Relaties Relaties

Relaties

even anno

even anno

28-06-2018 om 17:53

hoe uit elkaar in overspannen woningmarkt?


Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

14-07-2018 om 14:58

Ja altijd hè

De middeninkomens komen inderdaad altijd het beroerdst vanaf (zonder nu te willen gaan klagen), dus sparen is het enige devies.
Dan heb je geld en een goed inkomen. En kun je dus onafhankelijkheid kopen.

Ad Hombre

Ad Hombre

14-07-2018 om 18:01

Brandweervrouw

"In mijn (voorheen volks)buurtje wonen nu bijna alleen nog maar expats. Zij drijven de prijs op, want krijgen hogere salarissen, en betalen veel minder belasting (plus nog wat andere voordeeltjes)."

Ha, en in de sociale sector pikken de 'vluchtelingen' de huizen in. Het ligt dus gewoon aan de buitenlanders!

Maar geen nood, niet iedereen zit in de knel hoor jongens. Sommige mensen hebben wel een stabiele relatie, genoeg inkomen en een smak overwaarde. Straks kan ik mijn huis met vette winst verkopen aan een expat!

Ali

Ali

14-07-2018 om 18:31

Lach jij maar Ad!

In de regio Amsterdam wonen ongeveer 100.000 expats. Het is een reeel probleem. Doe maar ‘s een rondje google.
Hier alvast eentje kado:
http://www.at5.nl/artikelen/173572/expats-veroveren-de-stad-ze-betalen-zo-1700-euro-huur
Een van mijn expatburen betalen 3500,- voor 110m2. En dat is zonder gouden kranen, hè.

Enne, die paar duizend vluchtelingen (want meer zijn het er niet) zijn meer dan welkom.

Ad Hombre

Ad Hombre

14-07-2018 om 18:43

Brandweervrouw

Oh, Amsterdam. Wat huizenmarkt betreft is Amsterdam een ander land. En een land waarin ik sowieso niet zou willen wonen. Dat is altijd prachtig, dure dingen die je niet wilt kopen.

Ad Hombre

"Straks kan ik mijn huis met vette winst verkopen aan een expat! " Lastige bij verkopen is dat je zelf ook weer ergens moet wonen.
(en eens met wonen in Amsterdam. Voor mij ook een ander land. En gelukkig zijn er nog andere grote steden waar het ook fijn wonen is.)

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

15-07-2018 om 00:03

Kom maar op met 3500 euro

Ik heb namelijk de tijd om iets anders te zoeken, die expat niet. Dat drijft de prijs op.

Hier zie je overigens vaak dat expats vaak in bepaalde wijken wonen. Dicht bij de bedrijven waar ze doorgaans werken.

Dus eens met Ad. Amsterdam is leuk voor een dagje en dan weer gauw terug naar het land van Guus. Soms helpt het om niet te willen wat 'iedereen' wil.

lieverdje

lieverdje

15-07-2018 om 00:05

te hoge standaard?

"En eens met Ginny: voor sommige mensen is scheiden financieel geen optie. Kennelijk maakt financiele onafhankelijkheid dan niet uit (want TO is met een modaal inkomen toch financieel onafhankelijk zou je zeggen). Of niet financieel onafhankelijk genoeg. Heel zuur."

Ik denk dat het leven van tegenwoordig, als je een beetje wil meedoen met de vaart der volkeren en hetzelfde wil hebben als 'iedereen' eenvoudigweg niet te realiseren is met 1 modaal inkomen. Om een huis te kunnen kopen moet je sowieso 2 inkomens hebben, of 1 groter inkomen en/of een behoorlijke som spaargeld. Voor huren in de vrije sector idem dito. En dan hebben we het alleen nog maar over een huis, niet eens over het rijden van een auto (als je gescheiden bent heb je er 2 nodig, misschien daarvoor maar 1) en alle andere dingen die je ineens dubbel moet hebben. Of over vakanties, uitjes, prijzige devices en hobby's etc. Dat was 'vroeger' niet zo, toen moeder nog huisvrouw was en het gezin kon rondkomen van 1 inkomen. Maar toen was de standaard ook een stuk lager met veel minder (verre) vakanties en veel minder spullen.

Het is gewoon heel lastig, en ik denk niet dat het alleen maar voor 'sommige mensen' geen optie is om te scheiden in financieel opzicht. Ik vraag me daarmee af, neemt het scheidingspercentage misschien wel af in duurdere regio's in het land?

wat "moet" er tegenwoordig

Als je dit je uitgangspunt is "En dan hebben we het alleen nog maar over een huis, niet eens over het rijden van een auto (als je gescheiden bent heb je er 2 nodig, misschien daarvoor maar 1) en alle andere dingen die je ineens dubbel moet hebben. Of over vakanties, uitjes, prijzige devices en hobby's etc." dan is scheiden inderdaad onbetaalbaar.
Een scheiding is duur. Dus misschien moet je het (een tijd) zonder auto doen, of geen uitjes of alleen een goedkope vakantie doen. Kijk dat huis, dat is een serieus probleem maar de rest is prima op te lossen. Als je huwelijk zo slecht is, dat scheiden de beste oplossing is, dan is dat een prijs die je met liefde betaalt.

Ginny

“Amsterdam is leuk voor een dagje en dan weer gauw terug naar het land van Guus. “

Ooit woonde ik vlakbij Guus. We gingen naar dezelfde kroeg. T is dat ie klein is en nu met die schele spriet....hihihi

Ad Hombre

Ad Hombre

15-07-2018 om 11:24

Alkes

"Lastige bij verkopen is dat je zelf ook weer ergens moet wonen."

Dat is waar, maar aan de andere kant heb ik nu meer overwaarde dan ik ooit aan aflossing/rente bij elkaar heb betaald, dus in feite hebben we 25 jaar voor niks gewoond (zelfs minder dan niks).

Zou ik nu beter af zijn als ons 🏠 de helft waard was?

Overwaarde

"... aan de andere kant heb ik nu meer overwaarde dan ik ooit aan aflossing/rente bij elkaar heb betaald, dus in feite hebben we 25 jaar voor niks gewoond."

Ook wij zaten in deze situatie. We hebben toentertijd heel bewust voor een woning gekozen waarbij we de lasten ook op één salaris konden opbrengen. Maar de huizenprijzen stegen en wij waanden ons rijker en rijker, elke keer dat er in de straat een soortgelijke woning voor nog meer geld werd verkocht. Tót het moment dat onze relatie spaak liep. Toen moest één van ons de helft van dat godsvermogen aan overwaarde aan de ander uitkeren. Ofwel, de hypotheek verhogen. Dat bleek voor ons beiden niet te doen. Waren we nog zo voorzichtig... maar dit viel niet te voorzien.

Uiteindelijk verkoop je dan noodgedwongen je huis en blijft over met een bedrag wat een leuke start kan zijn voor een appartementje en dan mag je je nog in je handjes knijpen dat je dat nog hebt. Er zijn natuurlijk voorbeelden genoeg van mensen die in de crisis hun huis met verlies móesten verkopen en verder moesten met een grote schuld.

Angela67

Angela67

15-07-2018 om 12:58

Amerikaanse toestanden

Ik denk het niet gauw maar de situatie dat de plek waar werk is dus ook de plek wordt waar wonen onbetaalbaar wordt, is dichterbij aan het komen. En hoe kun je toch de spreiding van werk over het land stimuleren? Ik ben blij dat Nederland niet zo groot is en dat we hopelijk met de juiste overheidspolitiek zowel arbeid als wonen kunnen beïnvloeden zodat het betaalbaar blijft.
Gr Angela

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

15-07-2018 om 15:26

Daar kan ik met de pet niet bij Leanne

Stel je koopt een huis na 150.000 euro, op 1 salaris.

Na 10 jaar is dat huis opeens 250.000 euro waard. Dan heb je allebei 50.000 euro overwaarde. Hebben jullie dan in al die jaren niks afgelost? Geen spaarpolis te verrekenen?
Was die 50.000 euro echt op geen enkele wijze te overbruggen? Salaris ook niet gestegen in al die jaren?

Ik kan me daar alleen iets bij voorstellen als je het hebt over een huis dat in 3 jaar tijd van 150.000 euro naar 300.000 euro gaat, maar dan loop je allebei dus wel weg met 75.000 euro in de pocket.

Mara

Mara

15-07-2018 om 16:00

Niet altijd te overbruggen.

Ik zit in zo'n situatie dat we een huis hebben gekocht op 1 salaris (zijn salaris).
Ik kan hem wel eventueel uitkopen met eigen geld en geld van mijn ouders, maar dat lost niet het probleem van de hypotheek op. Die kan ik namelijk niet op mijn salaris overnemen. Dus dat wordt waarschijnlijk verkopen en voor mij met mijn salaris bijna onmogelijk om iets terug te kopen.
Hij heeft met zijn salaris en deel overwaarde en spaargeld heel veel keuze.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

15-07-2018 om 16:10

Dat bedoel ik Mara

Dat het voor jou moeilijk is, snap ik. Maar voor allebei??
Wij hebben ook op 1 salaris gekocht, en ondanks de verdubbeling in marktwaarde in 20 jaar kunnen wij beide probleemloos de ander uitkopen. Ons salaris heeft namelijk dezelfde ontwikkeling doorgemaakt, en de hypotheeklast is verminderd.

En de rentelast overigens ook.

Ik kan er niet goed bij hoe je beiden in die situatie terecht kunt komen.

Kaori

Kaori

15-07-2018 om 16:14

groot salaris verschil

Op 1 salaris betekend meestal op het grootste salaris. Als er een groot verschil zit tussen beide salarissen dan is het voor degene met het laagste salaris vaak lastiger en niet 1 maar veel stappen terug doen.

Met een groot verschil bedoel ik 3+ x modaal vs 1x of bijna 1x modaal.
Dus woon ik in een flat in een mindere buurt en mijn ex in een riante villa.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

15-07-2018 om 16:20

Hoeft niet Kaori

En als het tijdens de relatie op het kleinste salaris niet lukt, is de kans wel aanwezig dat dit na de relatie ook niet gaat lukken.

Ik denk dat aflossen en sparen toch de sleutelwoorden blijven. Bij een hypotheek op 1 salaris zou dat toch wel moeten kunnen?

Kaori

Kaori

15-07-2018 om 16:23

Ginny

helemaal met je eens, aflossen en sparen zijn heel belangrijk.
Kijk dat degene met het lage salaris met zo'n stijging de te veranderen hypotheek niet rond krijgt verbaasd me niet, maar die met het hoge en meegestegen salaris zou het moeten lukken. Want je hoeft niet 100% te herfinancieren want de helft van de overwaarde blijft gewoon als overwaarde behouden.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

15-07-2018 om 16:28

Ja, dat bedoel ik.

Kaori

Ad Hombre

Ad Hombre

15-07-2018 om 16:51

Leanne

"Tót het moment dat onze relatie spaak liep."

Heeft iemand wel eens geturfd wat het scheidingspercentage op OO is? Volgens mij gaat het richting 90%.

Niet doen jongens, scheiden doet lijden. Ik doe i.i.g. niet mee.

Kaori

Kaori

15-07-2018 om 16:55

ik deed ook niet mee, maar ja mijn ex wilde toch echt scheiden en in je eentje in een huwelijk blijven is ook zo lastig.

Mara

Mara

15-07-2018 om 17:36

Ad en Kaori

Helemaal mee eens. Ook ik wilde niet uit elkaar. Eerst maar eens aan de relatie werken voordat je die beslissing echt neemt. Heb je ook geen gedoe over hypotheek en huizen.
Ik denk dat uit elkaar gaan te makkelijk wordt gedaan. Maar dat is een hele andere discussie (zie mijn draadje bij echtscheiding en daarna, vriend wil uit elkaar zonder reden).

Wij spaarden wel voor de aflossing, hypotheek op 1 salaris, alles leek goed geregeld. Totdat hij niet meer verder wilde en mij met de problemen opzadelen..

Niemand trouwt natuurlijk met het idee te gaan scheiden. Je kan het niet altijd voorkomen. Zelf ben ik niet gescheiden maar mijn man is jong overleden. Dat kan je ook niet voorkomen. Gelukkig had ik genoeg inkomen om voor mezelf en onze kinderen te zorgen en kon ik alleen de huur opbrengen. Inmiddels ben ik opnieuw getrouwd maar ik zou nooit zeggen dat ik nooit ga scheiden. Dat kan je gewoon niet weten. Je zit tenslotte met z'n tween in dat huwelijk.

Situatie

"Ik kan er niet goed bij hoe je beiden in die situatie terecht kunt komen."

Klopt... in dit geval was ik degene met een probleem. Want ook met een hoeveelheid eigen geld is het in onze regio lastig wanneer je geen stabiele werksituatie hebt. Ik wilde best goedkoper (verder weg), maar ex wilde hier wel blijven. En een rijbewijs had ik ook niet. Uiteindelijk is m'n helft aan overwaarde er hard doorheen gegaan omdat ik vrije sector moest gaan huren. Dat was nu eenmaal de situatie.

"Eerst maar eens aan de relatie werken voordat je die beslissing echt neemt. Heb je ook geen gedoe over hypotheek en huizen."

Juist omdat het voor mijn ex wel te doen was, was hij ook degene die de stap zette. Sterker... hij was al maanden bezig om stilletjes zijn positie te versterken en heeft gekozen voor een moment dat het hem goed uitkwam, toen hij na een periode van werkeloosheid, eindelijk weer een vaste aanstelling had bemachtigd.

Ad Hombre

Ad Hombre

15-07-2018 om 22:07

Kyana

"Zelf ben ik niet gescheiden maar mijn man is jong overleden. Dat kan je ook niet voorkomen. Gelukkig had ik genoeg inkomen om voor mezelf en onze kinderen te zorgen en kon ik alleen de huur opbrengen."

Dan hoef je in ieder geval het huis niet te verdelen en als het goed is krijg je zelfs een nabestaandenpensioen. Als met al financieel een stuk gunstiger dan een scheiding lijkt me.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

16-07-2018 om 00:59

Okee Leanne

Dat haalde ik er niet direct uit.

En voor de rest, tja wat kan ik zeggen: dat is naar.
Zeker ook van ex.

Mara en te makkelijk scheiden

“Ik denk dat uit elkaar gaan te makkelijk wordt gedaan. Maar dat is een hele andere discussie”
Ik denk Mara dat jij in overgrote deel van de scheidingen geen benul hebt wat er daadwerkelijk speelt. Want er zijn genoeg mensen die hun vuile was binnen houden, omdat het te pijnlijk is, te lastig, omdat er kinderen zijn.
Dus ik zou je makkelijke mening maar voor me houden als ik jou was.

Ad Hombre

Ad Hombre

16-07-2018 om 10:11

Te makkelijk scheiden

Ik denk dat mensen te makkelijk hun relatie in de soep laten lopen. Dat er dan vervolgens een scheiding uitkomt is niet echt verbazend.

Wie er de 'schuld' is is voor iedereen lastig te achterhalen, maar het is onwaarschijnlijk dat die schuld maar bij een partij ligt, zelfs als een 'partner' zomaar uit het niets wegloopt...

In zekere zin is iedere mening makkelijk, ook een gebaseerd op persoonlijke trauma's. Het wordt wel een beetje bizar als alleen de echtscheidingsslachtoffers er een mening over mogen hebben.

Ad Hombre

Ik begrijp dat jij goed zicht hebt op hoe mensen hun relatie in de soep laten lopen. Dan kun je er uiteraard wel een mening over hebben.
Ik en mijn ex hebben destijds als verklaring naar buitenwereld gegeven dat het echt niet meer ging. Dat scheiden voor iedereen in ons gezin beter was.
Ik realiseer me nu dat ik voor jou en Mara waarschijnlijk in de categorie “makkelijk scheiden” vallen.
Nou ja. Het maakt mij ook weinig uit. Zolang wij (incluis de kinderen) beter weten, mag jij van mij tegen gescheiden mensen zeggen dat ze bijltje er wel erg makkelijk bij neer gooien

Ad Hombre

Ad Hombre

16-07-2018 om 19:21

Alkes

"Ik realiseer me nu dat ik voor jou en Mara waarschijnlijk in de categorie “makkelijk scheiden” vallen."

Niet makkelijk, maar 'te makkelijk', subtiel verschil. Dat, of jullie zijn te vroeg aan kinderen begonnen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.