Relaties Relaties

Relaties

Mijn man is een narcist

Nadat ik overal in dit forum gezocht heb, maar geen (aktueel) draadje vond die hier specifiek over gaat, besloot ik er zelf een te openen. Wel zie ik onder het onderwerp relaties veel verhalen van vrouwen die soortgelijke situaties in hun relatie meemaken, en mogelijk ook willen meeschrijven hier. Ik hoop dat dit voor hun een eye-opener zal zijn.

Na ruim twintig jaar huwelijk ben ik via het internet, via dit forum vooral, informatie over narcisme tegengekomen. Daardoor gingen er zoveel alarmbellen bij mij af, dat ik een paar boeken over dit onderwerp uit de bieb heb gehaald.
Ik heb verbijsterd het boek 'Narcistisch misbruik in de liefde' van Mjon van Oers zitten lezen en heb dat nog niet uit. Het was doodeng en bevreemdend: alsof ik de karakterbeschrijving van mijn man las. Al die punten, al die gedragingen, ik heb ze nooit eerder aan narcisme gekoppeld, ze zijn zo specifiek beschrijvend hoe het tussen man en mij gaat, dat ik het haast niet kan geloven. 
Na de eerste lezing kwam de klap: dit gaat echt nooit veranderen. Mijn vader is een narcist (gediagnosticeerd) en zelfs mijn moeder heeft deze trekken, begreep ik al lezende (ik heb altijd gevonden dat zij en mijn man veel op elkaar leken). Om een lang verhaal kort te maken: ik ben aan het rouwen, aan het verwerken en heb het verdraaide moeilijk.

In het draadje over ontrouw past dit niet helemaal en voel ik me wat dit aangaat wat misplaatst en onbegrepen. Het zijn stuk voor stuk lieve vrouwen die meeschrijven, maar dit is een specifiek soort probleem naast ontrouw waarmee ik niet teveel in die draad wil meedoen, omdat het daarvoor te heftig is. Daarom zoek ik hier een plaats waar al de vrouwen die ik tot nu toe in de rubriek 'relaties' al ben tegengekomen ook kunnen komen uitwisselen, met als doel elkaar te helpen en adviezen te geven hoe hiermee om te gaan. Ik heb vrouwen gelezen die het weten van hun man, maar ook vrouwen waarvan ik het sterk vermoed, maar die het nooit benoemd hebben.
Je komt daar in je eentje niet uit. Of je nu blijven wilt of weggaan, zonder elkaars hulp redden we het niet. Daarom hoop ik dat we elkaar hier kunnen ontmoeten.


Fijn zo’n draadje. Ik denk dat je wel kunt stellen (zoals verschillende professionals ook doen in de media) dat er in het algemeen te weinig kennis is van narcisme en persoonlijkheidsstoornissen in het algemeen. Er zullen ook wel mensen zijn die vinden dat je er juist teveel over hoort, het bekende: ja ja, iedereen doet na een scheiding ineens alsof zijn/haar ex een narcist is. 

Mijn ervaring is dat als je er genoeg van weet en zelf gezond genoeg(!) in elkaar zit, je het onderscheid tussen het ‘waarschijnlijk speelt er narcisme, hoewel dit vaak niet gezien wordt door de omgeving inclusief soms zelfs hulpverleners en het andere ‘hier wordt het te onpas vermoed’ zonder veel moeite wel kunt maken. 

Wat ik zelf wel een boeiende stelling vind, is: een narcist is niet hetzelfde als een persoon met een vervelend karakter. 

Puinhoop

Puinhoop

28-10-2021 om 18:11 Topicstarter

Nou ja, we leven in een samenleving waarin narcistisch gedrag gestimuleerd wordt, natuurlijk. Het 'ik eerst' echoot je tegemoet, in woord en daad. Maar een persoonlijkheidsstoornis gaat nog wel heel wat stappen verder. 

Zeg Thera, zou jij in je persoonlijke dialoog met mij nog willen reageren alsjeblieft?

MRI

MRI

29-10-2021 om 00:03

Mijn ex kreeg tijdens onze relatie de diagnose NPS. Ik heb heel veel gehad aan deze dame: 


https://www.youtube.com/watch?v=lG5rpI0__bs 
en

https://www.youtube.com/watch?v=ms459Y-zXOY&t=2185s

Ik heb heel veel gelezen en gezien over narcisme. Ik vind haar veel beter dan van Oers en vele anderen. Zij legt het echt goed uit, ook vanuit het standpunt van de narcist, zonder hem/haar te verexcuseren. sterkte

Eerlijk puinhoop? Wanneer je met een narcist te maken hebt die dat zelf niet zo ziet en niets wil veranderen aan zijn houding, moet je er zover mogelijk bij vandaan blijven. In jouw geval gaat dat (nog) niet, maar ga alvast goed voor jezelf zorgen en bereid jezelf voor. Dat wanneer het zover is, je veilig weg kunt komen. 

Narcisten geloven in hun eigen waarheden. Doen niets verkeerd en laten je geloven dat jíj́ degene bent waar iets aan mankeert. Blijf dicht bij jezelf, laat je niet voor gek verklaren en stel grenzen. Natuurlijk kan je meegaan in het verhaal van de narcist om de goede vrede te bewaren. Jezelf nu volledig opzij zetten, zolang je maar goed blijft onthouden dat je dit doet voor later om dan weg te kunnen. Niet om er nog samen een lang en gelukkig leven van te maken.

Wil een narcist wel veranderen en ziet hij in dat hij totaal verkeerd bezig is, dan is het heel anders. In jouw geval lijkt dat helaas niet zo te zijn…

Dikke knuffel voor jou! 

Thera schreef op 28-10-2021 om 15:07:

Wat ik zelf wel een boeiende stelling vind, is: een narcist is niet hetzelfde als een persoon met een vervelend karakter.

Precies dit Thera. Ook kan het zo zijn dat een kind van een narcistische ouder gedragspatronen overneemt, maar zelf niet narcistisch is al lijkt dat in 1e instantie wel zo. Het is heel complex, er is een goede doortastende therapeut voor nodig om deze diagnose te laten stellen. 

Puinhoop

Puinhoop

29-10-2021 om 15:17 Topicstarter

Dank je wel, MRI, anderen hebben ook al op die dame gewezen in andere draadjes. Ik heb al een beetje gehoord vanmiddag.Het lijkt me wel een bevestiging voor jou dat je ook werkelijk een diagnose hebt. Vooral vanwege het cordon vrienden en familie, die je meestal niet geloven. Heb je daar destijds ook echt iets aan gehad? Vermoedde jij het zelf al, of hoorde je het pas dankzij relatietherapie?
Lentebloem, een narcist met zelfinzicht die wil veranderen is mijns inziens zo onwaarschijnlijk als die ene dodo die toch nog stiekem ergens in een verborgen hoekje van de aarde leeft Wees gerust, die illusie heb ik niet. Maar jij wel, krijg ik de indruk:
'Wil een narcist wel veranderen en ziet hij in dat hij totaal verkeerd bezig is, dan is het heel anders. In jouw geval lijkt dat helaas niet zo te zijn…'
Hoe speelt narcisme in jouw leven, wil je dat ook vertellen?
Fijn dat jullie reageren. We moeten dit samen te lijf, dames...

Puinhoop schreef op 29-10-2021 om 15:17:


Lentebloem, een narcist met zelfinzicht die wil veranderen is mijns inziens zo onwaarschijnlijk als die ene dodo die toch nog stiekem ergens in een verborgen hoekje van de aarde leeft Wees gerust, die illusie heb ik niet. Maar jij wel, krijg ik de indruk:
'Wil een narcist wel veranderen en ziet hij in dat hij totaal verkeerd bezig is, dan is het heel anders. In jouw geval lijkt dat helaas niet zo te zijn…'
Hoe speelt narcisme in jouw leven, wil je dat ook vertellen?
Fijn dat jullie reageren. We moeten dit samen te lijf, dames...

Het kan wel heb ik me laten vertellen door iemand die ervoor geleerd heeft, maar dan moet een narcist zelf inzien dat hij of zij een probleem heeft en dat werkelijk zelf willen veranderen. Dat is zeldzaam. Zelf denk ik dat narcisten doen alsof ze willen veranderen als ze in de problemen komen, maar dat is dan tijdelijk en uiteindelijk toch weer om er zelf beter van te worden. Niet voor een ander, maar dat is mijn idee.

Helaas is mijn man opgegroeid in een gezin met in ieder geval 1 narcistische ouder. Mijn man verdenkt zijn vader er ook van, maar van zijn moeder weten we het zeker. Hij heeft trekjes overgenomen, waar ik tegenaan liep toen hij zo diep zat dat hij zichzelf niet meer was. Bizar. Alles wat ik zei was niet waar. Ik zag alles verkeerd. Nooit een excuus voor iets. En mij volledig klein maken, kleineren en het gevoel geven dat ik niets goed kon doen. Bizar en heel naar. Pas toen hij de bodem raakte begon hij met luisteren, er moest wel iets mis met hem zijn en niet met mij. Nu weten we dat hij zelf geen nps heeft, maar wel patronen heeft overgenomen vanuit zijn jeugd. Hij is daar keihard mee aan de slag gegaan dmv schematherapie en ik heb een hele andere man. 

Ik heb onlangs besloten niet meer naar mijn schoonouders te gaan na het zoveelste akkefietje. Mijn man kan dit (nog) niet. Mijn kinderen weten waarom, zij zien gelukkig ook wat er absoluut niet klopt aan oma, hoe lief ze ook voor hen kan zijn. Ze mogen er van mij gewoon naartoe, maar geen logeerpartijtjes meer. Daar konden ze zich prima in vinden. Kinderen hebben veel meer door dan wij soms denken. Hoe is dat bij jouw kinderen Puinhoop? 

MRI

MRI

29-10-2021 om 16:27

Lentebloem schreef op 29-10-2021 om 15:55:

[..]

Het kan wel heb ik me laten vertellen door iemand die ervoor geleerd heeft, maar dan moet een narcist zelf inzien dat hij of zij een probleem heeft en dat werkelijk zelf willen veranderen. Dat is zeldzaam. Zelf denk ik dat narcisten doen alsof ze willen veranderen als ze in de problemen komen, maar dat is dan tijdelijk en uiteindelijk toch weer om er zelf beter van te worden. Niet voor een ander, maar dat is mijn idee.

Ik ben heel erg benieuwd naar die ''iemand die ervoor geleerd heeft". Want volgens mij zijn er (nog) geen interventies die een nps-persoon kunnen helpen. Mijn ex erkende dat hij narcist was, dat hij een probleem had, heeft heel veel tijd, energie en geld uitgegeven aan therapeuten maar die konden hem niet helpen. Erger nog: ze waren zo arrogant te beweren en denken dat ze dat wel konden terwijl ze niet zagen dat ze zelf werden gebruikt door zijn narcistische construct. (Later door hemzelf toegegeven, ook dat kon hij niet anders, luister naar Little Shaman voor hoe dat zit


https://www.youtube.com/watch?v=pZqLIEuZjEQ&t=593s ). 

De 'groten' op mondiaal niveau (Grannon, Little Shaman, Dr. Ramani, Sam Vaknin, Les Carter, Jan Storms) zijn het er allemaal over eens dat er tot nu toe geen behandeling bestaat. Ook niet als de narcist het zelf in ziet.

MRI

MRI

29-10-2021 om 16:33

Puinhoop schreef op 29-10-2021 om 15:17:

Dank je wel, MRI, anderen hebben ook al op die dame gewezen in andere draadjes. Ik heb al een beetje gehoord vanmiddag.Het lijkt me wel een bevestiging voor jou dat je ook werkelijk een diagnose hebt. Vooral vanwege het cordon vrienden en familie, die je meestal niet geloven. Heb je daar destijds ook echt iets aan gehad? Vermoedde jij het zelf al, of hoorde je het pas dankzij relatietherapie?

Ja toen hij echt een diagnose kreeg, vielen alle kwartjes. En zelfs toen waren er familie  en therapeuten die het gedrag goed praatten of er totaal verkeerd mee omgingen. 

Breek me de bek niet open over therapeuten: zoveel dommigheid van de kant van therapeuten meegemaakt hieromtrent. Maar dat komt ook omdat het al een aantal jaren terug speelt, toen was er helemaal niets over bekend. Alleen jammer dat ze dat niet toegaven maar met verkeerde aanpak wel veel geld wilde verdienen. Je hoort ik ben er nog boos over. 

Hier een talk van LS over onbegrip van de buitenwereld: 


https://www.youtube.com/watch?v=pZqLIEuZjEQ&t=593s

En wat zij zegt klopt natuurlijk ook: uiteindelijk doet een diagnose er niet toe: het gaat om hoe jij behandeld wordt en over gedrag dat je niet moet willen tolereren en waarvan je afstand moet nemen/ no contact moet gaan om zelf nog een leven te hebben. 

https://www.boompsychologie.nl/
Martin Appelo sluit het niet uit, dat narcisten (is hijzelf ook!) kunnen veranderen. 
Hij zegt ergens anders dat hij wel altijd narcist zal blijven in de basis maar dat hij met veel oefening ander gedrag kan aanleren. 
Ik vind het heel ontroerend om hem te horen spreken hier over zichzelf. 

Wel weet ik dat voor een partner van een narcist (en ook voor een kind van) de hoop dat zo iemand kan veranderen je in de weg kan staan. Ik hou mij ook altijd voor dat ik er niet vanuit moet gaan dat hij zal/kan veranderen. Maar ergens vind ik het te wreed om niet de mogelijkheid van ‘een’ verandering(etje) in mijn achterhoofd te houden. 

MRI

MRI

29-10-2021 om 21:09

Thera schreef op 29-10-2021 om 20:53:

https://www.boompsychologie.nl/
Martin Appelo sluit het niet uit, dat narcisten (is hijzelf ook!) kunnen veranderen.
Hij zegt ergens anders dat hij wel altijd narcist zal blijven in de basis maar dat hij met veel oefening ander gedrag kan aanleren.
Ik vind het heel ontroerend om hem te horen spreken hier over zichzelf.

Wel weet ik dat voor een partner van een narcist (en ook voor een kind van) de hoop dat zo iemand kan veranderen je in de weg kan staan. Ik hou mij ook altijd voor dat ik er niet vanuit moet gaan dat hij zal/kan veranderen. Maar ergens vind ik het te wreed om niet de mogelijkheid van ‘een’ verandering(etje) in mijn achterhoofd te houden.

Ja Appelo, ik ken hem, ex is daar ook mee in de weer geweest. Een heel klein beetje verandering kan misschien maar de verandering zal altijd zijn: het aanleren van preferent gedrag. En zelfs dat kan gevaarlijk zijn want het kan weer een nieuwe vorm van manipulatie worden. Helaas.
Je  kan iemand met NPS bijvoorbeeld geen empathie aanleren. In de kern zal altijd het 'eigen zaak eerst en eigenlijk alleen de eigen zaak' voort blijven bestaan.

"Maar ergens vind ik het te wreed om niet de mogelijkheid van ‘een’ verandering(etje) in mijn achterhoofd te houden."

Ik heb jaren geleefd en gehoopt en geduld gehad juist door die vermeende mogelijkheid van een veranderingetje wat soms even leek te komen maar nooit kon doorzetten. Gewoon omdat een NPS er het echt niet kan ( 


https://www.youtube.com/watch?v=_kOr_gZZgjQ

Verloren jaren. Dat vind ik eigenlijk veel wreder. 

Ja, ik zei ook dat hoop de partner van een narcist in de weg kan staan. Ik leef zelf zo dat ik voor ogen hou dat ik geen rekening moet houden met verandering. Ik zou,nu ik dat eenmaal kan, alleen niet weten waarom ik het echt zou moeten uitsluiten dat er ooit iets zal kunnen gebeuren waardoor er enige verandering zal kunnen plaatsvinden. Het belangrijkste is hoe wij als partners en als kinderen van ons opstellen. En dat we afscheid kunnen nemen van de hoop dat we een relatie kunnen hebben met zo iemand, met wederzijdsheid. En dat we daarom rouwen. Dat is het belangrijkste. Als je dat kunt, wordt het minder belangrijk te benadrukken dat er echt nooit ook maar iets aan zo iemand zal veranderen. 

Mijn ex is geen N maar ik herken wel veel van het gedrag maar dan net anders. Een psychiater heeft me als werktitel BPD (borderline) gegeven. Die kende hem overigens ook, voordat jullie denken dat hij het uit de lucht greep. Ex wilde zich niet laten diagnostiseren. Vulde niet kloppende dingen in op diagnostische vragenlijsten en als ik daarnaar vroeg zei hij bijvoorbeeld: ‘Ik ben toch geen psychiatrische patiënt? Dus ik moest wel laag invullen.” Little Shaman heeft het over een narcistisch spectrum, waar borderline dan ook onder valt. Toen ik dat hoorde, vond ik dat meteen heel kloppend.

Ik denk dat met name het dwingende gedrag overeenkomt. Mijn ex kon een soort gedaantewisseling ondergaan. Heel theatraal. Hij sprak dan anders, blies zichzelf op. 

Hmmm, ik was nog niet klaar toen ik per ongeluk op plaatsen duwde 😂. Ik vul nog even wat aan!

Sam Vaknin zegt ook dat narcisme, psychopathie en borderline bij elkaar horen. Ook zo dat er overlappingen zijn of ook zo dat iemand borderline kan hebben, maar wanneer zo iemand gekwetst is puur psychopatisch kan zijn voor een tijdje. 

En dat iemand met borderline geprobeerd zou hebben narcistisch te worden, maar daarin mislukt. Klinkt bizar natuurlijk, maar als je bedenkt dat iemand met borderline wel een soort beleving heeft van wie hij/zij als persoon is en een narcist helemaal niet (die heeft alleen een ideaalbeeld daarvan zonder er echt op te kunnen reflecteren, dan wordt het weer wat logischer. 

Verschil tussen psychopaat en narcist is dan weer dat een narcist  anderen gebruikt (misbruikt) om zich iemand te kunnen voelen, terwijl de psychopaat daar niet mee bezig is maar anderen (veel bewuster ook dan de narcist) misbruikt voor doelen als macht, geld en sex. 
Een narcist kan het ook gaan om deze drie, maar dan is dat niet zijn einddoel, maar dient dat allemaal alleen het ene doel: zijn façade overeind houden, waardoor de wereld niet ziet dat hij niks is.  

Ik heb een heel verhaal zitten typen in het eerdere bericht! Maar ik heb er te lang over gedaan en toen ik het opsloeg was het gewoon weg. Sorry dames! Ik breng het niet op om het nog een keer helemaal op te schrijven 🙁. Misschien morgen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.