Relaties Relaties

Relaties

geld lenen/geven wel of niet?

FruitMoeder schreef op 20-04-2026 om 13:35:

In plaats van het geven of lenen, kan je het niet voor haar verjaardag als cadeau doen? Dan is het ook minder wrang voor je andere kinderen. Hoe je over je dochter praat komt mij over dat ze niet naar jullie heeft geluisterd en haar zelf weer in de nesten heeft gewerkt. Maar vergeet niet dat femicide een reeel probleem is. En dat wil je niet op je geweten hebben als ze niet het geld had voor de juiste sloten.

Deze opmerking is echt niet ok. Het is niet de schuld van to als haar kind iets overkomt! Iemand die in staat is tot femicide laat zich niet tegenhouden door een ander slot. Die wacht wel tot dochter buiten is. Of belt gewoon aan en loopt dan door. Als de situatie echt dermate dreigend is kan dochter aangifte doen of professionele hulp zoeken. Ook is er dan de vrouwenopvang. 

En als dochter daadwerkelijk continu verkeerde keuzes maakt lijkt hulpverlening hier de enige juiste oplossing. Als dochter niets wil en er zorgen zijn over de kinderen kan to (desnoods anoniem) beter veilig thuis bellen en een gericht plan maken ipv naar de bouwmarkt gaan. 

Izza schreef op 20-04-2026 om 14:08:

[..]

Deze opmerking is echt niet ok. Het is niet de schuld van to als haar kind iets overkomt! Iemand die in staat is tot femicide laat zich niet tegenhouden door een ander slot. Die wacht wel tot dochter buiten is. Of belt gewoon aan en loopt dan door. Als de situatie echt dermate dreigend is kan dochter aangifte doen of professionele hulp zoeken. Ook is er dan de vrouwenopvang.

En als dochter daadwerkelijk continu verkeerde keuzes maakt lijkt hulpverlening hier de enige juiste oplossing. Als dochter niets wil en er zorgen zijn over de kinderen kan to (desnoods anoniem) beter veilig thuis bellen en een gericht plan maken ipv naar de bouwmarkt gaan.

TO laat het klinken alsof dochter in levensgevaar is. Dat die ex zo bij haar voor haar deur kan staan. Met deze sloten kan dochter zich weer veilig voelen in haar eigen huis. Dat is die 200 euro wel waard.

azer123

azer123

20-04-2026 om 14:32 Topicstarter

Aan Tsjor,

Wat de lening van het grote bedrag betreft voor haar woning, werd alles op papier gezet, waar de andere kinderen mee akkoord gingen. Dit geld wordt later terug verrekend.
Die nieuwe vriend, was inderdaad iemand waarvan wij wel zagen dat hij niet meteen iemand was om een goede toekomst mee uit te bouwen. Na verscheidene keren breuken tussen hen, zijn wij daar als ouders eerlijk in geweest. Ze werd dan wel boos. Toch hebben we dan besloten om hem een kans te geven om zich te bewijzen dat hij een fatsoenlijke relatie zou aankunnen. Blijkbaar niet, want hij heeft haar nu voor de zoveelste keer laten zitten.
We begrijpen dat ze daar heel verdrietig om is, maar genoeg is genoeg, toch?
Zij zegt bang te zijn nu, maar volgens haar is hij niet gewelddadig. Ik zie hem eerlijk gezegd ook niet meteen iets doen, heeft haar op alle mediaplatforms geblokkeert ook.
Hij heeft een strafblad en mag niets mispeuteren. Zij wil nu toch wraak nemen, door hem te laten controleren met de hoop dat hij zijn straf alsnog moet uitzitten.
Dit is hetgene wat het voor ons zo tegenstrijdig maakt wanneer ze om geld wilt vragen voor sloten of alarm. Ik heb haar aangeraden om daar niet verder haar tijd in te steken en het risico te lopen dat ze hem wel degelijk boos gaat maken.
Zie je, bang zijn, sloten, alarm...en aan de andere kant...
Hulp voor haar koopprobleem gaat ze zeker niet willen. Heb haar al een paar keer er langs mijn neus weg op gewezen dat het belangrijk is dat ze een beetje spaart.
Heb de indruk dat ze die raad niet echt wilt aanvaarden, laat staan begeleiding.
Haar geld geven/lenen lijkt mij dan ook niet de manier om haar te helpen.
Ze kan toch niet telkens bij ons komen aankloppen als ze iets nodig heeft?
Haar uitspraken "ik heb geen geld" wanneer wij haar aanraden om in plaats van 3 sloten, 1 slot te veranderen, (de deur waarlangs ze altijd buiten en binnengaat) neemt ze precies ook niet aan.

azer123 schreef op 20-04-2026 om 14:32:

Aan Tsjor,

Wat de lening van het grote bedrag betreft voor haar woning, werd alles op papier gezet, waar de andere kinderen mee akkoord gingen. Dit geld wordt later terug verrekend.
Die nieuwe vriend, was inderdaad iemand waarvan wij wel zagen dat hij niet meteen iemand was om een goede toekomst mee uit te bouwen. Na verscheidene keren breuken tussen hen, zijn wij daar als ouders eerlijk in geweest. Ze werd dan wel boos. Toch hebben we dan besloten om hem een kans te geven om zich te bewijzen dat hij een fatsoenlijke relatie zou aankunnen. Blijkbaar niet, want hij heeft haar nu voor de zoveelste keer laten zitten.
We begrijpen dat ze daar heel verdrietig om is, maar genoeg is genoeg, toch?
Zij zegt bang te zijn nu, maar volgens haar is hij niet gewelddadig. Ik zie hem eerlijk gezegd ook niet meteen iets doen, heeft haar op alle mediaplatforms geblokkeert ook.
Hij heeft een strafblad en mag niets mispeuteren. Zij wil nu toch wraak nemen, door hem te laten controleren met de hoop dat hij zijn straf alsnog moet uitzitten.
Dit is hetgene wat het voor ons zo tegenstrijdig maakt wanneer ze om geld wilt vragen voor sloten of alarm. Ik heb haar aangeraden om daar niet verder haar tijd in te steken en het risico te lopen dat ze hem wel degelijk boos gaat maken.
Zie je, bang zijn, sloten, alarm...en aan de andere kant...
Hulp voor haar koopprobleem gaat ze zeker niet willen. Heb haar al een paar keer er langs mijn neus weg op gewezen dat het belangrijk is dat ze een beetje spaart.
Heb de indruk dat ze die raad niet echt wilt aanvaarden, laat staan begeleiding.
Haar geld geven/lenen lijkt mij dan ook niet de manier om haar te helpen.
Ze kan toch niet telkens bij ons komen aankloppen als ze iets nodig heeft?
Haar uitspraken "ik heb geen geld" wanneer wij haar aanraden om in plaats van 3 sloten, 1 slot te veranderen, (de deur waarlangs ze altijd buiten en binnengaat) neemt ze precies ook niet aan.

Maar als ex een strafblad heeft en ze niet zeker weet of hij geen sleutels heeft bijgemaakt dan is 1 deur vervangen toch geen oplossing? En dat ze van te voren gewaarschuwd is betekend dat dan eigen schuld dikke bult? Jammer dan als hij ineens midden in de nacht ongewenst binnenkomt.. 

Ik begrijp je vraag nu beter, met dank voor je eerlijke antwoorden. Ik begrijp vooral de aarzeling over de sloten nu beter. Het gaat niet alleen om het geld, maar ook dat je niet meegezogen wil worden in een negatief imago verspreiden van de vriend, alsof hij gevaarlijk is. En dat je alleen maar kunt voldoen aan haar wensen (3 sloten) en zij niet open staat voor een alternatief. 
Ik lees dat je blijkbaar niet bang bent voor ruzie met haar. Ik denk dat dat goed is, want ergens moet iemand toch een streep trekken. 
In jouw situatie zou ik nu ook een streep trekken: zelf zorgen voor haar eigen behoeftes, dus ook voor die sloten; zeker omdat die in jullie ogen niet nodig zijn. 
Dan blijven er wel genoeg zorgen over ten aanzien van je dochter. De belangrijkste is: financieel op eigen benen staan. Maar als ze niet wil accepteren dat er op dat punt problemen zijn dan kun je haar niet dwingen. Het 'beste' is dus (helaas) om haar te laten ervaren dat er echt problemen zijn op dat gebied. De pijn steeds maar weer wegnemen is niet altijd de beste remedie. 
Ik maak van dichtbij mee dat iemand -eindelijk- wel inzag dat zij hulp nodig had met de financiën en zij accepteerde gelukkig een budgetcoach van de gemeente. Dat biedt enige soelaas moet ik zeggen, er komt in elk geval inzicht. 
Ondertussen zou ik vooral omkijken naar haar kinderen. Daar moet de pijn niet terecht komen. 

Anoniemvoornu schreef op 20-04-2026 om 14:43:

[..]

Maar als ex een strafblad heeft en ze niet zeker weet of hij geen sleutels heeft bijgemaakt dan is 1 deur vervangen toch geen oplossing? En dat ze van te voren gewaarschuwd is betekend dat dan eigen schuld dikke bult? Jammer dan als hij ineens midden in de nacht ongewenst binnenkomt..

Maar als hij volgens dochter zelf niet gewelddadig is en volgens TO ook niet, waarom ga je dan een boeman maken van iemand? Je weet niet waarvoor iemand een (deels?) voorwaardelijke straf heeft gekregen en hoe groot de kans is dat iemand dan gewelddadig is. Het kan ook nog zijn dat hij degene is die de relatie heeft beëindigd of opgelucht is dat die beëindigd is. Het feit dat hij haar geblokkeerd heeft op social media laat zien dat hij in elk geval niet van plan is om haar te gaan volgen. Het lijkt er eerder op dat zij nu uit is op wraak. 

tsjor schreef op 20-04-2026 om 14:55:

[..]

Maar als hij volgens dochter zelf niet gewelddadig is en volgens TO ook niet, waarom ga je dan een boeman maken van iemand? Je weet niet waarvoor iemand een (deels?) voorwaardelijke straf heeft gekregen en hoe groot de kans is dat iemand dan gewelddadig is. Het kan ook nog zijn dat hij degene is die de relatie heeft beëindigd of opgelucht is dat die beëindigd is. Het feit dat hij haar geblokkeerd heeft op social media laat zien dat hij in elk geval niet van plan is om haar te gaan volgen. Het lijkt er eerder op dat zij nu uit is op wraak.

Als sloten vervangen al als wraak gezien wordt... ik zie niet in hoe dat een wraakzuchtige actie is of uitdagen want zoals to zegt ze is geblokkeerd dus kan hem niet op de hoogte stellen. Hij heeft er dus geen last van zolang hij niet probeert binnen te komen. Better safe dan sorry. 

Misschien nu het geld ervoor geven (en zelf de sloten aanbrengen; kan dat?). En een soortgelijk bedrag aan de andere kinderen ook geven.
Eventueel er meteen bij zeggen dat je niet aan de gang blijft met leningen.

FruitMoeder schreef op 20-04-2026 om 14:23:

[..]

TO laat het klinken alsof dochter in levensgevaar is. Dat die ex zo bij haar voor haar deur kan staan. Met deze sloten kan dochter zich weer veilig voelen in haar eigen huis. Dat is die 200 euro wel waard.

Er is helemaal niemand in levensgevaar. Sterker nog dochter wil gevaar opzoeken door wraak te nemen ipv afstand te houden. Dochter wil continu extra geld voor haar koopverslaving. En to kan de portemonnee blijven trekken. Want hulpverlening wil ze niet. En de andere kinderen worden hierdoor benadeeld. 

Izza schreef op 20-04-2026 om 18:23:

[..]

Er is helemaal niemand in levensgevaar. Sterker nog dochter wil gevaar opzoeken door wraak te nemen ipv afstand te houden. Dochter wil continu extra geld voor haar koopverslaving. En to kan de portemonnee blijven trekken. Want hulpverlening wil ze niet. En de andere kinderen worden hierdoor benadeeld.

Hoho, die dochter koopt wel eens iets wat ze niet nodig heeft, daarom heeft ze nog geen koopverslaving.

En TO zegt ook niet dat ze continu geld vraagt, alleen maar dat ze na die grote lening nu wéér om geld vraagt.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.