Ook worden de ouders die niet kunnen of willen helpen niet met de nek aangekeken, iedereen zijn eigen keus.

Buiten het leesmoeder zijn (of flitsmoeder, net over welke groep het gaat), help ik trouwens niet met onderwijsgerelateerde dingen, voor zover ik weet.

En ik begrijp Tina's uiteenzetting prima, maar wat heb ik hieraan zolang mijn kind op school zit en dit nog het beleid is, vind ik het prima, mee daarom heb ik deze school ook gekozen.

Groetjes,
Wilma

Nely

Nely

04-05-2009 om 14:57

Ook werkende moeders

helpen geregeld op school hoor. In de ouderraad zijn het allemaal werkende ouders en bij de andere dingen meestal ook. De meesten werken wellicht parttime (ik ook) maar toch!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.