Relaties Relaties

Relaties

Irritaties met schoonfamilie

Mijn schoonfamilie, met name mijn schoonmoeder heeft redelijk andere waarden en normen dan ik en nu we een kind hebben begint het me steeds meer te storen. Schoonmoeder laten we niet alleen oppassen omdat we bang zijn dat ons zoontje dan ongezond eten krijgt en niet goed gaat slapen. Man heeft hierin dezelfde zorgen. De enkele keer dat ze oppaste heeft ze hem uit bed gehaald en om 11 uur nog laten rondrennen, met de opmerking dat hij dan vanzelf wel moe wordt.
Schoonmoeder wil ook graag bepalen wat we met onze zoon doen als ze op bezoek is, dan krijg ik opmerkingen over wanneer hij wat wil eten en als hij alleen maar appelmoes wil eten is het toch ook prima? 
Kortom ik heb al een soort afstand genomen van haar en dat zorgt voor spanningen. Vroeger hadden ik met haar nog wel eens app contact maar dat is gestopt. We tolereren elkaar en meer niet.

 Tot dusver heb ik er zelf geen problemen mee, wat wel nog voor irritaties zorgt is dat ze nog steeds dingen wil bepalen. Ze belt mijn man 3-4 keer per week en bemoeit zich met alles, vraagt naar de opvang van zoontje (die volgens haar alles fout doen) en bemoeit zich nu ook met de verbouwing die eraan komt. Hoeveel die gaat kosten, hoe we die financieren. Spullen die we niet meer nodig hebben heeft ze al aan mijn schoonzus beloofd (de vloer die eruit moet kan wel naar haar en de koelkast kan naar schoonzus, volgens haar. Dit is nooit overlegt). Man maakt zich niet zo zorgen, heeft zoiets van we verkopen het gewoon en dan merkt moeder wel dat ze niet zomaar dingen kan bekokstoven, maar ik vind het allemaal nogal brutaal en respectloos naar mij toe. Het is mijn kind en huis waar ze zich mee bemoeit en het irriteert me gewoon dat ze haar rol niet kent. Misschien gemeen om te zeggen maar het liefst zie ik haar helemaal niet meer,  behalve dat ze verder wel lief is voor zoontje en hij haar ook graag ziet. Heeft iemand gelijke ervaringen en hoe zorg je dat opmerkingen niet onder je huid kruipen?


Niet happen en niet voeren.
Niet happen door niet te reageren maar door  oostindische doof niet te luisteren naar wat ze oppert.
Niet voeren door niet te reageren met info op wat ze oppert, waar ze weer op kan inspringen. Bv discussie koelkast of geldzaken.

Hou je man erbuiten, anders wordt hij een speelbal tussen jullie. Zie haar niet als je schoonmoeder, maar als een plaatsgenoot die je man kent, want het aard van het beestje ga jij niet veranderen.

Ik heb om die reden een mindfulnesscursus gevolg; heel fijn voor mijn rust.

Je kan je man niet verbieden met zijn moeder te bellen maar wat mij geholpen heeft is het principe van ene oor in en het andere oor uit. Ik bedoel, is er nog een reden dat jouw man en jij het moeten hebben over de telefoongesprekken die hij met haar voert? Worden daarin beslissingen genomen waar jij vanaf zou moeten weten of die hij met jou zou moeten maken ipv met haar? En die hij vervolgens vergeet met jou te delen als jullie het niet over de gevoerde telefoongesprekken zouden hebben? Dan zou ik dat met jouw man bespreken. Overigens vind ik 4x in de week veel maar ook dat kan je (en mag je imho) niet verbieden.

Voorbeeld: als jij niet wist van haar opmerking over de vloer en de ijskast (waarvan zij wil dat ze naar jouw schoonzus gaan) had je dan jullie eigen plan getrokken of was een en ander dan toch naar schoonzus gegaan omdat je man en zijn moeder dat hadden besproken? 
Ik zou zeggen, hoe minder informatie hoe minder het je dwars kan zitten.. tenzij blijkt dat jij op een zijspoor gezet wordt op deze manier. Maar dat moet je met je man bespreken en afstemmen. 

"Het is mijn kind en huis waar ze zich mee bemoeit en het irriteert me gewoon dat ze haar rol niet kent"

Ik begrijp je, maar hier heb ik moeite mee. Je bedoelt dat ze haar ( nederige) plaats niet kent. Je zet jezelf daarmee in het centrum als ( even zwartwit gezegd, minder hard bedoeld) en de rest " mag" een rol spelen die jij bepaalt, volgens jouw regels.
Zo werkt het niet.
Uiteraard zijn jullie als ouders verantwoordelijk over jullie zoontje en bepalen jullie voedselintake en slaappatroon.
Maar!
Als kind bij oma is, uit de vertrouwde omgeving, dan werkt het standaard slaapritme niet altijd. Dan moet je iets als grootouder en al wat je wilt is dat het kindje rust krijgt.
Dat kun je lijkt me gewoon bespreken: oma, wij willen graag dat je eerst zus en zo probeert, omdat.....enz.
Ongezond eten, wat is ongezond eten en hoe erg is dat om af en toe minder gezond te eten?

Financiële zaken: ah bedankt, we nemen je advies mee om over na te denken. Vervolgens doe je het volgens plan en wie weet heeft ze wel iets zinnigs te zeggen.

Opvang van zoontje: ik vond het ook vreselijk toen mijn kleinkind naar het dagverblijf ging. Al die vreemde mensen, kon hij zich daar standhouden, zou hij gelukkig zijn, zou hij moeten huilen bij het afscheid en waren de leidsters dan wel lief? Maar ik wist dat het wel goed zou komen. Niet elke oma kan dat, maar neem het haar niet kwalijk, ze is waarschijnlijk stapeldol op jullie kindje. Een kleinkind krijgen is bijzonder. Het is ook heel lastig: het voelt als eigen, maar je hebt er niet de eindverantwoording voor. Daarin moet je leren schakelen en dat valt niet altijd mee. 

Je bent nu energie en ergernis aan het verspelen door een machtsstrijd te creëren met onderlinge wrok. 
Daar kun je jaren verbitterd door raken, je relatie gaat er onder lijden,  je kind gaat het merken, je wordt er zelf geen vrolijker mens van.
Je ziet dat het meest tussen schoondochters en schoonmoeders helaas.
Het is geen pikorde, geen wedstrijd, het is geen rollenspel waarin oma of jullie alleen de hoofdrol hebben. Ga er niet in mee. Blijf bij jezelf en word zelf wat sterker. Wees blij dat je kindje een oma heeft en laat je man duidelijk maar liefdevol communiceren.
Gaat oma echt over de streep: praat. Vind een oplossing. 

En gún oma gewoon haar momentjes en af en toe wat verwennen, het kan de band tussen hen zo versterken; hoe fijn is het dat er een extra mens is om van je kind te houden en bij wie het terecht kan.

Bekijk het met wat meer afstand, wees wat resoluter, waardeer oma voor wat ze waard is en laat de ergernissen wat meer liggen om oorlog, pijn en breuken te vermijden.

Ik had geen fijne schoonmoeder, maar ik heb haar altijd respectvol en warm behandeld, omdat ze de moeder van mijn partner was en de oma van mijn kinderen. 
Wees niet te hard in je oordeel, maar wees duidelijk ( dat wordt vaak als hetzelfde gezien, maar is iets anders). 

Leene

Leene

23-02-2023 om 12:35

Elke keer als ik deze vragen lees denk ik gelijk: Dit is jouw kant, ik zou nu graag eens het verhaal van schoonmoeder willen horen. 
Dit komt eerlijk gezegd ook wel omdat wij bijna geen contact hebben met broer en schoonzus. Schoonzus komt uit een gezin waar heel andere gezinscultuur heerste. Dat geeft niets maar als je dan alleen maar kritiek kan uiten op de opvoeding die je man heeft gehad, dat is niet heel erg constructief. Het hele verhaal ga ik maar niet uit de doeken doen. Maar het komt hier op neer dat als je de vriendinnen van mijn schoonzus zou horen ze waarschijnlijk zullen zeggen "ach meid wat heb je het toch slecht getroffen met die schoonmoeder van je" terwijl mijn man, mijn vriendinnen en mijn andere schoonzus zeggen "hoe kun je nu in vredesnaam ruzie krijgen met jouw moeder! Maar hoe dan ook er is tussen schoonzus en ons bijna geen contact. Mijn ouders hebben nauwelijks band met de kleinkinderen (veel verdriet!) en sinds kort gelukkig wel weer meer contact met mijn broer.

Allereerst zou ik je willen zeggen: Onthoud je schoonmoeder niet haar kleinkind en je kind niet zijn oma. Tenzij er echt sprake is van psychisch en/of lichamelijke mishandeling. En nee dat is niet dat je kind een dag alleen appelmoes zou eten.
Kijk ik zou daar ook niet gelukkig mee zijn maar zolang ze niet regelmatig oppast is dat maar een enkele keer en gaat hij daar echt niet dood aan. En ik denk dan altijd maar 'de soep wordt heus niet zo heet gegeten als hij wordt opgediend" Ze zal hem echt niet alleen maar appelmoes geven. 
Je zegt dat ze toen ze een keer oppaste uit bed heeft gehaald en tot 11 uur heeft laten rondrennen. Maar ik neem aan dat ze geen slapend kind uit bed heeft gehaald, wat is er toen gebeurd? Is hij wakker geworden, geschrokken dat zijn papa of mama niet kwam? Onze jongste sliep al niet denderend maar als er oppas was dan rook hij dat gewoon en geen enkele oppas : moeder schoonmoeder, oppas meisje kreeg hem dan weer in bed. Of in ieder geval nauwelijks. Dat heeft geduurd tot hij een jaar of 4 was. De enkele keer dat wij oppas nodig hadden kwam het ook voor dat hij heel vrolijk beneden zat. Ook daarvan houden ze heus niet over zolang dat maar niet elke avond is.
Ik snap dat je je kind niet drie keer per week daar gaat brengen, dat hoeft ook niet maar een beetje meer relaxt mag je wel zijn.

Dat bemoeizuchtige kan heel irritant zijn maar is er wel eens een gesprek geweest met je man en schoonmoeder?
"mam we waarderen je maar in ons huis doen we het op onze manier"
Als ze de vloer en koelkast al aan je schoonzus belooft heeft: gelijk lik op stuk geven "dat maken we zelf wel uit"
Verder heeft ze zeker weten heel goed door dat jij haar het liefst niet meer wil zien. Wat je dan vaak ziet is dat mensen óf zich ook terugtrekken en gaan mopperen en verdrietig zijn tegen andere mensen óf zich een soort wanhopig vastklemmen en toch blijven bellen. Misschien heeft ze wel geen idee meer hoe ze zich moet gedragen bij jullie omdat alles wat ze zegt of doet negatief door jou wordt gezien/ingevuld. En andersom. Dan is normale communicatie bijna niet meer mogelijk. 
Ik zou kostte wat kost de relatie goedhouden en met open vizier het gesprek aan gaan, wat jullie irriteert etc. En dan niet met de bedoeling dat je schoonmoeder zich maar in alle bochten moet wringen om precies zo te zijn als jullie dat willen. Maar om het meer leefbaar voor beiden te houden.
En weet je ik had ook heel verschillende opa's en oma's bij de een deden we veel meer spelletjes en die hield ons echt bezig. Bij de andere opa en oma rotzooiden we wat meer aan en kreeg we wel drie scheppen suiker in onze thee of mochten we 2 keer limonade. Is dat erg? helemaal niet, als kind heb ik aan beiden goede herinneringen. Als kind zie je dat toch anders.

Leene schreef op 23-02-2023 om 12:35:

Elke keer als ik deze vragen lees denk ik gelijk: Dit is jouw kant, ik zou nu graag eens het verhaal van schoonmoeder willen horen.
Dit komt eerlijk gezegd ook wel omdat wij bijna geen contact hebben met broer en schoonzus. Schoonzus komt uit een gezin waar heel andere gezinscultuur heerste. Dat geeft niets maar als je dan alleen maar kritiek kan uiten op de opvoeding die je man heeft gehad, dat is niet heel erg constructief. Het hele verhaal ga ik maar niet uit de doeken doen. Maar het komt hier op neer dat als je de vriendinnen van mijn schoonzus zou horen ze waarschijnlijk zullen zeggen "ach meid wat heb je het toch slecht getroffen met die schoonmoeder van je" terwijl mijn man, mijn vriendinnen en mijn andere schoonzus zeggen "hoe kun je nu in vredesnaam ruzie krijgen met jouw moeder! Maar hoe dan ook er is tussen schoonzus en ons bijna geen contact. Mijn ouders hebben nauwelijks band met de kleinkinderen (veel verdriet!) en sinds kort gelukkig wel weer meer contact met mijn broer.

Allereerst zou ik je willen zeggen: Onthoud je schoonmoeder niet haar kleinkind en je kind niet zijn oma. Tenzij er echt sprake is van psychisch en/of lichamelijke mishandeling. En nee dat is niet dat je kind een dag alleen appelmoes zou eten.
Kijk ik zou daar ook niet gelukkig mee zijn maar zolang ze niet regelmatig oppast is dat maar een enkele keer en gaat hij daar echt niet dood aan. En ik denk dan altijd maar 'de soep wordt heus niet zo heet gegeten als hij wordt opgediend" Ze zal hem echt niet alleen maar appelmoes geven.
Je zegt dat ze toen ze een keer oppaste uit bed heeft gehaald en tot 11 uur heeft laten rondrennen. Maar ik neem aan dat ze geen slapend kind uit bed heeft gehaald, wat is er toen gebeurd? Is hij wakker geworden, geschrokken dat zijn papa of mama niet kwam? Onze jongste sliep al niet denderend maar als er oppas was dan rook hij dat gewoon en geen enkele oppas : moeder schoonmoeder, oppas meisje kreeg hem dan weer in bed. Of in ieder geval nauwelijks. Dat heeft geduurd tot hij een jaar of 4 was. De enkele keer dat wij oppas nodig hadden kwam het ook voor dat hij heel vrolijk beneden zat. Ook daarvan houden ze heus niet over zolang dat maar niet elke avond is.
Ik snap dat je je kind niet drie keer per week daar gaat brengen, dat hoeft ook niet maar een beetje meer relaxt mag je wel zijn.

Dat bemoeizuchtige kan heel irritant zijn maar is er wel eens een gesprek geweest met je man en schoonmoeder?
"mam we waarderen je maar in ons huis doen we het op onze manier"
Als ze de vloer en koelkast al aan je schoonzus belooft heeft: gelijk lik op stuk geven "dat maken we zelf wel uit"
Verder heeft ze zeker weten heel goed door dat jij haar het liefst niet meer wil zien. Wat je dan vaak ziet is dat mensen óf zich ook terugtrekken en gaan mopperen en verdrietig zijn tegen andere mensen óf zich een soort wanhopig vastklemmen en toch blijven bellen. Misschien heeft ze wel geen idee meer hoe ze zich moet gedragen bij jullie omdat alles wat ze zegt of doet negatief door jou wordt gezien/ingevuld. En andersom. Dan is normale communicatie bijna niet meer mogelijk.
Ik zou kostte wat kost de relatie goedhouden en met open vizier het gesprek aan gaan, wat jullie irriteert etc. En dan niet met de bedoeling dat je schoonmoeder zich maar in alle bochten moet wringen om precies zo te zijn als jullie dat willen. Maar om het meer leefbaar voor beiden te houden.
En weet je ik had ook heel verschillende opa's en oma's bij de een deden we veel meer spelletjes en die hield ons echt bezig. Bij de andere opa en oma rotzooiden we wat meer aan en kreeg we wel drie scheppen suiker in onze thee of mochten we 2 keer limonade. Is dat erg? helemaal niet, als kind heb ik aan beiden goede herinneringen. Als kind zie je dat toch anders.

👍

Zo eens met Max88 en met Leene!!

Lees beide bijdragen nog maar een paar keer...

Ik sluit me helemaal aan bij Max en Leene.
En nog een ervaringsverhaal: mijn zus woont in het buitenland en haar schoonouders hebben altijd een grote plaats gehad in het leven van haar kinderen omdat zij alle vakantie-opvang doen als de ouders niet vrij zijn (daar vrij gebruikelijk). Het is uren rijden dus de kinderen logeren daar dan. Dus van heel jongs af aan zijn haar kinderen zo'n 6-7 weken per jaar bij opa en oma (van vaders kant). Mijn zus ziet de kinderen dan dus 1 of 2 (of 3 in de zomer) weken niet.
Deze opa en oma doen veel dingen anders dan mijn zus en haar man. Ik begreep toen mijn kinderen (en de hare) veel kleiner waren, niet dat ze dat verdroeg. Ik vond het eerlijk gezegd ook een beetje raar dat ze de kinderen zo lang uitbesteedde.
De opa's en oma's van mijn kinderen zagen de kinderen veel en pasten ook graag op maar het moest dan allemaal toch een beetje op onze manier, en binnen onze kaders.
Nu zijn alle kinderen tieners. Ik zie dat haar kinderen echt een tweede thuis hebben en nog steeds heel graag vakanties doorbrengen bij die opa en oma. Mijn kinderen hebben een goede band met hun beide opa's en oma's maar willen er niet meer logeren, en 'oppassen' is ook ongemakkelijk geworden. Ze hebben namelijk niet echt oppas meer nodig en er is geen 'nieuw format'.
Achteraf heb ik veel bewondering voor hoe zij het gedaan hebben. It takes a village to raise a child. En sommige culturen begrijpen dat m.i. beter dan ik gewend ben. Het vereist dat ouders hun eigen positie kleiner maken en meer volwassenen écht toelaten in het leven van hun kind. En dan levert het zo veel op! Voor de kinderen, voor de opa/oma en in dit geval ook voor mijn zus en haar man.

Leene schreef op 23-02-2023 om 12:35:

Elke keer als ik deze vragen lees denk ik gelijk: Dit is jouw kant, ik zou nu graag eens het verhaal van schoonmoeder willen horen.
Dit komt eerlijk gezegd ook wel omdat wij bijna geen contact hebben met broer en schoonzus. Schoonzus komt uit een gezin waar heel andere gezinscultuur heerste. Dat geeft niets maar als je dan alleen maar kritiek kan uiten op de opvoeding die je man heeft gehad, dat is niet heel erg constructief. Het hele verhaal ga ik maar niet uit de doeken doen. Maar het komt hier op neer dat als je de vriendinnen van mijn schoonzus zou horen ze waarschijnlijk zullen zeggen "ach meid wat heb je het toch slecht getroffen met die schoonmoeder van je" terwijl mijn man, mijn vriendinnen en mijn andere schoonzus zeggen "hoe kun je nu in vredesnaam ruzie krijgen met jouw moeder! Maar hoe dan ook er is tussen schoonzus en ons bijna geen contact. Mijn ouders hebben nauwelijks band met de kleinkinderen (veel verdriet!) en sinds kort gelukkig wel weer meer contact met mijn broer.

Allereerst zou ik je willen zeggen: Onthoud je schoonmoeder niet haar kleinkind en je kind niet zijn oma. Tenzij er echt sprake is van psychisch en/of lichamelijke mishandeling. En nee dat is niet dat je kind een dag alleen appelmoes zou eten.
Kijk ik zou daar ook niet gelukkig mee zijn maar zolang ze niet regelmatig oppast is dat maar een enkele keer en gaat hij daar echt niet dood aan. En ik denk dan altijd maar 'de soep wordt heus niet zo heet gegeten als hij wordt opgediend" Ze zal hem echt niet alleen maar appelmoes geven.
Je zegt dat ze toen ze een keer oppaste uit bed heeft gehaald en tot 11 uur heeft laten rondrennen. Maar ik neem aan dat ze geen slapend kind uit bed heeft gehaald, wat is er toen gebeurd? Is hij wakker geworden, geschrokken dat zijn papa of mama niet kwam? Onze jongste sliep al niet denderend maar als er oppas was dan rook hij dat gewoon en geen enkele oppas : moeder schoonmoeder, oppas meisje kreeg hem dan weer in bed. Of in ieder geval nauwelijks. Dat heeft geduurd tot hij een jaar of 4 was. De enkele keer dat wij oppas nodig hadden kwam het ook voor dat hij heel vrolijk beneden zat. Ook daarvan houden ze heus niet over zolang dat maar niet elke avond is.
Ik snap dat je je kind niet drie keer per week daar gaat brengen, dat hoeft ook niet maar een beetje meer relaxt mag je wel zijn.

Dat bemoeizuchtige kan heel irritant zijn maar is er wel eens een gesprek geweest met je man en schoonmoeder?
"mam we waarderen je maar in ons huis doen we het op onze manier"
Als ze de vloer en koelkast al aan je schoonzus belooft heeft: gelijk lik op stuk geven "dat maken we zelf wel uit"
Verder heeft ze zeker weten heel goed door dat jij haar het liefst niet meer wil zien. Wat je dan vaak ziet is dat mensen óf zich ook terugtrekken en gaan mopperen en verdrietig zijn tegen andere mensen óf zich een soort wanhopig vastklemmen en toch blijven bellen. Misschien heeft ze wel geen idee meer hoe ze zich moet gedragen bij jullie omdat alles wat ze zegt of doet negatief door jou wordt gezien/ingevuld. En andersom. Dan is normale communicatie bijna niet meer mogelijk.
Ik zou kostte wat kost de relatie goedhouden en met open vizier het gesprek aan gaan, wat jullie irriteert etc. En dan niet met de bedoeling dat je schoonmoeder zich maar in alle bochten moet wringen om precies zo te zijn als jullie dat willen. Maar om het meer leefbaar voor beiden te houden.
En weet je ik had ook heel verschillende opa's en oma's bij de een deden we veel meer spelletjes en die hield ons echt bezig. Bij de andere opa en oma rotzooiden we wat meer aan en kreeg we wel drie scheppen suiker in onze thee of mochten we 2 keer limonade. Is dat erg? helemaal niet, als kind heb ik aan beiden goede herinneringen. Als kind zie je dat toch anders.

Nou ja, dat is dan ook vrij selectief. Als er hier iemand komt klagen over zijn of haar ex, dan vinden we dat andere verhaal ineens niet interessant.


Dat komt voort uit een soort oer-idee van je kinderen hun opa's en oma's niet willen onthouden. Waar ik overigens 10000% voor ben. Maar soms is het niet anders. En dat is het wel lullig dat je met de standaard drogreden aan komt " kinderen mogen bij opa en oma vaak net even wat meer". 

Ja, duh. Dat snapt elke ouder wel. Een enkeling daargelaten. Het gaat om de excessen en het feit dat als ik zeg dat ik iets niet hebben wil ( in alle redelijkheid) dat het dan ook niet gebeurd. En dat is dus inderdaad niet dat mijn kinderen niet 10 snoepjes extra mogen, of tot laat op blijven. Maar dan moet je meer denken aan, om eens een voorbeeld te noemen, een 7-jarige die met oma naar een theatervoorstelling gaat, thuis komt en de boel er onder spuugt. En dan, enigzins verdrietig, verteld dat die een zak banaantjes, een zak apekoppen, een zak chips, 3 glazen cola, een zak gele m&ms en een bak popcorn heeft opgegeten. En als je dan, enigzins voorzichtig dat een aantal week later aanstipt, te horen krijgt " Ja, maar hij moet toch zelf die grens aangeven" en op mijn antwoord dat kind 7 is en dat nog niet zo heel erg goed kan " Nou, als ik dat soort dingen niet meer mag, neem ik hem gewoon niet meer mee".

Ik ga hier dan maar even niet de andere 100001 voorbeelden neerpennen van wat daar allemaal gebeurd is en de omgang met onze kinderen zijn niet het enige voorbeeld waarom we helaas geen contact meer met ze hebben, maar de dooddoener dat je ondanks alles die relatie goed moet houden, is complete BS en vind ik best wel een beetje stuitend richting TS. Dat je schoonzus wellicht irrationeel een beslissing gemaakt heeft, wil niet zeggen dat iedereen die in deze situatie komt dat op die manier luchtig gedaan heeft. 



Kortom, elke situatie is anders en de een heeft te veel controledrift maar de ander heeft echt waardeloze schoonouders. Als je eerst een heel vervelende schoonmoeder hebt en vervolgens jaren later een heel vervelende schoondochter zou dat overigens wel te denken kunnen geven.
Ik had ook best wel wat aan te merken op mijn schoonouders, inmiddels zijn ze te oud om nog wrok te koesteren en mijn kinderen zijn volwassen. Hoe erg het allemaal was is me inmiddels ook wel wat ontschoten.
En we hebben de relatie altijd zo werkbaar mogelijk gehouden, dat heb ik van huis uit zo geleerd en ik ben zelf niet bepaald een makkelijke dochter of schoondochter. Toch hebben ze mij ook nooit afgeschreven. Dus.

Elpisto schreef op 23-02-2023 om 14:44:

[..]

Nou ja, dat is dan ook vrij selectief. Als er hier iemand komt klagen over zijn of haar ex, dan vinden we dat andere verhaal ineens niet interessant.


Dat komt voort uit een soort oer-idee van je kinderen hun opa's en oma's niet willen onthouden. Waar ik overigens 10000% voor ben. Maar soms is het niet anders. En dat is het wel lullig dat je met de standaard drogreden aan komt " kinderen mogen bij opa en oma vaak net even wat meer".

Ja, duh. Dat snapt elke ouder wel. Een enkeling daargelaten. Het gaat om de excessen en het feit dat als ik zeg dat ik iets niet hebben wil ( in alle redelijkheid) dat het dan ook niet gebeurd. En dat is dus inderdaad niet dat mijn kinderen niet 10 snoepjes extra mogen, of tot laat op blijven. Maar dan moet je meer denken aan, om eens een voorbeeld te noemen, een 7-jarige die met oma naar een theatervoorstelling gaat, thuis komt en de boel er onder spuugt. En dan, enigzins verdrietig, verteld dat die een zak banaantjes, een zak apekoppen, een zak chips, 3 glazen cola, een zak gele m&ms en een bak popcorn heeft opgegeten. En als je dan, enigzins voorzichtig dat een aantal week later aanstipt, te horen krijgt " Ja, maar hij moet toch zelf die grens aangeven" en op mijn antwoord dat kind 7 is en dat nog niet zo heel erg goed kan " Nou, als ik dat soort dingen niet meer mag, neem ik hem gewoon niet meer mee".

Ik ga hier dan maar even niet de andere 100001 voorbeelden neerpennen van wat daar allemaal gebeurd is en de omgang met onze kinderen zijn niet het enige voorbeeld waarom we helaas geen contact meer met ze hebben, maar de dooddoener dat je ondanks alles die relatie goed moet houden, is complete BS en vind ik best wel een beetje stuitend richting TS. Dat je schoonzus wellicht irrationeel een beslissing gemaakt heeft, wil niet zeggen dat iedereen die in deze situatie komt dat op die manier luchtig gedaan heeft.



Je projecteert nogal op een hele sterkte post van Leene, denk dat TO daar ook niet erg mee geholpen zal zijn.

En hoe kom je erbij dat als iemand hier komt klagen over een partner of ex dat de andere kant er dan opeens niet meer toe doet? Ik lees toch zeer regelmatig goeie spiegels op dit forum in verschillende topics!

@TO 

Hier dus ervaring met een schoonmoeder die een beetje dezelfde insteek heeft. Maar wel met de toevoeging dat ze als persoon gewoon een heel manipulatief persoon is. Sturen met liefde noemen ze dat volgens mij. Kinderen niet in de pas = een hele vervelende oma. Mijn kinderen kregen daar last van. Nog even los van de onveilige situaties waar ze mijn kinderen wel eens in plaatste. De omgang met de kinderen in het algemeen was maar een onderdeel van het probleem. 

Voor wat betreft de voorbeelden die je aan haalt: Probeer het wel een beetje te zien zoals het is: in eerste instantie een liefhebbende oma. Breng die nuance voor jezelf aan en neem het voor wat het nu echt is. Wat is ongezond eten? de kids een keer patat doen, of stop ze je kind de hele dag vol met 10 ijsjes, 2 zakken snoep ed ( gechargeerd)?  Dat kinderen nu net even wat meer mogen dan bij papa en mama thuis hoort er gewoon bij. Zolang dat een beetje binnen de perken blijft. Als je kids thuis om 21:00 op bed gaan, is het niet binnen de perken als ze bij opa en oma om 03:00 snachts nog buiten spelen, om maar weer eens een gechargeerd voorbeeld te pakken. Maar als het bij opa en oma dan 23:00 wordt, zou ik daar niet moeilijk over doen. 

RoodVruchtje schreef op 23-02-2023 om 14:56:

[..]

Je projecteert nogal op een hele sterkte post van Leene, denk dat TO daar ook niet erg mee geholpen zal zijn.

En hoe kom je erbij dat als iemand hier komt klagen over een partner of ex dat de andere kant er dan opeens niet meer toe doet? Ik lees toch zeer regelmatig goeie spiegels op dit forum in verschillende topics!

Ik vind de post opzich vrij spot on hoor, wat betreft de uitleg dat je inderdaad soms er het zijne van moet denken. Maar dat "ten koste van alles" goed houden van de band met schoonouders, is wel heel erg ongenuanceerd. Dat word dan gereduceerd tot een eigen interpretatie van "wat extra schepjes suiker' in de thee, maar ik kan me niet voorstellen dat dat nou daadwerkelijk issues zijn waar een ouder over valt. 

Elpisto schreef op 23-02-2023 om 14:57:

@TO

Hier dus ervaring met een schoonmoeder die een beetje dezelfde insteek heeft. Maar wel met de toevoeging dat ze als persoon gewoon een heel manipulatief persoon is. Sturen met liefde noemen ze dat volgens mij. Kinderen niet in de pas = een hele vervelende oma. Mijn kinderen kregen daar last van. Nog even los van de onveilige situaties waar ze mijn kinderen wel eens in plaatste. De omgang met de kinderen in het algemeen was maar een onderdeel van het probleem.

Voor wat betreft de voorbeelden die je aan haalt: Probeer het wel een beetje te zien zoals het is: in eerste instantie een liefhebbende oma. Breng die nuance voor jezelf aan en neem het voor wat het nu echt is. Wat is ongezond eten? de kids een keer patat doen, of stop ze je kind de hele dag vol met 10 ijsjes, 2 zakken snoep ed ( gechargeerd)? Dat kinderen nu net even wat meer mogen dan bij papa en mama thuis hoort er gewoon bij. Zolang dat een beetje binnen de perken blijft. Als je kids thuis om 21:00 op bed gaan, is het niet binnen de perken als ze bij opa en oma om 03:00 snachts nog buiten spelen, om maar weer eens een gechargeerd voorbeeld te pakken. Maar als het bij opa en oma dan 23:00 wordt, zou ik daar niet moeilijk over doen.

Dat zijn prima redelijke regels toch die je noemt, goed te doen met een redelijke marge om af te wijken in geval van nood.

Ik kreeg niet de indruk dat het heel excessief was bij ts. Ook mijn ouders, nog behouden in uitgeven, vroegen zich wel eens af of een beslissing verstandig was. Als ik daarop terugkijk denk ik: dat was een stukje zorg. Op het moment zelf dacht ik: vertrouw je me niet?

Maar dat kon ik uitspreken en dan zei ik: ik kom uit jullie nest, ik kan dus al goed sparen, maar vind het fijn dat jullie betrokken zijn. Ik blij, ouders blij.

Dat kan niet overal en werkt niet overal; dat snap ik!

Iemand in mijn omgeving had eens commentaar op de oppasopa die zaken niet goed had aangepakt volgens de regels en slaaptraining. Ik heb gezegd dat hij hen een dienst verleende en zijn eigen zaken opzij schoof om hen te helpen bij te tanken, dat je een kind in slaaptraining misschien beter níet kunt uitbesteden en dat hij moet roeien met de riemen die hij heeft op het moment dat het nodig is. Dat ze hem mogen vertrouwen dat hij het beste met hun voorheeft; hij had hen tenslotte opgevoed en dat de manier waarop ze dat zei niet motiverend was om te helpen als je bij thuisbrengen commentaar over je heen krijgt.

Dat werd wonderlijk genoeg gelukkig geaccepteerd. De keer erop heb ik stiekem contact gehouden met de opa om de regels te benadrukken, zo ben ik dan ook wel weer🙈

Elpisto schreef op 23-02-2023 om 15:01:

[..]

Ik vind de post opzich vrij spot on hoor, wat betreft de uitleg dat je inderdaad soms er het zijne van moet denken. Maar dat "ten koste van alles" goed houden van de band met schoonouders, is wel heel erg ongenuanceerd. Dat word dan gereduceerd tot een eigen interpretatie van "wat extra schepjes suiker' in de thee, maar ik kan me niet voorstellen dat dat nou daadwerkelijk issues zijn waar een ouder over valt.

Dat zou je inderdaad denken, maar helaas, ze bestaan wel degelijk. Oma gaf altijd een ‘wegga-snoepje’ en dat terwijl er een uur later gegeten moest worden, zeer onbehoorlijk en ondermijnend gedrag van oma! Dezelfde oma was overigens wel goed genoeg om 3x per week als opvang te dienen tijdens de baby-fase, dat dan weer wel 🤪, maar op de leeftijd van het ‘wegga-snoepje’ werd er daardoor een kdv gezocht.

Gelukkig ook maar 1 extreem geval, maar ik lees ook niets schrikbarends in de openingspost.

Elpisto schreef op 23-02-2023 om 15:01:

[..]

Ik vind de post opzich vrij spot on hoor, wat betreft de uitleg dat je inderdaad soms er het zijne van moet denken. Maar dat "ten koste van alles" goed houden van de band met schoonouders, is wel heel erg ongenuanceerd. Dat word dan gereduceerd tot een eigen interpretatie van "wat extra schepjes suiker' in de thee, maar ik kan me niet voorstellen dat dat nou daadwerkelijk issues zijn waar een ouder over valt.

Lees de topics over schoonouders/grootouders maar eens op Ouders Online. Let wel, de uitzonderingen daargelaten want er kan veel leed zijn en daar doe ik niets aan af, maar ik bedoel echt de ( in mijn ogen zinloze) ergernissen.😄

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.