Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Relaties Relaties

Relaties

Franka

Franka

14-09-2020 om 14:41

raar gedrag van mezelf


bieb63

bieb63

21-11-2020 om 15:33

Marinet

"Je kan afspreken wat je wilt maar als je gaat scheiden en de vader weigert co ouderschap en willen alleen een 1x in de veertien dagen weekend regeling, dan heb je geen poot om op te staan.
De wettelijke gelijkheid zit er dan in dat je als moeder ook je kind zou kunnen weigeren te verzorgen."

En wat denk je dat er gebeurt als moeder óók weigert om meer dan de helft op zich te nemen.....? Dat vader kind dan op straat laat staan? Als jij als gescheiden moeder vindt dat vader de helft op zich moet nemen, dan stel je dat zo. Er staat nergens in de wet, dat moeder meer dan de helft moet doen. Moe moet ook werken of moe moet op zoek naar meer werk. Dus verdelen de tijd. Het is wéér de moeder in dit voorbeeld die blijkvaar vindt dat dat háár rol is, want moeder heeft net zoveel regie in die verdeling als vader. Dus óf moe wil het zélf liever zo, óf moe is niet in staat om haar rug recht te houden. Kind komt echt niet op straat te staan.

Lou

Lou

21-11-2020 om 15:33

Ja Bieb

We doen het onszelf aan hè. Al die domme vrouwen

bieb63

bieb63

21-11-2020 om 15:33

Marinet

"Je kan afspreken wat je wilt maar als je gaat scheiden en de vader weigert co ouderschap en willen alleen een 1x in de veertien dagen weekend regeling, dan heb je geen poot om op te staan.
De wettelijke gelijkheid zit er dan in dat je als moeder ook je kind zou kunnen weigeren te verzorgen."

En wat denk je dat er gebeurt als moeder óók weigert om meer dan de helft op zich te nemen.....? Dat vader kind dan op straat laat staan? Als jij als gescheiden moeder vindt dat vader de helft op zich moet nemen, dan stel je dat zo. Er staat nergens in de wet, dat moeder meer dan de helft moet doen. Moe moet ook werken of moe moet op zoek naar meer werk. Dus verdelen de tijd. Het is wéér de moeder in dit voorbeeld die blijkvaar vindt dat dat háár rol is, want moeder heeft net zoveel regie in die verdeling als vader. Dus óf moe wil het zélf liever zo, óf moe is niet in staat om haar rug recht te houden. Kind komt echt niet op straat te staan.

bieb63

bieb63

21-11-2020 om 15:36

Lou

"We doen het onszelf aan hè. Al die domme vrouwen "

En dat is nou net de vraag........ Nee, we zijn niet dom. Maar dóen we het onszelf aan óf willen of vinden we gewoon dat het zo moet...? Wil je gelijkwaardigheid, dan zul je de regie moeten pakken.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

21-11-2020 om 15:42

Bieb

Je wilt het gewoon niet zien hé? Jeetjemina. Paarlen voor de zwijnen, en ik ben toch echt niet zo slim.

Marinet

Marinet

21-11-2020 om 15:47

bieb

`En wat denk je dat er gebeurt als moeder óók weigert om meer dan de helft op zich te nemen.....? Dat vader kind dan op straat laat staan? `

Ja ik denk dat veel vaders het er op aan laten komen en ik heb dat ook menigmaal zien gebeuren. En dat moeder er dan maar in meegaat. Bovendien denk ik dat er nauwelijks tot geen moeders zijn die dat laten gebeuren om dat af te dwingen bij de vader. simpelweg omdat ze het kind niet in die positie willen zetten. en dan kan je zeggen `maar de mogelijkheden zijn toch gelijk voor vader en moeder`. Misschien is het beter bij wet te regelen dat je beiden ook evenveel zorgtijd aan het kind besteedt.

Ik heb je trouwens nog geen reactie zien geven op het programma dat hier genoemd is van afgelopen donderdag.

bieb63

bieb63

21-11-2020 om 15:50

Phryne

Als iemand (man of vrouw) in zijn functie vindt dat hij/zij inmiddels wel een schaal hoger ingeschaald zou moeten worden (want... (vul maar in)), en het bedrijf of de leidinggevende komt er zelf niet mee (want ja, dat kost geld, of dan moeten anderen ook, of (vul maar in), zoiets als 'als er geen haan naar kraait'). Dan zal hij of zij toch echt zelf de regie in handen moeten nemen, om te vragen (of te eisen) dat die schaal omhoog moet. Zoiets.
Als 'wij' vrouwen vinden dat sommige dingen niet gaan zoals wij dat willen of vinden of niet gelijkwaardig is enz. m.b.t. je man, dan zal je zélf die regie moeten (over)nemen. Óf je doet dat niet en dat vind je dat blijkbaar zélf ook dat het zo moet of beter is. Keuze hè?

Marinet

Marinet

21-11-2020 om 15:51

Phryne

Ja zou het niet willen zien zijn of gewoon for arguments´sake de kont tegen de krib gooien zijn? Enfin dat is meta.

Maar sommige mensen zijn nou eenmaal heel hardnekkig in dingen niet willen zien als het hen niet uitkomt. Zo ook sommige presidenten. Ha waar haal ik dat nou weer vandaan, heeft hier niks mee te maken. Ik had al lang besloten niet meer te reageren en nou ik het toch weer. Toch dom denk ik

Lou

Lou

21-11-2020 om 15:54

Groef

Bieb draait gewoon nog een rondje in haar aloude groef.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

21-11-2020 om 15:57

Herkenning

Ik herken er wel iets van in zwartepietendiscussies die ik heb gevoerd. Zou me niets verbazen als veel van de ongelijkheidsontkenners ook propieters zijn.

bieb63

bieb63

21-11-2020 om 15:58

Marinet

Ik heb dat programma nog niet gezien.

"Ja ik denk dat veel vaders het er op aan laten komen en ik heb dat ook menigmaal zien gebeuren. En dat moeder er dan maar in meegaat."
Dat is het 'm nou juist. Dan moeten die moeders daar niet in mee gaan...... Áls je vindt dat de rol van moeder en vader gelijk is/moet zijn, dan moet je voet bij stuk houden. Die vader (ervan uitgaande dat het een normale man/vader is) laat uiteindelijk écht dat kind niet op straat staan. Als vrouwen zo blijven reageren, geef je mannen vrij spel om het in te delen zoals het hún uitkomt. Tja.
Maar eigenlijk zeg je hier nog wat anders: Blijkbaar denk jij wérkelijk dat vaders hun kinderen dan maar aan hun lot over laten als moeder 50/50 eist, en hij dat niet wil. Als dat écht zo zou zijn, dan is het maar goed, dat moeders hun (ouderwetse...) moederrol op zich nemen..... Maar zo zal het niet zijn, dus komt het er op neer, dat moeders niet i(n staat zijn) de regie gelijkwaardig te nemen. Kan je ook iets over denken.

bieb63

bieb63

21-11-2020 om 16:02

Phryne

"Ik herken er wel iets van in zwartepietendiscussies die ik heb gevoerd. Zou me niets verbazen als veel van de ongelijkheidsontkenners ook propieters zijn."

Uhhhh, als er iémand is die walgt van discriminatie dan ben IK het wel. Maar die hele pietendiscussie heeft niet zoveel te maken met ons vrouwen hier in Nederland...

bieb63

bieb63

21-11-2020 om 16:06

En Marinet

"Bovendien denk ik dat er nauwelijks tot geen moeders zijn die dat laten gebeuren om dat af te dwingen bij de vader. simpelweg omdat ze het kind niet in die positie willen zetten. "

Ook dát is weer een opmerking waarmee je een vader in een wel heel kwalijk daglicht zet. Je zegt daar eigenlijk mee, dat vader kind dan maar laat barsten. Oké, dan maak ik wéér de opmerking, dat het dan maar goed is dat moeders hun moederlijke rol op zich nemen. Of niet soms? Waar is die gelijkwaardigheid dan? Of denk je dat dwang door overheid een betere vader van ze maakt..........? Heel apart.

ElenaH

ElenaH

21-11-2020 om 16:09

Vader bellen

'De vraag is: wat zou haar letten (áls het haar al zou letten......) om te zeggen dat ze vader maar moeten bellen? Omdat ZIJ vindt dat dat zijzelf kind moet begeleiden? '

Nee, omdat scholen dat weigeren. Ze bellen meteen de moeder, en díe moet dan vader, oma of de buurvrouw maar bellen als ze zelf niet kan. Oók op zogeheten papa-dagen. Dus scholen dwingen moeders in de begeleidende rol.

Marinet

Marinet

21-11-2020 om 16:13

nee dat is zo

Je wilt het kind natuurlijk niet bij een onwillige vader planten als moeder. Maar... het gaat er in deze discussie om dat keuzemogelijkheden van vrouwen omtrent zorg en werk beperkter zijn dan die van mannen. Ik geef je gelijk dat het wettelijk regelen van verplichte vaderlijke slecht uit kunnen pakken voor het kind en dus misschien niet de voorkeur verdient.
Laat evenwel onverlet dat hoe het nu geregeld is, er vaak toe leidt dat moeders of dubbel belast worden of hun loopbaanmogelijkheden beperkt zien.

Maar goed, jij zal daar nooit aan willen dus ik houd op met jou te discussieren. Je hebt recht op je mening en ik op de mijne. fijn weekend

Zonne

Zonne

21-11-2020 om 16:16

Regie

Ik begrijp je reactie Bieb, maar ik denk dat hier ook wordt bedoeld; waarom nemen die vrouwen dat op zich, waarom lukt het die vrouwen niet om hun hoofd uit te schakelen en mannen wel. Omdat dit er door jarenlange culturele normen en waarden ingesleten zou zitten.
(Dan kunnen we nog in discussie gaan over veranderende amygdalae tijdens, zwangerschap, bevalling en borstvoedingsperiode. Maar dat terzijde.)

Als dit niet wordt bedoeld, dan hoor ik het vast wel zo

Oke als dat het probleem is, wat moet er aan gedaan worden? Wie moet dat doen? Wat wil je bereiken? Wil je helemaal gelijk gedrag door man en vrouw of is het ook een optie om die verschillen als kracht te gebruiken in je samenwerking?

https://www.nporadio1.nl/cultuur-media/27266-gelijkheid-tussen-mannen-en-vrouwen-is-een-farce

Misschien dat een wat meer pragmatische aanpak meer vruchten afwerpt, dan het voeren van een emotionele discussie waar van alles bij wordt gehaald en een grote brei van ongenoegen wordt gepresenteerd.

En Bieb, misschien is dat ook wat jij bedoelt. Als school je altijd als eerste belt en jij vindt dat niet kloppen, lijkt me dat toch een hele makkelijke om even anders te regelen. Of kunnen we dat niet zien door die jarenlange culturele indoctrinatie en zetten vrouwen zichzelf daardoor op nr 1 op de bellijst?

Zonne

Zonne

21-11-2020 om 16:23

Pragmatisch

En nee niet alles ligt binnen je macht, dat begrijp ik, maar een beter milieu begint bij ...

En Elena heb je dat gevraagd of school dan vaders wil bellen? Want als dat zo is dan zou ik toch wel echt een klein relletje schoppen op die school.

Pennestreek

Pennestreek

21-11-2020 om 17:05

Bieb

Bedoel je serieus te zeggen dat als je gaat scheiden en de vader wil minder zorgen dan moeder, dat moeder dan maar moet zeggen dat ze het óók niet gaat doen? Wat voor boodschap geef je je kind dán mee? Niet alleen dat papa zijn carrière belangrijker vindt dan jou, maar dat mama je ook liever kwijt dan rijk is.
Ik zou het niet kunnen. En met mij veel moeders niet.

Mooi idee hoor, om kracht te halen uit verschillen en er pragmatisch mee omgaan, maar dan blijven we dus waar we nu zijn, met mannen die meer werken en vrouwen die meer zorgen...

bieb63

bieb63

21-11-2020 om 17:22

Zonne

"Oke als dat het probleem is, wat moet er aan gedaan worden? Wie moet dat doen? Wat wil je bereiken? Wil je helemaal gelijk gedrag door man en vrouw of is het ook een optie om die verschillen als kracht te gebruiken in je samenwerking?"

Ja, daar komt het een beetje op neer.

"En Bieb, misschien is dat ook wat jij bedoelt. Als school je altijd als eerste belt en jij vindt dat niet kloppen, lijkt me dat toch een hele makkelijke om even anders te regelen. Of kunnen we dat niet zien door die jarenlange culturele indoctrinatie en zetten vrouwen zichzelf daardoor op nr 1 op de bellijst?"

Precies! Als je dat niet oké vindt, dat geef je toch het tel.nr van vader op als nr 1? Of, als je het 'eerlijk' wilt doen, elk schooljaar het tel.nr. wisselen tussen vader en moeder. Is toch niet zo héééél moeilijk....?

Marinet

Marinet

21-11-2020 om 17:22

Achilleshiel

Pennestreek, ik ben het met je eens: ik zou het niet kunnen, zeggen `nou ik zorg ook niet voor de kinderen meer dan de helft van de tijd, bekijk het maar´. En de vader van mijn kinderen liet het er op aan komen: hij zei `ja dag, ik doe het een weekend in veertien dagen´. Meer niet. Punt
Dat heeft grote gevolgen voor mijn loopbaan gehad. En we hadden van te voren afgesproken het 50/50 te doen...

bieb63

bieb63

21-11-2020 om 17:28

pennestreek

"Bedoel je serieus te zeggen dat als je gaat scheiden en de vader wil minder zorgen dan moeder, dat moeder dan maar moet zeggen dat ze het óók niet gaat doen? Wat voor boodschap geef je je kind dán mee? Niet alleen dat papa zijn carrière belangrijker vindt dan jou, maar dat mama je ook liever kwijt dan rijk is.
Ik zou het niet kunnen. En met mij veel moeders niet."

En daar sla je nou precies de spijker op z'n kop!!
Allereerst vecht je dat samen uit zónder de kinderen erbij lijkt mij..... En je hebt er over dat 'mama je ook liever kwijt dan rijk is'.... Is dat de insteek? En ik mag hopen van vader ook niet. En als dat wél zo is, dan WIL je niet eens dat hij de zorg op zich neemt.
Ergens klopt er iets niet in je redenatie. Als beide ouders gelijkwaardig zijn, dan zouden ze ook gelijkwaardig moeten voelen. Blijkbaar doen ze dat dan niet? In jouw optiek iig. Dus ja, dan is het aan moeders.
En jij geeft nu aan dat moeders dat gevecht niet aan kunnen en dus niet doen. Ook hier mis ik dan iets in gelijkwaardig voelen.

En je hebt al weer over een carrière........ Hoezoe carrière, hebben alle vaders (en moeders) een carrière...?

bieb63

bieb63

21-11-2020 om 17:32

Marinet

" En de vader van mijn kinderen liet het er op aan komen: hij zei `ja dag, ik doe het een weekend in veertien dagen´. Meer niet. Punt
Dat heeft grote gevolgen voor mijn loopbaan gehad. En we hadden van te voren afgesproken het 50/50 te doen..."

Dan was jouw man geen gelijkwaardige vader....... Zijn alle mannen zo? En zo ja, dan denk ik dus dat we dan ook daadwerkelijk niet gelijkwaardig zijn in onze ouderrol. En ja, je kan wettelijk gaan regelen dat het anders móet. Nou, dat is fijn voor de kinderen dan, gaat niet goed komen.

Marinet

Marinet

21-11-2020 om 17:50

bieb lezen

Ik had al gezegd dat wettelijk regelen mij idd niet goed voor de kinderen lijkt.
en ook dat het in dit draadje gaat om factoren die vrouwen beperken in hun loopbaan.
Dit is dus een voorbeeld ervan. en het is meer regel dan uitzondering.

ElenaH

ElenaH

21-11-2020 om 19:12

Bieb63

'Dan was jouw man geen gelijkwaardige vader....... Zijn alle mannen zo?'

Dat is niet het punt. Het punt is dat we als maatschappij (!) de mannen die wél zo zijn, alle ruimte geven om ermee weg te komen. Rechters, werkgevers, scholen, de samenleving vindt dit geaccepteerd gedrag. Met als dieptepunt 'dan hadden moeders dat maar voor de conceptie moeten vastleggen'!

Marinet

Marinet

21-11-2020 om 20:15

ElenaH

psies

Wilgenkatje

Wilgenkatje

21-11-2020 om 20:38

Gelijkwaardige ouders

Zijn samen verantwoordelijk voor de zorg voor hun kinderen. Hoe heette die vader hier ook alweer, die het gevoel had dat hj de kinderen die hij niet zo nodig hoefde ( nooit gehoefd had) in z’n maag gesplitst had gekregen ?

Er zijn heel wat hulptroepen nodig als beide partners een carrière ambiëren, helemaal als die meer werktijd kost dan 38 a 40 uur per persoon. Kinderen zijn weleens ziek, schoolpersoneel heeft geregeld studiedagen, er zijn heel wat vakanties... En er zijn kinderen voor wie het leven sowieso anders loopt dan verwacht omdat er iets onvoorziens speelt, chronische ziekte, andere moeilijkheden.

Het is afschuwelijk als bij een relatiebreuk de loyaliteit niet bij de kinderen zou liggen. Als er iets kapot gaat, moeten beide partners zich even zeer inzetten om schade te beperken. Maar als een van de twee niet wil, of niet doet wat ooit is afgesproken, ja wat dan ? Ik geloof er niks van dat de samenleving dat geaccepteerd gedrag vindt. Maar hoe pak je dergelijke ‘morele contractbreuk‘ aan? Moeders moeten niet toegeven, lees ik hier, maar hun loopbaan voortzetten zoals die was. Maar wat moet er dan wel gebeuren? Wie gaat er voor de kinderen zorgen?

Hoe gaat dat in andere Europese landen ?

Wendelmoed

Wendelmoed

21-11-2020 om 20:48

Dwingen

Een ouder dwingen tot het zorgen voor de kinderen lijkt me toch lastig en voor de kinderen tot ongewenste situaties leiden.

Hooguit kun je proberen af te dwingen dat hij betaalt voor de extra kosten die je kwijt bent aan oppas of opvang.

Gewoon zelf niks méér doen dan afgesproken lijkt me vrij afschuwelijk tegenover de kinderen, eerlijk gezegd. Die hebben al helemaal niet om de situatie gevraagd en opgroeien in onveiligheid is niet perse wenselijk.

Het is het spiegelbeeld van de "wie zorgt er voor vader/moeder/ouders" vraag. Er zijn altijd zussen of broers die meer doen dan de anderen.
Moet je die oudjes dan maar in de steek laten, omdat de rest niks doet? Of volg je je eigen geweten en doe je wat je ook had moeten doen als er niet iemand anders was geweest?

Zowel mijn moeder als mijn oudste zus waren alleenstaande moeders, ongewild. Die hadden wel steun van hun familie maar het kwam uiteindelijk wel op hen neer natuurlijk. Toch hebben ze allebei altijd fulltime gewerkt, om voor brood op de plank te zorgen - en om de oppas en opvang te kunnen betalen.
Soms is het niet anders.

En ja, het is horkerig als mensen geen poot uitsteken. Maar wat doe je eraan? Vergeten en uit je adresboek schrappen, denk ik.

bieb63

bieb63

21-11-2020 om 21:09

apart

Wat zijn het eigenlijk afschuwelijke wezens die mannen.... Iets gaat hier niet goed in de discussie. Heeft het dan tóch iets te maken met het wezen vrouw en het wezen man?

Ely

Ely

21-11-2020 om 23:19

Gelijk of gelijkwaardig

Is een enorm verschil
Zonne zegt;

Oke als dat het probleem is, wat moet er aan gedaan worden? Wie moet dat doen? Wat wil je bereiken? Wil je helemaal gelijk gedrag door man en vrouw of is het ook een optie om die verschillen als kracht te gebruiken in je samenwerking?

Wat mij betreft wil je geen gelijk gedrag, ben je betoeterd. Dat wil ik als leidinggevende ook niet in mijn teams. Juist die diversiteit maakt het krachtig. Maar wat je wél wilt is dat iedereen te kiezen heeft. En van die snurkers die de aannames hebben zoals: ‘jij bent vrouw (of man, of hoogopgeleid, of zonder papiertjes, of alleenstaand, of of of of) dús je zal wel dit willen; dat vind ik zo storend.

Hier ook: vrouwen die zeggen; ik ben graag de zorgende thuis, kinderen gaan voor werk, om mij heen zie ik dat vaker ‘dus’ dat is ‘des vrouws’. En er dan een ding van maken dat het ‘des vrouws’ zou moeten mogen zijn. Nee! Het is joúw keuze en misschien die van je vriendinnen en buurvrouw maar laat alle andere vrouwen erbuiten en laat ons onze eigen mogelijkheden hebben en keuzes maken. Ik wil niet harder moeten knokken voor mijn kansen en mogelijkheden omdat jij en ik toevallig allebei vrouw zijn en jij het allemaal (nog) niet zo nodig vindt.
En mijn man wil niet harder moeten knokken om zijn zorgtaken te mogen uitvoeren omdat jouw man zonodig fulltime moet werken en de zorg aan jou wil overlaten
Ook hierin, prima als jullie daarin gelukkig zijn maar stop met het als standaard of vanzelfsprekend te zien degenen die dat durven te betwijfelen aan te vallen of te beschimpen.

Feit blijft: er is een grote inhaalslag reeds gemaakt in gelijke kansen en mogelijkheden tussen mannen en vrouwen maar we zijn er nog steeds niet. Ook niet in Nederland. Lees de cijfers over verlies van koopkracht van vrouwen na echtscheiding, lees dat boek de onzichtbare vrouw, praat met vrouwen die hier ervaring in hebben omdat zij wel vinden dat je als vrouw ook gezin met werk kan en mag combineren, het is nog niet gelijkwaardig en ja, er zijn grotere problemen in de wereld maar dat betekent niet dat we ons er maar bij neer moeten leggen.

En -excusez my french- ik vind het geklets dat het elitair zou zijn of wat dan ook: juist de vrouwen die geen werk zouden kunnen hebben dat op een voldoening gevende carrière lijkt komen heel vaak in de problemen, diep in de problemen. Omdat het normaal is te denken dat werk alleen gaat over wat je in het hier en nu verdient. En ze dat afzetten tegen wat hij binnen brengt. Ook bij hen gaat het om veel meer dan alleen dat geldbedrag of je dat nou wil (inzien) of niet.

ElenaH

ElenaH

22-11-2020 om 08:16

Bieb63

'Wat zijn het eigenlijk afschuwelijke wezens die mannen.... Iets gaat hier niet goed in de discussie. Heeft het dan tóch iets te maken met het wezen vrouw en het wezen man?'

Léés je de bijdragen in dit draadje uberhaupt wel?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.