Relaties
azer123
19-04-2026 om 18:40
geld lenen/geven wel of niet?
Dochter (41) haar relatie met haar nieuwe vriend is, zoals wij verwacht hadden, reeds afgelopen.
Zij zegt bang te zijn nu, maar is voor ons een beetje dubbel. (heel verhaal)
Het komt erop neer dat ze de sloten van haar woning wil laten veranderen of alarm plaatsen buiten.
Omdat ze er financieel alleen voorstaat sinds haar scheiding met ex-man en vader van haar kind, vraagt ze nu aan ons om eventueel haar een lening te geven voor die sloten/alarm.
Zodat ze de woning kon overnemen, hebben wij haar reeds een aanzienlijk bedrag voorgeschoten.
Aangezien we nog twee kinderen hebben, willen we hierin niet tever gaan.
Uitlenen is allemaal goed, maar aangezien ze het al moeilijk heeft, vrezen we er ervoor dat ze het toch niet maandelijks gaat kunnen afbetalen.
Een andere optie is, haar het geld geven en hetzelfde bedrag aan de andere twee kinderen.
Maar...waar eindigd zoiets? Wat als ze binnen de kortste keren weer om geld komt vragen?
Doch, wij willen dat ze op haar eigen benen leert staan en niet afhankelijk gaat worden van ons, haar ouders. Ik heb reeds gemerkt dat ze soms dingen koopt die ze helemaal niet nodig heeft. Wij vinden dat ze hierin een middenweg moet zien te vinden en moet sparen voor de dingen die echt van nut zijn.
Wie heeft hier ervaring mee en wat zouden jullie doen?
tsjor
22-04-2026 om 10:39
Ik word daar zo moe van Fruitmoeder. Helaas kan ik om persoonlijke redenen hierover niet verder uitweiden, maar de voorstelling van zaken zoals Fruitmoeder die geeft is zo simpel dat ik er moe van word.
Schemerlampje
22-04-2026 om 10:40
FruitMoeder schreef op 22-04-2026 om 10:35:
[..]
Hij heeft al een strafblad, dus hij kan makkelijk weer de fout ingaan. Je krijgt niet zomaar een strafblad. Dus die man is moreel gezien minstens dubious.
Maar misschien heeft die man een strafblad vanwege de belasting oplichten en weet dochter dat hij weer iets soortgelijks heeft gedaan. Dit zou ze dan ergens kunnen melden waardoor hij de gevangenis in moet. Dit betekent niet dat de ex nu opeens gewelddadig gaat worden. Dat is iets heel anders. En TO zegt zelf dat ze niet verwacht dat hij gewelddadig gaat worden.
Anoniemvoornu
22-04-2026 om 10:46
Schemerlampje schreef op 22-04-2026 om 10:40:
[..]
Maar misschien heeft die man een strafblad vanwege de belasting oplichten en weet dochter dat hij weer iets soortgelijks heeft gedaan. Dit zou ze dan ergens kunnen melden waardoor hij de gevangenis in moet. Dit betekent niet dat de ex nu opeens gewelddadig gaat worden. Dat is iets heel anders. En TO zegt zelf dat ze niet verwacht dat hij gewelddadig gaat worden.
Als dit zo zou zijn waarom gaan er dan mensen roepen dat to zijn/haar dochter fout zit... nogmaals ook al doet iemand het uit wraak ... het lijkt me dat ook dit soort gevallen gewoon aangegeven horen te worden.. to zijn dochter wilt een strafbaar feit aangeven prima toch. Kun je roepen het is alleen om ex dwars te zitten of je kunt blij zijn dat er een oplichter/crimineel van de straat is.
Decembermamma
22-04-2026 om 12:23
Voorbeeld: mijn tante heeft al 4 jaar geen contact meer met haar zoon die haar beroofd heeft. Inmiddels 2 jaar geleden is haar zoon veroordeeld voor de roof van zijn moeder spullen en geld, 3 weken geleden kreeg ze bericht dat hij nu vast zit voor die straf. Inmiddels is ze bang dat hij voor haar deur komt te staan.
Izza
22-04-2026 om 12:45
Anoniemvoornu schreef op 22-04-2026 om 10:46:
[..]
Als dit zo zou zijn waarom gaan er dan mensen roepen dat to zijn/haar dochter fout zit... nogmaals ook al doet iemand het uit wraak ... het lijkt me dat ook dit soort gevallen gewoon aangegeven horen te worden.. to zijn dochter wilt een strafbaar feit aangeven prima toch. Kun je roepen het is alleen om ex dwars te zitten of je kunt blij zijn dat er een oplichter/crimineel van de straat is.
Of je laat die man gewoon met rust. Als dochter werkelijk bang zou zijn zou ze het niet in haar hoofd halen hem iets aan te doen. Haar veiligheid en dat van de kinderen zou altijd voor moeten gaan. Want de betreffende man komt zo weer vrij en dan heeft dochter waarschijnlijk wel een probleem. En heeft ze wellicht wel meer nodig dan een extra slot.
Voor nu is er niets aan de hand. En kan ze bij nieuwe sloten gewoon richting de bouwmarkt ipv richting de kledingwinkel. Iets met prioriteiten stellen.
Anoniemvoornu
22-04-2026 om 14:58
Izza schreef op 22-04-2026 om 12:45:
[..]
Of je laat die man gewoon met rust. Als dochter werkelijk bang zou zijn zou ze het niet in haar hoofd halen hem iets aan te doen. Haar veiligheid en dat van de kinderen zou altijd voor moeten gaan. Want de betreffende man komt zo weer vrij en dan heeft dochter waarschijnlijk wel een probleem. En heeft ze wellicht wel meer nodig dan een extra slot.
Voor nu is er niets aan de hand. En kan ze bij nieuwe sloten gewoon richting de bouwmarkt ipv richting de kledingwinkel. Iets met prioriteiten stellen.
Dus moeten we maar geen aangiftes meer doen als je getuige bent van strafbare feiten uit angst voor de gevolgen die het kan hebben?
Kersje
22-04-2026 om 17:01
Anoniemvoornu schreef op 22-04-2026 om 14:58:
[..]
Dus moeten we maar geen aangiftes meer doen als je getuige bent van strafbare feiten uit angst voor de gevolgen die het kan hebben?
Serieus, als jijzelf en je kinderen daarna elke dag over hun schouder moeten kijken?
Daarbij, stel dat het gaat over oplichting oid, dan heeft zij daar waarschijnlijk tijdens hun relatie ook haar voordeel bij gehaald, nogal hypocriet om hem dan nu uit wraak te gaan aangeven en geld van je ouders te moeten lenen om een slot te veranderen uit zogenaamde angst.
tsjor
22-04-2026 om 18:47
'to zijn dochter wilt een strafbaar feit aangeven prima toch.' Nee, niet aangeven, uitlokken en daarna aangeven.
Anoniemvoornu
22-04-2026 om 19:10
tsjor schreef op 22-04-2026 om 18:47:
'to zijn dochter wilt een strafbaar feit aangeven prima toch.' Nee, niet aangeven, uitlokken en daarna aangeven.
Waar staat uitlokken? ik heb daar over heen gelezen denk ik ..
FruitMoeder
23-04-2026 om 07:50
Het feit is dat de ex van dochter al het boevenpad op is gegaan en dochter wil er nu voor zorgen dat hij weer de fout in gaat en ze is bang dat hij dan wraak op haar gaat nemen. Je dochter is ontzettend toxic TO. Je moet haar echt voor haar zelf in bescherming nemen. En misschien is het ook een idee om haar kinderen bij hun vader onder te brengen, want je dochter klinkt niet als een vrouw met gezond verstand.
tsjor
23-04-2026 om 07:59
Anoniemvoornu schreef op 22-04-2026 om 19:10:
[..]
Waar staat uitlokken? ik heb daar over heen gelezen denk ik ..
'Zij wil nu toch wraak nemen, door hem te laten controleren met de hoop dat hij zijn straf alsnog moet uitzitten.' In de antwoorden van TO op mijn vragen aan haar.
tsjor
23-04-2026 om 08:08
FruitMoeder schreef op 23-04-2026 om 07:50:
Het feit is dat de ex van dochter al het boevenpad op is gegaan en dochter wil er nu voor zorgen dat hij weer de fout in gaat en ze is bang dat hij dan wraak op haar gaat nemen. Je dochter is ontzettend toxic TO. Je moet haar echt voor haar zelf in bescherming nemen. En misschien is het ook een idee om haar kinderen bij hun vader onder te brengen, want je dochter klinkt niet als een vrouw met gezond verstand.
'Boevenpad' is ook zo'n term. Stel: bij een caféruzie zie je dat een vriend van je belaagd wordt door een ander. Je pakt wat voor handen is, een bierfles of glas en je slaat de belager. De belager raakt gewond en moet naar het ziekenhuis. Dan ben je schuldig en krijg je een strafblad.
Wat TO aangeeft is dat de man geen goed relatiemateriaal is en zijn vriendin (haar dochter) regelmatig laat zitten. Als ik dan moet gokken denk ik eerder dat er iets zit in onvolwassen gedrag gecombineerd met middelengebruik.
Anoniemvoornu
23-04-2026 om 08:15
tsjor schreef op 23-04-2026 om 07:59:
[..]
'Zij wil nu toch wraak nemen, door hem te laten controleren met de hoop dat hij zijn straf alsnog moet uitzitten.' In de antwoorden van TO op mijn vragen aan haar.
Nogmaals ( iemand laten) controleren en uitlokken zijn niet hetzelfde
FruitMoeder
23-04-2026 om 08:38
tsjor schreef op 23-04-2026 om 08:08:
[..]
'Boevenpad' is ook zo'n term. Stel: bij een caféruzie zie je dat een vriend van je belaagd wordt door een ander. Je pakt wat voor handen is, een bierfles of glas en je slaat de belager. De belager raakt gewond en moet naar het ziekenhuis. Dan ben je schuldig en krijg je een strafblad.
Wat TO aangeeft is dat de man geen goed relatiemateriaal is en zijn vriendin (haar dochter) regelmatig laat zitten. Als ik dan moet gokken denk ik eerder dat er iets zit in onvolwassen gedrag gecombineerd met middelengebruik.
Maar hoe wil ze hem dan ''in de val lokken''? Het lijkt mij een gevalletje van of fraude, wooninbraak, gewelddadig gedrag of drugsmisbruik. Iedergeval niet een man waar je gezellig een kopje thee mee kan drinken. Ik denk zelf dat de dochter van TO heel weinig zelfbeheersing heeft en makkelijk zich laat leiden door haar emoties. Ik vraag mij ook echt af hoe zo'n vrouw een goede moeder voor haar kinderen kan zijn.
Anoniemvoornu
23-04-2026 om 08:39
Kersje schreef op 22-04-2026 om 17:01:
[..]
Serieus, als jijzelf en je kinderen daarna elke dag over hun schouder moeten kijken?
Daarbij, stel dat het gaat over oplichting oid, dan heeft zij daar waarschijnlijk tijdens hun relatie ook haar voordeel bij gehaald, nogal hypocriet om hem dan nu uit wraak te gaan aangeven en geld van je ouders te moeten lenen om een slot te veranderen uit zogenaamde angst.
Dit is toch super tegenstrijdig. Er is zogenaamd geen gevaar zolang je geen aangifte doet. Dat jij de aangifte niet doet betekend niet dat de" dader " alsnog tegen de lamp kan aanlopen en jou er wel van kan verdenken. Dus nogmaals sloten vervangen lijkt me helemaal geen overdreven plan.