Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Relaties Relaties

Relaties

Hel, deel 3 - vervolg Help, zit muurvast!


moederziel

moederziel

04-01-2017 om 16:43 Topicstarter

ik bedoel dus

met 'dat laatste' bedoel ik dus punt c)

Het maakt me alles bij elkaar niet meer zoveel uit of hij nou wel of niet realistisch is. Ik vond de afgelopen dagen weer zo duidelijk worden dat het echt alle kanten op schiet. Dan weer kwaad, dan weer vol complimenten, dan weer mij 'geruststellen' dat de schulden NU niet hoeven te verdelen ('volkomen onbelangrijk en niet relevant, maar wil het toch even kwijt') maar dat het nooit 50/50 maar eerder 40/60 zal zijn.
Ik wil er echt vanaf, van dat gezwalk.

Bedankt voor de tip over kindgebonden budget hier. Ik kom daar idd voor in aanmerking als het verzoek tot echtscheiding wordt ingediend.

moederziel

moederziel

04-01-2017 om 16:48 Topicstarter

RoosjeRaas

Bijdragen dubbelden wat, excuus! Dankjewel weer voor de schop onder m'n kont. Je zegt het heel erg raak: hij stapt uit de gezamenlijkheid op de vlakken die hem uitkomen.

Ik merk dat ik ook om mijn eer en waardigheid te behouden steeds meer behoefte heb aan afronden. Dit bungelen aan een galopperend paard is vernederend, woedendmakend en je wordt er ontzettend vies van. Letterlijk voel ik me soms bezoedeld door zijn vage leven. Zo wil ik helemaal niet zijn en ik wil er ook niets mee te maken hebben.

Maar nu: Eenzijdig verzoek indienen of voorstel maken met mediator en hem voorleggen? En dan gezamenlijk verzoekschrift indienen?

Ja, ik maak me ook steeds meer zorgen over Pennestreek.

En dat loopt lekker op

En je ontvangt nog een beetje meer voor kinderen onder de 12. Volgens mij zijn een of twee van jouw kinderen van die leeftijd? Of is dat bij de de eenouderkorting? Vergeet die ook niet! Je hebt waarschijnlijk op beiden recht.

Meissie, je doet het goed. Het gaat niet (meer) om wantrouwen of terug willen of wat ook, het gaat om zuiver en helder verder kunnen gaan met je leven. Zodat jíj 'bepaalt' wie en wat daar in thuis horen. Zoals gezegd: dat kan ook man zijn. Maar dan niet meer voorzichtig, behoedzaam, angstig en regelmatig woedend en verdrietig, maar als vader van je kinderen, misschien zelfs als man van wie je houdt, maar dan met de 'rotzooi' buiten de deur. Het zal je zo goed doen. En je kinderen. Schrik niet als ze dan eerst heel verdrietig zijn. Daarna komt de heling en komen de inzichten. En het zo mooi leven dat kinderen doen na een harde klap. Met een veerkracht van jewelste en een open vizier. Echt.

moederziel

moederziel

04-01-2017 om 16:54 Topicstarter

Rotzooi buiten de deur?

Dat is eigenlijk nog het punt waar ik wel zorgen over blijf houden. Via de kinderen blijf ik wel geconfronteerd worden met zijn 'rotzooi', zijn truus (deze of een nieuwe), zijn besluiteloosheid, zijn falen, zijn chaotische leven. Hoe houd ik dat ik vredesnaam buiten??

Weer kruisend

En jij gaat in op waar ik ook op in ga: het vieze, bedoezelde mogen loslaten, omdat het niet van jou is. Wat ik eerder schreef: je eet ook geen bedorven bord spaghetti leeg. Je mag je eigen leefomgeving 'schoon' houden. Mijn therapeut zei destijds: doe het maar letter. Ga na een moeilijke confrontatie lekker even schrobben, dat moet vaak toch gebeuren, en eindig onder de douche, spoel van je af wat niet van jou is en maak ruimte voor wat er dan komt. En dat mag jaren zo gaan. Helen duurt lang, maar is als proces al de moeite waard. Niet alleen als eindresultaat. Jee. Dat beeld van jou, van aan een galopperend paard hangen. Ja. Dat zou je ook nooit doen in werkelijkheid. Ik zet een pot thee, neem een kopje en proost op jou. In alle verdriet. Geloof me, ik ga er niet vanuit dat dat weg is of snel zal gaan. Maar jezelf waardig zijn en dan je verdriet dragen is oneindig veel simpeler dan met al die ballast van een nu vreemde man met je meedragend.

Voorstel maken met mediator en dat voorleggen, daar zou geen mediator mee akkoord moeten gaan. De gedachte van mediation is dat je samen ontwerpt. Wat wel kan, is jouw adviseur (je hebt toch iemand in je omgeving) vragen wat je (minimaal) op papier moet hebben om aan man te kunnen voorleggen. En dan niet als vraag, maar als mededeling. Dat je vanuit dat voorstel/jouw 'voorwaarden' een verzoek tot echtscheiding gaat indienen. Dan heeft hij 'notice', dat is netjes en ook 'verplicht' (het moet die ander helder zijn dat je wilt scheiden), en dan maakt het in essentie volgens mij niet meer zo veel uit wie dat verzoek indient? Maar dat zou ik dus navragen als ik jou was. En ook even de consequenties doordenken met diegene die jij informeel kunt raadplegen.

Goh. Ik vind het hard gaan met je .

Tops

Tops

04-01-2017 om 16:57

pak je bezem

En begin met vegen. Het zal je zoveel rust gaan geven, ondanks wat de toekomst misschien nog voor je in petto heeft met of zonder deze man.

Je hoeft niet op een bodem te wachten die misschien wel en misschien wel nooit zal komen. Je mag de eer aan jezelf houden. Je weet nu wat je hebt: ellende die te lang voortduurt. Met een actie naar een scheiding heb je in elk geval een kans op beter bestaan voor jezelf en de kinderen. En zelfs die kans is meer dan je nu hebt.

Die gedachte heeft mij toen geholpen. Ik heb niets en zal niets krijgen zolang ik in dit huwelijk blijf. Zelfs al zou ik na een scheiding nooit meer gelukkig worden, dan heb ik in elk geval een kans gehad.

Dat houd je buiten

Om dat dat heel hard gezegd 'van de kinderen' is. ZIJ moeten leren omgaan met wie hun vader is, met wie hun moeder is. Het gaat allemaal gebeuren, dus in die zin houd je het niet buiten de deur. En geloof me, als er iets is dat nooit stopt, is het alles wat daar mee te maken heeft. Wat betreft gebeurtenissen en hoe deze de kinderen beïnvloeden gaat dat nu, na jaren, hier ook nog door. Wat stopt, is dat ik ook emotioneel meebeweeg. Als een van de kinderen pijn ergens van heeft, kan ik inmiddels zeggen: huil, gooi het er maar uit, wat wil je er mee? En als ze er iets mee willen, moet dat geadresseerd aan degene bij wie het speelt. Dus: er is een gebeurtenis, er is de emotie, jij 'ontvangt' hun beleving, hun gevoel en je bent er als ze graag steun of advies willen in verband met een kwestie, of je bent er gewoon om even tegenaan te praten en bij uit te huilen en rustig te worden, en that's it. Is dat niet wat je in feite met alles in de opvoeding doet? Volgens mij liggen we ook wat dat betreft dicht bij elkaar, en is dit niet anders dan gebeurtenissen met andere mensen, op andere plaatsen? Wat je steeds tegen jezelf zegt is (en dat KAN JUIST als je alles wettelijk goed geregeld hebt): dit is niet van mij, dit is van hen, en zo kan ik er voor ze zijn. Ik heb in bed heel wat tranen gelaten hoor, en nog, als zij ergens pijn van hebben dat je als gevolg van de scheiding zou kunnen bestempelen. Ook scheld ik wel eens hard, maar NIET met hen er bij. Je houdt het niet buiten de deur. Je houdt je eigen leefwereld 'schoon' in de zin van: omgaan met de emoties van de kinderen en die van jou op een ander moment de ruimte geven. Man zal in ieder geval als vader, maar voorlopig echt nog wel op meer vlakken, voor zowel jou als de kinderen een factor van verdriet, irritatie en woede zijn. Daar zijn er meer van in het leven. En de tijd doet heel goede dingen met daar rustiger in worden, meer relativerend. En de relatie met je kinderen verdiept zich als je dit kunt: in rust ontvangen, er voor ze zijn. Je hebt dat nu al ervaren volgens mij. Het zijn dan 'oprispingen', en dan komt er weer rust. Dat gaat echt nog een hele poos door. Maar zodra jullie officieel van elkaar los zijn, mag je hem het zijne laten zijn, en het jouwe het jouwe. En dat van de kinderen is van de kinderen.

moederziel

moederziel

04-01-2017 om 17:38 Topicstarter

Hoe is jouw relatie met ex, RoosjeRaas?

Voel je soms nog nabijheid, nog iets van wat er ooit was of heb je daar helemaal afscheid van genomen? Kun je nog ontspannen rond elkaar zijn? Lukt dat?

Ik merk dat ik nu zelfs niet eens samen op een feestje wil zijn. Dan blijf ik liever thuis. Vrienden begrijpen dat gelukkig, maar ik vind het zelf eigenlijk vreselijk dat ik niet in één ruimte kan zijn met de man die altijd zo bijzonder voor me is geweest. Verdrietig.

Nee

Geen nabijheid. Zakelijke communicatie. Steeds minder nu de kinderen richting volwassenheid gaan. Ex heeft het heel bont gemaakt. Heel lang. Ik kan geen liefde voelen. Geen vriendschap.

En ook heb ik nergens spijt van. De mooiste kinderen van de wereld. En inzichten die ik nodig had.

Ik heb twee keer twintig jaar hetzelfde gedaan, in mijn gezin van herkomst en in mijn huwelijk en eigen gezin.

Dat is hardnekkig . Ik denk niet meer aan "schuld van ex", "schuld van mij". Ik neem mijn (aan)deel en deel (dat) (juist) niet met hem.

Ik kan niet omgaan met iemand die zich zo gedroeg/gedraagt. Daar zit steeds minder oordeel over gem in en steeds meer zelfinzicht en besluit vanuit mij. Ik mag beter voor mezelf zorgen. Het is goed zo. Het was voor mij een opluchting van alles niet meer te hoeven. Niet goed als je vanuit zo'n ideaal samen-apart plaatje denkt. Mijn kinderen moeten er harder door werken. Op een gegeven moment heb ik dat naar ze benoemd. Ik wil geen rechtstreekse klappen meer dus ik duik weg. Niet charmant. Maar zo moet ik het doen. Ik wilde geen begrip daar voor van ze. Ook niet meer van anderen trouwens, familie, vrienden, school, andere professionals. Ik stel vast dat ik het zo wil doen, neem daar voor de verantwoordelijkheid en zie in dat het niet mooi is. Het IS ook niet mooi. En weer gold/geldt: helder kiezen maakt(e) dat er rust kwam. Het verdriet is er soms. De boosheid is er soms. Frustratie. Bij mij en de kinderen. En er is duidelijkheid. In handelen. Consistentie. Leven met een niet mooi houvast op dat vlak. Dat is wat het (nu) is. Ik zie wat de toekomst brengt en volg ook hier in MIJN hart. En ben er voor iedereen die ik liefheb. Het is goed Moederziel. Je doet het goed.

moederziel

moederziel

04-01-2017 om 18:46 Topicstarter

Afschuwelijk vooruitzicht

Ik lees wat je schrijft en begrijp je overwegingen, RoosjeRaas. Ik heb diezelfde noodgedwongen vastberadenheid bij mijn moeder gezien. Het kón gewoon niet meer. Te veel gebeurd, te veel en te lang.
Toch zou ik het afschuwelijk vinden om zelf zo verder te moeten. Er gaat namelijk, hoe begrijpelijk en verdedigbaar het ook is, een kilheid van uit die voor een kind niet te missen is. In het geval van moederzielgezin staat dat echt 100% haaks op wat er was. Dat moet voor onze kinderen een enorme schok zijn. Dat is het ook, trouwens, en dat vind ik al zo rottig om te zien.
Ik weet heus wel dat ik niet de veroorzaker ben. Maar in wat nu volgt op de verwijdering, daarin heb ik helaas wel een belangrijke rol. Ongewild maar toch.

Ik ben jaren verder. Ik ken de worsteling. In essentie blijft die er. De verwarring gaat weg. De angst gaat weg. Mijn paniekknoppen worden niet meer "zo maar" ingedrukt. Het verdriet blijft. Het on-hele gevoel is er soms. Ik zie het als mijn en onze littekens. Zo is het gegaan. Zo is het geweest. En ik ben trots op mijn kinderen. En heb steeds meer vrede met mezelf. Geef jezelf tijd. Alle tijd. En voel compassie juist ook voor jezelf.

moederziel

moederziel

04-01-2017 om 21:35 Topicstarter

Knap RoosjeRaas

Je bent een lange weg gegaan. Ik vind het ontzettend knap hoe je er op kunt reflecteren. Nooit bitter. Wel sterk, met compassie. Mooi en knap.
Eerder begreep ik dat je nu een mooie ongecompliceerde liefde hebt. Daar houd ik me aan vast. Dat het kán.
Dit kopje thee drink ik met jou, voor jou.

mirreke

mirreke

04-01-2017 om 22:23

Pennestreek?

Ben je een week weg? Hopelijk niet ziek? Ook ik maak me wel wat zorgen...

Hanna

Hanna

05-01-2017 om 10:42

Relatie met ex

Wat Roosje schrijft over de relatie met haar ex had ik zomaar ook kunnen schrijven. Ik vrees dat jij wat dat betreft te hard wilt gaan, Moederziel. Het is een lang proces. Een proces van losmaken en verwerken. Het kost jaren. Pas daarna hoef je emotioneel niet meer mee te veren. Je kinderen groeien daar ook in mee, vinden hun weg daarin. Ik vind het geen kilte, eerder acceptatie van het anders-zijn.

Ik heb de laatste tijd helaas weer wat shit die van de kant van ex via een van de kinderen mijn kant op komt (vergelijkbaar met het gedoe met jouw oudste, alleen geen zelfinzicht, gesprek of sorry van ex). Ik heb het er voor het eerst in tijden weer moeilijk mee omdat het mijn kind zo raakt. Natuurlijk wil je je kind beschermen. Als dit kind en ik er last van blijven houden, wordt het weer voor een rondje psycholoog, denk ik dan. Ik hoef het ook niet allemaal altijd zelf te kunnen. Maar ik ga niet trekken of duwen naar mijn ex. Hij is hij met zijn leven en karakter, ik ben ik.

Hulp van een onafhankelijk iemand, een coach of een therapeut: ontzettend helpend en precies wat jij schrijft, Hanna: we hoeven het niet alleen te doen. Kind(eren) niet en ik niet. Ik vind het ook heel steunend dat er mensen zijn die kunnen helpen die niet 'onderdeel' zijn van de situatie. Herkenbaar Hanna, alles wat je schrijft. Ook recent nog weer.

moederziel

moederziel

05-01-2017 om 11:07 Topicstarter

Veranderingen in de tijd

Dankjewel Hanna, voor je ervaring. Het moeilijkst vind ik het dealen met de veranderingen door de (korte) afgelopen tijd heen. Misschien verklaart dat ook mijn 'snel willen gaan': ik wil gewoon dat de onzin die man laat zien stopt. Hij was nooit zo, maar nu wel en het slaat echt nergens op. Zo'n ommekeer van een warme, vrolijke, liefdevolle vent en vader naar een boze, geïrriteerde, verwende, egocentrische veertiger. Dát zien de kinderen ook en dat raakt ons allemaal. Een van de kinderen zei het laatst simpel maar treffend: Hij mag nou wel weer normaal gaan doen

Het nieuwste is dat man druk uitoefent op de kinderen om bij hem te zijn - en te blijven op de afgesproken dagen. De 3 oudsten trekken nog weleens hun eigen plan, vanwege vrienden, uitjes, huiswerk etc.
Onze 3e in de rij (brugklasser) wil vandaag graag bij mij huiswerk maken, omdat het daar rustiger is en kind daar eigen spullen en boeken heeft. 3e zit minder graag bij man, omdat kind niet goed kan wennen aan het nieuwe huis én aan de bozige vader. Man reageerde bits naar kind: hij vindt het 'deze keer nog goed, maar een volgende keer niet meer'. Ze moet maar leren wennen aan huiswerk maken bij hem. Kind in tranen gisteren, boos en verdrietig. 'Maar ik wil helemaal niet naar papa.'
Ik vind man te ver gaan, maar hou me zoveel mogelijk buiten de discussie. Heb kind uitgelegd dat het allemaal wennen is en dat in noodgevallen (met nadruk op nood) de deur bij mij altijd open is. Maar dat het allemaal wel een kans verdient. En dat kind eerlijk moet aangeven dat leren in het oude huis nou eenmaal beter gaat. Voor kind is dat leren erg belangrijk: doel van 3e zelf is doorstromen naar een hoger schoolnivo en de ambitie is hoog. Verdient wat mij betreft alle steun.

Dit zijn voor mij allemaal uitingen van een man die louter bezig is met het vervullen van zijn eigen wensen en verlangens. Hij heeft recht op de kinderen, vindt hij, en dus moeten ze bij hem zijn - of ze nou willen of niet. Mij baart deze houding erg veel zorgen. Ik voorzie namelijk dat de 3 pubers gaan afhaken. Jongste is nog te jong om zich op die manier te kunnen laten gelden, maar de oudste 3 willen de vrijheid voelen om zelf te kiezen bij wie ze willen zijn. Zolang de warme band afwezig is, en man geen aanstalten maakt om herstelwerk te doen, is het animo niet hoog.

En ook hier al rondjes psycholoog. Voor de kinderen en voor mij dan, he, man ontwijkt dat voor zichzelf. Het is allemaal te gek voor woorden eigenlijk.

Moederziel

Lukt het jou fijne dingen te doen? Voor jezelf, en met de kinderen? Probeer je focus echt op jezelf en je kinderen te hebben! Weet je nog dat beeld dat ik opriep een paar weken geleden? Zie het als een 'volgspot' in het theater! Telkens als je merkt dat man in het spotlicht staat, hanteer je bewust dat handvatje waarmee je die lamp op jezelf en je kinderen zet. Gewoon lief hè, niet streng of bestraffend. Steeds opnieuw weer terug. Toen ik dat uiteindelijk 'vanzelf' kon en uiteindelijk man/ex van het podium af was, in de coulissen, was het leven zo veel beter te doen. Hij komt vanzelf weer een gekke act doen zo af en toe maar tijdens de 'rustige' momenten mag JIJ die volgspot bedienen. Het is een soort van mediteren, maar dan de aandacht steeds naar jezelf en je kinderen brengen. Het geeft je rust en vrede en het verandert de werkelijkheid niet. Dingen gaan er niet sneller of minder snel door. Acties van man worden niet anders. De aandacht er voor wordt anders. En verdwijnt op een gegeven moment. Dat is fijn, want dan kun je ook je oordeel minder voelen worden. Dan begin je weer bij nul te tellen naar boven, in plaats van van honderd steeds maar verder naar beneden.

moederziel

moederziel

05-01-2017 om 11:37 Topicstarter

oordeel

Ik vind je beschrijving mooi, RoosjeRaas! Ja, gelukkig lukt dat goed. Erg goed, zelfs. De kinderen en ik lijken nóg meer te genieten van de momenten samen, juist omdat het allemaal niet meer vanzelfsprekend is. Het contrast tussen huis-mama en huis-papa is enorm groot.

Zonder oordeel zijn is wel erg moeilijk. Het raakt ons toch steeds weer, of we nu willen of niet. En ja, het lukt om man te marginaliseren, maar ook dat levert een tegenreactie bij hem op waarin hij nóg meer spotlight opeist. Snap je wat ik bedoel?
Komende periode is hij voor werk gelukkig weer een aantal keren in verweggistan. Dat zijn de beste dagen. Rust in de tent.
maar wat doorgaat is het verval, het afbreken, de destructie. Dat stopt niet bij het huwelijk, ben ik bang, maar gaat door tot ver in de relatie met de kinderen en al het andere dat man omringt. Alles moet suk, lijkt het. Moeilijk om te zien, echt moeilijk.

Het is van hem

Dat is van en aan hem. Er is altijd herstel mogelijk, tussen ouders en kinderen. Vergeet dat niet. Stel gewoon vast hoe het nu is, en pieker niet over alle consequenties voor de toekomst. Dát is nu wél fluïde, zeker ook omdat kinderen steeds van leeftijd veranderen. Je kunt het voor verder dan vandaag niet voorzien, niet overzien, niet voorkomen, niet herstellen, niet beter maken, je kunt vaststellen dat jij het goed hebt met de kinderen. Dus op een gegeven moment zul je je bovenste alinea gaan schrijven zonder die laatste zin: "Het contrast tussen huis-mama en huis-papa is enorm groot." Dat is loslaten. Dat is vrijheid. Dat is de dingen laten liggen waar ze horen te liggen. Heb vertrouwen in het feit dat jouw/jullie kinderen al 'een heel eind' zijn opgevoed! Heel veel mooie, harmonieuze jaren, waarin ze veel vertrouwen meekregen, veel 'skills'. Dat gaat niet weg nu hoor. Dat krijgt een klap, een deuk, en echt wel een serieuze, maar hun basis is goed. Ze zullen veerkrachtig zijn en zelf vormgeven hoe ze met hun moeder, hoe ze met hun vader, hoe ze met alle mensen die ze ontmoeten in hun leven, willen omgaan. Echt. Je bezorgdheid betreft behalve je verdriet van nu ook een soort van gehavend 'later'. En dat weet je niet. Kun je niet weten. Ken je het boek "Een einde aan de opvoeding"? Daarin wordt gepleit voor 'niet opvoeden voor later'. Kinderen zijn geen wezens waarin je van alles gooit opdat dat er later uit komt. Blijf wat dat betreft nu maar met ze in het hier en nu, dat is voor nu genoeg. En geeft ook rust. Echt.

moederziel

moederziel

05-01-2017 om 12:17 Topicstarter

Zit daar anders in

Ik ben het maar ten dele met je eens, RoosjeRaas. Dat man en ik zijn wie we zijn en dat gebeurt wat er nu is gebeurd, is voor een heel, heel, heel groot deel te wijten aan onze eigen achtergrond en kindertijd. Die was in beide gevallen extreem, met verwaarlozing, mishandeling, psychische problematiek en verlating. Extreem genoeg en complex genoeg om 30 jaar later voor grote nieuwe problemen te zorgen. En bij beiden was het in ons geval al een cirkel die zich herhaalde: de pijn en trauma's van onze eigen ouder(s) is doorgegeven.

Ik heb letterlijk aan den lijve ondervonden wat de gevolgen van het verlies van veiligheid zijn. En ik ben zo ontzettend bang voor mijn kinderen. Ik weet niet of ik durf te vertrouwen op 'ze krijgen een deuk, maar het komt wel goed'. Ja, hun basis is goed. Dat maakt de klap nu ook zo hard. En de jongste is pas 8, dus hoeveel basis heb je dan?

Ik weet ook dat ik alleen maar kan blijven staan, er zijn, heel erg veel liefde en veiligheid geven. Maar dat ik mijn kinderen niet tegen deze pijn kan beschermen, raakt me meer dan ik zeggen kan. Dit is het deel waar ik heel erg veel meer verdriet van heb dan van het verlies van mijn maatje en partner. Dit is ook het deel waar ik man echt diep om veracht.

Hanna

Hanna

05-01-2017 om 12:28

Zijn dagen, jouw dagen

Dat de kinderen naar jou willen op "zijn" dagen, is op zich wel begrijpelijk, daar is alles vertrouwd, maar zou ik toch zo veel mogelijk inperken. Ze moeten inderdaad wennen, kinderen EN vader.
Daarbij is er nog emotioneel en praktisch werk aan de winkel.

In plaats van dat nummer 3 huiswerk maakt bij jou, moet hij met vader om de tafel om te kijken waar in zijn woning snel een rustige plek gemaakt kan worden om huiswerk te maken. En die plek dan ook inrichten. Dat kun je dit kind uitleggen, desnoods de gesprekjes oefenen, en dan is het aan kind om het met vader op te lossen. Een tweedehands tafel of een paar schragen en een plaat hout in een rustig hoekje zijn genoeg, het hoeft geen grote verbouwing te worden. Weigert vader, dan kan kind met vader afspreken dat kind van x tot x uur op school leert, of in de bieb, of desnoods bij jou. Maar op afspraak, zodat het duidelijk is dat het gebeurt en waarom.

De kinderen kunnen niet om elk wissewasje naar jou blijven rennen. Dat is voor iedereen te onrustig en voelt voor vader steeds weer als een afwijzing, wat de opbouw van een nieuwe relatie tussen vader en kinderen niet bevordert. Tegelijkertijd kun je pubers niet tegenhouden naar hun vrienden e.d. te gaan als ze gewend zijn dat te doen. Ik vind wel dat ze zouden moeten laten weten waar ze zijn en dat er afspraken zijn over thuiskomen en avondeten. Ouders willen ook weten waar zij aan toe zijn. Dat geldt als ze bij jou zijn evengoed, neem ik aan.

Mijn oudste komt in de vaderweek meestal één keer aanwaaien als hij vroeg uit school is en ik thuis ben, maar hij blijft nooit lang. Dat vindt vader namelijk niet leuk/bedreigend en vauit zijn persoonlijkheid begrijp ik dat. Jongste doet dat niet. Als er een noodsituatie is, mogen ze bellen (is nog maar 2x gebeurd). Maar ruzie, onvrede of geen eten in huis zijn uitdrukkelijk geen noodsituaties. Daar moeten zij en vader mee leren omgaan. Ik wil desgevraagd wel achteraf de situatie eens tegen het licht houden en de kinderen handvaten geven om er een volgende keer beter mee om te gaan.

Hanna

Ja. Zo.

moederziel

moederziel

05-01-2017 om 12:38 Topicstarter

Hanna

Dat uitleggen doe ik zeker, en ik blijf op een positieve manier aanmoedigen. Maar ik kan er niet om heen dat het vertrouwen van de kinderen een ontzettende oplawaai heeft gekregen. Dat zal man toch echt zelf moeten rechtzetten.

Je schrijft: 'De kinderen kunnen niet om elk wissewasje naar jou blijven rennen. Dat is voor iedereen te onrustig en voelt voor vader steeds weer als een afwijzing, wat de opbouw van een nieuwe relatie tussen vader en kinderen niet bevordert.'

Het zijn geen wissewasjes waarvoor ze thuis komen. Als ze komen voor chips, cola en gamen, stuur ik ze zonder pardon weer terug Is nog niet gebeurd, overigens. Die ene keer dat ze voor eten thuis kwamen, was dat omdat man geen brood in huis had voor school. Ik heb man daar ook op aangesproken en zal niet meer gebeuren.

Maar het 2e deel van wat je schrijft vind ik echt een omkering waar ik niet in mee ga. Dat vader geen moeite doet (of dat nou een kwestie van niet kunnen of niet willen is) om de brug te slaan en een thuis te creëren, voelen de kinderen steeds weer als een afwijzing. Dáár zou het over moeten gaan. Precies zoals RoosjeRaas stelt: geen spotlight meer op man. Hij is een grote kerel. maar zolang hij niet praat met de kinderen, zal er geen verbinding zijn. Hij ontloopt dat en daar is de situatie niet naar.

De oudsten zijn niet meer in een leeftijd dat ze zich laten dwingen. En ik herinner ze aan de afspraken die we gezamenlijk hebben gemaakt, maar ik ga ze niet dwingen. Bij mij wil ik dat het veilig blijft en ze zich gehoord en gezien voelen.

moederziel

moederziel

05-01-2017 om 12:41 Topicstarter

emotioneel werk

Uiteindelijk denk ik dat daar de kern ligt: er is nog (veel!) emotioneel werk aan de winkel. En juist dat probeert moederzielman tegen elke prijs te ontwijken.

Hanna

Hanna

05-01-2017 om 13:18

Wederzijds proces

Ik schreef: "Dat is voor iedereen te onrustig en voelt voor vader steeds weer als een afwijzing, wat de opbouw van een nieuwe relatie tussen vader en kinderen niet bevordert." Natuurlijk voelen de kinderen zich ook afgewezen, dat is geheel vanzelfsprekend. Tegelijkertijd: als je kinderen hem afwijzen, heeft dat een invloed op hem. Dat kan jou (terecht) niet schelen, maar de kinderen dragen de gevolgen. Ik hoop dat je ziet dat je de kinderen moet aanmoedigen een relatie op te bouwen met deze nieuwe, veranderde vader. Alles gaat stuk, schreef je. Uit de puinhopen moeten ze iets nieuws opbouwen. Dat gaat alleen als ze de brokstukken door hun handen laten gaan en kijken waar er nog wat te redden valt en wat er nieuw moet komen. Wat past nog, wat niet? Daar zullen best heel wat tranen bij gelaten worden. Maar het is HUN proces, van vader en kinderen, wederzijds (!), en terugkomen naar jou vertraagt dat proces. Misschien heb jij daar geen boodschap aan, dat vertraagde proces ("Laat hem maar voelen! Net goed!" - begrijpelijk maar niet goed), maar als je dat in de weg gaat staan, begeef je je op heel glad ijs. Zo ontstaan vechtscheidingen. Ik wilde alleen maar aangeven dat "kom maar bij mamma", zoals je dat bij een kleuter met een kapotte knie doet, en bij een puber met een verkering die uitraakt, niet in alle situaties de beste reactie is. Wel als ze bij jou zijn, niet als ze bij hem zijn.

Ik lees dat je de kinderen aanmoedigt, dus ik geloof dat het allemaal wel goed zal gaan.

Hanna

Hanna

05-01-2017 om 13:21

Emotioneel werk

"Uiteindelijk denk ik dat daar de kern ligt: er is nog (veel!) emotioneel werk aan de winkel. En juist dat probeert moederzielman tegen elke prijs te ontwijken."

Uiteindelijk zullen de kinderen hem er aan zijn haren bijslepen. Hij ontkomt er niet aan.

moederziel

moederziel

05-01-2017 om 13:33 Topicstarter

Goed gaan

Hanna, ja, ik geloof ook dat het wel goed zal gaan met mij
Geen haar op m'n hoofd die erover denkt om tussen de kinderen en man in te gaan staan. Dat past niet, dat hoort niet en dat is niet goed. Ik leg ze dat ook uit, dat ze de moeilijke dingen echt toch eerst en vooral met hem moeten bespreken. Ze kunnen bij mij komen voor een luisterend oor, voor troost en stoom afblazen. Maar het is verder tussen hen.

Dat gaat overigens niet vanzelf hoor, daar moet ik heel veel strijd met mezelf voor voeren om dat te kunnen. Zie #352

En ik denk ook dat vanzelf gaat gebeuren wat je in #358 schrijft. Maar ze durven het (nog) niet. Te bang om nog meer te verliezen, wat ook reële angst is gezien het conflict tussen oudste en man op 2e kerstdag. Maar de wal zal het schip keren, daar geloof ik zeer zeker in. Daar vertrouw ik op. Niet uit triomfantelijkheid (nee, alsjeblieft zeg, er zijn alleen maar verliezers), maar omdat ik heilig geloof dat liefde, mildheid en mededogen uiteindelijk altijd sterk zijn.

Ik moest denken aan een oud, maar onveranderd mooi gedicht van Liselore Gerritsen:

Geloof, hoop en liefde
en de meeste van deze is de hoop
omdat de hoop altijd weer z'n weggetje vindt
naar het punt daar waar de liefde begint
Geloof, hoop en liefde
en de meeste van deze is de hoop
op geloof in de liefde.

Hanna

Hanna

05-01-2017 om 14:00

Mooi

Wat mooi en treffend dat je dat gedicht nu post. Ik had net een lange post geschreven over angst voor de toekomst, waar je het eerder over had. Weer gewist i.v.m. herkenbaarheid. Ik schreef dat ik eigenlijk geen vertrouwen heb ik de opvoedkwaliteiten van mijn ex, dat ik bang ben voor zijn slecht invloed, maar dat ik wel geloof dat hij van de kinderen houdt en dat ik hoop dat ze daar in elk geval liefde van leren. De rest moet dan maar van mij komen en daarmee moeten ze de toekomst in. Komt een beetje op hetzelfde neer.
Geloof, hoop en liefde zijn niet voor niets een cliché, een heel bruikbaar cliché.

mirreke

mirreke

05-01-2017 om 14:10

Ach weet je

ook ouders die bij elkaar wonen hebben verschillende opvoedkwaliteiten. Mijn partner en ik pakken dingen vaak heel anders aan, en ik kan mijn mond dan echt niet dichthouden. Dus onze kinderen hebben echt wel door dat wij over sommige dingen heel anders denken. En ik kan me zelf ook heel goed herinneren dat ik met sommige vragen naar mijn moeder ging en met andere weer naar mijn vader. En mijn ouders tegen elkaar uitspeelde...

Jij kunt niet anders doen dan zelf proberen een zo goed mogelijke ouder te zijn, zoals jij je dat voorstelt.

moederziel

moederziel

05-01-2017 om 14:15 Topicstarter

Geloof in de liefde

Mooi hoe iedereen het voor zichzelf uitlegt. Mirreke heeft natuurlijk helemaal gelijk, Hanna ook.
Ik heb geen enkele twijfel aan de liefde van moederzielman voor onze kinderen. Wel heb ik twijfel over zijn liefde voor zichzelf (jaja, ik weet het, dat ligt bij hem en blijft daar en dat maakt het heel erg ingewikkeld en moeilijk om liefdevol te verbinden met anderen. Ook die les zullen de kinderen leren.
Ik geloof zelf heilig in de kracht van liefde. Tussen partners, tussen mensen, tussen ouders en kinderen. Mijn geloof in de liefde is zo groot dat ik zelfs denk dat liefde alles kan helen. Maar je moet eerst durven vertrouwen, durven geloven. Daar hoop ik op.

Amen

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.